buku program latihan & teknikal mardi 2011

Upload: dale-zabidin

Post on 07-Jul-2015

898 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

KANDUNGANPetikan Ucapan Perdana Menteri Malaysia Mesej Ketua Pengarah MARDI Mengenali MARDI Siapa Kumpulan Sasar? Antara Klien Utama MARDI Siapa Yang Layak Memohon? Kursus Berjadual Kursus Luar Jadual Bahasa Pengantar Jenis Perkhidmatan Ditawarkan Kemudahan Cara Pembayaran Yuran Bagaimana Memohon? Golongan Sasar CSR Keistimewaan Kursus dan Latihan Teknikal MARDI Lokasi Kerjasama luar MS ISO 9001:2008 Peta Lokasi dan Alamat Pusat Latihan MARDI Stesen MARDI Terlibat Senarai Kursus Berjadual 2011 mengikut kluster - Jadual 1 Senarai Kursus Luar Jadual 2011 mengikut kluster- Jadual 2

Muka surat3 4 6 7 7 9 9 9 9 9 10 11 12Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

13 13 13 14 15 17 20

1

Muka suratSinopsis Kursus mengikut kluster: Teknologi Tanaman Teknologi Ternakan Teknologi Makanan Teknologi Lanjutan Testimoni Klien Borang Permohonan Kursus dan Latihan Teknikal 25 37 45 61 69 70

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

2

PETIKAN UCAPAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

HALA TUJU BERPAKSIKAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN BERINOVASI- ASPIRASI 1MALAYSIA Modal insan berkualiti tinggi merupakan prasyarat utama untuk menyokong agenda pembangunan negara. Oleh itu, kerajaan akan memastikan pembangunan modal insan dilaksanakan secara komprehensif, meliputi usaha meningkatkan kemahiran dan pengetahuan. Selain itu, langkah akan diambil untuk membentuk individu berintelek dalam bidang sains dan teknologi, menggilap keupayaan keusahawanan serta memupuk nilai-nilai positif dan progresif. Y.A.B. Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak (Petikan Ucapan Bajet Tahun 2010)

3

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

MESEJ KETUA PENGARAH MARDI

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Institut Penyelidikan & Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) ialah badan berkanun yang berfungsi membangunkan teknologi untuk kemajuan industri makanan, pertanian dan asas tani tempatan yang mempunyai visi untuk menjadi organisasi Penyelidikan dan Pembangunan yang tersohor dalam bidang tersebut menjelang akhir Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10). Ini selari dengan fokus kerajaan untuk menggiatkan semula sektor pertanian sebagai penyumbang dalam pertumbuhan KDNK negara pada RMK-10. Selain itu, kerajaan turut memberi tumpuan terhadap program pembangunan kemahiran dan aktiviti R&D ke arah penghasilan teknologi berinovasi yang lebih memberangsangkan. Bagi menyokong dan merealisasi hasrat ini, Program Kursus & Latihan Teknikal MARDI bertekad untuk mengendali kursus dan latihan yang berdaya maju dalam usaha memindahkan teknologi berinovasi dan maklumat berkaitan pertanian kepada kumpulan sasar yang terdiri daripada agen pengembangan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) serta daripada agensi selain MOA, kakitangan MARDI, juruteknik, usahawan IKS, petani, pekebun kecil, sektor swasta serta orang awam. Pada tahun 2010, seramai 1,665 orang peserta telah berjaya dilatih melalui 66 kursus yang telah dilaksanakan. Pada 2011 pula, 75 modul kursus akan ditawarkan iaitu 21 modul kursus kluster tanaman, 11 daripada kluster ternakan, 29 daripada kluster makanan dan 14 daripada kluster lanjutan. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 18 modul kursus telah dikenalpasti

4

sebagai modul baru berasaskan teknologi berinovasi yang telah dibangunkan bersama pakar penjana teknologi MARDI. Kursus yang ditawarkan juga mempunyai keistimewaan tersendiri dari aspek modul yang ditawarkan berasaskan teknologi dan maklumat saintifik dan tenaga pengajar yang terdiri daripada Saintis MARDI pelbagai disiplin. Kursus dilaksanakan di Pusat Latihan, stesen dan Center of Excellent MARDI. Pelaksanaan kursus adalah mengikut prosedur yang telah dipersijilkan dengan MS ISO 9001:2008 serta mendapat kerjasama luar dengan badan penyelidikan dan usahawan tempatan. Kemudahan latihan yang ada bersesuaian dan selesa serta mampu untuk menyediakan aktiviti kursus dan latihan teknikal berasaskan kompetensi yang terancang. Menjadi harapan MARDI agar kursus dan latihan teknikal yang dirancang untuk 2011 akan membantu kumpulan sasar memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam bidang teknologi pertanian dan makanan berasaskan sains. Seterusnya melalui latihan yang diberi akan memantapkan jati diri dan melayakkan mereka menjadi usahawan yang inovatif serta mampu mentransformasikan perniagaan mereka agar berdaya saing di peringkat domestik dan global. Perancangan ini seiring dengan pendekatan dalam pembangunan teknologi MARDI yang dibuat melalui inovasi terancang bagi memastikan teknologi yang dibangunkan berdaya saing. Akhir kata, pembangunan kompetensi dan modal insan akan dapat dicapai melalui modul kursus yang ditawarkan. Pemimpin Agro Teknologi Datuk Dr. Abd Shukor Abd RahmanProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

5

MENGENALI MARDIMARDI ditubuhkan dengan objektif utama untuk menjana dan mempromosi teknologi baru, wajar dan efisien untuk kemajuan industri makanan, pertanian dan industri asas tani. Seiring dengan objektif utama penubuhannya, salah satu daripada mandat MARDI ialah memberi pelbagai jenis latihan untuk memajukan industri terbabit. Justeru, perkhidmatan kursus dan latihan teknikal ditawarkan melalui Program Kursus & Latihan Teknikal selaras dengan mandat tersebut bagi memindahkan teknologi serta maklumat yang berkaitan melalui aktiviti kursus dan latihan teknikal.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

6

SIAPA KUMPULAN SASAR? Agen pengembangan di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) Agensi kerajaan dan swasta Kumpulan juruteknik Petani dan pekebun kecil Golongan usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Kumpulan serantau dan antarabangsa Kakitangan MARDI Orang awam

ANTARA KLIEN UTAMA MARDI1) Agensi di bawah Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani (MOA) Jabatan Pertanian (DOA) Jabatan Perikanan (DOF) Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) Institut Pembangunan Awam Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) Kementerian Kesihatan Malaysia (MOH) Kementerian Pelajaran Malaysia (MOE) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (FELCRA)Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

2)

7

3)

Institut Pembangunan Swasta Halal Industri Development Corporation (HDC) Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) Sabah/Sarawak Kementerian Pembangunan Perindustrian Sarawak (MID) Jabatan Pembangunan Perindustrian dan Penyelidikan (DIDR)

4)

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

8

SIAPA YANG LAYAK MEMOHON? 1860 tahun. Tamat pendidikan menengah. Syarat kelayakan khusus ditetapkan bagi kursus tertentu.

KURSUS BERJADUAL Telah ditetapkan tarikh dan tempat seperti dalam Jadual 1. Senarai kursus juga terdapat di laman web http://www.mardi.gov.my dan http:/ /elearn.mardi.gov.my.

KURSUS LUAR JADUAL Mengikut keperluan pemohon. Permohonan berkumpulan seramai 15 hingga 30 orang.

BAHASA PENGANTAR Bahasa Melayu. Bahasa Inggeris.Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

JENIS PERKHIDMATAN DITAWARKAN1) Pakej A Keperluan kursus. Penginapan. Makan minum. Pakej B Keperluan kursus. Makan minum.

2)

9

KEMUDAHAN Kafeteria. Surau. Kenderaan bas dan van. Sukan riadah: ping pong, peralatan gimnasium, skuasy, bola tampar, takraw. Bilik penginapan seorang dan dua orang sebilik. Dewan kuliah dengan kapasiti 40100 orang. Makmal pemprosesan makanan, ladang tanaman dan ternakan.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

10

CARA PEMBAYARAN YURAN Selepas menerima surat tawaran kursus dan sebelum kursus bermula. Kiriman wang pos/draf bank/cek jabatan atau pesanan tempatan atas nama DANA PUSAT LATIHAN MARDI. Secara atas talian dengan CIMB Clicks.

BAGAIMANA MEMOHON?KURSUS BERJADUALMENGISI BORANG PERMOHONAN/MENDAFTAR ATAS TALIAN DALAM LAMAN WEB

KURSUS LUAR JADUALPERMOHONAN RASMI DUA BULAN SEBELUM TARIKH JANGKAAN KURSUS

BORANG DITERIMA DAN DIPROSES

SEBUT HARGA DISEDIAKAN DAN DIHANTAR

SURAT TAWARAN KURSUS DIHANTAR

PENERIMAAN/PENOLAKAN SLIP PERSETUJUAN DAN BAYARAN

PENERIMAAN SENARAI NAMA PESERTA DAN BAYARAN

KURSUS BERMULA

KURSUS BERMULA

11

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

SURAT PERSETUJUAN RASMI DITERIMA

GOLONGAN SASAR CSRBAGI MENYAHUT SERUAN KERAJAAN RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN, KAMI TELAH MELAKSANAKAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) KEPADA GOLONGAN BERIKUT: Miskin Tegar Ibu Tunggal Orang Asli PUSPANITA Siswazah Menganggur Orang Kurang Upaya (OKU)

KEISTIMEWAAN KURSUS DAN LATIHAN TEKNIKAL MARDIKURSUS DAN LATIHAN TEKNIKAL YANG KAMI TAWARKAN ADALAH BERBEZA KERANA KAMI MEMPUNYAI KEISTIMEWAAN TERSENDIRI DARI ASPEK: 1) Modul 2) Dijana daripada hasil penyelidikan terkini MARDI. Diubah suai mengikut tahap kelayakan klien. Relevan dan mengikut keperluan klien. Berasaskan teknologi dan maklumat saintifik.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tenaga pengajar Terdiri daripada lebih 400 orang Saintis MARDI berpengalaman dalam pelbagai disiplin.

12

LOKASI Pusat Latihan MARDI. 8 buah Stesen MARDI di seluruh Malaysia. 4 buah Centre of Excellent MARDI di seluruh Malaysia.

KERJASAMA LUAR Badan penyelidikan tempatan. Usahawan tempatan.

MS ISO 9001:2008 Pengendalian aktiviti terancang dan sistematik mengikut prosedur ditetapkan.

13

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

PETA LOKASI DAN ALAMAT PUSAT LATIHAN MARDIIbu Pejabat Pusat Latihan MARDI Persiaran MARDIUPM 43400 Serdang SelangorPlaza tol Sg. Besidari K. Lumpur

The Palace of Golden Horses

Kampus UPM Pusat Teknologi Makanan

The Mines

Tasik Laluan ke MARDI

Masjid UPMLebuhraya KL-Seremban

dari Balakong Stesen komuter Serdang

Masjid Jamek LamaJejantas

Pusat Latihan MARDI

MTBIC

Kampus UPM Plaza tol UPM

Ibu Pejabat MARDI

Pintu Utama

Pintu 2

Pintu 3 dari Puchong / Cyberjaya

Hospital Serdang

Plaza tol Kajangdari Kajang

South Klang Valley Expressway

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Hotel Marriott

dari Putrajaya

Tel: 038943 7888/ 7238/ 7221 Faks: 038948 2216

Ke Putrajaya

dari Seremban

Ke Bangi

14

STESEN MARDI TERLIBATSelangorStesen MARDI Tanjung Karang, 45500 Tanjung Karang, Selangor. Tel: 033269 8055 Faks: 033269 3029 Stesen MARDI Pasir Puteh, Padang Pak Amat, 16800 Pasir Puteh, Kelantan. Tel: 09786 6358 Faks: 09786 7973 Stesen MARDI Kuala Terengganu, Peti Surat 3, 20700 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09615 2122 Faks: 09615 2042 Stesen MARDI Cameron Highlands Peti surat 19, Pejabat Pos Tanah Rata, 39007 Cameron Highlands, Pahang. Tel: 05491 1255 Faks: 05491 2170 Stesen MARDI Muadzam Shah Peti surat 62, 26700 Bandar Muadzam Shah, Pahang. Tel: 05 452 2220 Faks: 05 452 3314 Stesen MARDI Pontian, Beg Berkunci No. 506, 82000 Pontian, Johor. Tel: 07 687 1121/ 1122/ 1123 Faks: 07 687 2299 Stesen MARDI Johor Bahru, No. 13, Jalan Bakti, Kawasan Perindustrian Larkin, 80350 Johor Bahru, Johor. Tel: 07 237 0766 Faks: 07 237 0767

Kelantan

Johor

Terengganu

Stesen MARDI Kluang,Beg Berkunci 525, 86009 Kluang, Johor. Tel: 07 789 1211 Faks: 07 789 1184

15

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Pahang

Kedah

Stesen MARDI Langkawi, Jalan Padang Gaong, Lubuk Sembilang, 07000 Langkawi, Kedah. Tel: 04953 2550/ 2551 Faks: 04955 3991

Sabah

Stesen MARDI Bukit Raya,Bukit Raya, 06707 Pendang, Kedah. Tel: 04759 6213/ 8231 Faks: 04759 6633

Stesen MARDI Kota Kinabalu, Lot 1, Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP), KM 7, Jalan Teluk Sepanggar, Menggatal, 88450 Kota Kinabalu, Sabah. Tel: 088 490 148/ 769/ 479 Faks: 088 490 736

Sarawak

Stesen MARDI Kuching, Lot 411, Blok 14, Jalan Santubong, 93055 Petra Jaya, Sarawak. Tel: 082446 531 Faks: 082446 529Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

16

JADUAL 1 - SENARAI KURSUS BERJADUAL 2011 MENGIKUT KLUSTERBIL.1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22.

TAJUK TEKNOLOGI TANAMANPengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Nanas Penanaman Padi Pengeluaran Tanaman Hiasan untuk Landskap Kawalan Perosak Tanaman Padi Pengeluaran Biji Benih Sayur-sayuran Pengeluaran Bahan Tanaman Buah-buahan Landskap dan Simenfero Landskap Taman Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Buah-buahan Terpilih (mangga, betik, belimbing) Pengeluaran Sayur-sayuran secara Fertigasi Pengeluaran Bahan Tanaman Keledek dan Ubi Kayu Sistem Tanaman Organik Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Orkid

TARIKH15 17 Mac 19 21 April 9 12 Mei 10 12 Mei 24 26 Mei 7 9 Jun 13 18 Jun 4 7 Julai 11 14 Julai 19 21 Julai 26 28 Julai 4 6 Oktober 18 20 Oktober 21 24 Februari 11 14 April 23 26 Mei 5 8 Disember 24 27 Januari 21 24 Februari 22 24 Februari 1 3 Mac 1 3 Mac

TEMPATKluang Sekinchan Serdang Sekinchan Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Kluang Kluang Kluang Serdang Serdang Serdang Johor Bahru Serdang Pasir Puteh

TEKNOLOGI TERNAKAN

TEKNOLOGI MAKANANPemprosesan Hasilan Bakeri (kek, cookies) Pemprosesan Produk Daging (nuget, burger, sosej) Pemprosesan Hasilan Soya (susu, taufufah, tauhu) Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Kuih Tradisional (pau, karipap, kasturi) Pemprosesan Jeruk Buah-buahan

17

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Penternakan Kambing Boer secara Komersial Pengurusan Lembu Pedaging secara Fidlot Penternakan Kambing Biri-biri secara Komersial Penternakan Ayam Kampung dan Pedaging

BIL.23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.

TAJUK TEKNOLOGI MAKANANPemprosesan Hasilan Ubi dan Pisang Pemprosesan Snek Bergoreng (maruku, kerepek bawang, rempeyek) Pemprosesan Hasilan Bakeri (roti, pastri) Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Pastri (piza, shepherds pie, potato cheese bake) Pemprosesan Mi, Tauge dan Tauhu Pemprosesan Hasilan Surimi Berserdak Roti (jejari ikan, nuget, burger ikan) Pemprosesan Hasilan Sos dan Cili Boh Pemprosesan Hasilan Surimi (bebola ikan, kek ikan, yong tau fu, sos yong tau fu)

TARIKH8 10 Mac 14 17 Mac 21 24 Mac 4 7 April 5 7 April 10 12 Mei 7 9 Jun 7 9 Jun

TEMPATJohor Bahru Johor Bahru Serdang Serdang Pasir Puteh Kota Kinabalu Johor Bahru Kuala Terengganu/ Kota Kinabalu Serdang/ Kota Kinabalu Kuala Terengganu Johor Bahru Serdang Kuala Terengganu Kuching Johor Bahru Serdang Serdang Johor Bahru

31.

Pemprosesan Snek Ikan (keropok lekor, keropok kering, keropok segera) Pemprosesan Produk Ikan Salai Pemprosesan Hasilan Buah-buahan Bermusim Pemprosesan Tepung Pracampuran (premix) Kuih Tradisional Pemprosesan Filet Ikan, Filet Ikan Sejuk Beku dan Kutlet Ikan Berserdak Roti Pemprosesan Hasilan Mi (mi kolok, mi sanggul, mi kering, mi ikan) Pemprosesan Kordial, Jus dan Minuman Terus Buahbuahan Pemprosesan Sos Buah-buahan (sos buah bercili, sos dessert) Pemprosesan Pelbagai Jenis Seri Kaya Pemprosesan Produk Snek Berasaskan Nanas

13 16 Jun

32. 33. 34.Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

5 7 Julai 18 21 Julai 12 15 September 13 15 September 13 15 September 20 22 September 10 13 Oktober 14 17 November 6 8 Disember

35. 36. 37. 38. 39. 40.

18

BIL.41. 42. 43. 44. 45. 46. 47. 48. 49.

TAJUK TEKNOLOGI LANJUTANPrasyarat kepada Implementasi HACCP Pembiakan Tanaman Pisang secara Kultur Tisu Prerequisite to HACCP Implementation Good Hygiene Practices (GHP) dalam Industri Pemprosesan Makanan Pemprosesan Minyak Kelapa Dara HACCP and Its Implementation Pembungkusan dan Pelabelan Makanan Pembiakan Tanaman Orkid secara Kultur Tisu Agropelancongan

TARIKH24 27 Januari 7 11 Mac 11 14 April 18 21 April 24 26 Mei 20 24 Jun 11 14 Julai 25 29 Julai 20 22 September

TEMPATSerdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Cameron Highlands/ Langkawi/ Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang

50. 51. 52. 53.

Penghasilan Makanan Halal Good Manufacturing Practices (GMP) dalam Industri Pemprosesan Makanan HACCP - Verification and Auditing Jaminan Kualiti dan Keselamatan Makanan

4 6 Oktober 17 20 Oktober 14 18 November 22 24 November

19

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

JADUAL 2 - SENARAI KURSUS LUAR JADUAL 2011 MENGIKUT KLUSTER *Tarikh kursus akan ditetapkan kemudian apabila jumlah peserta mencukupi (15 orang)BIL. TAJUKJANGK AMASA KURSUS 3 hari 3 hari 4 hari 3 hari 3 hari 3 hari 6 hari 4 hari 4 hari 3 hari 3 hari 3 hari 3 hari 4 hari 5 hari 3 hari 5 hari 4 hari 4 hari 3 hari 5 hari

TEMPAT

*TEKNOLOGI TANAMAN1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

16. 17. 18. 19. 20. 21.

Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Nanas Penanaman Padi Pengeluaran Tanaman Hiasan untuk Landskap Kawalan Perosak Tanaman Padi Pengeluaran Biji Benih Sayur-sayuran Pengeluaran Bahan Tanaman Buah-buahan Landskap dan Simenfero Landskap Taman Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Buah-buahan terpilih (mangga, betik, belimbing) Pengeluaran Sayur-sayuran secara Fertigasi Pengeluaran Bahan Tanaman Keledek dan Ubi Kayu Sistem Tanaman Organik Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Orkid Pengurusan Penyakit dan Perosak pada Herba Terpilih Pemeliharaan Serangga secara Besar-besaran (kawalan biologi, sumber protein) Pengeluaran Sayur-sayuran secara Organik Crest Ferto: Sistem Bantu buat Keputusan Pengurusan Tanaman Padi Penghasilan Produk Bukan Makanan berasaskan Herba Terpilih Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Tanaman Herba Terpilih Teknologi Asas dalam Industri Hortikultur Seni Taman dan Simenfero

Kluang Sekinchan Serdang Sekinchan Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Alor Setar Serdang Serdang Serdang Serdang

20

BIL.

TAJUK

JANGKA MASA KURSUS 4 hari 4 hari 4 hari 4 hari 4 hari 3 hari 3 hari 4 hari 4 hari 3 hari 5 hari

TEMPAT

*TEKNOLOGI TERNAKAN22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. Penternakan Kambing Boer secara Komersial Pengurusan Lembu Pedaging secara Fidlot Penternakan Kambing Biri-biri secara Komersial Penternakan Ayam Kampung dan Pedaging Pemprosesan Makanan Ternakan berasaskan Sisa Tanaman Berserabut Tinggi Pemprosesan Silaj untuk Makanan Ternakan Ruminan Penternakan Lembu Pendaging dalam Sistem Kandang Tertutup Pengurusan Ibu - Anak Lembu Pedaging dalam Sistem Integrasi dengan Tanaman Utama Pemprosesan Oil Palm Frond (OPF) untuk Makanan Ternakan Permanian Beradas (AI) dan Pemindahan Embrio (ET) pada Lembu Penggunaan Teknik Laparoskopi Permanian Beradas dan Pemindahan Embrio untuk Meningkatkan Pengeluaran Kambing Kluang Kluang Kluang Serdang Serdang Serdang Kluang Muadzam Shah Serdang Kluang Kluang

*TEKNOLOGI MAKANANProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40.

Pemprosesan Hasilan Bakeri (kek, cookies) Pemprosesan Produk Daging (nuget, burger, sosej) Pemprosesan Hasilan Soya (susu, taufufa, tauhu) Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Kuih Tradisional (pau, karipap, kasturi) Pemprosesan Jeruk Buah-buahan Pemprosesan Hasilan Ubi dan Pisang Pemprosesan Snek Bergoreng (maruku, kerepek bawang, rempeyek) Pemprosesan Hasilan Bakeri (roti, pastri)

4 hari 4 hari 3 hari 3 hari 3 hari 3 hari 4 hari 4 hari

Serdang Serdang Johor Bahru Serdang Pasir Puteh Johor Bahru Johor Bahru Serdang

21

BIL.

TAJUK

JANGKA MASA KURSUS 4 hari 3 hari 3 hari 3 hari 3 hari

TEMPAT

*TEKNOLOGI MAKANAN41. 42. 43. 44. 45. Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Pastri (piza, shepherds pie, potato cheese bake) Pemprosesan Mee, Tauge dan Tauhu Pemprosesan Hasil Surimi Berserdak Roti (jejari ikan, nuget, burger ikan) Pemprosesan Hasilan Sos dan Cili Boh Pemprosesan Hasilan Surimi (bebola ikan, kek ikan, yong tau fu, sos yong tau fu) Serdang Pasir Puteh Kota Kina balu Johor Bahru Kuala Terengganu/ Kota Kinabalu Kota Kinabalu/ Serdang Kuala Terengganu Johor Bahru Serdang Kuala Terengganu Kuching Johor bahru Serdang Serdang Johor Bahru Serdang Serdang Bukit Raya

46.

Pemprosesan Snek Ikan (keropok lekor, keropok kering, keropok segera) Pemprosesan Produk Ikan Salai Pemprosesan Hasilan Buah-buahan Bermusim Pemprosesan Tepung Pracampuran (premix) Kuih Tradisional Pemprosesan Filet Ikan, Filet Ikan Sejuk Beku dan Kutlet Ikan Beserdak Roti Pemprosesan Hasilan Mi (mi kolok, mi sanggul, mi kering, mi ikan) Pemprosesan Kordial, Jus dan Minuman Terus Buahbuahan Pemprosesan Sos Buah-buahan (sos bercili, sos dessert) Pemprosesan Pelbagai Jenis Seri Kaya Pemprosesan Produk Snek Berasaskan Nanas Pemprosesan Pes dan Perencah Pemprosesan Pelbagai Jenis Sos Pemprosesan Snek Tradisional secara Mekanikal

4 hari

47. 48. 49. 50.Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

3 hari 4 hari 4 hari 3 hari 3 hari 3 hari 4 hari 4 hari 3 hari 4 hari 4 hari 3 hari

51. 52. 53. 54. 55. 56. 57. 58.

22

BIL.59 60 61. 62. 63. 64. 65. 66. 67. 68. 69. 70.

TAJUKPemprosesan Makanan Sejuk Beku - TV Dinner Pemprosesan Sate secara Mekanikal Pemprosesan Hasilan Nutraseutikal Berasaskan Herba

JANGKA MASA KURSUS 3 hari 3 hari 3 hari 4 hari 5 hari 4 hari 4 hari 3 hari 5 hari 4 hari 5 hari 3 hari

TEMPATSerdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Serdang Cameron Highlands/ Langkawi/ Serdang Serdang SerdangProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

*TEKNOLOGI LANJUTANPrasyarat kepada Implementasi HACCP Pembiakan Tanaman Pisang secara Kultur Tisu Prerequisite to HACCP Implementation Good Hygiene Practices (GHP) dalam Industri Pemprosesan Makanan Pemprosesan Minyak Kelapa Dara HACCP and Its Implementation Pembungkusan dan Perlabelan Makanan Pembiakan Tanaman Orkid secara Kultur Tisu Agropelancongan

71. 72. 73. 74. 75.

Penghasilan Makanan Halal Good Manufacturing Practices (GMP) dalam Industri Pemprosesan Makanan HACCP - Verification and Auditing Jaminan Kualiti dan Keselamatan Makanan Pengurusan Strategi Perniagaan untuk IKS

3 hari 4 hari 5 hari 3 hari 4 hari

Serdang Serdang Serdang

23

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

24

Teknologi

TANAMAN

25

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tajuk Tarikh

: :

Jangkamasa : Tempat : Bilanganpeserta :

Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Nanas 1517Mac20113hari Kluang 30orang

Sinopsis

Memberikemahirantentangpengeluaran danpengendaliannanassegarbagimenjamin kualitinya. Meliputiteknologipengeluarandan pengendalianlepastuainanassecara komersial. Mengaplikasikanteknikpengeluarandan pengendalianlepastuainanasuntukpasaran eksport.

Tajuk

Tarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

: : : :

:

1921April2011 3hari Sekinchan 30orang

Penanaman Padi

Sinopsis

Menyediakanpengetahuanmelaluiprinsip danteknologiterkiniyangsesuaidigunakan untukpengeluaranhasilpadidalamkuantiti tinggi. Menyampaikankaedahdanteknikpenyediaan tapak,pembajaansertateknologipenuaian. Memperolehkemahiranasasdan mengaplikasikanuntukmeningkatkan pengeluaranhasilpadi.

26

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

912Mei2011 4hari Serdang 30orang

Pengeluaran Tanaman Hiasan untuk Landskap

Sinopsis

Memberidanmeningkatkanpengetahuandan kemahiranmengenaipengeluarantanaman hiasanuntuklandskap. Mempelajariinfrastrukturnurseri,teknik pembiakandanpenanaman,pengairandan pembajaan,pengurusanpenyakitdanperosak, pengendalianpascanurserisertasistem mekanisasidanautomasipengurusannurseri. Mampumengaplikasikandanmengendalikan nurseri.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

1012Mei2011 3hari Sekinchan 30orang

Kawalan Perosak Tanaman Padi

Sinopsis

Membekalkanpengetahuanmelaluiprinsip danteknologiterkiniyangsesuaidigunakan untukpengeluaranhasilpadidalamkuantiti tinggi. Pendedahankepadakaedahmengenaldan mengawalperosakpokokpadi. Mengaplikasikanteknologiterkiniuntuk meningkatkanhasilpadinegara.

27

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2426Mei2011 3hari Serdang 30orang

Pengeluaran Biji Benih Sayur-sayuran

Sinopsis

Memberipengetahuandalam sistempengeluaranbijibenihsayur-sayuran yangberkualiti. Mempelajaripengelasandanpiawaianbiji benih,pengurusanpengeluaranbijibenih diladang,pemprosesandanpenyimpanan bijibenihdankawalankualiti:pemeriksaan ladangsertaujianbijibenih. Berkemahiranuntukmelakukanteknikasas pembiakan,pemprosesandanpenentuan kualitibijibenih.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

Pengeluaran Bahan Tanaman Buah-buahan79Jun2011 3hari Serdang 30orang

Sinopsis

28

Memberikefahamantentangteknologi pengeluaranbahantanamanpokokbuah- buahandanmelatihmelakukanteknik cantuman,tutdansukuan. Pendedahankepadapengurusan pengeluaranbahantanamanpokok, pembangunantapaksemaianbuah-buahan, pembiakantampangpokokbuah-buahan, penghasilanbenihhibriddanteknik penyukuannanas. Mengaplikasikanteknikcantuman,tutdan sukuanuntukpengeluaranbahantanaman untukdikomersialkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

1318Jun2011 6hari Serdang 30orang

Landskap dan Simenfero

Sinopsis

Mempertingkatpengetahuandankemahiran mengenaiteknologiterkinilandskapdan simenfero. Mempelajariaspekrekabentuklandskap, alatandangrafik,inventoridananalisistapak, pembiakandanpenyelenggaraantanaman landskap,pengurusanprojeklandskapdan pembangunansimenfero. Berkebolehanmerekabentuklandskapdan simenferountuktujuankomersial.

Tajuk

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

:

47Julai2011 4hari Serdang 30orang

Landskap Taman

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahiran mengenaiteknikmerekabentuklandskap taman. Mempelajarirekabentukdantumbuh- tumbuhanlandskap,merekabentukhias tamansertapenanamandanpenyelenggaraan landskaptaman. Mampumengusaha,membuatanggarankos danmelaksanakanprojeklandskaptaman.

29

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

1114Julai2011 4hari Serdang 30orang

Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Buah-buahan Terpilih (mangga, betik, belimbing)

Sinopsis

Memberipengetahuandanpendedahandalam pengurusanladangbuah-buahan. Meliputiaspekteknologibuah-buahan terpilih,pengurusantanamandiladang termasukpengairan,pembajaan,pengurusan perosakdanpenyakitsertapengendalianlepas tuai. Mampumengusahakandanmengeluarkan buah-buahansecarakomersialuntukpasaran domestikdaneksport.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

1921Julai2011 3hari Serdang 30orang

Pengeluaran Sayursayuran secara Fertigasi

Sinopsis

Memberipengetahuandalamteknologisistem fertigasiterkinibagipengeluaransayur- sayuransecarakomersial. Meliputisistemdanteknikpenanamantanpa tanah,konsepinfrastruktur,rekabentuksistem pengairandanpembajaansertapemeliharaan danpengeluarantanaman. Mampumenggunakansistemfertigasi dalampengeluaransayur-sayuranuntuk dipasarkan.

30

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2628Julai2011 3hari Serdang 30orang

Pengeluaran Bahan Tanaman Keledek dan Ubi Kayu

Sinopsis

Membekalkemahiranteknikpengeluarandan penghasilanbahantanamankeledekdan ubikayu. Mempelajariamalanagronomidalam pengeluaranbahantanamankeledekdanubi kayudiladangpemprosesandankeratan tanamankeledekdanubikayusertakawalan kualiti:pemeriksaanladang. Berkemahiranmelakukanteknikpembiakan, pemilihandankawalankualitiuntuk pengeluarankeratantanamankeledekdan ubikayu.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

46Oktober2011 3hari Serdang 30orang

Sistem Tanaman Organik

Sinopsis

Memberipendedahan,pengetahuandan kemahiranteknikalasaspertaniansecara organik. Mempelajariamalanpertaniansecaraorganik, pengurusantanahdankawalanperosak secaraorganik. Mampuuntukmengaplikasisistemtanaman secaraorganik.

31

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Orkid1820Oktober2011 3hari Serdang 30orang

Sinopsis

Membekalkanpengetahuandankemahiran berkaitanteknikpenanamandan pengurusanorkid. Meliputiteknologipengeluarandan pengendalianlepastuaiorkidsecara komersial. Mampuuntukmengendalikantanamanorkid melaluiaplikasiteknikpengurusanyang tepat.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

Ditetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Pengurusan Penyakit dan Perosak pada Herba Terpilih

Sinopsis

Membekalkanpengetahuandalampengurusan penyakitdanperosakpadaherbaterpilihbagi menghasilkantanamanyangberkualititinggi dalamkuantitibanyak. Mempelajaribeberapaaspekkawalan penanamanherbaterpilih. Mengaplikasikanteknikpengurusanbagi mendapatkanhasilpertanianyangoptimum.

32

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 5hari Serdang 30orang

Pemeliharaan Serangga secara Besar-besaran (kawalan biologi, sumber protein)

Sinopsis

Memberipendedahanberkaitankaedah pemeliharaanseranggadankepentingan pengawalanperosaksertapenghasilansumber proteindariserangga. Merangkumisumberbahanpemeliharaan secarabesar-besaran,perubahangenetik dalampemeliharaan,makananserangga, jangkitanpenyakitdalamkulturseranggaserta pengurusannya,kebersihandankegunaan pemeliharaanseranggasecarabesar-besaran. Mengaplikasikanpemeliharaanseranggayang berpotensiuntukdikomersialkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Sinopsis

Memberipendedahankepadapertanian organikmelaluipensijilanSkimOrganik Malaysia(SOM). Mempelajarikemahiranberkaitankaedah penanamandanpengeluaransayuran sayuransecaraorganik. Mengaplikasikankaedahpertanianalternatif yangmesraalamdanbebasbahankimia.

33

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Ditetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Pengeluaran Sayursayuran secara Organik

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 5hari AlorSetar 30orang

Crest Ferto: Sistem Bantu buat Keputusan Pengurusan Tanaman Padi

Sinopsis

Memberipengetahuantentangcara penggunaansistemCrestFertodalam pertanian. Memberipendedahansertateknikpembajaan tepatdenganmenggunakanpakejkomputer melaluisistemCrestFerto. MengaplikasisistemCrestFertoyang mampumeningkatkanpenggunaanbajadan pengurusantanamansecaraefektif.

Tajuk

:

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Penghasilan Produk Bukan Makanan berasaskan Herba Terpilih

Sinopsis

34

Memperluaspengetahuandalampembuatan produkkosmetikberasaskanherbabertaraf GMP. Mempelajariteknologipemprosesanproduk herbadankawalanmutuprodukyang dihasilkan. Mampuuntukmemasarkanprodukyang dapatdikomersialkanbagimemenuhi permintaanindustriherbadanspa.

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Pengeluaran dan Pengendalian Lepas Tuai Tanaman Herba Terpilih

Sinopsis

Membekalkanpengetahuandankemahiran dalampengurusantanamanherbasecara komersial. Merangkumiteknikpenggunaanmekanisasi secaraoptimum,pemilihanbahantanaman, penyediaantanahdanpenanaman, pengurusantanamandiladangserta pengendalianlepastuai. Mengaplikasikanpengetahuandalam pengurusantanamanherbasecarakormersial untukpasarantempatandaneksport.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Teknologi Asas dalam Industri HortikulturDitetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam pengurusanpengeluaransayur-sayuran, buah-buahan,bunga-bungaandanherba menggunakanpelbagaikaedahtanaman. Meliputiaspekteknologipenanaman secarakonvensional,hidroponik,fertigasi danorganik.Turutmerangkumiteknologi pengurusanseranganperosakdanpenyakit padatanamansertapengendalianlepastuai. Mampumengaplikasikanpelbagaiteknologi tanamanuntuktujuanpengkomersialan.

35

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Ditetapkankemudian 5hari Serdang 30orang

Seni Taman dan Simenfero

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahiranasas mengenaisenitamandansimenfero. Merangkumikonsepsenitaman,laman edible,tanamanhiasan,teknikpenanaman, pengurusantamandanpembangunan simenfero. Mampumembangunkanlamantamanyang indahdanberfungsi.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

36

Teknologi

TERNAKAN

37

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2124Februari2011 4hari Kluang 30orang

Penternakan Kambing Boer secara Komersial

Sinopsis

Memberipendedahandalampengurusan kambingBoerdariaspekmerancang, membangunkandanmenjalankanaktiviti penternakan. Mempelajarifaktorpemilihanbaka,fisiologi danteknikpembiakan,sumbermakanan danmakanantambahan,pengurusandan sistempemeliharaan,kawalanpenyakitserta penuaiandanpengendaliandagingkambing Boer. Mampumerancang,membangunkandan menjalankanaktivitipenternakankambing Boersecarakomersial.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

1114April2011 4hari Kluang 30orang

Pengurusan Lembu Pedaging secara Fidlot

38

Memberipengetahuandankemahiranserta pendedahandalampenternakanlembu pedagingsecarafidlot. Mempelajarikeperluaninfrastruktur,faktor pemilihanbaka,pengurusanternakan, bahanmakanan,pemakananlembudan pemprosesanbahanpenambahnutrien, pengurusankesihatansertateknikpenuaian danpengendaliandaginglembu. Menghasilkanpanduanuntukmengusahakan penternakanlembupedagingsecarafidlot dengansistematik.

Sinopsis

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2326Mei2011 4hari Kluang 30orang

Penternakan Kambing Biri-biri secara Komersial

Sinopsis

Memberipendedahandalampengurusan kambingbiri-biridariaspekmerancang, membangundanmenjalankanaktiviti pernternakan. Mempelajaripemilihanbaka,makanandan pemakanan,pengurusandanpengawalan penyakitsertakesihatan,sumbermakanan danmakanantambahansertaekonomi pengeluarankambingbiri-biri. Meningkatkankeupayaanuntuk mengoptimumkansumberbagi memaksimumkanpendapatanmelalui penternakankambingbiri-birisecara komersial.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

58Disember2011 4hari Serdang 30orang

Penternakan Ayam Kampung dan Pedaging

Sinopsis

Memberipendedahandalampengurusan ayamkampungdanayampedagingdariaspek merancang,membangunkandanmenjalankan aktivitipenternakansecarakomersial. Mempelajariaspekpengurusandansistem pemeliharaanayamkampungsecaraintensif, separaintensifdanintegrasi,fungsidanbahan makanan,kawalanpenyakitdankesihatan ayamsertapengendalianbahansampingan. Meningkatkankeupayaanuntuk mengaplikasikansistempemeliharaan ayamkampungdanayampedagingsecara komersial.

39

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Pemprosesan Makanan Ternakan berasaskan Sisa Tanaman Berserabut Tinggi

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknikpemprosesanmakananternakan daripadasisatanamanberserabuttinggi. Mempelajarikaedahpemprosesansisa tanamanberserabuttinggisebagaimakanan ternakan,kaedahfermentasipepejalbagi meningkatkankualitinutriennyadankesan makananternakandaripadasisatanaman berserabuttinggikeatasprestasiternakan. Menghasilkanbahanmakananyangsesuai danberkhasiatuntukternakan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Ditetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Pemprosesan Silaj untuk Makanan Ternakan Ruminan

Sinopsis

40

Pendedahankepadapenggunaanrumputdan bahansampingantanamanyangsesuaidiproses sebagaisilajsertamenentukankualitinya. Mempelajariklasifikasisumbermakanan, penggunaannutrienuntukpeningkatanmutu, analisiskimiadankaedahpemprosesansilaj, penggunaanbahanaditif,ekonomipengeluaran sertapemasaransilajsebagaimakanan ternakan. Mengaplikasipemprosesanbahansampingan tanamansebagaisilajyangbermututinggi untukdipasarkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Ditetapkankemudian 3hari Kluang 30orang

Penternakan Lembu Pedaging dalam Sistem Kandang Tertutup

Sinopsis

Memberipendedahandalampengurusan lembudariaspekmerancang,membangundan menjalankanaktivitipenternakandalamsistem kandangtertutup. Mempelajariinteraksiantarapersekitaran danbaka,prinsipkaedahpenyejukansejatan danpenganalisaandankesanpengubahsuaian persekitaranterhadapternakan. Meningkatkankeupayaanbagimengoptimumkan sumberuntukpenghasilandagingberkualiti tinggi.

Tajuk

:

Sinopsis

Memberipengetahuandalamaspek pengurusanlembupedagingdengantanaman utama Mempelajarisistempenternakanlembu pedagingdenganpengurusantanamanutama bagimenjaminkelestarianpengeluaranlembu pedagingdengantanamanutama. Mengaplikasiteknikpengeluaranlembudalam sistemintegrasiuntukdikomersialkan.

41

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Pengurusan Ibu-Anak Lembu Pedaging dalam Sistem Integrasi dengan Tanaman Utama Ditetapkankemudian 4hari MuadzamShah 30orang

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Oil Palm Frond (OPF) untuk Makanan TernakanDitetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Memberipengetahuandankemahiranserta pendedahandalampenternakanlembupedaging secarafidlot. Mempelajarikeperluaninfrastruktur,faktor pemilihanbaka,pengurusanternakan,bahan makanan,pemakananlembudanpemprosesan bahanpenambahnutrien,pengurusankesihatan sertateknikpenuaiandanpengendaliandaging lembu. Menghasilkanpanduanuntukmengusahakan penternakanlembupedagingsecarafidlotdengan sistematik.

Sinopsis

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

Ditetapkankemudian 3hari Kluang 30peserta

Permanian Beradas (AI) dan Pemindahan Embrio (ET) pada Lembu

Sinopsis

Membekalpengetahuansertakemahiran teknikpermanianberadasdanpemindahan embrio. Mempelajarimorfologipembiakandan fisiologiruminansertaprofildanpengawasan hormonpembiakandanpemindahanembrio. Meningkatkankompetensidalam mengaplikasikanteknikAIdanETpada ternakanruminan.

42

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Ditetapkankemudian 5hari Kluang 30orang

Penggunaan Teknik Laparoskopi Permanian Beradas dan Pemindahan Embrio untuk Meningkatkan Pengeluaran Kambing

Sinopsis

Memberikefahamantentangfisiologi pembiakankambingdankemahiranteknik laparoskopisertapemindahanembrio. Mempelajariaspekpengesanangalakpada kambing,suntikanhormonperangsang folikel,permanianberadas,pungutanembrio, mencariembrioyangdipungutsertakaedah pemindahanembrio. Mengaplikasikanteknikpemindahanembrio tanpapembedahanuntukmeningkatkan pembiakandanpengeluarankambing.

43

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

44

Teknologi

MAKANAN

45

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2427Januari2011 4hari Serdang 30orang

Pemprosesan Hasilan Bakeri (kek, cookies)

Sinopsis

Memberipengetahuandankefahaman berkaitanteknologiasasmemproseskekdan cookiessertakemahiranasasmenggunakan peralatanpemprosesansecarakomersial. Mempelajariasaspemprosesankekdancookies, kawalanmutubahanpemprosesandanhasil, aspekpenubuhankilang,pembungkusan danpelabelanhasil,peraturanmakanan, kebersihandansusunaturkilangserta ekonomipengeluaran. Menghasilkanprodukyangbermututinggi dandapatmeluaskanpasaranprodukyang mampubersaingdiperingkattempatandan antarabangsa.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

2124Februari2011 4hari Serdang 30orang

Pemprosesan Produk Daging (nuget, burger, sosej)

Sinopsis

46

Memberipengetahuandankemahiranasas dalampemprosesanhasilandaging. Mempelajariprinsipasaspengeluaranhasilan daging, pengenalankepadaperalatandanpra pemprosesan,kaedahpemprosesan,kawalan mutu,kebersihandansanitasikilangserta pembungkusandanpelabelanmakanan. Meningkatkanpengetahuandankemahiran asasdalampemprosesanhasilandagingserta mempelbagaikanproduklainberasaskan daging.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2224Februari2011 3hari JohorBahru 30orang

Pemprosesan Hasilan Soya (susu, taufufah, tauhu)

Sinopsis

Memperolehpengetahuandankemahiran dalamteknologipemprosesanhasilsoya (susu,taufufah,tauhu)sertakemahiran menggunakanperalatanpemprosesan. Mempelajari kaedahpemprosesan,penggunaan beberapaperalatanpemprosesanhasilan soya,aspekmutudankawalanprodukyang dihasilkan. Menghasilkanpelbagaiprodukdaripadasoya yangmampubersaingdiperingkattempatan danantarabangsa.

Tajuk

:

Sinopsis

Memberipendedahankepadaprinsipasas teknikpenyejukbekuanmakanan. Mempelajarikaedahpemprosesan,nilai pemakanansertasistemyanglengkapbagi pengeluaran,penyimpanan,pengangkutan danpengedaranmakanansejukbeku. Menghasilkanprodukyangbermututinggi yangdapatdikomersialkan.

47

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

13Mac2011 3hari Serdang 30orang

Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Kuih Tradisional (pau, karipap, kasturi)

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

13Mac2011 3hari PasirPuteh 30orang

Pemprosesan Jeruk Buah-buahan

Sinopsis

Mempertingkatpengetahuandankemahiran berkaitanmakananperamankhasuntukjeruk buah-buahan. Mempelajariprinsipdankaedahpemeraman jeruk,kawalanmutubahanmentah,pemprosesansertakebersihandansanitasi. Mengaplikasikankawalanmutupemprosesan untukmengekalkanmutujerukyangdihasilkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

810Mac2011 3hari JohorBahru 30orang

Pemprosesan Hasilan Ubi dan Pisang

Sinopsis

48

Memberipendedahanberkenaanteknologi pemprosesansnekdancarapenghasilanproduk yangbermututinggi. Mempelajariteknologipemprosesanhasilan produk,bahanmentahdanfungsinya,kawalan mutuhasil,aspekkebersihan,aktadan peraturanmakanansertapembungkusandan pelabelan. Menghasilkanprodukhasilanubidanpisang yangberkualitisertamempelbagaikanproduk yangbercitarasa.

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

1417Mac2011 4hari JohorBahru 30orang

Pemprosesan Snek Bergoreng (maruku, kerepek bawang, rempeyek)

Sinopsis

Membekalpengetahuandankemahiranasas dalamteknologipemprosesansnekmakanan bergoreng. Mempelajariprinsipasasteknologi pemprosesandankawalanmutusnek, pembungkusanhasil,ekonomiserta Aktadan PeraturanMakanan. Menghasilkanprodukyangbermututinggi untukpasarantempatandaneksport.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Hasilan Bakeri (roti, pastri)2124Mac2011 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuandankefahaman berkaitanteknologiasasmemprosesrotidan pastrisertakemahiranasasmenggunakan peralatanpemprosesansecarakomersial. Mempelajariasaspemprosesanrotidanpastri, kawalanmutubahanpemprosesandanhasil, aspekpenubuhankilang,pembungkusan danpelabelanhasil,peraturanmakanan, kebersihandansusunaturkilangserta ekonomipengeluaran. Menghasilkanprodukbermututinggidan dapatmeluaskanpasaranprodukyang

mampubersaingdiperingkattempatandan antarabangsa.

49

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

47April2011 4hari Serdang 30orang

Pemprosesan Hasilan Makanan Sejuk Beku Pastri (piza, shepherds pie, potato cheese bake)

Sinopsis

Memberikefahamantentangteknologi penyejukbekuanmakanan,kaedah pemprosesandansistemkeseluruhan pemprosesansejukbekumakanan. Mempelajariprinsippemprosesansejukbeku produkpastridanseterusnyamengekalkan mutuhasil. Mengaplikasikanteknologisejukbekumakanan dalampenghasilanproduk.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

57April2011 3hari PasirPuteh 30orang

Pemprosesan Mi, Tauge dan Tauhu

Sinopsis

Mempertingkatpengetahuandankemahiran dalamkaedahpemprosesanmi,taugedan tauhu. Merangkumiprinsipasaspengeluaran,kaedah pemprosesan,kawalanmutubahanmentah, pemprosesandanhasil,kebersihandansanitasi kilang,pembungkusandanpelabelanserta ekonomipengeluaran. Mengaplikasikanteknologipemprosesanmi, taugedantauhuuntukpasarankomersial.

50

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Pemprosesan Hasilan Surimi Berserdak Roti (jejari ikan, nuget, burger ikan)1012Mei2011 3hari KotaKinabalu 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknologipemprosesansurimiberserdakroti. Mempelajariprinsipasaspemprosesan surimi,kaedahpemprosesansurimidanhasil terpilih,kawalanmutu,kebersihandan santasikilang,pembungkusandanpelabelan sertaekonomipengeluaran. Meningkatkankemahirandalam pemprosesansurimiberserdakrotiselain mampumempelbagaikanprodukberasaskan surimi.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Hasilan Sos dan Cili Boh79Jun2011 3hari JohorBahru 30orang

Sinopsis

Membekalkanpengetahuandankemahiran berkaitanteknologipemprosesanhasilan sosdanciliboh. Mempelajariteknologipemprosesanpelbagai sos(buah-buahan,pencicah,rojak,cili, tomato)danciliboh,kawalan mutubahanmentah,kebersihandansanitasi, aktadanperaturanmakananserta pembungkusandanpelabelan. Mampumengaplikasikanteknologi pemprosesanhasilansosdancilibohselain

mengikutigarispanduanAktadanPeraturan Makananyangditetapkan.

51

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

79Jun2011 3hari KualaTerengganu/ KotaKinabalu 30orang

Pemprosesan Hasilan Surimi (bebola ikan, kek ikan, yong tau fu, sos yong tau fu)

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknologipemprosesansurimi. Merangkumiprinsipasaspemprosesan surimi,kaedahpemprosesansurimidanhasil terpilih,kawalanmutu,kebersihandan santasikilang,pembungkusandanpelabelan sertaekonomipengeluaran. Mengaplikasikanproseshasilansurimidalam penghasilanprodukhasilansurimiyang berkualititinggi.

Tajuk

:

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

13 16Jun2011 4hari Serdang/KotaKinabalu 30orang

Pemprosesan Snek Ikan (keropok lekor, keropok kering, keropok segera)

Sinopsis

Memberikefahamandankemahiranasasdalam memprosessnekikan(keropoklekor,keropok kering,keropoksegera). Mempelajariaspekmutuhasilyangmematuhi peraturanmakanandanamalankebersihan. Meningkatkankemahiranuntuk mempelbagaikanhasilansnekikanyanglain.

52

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

57Julai2011 3hari KualaTerengganu 30orang

Pemprosesan Produk Ikan Salai

Sinopsis

Mempertingkatkefahamanberkaitan teknologipemprosesanproduksalai. Memberipendedahankepadapenggunaan penyalaiansecaramodendengan menggunakanelektrikyang dilengkapidenganalatpelarassuhudan humiditi,penggunaanbahanpengeluaran asapdanmemasakuntukpemejalanprotein yangmembunuhbakteriaperosak. Mempraktikkanteknologipemprosesan produksalaiyangmempunyaipotensi pemasaranperingkatantarabangsa.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Hasilan Buah-buahan Bermusim 1821Julai2011 4hari JohorBahru 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknologipemprosesanprodukberasaskan buah-buahanbermusim(serikayadurian,sos tempoyak,jemdurian,kandidurian, minumanjusmanggis,jerukrambutan). Mempelajarikaedahpengekstrakandan pemprosesanpelbagaiproduk,bahanmentah danfungsinya,kawalanmutu,aktadan peraturanmakanan,aspekkebersihandan sanitasisertateknikpembungkusandan pelabelan.

Mengaplikasikanteknologipemprosesanserta mempelbagaikanprodukdaripadasumber buah-buahanbermusim.

53

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Tepung Pracampuran (premix) Kuih Tradisional1215September2011 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuandankefahaman berkaitanteknologiasasmemprosestepung pracampurankuihtradisionalsertakemahiran menggunakanbeberapaperalatan pemprosesan. Mempelajariasaspemprosesantepung pracampurankuihtradisional,kawalanmutu bahanpemprosesandanhasil,pembungkusan danpelabelan,kebersihandansanitasikilang sertaekonomipengeluaran. Meningkatkanaplikasiteknologipemprosesan tepungpracampuranyangkonvenienuntuk pemprosesan,penyimpanandanpengedaran sertaberpotensiuntukdimajukan.

Tajuk

:

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

1315September2011 3hari KualaTerengganu 30orang

Pemprosesan Filet Ikan, Filet Ikan Sejuk Beku dan Kutlet Ikan Berserdak Roti

Sinopsis

54

Membekalkanpengetahuandankemahiran asasdalampemprosesanfiletikan,filetikan sejukbekudankutletikanberserdakroti. Mempelajarikaedahpemprosesan, kepelbagaianproduksertakawalanmutuhasil. Mampuuntukmengeluarkanprodukyang bermutu,selamatsertamematuhiPeraturan Makananbagikeperluanindustrimakanan.

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

1315September2011 3hari Kuching 30orang

Pemprosesan Hasilan Mi (mi kolok, mi sanggul, mi kering, mi ikan)

Sinopsis

Memberipendedahandankemahirandalam pemprosesanhasilanpelbagaijenismi. Meliputikaedahdanfomulasiyangdiperbaiki bagimenjaminhasilsiapyangselamat sertajangkahayatyangpanjang,prinsipasas penyediaan,penggunaanbahanutama sertaaditifmakananmengikutPeraturandan PerundanganMakanan. Mengaplikasikanpenghasilanmiyangbersih, selamatdimakandanberpotensiuntuk dipasarkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknologipemprosesanprodukberasaskan minumantermasukkordial,jus,minumanjus danminumanbuah-buahan. Mempelajariteknologipemprosesan,bahan mentahdanfungsinya,kawalanmutuserta teknikpembungkusandanpelabelanhasil. Mengaplikasikanpengetahuandankemahiran dalamteknologipemprosesanminuman.

55

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

2022September2011 3hari JohorBahru 30orang

Pemprosesan Kordial, Jus dan Minuman Terus Buah-buahan

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Pemprosesan Sos Buah-buahan (sos buah bercili, sos dessert)1013Oktober2011 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Memberipengetahuansertakemahiran teknologipemprosesansosbuah-buahandan jugameningkatkankualitiprodukyang dihasilkan. Mempelajaripemprosesanpelbagaijenissos iaitusosbuahbercilidansosbuahdessert (nanas,mangga,betik,belimbing),kawalan mutubahanmentah,pemprosesan, kebersihandansanitasi,pembungkusan danpelabelansertaaspekekonomi pengeluaran.

Mengaplikasikankepelbagaiansosdengan kaedahdanteknikyangbetulserta penggunaanbahanaditifyangdibenarkan mengikutketetapanperaturandan perundanganmakanan.

TajukJangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

Tarikh

Pemprosesan Pelbagai Jenis Seri Kaya1417November2011 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Menyediakanpengetahuandankemahiranasas dalammemprosesserikaya. Mempelajarikaedahpemprosesan,aspek mutuhasilyangmematuhiperaturanmakanan, kebersihandansanitasisertateknik pembungkusandanpelabelanhasil. Mampumenghasilkanperusahaansecara kecil-kecilansertadapatmempelbagaikan produksapuan.

56

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

68Disember2011 3hari JohorBahru 30orang

Pemprosesan Produk Snek Berasaskan Nanas

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahirandalam teknologipemprosesanprodukberasaskan nanas(inti,halwa,jeli,gegelung,snekbar, halwabersalutcoklat). Mempelajariteknologipemprosesanproduk, bahanmentahdanfungsinya,kawalan mutuaktadanperaturanmakanan,aspek kebersihandansanitasisertateknik pembungkusandanpelabelanhasil. Mengaplikasikanteknologipemprosesanbagi mempelbagaiproduksnekhasilannanas.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Pes dan PerencahDitetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Membekalkanpengetahuansertakemahiran teknologipemprosesanpesdanperencah sertameningkatkankualitiprodukyang terhasil. Mempelajariteknikpemprosesanpelbagai jenispesdanperencah,kawalanmutubahan mentah,pemprosesan,kebersihandansanitasi sertapembungkusandanpelabelan. Kefahamandarisegiteknologipengeluaran danpenggunaanbahanaditifyangdibenarkan sangatpentingdiketahuiolehsemua pengeluarmengikutketetapandalam peraturandanperundanganmakanan.

Mampumenggunakankaedahdanteknik pemprosesanpesdanperencahdenganbetul.

57

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Ditetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Pemprosesan Pelbagai Jenis Sos

Sinopsis

Memberikefahamandanpengetahuan sertakemahiranteknologipemprosesansos danmeningkatkankualitiproduk yangdihasilkan. Mempelajariteknikpemprosesanpelbagai jenissos(sospercik,soscilipadi,sosbuah dansosvitato),kawalanmutubahan mentah,kebersihandansanitasi, pembungkusandanpelabelansertaaspek ekonomipengeluaran. Mengaplikasikankaedahdanteknikyang betuldalampemprosesanpelbagaijenis sosuntukdipasarkan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Snek Tradisional secara Mekanikal

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Ditetapkankemudian 3hari BukitRaya 30orang

Sinopsis

58

Menyediakanpengetahuandankemahiranasas dalammemprosessnekrempeyek,kuihrosdan karasmenggunakanmesinpemprosesan. Mempelajariprinsipasasdalampengeluaran snek,pengendalianmesindanperalatan pemprosesansnek,kebersihandansanitasi, penjagaandanpembaikanmesinserta pembungkusandanpelabelansnekmakanan. Menghasilkanprodukyangbermututinggi untukmeluaskanpasaranproduksertamampu bersaingdiperingkattempatandan antarabangsa.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Ditetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Pemprosesan Makanan Sejuk Beku-TV Dinner

Sinopsis

Memberipengetahuandankefahamanberkaitan teknologiasaspemprosesandanpengendalian makanansejukbekusertakemahiranasas menggunakanperalatanpemprosesansecara komersial. Mempelajarikaedahpemprosesanmakanan sejukbeku,kawalanmutu,bahanpemprosesan danhasil,pembungkusandanpelabelan, kebersihandansanitasikilang,ekonomi pengeluarandanpenubuhanindustrimakanan sejukbeku. Mengaplikasikanteknologipenyejukbekuan TVdinneryangberpotensidimajukankerana iamerupakanprodukkonvenienuntuk penyimpanan,pengedarandanpenggunaan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Sinopsis

Memberipengetahuandankemahiranasas dalammemprosessatesecaramekanikal. Mempelajariprinsipasasdalampengeluaran sate,pengendalianmesindanperalatanuntuk pemprosesansate,kebersihandansanitasi sertateknikpembungkusandanpelabelan hasil. Menghasilkanprodukyangbermututinggi untukmeluaskanpasaranprodukserta mampubersaingdiperingkattempatandan antarabangsa.

59

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Ditetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Pemprosesan Sate secara Mekanikal

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Pemprosesan Hasilan Nutraseutikal Berasaskan HerbaDitetapkankemudian 3hari Serdang 30orang

Sinopsis

Membekalkanpengetahuanuntuk mempelbagaikansumberdanbahanbagi menghasilkanprodukmakanannutraseutikal berasaskanherba. Mendapatmaklumatyangterperinci mengenaisumberherbadarijenismakanan berfungsi,makanantumbuhandanmakanan kesihatanataunutraseutikal.Penekanan diberidarisegipengetahuandanprinsipasas teknologipemprosesan,fungsibahanmentah, kawalanmutu,pembungkusandankos pengeluaran. Menghasilkanproduknutraseutikal berasaskanherbauntukmemenuhi permintaanindustrisemasa.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

60

Teknologi

LANJUTAN

61

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2427Januari2011 4hari Serdang 25orang

Prasyarat kepada Implementasi HACCP

Sinopsis

Memberikefahamanasastentangprinsip HACCPdanimplementasiberpandukangaris panduanCodex. Mempelajaribahayabawaanmakanan, langkah-langkahasasmembangunkanpelan HACCPdanperaturanyangberkaitan. BerkeupayaanmenyediakanprogramHACCP ditempatkerja.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

711Mac2011 5hari Serdang 15orang

Pembiakan Tanaman Pisang secara Kultur Tisu

Sinopsis

62

Memberikemahiranmengenaiteknik pembiakanpisangsecarain-vitro. Merangkumiteorikulturtisu,garispanduan membangunkansebuahmakmal,keperluan asasdanlangkahutamadalamproses pembiakantanamanpisangsecarakulturtisu. Mengaplikasikanteknikbarupengeluarananak pisangdalamkuantitilebihbanyakdengan cepatdanbermututinggidaripadasatuinduk terpilih.

TitleDate Duration Venue Numberof participants

:: : : :

Prerequisite to HACCP Implementation1114April2011 4days Serdang 30pax

Synopsis

ToprovideabasicunderstandingofHACCP principlesandimplementationaccordingtothe Codexguidelines. Thecoursecontentswillcoveroverviewof foodsafety,prerequisitesforpreliminarysteps fordevelopingaHACCPplanandworkshop sessionsondevelopingHACCPplans. Gainknowledgeontheimportanceofgood hygieneandsanitationforfoodsafetyaswell astheimportanceofpre-requisiteprogramand theirverificationbeforeandduringHACCP implementation.

Tajuk

:

Sinopsis

Memberipendedahandankesedaran kepentinganamalankebersihanyangbaik dalampenyediaandanpenyajianmakanan. MempelajarielemenGHPyangmeliputi aspekbangunandankemudahanpenjagaan sanitasi,mesindanperalatan,kawalanoperasi, kebersihanpekerja,pengangkutandan pengedaransertamaklumatproduk.

MeningkatkankesedarankepentinganGHPdalam industrimakanandanmengaplikasikanmanualGHP dalamaktivitipemprosesanmakanan.

63

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

1821April2011 4hari Serdang 30orang

Good Hygiene Practices (GHP) dalam Industri Pemprosesan Makanan

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2426Mei2011 3hari Serdang 15orang

Pemprosesan Minyak Kelapa Dara

Sinopsis

Memberikefahamantentangpemprosesan minyakkelapadaradanmembekalkan kemahiranasasteknikpemprosesan. Mempelajariteknikpemilihandanpenyediaan kelapa,pemprosesan,fermentasi, pengumpulan,penapisandanpembotolan minyakkelapadara. Mengaplikasikanteknikfermentasiuntuk meningkatkankualitiminyakkelapadara yangdihasilkan.

TitleDate Duration Venue Numberof participants

:: : : :

2024June2011 5days Serdang 25pax

HACCP and Its Implementation

SynopsisProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

64

Thiscourseprovidesthebasicunderstanding ofHACCPprinciplesandimplementation accordingtotheMS1480,1999andthe requirementsoftherelevantprerequisite programmes. Thecoursecoverstopicsonfoodbornehazards (biological,chemical,physical),prerequisites stepsfordevelopingaHACCPplan,HACCP programmeandrelatedregulations. Internationallyrecognizedasthebestfood safetysystemandispromotedbyinternational organizations(FAO,WHO)andTheMinistryof Health(MOH)implementsHACCPCertification Schemewhichbenefitsthecompanies.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

1114Julai2011 4hari Serdang 30orang

Pembungkusan dan Pelabelan Makanan

Sinopsis Memberikefahamanberkaitanteknologidan sistempembungkusanyangsesuaiuntuk makanan. Mempelajariprinsipasassertajenis pembungkusan,mesindanperalatan, peraturanmakanansertasanitasi,kebersihan dankawalanmutudidalampembungkusan. Mengaplikasikankaedah-kaedah pembungkusandanpelabelanmakanandalam penghasilanprodukyangberkualitidan selamat.

Tajuk Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : : :

Pembiakan Tanaman Orkid secara Kultur Tisu 2529Julai2011 5hari Serdang 15orangProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

Sinopsis

Membekalkanpengetahuandankemahiran dalampengeluaranbahantanamanorkid denganmenggunakanteknikkulturtisu. Merangkumipengenalankepadakulturtisu, asaskeperluanmakmal,penyediaanmedium, pembiakanorkidsecarakulturtisudanfaktor yangmempengaruhitumbesaran. Mengaplikasikanteknikpembiakansecara tisukulturuntukmembekalkanbahan tanamanorkidsecarakomersial.

65

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

Tajuk

: : : :

:

Agropelancongan 2022September2011 3hari CameronHighlands/ Langkawi/Serdang 30orang

Sinopsis

Memberipendedahandanpengetahuan berkaitanindustriagrotani,perancangandan pengurusantamanagropelancongan. Mempelajariaspekperancangandan rekabentukagrotani,komponen agroteknologi,pembangunaninfrastruktur, pengurusanoperasi,modelpengekalan, promosidanpemasaransertaperaturandan keselamatan. Membinakemahiransoftskillsagar dapatmelahirkanpesertayangberupaya untukmengurusdanmembangunkantaman agropelancongan.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

46Oktober2011 3hari Serdang 30orang

Penghasilan Makanan Halal

Sinopsis

Mengaplikasikanpengeluaranproduk makananhalaldansuci.

66

Memberikefahamandankesedarantentang puncasesuatumakanandikategorikansebagai halaldanharam. Meliputipeneranganmengenaisemuaaspek pemprosesanmakananyangmelibatkan teknik-teknik,penggunaanbahanaditif, pemanasan,pengeringandanpenyejukan.Ini dapatmenentukansesuatuprodukmakanan ataubahanpembuatannyadikategorikanhalal, najisdanbahanberasaskanhaiwandisembelih mengikutsyarak.

Tajuk

:

Tarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

: : : :

Good Manufacturing Practices (GMP) dalam Industri Pemprosesan Makanan1720Oktober2011 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

Mempertingkatkesedaranmengenai pentingnyaamalanperkilanganyangbaik. MempelajarielemenpentingdalamGMP (kebersihan,kawalanproses,susunaturkilang, traceabilitydanlain-laindalampenghasilkan makananberkualitidanselamat. MempraktikkanelemenGMPdalamindustri makanandanmendapatpersijilandaripada pihakberkuasa.

TitleDate Duration Venue Numberof participants

:: : : :

HACCP Verification and Auditing1418November2011 5days Serdang 25pax

Synopsis

ThiscourseisdesignedtotrainHACCP implementersandauditorsontechniquesof verifyingandauditingHACCPsystems. TheMinistryofHealth(MOH)implements aHACCPCertificationSchemetoassistfood companiestomeetthisglobalacceptance. Thecourseisdesignedforpotentialauditors, butwillbenefitthoseinvolvedinfood production,QualityAssuranceandQuality Controlpersonnelinfoodindustries,internal auditors,enforcementpersonnel,aswellas foodscientistsinR&Dandinstitutionsof

higherlearning.Participantsshouldalreadypossess basicknowledgeofHACCPandbefamiliarwith thesevenprinciplesofHACCPandtheprerequisite programmes.Thiscourseistailoredforsmalland mediumentrepreneurs,exporters,privateand corporatesectors.

67

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

TajukTarikh Jangkamasa Tempat Bilanganpeserta

:: : : :

2224November2011 3hari Serdang 30orang

Jaminan Kualiti dan Keselamatan Makanan

Sinopsis

Memberikefahamandanpengetahuantentang aspekkawalankualitidankeselamatan makanan. Meliputipeneranganmengenaisistem jaminandankawalankualitimakanan,Akta &PeraturanMakanan,analisisdanteknik pemantauankeselamatanmakananserta SistemPengurusanKualiti. Mengaplikasikanpengetahuanyangdiperoleh bagimewujudkandanmeningkatkansistem jaminankualitidankeselamatanmakanandi premis.

TajukTarikh Jangkamasa Tempat BilanganpesertaProgram Kursus & Latihan Teknikal 2011

:: : : :

Pengurusan Strategi Perniagaan untuk IKSDitetapkankemudian 4hari Serdang 30orang

Sinopsis

68

Memberikefahamanmengenailiberalisasi perdaganganantarabangsa,menilai pengurusanstrategikorganisasidan memahamikehendakpelangganproduk pertaniandanindustriasastani. Meliputipeneranganmengenaikaedah pengurusanperniagaandankepentingan mengamalkandokumentasikewanganyang teratur. Mampumembuatperancanganperniagaan berasaskanpeluangsertamemahami kehendakpelanggandanhalatujuindustri pertaniandanasastani.

TESTIMONI KLIEN

Setelahmenghadirikursus MARDIpada2007,sayatelah menguasaiteknikpemprosesan kekdancookiessecarasaintifik, kawalanmutu,aspekpenubuhan kilang,pembungkusandan pelabelan,peraturanmakanan, kebersihansertaekonomi pengeluaran.Hasilnya,produk sayaberjayadipasarkankeutara Semenanjung.

Pn.SabariahMohd.TahirPengusahaAinZCollectionsEnterprise(AinCakes)

En.KamarudzamanMohd.IshakPengusahaSyarikatJuaraRasaMajuSdn.Bhd.

69

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Denganberbekalkanilmuyang diperolehmelaluikursus PemprosesanHasilanDaging MARDI,sayatelahberjaya mengeluarkanprodukdaging burger(ayamdandaging)yang mampubersaingdipasaran tempatan dengananggaranpengeluaran sehingga1,000tansetahun.

BORANG PERMOHONAN KURSUS INSTITUT PENYELIDIKAN DAN KEMAJUAN PERTANIAN MALAYSIA PUSATPERKHIDMATANTEKNIKALTAJUKKURSUS:

(BorangTS/P01-(1)

NAMAPEMOHON(SEPERTIDALAMKADPENGENALAN)

ALAMATRUMAH TARIKH: TEMPAT:

UMUR

JANTINA ()Lelaki

STATUSKAHWIN ()Bujang ()Berkahwin ()IbuTunggal TELEFONPEJABAT

NO.KADPENGENALANBARU

KATEGORIPEMOHON ()USAHAWAN ()AGENSI ()PESERTAKORPORAT

()Perempuan

KELULUSANAKADEMIKTERTINGGI

()SWASTA

()PESERTALUARNEGARA

PEKERJAANSEKARANG

NO.FAKS

TELEFONRUMAH

TELEFONBIMBIT

E-MEL

ALAMATRUMAH/MAJIKAN

TEL.MAJIKAN(PEMBAYAR)&SAMB.

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

u.p.

PERHATIAN: SETIAP BORANG PERMOHONAN YANG TELAH LENGKAP DIISI HENDAKLAH DIKEMBALIKAN KE ALAMAT PEJABAT/TEMPAT KURSUS TERSEBUT DIKENDALIKAN

PERNIAGAAN/INDUSTRIYANGDIUSAHAKAN: PENGAKUANPEMOHON:SAYAMENGAKUBAHAWASESUNGGUHNYASEMUAKENYATAANSAYADIATASADALAHBENARDANBETUL. TANDATANGANPEMOHON:_____________________________ Tarikh:

PENGAKUANPENGARAH/KETUAJABATAN/USAHAWAN:SAYATELAHMENELITISEMUABUTIRDIATASDANSAYAPERAKUKANSEMUANYA BENAR.SAYAMENYOKONG/TIDAK MENYOKONG*PERMOHONANINIDANAKAN MEMBAYAR/TIDAK AKAN MEMBAYAR*SEMUABAYARAN YANGDIKENAKAN. *Potongyangtidakberkenaan CopRasmi: TANDATANGAN:_________________________ Tarikh:

70 70

71

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

Program Kursus & Latihan Teknikal 2011

72