inquiry based learning

Download Inquiry based learning

Post on 20-Jan-2017

189 views

Category:

Education

1 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

PowerPoint Presentation

MURID DAN PEMBELAJARANEDUP 3033NAMA PENSYARAH : ENCIK NIK ROSLI BIN IBRAHIM NAMA PEMBENTANG : MUHAMMAD AQIB BIN SAKRIISMANINA BINTI ISHAKNURUL NADIAH BINTI YAHAYA

INQUIRY BASEDLEARNING(IBL)

Inquiry berasal dari Bahasa InggerisPENGERTIAN

Pembelajaran dengan pendekatan inkuiri boleh digunakan dalam pelbagai kaedah . Apapun kaedah yang dipilih hendaklah tetap mencerminkan ciri-ciri pembelajaran dengan pendekatan inkuiri. Ada beberapa kaedah pembelajaran yang dapat digunakan dengan pendekatan inkuiri, antara lain: tanya jawab, diskusi, demonstrasi, eksperimen dan lain-lain.

CIRI- CIRI IBLStrategi inkuiri menekankan kepada aktiviti murid secara maksimum untuk mencari dan menemukan, ertinya strategi inkuiri menempatkan murid sebagai subjek belajar.

b) Seluruh aktiviti yang dilakukan murid diarahkan untuk mencari dan menemukan jawapan sendiri soalan yang diberikan. Dengan demikian strategi pembelajaran inkuiri menempatkan guru bukan sebagai sumber belajar, akan tetapi sebagai fasilitator dan motivator .

CIRI- CIRI IBLc) Tujuan dari penggunaan strategi pembelajaran inkuiri adalah mengembangkan kemampuan berpikir secara sistematik, logik, dan kritis.

TUJUAN UTAMA

Tujuan utama pembelajaran melalui model IBL ini adalah untuk membantu murid untuk mengembangkan disiplin intelektual dan keterampilan berfikir dengan memberikan pertanyaan-pertanyaan dan mendapatkan jawapan atas dasar rasa ingin tahu mereka.

Strategi pembelajaran inkuiri akan efektif manakala :

Murid dapat menemukan sendiri jawapan dari suatu permasalahan yang ingin dipecahkan

2) Bahan pelajaran yang akan diajarkan tidak berbentuk fakta atau konsep yang sudah jadi.

3) Proses pembelajaran berlaku dari rasa ingin tahu murid terhadap sesuatu

4) Guru akan mengajar sekelompok murid yang rata-rata memiliki kemahuan dan kemampuan berfikir.

5) Jumlah murid yang belajar tidak terlalu banyak.

6) Guru memiliki waktu yang cukup untuk menggunakan pendekatan yang berpusat pada murid.

LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN IBL

JENIS-JENIS INQUIRI

PERANAN GURU DALAM PEMBELAJARAN IBLMenurut Gulo (2005: 86-87) guru dalam menciptakan suasana belajar dengan pendekatan inkuiri mempunyai berbagai macam peranan antaranya adalah :

a. Sebagai motivator, yang memberi rangsangan agar murid aktif dalam berfikirb. Sebagai fasilitator, yang menunjukkan jalan keluar jika ada halangan dalam proses berfikir murid.c. Sebagai tempat bertanya, untuk menyedarkan murid dari kekeliruan yang mereka lakukan dan memberi keyakinan pada diri sendiri.d. Sebagai administrator, yang bertanggung jawab terhadap kegiatan di kelas.e. Sebagai pengarah, yang memimpin arus kegiatan berfikir siswa ke tujuan yang diharapkanf. Sebagai manager, yang mengelola sumber belajar, waktu dan organisasi kelas.

KELEBIHAN DAN KELEMAHAN PENDEKATAN IBL

RUJUKANHamalik, Oemar. (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi AksaraHidayat, W.(2004). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Kegiatan Laboratorium Pada Pokok Bahasan Koloid, Tesis, Program Pasca Sarjana. Bandung : UPIJoyce, B dan Weil, M.(2000). Model of teaching fifth edition. Allyn and Bacon Publishing Company.Semiawan, Conny R. (1991). Strategi pembelajaran yang efektif dan efisien. Dalam Conny R. Semiawan dan Soedijarto (Eds.). Mencari strategi pengembangan pendidikan nasional menjelang abad XXI. Jakarta: Grasindo.Diposkan oleh roni saputra di 18.26 Kirimkan Ini lewat EmailBlogThis!Berbagi ke TwitterBerbagi ke FacebookBagikan ke Pinteresthttp://ronisaputra01.blogspot.my/2014/11/model-embelajaran-inkuiri-based-learning.html

Recommended

View more >