dokumentasi gotong royong skj 2013

9
D O K U M E N T A S 1 Disediakan oleh : MOHD ZAIRI ZAMAHSHARI PROGRAM TAHUN 6 SELEPAS UPSR “KHIDMAT MASYARAKAT” PESERTA - GURU DAN PELAJAR TAHUN6 -SKJ- ANJURAN PANITIA AGAMA ISLAM DENGAN KERJASAMA UNIT BIMBINGAN KAUNSELING SKJ TEMPAT : PERKARANGAN MASJID MAARIF TARIKH : 17 SEPTEMBER 2013

Upload: mohd-raohan

Post on 30-Sep-2015

48 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

big

TRANSCRIPT

DOKUMENPROGRAM TAHUN 6 SELEPAS UPSRKHIDMAT MASYARAKATPESERTA - GURU DAN PELAJAR TAHUN6 -SKJ- ANJURAN PANITIA AGAMA ISLAM DENGAN KERJASAMA UNIT BIMBINGAN KAUNSELING SKJ TEMPAT : PERKARANGAN MASJID MAARIFTARIKH : 17 SEPTEMBER 2013

TASI

SELASA, 17 SEPEMBER 2013

Hari yang dinanti-nanti telah tiba. Pada hari ini, warga SK Jeneri telah menjalankan Program Tahun 6 Selepas Peperiksaan UPSR yang berkaitan aktiviti kemasyarakatan. Kami mula berkumpul di perkarangan Dewan Sekolah Kebangsaan Jeneri seawal jam 7.30 pagi. Kami juga telah dibantu dengan kehadiran seramai hampir 90 orang murid untuk menyertai program gotong-royong membersihkan kawasan perkuburan dan sekitar Masjid Al Maarif Jeneri serta mengadakan kursus pengurusan jenazah.

TAPAK PERKUBURAN MASJID AL MAARIF DAN KAWASAN MASJID JENERI

Sarapan pagi telah disediakan oleh jawatankuasa bahagian makanan untuk program ini. Selesai bersarapan, Tn Hj Ridzuan Shahlan telah mengarahkan semua ahli kumpulan berkumpul dan mula memberikan arahan kepada semua kumpulan kecil yang telah ditubuhkan.

Ketua Program Aktiviti Kemasyarakatan (Tahun 6) sedang memberikan arahan kepada kumpulan murid-murid yang bersedia untuk menabur budi dan bakti membersihkan kawasan persekitaran Masjid Maarif, Jeneri.

Ahli Jawatankuasa Makanan sedang melayani anak-anak didikSK Jeneri untuk menjamu selera

Murid-murid sedang menjamu selera roti canai dan air teh yang telah disediakan sebelum melaksanakan aktiviti gotong-royong

Murid-murid menjalankan tugas yang diamanahkan seperti proses pembersihan dalam bangunan masjid, tempat wuduk, longkang, cermin tingkap dan kawasan sekitar luar bangunan masjid. Tidak ketinggalan kawasan berhampiran masjid iaitu kawasan perkuburan juga menjadi sasaran aktiviti gotong-royong. Semua sampah-sarap yang telah dikumpulkan dan dibuang di tempat yang telah dikhaskan.

Ahli Jawatankuasa Peralatan membuat seliaan terhadap peralatan-peralatan yang digunakan oleh murid-murid seperti cangkul, plastik sampah dan kereta sorong untuk supaya digunakan secara yang betul dan berhemah.

Sekitar perjalanan aktiviti Ceramah Pengurusan Jenazah oleh Ustaz Azizi Mat Yunus yang berpengalaman dalam hal berkenaan.

Semasa aktiviti gotong-royong berlangsung, Encik Mohd Raohan dan Encik Mohd Zairi telah menjalankan tugasnya dengan mendokumentasikan perjalanan aktiviti tersebut dengan mengambil gambar skill. Dokumentasi dalam bentuk gambar ini amat penting sebagai bukti kepada sesi program tahun 6 selepas peperiksaan UPSR.

1Disediakan oleh : MOHD ZAIRI ZAMAHSHARI