inventori kerjaya 2012

Upload: lieya

Post on 19-Jul-2015

1.510 views

Category:

Documents


12 download

TRANSCRIPT

KAUNSELING KERJAYAPENGGUNAAN INVENTORI DALAM KAUNSELING KERJAYA.

PENGENALAN

PROSES KAUNSELING KERJAYA BERBANTUKA N ALAT UJIAN

PENGGUNAAN INVENTORI DALAM KAUNSELING KERJAYA.

KATEGORIKATEGORI INVENTORI

CONTOH ALAT-ALAT UJIAN PSIKOLOGI

PENGENALANHarry Bull (1997) menyatakan bahawa ujian psikologi merupakan suatu instrumen yang bertujuan untuk mengukur pelbagai sifat yang berkaitan dengan tingkah laku manusia, seperti tingkah laku intrapersonal dan interpersonalBrown & Brook(1986), mendefinisikan kaunseling kerjaya sebagai satu proses interpersonal yang direkabentuk untuk membantu individu yang mengalami masalah perkembangan kerjaya.

Sharp dan Marya (dlm. Amir Awang 1983) menyatakan bahawa masalah pemilihan kerjaya merupakan kategori masalah yang paling besar yang sering dikemukakan oleh para remaja. Amir Awang (1983) telah mengemukakan tiga faktor yang menyebabkan berlakunya kesukaran dalam pemilihan kerjaya dalam kalangan pelajar. 1) Masalah tidak boleh membuat keputusan kerana mempunyai minat dalam pelbagai bidang 2) minat kurang jelas atau tidak mempunyai minat langsung terhadap apa apa sahaja kerjaya 3) Tidak ada pendedahan tentang hala tuju kerjaya

Buat keputusan kerjaya dilihat sebagai proses berterusan di mana semua aspek individu dipertimbangkan

Kemahiran, bakat, minat, nilai, pencapaian karekter, personaliti dan kematangan adalah aspek penting yang diukur.

Jadi, keputusan alat ukur/ujian adalah penting kerana ia bagi kesedaran untuk meningkatkan pilihan dan menggalakkan penerokaan individu dalam proses membuat keputusan.

JENIS-JENIS INVENTORI DALAM KAUNSELING KERJAYA

UJIAN NILAI

UJIAN KEMATANG AN KERJAYA

UJIAN BAKAT

PENYUSUN AN KAD

UJIAN PENCAPAIAN

ANTARA JENIS INVENTORI NILAI KERJAYA World,Enviroment Preference Schedule Work Values Inventory (WVI) Study of Values , Survey of Interpersonal Values Survey of personal values, The values Scale, Ohio Work Inventory (OWVI) and The Campbell Organization

Nilai Penentu Selepas tiga dekad kebanyakan penulis menulis tentang percaya dan nilai. Percanggahan pendapat berlaku antara pertubuhan dan generasi muda yang menyebabkan perdebatan tentang perbezaan di dalam sistem nilai. kebanyakan sistem nilai ini berkait rapat dengan kehidupan dan kerjaya. Contohnya dalam kerjaya kaunselor, kita haruslah mempunyai sikap mengambil berat kepada nilai dan kepercayaan individu bagi membuat suatu proses keputusan kerjaya.

2 cara dalam inventori nilai

a)

Memastikan nilai kerja yang rapi

b)

Memastikan nilai yang boleh mengaitkan aspek kehidupan yang luas

Inventori-inventori nilai kerja adalah menyifatkan tentang sesuatu lakaran untuk mengaitkan nilai antara kerjaya yang berjaya dan kepuasan( pencapaian, prestij, keselamatan dan kreativiti) Nilai boleh meninggikan martabat seseorang individu dari satu dimensi melalui maklumat yang boleh digunakan dalam penerokaan kerjaya yang terdapat dalam kategori yang kedua, nilai ditentukan di dalam sesuatu yang luas tetapi tidak memerlukan hubungan dan mengaitkan kepuasaan antara kehidupan dan kerja. Kedua-dua jenis inventori akan memberi maklumat seperti membantu dalam mengelaskan yang diperlukan oleh individu di antara kerja rumah, keluarga dan masa lapang. Satu contoh yang boleh digunakan dalam pengukuran nilai adalah seperti berikut:

a)

World,Enviroment Preference Schedule

Pengukur inventori kebolehsuaian individu pada organisasi birokratik. Jumlah skor menunjukan komitmen individu adalah daripada sikap, nilai dan tingkah laku yang dijumpai dalam organisasi birokratik. Dibahagikan kepada norma-norma iaitu jantina dari sekolah tinggi,kolej dan pelajar tentera ROTC.

Dijalankan dalamWork Values Inventory (WVI)

pelbagai norma yang mengikut gred dan

jantina daripadaantara 7-12.

Skor Pengukuran Adalah :-

Semua skor dimensi

daripada nilai kerjaakan digabungkan dan saling berkaitan antara satu sama lain dalam kaunseling kerjaya.

Study of ValuesInventori pentadbir sendiri yang mengukur nilai individu yang mengandungi 6 kategori iaitu: Teori Ekonomi Estetik Social Politik Agama

Study of Values Norma ini adalah berkaitan mengenai jantina, sekolah tinggi, kolej dan kumpulan pelbagai pekerjaan. Kekuatan ukuran dari nilai(menunjukkan ketinggian, purata ataupun rendah) ia boleh diujuk dari individu dan program kaunseling kumpulan.

Nilai pengukuran inventori bagaimana mempengaruhi keupayaan masalah setiap individu. Pengukuran skor kurang dari satu tahun dalam ingatan, aktif, pelbagai, kurang tegas dan matlamt terarah. Ini adalah inventori bagi pentadbiran sendiri. Norma nasional ini masih ada pada pelajar kolej, dan bagi norma agama pula masih ada pada sekolah tinggi

The values ScaleSkala pengukuran bagi 21 nilai: kebolehan dalam penggunaan, pencapaian, memajukan, estetik, pemurah, autoriti, kreativiti, autonomi, pulangan ekonomi, cara kehidupan dan pembangunan persendirian, aktiviti fizikal, prestij, risiko, interaksi social, hubungan sosial, pelbagai, keaadaan pekerjaan, mengenalpasti kebudayaan, keberanian fizikal dan keselamatan ekonomi.

Ukuran ini dilakarkan untuk menolong individu memahami nilai dalam hubungan peranan kehidupan

dan kepentingan kerja di antara satu sama lain. Skorini adalah untuk mentafsir jumlah penggunaan purata. Norma ini sesuai untuk sekolah tingi dan juga pelajar universiti dan orang dewasa. .

General Aptitude Test Battery

JENIS UJIAN BAKATFlanagan Aptitude Classification Test (FACT) ada 16 subtest Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB)

General Aptitude Test Battery Digunakan dalam perancangan kerjaya bagi membantu menentukan kerjaya khusus dan latihan padanan yang sesuai dengan kecenderungan-kecenderungan yang dimiliki oleh seseorang. digunakan dalam keseluruhan atau sebahagiannya oleh majikan yang menggaji kakitangan baru.

The General Aptitude Test Batterycontoh ujian bakat (GATB) penerbitan oleh Amerika Syarikat.Deparment Melahirkan Anak(1970b). Ujian-ujian ini adalah diberi kepada pelajar-pelajar sekolah tinggi dan orang dewasa.

GATB mengukur mengikut kepada 9 kecenderungan iaitu kecerdasan,lisan,angka,ruang,tanggapan bentuk,tanggapan perkeranian,penyelarasan enjin,sentuh kemahiran dan ketangkasan tangan.

Ujian ini boleh didapati untuk masyarakat melalui agensi-agensi tanpa keuntungan terus,seperti Rehabilition Offices dan di sekolah-sekolah

terdiri daripada lapan kertas dan ujian pensil dan empat buah alat ujian.

The Different Aptitude Test (DAT) Ujian ini terdiri daripada 8 subtest = - Keupayaan berangka - Alasan absrak - Hubunagn ruang - Tujuan mekanik -kelajuan - Ketepatan perkeranian - Ejaan -penggunaan bahasa Mengambil masa selama 3 jam untuk melaksanakannya Untuk pelajar dan orang dewasa

Pemeriksaankepandaian

pengekodan Ingatan

Perbicaraan Ketepatan Ungkapan

Mekanik

Flanagan Aptitude Classification Test (FACT) ada 16 subtest

Perhimpunan

Jadual

Timbangan

KompenankompenanCorakcorak Hisab Kefahaman

Penyelarasan

Pertimbangan

Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB) Ditadbir oleh Tentera Amerika Syarikat Entrance Processing Command, digunakan menentukan kelayakan untuk pendaftaran di Amerika Syarikat angkatan bersenjata. Ia sering menghulurkan kepada pelajar sekolah tinggi Amerika apabila mereka adalah dalam gred ke-11, walaupun sesiapa layak untuk dan meminati mendapatkan boleh mengambil ia. ASVAB mula diperkenalkan pada 1968 dan adalah diterima oleh semua cawangan tentera pada 1976.

Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB) mempunyai 19 terdiri 10 ujian pendek: kelajuan pengekodan pengetahuan berkata kefahaman perenggan, tujuan hisab, pengetahuan matematik, maklumat elektronik, kefahaman mekanikal, kereta dan maklumat kedai,elektronik,maklumat,dan hal-hal sains.

Ujian-ujian mengeluarkan skor pada setiap subtest dan satu gabungan membuat skor untuk kemampuan akademik,kebolehan lisan,dan kemahiran matematik.Satu buku kerja menyediakan maklumat untuk skor pentaksiran

Kategori

Contoh ujian

Tujuan

UJIAN PENCAPAIAN (ACHIEVEMENT TEST)

Definisi

Apa itu ujian pencapaian???Merupakan antara 3 jenis alat ujian kognitif yang utama. -untuk menilai tahap kebolehan individu dalam akademik. Anastasi (1982) : ujian pencapaian direka untuk ukur kesan yang standard berkaitan dengan pengalaman seperti kurikulum pendidikan yang spesifiik

Ujian pencapaian lebih berorientasikan masa lalu dan juga semasa berbanding masa hadapan

DEFINISI

Konsep pencapaian: menerangkan apa yang telah dipelajari @ kemampuan untuk berkembang (development capacity)

Merancang strategi intervensi sistem pendidikan Melalui:(kemahiran membaca, aritmetik & penggunaan bahasa)

Tahap pencapaian akademik menjadi faktor utama dalam perancangan kerjaya .

Untuk memilih program pendidikan dan latihan untuk kerjaya

Mengukur tahap perkembangan atau pencapaian akademik setiap individu.

tujuan

Menunjukkan tahap pencapaian semasa dalam aspek matapelajaran seperti pembelajaran sosial, membaca @pendidikan asas.

KATEGORI

Untuk penggunaan dalam program kaunseling kerjaya, ujian pencapaian boleh dibahagikan kepada 3 jenis kategori :

(1) General survey battery Ukur pengetahuan dlm kebanyakan subjek yang diajar di sekolah dan distandardkan

(2) Single subject test Mengukur pengetahuan dalam sesuatu subjek sahaja.

(3) Diagnostic batteries Ukur pengetahuan dalam kecekapan yang spesifik seperti membaca, mengeja, dan aritmetik (pengiraan)

JENIS UJIAN PENCAPAIANThe Iowa Test Of Basic Skills (ITBS)

Metropolitan Achievement Test(MAT)

Ujian pencapaian di Malaysia : UPSR, STPM, MUET, IELTS

The Iowa Test Of Basic Skills (ITBS)Published by Riverside Publishing Company (1978) Ujian pelbagai tahap (multilevel) . Sejajar dengan ujian kebolehan kognitif Tujuan : ukur kepentingan kemahiran pendidikan asas untuk fungsi yang berkesan dlm kehidupan . Termasuk membaca, bahasa, matematik dan kemahiran guna alat bantu mengajar.

Metropolitan Achievement Test (MAT)Published by Psychological Corporation. (1978) Ukur tahap pencapaian pelajar gred K-12 di NY. Ada 2 jenis : The Survey Test (Traditional Achievement) & Instructional Test survey test mengukur:a) Reading comprehension b) Matematik c) Bahasa Instructional Test ukur : a) Sama seperti survey test tetapi ada penambahan dari aspek pembelajaran sosial ( geografi, ekonomi, sains politik, psikologi) & sains ( sains fizik, sains angkasa lepas)

Ujian pencapaian di Malaysia : UPSR, STPM, MUET, IELTS Satu ujian untuk melihat pencapaian individu dlam mata pelajaran Bahasa Inggeris Matematik, Bahasa Malaysia, , Matematik Tambahan dsbg. Ujian pencapaian lazimnya dijalankan di sekolah, kolej, ipt dll. Disediakan oleh guru-guru yang mengajar mata pelajaran tersebut, KPM atau organisasi yang berkaitan. ujian-ujian tersebut menjadi batu aras untuk melayakkan diri untuk ke tahap pengajian yang lebih tinggi mengikut kursus yang sesuai.

Diperkenalkan oleh Tyler(1961) Menggalakkan klien membuat pertimbangan dan membincangkan alternatif -alternatif Satu gambaran simbolik daripada proses pemikiran klien yang lebih spesifik tentang persepsi kerjaya Contoh :Career values:Card Sort Planning Kit, ValuesDriven work dan Skillscan

Kos murah

Diguna ada atau tanpa data penilaian Kelebihan dalam kaunseling kerjaya

Pentadbiran terus dan mesra

Keterbukaan dan membuat penilaian terhadap pilihan kerjaya

Membantu untuk mengenalpasti keupayaan kecekapan dan keseronokan daripada kerjaya yang diperolehi. Menentukan kemahiran yang perlu ditekankan dalam kerja dan yang mana kemahiran yang perlu diminimumkan untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik. Masa yang digunakan ialah 45 minit

Sebab klien suka Skillscan:a) Taktik yang Menarik b) Pembelajaran yang Berstruktur c) Keputusan penilaian personaliti d) Cepat dan Komprehensif e) Permohonan Praktikal dan Langsung untuk matlamat

kerjaya anda

Sebab kaunselor suka Skillscan:a) Kemahiran Perbendaharaanb)Satu alat untuk berfikir lain dari tugas deskripsi c) Rangka kerja organisasi d)Kemahiran-kemahiran dan Kategori kod Warna e) Kecekapan Masa f) Interaktif g) Keputusan-keputusan disepadukan

h)Fleksibel

KEMATANGAN KERJAYA.

DEFINISI. Menurut Crites, 1978b; King, 1989: Ohler , Levinsen, & Hays, 1996

kematangan kerjaya telah ditakrifkan sebagai keupayaan individu untuk membuat pilihan kerjaya yang tepat, termasuk kesedaran daripada apa yang diperlukan untuk membuat keputusan kerjaya dan sejauh mana pilihan seseorang agensi lain yang realistik dan konsisten dari masa ke masa.

Luzzo, 1993; Savickas, 1984 pula menyatakan: kematangan kerjaya juga boleh ditakrifkan sebagai sejauh mana seorang individu telah memperoleh pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk membuat keputusan dalam membuat pemilihan kerjaya.

Secara umumnya boleh dikatakan, sesuatu bidang kerjaya seseorang dikatakan mencapai kematangan apabila berlaku keselarasan antara jenis personality individu dengan persekitaran kerja. Ini secara tidak langsung akan memberi kepuasan kerja, kebolehan, dan pencapaian yang baik didalam sesuatu pekerjaan.

THE CAREER MATURITY INVENTORI (CMI) Dibangunkan oleh Crites (1978a & 1978b). Untuk menilai sikap dan kemampuan individu didalam kerjayanya. Mempunyai dua borang utama iaitu Borang A2 dab B1. Mempunyai 50 item pernyataan soalan dan isu kerjaya.

THE CAREER DEVELOPMENT INVENTORY (CDI) Diperkenalkan oleh Super, Thompson, Lindeman, Jordaan & Myers, 1988) Bertujuan untuk melihat tahap kepuasan individu dalam pekerjaan yang dimiliki. Mempunyai 120 item soalan. Mempunyai 2 borang utama. Satu dikhususkan untuk pelajar sekolah, dan satu lagi untuk pelajar university.

THE ADULT CAREER CONCERNS INVENTORY (ACCI). Dipelopori oleh Super, Thompson & Lindeman; 1988. Mengaplikasikannya daripada Teori Super. Bertujuan untuk melihat perkaitan pekerjaan yang dilakukan remaja dengan bidang kematangan kerjayanya. Mempunyai 61 item soalan. Memfokuskan kepada pelajar sekolah menengah, terutama remaja.

THE ASSESSMENT OF CAREER DECISION MAKING (ACDM) Dipelopori oleh Harren; 1979, Buck & Daniels 1985. Adalah kombinasi iventori untuk meninjau kerjaya (pendidikan dan vokasional) sebagai alat untuk membuat keputusan stail kerjaya yang akan diceburi. Mempunyai 94 soalan berbentuk pernyataan Betul @ Salah. Daripada soalan tersebut, 10 item merupakan Decision Making Style.

THE CAREER BELIEFS INVENTORY (CBI) Diperkenalkan oleh krumboltz; 1994. untuk membantu individu mengenalpasti sikap yang dimiliki dan pandangan didalam pekerjaannya, dengan pencapaian dan matlamat yang akan diperolehi didalam kerjayanya. mempunyai 96 item yang bercorak untuk bantu individu mencapai matlamat didalam kerjaya. meminta individu untuk menjawab pernyataan berbentuk ya @ tidak .

THE CAREER DECISION SCALE. (CDS) Diperkenalkan oleh Osipow, Carney, Winer, Yanico & Koschior; 1976. Untuk melihat keputusan memilih kerjaya dan sebagai alat intervensi untuk membantu pelajar sekolah menengah dan pelajar IPT menuju ke bidang kerjaya yang bersesuaian. Mempunyai 19 item. 18 item merupakan pernyataan yang menggunakan pendekatan skala. Satu item lagi mengkehendaki klien menulis responnya terhadap kerjaya sekarang.

KESIMPULAN Standard ujian dan penilaian serta persediaan mempunyai kaitan antara satu sama lain dengan kaunseling kerjaya. Kemahiran, bakat, nilai, prestasi, kepribadian karakteristik dan vokasional merupakan criteria yang terdapat dalam penilaian kaunseling kerjaya. Penggunaan penilaian prosedur yang standard dalam kaunseling kerjaya menyediakan pelanggan kepada peningkatan alternatif pilihan dan kemudian menggalakkan penglibatan individu secara lebih menyeluruh dalam membuat keputusan kerjaya. melalui program kaunseling kerjaya, skor Penilaian digunakan dengan bahan lain untuk merangsang dan meningkatkan eksplorasi kerjaya.