buku panduan psm update 210708

Upload: saufiy-sarmin

Post on 16-Jul-2015

94 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

BAHAGIAN IPANDUAN PELAKSANAAN PROJEK SARJANA MUDA (PSM)

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal 1.0 PENGENALAN Sebagai memenuhi salah satu daripada syarat untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda, pelajar dikehendaki melaksanakan satu projek berbentuk kajian atau penyelidikan yang melibatkan skop tertentu dalam bidang pengajian masing-masing. Projek ini dikenali sebagai Projek Sarjana Muda (PSM) dan diwajibkan ke atas pelajar tahun akhir Program Kejuruteraan Mekanikal untuk dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dalam bidang-bidang yang berikut:a. Termal-Bendalir b. Struktur & Bahan c. Reka bentuk & Inovasi d. Automotif Dalam masa yang terdekat ini, fakulti akan menawarkan beberapa program baru iaitu Logi & Senggaraan dan juga Kawalan & Getaran. Buku panduan ini akan diguna pakai untuk program-program tersebut. Di sepanjang pengajian mereka, pelajar mempelajari kursus matematik, asas kejuruteraan, kursus teras kejuruteraan mekanikal dan seterusnya kursus-kursus yang menjurus kepada bidang pengkhususan masing-masing. Mereka juga telah didedahkan dengan aspek-aspek praktikal menerusi latihan amali di makmal dan juga semasa menjalani latihan industri. Di tahun akhir pengajian, pelajar dikehendaki melaksanakan satu projek yang bertujuan untuk mempertingkatkan lagi pengetahuan dan kemahiran mereka dalam bidang tertentu terutama dalam mengenal pasti masalah serta mengkaji kaedah penyelesaian masalah tersebut. Justeru itu, matlamat buku panduan ini adalah untuk menerangkan perkara-perkara penting mengenai PSM agar ia dapat dilaksanakan dengan lebih sistematik dan teratur dalam mencapai matlamat serta objektif yang ditetapkan. 2.0 DEFINISI PROJEK SARJANA MUDA (PSM) Projek Sarjana Muda (PSM) merupakan satu kajian ilmiah dan saintifik yang berkaitan dengan bidang pengajian di Fakulti yang mesti disediakan oleh pelajar tahun akhir sebagai memenuhi salah satu syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda.

1

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

3.0

MATLAMAT Melahirkan ahli profesional yang cekap menyelesaikan masalah kejuruteraan secara kajian ilmiah dan saintifik menerusi pendekatan penyelidikan dan pembangunan serta melalui aplikasi ilmu yang telah dipelajari dan ilmu dari bidang lain yang berkenaan.

4.0 4.1

OBJEKTIF

Melatih dan meningkatkan keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan serta pengalaman amali dalam bidang kejuruteraan yang berkaitan. Melahirkan pelajar yang mampu untuk menjalankan penyelidikan melalui kaedah saintifik seperti membuat kajian ilmiah, mengumpul dan menganalisis data serta menghasilkan reka bentuk atau produk. Melatih pelajar agar berkemampuan mengendalikan kerja-kerja dengan penyeliaan yang minimum dan berdikari dalam menjalankan dan menjayakan projek tahun akhir. Melatih pelajar agar mampu menyampaikan hasil kerja projek menerusi seminar dan laporan bertulis dengan baik. Menanam dan meningkatkan kecenderungan pelajar supaya mempunyai minat untuk berkecimpung dalam bidang penyelidikan. 5.0 PENTADBIRAN Pentadbiran PSM dikelolakan oleh Jawatankuasa PSM yang dipimpin oleh seorang pengerusi yang dilantik oleh Dekan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) dengan secara tidak langsung dibantu oleh jawatankuasa-jawatankuasa tertentu yang lain. Oleh itu, semua masalah yang berbangkit berkaitan dengan PSM hendaklah dirujuk

4.2

4.3

4.4 4.5

2

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal kepada jawatankuasa ini. Ahli Jawatankuasa PSM ini dilantik di kalangan staf akademik oleh fakulti bagi setiap dua tahun. Jawatankuasa ini akan memastikan semua urusan berkaitan pelaksanaan dan pengurusan PSM termasuk penilaian akademik, perolehan bahan, penyediaan kemudahan peralatan serta keselamatan berjalan dengan lancar.

5.1

Tanggungjawab Jawatankuasa a. b. c. d. e. f. g. h. i. j. k. Memastikan pengurusan dan pentadbiran PSM di peringkat fakulti berjalan dengan lancar dan sempurna. Menganjurkan taklimat penerangan berkenaan dengan perlaksanaan, peraturan dan panduan penulisan laporan akhir kepada pelajar dan penyelia. Menyediakan kaedah pengurusan/pentadbiran PSM yang sistematik dan cekap. Mendapatkan bilangan tajuk PSM mengikut unjuran bilangan calon yang akan mendaftar BMCU 4973 PSM I. Memastikan semua tajuk PSM telah mendapat pengesahan jabatan berkenaan. Melaksanakan proses agihan dan pemilihan tajuk PSM kepada pelajar dan pengesahan penerimaannya oleh pelajar. Mengendalikan seminar BMCU 4973 PSM I dan BMCU 4983 PSM II. Menguruskan penilaian dan markah PSM. Menguruskan piawaian & peningkatan kualiti penulisan Laporan PSM dan seterusnya laporan akhir berjilid. Menguruskan penerimaan, penyimpanan dan penghantaran laporan akhir berjilid ke pihak-pihak yang berkenaan. Segala urusan lain yang ada kaitan dengan PSM.

5.2

Perolehan Bahan Guna Habis Setiap pelajar diperuntukkan sumber kewangan tidak melebihi RM 100 setiap semester bagi tujuan pembelian bahan guna 3 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal habis sahaja. Namun begitu, pelajar dan penyelia perlulah memastikan terlebih dahulu bahawa bahan-bahan tersebut memang tidak boleh didapati di FKM sama ada dari makmal atau stor bahan. Selepas pembelian, tuntutan boleh dibuat oleh penyelia dengan mengisi borang panjar runcit dengan disertakan resit pembelian. 5.3 Kemudahan Peralatan Makmal Semua pelajar yang menjalankan PSM, boleh menggunakan sebarang peralatan atau kemudahan yang ada di makmal FKM setelah diperakukan oleh penyelia dan mendapat kebenaran daripada pihak Pengurusan Makmal menggunakan Borang FKM/BMCU4983/05 (Sila rujuk lampiran D12). Pelajar juga dikehendaki mematuhi segala arahan keselamatan dan peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak Pengurusan Makmal.

6.0

KOD MATA PELAJARAN PSM mempunyai kod mata pelajaran yang sama bagi semua bidang pengkhususan yang terdapat di FKM iaitu: a. Kod BMCU 4973 bagi Mata Pelajaran Projek Sarjana Muda I b. Kod BMCU 4983 bagi Mata Pelajaran Projek Sarjana Muda II

7.0

PELAKSANAAN DAN SYARAT UNTUK MENDAFTAR PSM PSM dilaksanakan dalam dua semester iaitu: a. BMCU 4973 Projek Sarjana Muda I diberikan 3 kredit dan dilaksanakan pada semester pertama atau semester kedua tahun akhir. b. BMCU 4983 Projek Sarjana Muda II diberikan 3 kredit dan dilaksanakan selepas lulus BMCU 4973 PSM I.

4

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Sila rujuk Lampiran A dan Lampiran B 7.1 Syarat untuk mendaftar PSM a. Berada dalam tahun akhir pengajian dan telah memperoleh minimum 88 kredit dapat (KD). b. Telah mengikuti dan lulus BMCU 3956 Latihan Industri. c. Kedua-dua mata pelajaran tidak boleh diambil serentak. d. Pendaftaran BMCU 4983 PSM II pada semester berikutnya adalah tertakluk kepada pelajar yang sedang mengikuti BMCU 4973 BMCU 4973 PSM I. 7.2 Pelaksanaan PSM juga tertakluk kepada syarat-syarat berikut:a. BMCU 4973 PSM I adalah pra-syarat bagi BMCU 4983 PSM II. Oleh itu, pelajar mesti lulus BMCU 4973 PSM I dengan sekurang-kurangnya gred D sebelum meneruskan ke BMCU 4983 PSM II. b. Pelajar dibenarkan Tarik Diri ketika mengikuti BMCU 4973 PSM I dan BMCU 4983 PSM II dengan persetujuan penyelia dalam tempoh yang dibenarkan.

c. Sekiranya pelajar gagal BMCU 4973 PSM I iaitu dengan mendapat gred E, pelajar dikehendaki mengulanginya pada semester berikutnya. Pengulangan BMCU 4973 PSM I boleh dilakukan sama ada dengan menggunakan tajuk yang sama ataupun menukar dengan tajuk PSM yang baru. Jika pelajar memilih untuk mengulanginya dengan tajuk PSM yang baru maka ia mestilah mengikuti peraturan pemilihan tajuk PSM sebagaimana yang telah ditetapkan oleh fakulti. d. Pelajar yang gagal BMCU 4983 PSM II pula dimestikan mengulanginya bagi tajuk yang sama sahaja. e. PSM mestilah dilaksanakan dan ditamatkan dalam tempoh sekurang-kurangnya 2 semester yang berturutan dan tidak

5

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal melebihi 4 semester dengan syarat tidak melebihi tempoh pengajian pelajar. f. Sebarang perubahan atau pindaan penyelia dan tajuk PSM mestilah terlebih dahulu mendapat sokongan daripada Jawatankuasa PSM dan kelulusan dari Jabatan. Walau bagaimanapun, sebarang perubahan/pindaan dalam hal yang tersebut di atas adalah tidak digalakkan sama sekali kecuali atas sebab-sebab yang kukuh dan munasabah dan dibuat secara bertulis kepada Jawatankuasa PSM untuk dipertimbangkan. g. Dalam tempoh pelaksanaan PSM, semua pelajar adalah tertakluk kepada semua peraturan yang berkaitan dengan PSM sebagaimana yang telah ditetapkan atau dikeluarkan oleh fakulti dari masa ke semasa. 8.0 CADANGAN TAJUK PSM 8.1 Tajuk PSM haruslah berkaitan dengan bidang kejuruteraan mekanikal dan berbentuk seperti analisis masalah teknikal, reka bentuk dan fabrikasi, pembangunan perisian dan penggunaan atur cara komputer untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Tajuk PSM yang hanya melibatkan kajian ilmiah atau reka bentuk dan fabrikasi tanpa analisis adalah tidak dibenarkan. Pelaksanaan PSM mestilah dapat dijalankan dalam tempoh yang ditetapkan (Sila rujuk Lampiran B). 8.2 Cadangan tajuk PSM boleh dikemukakan oleh 3 pihak berikut :a. Pelajar-pelajar yang akan mengambil PSM. b. Staf akademik FKM. c. Pihak luar dari FKM (pensyarah dari fakulti/institusi lain atau pihak industri). 8.3 Notis untuk mengemukakan cadangan tajuk kepada FKM daripada pihak-pihak di atas akan dikeluarkan pada Minggu ke 12 dan ditutup pada hari kerja terakhir Minggu ke 16 dalam sesuatu semester itu. Prosedur Cadangan Tajuk

8.4

6

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal a. Cadangan tajuk PSM dari 3 pihak tersebut di atas hendaklah dibuat dengan mengisi borang berikut, yang boleh diperoleh dari Pejabat Pentadbiran (FKM). i. ii. Borang FKM/BMCU4973/01: Borang Cadangan Tajuk PSM oleh Pelajar. Borang FKM/BMCU4973/02: Borang Cadangan Tajuk PSM oleh staf akademik FKM dan pihak di luar FKM.

b. Pemohon hendaklah mengisi segala maklumat yang diperlukan dalam borang bagi membolehkan permohonan dipertimbangkan. 8.5 8.6 Setiap cadangan tajuk mestilah mendapat kelulusan daripada Jabatan. Pelajar boleh mengemukakan cadangan tajuk melalui pensyarah yang dicadangkan atau Ketua Jabatan bidang pengajian masingmasing. Tajuk-tajuk yang dicadangkan mestilah mematuhi skop dan ciri-ciri projek yang telah ditentukan oleh setiap jabatan mengikut pengkhususan masing-masing. Ketua Jabatan akan membincangkan kesesuaian tajuk tersebut dan mencadangkan penyelia yang sesuai. Jawatankuasa PSM akan mengumumkan pada tarikh yang ditetapkan tentang permohonan cadangan tersebut sama ada diterima atau sebaliknya. Pelajar yang cadangannya ditolak dikehendaki melakukan proses pemilihan tajuk PSM yang disediakan atau ditawarkan oleh fakulti.

8.7

9.0

PEMILIHAN DAN PENENTUAN TAJUK PSM 9.1 Pelaksanaan PSM bermula dengan proses pemilihan tajuk-tajuk PSM oleh pelajar-pelajar yang telah pun membuat pendaftaran untuk mengambil mata pelajaran BMCU 4973 PSM I. Pemilihan tajuk oleh pelajar dibuat dengan mengikut peraturan dan panduan yang telah ditetapkan oleh fakulti. Borang FKM/BMCU4973/03 hendaklah digunakan bagi tujuan pemilihan tajuk PSM ini. Pemilihan tajuk yang dibuat oleh pelajar perlulah berdasarkan kepada senarai tajuk yang ditawarkan oleh fakulti. Tajuk yang

9.2

9.3

7

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal ditawarkan ini adalah mengikut bidang pengkhususan yang terdapat di FKM sahaja. 9.4 Pelajar digalakkan memilih tajuk yang berkaitan dengan bidang pengkhususan masing-masing. Penyelia pula boleh terdiri daripada mana-mana jabatan di fakulti. Senarai tajuk akan dikeluarkan oleh fakulti untuk pemilihan pada minggu pertama semester pengajian. Tarikh tutup pemilihan pula adalah pada hari Jumaat minggu pertama. Keputusan penentuan tajuk akan dimaklumkan kepada pelajarpelajar oleh Jawatankuasa PSM pada minggu kedua. Keputusan Jawatankuasa PSM adalah muktamad. Tiada sebarang rayuan dan bantahan akan dipertimbangkan selepas keputusan pemilihan dan penentuan tajuk PSM diumumkan. Selepas menerima tajuk dari fakulti, pelajar dikehendaki membuat pengesahan penerimaan tajuk dengan mengisi Borang FKM/BMCU4973/04. Tarikh tutup pengesahan penerimaan tajuk ini ditetapkan pada hari Jumaat minggu kedua. Membuat pengesahan penerimaan tajuk bererti seseorang pelajar itu akan mula melaksanakan PSM berkenaan sehingga berjaya. Pelajar-pelajar yang telah diagihkan sesuatu tajuk, tetapi gagal memenuhi syarat yang berkenaan seperti dalam perenggan 7.1, hendaklah Tarik Diri daripada BMCU 4973 PSM I. Tajuk yang telah ditetapkan kepada pelajar tersebut juga dibatalkan dan Jawatankuasa PSM berhak menawarkan semula tajuk berkenaan kepada pelajar lain. Proses pemilihan dan penentuan tajuk yang diterangkan di atas adalah khusus bagi pelajar yang tidak mengemukakan atau mencadangkan tajuk PSM sendiri. Pelajar yang mencadangkan tajuk sendiri dan telah diluluskan oleh Jabatan, adalah tertakluk kepada prosedur yang dinyatakan dalam perenggan 9.7 dan 9.8 sahaja.

9.5

9.6

9.7

9.8

9.9

9.10

10.0

PENYELIAAN DAN PERANAN PENYELIA 10.1 Penyeliaan PSM

8

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal a. Setiap pelajar yang menjalankan PSM akan diletakkan di bawah penyeliaan seorang pensyarah yang bertindak sebagai Penyelia Utama. Penyelia Bersama boleh dilantik oleh Fakulti dan mempunyai tanggungjawab penyeliaan yang sama seperti Penyelia Utama. Penyelia Bersama boleh terdiri daripada pensyarah FKM atau pihak luar yang dipersetujui dan dilantik oleh Fakulti. Penyelia Kedua boleh dilantik untuk membantu pelajar dalam aspek-aspek tertentu semasa melaksanakan PSM. Biasanya, tajuk yang bersifat pelbagai disiplin akan mempunyai Penyelia Kedua.

b.

c.

10.2 Peranan dan Tanggungjawab Penyelia a. Memberi bimbingan, dorongan dan nasihat kepada pelajar mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan PSM sehinggalah tercapai objektif dan skop kajian yang telah ditetapkan. Penyelia Utama dan Penyelia Bersama membantu pelajar dalam semua urusan rasmi dengan fakulti dan pihak-pihak lain yang berkaitan. Ini termasuklah pengurusan perbelanjaan, mendapatkan kemudahan peralatan, penyediaan bahan dan sebagainya. Penyelia Utama dan Penyelia Bersama mengawasi segala perkembangan dan kemajuan pelajar dari semasa ke semasa, bermula dari tarikh pengesahan tajuk sehinggalah penghantaran Laporan PSM Berjilid. Penyelia Utama dan Penyelia Bersama melaporkan kepada Jawatankuasa PSM segala masalah yang dihadapi oleh pelajar yang boleh menjejaskan kemajuan, penangguhan pengajian atau sesuatu kes yang boleh mengganggu pelaksanaan PSM pelajar terbabit untuk diambil tindakan yang sewajarnya. Memperuntukkan dan menetapkan waktu pertemuan dengan pelajar dalam jadual waktunya sekurang-kurangnya 9 Edisi Ketiga

b.

c.

d.

e.

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dua minggu sekali. Persetujuan dengan pelajar terbabit sewajarnya diperoleh dalam hal ini. Walau bagaimanapun, pertemuan dengan Penyelia Kedua adalah tertakluk kepada keperluan projek. f. Menyemak dan mengesahkan kandungan Buku Log setiap kali perjumpaan dengan pelajar. Langkah ini membolehkan penyelia mengikuti perkembangan dan kemajuan pelajar. Penyelia Utama membuat penilaian terhadap pelajar di bawah penyeliaannya berdasarkan pengendalian am dan laporan pada masa yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa PSM. Membimbing dan menasihati pelajar tentang penulisan laporan yang berkaitan dengan PSM menurut format dan piawaian penulisan yang telah ditetapkan oleh fakulti (Sila rujuk Bahagian II). Menasihati pelajar untuk Tarik Diri jika pelajar tidak mencapai tahap prestasi PSM yang telah ditetapkan.

g.

h.

i.

11.0 PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PELAJAR 11.1 Peranan Pelajar a. b. c. Bertanggungjawab sepenuhnya dalam pengendalian dan pelaksanaan PSM. Berbincang dengan penyelia pada peringkat awal untuk memahami secara jelas, terperinci dan menyeluruh tentang hala tuju pelaksanaan PSM. Membuat pertemuan pertama dengan penyelia selewat-lewatnya minggu ketiga semester. Pelajar dikehendaki mengadakan perjumpaan dengan penyelia sekurang-kurangnya dua minggu sekali. Antara tujuan pertemuan itu diadakan adalah seperti berikut: i. Membincangkan perkara-perkara atau masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengendalian PSM. 10 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

ii. Melaporkan kepada penyelia tentang perkembangan atau kemajuan PSM yang telah dicapai dari semasa ke semasa. iii. Mendapatkan nasihat dan tunjuk ajar daripada penyelia dalam penambahbaikan untuk memastikan perjalanan projek berjalan lancar. iv. Mendapatkan bantuan kemudahan peralatan dan melibatkan pihak ketiga. 11.2 Tanggungjawab Pelajar 11.2.1 Buku Log penyelia dari perkhidmatan aspek yang

a. Setiap pelajar yang menjalankan PSM dibekalkan dengan sebuah Buku Log oleh fakulti untuk merekodkan segala aktiviti yang dilakukan sepanjang tempoh pelaksanaan PSM. b. Buku Log wajib dikemas kini oleh pelajar untuk dikemukakan kepada penyelia bagi tujuan pemeriksaan dan pengesahan pada setiap kali pertemuan. c. Antara perkara yang perlu direkodkan dalam Buku Log adalah seperti berikut: i. Tajuk, objektif dan skop kajian hendaklah dicatatkan di bahagian awal Buku Log. Maklumat ini didapati hasil daripada perbincangan dengan penyelia pada peringkat awal pelaksanaan PSM.

ii. iii. iv.

Strategi dan perancangan seperti jadual atau senarai aktiviti dalam melaksanakan PSM. Langkah, kaedah uji kaji dan kajian yang dilakukan. Catatan tentang data, keputusan dan pemerhatian uji kaji yang dibuat. v. vi. Lakaran gambar rajah peralatan uji kaji. Nota atau catatan ringkas hasil pembacaan bahan rujukan, hasil perbincangan dengan penyelia atau sesiapa yang pernah dirujuk. 11 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

d. Buku Log hendaklah sentiasa dibawa oleh pelajar setiap kali bertemu dan berbincang dengan penyelia dan staf lain yang terlibat dengan kerja atau aktiviti PSM yang dilaksanakan. e. Buku Log perlu dihantar bersama-sama dengan Laporan PSM I dan Laporan PSM II untuk dinilai oleh Penyelia Pertama pada tarikh yang ditetapkan oleh Jawatankuasa PSM. f. Buku Log merupakan kaedah ukuran yang membolehkan penyelia mengawasi dan menilai sikap, prestasi, daya usaha, pencapaian dan kemajuan pelajar. Oleh itu penggunaan Buku Log dalam hal pengendalian dan pelaksanaan PSM hendaklah dipatuhi oleh pelajar. Penilaian Buku Log dilakukan di bawah komponen Pengendalian Am PSM. 11.2.2 Penyerahan Laporan PSM Berjilid dan cakera padat

a. Setelah selesai melaksanakan PSM II, pelajar dikehendaki mengemukakan 3 (tiga) naskah Laporan PSM Berjilid dengan agihan bilangan seperti berikut:1 naskah untuk Fakulti 1 naskah untuk Perpustakaan UTeM 1 naskah untuk Penyelia Utama b. Pelajar juga digalakkan mengemukakan laporan PSM kepada Penyelia Bersama dan Penyelia Kedua. c. Ketiga-tiga naskah Laporan PSM Berjilid hendaklah disahkan oleh Penyelia Utama dengan menggunakan Borang FKM/BMCU4983/04 (Rujuk Lampiran D11) sebelum atau pada tarikh yang ditetapkan oleh Jawatankuasa PSM. Satu naskah diserahkan terus kepada Penyelia Utama dan 2 naskah lagi diserahkan kepada Fakulti. d. Pelajar juga dikehendaki menghantar Laporan PSM Berjilid dalam bentuk cakera padat sebanyak dua salinan untuk simpanan Fakulti. 11.2.3 a. Penyediaan dan Penulisan Laporan Seseorang jurutera perlulah menulis atau membuat laporan teknikal dari masa ke semasa. Oleh itu pelajar 12 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal perlu menyediakan, menulis dan menghasilkan laporan secara terperinci dan lengkap yang mematuhi kaedah, format atau piawaian penulisan laporan yang ditetapkan oleh Fakulti. b. Hasil laporan PSM ini terbahagi kepada dua iaitu Laporan PSM I dan Laporan PSM II. Laporan PSM I perlu disediakan oleh pelajar untuk BMCU 4973 PSM I, manakala Laporan PSM II disediakan untuk BMCU 4983 PSM II. Isi kandungan Laporan PSM I haruslah berdasarkan kepada hasil aktiviti/kerja-kerja mata pelajaran BMCU 4973 PSM I yang dirancang dan dibuat oleh pelajar. Isi kandungan Laporan PSM II pula mengandungi gabungan hasil Laporan PSM I yang berkaitan dan aktiviti/kerja-kerja mata pelajaran BMCU 4983 PSM II. Tarikh penyerahan Laporan PSM I dan Laporan PSM II untuk semakan dan penilaian penyelia akan ditetapkan oleh Jawatankuasa PSM. Perancangan dan penyediaan laporan hendaklah dibuat oleh pelajar secara berperingkat selaras dengan kemajuan projek. Sebelum penulisan terperinci dilakukan, pelajar perlu berbincang dan mendapat bimbingan dan panduan daripada penyelia dalam aspek penyediaan laporan, kandungan tajuk utama, dan lainlain yang berkaitan format penulisan dari masa ke semasa. Penulisan laporan mestilah dibuat dalam BAHASA MELAYU. Walau bagaimanapun, Fakulti memberi kelonggaran kepada pelajar untuk membuat penulisan laporan dalam BAHASA INGGERIS tertakluk kepada permohonan pelajar dan persetujuan penyelia dengan menggunakan borang FKM/BMCU4983/06 (Sila rujuk Lampiran D13). Abstrak laporan hendaklah ditulis dalam kedua-dua bahasa (BAHASA MELAYU/BAHASA INGGERIS). Laporan PSM I adalah tidak melebihi 15,000 patah perkataan manakala Laporan PSM II adalah di antara 15,000 hingga 20,000 sahaja. Jumlah perkataan ini berdasarkan kepada jumlah bilangan perkataan dalam

c.

d.

e.

f.

g.

h. i.

13

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal teks penulisan tidak termasuk lampiran dan senarai rujukan.

11.2.4 a. b.

Seminar Pelajar wajib membentangkan hasil kajiannya pada tarikh yang ditetapkan oleh Fakulti. Pelajar akan membuat pembentangan seminar mengikut matapelajaran yang didaftarkan. Seminar I adalah untuk BMCU 4973 PSM I dan Seminar II adalah untuk BMCU 4983 PSM II. Pelajar dikehendaki menyediakan helaian pembentangan (slaid) dalam pembentangan seminar. Penggunaan slaid akan memudahkan dan membantu panel seminar memahami subjek yang diperkatakan secara menyeluruh, cepat dan berkesan.

c.

12.0 PENILAIAN Penilaian adalah berdasarkan kepada pencapaian dan kebolehan pelajar menghasilkan laporan, mengendalikan PSM dan membentangkan hasil projek yang didapati dalam seminar yang diadakan. 12.1 Wajaran Markah Penilaian a. Pembahagian markah bagi tujuan penilaian ditunjukkan dalam Jadual 1. Jadual 1 Wajaran Markah Penilaian BMCU 4973 PSM I Komponen yang dinilai A. B. Laporan PSM I Pengendalian Am PSM I Marka h 50% 30% BMCU 4983 PSM II Komponen yang dinilai A. B. Laporan PSM II Pengendalian Am PSM II Marka h 60% 15%

14

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal C. Seminar I Jumlah 20% 100% C. Seminar II Jumlah 25% 100%

b. Laporan PSM I dan Laporan PSM II diperiksa dan dinilai oleh Penyelia Utama serta Penilai Kedua. Markah laporan merupakan markah purata dari kedua-dua penilai. Penilaian Pengendalian Am dinilai oleh Penyelia sahaja, manakala Seminar I dan Seminar II dinilai oleh panel penilai seminar yang dilantik oleh fakulti.

12.2 Penilaian Laporan Isi kandungan Laporan PSM I dan Laporan PSM II bergantung kepada bentuk/jenis projek yang dilaksanakan. Oleh itu pelajar hendaklah menentukan sendiri isi kandungan dan susunan laporan yang akan dihantar kepada penyelia. Perbincangan awal dengan penyelia dalam hal ini sewajarnya dibuat oleh seseorang pelajar itu, sebelum kerja-kerja penulisannya dilaksanakan. Pemarkahan laporan oleh Penyelia dan Penilai Kedua adalah muktamad. 12.2.1 Penilaian Laporan PSM I Laporan PSM I merupakan laporan yang dikemukakan oleh pelajar kepada penyelia dan penilai kedua untuk dinilai. Sebanyak 50% diperuntukan untuk lapaoran PSM I. Kandungan laporan ini merangkumi abstrak, objektif, skop, pernyataan masalah, kajian ilmiah, metodologi kajian, peralatan, kelengkapan dan prosedur serta hasil kajian awal yang telah dilaksanakan serta bahan rujukan dan lampiran. Dari aspek penulisan pula, penilaian dilihat dari sudut susunan laporan, ayat yang mudah serta gambar rajah. Jadual 2 dibawah menunjukkan perincian pemarkahan laporan PSM I.

15

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

Jadual 2 Perincian Pemarkahan Laporan PSM IA. KANDUNGAN Abstrak Objektif, skop dan pernyataan masalah Kajian ilmiah /latarbelakang Metodologi Kajian Kesimpulan Rujukan / Bibliografi Lampiran Jumlah Kecil B. FORMAT PENULISAN Susunan laporan Ayat yang jelas dan mudah difaham Gambar rajah sesuai yang membantu Jumlah Kecil JUMLAH BESAR Markah 2% 5% 10% 10% 3% 5% 5% 40% 4% 2% 4% 10% 50%

12.2.2

Penilaian Laporan PSM II

a. Laporan PSM II merupakan laporan yang dikemukakan oleh pelajar kepada penyelia dan penilai kedua untuk dinilai. Sebaiknya, laporan ini hendaklah menurut format penulisan laporan yang telah ditetapkan Fakulti. Panduan penulisan laporan ini diterangkan dengan terperinci dalam Bahagian II dalam buku panduan ini. c. Kandungan laporan ini adunan dari Laporan PSM I dengan hasil kerja yang telah dilakukan dalam PSM II. Isi kandungan laporan PSM II terdiri daripada pengenalan projek, objektif dan penyataan masalah, kajian ilmiah, kaedah penyelesaian, data yang dikumpul, analisis data, perbincangan, kesimpulan, cadangan untuk kajian selanjutnya, rujukan dan lampiran. Jadual 3 di bawah menunjukkan perincian pemarkahan laporan PSM II. Jadual 3 Perincian Pemarkahan Laporan PSM II A. FORMAT PENULISAN 16Markah

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Susunan laporan Ayat yang jelas dan mudah difahami Gambarajah yang membantu dan sesuai Jumlah Kecil B. HASIL PROJEKMencapai objektif Memenuhi skop Kebolehpercayaan data Keupayaan berfungsi Berciri komersial 8% 7% 5% 3% 2% 25% 4% 2% 4% 10%

Jumlah Kecil C. KANDUNGANKeputusan kajian (Graf/Carta/Data) Kajian ilmiah lanjutan Analisis keputusan Perbincangan Kesimpulan dan cadangan

Jumlah Kecil JUMLAH BESAR

8% 3% 5% 5% 4% 25% 60%

PENILAIAN LAPORAN PSM I (50%) a) N o 1 Kandungan (40%) Aspek Abstrak 5 Sko r Kriteria Kesemua kriteria dipenuhi dengan lengkap, tepat, jelas dan ringkas berkenaan dengan kajian projek yang merangkumi bidang kajian, pernyataan masalah, kaedah penyelesaian, keputusan, kesimpulan dan cadangan. Kesemua kriteria dipenuhi dengan lengkap, tepat dan ringkas tetapi kurang jelas. Tidak semua kriteria dipenuhi tetapi kenyataan yang diberi adalah tepat, ringkas dan jelas. Banyak kriteria tidak dipenuhi dan kenyataan yang

4 3 2

17

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikaldiberi adalah kurang tepat dan kurang jelas. Kenyataan yang diberi tidak langsung menggambarkan kerja yang dilakukan. Keseluruhan objektif, skop dan pernyataan masalah dinyatakan dengan jelas, tepat dan lengkap. Objektif, skop dan masalah dinyatakan dengan jelas dan tepat. Walau bagaimanapun kenyataan yang diberi kurang lengkap. Objektif, skop dan pernyataan masalah ada dan tepat. Kenyataan tertulis kurang jelas dan kurang lengkap. Kenyataan tidak lengkap, kurang tepat dan mengelirukan. Kenyataan dikemukakan begitu lemah, amat tidak lengkap dan tidak menetapi tujuan kajian. Pengumpulan maklumat yang menyeluruh dan terkini dari pelbagai sumber, mempunyai kaitan dan kualiti yang baik dengan bilangan yang amat memuaskan. Pengumpulan maklumat yang berkualiti dan terkini dari pelbagai sumber dengan bilangan yang memuaskan. Pengumpulan maklumat daripada sumber yang terhad dan kesungguhan yang minima dalam memilih bahan yang berkualiti. Pengumpulan maklumat yang kurang berkaitan, kualiti yang rendah dan bilangan yang kurang memuaskan. Pengumpulan maklumat yang tidak berkaitan dengan bidang kajian, tidak sesuai dan tidak memuaskan. Kaedah kajian yang mengambil semua pendekatan yang sesuai, disusun dengan amat baik dalam turutan yang logik, cukup terperinci dan mudah difahami. Kaedah kajian yang menyeluruh, disusun dengan baik, terperinci dan boleh difahami. Kaedah kajian yang agak menyeluruh, tersusun dan difahami. Perincian kaedah kajian memuaskan. Sebahagian sahaja daripada kaedah kajian dapat difahami, tidak tersusun dan perinciannya kurang memuaskan. Kaedah kajian tidak dinyatakan dalam turutan yang betul, sebahagian besarnya tidak dapat difahami, tidak lengkap dan mengelirukan. Kesimpulan lengkap yang menjawab pernyataan

1 2 Objektif, skop dan pernyataan masalah 5 4 3 2 1 3 Kajian ilmiah 5

4 3 2 1 4 Kaedah Kajian 5 4 3 2 1 5 Kesimpulan 5

18

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalmasalah, amat tepat dalam penyelesaian dan mudah difahami. Kesimpulan yang lengkap serta jelas. Ketepatan yang baik dan difahami. Kesimpulan agak lengkap, jelas tentang apa yang telah dibincangkan dalam kajian. Ketepatan yang memuaskan dan dapat difahami. Kesimpulan yang kurang lengkap, kurang jelas dan menyertakan idea yang tidak pernah dibincangkan dalam laporan. Tidak langsung menyatakan kesimpulan yang diperolehi dari kajian. Rujukan ditulis dengan baik menurut format yang ditetapkan dan berasaskan sumber yang amat berkaitan dengan bilangan yang amat memuaskan. Rujukan ditulis menurut format yang ditetapkan bersumberkan maklumat yang ada kaitan terus dengan kajian dengan bilangan yang memuaskan. Terdapat kesilapan kecil walaupun rujukan ditulis menurut format. Sumber maklumat ada kaitan dengan kajian dengan bilangan rujukan yang agak memuaskan. Sebahagian besar rujukan tidak menurut format. Menulis sebahagian sahaja daripada bahan rujukan dan bilangan yang tidak memadai. Tidak menurut format langsung, memetik bahan rujukan yang tidak dibaca dan bilangan rujukan yang amat sedikit. Lampiran dikemukakan sepadan dengan apa yang dinyatakan dalam laporan. Susunan lampiran jelas, lengkap dan sesuai yang boleh meningkatkan mutu keberkesanan laporan. Lampiran dikemukakan dengan baik menggunakan sistem indeks yang tersusun serta membantu penerangan laporan. Lampiran disusun dengan memuaskan menurut indeks yang sesuai dan mudah difahami. Lampiran yang tidak jelas dan tidak banyak membantu penerangan laporan. Bahan lampiran tidak berkaitan dengan laporan kajian.

4 3 2 1 6 Rujukan/Bibliogra fi 5

4

3

2 1 7 Lampiran 5

4 3 2 1

19

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

b)

Format Penulisan (10%) N o 1 Aspek Susunan laporan 5 4 3 2 1 2 Ayat yang jelas dan mudah difahami 5 4 Sko r Kriteria Pembahagian tajuk dan sub tajuk adalah mengikut urutan sepenuhnya seperti yang telah digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Cuma sedikit sahaja urutan yang tertinggal daripada format susunan laporan seperti yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ada urutan susunan yang tertinggal daripada format susunan laporan seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ada urutan susunan tidak dipatuhi seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Laporan tidak mematuhi format susunan seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ayat yang digunakan amat jelas maknanya seperti yang dimaksudkan. Amat mudah difahami, bebas dari kesilapan tata bahasa serta pendek dan tepat. Ayat yang digunakan jelas dan boleh difahami dengan mudah. Terdapat kesilapan kecil dari sudut tata bahasa. Ayat yang digunakan jelas, dapat difahami dengan sedikit bantuan penerangan. Kesilapan tata bahasa tidak terlalu ketara yang termasuk kesilapan ejaaan dan pilihan perkataan. Ayat yang digunakan tidak jelas dan terlalu panjang. Sukar difahami dan kesilapan tata bahasa begitu ketara. Ayat yang digunakan langsung tidak dapat menerangkan maksud yang hendak disampaikan. Gambar rajah yang dipamerkan lengkap, jelas, bersih dan mengikut urutan bilangan. Label gambar rajah mudah dibaca dan menurut tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang lengkap, jelas, bersih dan mengikut urutan bilangan. Terdapat sedikit kesilapan dalam menggunakan tata tanda piawai.

3

2 1 3 Gambar rajah yang membantu dan sesuai 5 4

20

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan MekanikalMemaparkan gambar rajah yang betul. Kualiti gambar rajah kurang memuaskan serta terdapat kesilapan dalam menggunakan tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang betul. Kualiti gambar rajah tidak memuaskan serta terdapat kesilapan besar dalam menggunakan tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang tidak sesuai dan tidak membantu atau tiada kaitan dengan laporan.

3

2

1

PENILAIAN LAPORAN PSM II ( 60%) a) Format Penulisan (10%) - lihat format penulisan untuk laporan PSM I N o 1 Aspek Susunan laporan 5 4 3 2 1 2 Ayat yang jelas dan mudah difahami 5 4 Sko r Kriteria Pembahagian tajuk dan sub tajuk adalah mengikut urutan sepenuhnya sepeti yang telah digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Cuma sedikit sahaja urutan yang tertinggal daripada format susunan laporan seperti yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ada urutan susunan yang tertinggal daripada format susunan laporan seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ada urutan susunan tidak dipatuhi seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Laporan tidak mematuhi format susunan seperti mana yang digariskan dalam Buku Panduan Projek PSM. Ayat yang digunakan amat jelas maknanya seperti yang dimaksudkan. Amat mudah difahami, bebas dari kesilapan tata bahasa serta pendek dan tepat. Ayat yang digunakan jelas dan boleh difahami dengan mudah. Terdapat kesilapan kecil dari sudut tata bahasa. Ayat yang digunakan jelas, dapat difahami dengan sedikit bantuan penerangan. Kesilapan tata bahasa tidak terlalu ketara yang termasuk kesilapan ejaaan dan pilihan perkataan. Ayat yang digunakan tidak jelas dan terlalu

3 2

21

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalpanjang. Sukar difahami dan kesilapan tata bahasa begitu ketara. Ayat yang digunakan langsung tidak dapat menerangkan maksud yang hendak disampaikan. Gambar rajah yang dipamerkan lengkap, jelas, bersih dan mengikut urutan bilangan. Label gambar rajah mudah dibaca dan menurut tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang lengkap, jelas, bersih dan mengikut urutan bilangan. Terdapat sedikit kesilapan dalam menggunakan tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang betul. Kualiti gambar rajah kurang memuaskan serta terdapat kesilapan dalam menggunakan tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang betul. Kualiti gambar rajah tidak memuaskan serta terdapat kesilapan besar dalam menggunakan tata tanda piawai. Memaparkan gambar rajah yang tidak sesuai dan tidak membantu atau tiada kaitan dengan laporan.

1 3 Gambar rajah yang membantu dan sesuai 5

4

3

2

1

b) Hasil Projek (25%) N o 1 Aspek Mencapai objektif Sko r 5 Kriteria Kesemua objektif kajian dapat dicapai dengan jayanya. Penulisan hasil projek diterangkan dengan amat baik, amat meyakinkan, tepat dan jelas dalam mencapai objektif yang dinyatakan. Kesemua objektif kajian dapat dicapai dengan jayanya. Penulisan hasil projek diterangkan dengan baik, meyakinkan, tepat dan jelas. Kesemua objektif kajian dicapai dan diterangkan di dalam laporan. Sebahagian objektif kajian tidak dapat dicapai. Hasil kajian tidak memenuhi objektif kajian. Skop kajian terlaksana sepenuhnya dengan penerangan yang amat baik, amat meyakinkan, tepat dan jelas. Skop kajian terlaksana sepenuhnya dengan penerangan yang baik, meyakinkan, tepat dan jelas. Skop kajian dapat dijalankan dan ada diterangkan di

4 3 2 1 2 Memenuhi skop 5 4 3

22

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikaldalam laporan. Sebahagian daripada skop kajian tidak dilaksanakan. Skop kajian tidak dapat dilaksanakan langsung. Data-data yang diperolehi dinyatakan sumber yang jelas, sangat lengkap bagi menyelesaikan masalah kajian dan mempunyai ketepatan yang tinggi lagi asli. Data-data yang diperolehi dinyatakan sumbernya, mencukupi dalam menyelesaikan masalah kajian dan mempunyai ketepatan serta keaslian yang baik. Data-data yang diperolehi mempunyai sumber, tepat dan asli. Namun begitu ianya tidak cukup menyakinkan dalam meyelesaikan masalah kajian. Data-data yang dikemukakan diragui sumbernya, kurang tepat dan kurang meyakinkan dalam menyelesaikan masalah kajian. Data yang diberikan tidak memyai sumber langsung dan tidak tepat. Pelajar membuktikan hasil projek dapat berfungsi dengan amat baik, mempunyai tahap keselamatan yang tinggi, mudah dan selesa untuk dikendalikan. Hasil projek juga amat diyakini untuk dijadikan rujukan pada masa akan datang. Pelajar membuktikan hasil projek dapat berfungsi dengan baik, selamat, mudah dan selesa untuk dikendalikan. Ia juga diyakini untuk dijadikan rujukan pada masa akan datang. Hasil projek boleh berfungsi, selamat, mudah dan selesa untuk dikendalikan. Ia boleh dijadikan rujukan pada masa akan datang. Hasil projek tidak berfungsi dengan baik, kurang selamat, sukar dan kurang selesa untuk dikendalikan. Hasil projek diragui untuk dijadikan rujukan. Hasil projek tidak dapat berfungsi langsung dan tidak meyakinkan lansung untuk dirujuk. Hasil projek amat sempurna, sangat menarik minat dan dinyakini untuk diketengahkan dengan jayanya. Hasil projek yang sempurna, berjaya menarik minat dan mampu diketengahkan. Hasil projek yang agak sempurna, menarik dan boleh diketengahkan dengan sedikit penambahbaikan. Hasil projek yang kurang sempurna, kurang menarik dan kurang yakin untuk diketengahkan. Hasil projek yang tidak sempurna dan gagal menarik minat.

2 1 3 Kebolehpercay aan data 5

4 3 2 1 4 Keupayaan berfungsi 5

4

3

2 1 5 Berciri inovatif 5 4 3 2 1

23

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

c) Kandungan (25%) N o 1 Aspek Keputusan kajian (Graf/Carta/Dat a) Sko r 5 Kriteria Keputusan kajian disusun dengan penjelasan yang amat tepat dan kemas. Maklumat yang dikemukakan tepat dengan gambaran kajian yang dibuat dan amat mudah mengikuti hujah yang disampaikan. Maklumat keputusan kajian ada dikemukakan. Penerangan mengenainya baik, tepat dan mudah difahami. Penerangan keputusan kajian dilakukan. Maklumat baik dan penjelasan memuaskan. Hujah dikemukakan biasa sahaja. Penerangan maklumat keputusan kajian tidak memuaskan dan kurang kemas. Kaitan dengan kajian tidak membantu kefahaman kajian. Keputusan kajian tidak diterangkan dan tiada kaitan langsung antara satu sama lain. Kajian ilmiah lanjutan amat sesuai dan meningkatkan kualiti kajian. Pelbagai sumber disorot dengan maklumat terkini dan melebihi bilangan yang sepatutnya. Memberi maklumat yang lebih mendalam bagi kajian yang dilakukan. Kualiti kajian ilmiah lanjutan baik dari banyak sumber terkini dengan bilangan yang memadai. Maklumat kajian ilmiah lanjutan dari beberapa sumber memuaskan dengan kualiti yang biasa. Bilangan sumber terhad. Maklumat kajian ilmiah lanjutan tidak memberi makna seperti yang diingini oleh kajian. Kesahan maklumat diragui. Kajian ilmiah lanjutan sama sekali tidak membawa sebarang makna terhadap perlaksanaan projek. Analisis keputusan amat lengkap dan mendalam yang terhasil dari data kajian. Kaedah pengumpulan data menyeluruh dan data yang tepat digunakan. Analisis dilakukan dengan cermat dan terperinci. Analisis keputusan dikemukakan dengan baik. Pengumpulan data dilakukan dengan kaedah yang tepat. Perincian analisis memberi kesahihan keputusan yang biasa. Data dikumpulkan menggunakan kaedah biasa. Keputusan hasil dari analisis data memuaskan. Kesahihan keputusan boleh diterima dalam keadaan

4 3 2 1 2 Kajian ilmiah lanjutan 5

4 3 2 1 3 Analisis keputusan

5

4 3

24

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalbiasa. Analisis dilakukan dengan data dikumpulkan secara ringkas dan tidak tepat. Perincian analisis tidak memuaskan dan bukti keputusan dari analisis tersebut boleh dipertikaikan. Analisis dilakukan terlalu sedikit, tidak tepat dan tiada perincian. Proses pengumpulan data diragui. Perbincangan berkembang dan merangkumi objektif kajian yang dijalankan dengan menggunakan data sahih yang terkumpul dari uji kaji yang direka bentuk dengan baik. Huraian dilakukan amat mendalam dan maklumat penting amat mudah disari dan disokong kuat dengan maklumat rujukan. Perbincangan merangkumi kesemua hasil keputusan yang telah diperolehi. Penerangan lanjutan perlu dilakukan untuk menepati objektif. Maklumat baru timbul setelah dikaitkan dengan sokongan maklumat dari rujukan. Perbincangan dilakukan sekadar memenuhi objektif kajian dengan menggunakan data biasa. Huraian maklumat menghasilkan kenyataan biasa dan disokong secara am dengan maklumat dari rujukan. Perbincangan tidak jelas dan tidak menepati objektif seperti mana yang dikehendaki. Huraian ringkas sahaja serta tidak dapat mengemukakan maklumat tambahan. Perbincangan kurang disokong dengan maklumat rujukan. Perbincangan tidak langsung menghasilkan keputusan yang boleh mencapai objektif. Kesimpulan dan cadangan sepenuhnya berkait rapat dengan pernyataan masalah projek. Cadangan yang dikemukakan boleh mencerna aktiviti lanjutan yang bermakna dan bernas. Kesimpulan dan cadangan yang diberikan memuaskan, lengkap dan tepat dari segi kejayaan kajian dan mudah difahami. Kesimpulan dan cadangan dikemukakan dengan hasil kajian dan kenyataan yang biasa sahaja. Kesimpulan dan cadangan tidak jelas dinyatakan. Kaitan maklumat dengan penyataan masalah tidak dibina langsung. Kesimpulan dan cadangan dikemukakan langsung tidak memuaskan.

2 1 4 Perbincangan 5

4

3

2

1 5 Kesimpulan dan cadangan 5

4 3 2 1

25

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

12.3 Tarikh menghantar Laporan a. Fakulti akan mengumumkan dan menetapkan tarikh tutup bagi semua pelajar untuk mengemukakan/menghantar laporan bersama dengan Buku Log. Pemeriksaan dan penilaian laporan dan Buku Log oleh penyelia diadakan pada minggu ke 13 perkuliahan. b. Fakulti boleh mempertimbangkan agar tindakan yang sewajarnya diambil kepada pelajar yang gagal mematuhi tarikh yang ditetapkan jika menerima laporan daripada penyelia, kecuali atas sebab sakit dengan surat pengesahan daripada doktor / klinik / hospital atau kerana sebab-sebab lain yang munasabah. Antara tindakan yang boleh dikenakan termasuklah memotong markah laporan, memberi markah gagal atau apa jua tindakan yang difikirkan munasabah oleh Fakulti.

c.

12.4 Penilaian Pengendalian Am PSM Jadual 4 menunjukkan perincian pemarkahan dalam komponen Pengendalian Am PSM. Jadual 4 Pengendalian Am Bi l. 1. 2. 3. 4. 5. Aspek Yang Dinilai Buku Log Sikap dan minat pelajar Perancangan dan pelaksanaan kerja Kreativiti, sifat berdikari dan daya usaha Kefahaman dan cara penyelesaian masalah J umlah BMCU 4973 PSM I 10% 5% 8% 7% 30% BMCU 4983 PSM II 5% 2% 4% 2% 2% 15%

26

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

12.4.1 N o 1

PENILAIAN PENGENDALIAN AM PSM 1 (30%) Sko r 5 4 3 2 1 Kriteria Kemas dan rapi, lengkap dengan gambar rajah serta penerangan. Mencatat pandangan serta maklumat yang diperoleh dalam menjalankan aktiviti secara teknikal. Dikemaskini dengan baik, tetapi penerangan yang kurang lengkap. Dikemaskini tetapi aktiviti kerja tidak dinyatakan dengan lengkap dan jelas. Tidak dikemas kini dengan baik. Aktiviti yang kurang jelas hala tujunya. Tidak dikemaskini dan tiada hala tujunya. Sentiasa menepati masa perjumpaan dengan penyelia dan mempersembahkan perkembangan setiap kali perjumpaan. Memberi maklumat dan berinteraksi melebihi jangkaan. Sentiasa menepati masa perjumpaan dengan penyelia dan mempersembahkan perkembangan setiap kali perjumpaan. Kebanyakan masa menepati perjumpaan yang dirancang, mengambil berat tentang kerja, tetapi perlu dibimbing oleh penyelia. Sentiasa tidak menepati masa pertemuan dan sentiasa perlu dibimbing untuk melaksanakan kerja yang dirancang. Perjumpaan dengan penyelia kurang daripada 3 kali. Kerja yang sambil lewa. Menyusun perancangan dengan teratur mengikut urutan perkembangan aktiviti. Menepati sepenuhnya aktiviti yang dirancang dalam carta Gantt. Menyusun perancangan dengan teratur mengikut

Aspek Buku log

2

Sikap dan minat pelajar

5

4 3 2

1 3 Perancangan dan perlaksanaan kerja 5 4

27

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalurutan perkembangan aktiviti tetapi memerlukan beberapa penyelarasan terhadap aktiviti yang telah dirancang. Sebahagian besar dari perancangan dan pelaksanaan kerja memerlukan penyelarasan. Ada membuat perancangan tetapi pelaksanaannya jauh tersasar dari apa yang dirancang. Perancangan yang tidak teratur dan perlaksanaan kerja tidak mengikut perancangan. Mempunyai banyak idea dan mengembangkannya dengan cara yang lebih berkesan, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang minima dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian. Mempunyai banyak idea, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang minima dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian. Mempunyai idea, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang berterusan dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian. Mengharapkan idea dari penyelia. Kurang daya usaha dalam menjayakan kajian. Sentiasa mengharapkan idea dan tiada mempunyai daya usaha.

3 2 1 4 Kreativiti, sifat berdikari dan daya usaha 5

4 3 2 1 12.4.2 N o 1

PENILAIAN PENGENDALIAN AM PSM II (15%) Sko r 5 4 3 2 1 Kriteria Kemas dan rapi, lengkap dengan gambar rajah serta penerangan. Mencatat pandangan serta maklumat yang diperoleh dalam menjalankan aktiviti secara teknikal. Dikemaskini dengan baik, tetapi penerangan yang kurang lengkap. Dikemaskini tetapi aktiviti kerja tidak dinyatakan dengan lengkap dan jelas. Tidak dikemas kini dengan baik. Aktiviti yang kurang jelas hala tujunya. Tidak dikemaskini dan tiada hala tujunya. Sentiasa menepati masa perjumpaan dengan penyelia dan mempersembahkan perkembangan setiap kali perjumpaan. Memberi maklumat dan berinteraksi melebihi jangkaan. Sentiasa menepati masa perjumpaan dengan penyelia dan mempersembahkan perkembangan setiap kali perjumpaan. Kebanyakan masa menepati perjumpaan yang dirancang, mengambil berat tentang kerja, tetapi

Aspek Buku log

2

Sikap dan minat pelajar

5

4 3

28

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalperlu dibimbing oleh penyelia. Sentiasa tidak menepati masa pertemuan dan sentiasa perlu dibimbing untuk melaksanakan kerja yang dirancang. Perjumpaan dengan penyelia kurang daripada 3 kali. Kerja yang sambil lewa. Menyusun perancangan dengan teratur mengikut urutan perkembangan aktiviti. Menepati sepenuhnya aktiviti yang dirancang dalam carta Gantt. Menyusun perancangan dengan teratur mengikut urutan perkembangan aktiviti tetapi memerlukan beberapa penyelarasan terhadap aktiviti yang telah dirancang. Sebahagian besar dari perancangan dan pelaksanaan kerja memerlukan penyelarasan. Ada membuat perancangan tetapi pelaksanaannya jauh tersasar dari apa yang dirancang. Perancangan yang tidak teratur dan perlaksanaan kerja tidak mengikut perancangan. Mempunyai banyak idea dan mengembangkannya dengan cara yang lebih berkesan, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang minima dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian. Mempunyai banyak idea, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang minima dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian. Mempunyai idea, boleh bekerja sendiri dengan bimbingan yang berterusan dan gigih serta konsisten dalam usaha menjayakan kajian yang dijalankan. Mengharapkan idea dari penyelia. Kurang daya usaha dalam menjayakan kajian. Sentiasa mengharapkan idea dan tiada mempunyai daya usaha. Mudah memahami masalah serta bijak menggunakan pendekatan yang berkesan dalam tempoh yang ditetapkan. Mudah memahami masalah serta bijak menggunakan pendekatan yang berkesan. Memahami masalah tetapi menggunakan pendekatan yang kurang berkesan. Memahami masalah tetapi tidak menggunakan pendekatan yang berkesan. Tidak memahami masalah.

2 1 3 Perancangan dan perlaksanaan kerja 5

4 3 2 1 4 Kreativiti, sifat berdikari dan daya usaha 5

4

3

2 1 5 Kefahaman dan cara penyelesaian masalah 5 4 3 2 1

29

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal 12.5 Penilaian Seminar 12.5.1 Seminar adalah sebahagian daripada komponen penilaian pelajar dalam melaksanakan PSM. Ia merupakan satu kaedah digunakan oleh fakulti untuk memerhati dan menilai kemahiran dan keupayaan seseorang pelajar dalam menyampaikan hasil kajian projek secara lisan, berkomunikasi dengan yakin dan berkesan serta penampilan diri yang kemas. 12.5.2 Pelajar akan membuat pembentangan seminar mengikut mata pelajaran yang didaftarkan. Seminar I adalah untuk BMCU 4973 PSM I dan Seminar II adalah untuk BMCU 4983 PSM II. 12.5.3 Pelajar wajib membentangkan hasil kajiannya pada tarikh yang ditetapkan oleh Fakulti. Keputusan akhir PSM akan digantung jika pelajar tidak berbuat demikian. Keputusan PSM pelajar pula dianggap gagal jika beliau tidak hadir membentangkan seminar tanpa alasan yang munasabah pada tarikh yang telah ditetapkan oleh fakulti. Walau bagaimanapun, setiap pelajar yang gagal menghadiri seminar hendaklah memaklumkan kepada Penyelaras PSM secepat mungkin untuk dipertimbangkan bagi mengadakan seminar yang lain. 12.5.4 Tujuan Seminar i. Melatih pelajar membentangkan cadangan dan hasil kajian teknikal atau saintifik secara lisan melalui teknik penyampaian, komunikasi/pertuturan dan penggunaan alat pandang dengar secara berkesan. Mewujudkan peluang pertukaran pendapat, saranan dan cadangan dari pihak selain dari penyelia. Melahirkan golongan pelajar yang berkebolehan dalam membentang kertas kerja dan menyumbang buah fikiran atau pendapat di hadapan khalayak ramai dengan penuh keyakinan dan tinggi nilai etika dan peribadinya.

ii. iii.

12.5.5 Perincian Pemarkahan Perkara-perkara yang dinilai dalam seperti dalam Jadual 3 dan Jadual 4. seminar adalah

30

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Jadual 5 : Penilaian Seminar I Bil A B C D Perkara Yang Dinilai Penyampaian keseluruhan Mengenal pasti masalah Cadangan kaedah penyelesaian dan jadual kerja Tindak balas terhadap soalan dan kritik Ju mlah Jadual 6 : Penilaian Seminar II Bil A B C D Perkara Yang Dinilai Penyampaian keseluruhan Hasil projek Kandungan teknikal Tindak balas terhadap soalan dan kritik Ju mlah Nota : Sesi soal jawab dengan penilai atau peserta seminar (10 minit) merupakan ruang untuk pelajar berinteraksi dengan semua hadirin. Oleh itu fakulti tidak membenarkan sama sekali penyelia membantu menjawab sebarang persoalan yang ditimbulkan oleh hadirin. Pelajar bertanggungjawab sepenuhnya mempertahankan hasil kajian/projek dan berhujah kepada semua persoalan yang dikemukakan oleh hadirin. Marka h 6% 6% 7% 6% 25% Mark ah 5% 7% 5% 3% 20%

31

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal 12.5.6 Kandungan Seminar A. SEMINAR I Kandungan penyampaian mempunyai ciri-ciri berikut. seminar sewajarnya terhadap

i. Membuat pengenalan ringkas kajian/projek yang dilaksanakan. ii.

Menyatakan/menerangkan secara jelas dan terperinci tentang objektif dan juga skop kajian/projek yang telah ditetapkan dan yang sedang dilaksanakan. masalah-masalah berkaitan dengan

iii. Menyatakan/mendedahkan yang telah dikenal pasti skop/bidang kajian.

iv. Mengemukakan cadangan kaedah penyelesaian atau pendekatan yang akan diambil untuk mengatasi masalah-masalah yang telah dikenal pasti. v. Membentangkan dan membahaskan hasil kajian ilmiah. vi. Menerangkan agihan dan perancangan kerja (penyediaan jadual kerja) yang telah dibuat atau akan dilaksanakan untuk semester terkini dan semester berikutnya. vii. Membentangkan keputusan atau hasil kajian awal yang telah didapati. B. SEMINAR II Kandungan penyampaian Seminar II sewajarnya mempunyai ciri-ciri berikut: i. Membuat pengenalan ringkas, padat dan menyeluruh terhadap kajian atau projek yang dilaksanakan termasuk menyatakan objektif dan skop kajian/projek.

32

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal ii. Membentangkan kaedah atau reka bentuk atau segala keperluan lain bagi melengkapi/mengatasi perihal yang dibentangkan dalam Seminar I. iii. Membentangkan pencapaian, keputusan dan pemerhatian kajian/ujikaji diikuti dengan perbincangan. iv. Menganalisis, membuat interpretasi dan tinjauan terhadap hasil kajian/projek serta membuat perbandingan dengan kajian yang pernah dijalankan oleh penyelidik terdahulu. v. Merumuskan sejauh mana penyelesaian yang diperoleh memenuhi objektif/matlamatnya. vi. Membuat kesimpulan serta cadangan penyelidikan lanjutan yang boleh dibuat pada masa hadapan sebagai penutup kepada pembentangan Seminar II. Nota: Ciri-ciri kandungan Seminar yang dinyatakan merupakan garis panduan sahaja. Kandungan dan susunannya perlu dipinda dan disesuaikan dengan jenis atau bentuk projek/ kajian yang dijalankan. Pelajar perlu memilih dan menyesuaikannya dengan jenis/bentuk projek/kajian yang dibuatnya. Pelajar wajar membuat perancangan rapi tentang isi kandungan pembentangan seminarnya supaya ia dapat disampaikan dalam tempoh yang telah ditetapkan. 12.5.7 Helaian Pembentangan (Slaid) Penggunaan slaid yang berkesan semasa pembentangan memudahkan dan membantu pihak peserta seminar memahami subjek yang akan diperkatakan secara menyeluruh, cepat dan berkesan. Oleh itu penyediaan dan penulisannya perlulah dibuat dengan mengikut pendekatan dan ketentuan yang difikirkan sesuai dengan kandungan yang ingin disampai dan difahamkan kepada peserta seminar dalam jangka masa yang diperuntukkan.

33

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Bilangan slaid ini mestilah tidak melebihi 15 muka surat, tidak termasuk graf, rajah, jadual atau lampiran lain. Pelajar hendaklah menyedia dan menyerahkan slaid ini kepada penyelia untuk semakan/komen selewatlewatnya seminggu sebelum tarikh seminar. Di samping itu, pelajar juga digalakkan menyediakan 5 salinan fotokopi untuk edaran kepada penilai seminar nanti. Edaran tersebut mestilah dicetak dengan 2 slaid untuk setiap muka surat. 12.5.8 Pengendalian Seminar i. Untuk mengurus dan mengelolakan sesuatu sesi seminar, fakulti akan melantik staf akademik sebagai pengerusi seminar. Pengerusi seminar bertanggungjawab memastikan seminar berjalan lancar dan penilaian dilakukan mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Jadual, tarikh dan tempat Seminar I & II, akan diumumkan oleh fakulti pada tarikh yang ditetapkan. Semua pelajar hendaklah menyemak jadual seminar yang dikeluarkan untuk memastikan nama mereka tersenarai dan mengetahui tarikh, tempat dan sesi seminar. Jadual seminar PSM disusun mengikut bidang pengkhususan pelajar, kecuali atas sebab-sebab yang telah diluluskan oleh fakulti, pindaan atau agihan yang baru boleh dibuat atas permintaan rasmi dari penyelia atau pelajar terbabit dalam tempoh yang dibenarkan. Tempoh masa Seminar I dan Seminar II bagi setiap orang pelajar ditetapkan selama 25 minit, iaitu 15 minit untuk pembentangan dan 10 minit berikutnya untuk sesi soal-jawab dengan penilai dan peserta seminar.

ii.

iii.

v.

12.5.8.1PENILAIAN SEMINAR I (20%) a) N o Penyampaian Keseluruhan (5%) Aspek Skor Kriteria

34

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal1 Peradaban 5 4 3 2 1 2 Persiapan susunan dan 5 4 3 Berpakaian formal dan kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian formal tetapi tidak kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian tidak formal tetapi kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian tidak formal dan tidak kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian selekeh, tingkah laku tidak sopan. Mempersembahkan slaid dengan tersusun dan mudah difahami serta mengedarkan cetakan slaid. Mempersembahkan slaid dengan tersusun dan menyediakan cetakan slaid tetapi sukar difahami. Mempersembahkan slaid dengan tersusun tetapi sukar difahami serta tidak menyediakan cetakan slaid. Tiada slaid pembentangan tetapi menyediakan cetakan slaid. Tiada slaid pembentangan dan tidak mengedarkan cetakan slaid. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang jelas dan mempunyai bahasa badan yang berkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang jelas dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang tidak jelas tetapi mempunyai bahasa badan yang berkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang perlahan dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Pengucapan yang tersekat-sekat dan gugup, suara perlahan dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan, menghuraikan fakta dengan tepat dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan, menghuraikan fakta dengan tepat tetapi tidak menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul tetapi salah dalam

2 1 3 Keyakinan 5 4 3 2 1 4 Ketepatan dan Kejelasan

5

4 3

35

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalmenghuraikan fakta. 2 Tidak menepati masa dan tidak mematuhi tempoh masa yang ditetapkan tetapi menghuraikan fakta dengan tepat dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Tidak menepati masa yang diperuntukkan dan fakta yang salah serta istilah kejuruteraan yang mengelirukan.

1 b) N o 1 Kefahaman (7%) Aspek Pengenalpastian masalah Skor 5 4 3 2 1 2 Objektif 5 4 3 2 1 3 Skop 5 4 3 2 4 Kajian ilmiah 1 5

Kriteria Menerangkan pernyataan masalah dengan jelas dan mengemukakan fakta yang menyokong. Menerangkan pernyataan masalah dengan jelas dan tidak mengemukakan fakta yang meyakinkan. Menerangkan pernyataan masalah dengan jelas dan tidak mengemukakan fakta yang menyokong. Tidak dapat menerangkan pernyataan masalah dengan jelas dan tidak mengemukakan fakta yang menyokong. Tidak menerangkan pernyataan masalah dengan jelas dan tidak mengemukakan fakta yang menyokong. Menerangkan objektif kajian dengan jelas dan ianya boleh dicapai. Menerangkan objektif kajian dengan agak jelas dan boleh dicapai. Menerangkan objektif kajian dengan kurang jelas dan ianya sukar untuk dicapai. Tidak dapat menerangkan objektif kajian dengan jelas. Tidak menerangkan objektif kajian. Menerangkan skop kajian dengan jelas dan ianya boleh dilaksanakan. Menerangkan skop kajian dengan agak jelas dan boleh dilaksanakan. Menerangkan skop kajian dengan kurang jelas dan ianya sukar untuk dilaksanakan. Tidak dapat menerangkan skop kajian dengan jelas. Tidak menerangkan skop kajian. Kajian ilmiah yang sangat berkaitan, bertepatan dan mencukupi.

36

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal4 3 2 1 c) Kajian ilmiah yang berkaitan, bertepatan, mencukupi. Kajian ilmiah yang tepat tetapi tidak mencukupi. Kajian ilmiah yang kurang berkaitan. Tidak membuat kajian ilmiah.

Cadangan Kaedah Penyelesaian Masalah dan Jadual Kerja (5%) No 1 Aspek Penggunaan kaedah/ pendekatan yang sesuai Skor 5 4 3 2 1 2 Fakta kajian yang betul 5 4 3 2 1 3 Perancangan projek 5 Kriteria Menerangkan kaedah dan pendekatan yang sesuai serta jelas dan ianya boleh dilaksanakan. Menerangkan kaedah dan pendekatan yang agak sesuai dan jelas dan boleh dilaksanakan. Menerangkan kaedah dan pendekatan yang kurang sesuai dan jelas dan ianya sukar untuk dilaksanakan. Tidak dapat menerangkan kaedah dan pendekatan dengan jelas. Tidak menerangkan kaedah dan pendekatan kajian. Fakta kajian yang sangat releven dan bertepatan serta mencukupi. Kajian ilmiah yang mencukupi, tetapi kurang bertepatan. Kajian ilmiah yang kurang mencukupi. Kajian ilmiah yang kurang relevan. Tidak membuat kajian ilmiah. Menunjukkan carta Gantt beserta penerangan pada setiap aktiviti serta mampu melaksanakan pada waktu yang dirancang. Menunjukkan carta Gantt beserta penerangan pada setiap aktiviti tetapi tidak melaksanakan dengan sepenuhnya pada waktu yang dirancang. Menunjukkan carta Gantt beserta penerangan pada setiap aktiviti tetapi tidak melaksanakan pada waktu yang dirancang. Menunjukkan carta Gantt tetapi tidak membuat penerangan yang jelas pada setiap aktiviti serta tidak melaksanakan pada waktu yang dirancang. Tidak membuat perancangan projek.

4

3

2 1

d)

Tindak balas terhadap soalan dan kritikan (3%) No Aspek Skor Kriteria

37

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal1 Kaedah menjawab soalan Mempertahankan pendirian dengan baik, memberikan fakta yang tepat dan logik serta memberikan contoh yang bersesuaian serta boleh menerima kritikan dengan baik. Mempertahankan pendirian dengan baik, memberikan fakta yang tepat dan logik tetapi tidak dapat memberikan contoh yang bersesuaian. Mempertahankan pendirian dengan baik memberikan contoh yang bersesuaian tetapi tidak dapat memberikan fakta yang tepat dan logik. Mempertahankan pendirian dengan baik tetapi tidak dapat memberikan fakta yang tepat dan logik serta tidak dapat memberikan contoh yang bersesuaian. Tidak cuba menjawab soalan.

5

4

3

2 1

12.5.8.2PENILAIAN SEMINAR II (25%) a) No 1 Penyampaian Keseluruhan (6%) Aspek Peradaban Skor 5 4 3 2 1 2 Persiapan susunan dan 5 4 3 2 1 3 Keyakinan 5 Kriteria Berpakaian formal dan kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian formal tetapi tidak kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian tidak formal tetapi kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian tidak formal dan tidak kemas, tingkah laku yang sopan. Berpakaian selekeh, biadap. Mempersembahkan slaid dengan tersusun dan mudah difahami serta mengedarkan cetakan slaid. Mempersembahkan slaid dengan tersusun dan menyediakan cetakan slaid tetapi sukar difahami. Mempersembahkan slaid dengan tersusun tetapi sukar difahami serta tidak menyediakan cetakan slaid. Tiada slaid pembentangan tetapi menyediakan cetakan slaid. Tiada slaid pembentangan dan tidak mengedarkan cetakan slaid. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang jelas dan mempunyai bahasa badan yang

38

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalberkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang jelas dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang tidak jelas tetapi mempunyai bahasa badan yang berkesan. Pengucapan yang lancar dan tenang, suara yang perlahan dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Pengucapan yang tersekat-sekat dan gugup, suara perlahan dan mempunyai bahasa badan yang tidak berkesan. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan, menghuraikan fakta dengan tepat dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan, menghuraikan fakta dengan tepat tetapi tidak menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Menepati dan mematuhi tempoh masa yang ditetapkan dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul tetapi salah dalam menghuraikan fakta. Tidak menepati masa dan tidak mematuhi tempoh masa yang ditetapkan tetapi menghuraikan fakta dengan tepat dan menggunakan istilah kejuruteraan yang betul. Tidak menepati masa dan tidak mematuhi tempoh masa yang ditetapkan, salah dalam menerangkan fakta dan menggunakan istilah kejuruteraan yang salah.

4 3 2 1 4 Ketepatan dan Kejelasan

5

4

3 2

1

b) No 1

Kandungan Teknikal (7%) Aspek Keputusan kajian (Graf/Carta/Data) Skor 5 4 3 2 1 2 Analisis keputusan 5 Kriteria Keputusan sah dan graf/carta jelas dan lengkap. Keputusan sah tetapi carta/graf tidak jelas/ lengkap. Keputusan sah tetapi carta/graf tidak ada. Keputusan tidak sah tetapi carta/graf diberikan. Keputusan/data tidak sah (valid) dan tiada graf/carta diberikan. Penafsiran keputusan diberikan dengan tepat serta penjelasan yang lengkap.

39

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal4 3 2 1 3 Perbincangan 5 4 3 2 1 4 Kesimpulan dan cadangan 5 Penafsiran keputusan diberikan dengan tepat tanpa penjelasan yang lengkap. Penafsiran keputusan diberikan dengan tepat tanpa diberikan penjelasan. Penafsiran keputusan diberikan tidak tepat. Tiada penafsiran keputusan diberikan. Justifikasi keputusan diberikan dengan tepat serta penjelasan yang lengkap. Justifikasi keputusan diberikan dengan tepat tanpa penjelasan yang lengkap. Justifikasi keputusan diberikan dengan tepat tanpa diberikan penjelasan. Justifikasi keputusan diberikan tidak tepat. Tiada justifikasi keputusan diberikan. Membuat rumusan lengkap yang mengandungi pernyataan masalah, kaedah penyelesaian dan keputusan serta memberikan cadangan yang rasional. Membuat rumusan lengkap yang mengandungi pernyataan masalah, kaedah penyelesaian dan keputusan tanpa memberikan cadangan yang rasional. Membuat rumusan lengkap yang mengandungi pernyataan masalah, kaedah penyelesaian dan keputusan tanpa memberikan cadangan. Membuat rumusan yang tidak lengkap tetapi memberikan cadangan yang rasional. Tiada rumusan lengkap dan tiada cadangan diberikan.

4

3 2 1 c) No 1 Hasil Projek (6%) Aspek Mencapai objektif Skor 5 4 3 2 1 2 Memenuhi kajian skop 5 4 3

Kriteria Objektif projek tercapai dengan penjelasan yang lengkap. Objektif projek tercapai tanpa penjelasan yang lengkap. Objektif projek tercapai tanpa penjelasan. Objektif projek tidak tercapai tetapi dengan penjelasan yang wajar. Objektif projek tidak tercapai tanpa sebarang penjelasan. Memenuhi keseluruhan skop kajian dengan memberikan penjelasan yang tepat. Memenuhi keseluruhan skop kajian tetapi tiada penjelasan diberikan atau penjelasan tidak tepat. Memenuhi beberapa skop kajian dengan

40

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikalmemberikan penjelasan yang tepat. Memenuhi beberapa skop kajian tetapi tiada penjelasan diberikan atau penjelasan tidak tepat. Tidak memenuhi skop kajian. Membuat perbandingan dengan data yang telah disahkan bersama dengan penjelasan yang tepat. Membuat perbandingan dengan data yang telah disahkan tanpa penjelasan yang wajar. Membuat perbandingan dengan data yang telah disahkan tanpa penjelasan. Membuat perbandingan dengan data tidak disahkan atau tidak berkaitan. Tidak membuat perbandingan dengan data.

2 1 3 Kebolehpercayaa n data 5 4 3 2 1

d)No 1

Tindakbalas terhadap soalan dan kritikan (6%) Aspek Kaedah menjawab soalan Skor 5 Kriteria Mempertahankan pendirian dengan baik, memberikan fakta yang tepat dan logik serta memberikan contoh yang bersesuaian serta boleh menerima kritikan dengan baik. Mempertahankan pendirian dengan baik, memberikan fakta yang tepat dan logik tetapi tidak dapat memberikan contoh yang bersesuaian. Mempertahankan pendirian dengan baik memberikan contoh yang bersesuaian tetapi tidak dapat memberikan fakta yang tepat dan logik. Mempertahankan pendirian dengan baik tetapi tidak dapat memberikan fakta yang tepat dan logik serta tidak dapat memberikan contoh yang bersesuaian. Tidak cuba menjawab soalan.

4

3

2 1

41

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

13.0 PENYERAHAN LAPORAN PSM BERJILID DAN CAKERA PADAT (CD) 13.1 Setelah selesai melaksanakan PSM II, pelajar dikehendaki mengemukakan 3 (tiga) naskhah Laporan PSM Berjilid dengan agihan bilangan seperti berikut:1 naskhah untuk Fakulti 1 naskhah untuk Perpustakaan UTeM 1 naskhah untuk Penyelia PSM Bagi PSM yang mempunyai penyelia kedua, pelajar juga dikehendaki mengemukakan satu naskhah Laporan PSM Berjilid. 13.2 Ketiga-tiga naskah Laporan PSM Berjilid hendaklah disahkan oleh penyelia dengan menggunakan Borang FKM/BMCU4983/04 (Rujuk Lampiran D11) sebelum atau pada tarikh yang ditetapkan oleh Jawatankuasa PSM. Satu naskhah diserahkan terus kepada penyelia dan 2 naskhah lagi diserahkan pula kepada fakulti. 13.3 Pelajar juga dikehendaki menghantar Laporan PSM Berjilid dalam bentuk cakera padat (CD) sebanyak dua salinan untuk simpanan fakulti. 13.4 Jika Laporan PSM Berjilid tidak lengkap, dan tidak diserahkan sebelum pada tarikh tutup, gred BMCU 4983 PSM II akan diberikan status Tidak Selesai (TS). 14.0 MAKLUMAT AM 14.1 Jawatankuasa PSM berhak untuk menilai semula sebarang maklumat PSM yang difikirkan perlu atas sebab-sebab yang tertentu. Jawatankuasa PSM juga boleh menjemput atau melantik mana-mana staf akademik untuk tujuan menilai semula PSM yang berkenaan. 14.2 Jawatankuasa PSM boleh mengambil tindakan sewajarnya ke atas pelajar sekiranya terdapat sebarang bentuk penyelewengan semasa melaksanakan kerja-kerja yang berkaitan dengan PSM ini. 14.3 Fakulti berhak membuat pindaan, perubahan atau memansuhkan sebarang bahagian yang difikirkan perlu dari 42 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal masa ke semasa. Setiap perubahan atau pindaan yang dibuat akan dimaklumkan kepada pelajar dan staf akademik.

43

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

BAHAGIAN IIPANDUAN PENULISAN LAPORAN AKHIR PROJEK SARJANA MUDA (PSM)

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal 1.0 PENGENALAN Pelajar diwajibkan mengemukakan Laporan PSM II setelah selesai menjalankan BMCU 4983 PSM II. Penyediaan dan persembahan laporan tersebut mesti mengikut peraturan yang ditetapkan dan menjadi tanggungjawab pelajar mematuhi peraturan tersebut. Laporan tidak akan diterima oleh fakulti jika laporan yang dihantar tidak mengikut peraturan. Panduan ini juga boleh diguna pakai untuk penulisan Laporan PSM I. 2.0 FORMAT 2.1 Penaipan Laporan mestilah ditaip menggunakan perisian yang sesuai dan mempunyai kemudahan untuk menjana laporan yang baik. Jenis tulisan (font) untuk laporan adalah Times New Roman bersaiz 12. Jarak di antara baris dalam teks adalah satu setengah langkau (1.5 spacing). Teks dalam laporan hendaklah ditaip pada sebelah halaman sahaja. 2.2 Jidar Pada amnya jidar adalah sama bagi setiap halaman iaitu 4 cm di sebelah kiri (untuk memudahkan penjilidan) dan 2.5 cm di sebelah atas, kanan dan bawah. 2.3 Jarak i. Jarak antara jidar atas dengan nombor bab adalah 2.5 cm. ii. Jarak di antara nombor bab dengan judul bab, dan di antara judul bab dengan baris pertama teks adalah 3 baris. iii. Jarak di antara subjudul dengan baris terakhir teks sebelumnya adalah 3 baris. iv. Jarak di antara subjudul dengan baris pertama teks selepasnya adalah 1 baris. v. Jarak di antara perenggan adalah 1 baris. vi. Mulakan subjudul berserta nombornya dari jidar kiri. vii. Jangan mulakan baris pertama perenggan baru di sebelah bawah halaman. (Sila rujuk lampiran E12) Format Susunan

2.4

36

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Laporan mengandungi beberapa bahagian yang disusun mengikut urutan seperti dalam Jadual 1. Sila lihat lampiran E1-E18

37

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

Jadual 1 : Format susunan laporan No . Perkara Status Wajib Wajib Wajib Pilihan Pilihan Wajib Wajib Wajib Wajib Wajib Wajib (jika ada) Wajib Wajib Wajib Contoh (Lampir an) E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8 E9 E10 E11 E12 E15 E16 Catatan Tidak bernombor Tidak bernombor tetapi dikira sebagai satu (i) Bernombor Roman kecil iaitu (ii) Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Roman kecil Bernombor Arab bermula dengan satu (1). Bernombor Arab (sambung daripada teks)

1 Pengesahan Penyelia Halaman Judul 2 3 Halaman Pengakuan Halaman Dedikasi 4 5 6 7 8 Halaman Penghargaan Abstrak Senarai Isi Kandungan Senarai Jadual

9 Senarai Rajah 1 Senarai 0 Simbol/Singkatan/T atanama/Istilah 1 Senarai Lampiran 1 1 Teks dan Subjudul 2 1 Rujukan 3 1 Bibliografi 4

36

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

1 Lampiran 5 1 Contoh Catatan 6 Pada Kulit Depan 1 Contoh Catatan 7 Pada Tulang Belakang Nota:

Wajib Wajib Wajib

E17 E18

Bernombor Arab (sambung daripada teks) -

a. Contoh nombor Arab : 1, 2, 3, 4, 5, b. Contoh nombor Roman kecil : i, ii, iii, iv, v, c. Nombor muka surat hendaklah ditulis di sudut atas sebelah kanan, 1.25 cm dari tepi atas dan 2.5 cm dari tepi sebelah kanan digit terakhir nombor berkenaan.

3.0

KANDUNGAN LAPORAN 3.1 Abstrak Abstrak hendaklah ditulis dalam 2 bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Abstrak mestilah ringkas, ditulis dalam satu perenggan serta tidak melebihi 300 patah perkataan dalam satu muka surat sahaja. Abstrak tidak sama dengan sinopsis atau ringkasan laporan. Abstrak harus menyatakan dengan ringkas bidang kajian projek, masalah yang hendak diselesaikan, cara penyelesaian, proses penyelidikan, dan keputusan yang diperoleh. Sila lihat Lampiran F6. 3.2 Tajuk Utama Laporan Di bawah ini diberikan contoh yang boleh dijadikan panduan mengenai kandungan utama laporan:a) BAB I PENGENALAN Bab ini memberi pengenalan kepada projek atau penyelidikan. Ia meliputi pernyataan masalah, skop, objektif dan ringkasan laporan keseluruhan. BAB II KAJIAN ILMIAH

b)

37

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Kajian ilmiah yang dijalankan meliputi semakan terhadap kajian-kajian lepas yang berkenaan dengan projek yang dijalankan. c) BAB III KAEDAH KAJIAN Semua kaedah secara teori ataupun uji kaji yang digunakan dalam penyelidikan/projek, hendaklah diterangkan di dalam bab ini BAB IV KEPUTUSAN Di dalam bab ini, data yang telah dianalisis dibentangkan dan keputusan yang diperoleh ditafsirkan. BAB V PERBINCANGAN Bahagian ini membincangkan keputusan kajian yang diperoleh dengan memberi penekanan terhadap kepentingan dan implikasi keputusan yang diperoleh. BAB VI KESIMPULAN Bahagian ini mengandungi ringkasan terhadap projek secara keseluruhan dan meliputi kaedah kajian, keputusan, hasil kajian dan cadangan untuk kerja lanjutan.

d)

e)

f)

4.0

RUJUKAN DAN BIBLIOGRAFI 4.1 Semua kenyataan, pendapat, kesimpulan, rajah dan sebagainya yang diambil daripada hasil kerja seseorang seperti buku, jurnal, surat khabar dan sebagainya hendaklah diperakui dengan menyediakan rujukan. Rujukan yang dinukilkan dalam teks itu perlulah direkodkan dalam satu senarai rujukan di bahagian akhir laporan. Bibliografi merupakan senarai bahan yang digunakan semasa menjalankan projek, tetapi tidak dinukilkan dalam teks. Sama seperti rujukan, bahan-bahan yang telah diguna perlulah direkodkan dalam satu senarai bibliografi di bahagian akhir laporan. Jika terdapat banyak sumber yang telah digunakan, maka adalah lebih baik sumber-sumber

4.2

38

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal tersebut dipecahkan mengikut kategori seperti buku, jurnal, sumber elektronik dan sebagainya. 4.3 Senarai rujukan dan bibliografi yang disediakan di akhir laporan hendaklah mengikut susunan abjad nama pengarang. Sila rujuk Lampiran E15 dan Lampiran E16. Kepentingan membuat rujukan a. Mengelakkan berlakunya plagiarisme di pembaca dapat membezakan di antara hasil penulis dengan hasil kerja orang lain. b. Menyokong pendapat dan hujah penulis. c. Menggambaran skop sumber-sumber yang diguna oleh penulis. d. Memudahkan pembaca mencari bahan yang diguna oleh penulis. mana kerja telah telah

4.4

4.5

Kaedah penulisan rujukan yang dipraktikkan di Fakulti Kejuruteraan Mekanikal adalah Sistem Pengarang dan Tahun atau lebih dikenali sebagai Sistem Harvard. Panduan Menulis Bibliografi a. Nama Penulis dalam Rujukan dan

4.6

Nama Barat Tuliskan nama keluarganya dan diikuti dengan singkatan nama lain Contoh: Nama: John Neville Pavlovic Ditulis : Pavlovic, J. N. b. Nama Melayu Tuliskan nama keluarganya dan diikuti dengan singkatan nama lain Contoh: Nama: Wan Ishak Wan Abdullah Ditulis : Wan Abdullah, W. I. c. Nama Arab atau Berunsur Arab Gunakan nama keluarganya atau nama pengarang jika tiada nama keluarga Contoh: Nama: Syed Muhammad Naquib Al-Attas Ditulis : Al-Attas, S. M. N. Contoh: 39 Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Nama: Malik ibn Abbas Ditulis : Malik, A. d. Nama Cina Tuliskan nama keluarganya dan diikuti dengan singkatan nama lain. Nama keluarga bagi nama Cina terletak di hadapan. Contoh: Nama: Tan Chong Siong Ditulis : Tan, C. S. e. Nama India Tuliskan nama keluarganya dan diikuti dengan singkatan nama lain Contoh: Nama: Srinivasan Venkataman Ditulis : Venkataman, S. Contoh: Nama: S. N. Gupta Ditulis : Gupta, S. N. f. Nama Punjabi Tuliskan nama keluarganya dan diikuti dengan singkatan nama lain. Contoh: Nama: Pretam Singh Ditulis : Singh, P.

4.7

Kaedah Menulis Rujukan Dalam Teks Apabila menggunakan sistem ini, rujukan dalam teks hendaklah ditulis dengan nama utama pengarang sahaja seperti berikut: a) Meletakkan tahun dalam kurungan selepas nama pengarang dirujuk secara langsung seperti yang ditunjukkan di bawah: Menurut Johnson (2005), faktor utama berlakunya kemalangan di makmal adalah disebabkan oleh kecuaian.

40

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal b) Meletakkan nama pengarang dan tahun dalam kurungan sekiranya nama pengarang dirujuk secara tidak langsung seperti yang ditunjukkan di bawah: Dalam kajian terkini (Smith 2003), kelewatan pelajar hadir ke kuliah merupakan faktor utama kemerosotan prestasi pembelajaran. c) Sekiranya bahan sumber yang dirujuk dihasilkan oleh 2 pengarang, tuliskan nama kedua-dua pengarang seperti yang ditunjukkan di bawah: Williams dan Jones (2001) telah menggunakan pendekatan tersebut dalam menangani masalah ini. d) Bagi 3 pengarang atau lebih, tuliskan et al. Selepas nama pengarang pertama seperti yang ditunjukkan di bawah: Penyelidikan terkini (Robert et al. 2003) menyokong hasil dapatan kajian ini. e) Gunakan huruf kecil untuk mengenal pasti dua atau lebih bahan penerbitan oleh pengarang yang sama dan dikeluarkan pada tahun yang sama seperti yang ditunjukkan di bawah: Kajian terkini (Smith 2001a) didapati menyokong hasil kajian awalan (Smith 2001b). 4.8 Format Menulis Rujukan dan Bibliografi a) Buku Nama penulis (Tahun). Judul Buku. Edisi. Tempat Terbit :Penerbit. Muka surat. Contoh : Jones, J. K., Thomas, W. J. & Theusen, G. J. (2003). Automotive Engineering.6th Ed. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall. ms150-155 Artikel dalam buku Nama penulis artikel (Tahun). Judul Artikel.dlm.Edisi.Tempat Terbit :Penerbit. Muka surat. 41 Edisi Ketiga

b)

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Contoh : Thomas, W. J. (2003). Emission Control.dalam. Barnard, K. Automotive Design. New Jersey: Prentice-Hall. ms 150-155 c) Artikel dalam jurnal Nama penulis (tahun). Judul Artikel. Judul Jurnal. Jilid (no.). hlm Contoh : Thomson, L. J. and Hudson, M. N. (2003). Aerodynamic Noise. Automotive Design. 9. pp 250-255 d) Tesis Nama penulis (Tahun). Judul. Nama Institusi: Tesis Contoh: Abu Bakar, A. Z. (2004). Pemprosesan Minyak Pelincir Terpakai. Universiti Teknikal Malaysia Melaka: Tesis Ph.D. Piawaian Nama institusi (Tahun). Judul Piawai.Tempat Terbit: (Nombor Piawaian) Contoh: British Standard Institution (1987). Tongued And Grooved Software Flooring. London: (BS1297) Paten Nama institusi (Tahun). Judul Paten. (Nombor Paten) Contoh: Simon, K. L. (2001). Flexible Mud Guard (U.S. Patent 2, 925,457) Katalog Nama pengeluar (Tahun). Judul. Tempat Terbit: Nota Contoh: S & H Electronics Ltd. (2001) Electronics: Component and System Redhill (U.K.): Trade Brochure. Bahan sumber yang tidak diterbitkan Tuliskan mengikut format yang sama seperti di atas, tetapi ditulis Tidak diterbitkan di akhirnya.

e)

f)

g)

h)

42

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

5.0

PENJILIDAN 5.1

Laporan PSM II yang telah diperbaiki hendaklah dijilid dengan menggunakan pembalut kertas warna Hijau lumut (kod warna : 8069). 5.2 Pada kulit depan hendaklah ditulis tajuk projek, nama pelajar dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka dengan huruf besar warna kuning emas. Sila Rujuk Lampiran F17. 5.3 Pada tulang belakang laporan akhir ini hendaklah ditulis nama pelajar, nama Dilaksanakan Taklimat Melayu, tahun ringkas ijazah dalam Bahasa Pelaksanaan laporan dalamdan UTeM. Sila ditulis Minggu Semester 5 PSM rujuk Lampiran F18. Ulangkaji Cuti Akhir Semester 1 Semester 6 Latihan IndustriPensyarah Mencadang Tajuk Pelajar Mencadang Tajuk

Lampiran AJK PSM mengumpul tajuk dan menyerahkan kepada Jabatan untuk pengesahan

PELAKSANAAN PSM

Cuti Panjang Akhir Semester

Pengesahan Tajuk oleh Jabatan JK PSM mempamerkan tajuk

Pelajar memilih Tajuk JK PSM mengumumkan keputusan pemilihan tajuk Taklimat PSM I Pelajar menghantar Laporan Awal Buat Semester 7 Tidak Diterima ? Ya

pembetulan

Penyelia dan Penilai Kedua menilai Laporan Awal Pelajar menyediakan bahan seminar Seminar I 43

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

PELAKSANAAN PSM (sambungan) Cuti Akhir Semester 1Taklimat PSM II Pelajar menghantar Laporan PSM II Buat pembetulan Tidak Diterima ? Ya Penyelia dan Penilai Kedua menilai Laporan PSM II

Semester 8

Pelajar menyediakan bahan Seminar Seminar II Pelajar mbuat penambahbaikan laporan Pelajar menghantar Laporan Akhir Berjilid Tam a t

Cuti Panjang Akhir Semester

44

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

Lampiran B PERANCANGAN PENGENDALIAN PSM

Mingg u 1 2 3~7 8

Aktiviti (BMCU 4973 PSM I) Pemilihan tajuk Taklimat BMCU 4973 PSM I Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I, Pengesahan tajuk Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I Cuti Pertengahan Semester

Aktiviti (BMCU 4983 PSM II) Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Taklimat BMCU 4983 PSM II Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Cuti Pertengahan Semester Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Pelajar menyerahkan Laporan PSM II kepada Penyelia dan Penilai Kedua Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Penyelia dan Penilai Kedua menyemak Laporan PSM II Pelaksanaan BMCU 4983 PSM II Penyelia dan Penilai Kedua menyerahkan Laporan PSM II kepada pelajar Edisi Ketiga Pelajar membuat pembetulan Laporan PSM II Seminar II Cuti Minggu Ulang kaji

Tindakan Pelajar JK PSM Pelajar JK PSM Pelajar Pelajar Pelajar Pelajar Penyelia Penilai Kedua Pelajar Penyelia Penilai Kedua

9 ~ 12 Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I 13 Pelajar menyerahkan Laporan PSM I kepada Penyelia dan Penilai Kedua Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I 14 Penyelia dan Penilai Kedua menyemak Laporan PSM I Pelaksanaan BMCU 4973 PSM I Penyelia dan Penilai Kedua menyerahkan Laporan PSM I kepada 15 pelajar Pelajar membuat pembetulan Laporan PSM I Seminar I 16 Cuti Minggu Ulang kaji

Pelajar, JK PSM

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Lampiran C SENARAI BORANG Bil. 1. 2. FKM/BMCU4973/0 2 3. 4. 5. 6. FKM/BMCU4973/0 5 7. 8. 9. FKM/BMCU4973/0 7 10. 11. 12. FKM/BMCU4983/0 2 13. FKM/BMCU4983/0 3 FKM/BMCU4983/0 Borang Penyerahan Tesis Berjilid Borang Kebenaran Menggunakan Peralatan Edisi Ketiga FKM/BMCU4983/0 1 Borang Penilaian Pengendalian Am BMCU 4983 PSM II Borang Penilaian Seminar II Pelajar Borang Penilaian Laporan PSM II Panel Seminar Pelajar Pelajar FKM/BMCU4973/0 6 Borang Penilaian Pengendalian Am BMCU 4973 PSM I Borang Penilaian Seminar I Penyelia Panel Seminar Penyelia dan Penilai Kedua FKM/BMCU4973/0 3 FKM/BMCU4973/0 4 Borang Pemilihan Tajuk PSM Borang pengesahan Penerimaan Tajuk PSM Borang Penilaian Laporan PSM I Kod Borang FKM/BMCU4973/0 1 Nama Borang Borang Cadangan Tajuk PSM (oleh pelajar) Borang Cadangan Tajuk PSM bagi staf FKM atau pihak luar Kegunaan Pelajar Staf FKM dan luar FKM Pelajar Pelajar Penyelia dan Penilai Kedua Penyelia

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal 4 FKM/BMCU4983/0 5 FKM/BMCU4983/0 6 Makmal Borang Kebenaran Menulis Tesis Dalam Bahasa Inggeris

Lampiran D1 FKM/BMCU4973/01UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROJEK SARJANA MUDA (PSM) BORANG CADANGAN TAJUK (PELAJAR) 1 Nama : No. Metrik : *Kod Kursus : _____________________________________ _____________________________________ BMCT BMCD BMCS BMCA

23

*Sila (X) pada petak yang berkenaan

45

No. Telefon :

_______________

E-mel

: _______________________

Penyelia yang dicadangkan :

6 Cadangan Tajuk Projek : _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ 7 Objektif : _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________

47

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal_________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ 8 *Skop Tajuk : _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ __________________________________________________________________ *Sila tambah pada kertas lampiran sekiranya tidak mencukupi. Borang yang tidak lengkap tidak akan diterima Tandatangan Pelajar Untuk Kegunaan Pejabat (JK-PSM) Tarikh Terima: Tandatangan:

Tarikh:

Lampiran D2 FKM/BMCU4973/02UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROJEK SARJANA MUDA (PSM) BORANG CADANGAN TAJUK (STAF FKM/ PIHAK LUAR)

1. Nama Pencadang : ____________________________________________________ 2. Jawatan : ____________________________________________________ 3. Jabatan/Agensi : ____________________________________________________ 4. Bidang tajuk* : Termal-Bendalir Struktur & Bahan Reka bentuk & Inovasi Automotif * : Sila tandakan (X) pada ruang yang berkenaan 5. Tajuk Projek : _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ 6. Objektif Projek :

48

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal

_________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ 7. Skop Projek** : _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ 8. Penyelia Bersama/Pembantu Penyelia*** : _____________________________________ *** Potong yang tidak berkenaan

**

Sila tambah pada kertas lampiran sekiranya tidak mencukupi. Borang yang tidak lengkap tidak akan diterima Tandatangan Pencadang Untuk Kegunaan Pejabat (JK-PSM) Tarikh Terima: Tandatangan:

Tarikh:

Lampiran D3 FKM/BMCU4973/03UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROJEK SARJANA MUDA (PSM) BORANG PEMILIHAN TAJUK BAHAGIAN A (DIISI OLEH PELAJAR) 1. 2. 3. 4. Nama Pelajar: Tahun/Sesi : No. K/P : Kursus __________________________________________________________ ______________ ____________________ No.Matrik : ___________________ : BMCT BMCD BMCS BMCA* Sila (X) pada petak yang berkenaan

5. Tajuk Projek : __________________________________________________________________________

49

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal__________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Saya faham bahawa pemilihan tajuk projek adalah tertakluk kepada kelulusan Jawatankuasa PSM. Tarikh : __________________ __________________ BAHAGIAN B (DIISI OLEH PENYELIA) 1. Nama Penyelia : ______________________________________________________ Tandatangan :

2. Jabatan

: _________________

Saya sahkan bahawa pelajar di atas adalah pemohon bagi tajuk di atas. Penentuan akhir tajuk projek adalah tertakluk kepada kelulusan Jawatankuasa PSM.

Tarikh : ________________ _______________ BAHAGIAN C (DIISI OLEH J/K PSM)

Tandatangan & Cop :

Pemilihan tajuk projek oleh pemohon di atas

Diluluskan Tidak diluluskan

Komen dan cadangan :

Tarikh : ________________ _______________

Tandatangan & Cop :

Lampiran D4 FKM/BMCU4973/04UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROJEK SARJANA MUDA (PSM) BORANG PENGESAHAN PENERIMAAN TAJUK

50

Edisi Ketiga

Fakulti Kejuruteraan MekanikalBAHAGIAN A (DIISI OLEH PELAJAR) 1. 2. 3. 4. Nama Pelajar: Tahun/Sesi : No. K/P : Kursus __________________________________________________________ ______________ ____________________ No.Matrik : ___________________ : BMCT BMCD BMCS BMCA* Sila (X) pada petak yang berkenaan

5. Tajuk Projek : __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Saya dengan ini menerima tajuk projek di atas sebagai Projek Sarjana Muda. Saya akan mula melaks