buku pengurusan j-qaf 2013

43
Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013 مس ب له ل ا ن م ح ر ل ا م ي ح ر ل اAlhamdulillah dan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan segala rahmat dan nikmat serta dengan izinNya, kita dapat lagi meneruskan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita sebagai pendidik di SK Sabak. Sebelum saya meneruskan kata-kata elok kiranya direnungi kata- kata ini: Suatu pelayaran bahtera kehidupan memerlukan perahu, dayung dan semangat yang utuh untuk mengharungi arus, ombak dan badai. Tiada makna sehari berlalu tanpa mentaksir, mendidik dan menuntut. Ilmu memimpin hati agar terus beriman, bertaqwa dan beramal soleh. Sabda Rasulullah s.a.w : Sampaikanlah dariku walau satu ayat”. Hidup mencipta kecemerlangan. Moga hari ini lebih baik dari semalam dan esok biarlah menjanjikan seribu satu kenangan. Mutiara kata dari Wan Mohd Zuhairi Alhamdulillah, suatu ungkapan yang menjadi nadi menggerakkan nafas saya untuk bertutur dalam dunia pendidikan yang tentunya menuntut keikhlasan, kejujuran, semangat yang tak luntur demi pembangunan modal insan tidak sekadar memenuhi tuntutan dunia, malah yang paling utama sebagai tuntutan ibadah utama menuju jalan suci ke akhirat. Untuk itu saya zahirkan ucapan terima kasih yang tidak terlafaz kepada insan-insan yang menjadi tulang belakang dalam penghasilan Buku Pengurusan pendidikan Islam & j-QAF SK.Sabak 2013 untuk kesekian kalinya. Ternyata kelahiran buku ini adalah sebagai rujukan utama untuk memastikan kelancaran program yang dirancangkan bagi sesi 2013. Ia pada umumnya membayangkan perancangan keseluruhan program Pendidikan Islam & j-QAF sesi 2012 secara lebih tersusun dan sistematik dan mengandungi perancangan serta penilaian dari segi kurikulum dan ko-kurikulum bagi memudahkan pelaksanaan keseluruhan 1 KATA-KATA ALUAN KETUA PANITIA PENDIDIKAN ISLAM 2013

Upload: iswandy

Post on 11-Jul-2016

315 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

ok

TRANSCRIPT

Page 1: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

الرحيم الرحمن الله بسمAlhamdulillah dan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan segala rahmat dan nikmat serta dengan

izinNya, kita dapat lagi meneruskan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita sebagai pendidik di SK Sabak. Sebelum saya meneruskan kata-kata elok kiranya direnungi kata-kata ini:

Suatu pelayaran bahtera kehidupan memerlukan perahu, dayung dan semangat yang utuh untuk mengharungi arus, ombak dan badai. Tiada makna sehari berlalu tanpa mentaksir, mendidik dan menuntut. Ilmu memimpin hati agar terus beriman, bertaqwa dan beramal soleh. Sabda Rasulullah s.a.w : Sampaikanlah dariku walau satu ayat”. Hidup mencipta kecemerlangan. Moga hari ini lebih baik dari semalam dan esok biarlah menjanjikan seribu satu kenangan. Mutiara kata dari Wan Mohd Zuhairi

Alhamdulillah, suatu ungkapan yang menjadi nadi menggerakkan nafas saya untuk bertutur dalam dunia pendidikan yang tentunya menuntut keikhlasan, kejujuran, semangat yang tak luntur demi pembangunan modal insan tidak sekadar memenuhi tuntutan dunia, malah yang paling utama sebagai tuntutan ibadah utama menuju jalan suci ke akhirat. Untuk itu saya zahirkan ucapan terima kasih yang tidak terlafaz kepada insan-insan yang menjadi tulang belakang dalam penghasilan Buku Pengurusan pendidikan Islam & j-QAF SK.Sabak 2013 untuk kesekian kalinya. Ternyata kelahiran buku ini adalah sebagai rujukan utama untuk memastikan kelancaran program yang dirancangkan bagi sesi 2013.

Ia pada umumnya membayangkan perancangan keseluruhan program Pendidikan Islam & j-QAF sesi 2012 secara lebih tersusun dan sistematik dan mengandungi perancangan serta penilaian dari segi kurikulum dan ko-kurikulum bagi memudahkan pelaksanaan keseluruhan program yang dirancangkan. Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013 bukan sahaja membentangkan perancangan tahunan malah mengandungi maklumat serta sumber rujukan bagi membantu guru-guru Pendidikan Islam & j-QAF khususnya dalam menambaikkan ilmu pengetahuan dalam bidang masing-masing.

Akhir lafaz ingin saya lontarkan dalam garapan ini dengan peribahasa warisan nenda” Bulat air kerana pembuluh, Bulat kata oleh muafakat”, “Mencabik mudah, Menjahit susah” agar sempadan antara kita semua dirapatkan, bina satu persefahaman untuk mendidik anak-anak seagama demi pencarian insan kamil sebagai penaung kesinambungan agama dan letakkan semua ini semata-mata atas dasar cinta kita yang kudus kepada Allah Azzawajalla. Semoga hidup kita semua dalam limpahan keberkatan dan rahmat Allah Ta’ala. Amin. Sekian terima kasih dan wassalam.

……………………………………………………….Ustazah Sharifah Bte Seman, Ketua PanitiaPpendidikan Islam Sesi 2013,

1

KATA-KATA ALUANKETUA PANITIA PENDIDIKAN ISLAM 2013

Selayang Pandang Pendidikan Islam & j-QAF

Page 2: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Pendidikan Islam & j-QAF merupakan satu perkara yang saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Subjek Pendidikan Islam yang berteraskan sukatan KBSR & KBSM, menumpukan kepada pendidikan al-Quran, pembentukan aqidah, bimbingan asas Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah, penekanan kepada amalan-amalan yang telah ditetapkan oleh syarak serta penerapan nilai adab dan akhlak yang terpuji dalam usaha membentuk keseimbangan emosi dan jasmani di dalam jiwa dan rohani pelajar-pelajar. j-QAF merupakan satu program yang direalisasikan untuk memantapkan lagi perlaksanaan dan memastikan objektif-objektif tersebut tercapai secara lebih menyeluruh. Justeru program yang bersandarkan cetusan idea mantan Perdana Menteri Malaysia ke-V, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia(KPM) pada 30 Disember 2003 dilihat sebagai satu usaha untuk memperkasakan Pendidikan Islam ke tahap yang lebih unggul dengan memberikan penekanan kepada pengajaran Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain yang dilaksanakan secara berperingkat-peringkat di sekolah-sekolah rendah di seluruh Malaysia.

Sek. Keb. Sabak merupakan antara sekolah yang menerima kehadiran Program j-QAF iaitu di peringkat ketiga pada tahun 2007. Ia mensasarkan murid-murid tahun 1 pada tahun tersebut sebagai kumpulan sasaran. Perjalanan Program ini diteruskan dan kini telah memasuki fasa ke 5 pelaksanaannya dalam usaha melahirkan modal insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Hakikatnya program ini memerlukan kefahaman yang cukup jelas di kalangan semua warga yang terlibat serta semangat kerjasama yang tinggi dan bersedia mengembeling tenaga bagi memastikan kejayaan perlaksanaan program ini. Pendidikan yang berteraskan Islam pada dasarnya bukan sahaja untuk melahirkan satu rupa bangsa yang cemerlang dari segi akademik, malah memiliki ketinggian peribadi dan sahsiah unggul demi kesejahteran hidup di dunia dan di akhirat.

Dengan ini sepintas kata adalah menjadi satu harapan segala usaha yang dilakukan akan menerima hasil yang positif dan setiap yang terlibat

2

Page 3: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

bersedia untuk memikul tanggungjawab bagi merealisasikan pewaris-pewaris kecil ini menjadi satu kumpulan generasi kamil penyambung warisan agama dan bangsa. Insya Allah!.

3

MOTTOPENDIDIKAN ISLAM & j-QAF

MENJANA INSAN KAMIL

MEMBANGUN MODAL INSAN KELAS PERTAMA

TEMAKEM BESTARI SOLAT

SOLAT CEMERLANG AKHLAK TERBILANG

Page 4: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Matlamat Pendidikan Islam sekolah rendah berasaskan kurikulum KSSR adalah untuk menghasilkan insan yang berilmu, beramal soleh dan berakhlak mulia dengan menjadikan al-Quran dan al-Sunnah sebagai panduan dalam kehidupan seharian supaya menjadi hamba Allah yang berjaya di dunia dan di akhirat

Murid yang mengikuti pengajaran dan pembelajaran kurikulum standard Pendidikan Islam sekolah rendah berkebolehan untuk:

Membaca al-Quran dengan betul dan bertajwid serta mengamalkan pembacaannya dalam kehidupan seharian,

Menghafaz surah-surah terpilih dari juzu’ amma untuk bacaan dalam solat dan ibadat harian,

Memahami

4

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan bagi memperkembangkan potensi individu secara lebih menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berpengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan untuk mencapai kesejahteraan diri serta dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran kepada keluarga, masyarakat dan negara.

Falsafah Pendidikan Islam

Falsafah Pendidikan Islam adalah satu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu, kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah bagi membentuk sikap kemahiran keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab diri, masyarakat, alam sekitar dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan abadi di akhirat.

MATLAMAT PENDIDIKAN ISLAM

OBJEKTIF

Page 5: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

maksud beberapa surah yang dipelajari dan menghayati pengajarannya,

Memahami dan menyakini asas-asas keimanan sebagai pegangan akidah dan benteng keagamaan,

Memahami dan mengamalkan ibadat-ibadat asas fardhu ‘ain dan fardhu kifayah sebagai kewajipan umat Islam,

Memahami dan mengambil iktibar daripada sirah Rasulullah s.a.w bagi menanam rasa kecintaan kepada baginda,

Memahami dan mengamalkan adab serta menghayati nilai-nilai akhlak dalam kehidupan seharian dan

Membaca dan menulis jawi serta mencintainya sebagai warisan budaya bangsa.

5

KEARAH KECEMERLANGAN

MENCAPAI KECEMERLANGAN MELALUI KERJA SEPASUKAN

Page 6: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Pengenalan Program j-QAF

Program j-QAF berasaskan idea mantan Perdana Perdana Menteri Malaysia ke-V, Datuk

Seri Abdullah Ahmad Badawi yang telah dinyatakan secara khusus semasa lawatan beliau ke

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada 30 Disember 2003. Cetusan idea ini telah

diperhalusi di peringkat Kementerian Pelajaran melalui satu seminar j-QAF pada 3 hingga 5 Mac

2004. Program j-QAF telah dilaksanakan secara ujikaji dalam projek rintis selama 3 bulan dan

berakhir pada Julai 2004. Perdana Menteri telah bersetuju program ini dilaksanakan secara

berperingkat mulai tahun 2005.

6

PENGENALAN PROGRAM j-QAFKONSEP DAN MATLAMAT

Page 7: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Konsep Dan Objektif Program j-QAF

Program j-QAF adalah salah satu usaha untuk memperkasakan Pendidikan Islam melalui

penekanan khusus kepada pengajaran Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain yang

dilaksanakan di peringkat persekolahan rendah. Perlaksanaan program ini menggunakan

kurikulum serta model dan modulnya yang tersendiri. Tenaga guru yang khusus digunakan

untuk pemulihan, bimbingan, kemahiran, pengukuhan, pengayaan dan penghayatan murid.

Perlaksanaannya menggunakan peruntukan jadual waktu sedia ada.

Objektif-Objektif Program j-Qaf adalah sebagaimana berikut:-

Setelah program ini dilaksanakan dengan baik dan berkesan semua murid Islam sekolah rendah

akan dapat:

i. Menguasai bacaan dan tulisan jawi

ii. Khatam al-Quran

iii. Menguasai asas bahasa Arab Komunikasi; dan

iv. Memantapkan dan menghayati amalan Fardhu Ain

MODEL-MODEL PROGRAM j-QAF

Lima model Program j-QAF telah dikenalpasti iaitu 4 model pengajaran dan 1 model KO-

kurikulum. Ia adalah seperti berikut:-

a) Model Kelas Pemulihan Jawi

b) Model Tasmik

c) Model 6 bulan Khatam al-Quran

d) Model Pelaksanaan Perluasan bahasa Arab Komunikasi

e) Model Bestari Solat (Kokurikulum)

Bagi aktiviti-aktiviti pengukuhan pula yang telah dikenalpasti akan dilaksanakan adalah model-

model berikut;7

Page 8: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

a) Kelab Seni Tulisan Jawi

b) Kem Bina Juara

c) Majlis Khatam al-Quran

d) Kem Literasi al-Quran

e) Pertandingan Kuiz Bahasa Arab

Model Kelas Pemulihan Jawi

Model kelas Pemulihan Jawi diperjelaskan di dalam Buku Panduan Perlaksanaan

Model Kelas Pemulihan Jawi. Ia akan diajar oleh guru khas pemulihan dalam waktu

yang sama dengan kelas jawi biasa di semua sekolah dengan menggunakan modul

pengajaran dan pembelajaran (P & P) yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran.

Semua sekolah hendaklah menubuhkan Kelab Seni Tulisan Jawi dan menjalankan

aktiviti pengukuhan di peringkat sekolah dengan menyediakan bahan-bahan bacaan

tambahan yang bersesuaian serta mempertingkatkan penggunaan kemudahan ICT

sedia ada.

Model Khatam al-Quran

Model-model Khatam al-Quran diperjelaskan di dalam buku Panduan Perlaksanaan

Program Khatam al-Quran Modul 6 Bulan dan buku Panduan Perlaksanaan Program

Khatam al-Quran Model Tasmik.

Model 6 Bulan dilaksanakan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan

dengan menggunakan peruntukan waktu Pendidikan Islam sedia ada. Model ini

akan menggunakan pendekatan talaqqi dan musyafahah iaitu satu kaedah

pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar, membetul

kesalahan dan menyebut semula dengan baik dan lancar. Murid yang belum

menguasai bacaan al-Quran dibimbing dengan kaedah Iqra’ sementara yang

telah menguasainya diteruskan menggunakan model khatam al-Quran modul 6

bulan.8

Page 9: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Model Tasmik pula dilaksanakan di luar waktu persekolahan normal mengikut

kesesuaian murid serta dengan persetujuan ibu bapa mereka dan kesediaan guru

pembimbing yang terdiri daripada guru j-QAF, GPI, guru-guru matapelajaran lain

yang berkemampuan, atau pembimbing luar yang sesuai. Guru pembimbing

tersebut hendaklah dilantik secara rasmi oleh pihak sekolah.

Model Perluasan Perlaksanaan Bahasa Arab Komunikasi

Bahasa Arab Komunikasi (BAK) yang sedang dilaksanakan secara terhad pada masa

ini di sekolah-sekolah kebangsaan akan diperluaskan pelaksanaannya di semua

sekolah. Status matapelajaran ini adalah sebagai matapelajaran pilihan.

Walaubagaimanapun murid diwajibkan memilih BAK sekiranya tidak mengambil

matapelajaran bahasa Cina Komunikasi dan bahasa Tamil Komunikasi. Peruntukan

waktu adalah 60 minit seminggu dan diajar oleh guru bahasa Arab yang dilantik

khusus. Model ini diperjelaskan dalam buku Panduan Perlaksanaan Bahasa Arab

Komunikasi.

Model Bestari Solat

Perlaksanaannya selama 2 hari tanpa bermalam dengan kekerapan 4 kali setahun. Ia

dikategorikan sebagai aktiviti ko-kurikulum Pendidikan Islam dan dimasukkan dalam

takwim sekolah. Pelaksanaannya juga memerlukan kerjasama semua pihak

terutama penglibatan PIBG, guru-guru sedia ada di sekolah dan tidak semata-mata

diserahkan kepada guru pendidikan Islam.

PROGRAM KO-KURIKULUM j-QAF

Program Ko-Kurikulum j-QAF dilaksanakan melalui persatuan/kelab. Ia berasaskan objektif-

objektif berikut:-

i. Murid dapat memantapkan penguasaan kurikulum j-QAF iaitu merangkumi Jawi, al-

Quran, Bahasa Arab dan Fardhu ‘Ain Bestari Solat.9

Page 10: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

ii. Murid mendapat pengalaman menguruskan organisasi secara lebih berkesan.

iii. Murid dapat mengukuh dan menerapkan nilai-nilai dalam j-QAF di kalangan mereka

iv. Murid dapat meningkatkan dan memantapkan ilmu, amal dan akhlak.

10

Pengerusi I

Pn. Hjh. Sarah Bte Mohd Salmon (PK Pentadbiran)

(PK. PENTADBIRAN)

Pengerusi IITn. Hj Abd Wahab Bin Hasan

(PK. HEM)

Pengerusi IIIPn Hjh Mariah Bte Jusoh

(PK. KOKURIKULUM)

Ketua Panitia Pendidikan Islam

Ustazah Sharifah Bte Seman

PENASIHATEn. Ahmad Shahir B.Mohd Hassan

(GURU BESAR)

Tim. Ketua PanitiaUstaz Wan Ibrahim Bin Wan Ali

BendahariUstazah Zainab Bte Ahmad

CARTA ORGANISASI INDUKPANITIA PENDIDIKAN ISLAM SESI 2013

Page 11: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

11

PENGERUSI I

Pn. Hjh. Sarah Bte Mohd Salmon(PK PENTADBIRAN)

PENGERUSI IITn Hj. Abd Wahab Bin Hasan

(PK. HEM)

PENGERUSI IIIPn Hjh Mariah Bte Yusof

(PK KOKURIKULUM)

KETUA PANITIA PENDIDIKAN ISLAM

Ustazah Sharifah Bte Seman

BENDAHARIUstazah Hayati Bte Abd Rahman

j-QAF

SETIAUSAHAUstaz Ahmad Nazri Bin Zainol

j-QAF

PENASIHATEn. Ahmad Shahir Bin Mohd Hasan

(GURU BESAR)

AJKUstaz Wan Ibrahim Bin Wan Ali

Ustazah Zainab Bte AhmadUstazah Fatimah Aniza Bte Abd Aziz

AjkUstazah Roslaini Bte Bidin

Ustaz Ahmad Nazri Bin ZainolUstazah Fatimah Aniza Bte Abd Aziz

Ustazah Hayati Bte Abd Rahman

SetiausahaUstazah Hayati Bte Abd Rahman

Guru KAFAUstazah Siti Mahasila Bte Yusof

Ustazah Maziah Bte MatUstazah Wan Rahimah Bte Wan Rahim

Ustazah Noraini Bte Mahmood Ustazah Zanariah Bte Muhamad

Ustazah Salmah Bte Mahood

CARTA ORGANISASIj-QAF SESI 2013

Page 12: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

.

12

PENYELARASUstazah Roslaini Bidin

j.QAF

Guru KAFAUstazah Siti Mahasila Bte Yusof

Ustazah Maziah Bte MatUstazah Wan Rahimah Bte Wan Rahim

Ustazah Noraini Bte Mahmood Ustazah Zanariah Bte Muhamad

Ustazah Salmah Bte MahoodUstazah…………………………………..

GURU-GURU j-QAFSK SABAK 2013

Guru Pendidikan Islam j-QAF & Bahasa Arab tahun 5 & 6

Penyelaras ICT Penyelaras Pasukan & Badan Beruniform S/U Disiplin Ajk Briged Komuniti dan Permuafakatan &

Ajk Bilik Gerakan, Ajk Jadual Waktu, Ajk Pengawas, Ajk Dakwah dan Kepimpinan, Guru Sepaktakraw dan Futsal, Ajk Persatuan Bahasa Arab

Ustaz

Ahma

d Nazri Bin

Zainol

Guru Pendidikan Islam dan j-QAF tahun 2 & 3

Guru Bahasa Arab Tahun 1 S/U Jadual Waktu Ajk Persatuan Agama Islam, Ajk

Persatuan Puteri Islam, Ajk Bridget Komuniti & Permuafakatan, Ajk Perkembangan Staf (LDP), Ajk Bersepadu Sekolah Sihat, Ajk Olahraga/ Merentas Desa dan Larian Mini, Ajk Rumah Sukan (Kuning)

Page 13: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

13

Ustazah

Hayati Bte Abd

Rahman

Ustaz

Zainab Bte Ahmad

Guru j-QAF (Bahasa Arab) Tahun 2 & 3 Bendahari j-QAF Bendahari Panitia Pendidikan Islam Ajk Persatuan Agama Islam Guru Penasihat TKRS Ajk Bola Jaring, Ajk Bridget Komuniti /

Permuafakatan, Ajk Pusat Sumber Sekolah, Ajk Buku Rujukan Guru, Ajk Kebajikan Murid

Guru j-QAF (PI) Tahun 4 & 5 Penyelaras j-QAF SU Bilik Gerakan Ajk Persatuan Agama Islam Guru Penasihat TKRS Ajk Bola Jaring, Ajk Bridget Komuniti /

Permuafakatan, Ajk Pusat Sumber Sekolah, Ajk Buku Rujukan Guru, Ajk Kebajikan Murid

Ustazah

Roslaini Bte Bidin

Page 14: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

mpulan A : SEKOLAH-SEKOLAH DI NEGERI KEDAH, KELANTAN DAN TERENGGANU

Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari

I Hari Persekolahan 03.01.2012 08.03.2012 48

Cuti Pertengahan Penggal I 09.03.2012 17.03.2012 9

Hari Persekolahan 18.03.2012 24.05.2012 50

Ujian Bulan Februari 20.02.2012 22.02.2012 3

14

TAKWIM PENGGAL PERSEKOLAHAN 2013

Page 15: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Ujian Bulan April 16.04.2012 18.04.2012 3

Cuti Pertengahan Tahun 25.05.2012 09.06.2012 16

II

Hari Persekolahan 10.06.2012 16.08.2012 50

Ujian Bulan Jun (Pertengahan Tahun) 18.06.2012 20.06.2012 3

(Percubaan Tahun 6) 23.07.2012 25.07.2012 3

Cuti Pertengahan Penggal ke II 17.08.2012 25.08.2012 9

UPSR** ………….. ………….

Ujian Akhir Tahun 15.10.2012 07.10.2012 3

Hari Persekolahan 26.08.2012 08.11.2012 55

Cuti Akhir Tahun 09.11.2012 31.12.2011 54

Jumlah 290

Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 203

Jumlah Hari Cuti Penggal 87

A. HARI KELEPASAN AM PERSEKUTUAN

BIL HARI-HARI KELEPASAN AM TARIKH HARI

1. Tahun Baru Cina23.01.2012 ISNIN

24.01.2012 SELASA

2.Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W(Maulid al-Rasul ) 05.02.2012 AHAD

3. Hari Pekerja 01.05.2012 SELASA

4. Hari Wesak 05.05.2012 SABTU

5. Hari Keputeraan S.P.B. Yang Di Pertuan Agung 02.06.2012 SABTU

15

TAKWIM KELEPASAN AM 2013

Page 16: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

6. Hari Raya Puasa19.08.2012 AHAD

20.08.2012 ISNIN

7. Hari Kebangsaan 31.08.2012 JUMAAT

8. Hari Malaysia 16.09.2012 JUMAAT

9. Hari Deepavali 13.11.2012 SELASA

10. Hari Raya Qurban26.10.2012 JUMAAT

27.10.2012 SABTU

11. Awal Muharram 1433 Hijrah 15.11.2012 KHAMIS

12. Hari Krismas 25.12.2012 SELASA

B. HARI KELEPASAN AM NEGERI

BIL HARI-HARI KELEPASAN AM TARIKH HARI

1. Hari Keputeraan Al Sultan Kelantan11.11.2012 AHAD

12.11.2012 ISNIN

2. Nuzul Al-Quran ** 06.08.2012 ISNIN

** Tertakluk kepada perubahan

Bil PERKARA 1433 HIJRAH 2012 MASIHI

1 Maulidul Rasul 12 Rabiul Awwal 5 Februari (Ahad)

2 Isra’ Mi’raj 27 Rejab 17 Jun (Ahad)

3 Nisfu Syaaban 15 Shaaban 5 Julai (Khamis)

4 Awal Ramadhan 1 Ramadhan 21 Julai (Sabtu)

5 Nuzul al-Qur’an 17 Ramadhan 6 Ogos (Isnin)

6 Hari Raya Aidilfitri 1 Syawal 19 Ogos (Ahad)

16

JADUAL HARI-HARI KEBESARAN ISLAM 1433/2013

Page 17: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

7 Hari Raya Aidil Adha 10 Zulhijjah 26 Oktober (Jumaat)

8 Awal Muharram 1 Muharram (1432) 5 November (Khamis)

9 Hari Asyura 10 Muharram 24 November (Sabtu)

Bahagian 1

TAKWIM PERANCANGAN AKADEMIK & KO- AKADEMIK PENDIDIKAN ISLAM & j-QAF 2011

BULAN : JANUARI

TARIKH HARI PROGRAM /AKTIVITI SASARAN /CATATAN

TINDAKAN PENCAPAIAN

1 AHAD Pendaftaran Murid Tahun Satu & Pra Sekolah

2 ISNIN Pengurusan Bilik Darjah

17

PERANCANGAN-PERANCANGAN PENGURUSANPENDIDIKAN ISLAM & j-QAF 2013

Page 18: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

3SELASA Program Transisi Tahun 1

(Bahasa Arab & Pendidikan Islam ) Kurikulum KSSR. Aktiviti P & P bermula dari tahun 1-6

Bermula hari pertama persekolahan 2012Sasaran-Tahun 1

Guru-guru mata pelajaran tahun 1 (Bahasa Arab &

Pendidikan Islam)

4RABU Pengurusan Fail Pendidikan Islam & j-

QAFSasaran- Semua murid tahun 1-6

S/ U Panitia, S/ U Unit j-QAF & Penyelaras

5

KHAMIS Pengumpulan senarai nama & maklumat murid tahun 1-6 untuk Ujian Diagnostik Kelas Pemulihandan Jawi j-QAF & Diagnosis al-Quran

Mengandungi senarai & maklumat perancangan j-QAF sepanjang tahun 2012

Semua GPI & j-QAF

6 JUMAAT7 SABTU

8 AHAD Kemaskini Senarai Semak Pelaksanaan Program j-QAF

Penyelaras j-QAF

9 ISNIN Senarai Semak Pelaksanaan Program j-QAF dihantar ke PPD

Bertaip untuk dihantar ke PPD

Semua GPI &j-QAF

10 SELASA Pengumpulan maklumat GPI & j-QAF Sasaran- Tahun 1-3 Semua GPI &j-QAF

11 RABU Ujian Diagnostik Kelas Pemulihan Jawi & al-Quran Tahap 1

Sasaran-Tahun 4-6 Semua GPI &j-QAF

12 KHAMIS Ujian Diagnostik Kelas Pemulihan Jawi & al-Quran

13 JUMAAT Literasi al-Qur’an Sasaran Murid 6 C. j-QAF Pelajar pemulihan thn 6

14 SABTU

15

AHAD - Ujian Diagnostik Murid Tahun 1

- Pengurusan pelantikan Murid Turus Kelas Tasmik 2011

Sasaran-Murid-murid yang telah khatam

al-Quran TRANSISI.Penyesuaian Tema dengan Jawi/Qur’an/Arab/Fardu Ain

Guru j-QAF

Penyelaras j-QAF & S/ U Panitia

16

ISNIN TRANSISI.Penyesuaian Tema dengan Jawi/Qur’an/Arab/Fardu Ain

17 SELASA Mesyuarat Panitia Pendidikan Islam/ Moral Kali – 1, 2011Program Tasmik tahun 1-6 bermula.

Post mortem aktiviti tahun 2011 & perancangan pengurusan tahun 2012

Semua GPI & j-QAF

18

Page 19: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Sasaran- Tahun 1-6TRANSISI.Penyesuaian Tema dengan Jawi/Qur’an/Arab/Fardu Ain

18 RABU19 KHAMIS20 JUMAAT21 SABTU22 AHAD Cuti Tahun Baru Cina23 ISNIN Cuti Tahun Baru Cina24 SELASA Cuti Tahun Baru Cina25 RABU Cuti Tahun Baru Cina Berganti26 KHAMIS Cuti Tahun Baru Cina Berganti27 JUMAAT28 SABTU

29AHAD Kemas Kini PKSR Bahasa Arab tahun

1-5Guru matapelajaran Bahasa Arab tahun 1-6

30 ISNIN Kem Literasi al-Quran Kali -1, Tahap 1 Murid-murid tahun 1-3

Guru- Guru Pendidikan Islam j-

QAF

31 SELASA Kem Literasi al-Quran Kali -1, Tahap 1 Murid-murid tahun 1-3

Guru- Guru Pendidikan Islam j-

QAF

CATATAN :

BULAN: FEBRUARI

TARIKH

HARI PROGRAM / AKTIVITI SASARAN/CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN

1 RABUMesyuarat KAFA kali-1, 2012 Post mortem tahun 2011 &

perancangan aktiviti tahun 2011

Guru KAFA Kementerian & Guru KAFA

2 KHAMIS LDP ( 1)3 JUMAAT4 SABTU Literasi al-Qur’an GPI & j-QAF

5AHAD Maulidul Rasul

- Program Tahbib al-Lughah Bahasa Arab

Setiap Pagi Ahad (Perhimpunan Pagi)

GpiGuru-Guru j-QAF

12 Rabiul Awwal

6 ISNIN Kelas KAFA bermula 7 SELASA Penyediaan Bank Soalan 8 RABU Mesyuarat Panitia Pend. Islam &

j-QAF Kali Ke-2.Penilaian dan analisis pencapaian subjek Pend.

GPI & j-QAF

19

Page 20: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Islam.Perbincangan Maulid rasul Peringkat Sekolah

9 KHAMIS Menyemak buku latihan murid tahap 1

Ketua Panitia

10 JUMAAT11 SABTU12 AHAD

13 ISNINBuku latihan murid tahap 1 diserah kepada pentadbir untuk disemak

Ketua Panitia

14 SELASA15 RABU16 KHAMIS17 JUMAAT18 SABTU19 AHAD20 ISNIN UBB 1 Murid Tahun 2-621 SELASA UBB1 Murid Tahun 2-622 RABU UBB1 Murid Tahun 2-6

23 KHAMIS Sambutan Maulidul Rasul Peringkat Sekolah 1433H

24 JUMAAT25 SABTU Kem Bestari Solat (KBS) Kali- 1 GPI, j-QAF & KAFA

26AHAD Kemas kini PKSR (Bahasa Arab)

tahun 1-6Guru matapelajaran Bahasa Arab tahun

1-627 ISNIN28 SELASA29 RABU

CATATAN : Tahbib Al-Lughah Diadakan Awal Bulan Februari Kem Literasi al-Qur’an Aktiviti Persatuan Bahasa Arab & Kelab Seni Khat akan dilaksanakan apabila program Ko-

Kurikulum bermula Solat Hajat berjemaah dan bacaan Surah Yasin tahun 6 Bakal diadakan berdasarkan

keputusan mesyuarat. 25 Februari.KBS Kali Pertama.Dipercepatkan Seminggu dari Tarikh yang ditetapkan

20

Page 21: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

BULAN : MAC

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN/CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN

1 KHAMISBuku latihan murid murid tahap 2 dihantar kepada pentadbir untuk disemak

Ketua Panitia

2 JUMAAT3 SABTU Persekolahan Ganti

4

AHAD Dokumentasikan aktiviti Pend. Islam & j-QAF

Antara aktiviti tersebut seperti Sambutan Maulidur-Rasul Peringkat Sekolah, Kem Bestari Solat, Program Tasmik, Kem Literasi al- Quran serta program-program anjuran Pend. Islam &j-QAF

5 ISNIN

6 SELASA Kem Literasi al-Quran Kali -1, Tahap 2

Murid-murid tahun 4 & 5 Guru-guru Pend. Islam j-QAF

1 Rabiul Thani

7 RABU Kem Literasi al-Quran Kali -1, Tahap 2

Murid-murid tahun 6 Guru-guru Pend. Islam j-QAF

21

Page 22: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

8 KHAMIS9 JUMAAT

10 SABTU

11 AHAD CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

12 ISNIN CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

13 SELASA CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

14 RABU CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

15 KHAMIS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

16 JUMAAT CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

17 SABTU CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

18 AHAD CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

19 ISNIN CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

20 SELASA21 RABU Ujian PAFA -Murid-murid tahun 6 GPI Tahun 622 KHAMIS23 JUMAAT Mesyuarat Agung PIBG24 SABTU25 AHAD26 ISNIN27 SELASA Kemas kini Headcount GPI & j-QAF

28Kemas kini PKSR Bahasa Arab tahun 1-5

Guru-guru matapelajaran Bahasa

Arab29

CATATAN :

22

Page 23: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

BULAN : APRIL

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN/CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN1 AHAD2 ISNIN3 SELASA

4 RABU Kem Literasi al-Quran Kali ke-2, Tahap 1

Murid-murid tahun 1,2 & 3

Guru-guru Pend. Islam j-QAF

5 KHAMIS Kem Literasi al-Quran Kali ke-2, Tahap 1

Murid-murid tahun 1,2 & 3

Guru-guru Pend. Islam j-QAF

6 JUMAAT7 SABTU8 AHAD9 ISNIN

10 SELASA11 RABU Persediaan UBB2( April ) Murid-murid tahun 1-6 GPI & j-QAF12 KHAMIS Persediaan UBB 2 (April) Murid-murid tahun 1-6 GPI & j-QAF13 JUMAAT14 SABTU15 AHAD16 ISNIN UBB 2 (April ) Murid-murid tahun 1-6 GPI & j-QAF

23

Page 24: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

17 SELASA UBB 2 (April ) Murid-murid tahun 1-6 GPI & j-QAF18 RABU UBB 2( April ) Murid-murid tahun 1-6 GPI & j-QAF19 KHAMIS LDP Bil 220 JUMAAT21 SABTU22 AHAD23 ISNIN24 SELASA25 RABU Ujian PAFA26 KHAMIS27 JUMAAT28 SABTU Kem Bestari Solat Kali-2 Murid-murid tahun 1-6 GPI, j-QAF & KAFA

29 AHAD Kemaskini PKSR Bahasa Arab Guru-guru matapelajaran Bahasa Arab

30 ISNIN

CATATAN :

KBS KALI KE 2

BULAN : MEI

TARIKH HARI PROGRAM /AKTIVITI SASARAN/ CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 SELASA HARI PEKERJA

2 RABU Kem Literasi al-Quran Kali-2, Tahap 2

Murid tahun 4 & 5 Guru-guru Pend. Islam j-QAF

3 KHAMIS Kem Literasi al-Quran Kali-2, Tahap 2

Murid tahun 4 & 5 Guru-guru Pend. Islam j-QAF

4 JUMAAT5 SABTU HARI WESAK

6

AHAD Pelancaran Pertandingan Bestari Jawi Tahap 1

-Murid tahun 1,2 & 3Program bergabung dengan Pusat Sumber Sekolah

7 ISNIN8 SELASA

9 RABUPertandingan Tulisan Jawi & Seni Khat

Anjuran Kelab j-QAF Murid tahap 2 (Persatuan Agama Islam & Kelab j-QAF)

10 KHAMIS11 JUMAAT12 SABTU

24

Page 25: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

13 AHAD14 ISNIN15 SELASA16 RABU HARI GURU17 KHAMIS18 JUMAAT19 SABTU20 AHAD21 ISNIN22 SELASA

23 RABU Ujian Pencapaian Jawi 6 Bulan Pertama Tahap 1

Murid tahun 1,2 & 3 GPI & j-QAF

24 KHAMIS Ujian Pencapaian Jawi 6 Bulan Pertama Tahap 2

Murid tahun 4 & 5 GPI & j-QAF

25 JUMAAT26 SABTU27 AHAD CUTI PERTENGAHAN TAHUN28 ISNIN CUTI PERTENGAHAN TAHUN29 SELASA CUTI PERTENGAHAN TAHUN30 RABU CUTI PERTENGAHAN TAHUN31 KHAMIS CUTI PERTENGAHAN TAHUN

BULAN : JUN

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN/ CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 JUMAAT CUTI PERTENGAHAN TAHUN2 SABTU CUTI PERTENGAHAN TAHUN3 AHAD CUTI PERTENGAHAN TAHUN4 ISNIN CUTI PERTENGAHAN TAHUN5 SELASA CUTI PERTENGAHAN TAHUN6 RABU CUTI PERTENGAHAN TAHUN7 KHAMIS CUTI PERTENGAHAN TAHUN8 JUMAAT CUTI PERTENGAHAN TAHUN9 SABTU CUTI PERTENGAHAN TAHUN

10 AHAD Gerak Kerja penyediaan e-Laporan 6 bulan Pertama

Pengumpulan data mentah

GPI & j-QAF

11 ISNIN Pengisian data e-laporan dan kemas kini (eksport & import)

Eksport & Import Data:Guru j-QAF dibantu GPI

12 SELASA

13 RABU

14 KHAMISPersediaan UBB 3 (Ujian Pertengahan Tahun )

Murid tahun 1-6 GPI & j-QAF

15 JUMAAT16 SABTU17 AHAD

25

Page 26: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

18ISNIN UBB 3 (Ujian Pertengahan

Tahun )(Ujian Bahasa Arab Tahap 2)

Tahun 1-6

19SELASA UBB 3 (Ujian Pertengahan

Tahun )(Ujian Bahasa Arab Tahap 2 )

Tahun 1-6

20RABU UBB 3 (Ujian Pertengahan

Tahun )(Ujian Bahasa Arab Tahap 2

Tahun 1-6

21 KHAMISKemaskini PKSR Bahasa Arab

Guru Matapelajaran Bahasa Arab

22 JUMAAT23 SABTU

24 AHAD Ujian Pertengahan Tahun KAFA

Murid-murid KAFA tahun 2-5

Guru KAFA

25 ISNIN Ujian Pertengahan Tahun KAFA

Murid-murid KAFA tahun 2-5

Guru KAFA

26 SELASA Ujian PAFA Guru GPI Tahun 627 RABU28 KHAMIS29 JUMAAT

30 SABTU Kem Bestari Solat Kali ke-3 (tahun 1-6)

GPI, j-QAF & KAFA

BULAN : JULAI

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN/ CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 AHAD2 ISNIN

3

SELASA Pelancaran Program Bahasa Arab Mingguan

Cadangan Perlaksanaan oleh Guru yang mengajar subjek Bahasa ArabKalam Jama’i

4 RABU5 KHAMIS6 JUMAAT7 SABTU8 AHAD9 ISNIN

10 SELASA11 RABU12 KHAMIS13 JUMAAT14 SABTU15 AHAD Nisfu Shaaban16 ISNIN17 SELASA Pertandingan Aktiviti-Aktiviti Sasaran- Murid tahap 1& 2

26

Page 27: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

j-QAF Anjuran Panitia Pendidikan Islam

18 RABU

19KHAMIS Majlis Khatam al-Quran Sasaran- Murid tahap 1& 2

Anjuran Panitia Pendidikan Islam

20 JUMAAT21 SABTU Awal Ramadhan22 AHAD23 ISNIN Percubaan UPSR24 SELASA Percubaan UPSR

25 RABU Semakan Buku Latihan Murid Tahap 1

Ketua Panitia

26 KHAMIS Buku Latihan Murid dihantar kepada pentadbir

Ketua Panitia

27 JUMAAT28 SABTU29 AHAD30 SABTU31 AHAD

CATATAN :

BULAN : OGOS

TARIKH HARI PROGRAM /AKTIVITI SASARAN /CATATAN

TINDAKAN PENCAPAIAN

1

RABU Pelancaran Majlis Tadarus al-Quran & Program Ihya’ al-Ramadhan sempena Ramadhan al-Mubarak

Murid tahap 1 & 2serta guru-guru

2 KHAMIS Tazkirah Ramadhan3 JUMAAT4 SABTU5 AHAD Tazkirah Ramadhan

6 ISNIN Tazkirah Ramadhan & NUZUL Qur’an

7 SELASA Tazkirah Ramadhan8 RABU Tazkirah Ramadhan9 KHAMIS Tazkirah Ramadhan

10 JUMAAT11 SABTU12 AHAD Tazkirah Ramadhan13 ISNIN Tazkirah Ramadhan14 SELASA Tazkirah Ramadhan15 RABU Tazkirah Ramadhan16 KHAMIS Majlis Berbuka Puasa Peringkat Tahun 1-6

27

Page 28: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Sekolah 17 JUMAAT18 SABTU

19 AHAD CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 11

20 ISNIN CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 11

21 SELASA CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 11

22 RABU CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 11

23 KHAMIS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 11

24 JUMAAT25 SABTU26 AHAD27 ISNIN

28 SELASA Khatam al-Quran Guru Peringkat Sekolah

Semua guru SKS

29 RABU LDP Bil 430 KHAMIS31 JUMAAT HARI KEBANGSAAN

BULAN : SEPTEMBER

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN /CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 SABTU2 AHAD3 ISNIN4 SELASA5 RABU6 KHAMIS

7 JUMAAT Kem Literasi al-Quran Kali ke-3, Tahun 6 & 5

Murid Pemulihan terpilih

Guru-guru Pend. Islam j-QAF

8 SABTU Kem Literasi al-Quran kali ke-3, Tahun 6 & 5

Murid Pemulihan terpilih

Guru-guru Pend. Islam j-QAF

9 AHAD10 ISNIN UPSR11 SELASA UPSR12 RABU UPSR13 KHAMIS14 JUMAAT15 SABTU16 AHAD HARI MALAYSIA17 ISNIN18 SELASA19 RABU

28

Page 29: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

20 KHAMIS Sambutan Aidilfitri Peringkat Sekolah21 JUMAAT22 SABTU23 AHAD24 ISNIN

25SELASA PRA UPKK Murid tahun 5 kelas

KAFAGuru KAFA Kementerian & Guru KAFA

26RABU PRA UPKK Murid tahun 5 kelas

KAFAGuru KAFA Kementerian & Guru KAFA

27KHAMIS PRA UPKK Murid tahun 5 kelas

KAFAGuru KAFA Kementerian & Guru KAFA

28 JUMAAT

29 SABTU Kem Bestari Solat Kali-4 Murid tahun 1-6 GPI, j-QAF & KAFA

30 AHAD

CATATAN:Kem Bestari Solat Kali-4

BULAN : OKTOBER

TARIKH HARI PROGRAM/AKTIVITI SASARAN/ CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN1 ISNIN2 SELASA

3RABU UPKK

Ujian Pencapaian Jawi 6 Bulan Kedua Tahap 1

Tahun 5Murid tahun 1-5

KAFAGPI & j-QAF

4KHAMIS UPKK

Ujian Pencapaian Jawi 6 Bulan Kedua Tahap 2

Tahun 5Murid tahun 1-5

KAFAGPI & j-QAF

5 JUMAAT6 SABTU7 AHAD8 ISNIN

9 SELASA Gerak Kerja penyediaan e-Laporan 6 bulan Kedua

Pengumpulan data mentah

GPI & j-QAF

10 RABU Pengisian data e-Laporan, eksport & Import (Kemaskini)

GPI & j-QAF

11 KHAMIS12 JUMAAT13 SABTU14 AHAD15 ISNIN UBB 4 ( Peperiksaan Akhir Tahun)16 SELASA UBB 4

29

Page 30: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

17 RABU UBB 418 KHAMIS19 JUMAAT20 SABTU21 AHAD

22 ISNIN Mesyuarat Panitia Pendidikan Islam Kali ke 4

23 SELASA24 RABU Peperiksaan Akhir Tahun KAFA Tahun 2-4 GPI & KAFA

25KHAMIS Peperiksaan Akhir Tahun KAFA

Kemaskini PKSR Bahasa Arab Tahun 2-4 GPI & KAFA ,Guru-

guru matapelajaran Bahasa Arab

26 JUMAAT HARI RAYA KORBAN27 SABTU HARI RAYA KORBAN28 AHAD29 ISNIN30 SELASA KEM LITERASI KALI KE 4 Tahun 1-331 RABU KEM LITERASI KALI KE 4 Tahun 4-6

CATATAN :

BULAN : NOVEMBER

TARIKH HARI PROGRAM/ AKTIVITI SASARAN/CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 KHAMIS2 JUMAAT3 SABTU4 AHAD Kemaskini Pengurusan Akhir Tahun5 ISNIN Mesyuarat perancang Sekolah 20136 SELASA7 RABU8 KHAMIS Hai Terakhir Persekolahan 20139 JUMAAT Cuti Akhir Tahun Bermula

10 SABTU Cuti Akhir Tahun Bermula11 AHAD12 ISNIN13 SELASA DEEPAVALI14 RABU15 KHAMIS AWAL MUHARRAM 16 JUMAAT17 SABTU18 AHAD19 ISNIN20 SELASA21 RABU22 KHAMIS

30

Page 31: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

23 JUMAAT24 SABTU HARI ASYURA25 AHAD26 ISNIN27 SELASA28 RABU29 KHAMIS30 JUMAAT

CATATAN :

BULAN : DISEMBER

TARIKH HARI PROGRAM /AKTIVITI CATATAN TINDAKAN PENCAPAIAN 1 SABTU2 AHAD3 ISNIN4 SELASA5 RABU6 KHAMIS7 JUMAAT8 SABTU9 AHAD

10 ISNIN11 SELASA12 RABU13 KHAMIS14 JUMAAT15 SABTU16 AHAD17 ISNIN18 SELASA19 RABU20 KHAMIS21 JUMAAT22 SABTU

31

Page 32: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

23 AHAD24 ISNIN25 SELASA CUTI HARI KRISMAS26 RABU Mesyuarat Guru Bil 1/2013

27 KHAMIS Mesyuarat JK KURIKULUM, HEM & KO

28 JUMAAT29 SABTU30 AHAD

31 ISNIN Gotong royong mengemaskini kelas

CATATAN :

32

Page 33: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Disediakan oleh,

………………………………………

Ahmad Nazri Bin Zainol(Penyelaras j-QAF 2011)

33

JADUAL WAKTU GURU-GURU j-QAF

Page 34: Buku Pengurusan J-QAF 2013

Buku Pengurusan Pendidikan Islam & j-QAF 2013

Disemak oleh,

…………………………………………… ……………………………………

Ustazah Sharifah Bte Seman Ustazah Hayati Bte Abd Rahman( Ketua Panitia Pendidikan Islam SKS) ( S/U Panitia Pendidikan Islam SKS )

Disahkan oleh,

……………………………………………….

(En Ahmad Shahir Bin HJ Mohd Hasan)Guru Besar,

SEK. KEB. Sabak,KOTA BHARU, KELANTAN

34