folio rc spm 2015

57
 SIJIL PELAJARAN MALAYSIA FOLIO REKA CIPTA 2015 3763/2  NAMA :  NO KAD PENGENALAN :  NO. ANGKA GI LIRAN : (Dihadap an kulit folio)

Upload: irmazshk

Post on 10-Oct-2015

2.542 views

Category:

Documents


7 download

DESCRIPTION

tema pemungutan.

TRANSCRIPT

SIJIL PELAJARAN MALAYSIAFOLIO REKA CIPTA 20153763/2

NAMA: NO KAD PENGENALAN: NO. ANGKA GILIRAN:

(Dihadapan kulit folio)

BORANG PENGEMUKAAN PENGESAHAN BERPERINGKAT

TahunNama Guru20142015Nama : Angka Giliran : No. KP: Tingkatan :

TARIKHPERKARATANDATANGAN CALON

1.1Mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan

(i)Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas

(ii)Mengumpulkan data/maklumat yang berkaitan yang berkaitan dengan masalah

(iii)Menghuraikan data/maklumat dengan tepat/jelas

(iv)Merumuskan masalah dengan tepat

1.2Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang dikenalpasti.

(i)Mengumpulkan data atau maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi)ATAUMengumpulkan data atau maklumat mengenai rekaciptaan yang baru (penemuan baru)

(ii)Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada(inovasi)dengan jelasATAUMenganalisis teori yang menerangkan fungsi berkaitan untukpenemuan baru

(iii)Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh

(iv)Merumus hasil dapatan dengan jelas

1.3Menjana dan membentuk pelbagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenalpasti

(i)Menyatakan aplikasi dan kaedah yang berbeza untuk dua idea yang dikenal pasti, serta setiap idea itu dihasilkan dalam bentuk lakaran berlabel.

(ii)Menjana idea melalui lakaran perkembangan

(iii)Membuat perbandingan dari segi kefungsian idea

(iv)Mensintesis idea dengan menunjukkan hasil gabungan dalam entuk lakaran berlabel

1.4Mencipta dan mereka bentuk ciptaan.

(i)Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel

(ii)Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel

(iii)Menghasilkan lakaran reka bentuk reka ciptaan sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi.

(iv)Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering).

1.5Merancang dan mengorganisasi proses reka cipta.

(i)Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu.

(ii)Menyenaraikan bahan/komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar.

(iii)Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar.

(iv)Menghasilkan folio mengikut format.

1.6Membina reka ciptaan

(i)Menghuraikan langkah-langkah pembinaan reka ciptaan dengan lakaran berlabel

(ii)Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan

(iii)Menyatakan spesifikasi reka ciptaan

(iv)Mencadangkan pengubahsuaian reka ciptaan

2.5Lukisan Kerja 2D dan 3D

(i)Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga

(ii)Menghasilkan lukisan isometrik

(iii)Menghasilkan lukisan obli

(iv)Menghasilkan lukisan ceraian artifak

MAKLUMAT AM:Nama Calon : Angka Giliran : No. Kad Pengenalan : Tema : PEMUNGUTANNama Prototaip : GTw 17Sinopsis : Alat ini dinamakan GTw 17 dicipta untuk memungut sampah sarap seperti plastik, kertas dan botol mineral dalam longkang di kawsan kantin sekolah. Alat ini membantu mengatsai masalah penat, lambat dan sakit pinggang ketika pemungutan sampah di dalam longkang tanpa mengotorkan tangan.

PENGHARGAAN :

Salam sejahtera saya ucapkan kepada semua pembaca folio reka ciptaan ini. Bersyukur saya kepada Tuhan kerana limpah kurnianya, dapatlah saya menyiapkan folio reka cipta ini sebagai satu lembaran kerja kursus untuk Sijil Pelajaran Malaysia bagi mata pelajaran Reka Cipta tahun 2015. Berbekalkan tunjuk ajar dan dorongan dari mereka yang terbabit telah memberi saya satu suntikan semangat untuk menyiapkan kerja kursus ini dengan sempurna.

Jutaan terima kasih saya ditujukan yang tidak terhingga kepada guru-guru mata pelajaran reka cipta saya, iaitu En. Mazlan Bin Minhat yang sudi meluangkan masa, tenaga dan idea serta panduan yang berguna kepada saya. Tidak dilupakan, kepada ibu bapa saya yang tidak pernah jemu untuk memberi dorongan semangat dan bantuan dari segi idea serta wang ringgit bagi memastikan kerja kursus ini dapat disempurnakan. Kepada rakan-rakan seperjuangan, ucapan terima kasih juga diucapkan kerana telah sama-sama membantu dan berusaha menyiapkan kerja kursus ini.

Akhir kata, dengan lafaz dan ungkapan terima kasih saya tujukan buat mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan kerja kursus ini.

PENGENALAN :

G Tw 17 adalah satu produk yang dihasilkan bagi mengatasi masalah pemungutan sampah sarap seperti, plastik, kertas dan botol mineral dalam longkang di kawsan kantin sekolah. Reka ciptaan ini telah mengambil masa 1 tahun untuk dilaksanakan. Perlaksanaanya termasuklah folio dan artifak bagi reka ciptaan tersebut.

Kaedah yang telah dipilih bagi diaplikasikan pada produk ini ialah menyepit dan mencengkam. Didapati, kaedah ini dapat membantu dalam proses pemungutan sampah dan sekaligus menjadikan produk ini sangat efisien untuk digunakan.

Reka bentuk yang sesuai, ergonomik dan selamat, menjadikan produk ini sangat sesuai digunakan oleh semua golongan masyarakat pada pelbagai peringkat umur.

ISI KANDUNGAN

PERKARAMUKA SURAT

Borang Pengemukaan Pengesahan BerperingkatMaklumat Am CalonPenghargaanPengenalan1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan (i) Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas (ii) Mengumpulkan data/maklumat yang berkaitan yang berkaitan dengan masalah (iii) Menghuraikan data/maklumat dengan tepat/jelas (iv) Merumuskan masalah dengan tepat

1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang dikenalpasti. (i) Mengumpulkan data atau maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) ATAU Mengumpulkan data atau maklumat mengenai rekaciptaan yang baru (penemuan baru) (ii) Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada(inovasi)dengan jelas ATAU Menganalisis teori yang menerangkan fungsi berkaitan untukpenemuan baru (iii) Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh (iv) Merumus hasil dapatan dengan jelas

1.3 Menjana dan membentuk pelbagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenalpasti. (i) Menyatakan aplikasi dan kaedah yang berbeza untuk dua idea yang dikenal pasti, serta setiap idea itu dihasilkan dalam bentuk lakaran berlabel. (ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan (iii) Membuat perbandingan dari segi kefungsian idea (iv) Mensintesis idea dengan menunjukkan hasil gabungan dalam bentuk lakaran berlabel

1.4. Mencipta dan mereka bentuk ciptaan. (i) Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel (ii) Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel (iii) Menghasilkan lakaran reka bentuk reka ciptaan sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi. (iv) Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering).

1.5 Merancang dan mengorganisasi proses reka cipta. (i) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individu. (ii) Menyenaraikan bahan/komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar. (iii) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar. (iv) Menghasilkan folio mengikut format.

1.6 Membina reka ciptaan (i) Menghuraikan langkah-langkah pembinaan reka ciptaan dengan lakaran berlabel (ii) Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan (iii) Menyatakan spesifikasi reka ciptaan (iv) Mencadangkan pengubahsuaian reka ciptaan

2.5 Lukisan Kerja 2D dan 3D (i) Menghasilkan lukisan ortografik unjuran sudut ketiga (ii) Menghasilkan lukisan isometrik (iii) Menghasilkan lukisan oblik(iv) Menghasilkan lukisan ceraian artifak

1.1 Mengenal pasti dan menganalisis masalah yang memerlukan penyelesaian menerusi satu reka ciptaan

1.1(i)Menyatakan masalah yang hendak diselesaikan dengan jelas.Puan Aminah adalah merupakan salah seorang pekerja pembersihan di SM Holy Trinity, Tawau. Beliau berumur 40 tahun dan telah bekerja selama 6 tahun. Setiap pagi, Puan Aminah perlu membersihkan kawasan kantin sekolah dan selalunya kawasan longkang di tepi kantin tersebut dipenuhi oleh sampah-sarap seperti botol mineral, plastik dan kertas gula-gula.

Apabila berhadapan dengan sampah-sarap dalam longkang itu, Puan Aminah akan mengangkat besi gerigi longkang untuk memungut sampah-sarap itu satu demi satu dengan menggunakan penyedok sampah.

Beliau mengadu berasa sangat penat untuk memungut sampah-sarap dalam kuantiti yang banyak terutamanya pada waktu rehat. Selain itu, semasa membuat kerja-kerja pemungutan, Puan Aminah terpaksa membongkokkan badan untuk memungut sampah yang tidak mampu dipungut dengan penyapu. Hal ini menyebabkan Puan Aminah selalu sakit pinggang dan selalu dimarahi oleh penyelianya kerana lambat menyelesaikan tugas pemungutan sampah di kawasan kantin.

Masalah ini sering kali dihadapi oleh Puan Aminah setiap kali ingin memungut sampah-sarap di kawasan kantin.

Daripada situasi tersebut, didapati bahawa Puan Aminah menghadapi masalah penat, sakit pinggang dan lambat menyelesaikan tugas memungut sampah-sarap di kawasan kantin.

1.1 (ii)Mengumpulkan data/maklumat yang berkaitan dengan masalah.

Saya telah menjalankan kajian dengan menggunakan soal selidik ke atas 20 orang pekerja pembersihan di kawasan sekolah daerah Tawau. Kajian ini dijalankan bagi mengumpul data tentang masalah yang mereka hadapi ketika melakukan kerja pemungutan sampah di kawasan sekolah. Soal selidik ini diedarkan kepada responden pada 07 Julai 2014 dan dikutip semula pada 10 Julai 2014. Contoh borang soal selidik seperti yang dilampirkan di muka surat 3.Hasil kaji selidik yang dilakukan dapat diringkaskan seperti jadual-jadual di bawah:

Jadual 1 : Responden yang menghadapi masalah memungut sampah-sarap di kawasan kantin sekolahBilKekerapan Responden Menghadapi MasalahBilangan RespondenPeratus (%)

1Kerap kali1575

2Jarang-jarang525

3Tidak pernah00

Jumlah20100

Jadual 2 : Jenis masalah yang menghadapi oleh responden semasa memungut sampah-sarap di kawasan kantin sekolah

BilJenis MasalahBilangan RespondenPeratus (%)

1Penat945

2Sakit Pinggang525

3Lambat630

Jumlah20100

Jadual 3 : Cara responden menyelesaikan masalah semasa memungut sampah-sarap di kawasan kantin sekolah

BilCara Penyelesaian MasalahBilangan RespondenPeratus (%)

1Menggunakan penyedok dan penyapu sampah1575

2Menambah bilangan tong sampah525

Jumlah20100

CONTOH BORANG SOAL SELIDIK

No. Responden :Tarikh :No.RespondenTempat :Arahan: Jawab semua soalan yang diberikan dengan menandakan () pada petak berkenaan.

1. Adakah anda menghadapi masalah semasa memungut sampah di kantin sekolah?

Ya

Tidak

2. Berapakah kekerapan anda menghadapi masalah semasa memungut sampah di kantin sekolah?

Kerap kali

Jarang-jarang

Tidak pernah

3. Apakah masalah yang anda hadapi ketika memungut sampah di kantin sekolah?Penat

Sakit Pinggang

Lambat

4. Bagaimana cara anda mengatasi masalah semasa memungut sampah di kantin sekolah? Menggunakan penyedok dan penyapu sampah

Menambah bilangan tong sampah

5. Adakah anda mempunyai cara lain untuk memungut sampah di kantin sekolah dengan lebih efisien?Jika ya, nyatakan_________________________

1.1 (iii) Menghuraikan data/maklumat dengan tepat

Hasil kajian yang telah dijalankan terhadap 20 orang pekerja pembersihan di kawasan sekolah daerah Tawau yang dipilih secara rawak didapati 100% (20 orang) menghadapi masalah semasa memungut sampah di kantin sekolah. (Rujuk jadual 1)

Daripada kajian yang dijalankan, didapati jumlah responden yang kerapkali menghadapi masalah memungut sampah di kantin sekolah iaitu sebanyak 75% (15 orang) manakala 25% (5 orang) jarang-jarang menghadapi masalah semasa memungut sampah di kantin sekolah. (Rujuk jadual 2)

Kajian ini juga mendapati bahawa 45% (9 orang) responden menghadapi masalah penat, 25% (5 orang) sakit pinggang dan 30% (6 orang) responden menghadapi lambat menyelesaikan tugas memungut sampah di kawasan kantin sekolah. (Rujuk jadual 3)

Dari segi cara menyelesaikan masalah pula, kajian ini mendapati bahawa seramai 75% (15 orang) responden mencadangkan menggunakan penyedok dan penyapu sampah, 25% (5 orang) responden menambah bilangan tong sampah . (Rujuk jadual 4)

1.1 (iv) Merumuskan masalah dengan jelas

Berdasarkan huraian tersebut, didapati semua responden memang menghadapi masalah penat, sakit pinggang serta lambat semasa memungut sampah-sarap dalam longkang di kawasan kantin sekolah.

1.2 Membuat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengan reka ciptaan yang merupakan penyelesaian kepada masalah yang dikenalpasti.

1.2 (i) Mengumpul data atau maklumat reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) (merujuk kepada fungsi khusus produk itu dicipta)

Produk 1

Produk 2

Produk 1:Penyedok sampahProduk 2:Penyepit sampah

Sumber data:http://www.homestoreandmore.ie/content/ebiz/hsandm/invt/053067/053067_large.jpg

Sumber data:http://wb3.itrademarket.com/pdimage/93/1453293_clipper.jpg

1.2 (ii) Menganalisis fungsi reka ciptaan yang sedia ada (inovasi) dengan jelas.

ProdukHuraian fungsi

Penyedok sampah

Boleh memungut sampah dalam longkang dengan cara menyedok dengan bantuan penyapu.

Penyepit sampah

Boleh memungut sampah di dalam longkang dengan cara menyepit.

1.2 (iii) Menyenaraikan hasil dapatan daripada maklumat yang diperoleh.

ProdukKekuatanKelemahan

Penyedok sampah

1. Boleh digunakan untuk mengaut sampah-sarap dengan mudah.2. Boleh mengaut sampah dalam kuantiti yang banyak.1. Tidak dapat mengaut sampah di tempat yang sempit.2. Sampah yang telah dikaut mudah tercicir.

Penyepit

1. Boleh digunakan untuk memungut sampah dengan cara menyepit dengan mudah.2. Boleh mengaut sampah di tempat yang sukar dicapai.1. Tidak dapat memungut sampah dalam kuantiti yang banyak.2. Sesuai untuk memungut sampah yang kecil sahaja.

1.2 (iv)Membuat rumusan daripada hasil dapatan dengan jelas.

Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, didapati produk sedia masih terdapat kelemahan. Oleh itu satu rekaciptaan inovasi diperlukan untuk menyelesaikan masalah yang telah dikenal pasti.

1.3 Menjana dan membentuk pelbagai idea yang menjurus kepada penyelesaian masalah yang dikenal pasti.

1.3 (i) Mengenal pasti dua kaedah atau prinsip yang berbeza dan menghasilkan idea dalam bentuk lakaran berlabel.

IDEA 1

Tema: PemungutanSubjek Rujukan : Pedal Tangan Break BasikalKaedah: MencengkamAplikasi : Pedal Tangan Break dicengkam untuk memberikan tekanan pada sistem break basikal. Dan seterusnya Break basikal akan mencengkam tayar.

IDEA 2

Tema: PemungutanSubjek Rujukan : Penyepit MakananKaedah : MenyepitAplikasi: Digunakan dengan cara menyepit makanan bagi memudahkan proses memungut. 1.3 (ii) Menjana idea melalui lakaran perkembangan.

IDEA 1

Huraian Fungsi :Pedal tangan dicengkam untuk menghantar daya melalui dawai penyambung bagi menghasilkan tekanan kepada penyepit.

IDEA 2

Huraian Fungsi :Apabila daya dikenakan keatas pemegang, penyepit akan bergerak ke dalam dan seterusnya dapat melakukan kerja menyepit objek.

1.3 (iii) Membuat perbandingan dari segi kefungsian idea.

KekuatanKelemahan

Idea 11. Dapat mengurangkan penggunaan tenaga manusia semasa proses memungut.1. Objek mudah terlepas sekiranya pedal tidak dicengkam dengan betul.

Idea 21. Berat objek yang disepit tidak ada had. Ia bergantung pada keupayaan tenaga pengguna.2. Hanya dapat menyepit satu objek pada satu satu masa.

1.3 (iv) Mensintesis idea yang telah dijana dengan menunjukkan hasil gabungan dalam bentuk lakaran berlabel.

1.4 Mencipta dan mereka bentuk ciptaan.

1.4 (i)Menghasilkan lakaran perkembangan reka bentuk yang berlabel.

1.4 (ii)Mempamerkan gambaran awal reka ciptaan yang berlabel.

1.4 (iii) Menghasilkan lakaran reka bentuk sebenar secara terperinci dan menerangkan cara berfungsi / fungsi operasi.

Fungsi Operasi :Alat ini menggunakan sistem mekanikal mudah dengan kaedah mencengkam dan menyepit bagi tujuan memungut sampah.

1.4 (iv) Mengaplikasi rupa bentuk reka ciptaan sebenar secara lukisan persembahan (rendering)

1.5Merancang dan mengorganisasi proses reka cipta.

1.5 (i) Menyediakan rekod kerja (diari) dan carta alir kerja individuTARIKHMASATEMPATBUTIRAN KERJATANDATANGAN GURU

MULATAMAT

1/07/149.00am10.00amBengkel RekaciptaPerbincangan dengan pelajar mengenai tema yang hendak dipilihTema : 1. Pemungutan2. Pembantuan3. Perlindungan

10/07/149.00am10.00amBengkel RekaciptaMendapat ideaTema dipilih Pemungutan

13/07/1411.00am12.00amBengkel RekaciptaMengenal pasti masalah pada reka ciptaan sedia ada

09/09/142.00pm4.00pmBengkel RekaciptaMembuat rumusan hasil daripada pengenalpastian masalah

15/09/142.00pm4.00pmBengkel RekaciptaMengumpul data / maklumat reka ciptaan yang berkaitan idea yang diperolehi

01/11/149.00am12.00amBengkel RekaciptaMenjana idea melalui lakaran dan seterusnya membuat perbandingan

05/01/1510.00am12.00amBengkel RekaciptaMengenalpasti komponen yang diperlukan

15/01/152.00pm4.00pmBengkel RekaciptaMula mencipta dan mereka bentuk produk

15/05/152.00pm4.00pmBengkel RekaciptaMengemaskini hasil ciptaan

10/06/159.00am11.00amBengkel RekaciptaMembuat lukisan ortografik

21/06/159.00am10.00amBengkel RekaciptaMenguji hasil ciptaan

01/06/152.00pm4.00pmBengkel RekaciptaMengemaskini folio

30/06/159.00am10.00amBengkel RekaciptaMenghantar folio dan artifak

Carta Alir

PERBINCANGAN TEMA SPM 2015 TEMA SPM 2014MEMILIH TEMA PEMUNGUTANMENYATAKAN MASALAHSESI KRITIKAPENGUMPULAN DATALAKARAN IDEATIDAKYALAKARAN IDEA TERBAIK

A

LUKISAN KERJA

TIDAK

SESI KRITIK

YA

PENYEDIAAN BAHAN DAN KOMPONEN

TIDAKMEMBINA ARTIFAK

MENGUJI ARTIFAK

YA

GTw17 SIAP DAN BERFUNGSI

1.5 (ii) Menyenaraikan bahan / komponen dan menganggarkan kos pembinaan reka ciptaan sebenar

BilNama BahanSpesifikasiKuantitiHarga Seunit (RM)Jumlah Harga(RM)

1Paip PVC25mm X 950mm12.502.50

2Rod besiX750mm13.003.00

3Penyambung paip 10 .500 .50

4Handle grip12.502.50

5Kepingan alumunium20mm12.502.50

6Ribet 30mm20.300.60

7Cat licauliter0.56.003.00

8Spring5mm11.001.00

JUMLAHRM 15.60

Kos Bahan:RM 15.60

Kos Upah:RM 10.00

Kos Sampingan:RM 5.00

Kos Produk := Kos Bahan + Kos Upah + Kos Sampingan= RM36.00 + RM10.00 + RM5.00= RM 30.6

1.5 (iii) Menerangkan sistem yang diaplikasikan dalam reka ciptaan sebenar

Sistem yang digunakan dalam produk ini adalah sistem mekanikal mudah. Kaedah yang digunakan adalah secara menyepit dan mencengkam dengan mengenakan daya ke atas picu. Tekanan pada picu akan menyebabkan rahang pencengkam tertutup dan memegang objek seperti plastik ,kertas dan botol mineral yang hendak dipungut dan dikumpulkan.

1.5(iv) Menghasilkan folio mengikut format

1.6Membina Reka Ciptaan

1.6 (i) Menerangkan langkah pembinaan / pemasangan reka ciptaan sebenar dengan lakaran berlabel.

Paip PVCPensil Penanda

Kerja mengukur dan menanda dilakukan dengan menggunakan pensil dan pembaris keluliKerja memotong kepingan logam dilakukan dengan menggunakan gergaji besi

Picu Cat semburan

Kerja mencantum kepingan logam dilakukan dengan menggunakan kaedah ribetKerja kemasan dilakukan dengan menggunakan cat semburan

Produk/prototaip siap

Prototaip yang telah siap diuji dengan ujian parameter

1.6 (ii) Menyenaraikan peralatan kerja pembinaan.

Peralatan kerja pembinaan yang digunakan adalah seperti berikut:

1. Pen Felt2. Pita pengukur3. Sesiku L4. Gergaji besi5. Pemutar skru6. Gunting logam lurus7. Kikir8. Gerudi meja

1.6 (iii) Menyatakan spesifikasi reka ciptaan.

1. FungsiGTw 17 digunakan untuk memungut plastik, kertas dan botol mineral dari dalam longkang.

2. Saiz Lebar = 200mm Panjang = 1000mmTinggi = 150mm

3.Had kemampuan Boleh memungut sampah sehingga 500g pada satu-satu masa.

1.6 (iv) Mencadangkan pengubahsuaian reka ciptaan.

Reka ciptaan yang dihasilkan masih terdapat kelemahan.Oleh itu beberapa cadangan dikemukakan bagi menambahbaik rekacipta tersebut. Antara cadangan adalah menggantikan sistem mekanikal dengan sistem hidraulik bagi mempercepatkan proses pemungutan sampah. Menggantikan paip pvc dengan gentian karbon bagi menghasilkan produk yang lebih ringan dan kuat.

NAMA PROJEK:LUKISAN ORTOGRAFIK DILUKIS OLEH :DISAHKAN OLEH: TARIKH :30 JUN 2011SKALA: UKURAN: 1 : 20mm

NAMA PROJEK: LUKISAN ISOMETRIKDILUKIS OLEH :DISAHKAN OLEH: TARIKH :30 JUN 2011SKALA: UKURAN: 1 : 10mm

NAMA PROJEK:BAYU 14 LUKISAN CERAIANDILUKIS OLEH :DR MAZLAN MINHAT DISAHKAN OLEH: TARIKH :30 JUN 2011SKALA: UKURAN: 1 : 4 mm

SKN

Sm Sung SiewHARGA BIASARM 30.00TAWARAN ISTIMEWA KEPADA 10 PELANGGAN PERTAMAHARGA PROMOSIRM 60.00NEW

PLAZA SANDAKAN

Alat Pengering CiliLANGKAH 2.Jaring dimasukkan ke dalan laci DC Dryer.LANGKAH 3.Hidupkan lampu untuk mempercepatkan pengeringan cili.

ManualPenggunaCARA PENGGUNAANLANGKAH 1.Letakkan lobak di papan trayLANGKAH 2.Tekan pisau ke bawah untuk memotong sayur lobakLANGKAH 3.Lobak yang telah dipotong dipindahkan ke dalam bekasSPESIFIKASISAIZ : Lebar : 250mmPanjang : 200mmTinggi : 300mmHAD KEMAMPUAN : Boleh menghancurkan sayur lobak 5 buah dalam jangkan masa satu minit.Sumber operasi :Secara manualMANUAL PENGGUNA

Alat Pengancuran sayur lobak

RUJUKAN / BIBLIOGRAFI

RUJUKAN / BIBLIOGRAFI

Cristina Dagro, 2002. Inventions & Discoveries. England : Brown Watson.

Hasni Bin Rais, Jamil Bin Abd Baser, 2006.Reka Cipta Tingkatan 4 &5. Selangor : Cerdik Publications Sdn. Bhd.