gema mukminin 2nd edition

Click here to load reader

Post on 14-Mar-2016

231 views

Category:

Documents

2 download

Embed Size (px)

DESCRIPTION

The second edition of GM is now released !!

TRANSCRIPT

  • 1

  • 2

    KETUA EDITOR : TAUFIK SHAHAROL

    PENULIS : AISHA

    ANIS SU

    ANUAR

    MUNA

    SHA

    LAYOUT DAN GRAFIK : ABID

    IKRAM

    MEDIA SOSIAL : WWW.FACEBOOK.COM

    Search GEMA MUKMININ

    EMEL : [email protected]

    DARI MEJA

    KETUA EDITOR

    ASSALAMUALAIKUM WBT

    SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA

    WARGA GALWAY.

    Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT

    Majalah GEMA MUKMININ edisi kedua

    telah berjaya diterbitkan dan diharap dapat

    mencapai objektif kami iaitu untuk menyam-

    paikan maklumat berita disamping menjadi

    medium santapan rohani dan juga saluran untuk

    menambah imu pengetahuan. InshaAllah.

    Edisi kedua Gema Mukminin mengangkat tema

    Jihad dalam diri pelajar dalam usaha menuntut

    ilmu. Allah swt telah menawarkan perdagangan

    yang akan menguntungkan kepada kita salah

    satu caranya melalui jihad, seperti yang

    terdapat dalam al quran iaitu :

    Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku

    tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh me-

    nyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak ter-

    peri sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah

    dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan

    menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan

    diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi

    kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang

    sebenarnya). ( 61 :10 dan 11)

    Setinggi tinggi ucapan terima kasih jugak diucapkan

    kepada team GEMA MUKMININ yang telah ber-

    tungkus lumus untuk menghasilkan yang terbaik un-

    tuk warga Galway.

    Semoga semua pembaca dapat mengambil input dan

    ibrah daripada penghasilan majalah ini. InshaAllah.

    JOM LAKUKAN PERDAGANGAN YANG

    MENGUNTUNGKAN!

  • 3

    Menarik bulan ini!! Isu April 2012

    MURABBI! [4-5]

    RISALAH IJAZAH ATAU KEDUA-DUANYA?

    KEMUSYKILAN AGAMA! [6]

    BULAN ISLAM! [7]

    JAMADILAWAL GALWAYS GOT TALENT! [8]

    JOM BELAJAR BAHASA! [9]

    FOKUS UTAMA! [10-11]

    JIHAD MENUNTUT ILMU! LAGU PILIHAN! [12]

    DNT ! [13]

    NEWS! [14-15]

    RESIPI! [16]

    JEJAK BLOG! [17]

    MOTIVASI! [19]

    BREAK! [20-21]

  • 4

    VSVSVS Risalah

    Ijazah

    Mana satu perlu dipilih?

    Mana satu lebih utama?

    MURABBI! [4]

    EDISI APRIL 2012 / JAMADILAWAL 1433

  • 5

    J ika diberi pilihan, risalah dan ijazah, mana satu yang menjadi pilihan? Bukan satu perkara pelik kalau yang kedua itu lebih ditekankan. Lebih diberikan perhatian.

    Segulung ijazah, sama ada perubatan, kejuruter-aan, atau perakaunan, cukup dipandang tinggi da-lam masyarakat. Seseorang yang tidak mempunyai ijazah dalam kehidupan, diibaratkan seperti sebuah kehidupan yang masih belum sempurna. Layaknya seakan seekor burung yang tidak mampu terbang. Gagal dalam hidup. Risalah? Ahh itu bukan kerja aku. Aku bukan ustaz nak lecture-lecture orang ni. Jauh dari bidang kuasa aku. Tak pun, tunggulah bila rambut dah makin putih, kulit muka mula berkedut baru aku akan turut serta. Mungkin. Lagi pun aku tak punya ilmu yang cukup lagi, banyak dosa pulak tu. Waktu-waktu sekarang ni, muda lagi, malah muda cuma sekali so kita enjoy! Kenapa aku diciptakan? Pernah tak kita berfikir se-jenak tujuan penciptaan kita? Adakah untuk hanya belajar bersungguh sungguh, capai cita-cita, berkeluarga, berkereta besar dan akhirnya mati. Sia-sia! Allah swt pasti tidak akan menciptakan kita tanpa tujuan, pasti akan ada agenda yang perlu dilaksanakan, yang perlu disampaikan ketika masih bernafas di muka bumi ini.

    Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepa-

    daKu. (Surah Ad Zariyat, 56)

    Ibadat itu Luas

    Beribadat di sini bukan hanya terbatas dengan menunaikan solat lima waktu sehari semalam, berpuasa, bersedekah dan sebagainya. Malah lebih luas daripada itu. Dalam erti kata lain, bekerja untuk Allah swt. Selain diberi tanggungja-wab untuk memakmurkan bumi ini, terdapat satu lagi amanah yang cukup penting untuk dijalankan iaitu untuk menyampaikan risalah kepada mereka yang masih belum mengetahui.

    Kita selalu mendengar dua nikmat yang paling besar di dunia iaitu nikmat islam dan juga iman. Namun harus diingatkan, nikmat ini akan disoal dengan teliti kelak, malah ramai juga yang akan menuntutnya di akhirat nanti. Jadi untuk selamat daripada soalan tersebut, nikmat nikmat ini pelu-lah didakwahkan, disebarkan kepada semua manusia. Tidak akan berkurangnya dua nikmat tersebut sekiranya kita sebarkan dan kongsikan dengan orang lain, malah akan bertambah dan semakin kukuh pula. InshaAllah

    Konklusi

    Namun, ianya tidak bererti dengan menumpukan perhatian kepada risalah, ijazah diketepikan. Dalam era globalisasi moden hari ini, ilmu merupakan salah satu elemen yang penting untuk meneruskan kehidupan. Jadi apa yang terbaik, se-bagai seorang pelajar kita pelulah bijak untuk membahagikan kedua dua perkara ini dengan sebaiknya. Disamping mengejar ijazah, kita sam-paikan risalah. Barulah osem!

    Risalah, Ijazah atau kedua duanya?

    MURABBI! [5]

    EDISI APRIL 2012 / JAMADILAWAL 1433

  • 6

    Q: Bolehkah kita makan makanan di hotel /kedai di luar negara yang disediakan oleh mereka? Bagaimana kah dengan peralatan yang digunakan spt pinggan/mangkuk? Bolehkah kita menggunakannya? A: Kebanyakan orang apabila ke luar negara mereka lebih cenderung untuk mengamalkan mazhab yang lain atau yang tidak menjadi halangan dalam perkara yang dibenarkan oleh syarak. Seumpama menggunakan pinggan mangkuk selama mana tidak ada daging/ bahan haram di dalamnya maka mereka akan menggunakannya. begitu juga dengan makanan yang digunakan selama mana tidak dari sumber yang haram mereka akan memakannya seperti ikan, telur dll. Perbuatan seumpama ini adalah dibenarkan di dalam Islam. Mengelak pengambilan daging yang tidak diketahui sumbernya adalah sesuatu yang mesti dilakukan. Sikap berhati-hati adalah tanda keimanan sebagaimana anjuran Nabi S.A.W.

    Q: Saya nak bertanya apakah hukum membeli

    minuman yang berada dengan air arak di dalam satu peti ais? Bolehkah di jelaskan dengan terang.

    Terima kasih

    A: Jika minuman tersebut tidak bercampur dengan air arak yang terdapat di dalam peti sejuk tersebut, mem-belinya adalah diharuskan. Walau bagaimanapun, perbuatan meletakkan minuman keras dengan minu-man yang halal pada satu tempat/peti sejuk boleh menimbulkan keraguan dan fitnah. Ringkasnya, minuman halal tidak boleh diletakkan di tempat yang berhampiran dengan minuman yang ha-ram kerana ia boleh menimbulkan keraguan dan turut memberi peluang kepada pihak-pihak yang tertentu untuk mengambil kesempatan.

    KEMUSYKILAN AGAMA *6+

    Q: Saya mendapat tahu, jika ada alkohol yang dicampur

    dalam masakan dan tidak mendatangkan kesan mabuk

    dihalalkan. Benarkah begitu?

    A: Hukum memakan masakan yang dicampur dengan sedikit alkohol adalah haram walaupun ia tidak memabukkan. Ini kerana pada kebiasaannya alkohol yang dicampur ke dalam masakan tersebut adalah arak yang bertujuan untuk melazatkan makanan tersebut bukan untuk tujuan tertentu.

    Sumber :http://www.muftiselangor.gov.my

    Islam GRID

    EDISI APRIL 2012 / JAMADILAWAL 1433

  • 7

    JAMADIL AWAL 24 Mac 2012 22 April 2012

    Jamadil Awal merupakan bulan kelima dalam kaledndar Islam. Jamadil Awal

    memberi erti permulaan musim sejuk. Dari segi bahasa, ia bermaksud kering

    atau beku. Bulan ini dinamakan sedemikian adalah kerana dalam bulan

    tersebut orang Arab pada zaman dahulu mengalami kekeringan air atau air

    menjadi beku. Pada ketika itu parit, sumur, sungai dan lembah menjadi kering.

    Peperangan "Al-'Ashirah" pada tahun kedua Hijrah, dipimpin oleh Baginda s.a.w. Tidak berla-ku apa-apa pertempuran disebabkan perjanjian damai yang dimeterai antara Rasulullah s.a.w. dengan Bani Mudlij dan penyokong mereka Bani Hamzah. Baginda s.a.w. bersama sahabat kembali ke Madinah.

    Peperangan "Zat Ar-Riqa`" pada tahun kedua Hijrah, diketuai oleh Baginda s.a.w. Ianya di satu kawasan di daerah Najd di kediaman Bani Muharib dan Bani Tha`labah dari kaum Ghatafan. Tiada pertempuran dan pepe-rangan yang berlaku, ianya dinamakan Zat Ar Riqa' (yang mempunyai

    cebisan kain) kerana para sahabat membalut kaki-kaki mereka dengan cebisan kain kerana kepanasan bumi Najd.

    BULAN ISLAM! [7]

    EDISI APRIL 2012 / JAMADILAWAL 1433

  • 8

    Fikrah Sang Mutarabbi. Coretan Musim Bunga

    Bismillah.

    Musim bunga telah datang! Dengan terik sinaran matahari yang memen-

    uhi atmosfera, pandangan kita dihiasi dengan kuntuman mekar indah.

    Kuning, hijau, merah, violet, semua itu lahir dari spektrum berbeza, tapi

    sunnahnya tetap sama; mereka adalah bukti kekuasaan Ilahi. Pohon-

    pohon yang langsung bogel tidak dilitup oleh dedaunan ketika musim

    luruh dan musim sejuk, kini kembang megah dengan litupan gaun yang

    baru, dan kelopak-kelopak indah berwarna warni seolah-olah menari me-

    raikan gaun baru itu. Mereka berdansa keriangan. Fuhh.

    Dan mereka tidak angkuh dengan kecantikan itu, kerana keriangan itu

    dikongsikan bersama sang makhluk yang lain. Kupu-kupu, lalat, semut-

    semut malah sang manusia sendiri terkesima dengan keindahan ini. Lihat

    sahaja ramai antara kita yang keluar berdampingan dengan pohon-

    pohon bunga ini, beristirahat dan bergambar bersama kelopak-kelopak

    mekar, baik sang teruna mahupun dara, semuanya riang bergambar dan

    bergembira. Maksud saya, ehem, di Dunaras sendiri, ya kan kalian? Oh

    kalian mula