[edu.joshuatly.com] terengganu trial spm 2013 bahasa melayu [59391384]

20
SULIT PENTAKSIRAN SUMATIF 3 2013 TINGKATAN LIMA (SPM) BAHASA MELAYU Kertas 2 Ogos 2 1 hjam 1103/2 Dna jam tiga pnlnh minit JANGAN DURA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DffiERITAHU 1. Kertas soalan ini mengandungi I!mpat soalan 2. Jawab semua soalan 3. Jawapan bagi Soalan 1(b), Soalan l(c), Soalan l(d) dan Soalan 4 berdasarkan teks Komponen Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 4. Jawapan boleh ditulis dalam tulisan Rumi atau Jawi Kenas soalau ini mengauduugi 9 halamau bercetak TERENGGANU NEGERI ANJUNG ILMU Disediakan Oleh: Kerajaan Neger! Terengganu Dice/ok oleh: Percetakan Yayasan Islam Terengganu Sdn. Bhd. Telefon: 609-666 8611/6652/8601 Faks: 609-6660611/0063 1103/2 [Lihat halaman sebelahj SULIT http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Upload: joshua-williams

Post on 21-Jan-2016

445 views

Category:

Documents


10 download

TRANSCRIPT

Page 1: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

PENTAKSIRAN SUMATIF 3 2013TINGKATAN LIMA (SPM)BAHASA MELAYUKertas 2Ogos21hjam

1103/2

Dna jam tiga pnlnh minit

JANGAN DURA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DffiERITAHU

1. Kertas soalan ini mengandungi I!mpat soalan

2. Jawab semua soalan

3. Jawapan bagi Soalan 1(b), Soalan l(c), Soalan l(d) dan Soalan 4 berdasarkan

teks Komponen Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan 5

4. Jawapan boleh ditulis dalam tulisan Rumi atau Jawi

Kenas soalau ini mengauduugi 9 halamau bercetak

TERENGGANU NEGERI ANJUNG ILMUDisediakan Oleh:

Kerajaan Neger! Terengganu

Dice/ok oleh:Percetakan Yayasan Islam Terengganu Sdn. Bhd.Telefon: 609-666 8611/6652/8601 Faks: 609-6660611/0063

1103/2[Lihat halaman sebelahj

SULIT

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 2: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 2

Soalan 1 : Rumusan

[30 markah]

1103/2

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan taman awamkepada masyarakat dan eara untuk menjaga taman awam. Pa,yang rumusan hendaklah tidakmelebihi 120 patah perkataan.

Pembangunan taman dan ujana awam di negara ini bermula pada zaman sebelurn merdeka lagidalam bentuk taman botani, iaito Taman Botani Pulau Pinang, Taman Botani Taiping dan Taman BotaniTasik Perdana, Kuala Lumpur. Tujuan asal taman pada masa itu lebih kepada pengumpulan koleksispesis turnbuhan, sarna ada daripada spesis tempatan mahupun luar negara, untuk tujuan penyelidikan danpendidikan. Pembangunan taman awam ini juga sehamsnya marnpu memberi impak bukan sahaja kepadakerajaan tetapi juga kepada masyarakat.

Selepas merdeka, negara berkembang dengan pesat dalam pelbagai sektor. Sejajar denganperkembangan itu, kerajaan telah membangunkan taman dan ujana awam untuk menarnpung keperluanpenduduk terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar. Matlamat utamanya adalah untuk menjayakanpencapaian kualiti kehidupan yang menyeluruh (Total Quality Living Environment) dengan tumpuankepada mutu persekitaran kebidupan yang indah, bersih dan selamat. Penyediaan taman dan ujana awamdapat memberikan ruang yang selesa daripada impak rekreasi dan keindahan alam eli sekitar kawasanpenduduk setempat, selain memberi peluang penduduk berinteraksi antara satu sarna lain yang akanmembantu integrasi sosial dan kesejahteraan hidup rakyat.

Pengguna yang memanfaatkan kemudahan yang disediakan mampu memperoleh peningkatantahap kesibatan melalui pelbagai aktiviti fizikal seperti senaman dan bersukan secara berkumpulan atauindividu. Malah, keindahan persekitaran alam seperti pokok teduhan, padang rumput dan pokok bunga­bungaan di kawasan itu mampu memberikan kelegaan daripada tekanan kehidupan seharian danmempengaruhi tahap kesegaran mental pengguna. Sesetengah taman mampu menarik ribuan pelancongkerana mempunyai identiti dan keunikan sendiri. Hal ini serba sedikit akan membawa kepadapeningkatan ekonomi setempat dari segi penginapan, pemiagaan makanan dan kraf tangan.

Pokok dalam ruang lapang dan taman awarn juga memainkan peranan penting dalam pengeluaranoksigen dalarn udara, di samping memberi teduhan kepada pengguna. Hal ini kerana pokok yang rimbunakan menghalang cahaya terik matahari tems ke bumi. Ruang hijau dalarn taman awam turut memainkanperanan dalam kawalan banjir kerana air larian permukaan tanah dapat menyerap masuk ke dalam tanahsemasa bujan lebat. Kewujudan taman·taman ini di kawasan bandar dapat membantu usaha untukmengurangkan kesan pulau haba.

Oleh sebab, pembangunan taman dan ujana awam banyak membawa kesan positif kepadamasyarakat, sewajamyalah kita sebagai anggota masyarakat memainkan peranan dan penyelenggaraandan pengurusan aktiviti di kawasan berkenaan. Jabatan Landskap Negara bercadang untuk melancarkanHari Landskap Negara 2013 bagi memupuk kesedaran penjagaan landskap, taman dan ujana awam sertaruang hijau di negara ini.

(!?iubahsuaikan daripada Kepentingan Taman Awam KepadaMasyarakat, Jabatan LandskapNegara, Berita Harian 3 Mac 2013)

1103/2 [Lilla! halaman sebelah]ST') 1

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 3: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 3

-Soalan 2 : Pemahaman

[35 markah]

1103/2

Soalan 2(a) - Pelikan Umum

Berdasarkan pelikan SoaIan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayaJ andasendiri.

(i)

(ii)

Berikan maksud rangkai kata berkembang dengan pesat.

Apakah tujuan asal pembangunan taman dan ujana awam?

[2 markah]

[3 markah]

(iii) Pada pendapat and&, bagaimanakah caranya untuk menarik penduduk supaya memanfaatkantaman awam? [4 markah]

1103/2 [Liha! halaman sebclah]SULIT

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 4: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan 2 (b): Petikan Cerpen

4 110312

Boca petikan cerpen di bawah ini dengan reliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya denganmenggunakan ayar anda sendiri.

Bapa tidak dapat ampu ibu lagi. Pasti juga tidak boleh angkat ibu ke tandas lagi. Mujurlah yanglurnpuh Cuma ibu seorang. Kalau bapa juga Jumpuh, entahlah. Aku tidak dapat membayangkanmasalahnya.

Suatu hari, entah bagaimana, aku menjerit kuat sedikit sewaktu ibu sedang berak kerana lamasangat najisnya tidak terbit-terbit. Aku sudah naik kejang kaki tangan kerana lama ampu ibu. Dan akulihat pipi ibu basah kerana air mala meleleh turun. lsteriku menerpa dan apabila melihat air mata ibusedang mengalir melalui retak-retak di pipi ibu yang kendur hoboh itu, dia mengambil tempatku.

ltulah detik-detik yang tidak dapat aku lupakan. Aku menyesal dan memohon ampun banyak­banyak daripada ibu. Aku sendiri tidak sedar,sewaktu aku menjerit itu.

Barangkali niatku bukan kutujukan kepada ibu, tetapi kepada orang lain. Dan siapa orang lain itutidak pula dapat aku pastikan. Kalau tidak kepada ibu, kepada siapa lagi kalau bukan kepada diri sendiri.

(Dipetik daripada cerpen •Ibu dan Ceper'oleh Shahnon Ahmad dalam Antologi Harga Remaja,

Dewan Bahasa dan Pustakl\i .

(i) Mengapakah aku berasa menyesal dan memohon ampun daripada ibu?[2 markah]

(ii) Sebagai seorang anak, apakah tanggungjawab yang perlu kita laksanakan terhadapibu bapa?Nyatakan tiga tanggungjawah tersebut. [3 marJcah]

(iii) Huraikan satD pengajaran yang terkandung dalam petikan cerpen dan satupengajaran lain berdasarkan keseluruhan cerpen tersebut. [4 markah]

110312 [Lilia! balaman sebeJah]SULIT

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 5: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan 2 (c). Petikan Prosa Klasik

5 1103/2

Boca petilran prosa Idasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut denganmenggunakan ayat anda sendiri.

Setelah demikian maka Iuan Puteri Mandu Ratna Dewi pun makin sangat menangis takut akanayahanda baginda. Maka Raja Indera Bumaya pun memujuk tuan puteri juga dengan kala yang manis­manis seraya katanya, "Ya tuanku, nyawa badan kakanda, janganlah menangis. Mala yang manis menjadibalut, suara yang merdu menjadi parau. IuaD, janganlah tuan merosaklran lralbu abang. Biarlab hilangabang seorang, mabulab lenyap kakanda seorang." Maka kala tuan puteri, "Jika kakanda mati masakanadinda hidup. Hidup pun tiada apa gunanya." Maka Raja Indera Bumaya pun lersenyum mendengar kalatuan puteri itu, seraya katanya, "Kasih sungguh rupa-rupanya luan akan kakanda serta juga kakanda matiyang kasih luan ilu setelab teljunjunglah di alas batu kepala kakanda." Maka Raja Indera Bumaya punmencita gemala hikmat yang daripada Raja Johan Syabperi itu maka keluar jin empat ribu dari dalamgemala hikmat itu. Maka titah baginda, "Hai saudaraku, pergilah tuan harnba berperang dengan rakyatRaja Bahrum Dewa itu." Maka ia pun menyembah lalu turon berperang. Maka menjadi perang besarlahkedua pihak itu gegak gempila terang cuaca menjadi kelam kabul. Setelah seketika itu maka orangberperang pun terlalu banyaklah darah tumpab ke bumi maka bergeraklah lasik indera itu sementara itulahsegala hulubalang rakyat sekalian.

Dipetik daripada'Hikayal Langlang Buana'

dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,Dewan Bahasa dan Pustaka

(i) Apakah maksud rangkai kala merosaklran kalbu?[2 markah]

(ii) Nyatakan perkara yang berlalru dalam peperangan antara jin dari gemala hikmat dengan rakyatRaja Bahrum Dewa?

[3 markah](iii)Pada pendapat anda, wajarkah tindakan Raja Indera Bumaya melancarkan peperangan terhadap

Raja Bahrum Dewa? Nyatakan tiga alasan anda.[3 markah]

110312 [Lilial balaman sebelab]SULIT

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 6: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan 2 (d) - Sajak

6 1103/2

Baca sajak di bawah dengan teUti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakanayat anda sendiri.

Di Perpustakaan

(i)

Melangkah ke ruangmuSatu pertukaran yang kontrasDari kehangatan merataKe kedinginan yang menerpaTerlalu hening di siniGua pendeta bersemadiDi puncak sepiDi sana siniKepala-kepala runduk menelitiMata dan flkir bersebati

Maju ke ruang bukuTer/alu kerdil aku di sin;Terapung di laut ilmuTercurah berzamanDalam tak terselamBetapapun kulayariBahtera ilmu di siniTak terterokaYang akan kucatatHanya setitik dari tintaYang akan kupetikHanya sebiji dan mutiaraEngkau adalah pusaka moyangGedung perOOaban insanTerhimpun berzaman

Nyatakan maksud baris Bahtera ilmu di sini.

BersemOOi di siniAku adalah pelayar yang dahagaDi dada samuderaTak berpantaiBetapapun kuteguk darinyaDahaga tak pernah langsai

(Dipetik daripadaAntologi Harga Remaja,Dewan Bahasa dan Pustaka)

[2 markah]

(ii) POOa pendapat anda, bagairnanakah kaedah lain yang sesuai anda lakukan untukmenambahkan ilmu dan maklumat selain mengunjungi perpustakaan?

[4 markah]

(iii)

II0312

Berikan tiga persoalan yang terdapat dalam sajak. [3 markah]

[Lilia! halaman sebelab1SULIThttp://edu.joshuatly.com/

http://fb.me/edu.joshuatly

Page 7: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 7

Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

[30 markah]

Jawab semua soalan

J 103/2

(a) Tulis satu ayaJ bagi seliap perkalaan di bawah untuk menunjulckan bahawa anda faham akanmalcsud dan penggunaannyo. -Ailda lidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhanalau menggunakan perkalaan itu sebagai peribahasa alau nama khas.

(i) tunjuk(ii) petunjuk(iii) penunjuk(iv) jelas(v) menjelaskan(vi) penjelasan

[6 markah]

(b) Tukar cakap pindah di bawah kepada cakap ajuk Anda dikehendaki supaya mengekalkansusunan isi dalam pelikan lersebut.

Mashitah memberitahu Mauzah bahawa dia bercadang untuk mengikuti kursus pemiagaan yangdianjurkan oleh kerajaan pada bulan itu. Mauzah menyokong rancangan Mashitah itu.Seterusnya, Mauzah menyatakan bahawa" Mashitah akan dapat menimba pengetahuan melaluikursus itu. Mashitah meJahirkan hasratnya untuk menjadi peniaga yang terkenal pada suatu harinanti. Mauzah menyatakan keyakinannya bahawa Mashitah mampu untuk mencapai cita­citanya dan mendoakan kejayaannya. Mashitah mengucapkan terima kasih kepada Mauzab.

[6 markah]

(c) Dalam seliap ayal di balVah, lerdapal satu kesalaban penggunaan ejaan dan satu kesalabanpenggunaan imbuban. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan ilu. Anda lidak bolehmenyenaraikan lebih daripada liga kesalahan ejaan dan liga kesalahan penggunaan imbuhan.Anda lidakperlu menyalin ayat ilu semulo.

(i) Penulis akan mendapat kepuasan dan keseronokan jika hasil tulisan mereka di hargai olehmasyarakat.

(ii) Penduduk Taman Haj; Paakan mengada kempen pencegahanjenayah untuk menggalakkanmasyarakat bekerja sarna memerangi kegiatan jenayah.

(iii) Kandungan kolestrol yang tinggi menyebabkan pemimpin itu meuyerang penyakit jantungsecara tiba-tiba.

l6 markah]

1103/2 [Lilla! halaman sehelah]SULIThttp://edu.joshuatly.com/

http://fb.me/edu.joshuatly

Page 8: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 8 1103/2

(d) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilab dan satukesalaban tatabahasa. Senoraikan dan betu/kan lresalahan-lresalahan itu. Bagi setiap ayat, andatida! boleh merryenaraikan lebih daripada satu lresalahan penggunaan kata atau istilah dan satukesalahan tatabahasa. Anda tidal;perlu menyalin ayat itu semula.

(i) Wamajambu merah merupakan warna yang menjadi terma majlis perkabwinan Asbaida.

(ii) Usaha gigih Puan Sukatini untuk menjadi seorang peniaga selama ini telah tertunai apabiladia membuka dua biji kedai runcit di Terengganu.

(iii) Para petani di kawasan itu akan mengusahakan penanaman getab secara mooen denganbimbingan dari RISDA.

[6 markah)

(e) Tulis ayat berdasarkan peribahasa di bawah supaya jelas menunjukkan maksud danpenggunaanrrya.

(i) mencurah air di daun keladi

(ii) mengambil bati

(iii) kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat~ya

[6 markah)

1103/2 [Libat halaman sebelah]SULIT

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 9: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 9

Soalan 4: Novel

[15 markah]

1103/2

Jawab soaian-soaJan di bawah berdasarkan novel-novelyang berikut:- - -

(i) Renyah karya Gunawan Mahmood

(ii) Papa... (akhimyakau tewasjua!) karya Deana Yusof

(iii) Azfa Hanani karya Halis Azban Mohd. Hanafiah

(iv) Melunas Rindu karya Hartini Ham7ah

(v) Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain

(vi) Kembara Amira karya Amer Ham7ah L. Kadir

(vii) Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah

(viii) Sutera Dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan

(a) Bahagian peleraian yang menarik dalam sesebuah .novel memberi kepuasan kepada pembaca.

Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dna peristiwa menarik pada bahagianpeleraian novel tersebut.

[7 markah]

(b) Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu latar masyarakat ­yang prihatin dalam setiap novel.

[8 markah]

1103/2 SULIThttp://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 10: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 2 tl03/1(PP)

GARIS PANDUAN KEPADA PEMERIKSA

PEPERIKSAAN PERCUBAAL'iTINGKATAJ~ 5, 2013BAHASA MELAYU

BAHAGlAJ'\' A

Gambar rajah di bawah menunjukkan sebahagian daripadafaedah me/ancong.

Huraikan pendapat anda tentang faedah-faedah melancong. Parifang huraian hendak/ahantara 200 hingga 250 patah perkataan.

Diharapkan ; calon dapat menghuraikan faedab-faedab melancong

Merapatkan bubungan kekeluargaaniVIenambahkan maklumat dan jlmuMenghilangkan tekanan atau stres

BAHAGIANB

Soalan 1

Sebagai setiausaha sidang redaksi majaJab sekolah, anda ditugaskan uotukmenyediakan satu laporan tentang Hari KokurikuJum yang diadakan di sekoJah aDda.

Sediakan laporan itu selengkapnya.

Diharapkan: Cajon dapat menulis sebuah laporan tentang Han Kokurikulurn yang diadakandi sekolah.

Format: Lapor3n- Tajuk- Tandatangan / Nama penulis

-1 markah-1 markah

likatiadaformat :tolak 2 markahmaksimum

Cadangan idea:•

- Pengenalan, contohnya : Tajuk, tarikh, ternpat- Aktiviti berkaitan Had Kokurikulum

contoh ; Pameran, demonstrasi, gerai-geraijualan dan sebagainya- Aktiviti perkhemaban. contoh: pertandingan kekemasan khemah, gajet, kawad kaki dan

lain-lain- Perasmian penutup-penyampaian hadiah

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 11: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

SoaJaD 2

3 l103/1(PP)

Ibu bapa menjaga anak~aDak dengan penub kasih sayang, oamun apabila aoak-aDakmeningkat remaja ada antara rnereka yang terlibat dengan pelbagai masalah sosial.

Jelaskan faktor-faktor yang mendorong berlakunya keadaan sedemikian.

Diharopkan :CaloD dapat menjelaskan fal'tor-faktor yang mendorong berIakunya keadaansedemikian,

Cadangan idea:

- sikap ibu bapa yang menganggap anak: sudah besar dan boleh berdikari- anak: menganggap din mereka sudah dewasa I besar- anak-anak mahukan kebebasan I tidak IDahu dikongkong-lebih terpengaruh dengan rakan sebaya- dipengaruhi oleh media massa- terpengaruh dengan gaya lidup masyarakat kini

Soalao 3

Gejala rasuah dalal1l masyarakat baleh membawa banyak kesan negatif sepertjmenafikan hak rakyat serta menjejaskan imej negara.

Huraikan langkah-langkab yang wleh diambiJ untuk meoangani gejala ini.

Diharapkan : CaJon dapat menulis tentang langkah-langkab yang boleh diambil untukmenangani gejala rasuah

Cadangan idea:

- Pendekatan agama- Didikan awal-berakhlak mulia daripada keluarga- Melalui pendidikan di sekolah- Peranan masyarakal- Peranan kernjaan-melalui kempen dan peranan badan-badan bertanggungjawah- Peranan media massa- Penguatkuasaan undang-undang

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 12: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan 4

4 l103/1(PP)

PergoJakan daD peperangsn yang berlaku dl sesebuab negara bukan sabaja menjejaskankeamansn negan tersebut ma}aban turnt menjejaskan negara-negara serantaQ.

Ulaskan per-man yang boleb dimainkan oleh pemimpin-pemimpin dan pertububan~

pertubuhan di peringkat serantau dan dunia uotuk menangsni krisis ini.

Ulaskan.

Diharapkan :Calon dapat menulis tentangperanan yang holeh dimaiokan oleh pemimpin­pemimpin dan pertubuhan-pertubuhan di peringkat serantau dan dunia untukmeoangani krisis ini.

Cadangsn idea:

~Kerjasamapolitik-Kerjasarna ketenteraan di sernpadan-Kerjasama pemimpin-pemimpin negara dengan pemimpin .negara yang bergolak-Bantuan ketenteraan-sebagai pasukan pengaman antarabangsa-Peranan pertubuhan-pertubuhan seranlau dan dunia seperti PBB, ore, NAM, ASEANdan Jain-lain

Soalan 5

Sesebuah karya sastera memang kaya dengan nilai-nilai murni yang dapat membentuk peribadimulia dan mampu dijadikan pedoman serta teladan dalam kehidupan seseorang.

Berikao pendapat anda tentang pernyataan tenebut.

Diharapkan :Calon dapat menulis tentang kat)'a sastera yang dapa! membentukperibadi mulia dan mampu dijadikan pedoman serta teladan dalam kehidupan

seseorang.

Cadangan idea:

-Nilai taoggungjawab-Nilai kasih-sayang-Nilai keberanian-Nilai balk hati-Nilai kejujuran-Menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara negatif

'* Kaitkan setjap nilai dengaD karya sastera yang telah dibaca

* Terima sahaja lfUlna-mana nUai murni yang lain dan munasahah.http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 13: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Pendahuluan

2

Soala" 1

Il03/2(PP)

Markah

Petikan mernbincangkan kelebihan / kebaikan / faedab / manfaat taman awarn kepada masyarakat diMalaysia / di negara in! 2

Petikan membincangkan kelebihan / kebaikan / faedab tmanfaat taman awarn kepada mnsyarakat

lsi Tersurat (4 -12 markab) Kepeotingan

1. clapat memberikan ruang yang selesa daripada impak rekreasi2. dapat memberikan ruang yang selesa daripada impak keindaban alarn3. memberi peluang peoduduk berinteraksi antara satu sama lain4. membaotu integrasi sasial .5. mernbantu kesejabteraan hidup rakyat.6. memperoleh peniogkatao tabap kesihatao melalui pelhagai aktiviti fizikar7. mampu memberikan kelegaan daripada tekaoan kehidupan seharlan8. mempengarnhi tahap kesegaran mental pengguna9. rnernbawa kepada peningkatan ekonorni setempat10. dapat memulibara taoabII. memberi tedOOan kepada pen&,"Uoa.12. memainkao peranan dalam kawalan banjir13. dapat mernbantu usaba untuk rnengurangkan kesan pulau haba

lsi Tersirat (4 -12 markah) Cara;

2222222222222

I. peoguojung sentiasa menjaga kebersihan taman / mematuhi cara penggunaan taman 22. bergotong-royong untuk rnembersihkan taman 23. mengadakan kempen kepentingan taman awam 24. penguatkuasaan undang-undang / peraturan 2

KesimpuJan

J. Kesedaran abli masyarakat / orang ramai perlu dalam meogekalkan kewujndan tarnanawam demi menjamin kesejahteraan hidup masyarakat. 2

2. Rakyat perlu memberi kerjnsama dalam semua usaba atau kempen yang dilaksanaksnuntuk meojaga kepenlingan taman awam agar memberi impak yang positifkepadapenduduk setempat. 2

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 14: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan2(a) - Pelikan Umwn

3

Soalan 2 : Pemahaman

[35markah]

l10312(PP)

(i) Maksud berkembang dengan pesat ialah;maju I tumbub dengan sangat cepat I pantas

(ii) Tujuan asal pembangunan taman ialah;pengumpulan koleksi spesis tumbubanuntuk tujuan penyelidikantujuan pendidikandigunakan untuk rekreasibersukan

[2 markah]

[Maksimum 3 markah](iii) Cam untuk menarik penduduk supaya memanfaatkan taman awarn;

membina taman awam di seroua kawasan perumahanmenyediakan prasarana / kemudahan yang sesuai untuk semna lapisan masyarakatmenyediakan kemudahan yang mesra pengguna terutama untuk orang kurang upayamenyediakan kad keahlianmenganjurkan lebih banyak acara I sarnbutan d.i taman awam

(Terima isi lain yang sesuai)

(Maksimum 4 markah]

Soalan 2 (b) Pemahaman Cerpen:

(i) Sebab aku berasa menyesal:... kerana aku menjelit knat sedikit sewaktu ibu sedang berak.... kerana ak-u melihat pipi ibu basah kerana air mata meleleb turun akibat

tersinggung dengan nada suam aku yang agak tinggi.[2 markah]

(ii) riga tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapa:... memeliham / menjaga ibu bapa ketika mereka tualsakit.... menjaga bali dan perasaan mereka I tidak menyinggung

perasaan ibu dan bapa.. .. senliasa menziarahi/melawat ibu bapa sekiranya kita linggal

berasinganlberjanhan.... sentiasa menghubungi/bertanya khabar ibu dan bapa.... sentiasa menggembirakan hati ibu dan bapa.

'" (ferirna mana-mana isi lain yang SeSUQl)

[3 markah]

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 15: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SUIJT 4 l10312(PP)

(iii) Pengajarnn dalam petikan:... Sebagai seorang anak, kita bendaklab menunaikan tanggungjawab menjaga

ibu yang uzurlsakit, contohnya aku dan isterinya bersama-sama menjaga ibuyang lumpuh.

... Kita janganlab sesekaJi meninggikan suara terhadap ibn atan bapalkitajanganlahsesekali menyinggung perasaan ibu dan bap..Contohnya, aku telab menjerit knat sedikit sewaktu mengampu ibnyang sedang berak.

Pengajaran dalam cerpen:... Kita perlulah menjaga dan memelihara alam sekitar daripada mnsnab.

Misalnya, Sungai Ceper musnab akibat pencemaran dan pembuangansampab sarap oleh masyarakat.

... Kita hendakJab bersabar dan tabah mecghadapi segala dugaan yang melanda.Misalnya, ibu terus bersawab walaupun ditimpa pelbagai hencana yangdisebabkan oleh Ceper itu.•

[4 marJ:ah]

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 16: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Soalan 2 (c) - Pelikan Prosa K1asik

(i) Maksud rangkai kata merosaklran kalbu

5 l10312(PP)

Markab

(ii) Perkara yang berlaku dalam peperangan antara jin dari gemala hikmat dengan rakyat Raja

BahrumDewaberlaku peperangan yang besar Isuasana menjadi terang benderang Isuasana yang bisioglge~akgempita Isuasana menjadi kelam kabut 1berlaku pertumpahan darah/banyak yang terkorbanfberlaku kematian

[Maksimum : 3 markab)

I

Jj

menyiksa/membinasakan/memusnahkan/merobek/menggoresperasaan/hatifj iwa

2

[Maksimum: 2 markab)

(iii) Tindakan Raja Indera Bumaya melancarkan peperangan terbadap Raja Bahrum Dewa

WajarUntuk mempertahankan keselarnatan dirinyalkekasihnyaSebagai satu pengajaran kepada Raja Babrum Dewa yang bertindak taupa usul

periksa IUnluk membuktikan ciota dan kasihnya kepada Tuan PUleri Mandu Ratna DewiUntuk menunjukkan kehebataonya/kek'UatanDya I

Tidak wajar

Raja Bahrum Dewa merupakan bapa kepada kekasihnya IRaja Indera Bumaya meuceroboh taman larangan Tuan PUleri Ratna Dewi 1Raja Bahrum Dewa hanya mempertahankan maruah puterinya IMenjejaskan peluang Raja Indera Bumaya untuk mendapatkan Tuan Puteri Mandu RainaDewi 1

[Maksimum : 3 markab)(Terima mana-manajawapanlalasan lain yang sesuai)

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 17: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

. -SUUT

Soalan 2 (d) - Sajak

(i) Maksud bans:

6 l103/2(PP)

Markah

(ii)

... Perpusrakaan merupakan tempat tersimpan khazanah pelbagai bidang.

Empat kaedah:... menuntut dengao guru araupun belajar di pusat pengajian tinggi_" membuat rujukan dengan orang yang berpengalamanlberilmu... melayari Internet... membaca bukulbuJetin/akbbar/baban bacaan

. menonton rancangan bermanfaat di televisyen

* (terima mana-mana isi lain yang sesuaz)

[2 markah]

[4 markah]

(iii) Tiga persoalan dalam sajak... Persoalan kegigihan dalam menuntut Hroa, misalnya penyajak gigih dan

tidak pernahjemu meneroka ilmu di perpustakaan.... Persoalan kerajinan dalam menuotut ilmu. contohnya penyajak rajin

berkunjung ke perpustakaan unruk menimba iJrnu.... Persoalan cinta akan ilmu pengetahuan, buktinya penyajak sentiasa

meneroka pelbagai ilmu yang terdapat dalam ballan bacaan diperpustakaan itu. [3 markah]

* (terima mana-mana lsi lain yang sesual)

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 18: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT 7

Soalan 3

1l0312(PP)

I

IIII

II

Markah penuh 30 markah dibahagikan kepacla:

Soalan 3(a) : 6 markahSoalan 3(b): 6 markahSoalan 3(c) : 6 markahSoalan 3(d) : 6 markahSoalan 3(e) : 6 markah

Perhatian bagi Soalan 3(a)Beri 1 markah bagi seliap ayat yang berul.Tolak Y, markah bag; kesalahan ejaan I jalao bahasaI isi yang tidak begitu jelas bagi keseluruhan markabjawapan.

I. Perkataan berkenaan digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.2. Perkataan digunakan sebagai narna kbas, berikan 0 markah.3. Jika member; mma dan tepatmmanya, berikan rnarkah pennb 1 markah4. Ayat yang dibina seperti satu ayat tempi sebenamya lebih, tolak \I, markab bagi setiap

ayar. \5. Jika semua perkataan digunakan dalaro sato aya~ berikan pertimbangan sebagai satu ayat.6. Boleh menggunakan struktur cakap ajuk dengan mematnbi tanda bacanya7. lsi tidakjelas, tolak Y, markah.8. Sengaja menarohah imbuhan atau mengubah imbuhan Gika berkenaan), berikan

omarkah.

Jawapan 3 (a) :(i) tunjuk -: menampakkan diri, mengarahkanjari telunjuk , menunjukkan.

Ayat contoh : "Cikgu tolong tunjuk bagaimana saya hendak selesaikan latiban matematik ini"Kata Mauzah kepacla cikgu Mashitah.

(ii) petunjuk -: sesuatu yang menunjuk, tanda, isyara~ memberitahu sesuato, ketentuan, ajaran, nasibat,tunjuk ajar, bisikan hati, ilham, panduan.

Ayat contoh : Kejadian semalam merupakan petunjuk sesuntu yang tidak bail< akan berlaku.

(iii) penunjuk -: ala! untuk menunjuk, orang yang menunjuk, menunjukkan, panduan, peringatan,rujukan .

Ayat contoh : Mahukah kamu menjadi penunjukjalan kepada kami?

(iv) jelas -: terang, nyata, habis, selesai, beres, tidak kabur.Ayat contoh: Keterangan yang diberikan itu tidak begitu jelas.

(v) menjelaskan -: menerangkan, menghuraikan, menyatakan, menyelesaikan, menghabiskan,membereskan.

Ayat contoh: Guru menjelaskan kepada karoi hahawa kejadian jerebu adalah disebabkanoleh pembakaran yang dilakukan secara terbuka.

(vi) penjelasan -: keterangan, penyelesaian, huraianAyat contoh : Emak meminta penjelasan daripada adile sebab dia lewat dari sekolah.

[ Maksimum : 6 markah ]

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 19: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Jawapau 3 (b) :

8 110312(PP)

Mashitah : Mauzah, aku bercadang mengikuti kursus pemiagaan yang 1 markahdianjurkan pihak kerajaan pada bulan ini.

Mauzah: Bagus tu, aku menyokong peunh niat kau tn. Bila kan masuk 2 markahkursus tu, pasti kau akan dapat menimba i1mu pengetabuantentang selok belok pemiagaan.

Mashitah : Aku betul-betnl berhasrat menjadi ahIi perniagaan yang terkenal 1 markahsuatu hari nanti

Mauzah: Aim yakin kau mampu untuk mencapai cita-cita dan sebagai I markahkawan aku sentiasa mendoakan kejayaan kau.

Mashitah Terima kasih Mauzah atas sokongan kau tu. 1 markah

[Maksimum: 6 markah]

Jawapau 3 (e) :

(i)

(ii)

(iii)

Jawapan 3 (d) :

di hargaituJisan

bekeIja sarnamengada

kolestrolmenyerang

dihargaipenulisan

bekerjasamamengadakan

kolesteroldiserang

[Maksimum : 6 markab]

(i) jarnbu merabterma

(ii) tertunaibOi

(iii) petanidari

- merah jarnbu- tema

berhasill tercapai I beIjayabuah

peladangdaripada

[Maksimum : 6 markah]

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly

Page 20: [Edu.joshuatly.com] Terengganu Trial SPM 2013 Bahasa Melayu [59391384]

SULIT

Jawapan 3 (e) :

(i) mencurah air di dazm keladi

9 l103/2(PP)

Maksudnya : rnemberi nasmat tetapi tidak diterima oleh orang yang mendengarnya.

Ayat confob : Segala nasihat yang diberikan oleh guru dan ibu bapanya ibarat mencurah airdi daun keladi kerana dia langsung tidak berubah.

(ii) mengambil hat!

Maksnd : memikat hali, berasa tersinggung, berasa kecil hati.

Ayat contoh : fuu men~ihati Ali agar tidak mengambil had atas nasihat yang diberikanoleh abangnya.

(iii) kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya

Maksud: melakukan sesuatu keda bersun~ouh-sunggnhbarulah akan berjaya

Ayat contob : Ahmad sentiasa diingatkan oleh bapanya agar berusaha bersungguh­sungguh sekiranya mahu berjaya kerana kalau tak dipecahkan ruyungmanakan dapat sagunya

[Maksimum: 6 mark.b]

http://edu.joshuatly.com/ http://fb.me/edu.joshuatly