buku panduan pengurusan unit hem 2012

Upload: mimy-ismail

Post on 18-Jul-2015

780 views

Category:

Documents


4 download

TRANSCRIPT

SK. Shah Alam, Seksyen 16

PENDAHULUAN unia Hal Ehwal Murid sekolah ini mempunyai tekad dan komitmen terhadap prestasi murid khususnya dari aspek akhlak dan sahsiah serta ketrampilan mereka, Atas dasar inilah, matlamat dan objektif pengurusan HEM bertunjang kepada kebajikan, keselamatan dan akhlak serta disiplin murid sentiasa pada tahap yang baik serta berkualiti sehingga mampu memberi sumbangan kepada bangsa,agama dan negara. Kejayaan cemerlang sesebuah sekolah banyak bergantung kepada bagaimana sekolah menguruskan hal-hal berkaitan disiplin, sahsiah, dan komitmen muridmuridnya. Atas dasar inilah pihak sekolah telah merancang dan melaksanakan pelbagai program yang dianjurkan oleh Bahagian HEM untuk mempastikan matlamat sekolah tercapai. Kerjasama yang erat antara semua guru dan murid mampu merealisasikan wawasan sekolah ini.

MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID

Membantu dalam perkembangan diri dan sahsiah murid supaya murid berfungsi sebagai individu yang seimbang, berdikari, berpengetahuan

dan berkemahiran, berfikiran kreatif dan kritikal, memupuk potensi dan kebolehan ke tahap maksima dab menyuburkan potensi kepimpinan. OBJEKTIF

Memahami konsep dan peranan seta bidang tugas Pengurusan Hal Ehwal Murid.

Menghasilkan satu program Hal Ehwal Murid yang dapat membantu kecemerlangan di peringkat sekolah.

Menyediakan dan memupuk murid yang bersahsiah dan berketrampilan.

1

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

STRATEGI PERLAKSANAAN BAGI MENCAPAI MATLAMAT PENGURUSAN Dunia HAL EHWAL MURID

1. Sistem Pendaftaran Pelajar. 1.1. Sekolah melaksanakan Program Hari Orentasi murid tahun 1 dan PraSekolah. 1.2. Hari Orentasi murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar. 1.3. Ibubapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari orentasi. 1.4. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut : 1.4.1. Pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid. 1.4.2. Bayaran yuran persekolahan. 1.4.3. Pengagihan buku teks 1.4.4. Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga. 1.4.5. Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid sebelum akhir bulan Januari.

2. Penguatkuasaan Peraturan Sekolah. 2.1 2.2 2.3 2.5 Semua murid perlu memiliki Buku Panduan Tatacara Displin Sekolah. Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama. Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun tiga hingga tahun enam. Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun semasa. 2.6 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut : 2.6.1 Pencalonan oleh guru kelas. 2.6.2 Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah. 2.6.3 Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab. 2.6.4 Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari. 2.6.5 Majlis watikah perlantikan 2.7 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.

3. Perlaksanaan Program-Program Kesihatan. 3.1 Memastikan perlaksanaan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) menepati sasaran dan matlamat perlaksanaannya seperti berikut : 3.1.1 Bilangan murid yang terlibat. 3.1.2 Pemilihan murid yang tepat. 3.1.3 Penyediaan menu yang berkhasiat. 3.2 Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat secara berfaedah seperti berikut : 3.2.1 Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera. 3.2.2 Berinteraksi dengan kawan-kawan. 3.2.3 Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya. 3.3 Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti : 3.3.1 Pemeriksaan mata. 3.3.2 Pemeriksaan gigi. 3.3.3 Pemeriksaan kuku dan rambut. 3.3.4 Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.

2

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

3.4 Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa bersih. 3.4.1 Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan. 3.4.2 Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti. 3.4.3 Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri 3.4.4 Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan. 3.5 Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti berikut : 3.5.1 Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas. 3.5.2 Gotong-royong. 3.5.3 Mengutip sampah dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya. 3.5.4 Tidak membuang sampah merata-rata.

4. Mempertingkatkan Peranan Guru-Guru. 4.1 Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada semua murid dalam sebarang tindakan yang diambil. 4.2 Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM. 4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.

5. Melaksanakan Sesi Kaunseling & Motivasi. 5.1 Murid-murid yang menghadapi masalah disiplin dan rendah akhlak akan sentiasa diberikan kaunseling dan dibimbing melalui aktiviti berikut : 5.1.1 Sesi kaunseling Individu 5.1.2 Sesi kaunseling kelompok 5.1.3 Lawatan khas guru kaunseling ke rumah. 5.1.4 Kem Jati diri

6. Pelaksanaan modul-modul Dalam Program Sekolah Selamat. 6.1 Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan kecemasan seperti kebakaran melalui LATIHAN KAWAD KECEMASAN. 6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut : 6.2.1 Keselamatan jalan raya. 6.2.2 Jenayah juvana 6.2.3 Pertolongan cemas 6.2.4 Penyalahgunaan dadah.

7. Penggalakkan Penyertaan Aktiviti Luar. 7.1 Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik darjah, yang dianjurkan oleh perbagai pihak seperti : 7.1.1 Menyertai pertandingan melukis dan mewarna. 7.1.2 Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar. 7.1.3 Menyertai pertandingan kokurikulum akademik. 7.1.4 Menyertai pertandingan sukan dan permainan.

3

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

AKTIVITI-AKTIVITI DUNIA HAL EHWAL MURID 2012

1. Pendaftaran dan Orientasi Tahun 1 dan Pra Sekolah Pendaftaran dan orentasi tahun 1 dan Prasekolah ini dijalankan sehari sebelum sesi persekolahan awal tahun bermula. Murid-murid Tahun 1 diberikan pendedahan awal tentang kelas dan kawasan persekitaran sekolah bagi membiasakan mereka dengan suasana persekolahan yang baru. 2. Kursus Kepimpinan Pengawas, Ketua Darjah dan Penolong Ketua Darjah Kursus ini diadakan bagi memberi pendedahan ciri-ciri kepimpinan dan motivasi kepada pengawas, ketua dan penolong ketua kelas. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menerapkan ciri-ciri dan nilai kepimpinan dalam kalangan mereka bagi memastikan mereka dapat menjalankan tugas dengan baik seperti yang diamanahkan. 3. Watikah Perlantikan Pengawas, Ketua Darjah dan Penolong Ketua Darjah Sekolah juga menjalankan perlantikan pengawas, ketua darjah dan penolong ketua darjah pada awal tahun sesi persekolahan pada setiap tahun. Perlantikan ini bagi memberikan perlantikan secara rasmi murid-murid yang telah dipilih menjawat jawatan-jawatan tersebut. 4. Sambutan Hari Guru Sambutan diadakan pada 16 Mei setiap tahun yang bertujuan memberi penghargaan kepada guru-guru selain memberi peluang kepada murid-murid mengucapkan terima kasih kepada guru-guru yang mengajar mereka. 5. Latihan Kebakaran Latihan kebakaran diadakan sekurang-kurangnya dua kali setahun, iaitu sekali pada penggal pertama dan sekali pada penggal kedua. Pihak sekolah juga memanggil Jabatan Bomba berhampiran untuk memberikan ceramah keselamatan dan teknik-teknik memadam api dengan betul. 6. Sambutan Bulan Kemerdekaan Pihak sekolah menjalankan aktiviti sambutan bulan kemerdekaan bermula pada 19 Ogos hingga 19 September setiap tahun. Selain itu, pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang sambutan dijalankan seperti perasmian pengibaran Jalur Gemilang, Sambutan 31 Ogos, Penutup Sambutan Bulan Kemerdekaan. Selain itu, acara-acara lain yang turut dijalankan adalah seperti nyanyian lagu patriotik, pertandingan hiasan kelas bertemakan kemerdekaan, pertandingan melukis poster dan pelbagai lagi. 7. Sambutan Hari Kanak-Kanak Pada setiap tahun, pihak sekolah menyambut hari kanak-kanak dan hari kokurikulum dengan bergabung bersama unit kokurikulum. Pelbagai aktiviti dijalankan seperti sukaneka, sukan, persembahan dan pelbagai lagi. 8. RMT Hanya tiga orang murid dari sekolah ini telah mendapat RMT. Murid-murid tersebut diberikan makanan pada awal pagi sebelum sesi persekolahan bermula.

9. Program Imunisasi Murid Tahun 1 dan 6 Program Iminusasi Murid Tahun 1 diberi pada awal tahun dan untuk murid Tahun 6 pada pertengahan Tahun. Kedua-dua Imunisasi ini diberi oleh klinik kesihatan yang berhampiran iaitu Klinik Kesihatan Seksyen 7, Shah Alam.

4

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 10. Rawatan Pergigian Rawatan pergigian diberikan juga oleh klinik kesihatan berhampiran dan pihak sekolah telah menyediakan satu bilik khas untuk doktor berkenaan memberikan rawatannya. Rawatan ini diberikan sepanjang tahun.

11. Pendaftaran Murid Tahun 6 ke Tingkatan 1 Pihak sekolah juga membuat persediaan dan pendaftaran untuk murid-murid Tahun 6 ke Tingkatan 1. Biasanya borang-borang yang berkenaan akan mula diisikan selepas peperiksaan UPSR. Selain itu, pihak sekolah juga membantu murid-murid yang layak dan ingin memohon ke sekolah berasrama penuh. 12. Pertandingan Kebersihan Kelas Pertandingan kebersihan kelas dijalankan sepanjang tahun. Kebersihan dinilai oleh pihak pentadbir dan kelas yang terbaik diberikan satu piala pusingan.

13. Gotong-royong Perdana Peringkat Sekolah Pihak sekolah sering menjalankan gotong-royong perdana peringkat sekolah dengan kerjasama MBSA, Majlis Perwakilan Penduduk, dan pelbagai pihak lagi bagi memastikan kawasan persekitaran sekolah sentiasa bersih. 14. Bantuan Kebajikan Murid Pihak sekolah juga mendapat bantuan sumbangan daripada pihak luar seperti PIBG, Kedai Buku Sekolah, Dominos dan pelbagai lagi dalam membantu murid-murid yang kurang berkemampuan. Bantuan-bantuan yang diberi seperti pembelian alat tulis dan peralatan sekolah, kasut, baju dan pelbagai lagi. 15. Program Maju Diri Program Maju Diri dijalankan pada minggu kedua sesi persekolahan bermula. Murid-murid yang terlibat adalah di dalam kalangan murid-murid Tahun 4, 5 dan 6. Pelbagai aktiviti berbentuk motivasi dan ilmiah diberikan kepada murid-murid tersebut. 16. Sesi Kaunseling Sekolah mempunyai dua orang guru kaunseling. Seorang di sesi pagi dan seorang di sesi petang. Guru kaunseling tersebut banyak menjalankan program kaunseling bagi membantu murid-murid terutama murid-murid yang bermasalah. Selain secara berkelompok, sesi kaunseling individu juga dijalankan.

17. Program RIMUP Program integrasi kaum ini turut dijayakan oleh pihak sekolah. Pihak sekolah telah bekerjasama dengan sekolah-sekolah sekitar dalam pelbagai aktiviti bagi mengeratkan lagi hubungan antara kaum-kaum di Malaysia. 18. Program Ceramah Keselamatan Bersama Polis Pihak sekolah sentiasa menjalinkan hubungan yang baik bersama pihak polis bagi menjamin keselamatan murid-murid sekolah terjaga. Pelbagai aktiviti dijalankan seperti ceramah keselamatan dan pameran-pameran dijalankan bagi memberikan pendedahan kepada muridmurid tentang keselamatan diri masing-masing. 19. Program bersama Klinik Kesihatan Daerah Program ini dijalankan pada setiap tahun. Pelbagai aktiviti dijalankan seperti ceramah kesihatan, bantuan kecemasan dan pelbagai lagi dijalankan bagi memastikan murid-murid tahu cara menjaga kesihatan agar sentiasa sihat.

5

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

SEKOLAH KEBANGSAAN SHAH ALAM AKTIVITI / PROGRAM TELAH DILAKSANAKAN OLEH DUNIA HAL EHWAL MURID 2011

BULAN

BIL 1 2

AKTIVITI/ PROGRAM HARI ORIENTASI TAHUN 1 2011 HARI PERTAMA SESI PERSEKOLAHAN 2011 PERTANDINGAN PAMPLET UNIT-UNIT HEM PELANCARAN PAS KELUAR KELAS PROGRAM MAJU DIRI WATIKAH PELANTIKAN PENGAWAS & PUSTAKAWAN PERTANDINGAN MEJA BERMAKLUMAT - KANTIN PELANCARAN BULETIN DUNIA HEMSKSA16 KURSUS KEPIMPINAN PENGAWAS, PUSTAKAWAN, K.KELAS PENYERAHAN LENCANA KEPIMPINAN KRS LATIHAN KEBAKARAN SIRI 1 PELANCARAN PROGRAM KITAR SEMULA PEMERIKSAAN KESIHATAN GIGI MURID TAHUN 1 - 6 PELANCARAN LeBola d16 Thon PIBG 2011 TAKLIMAT DAN BENGKEL PENGURUSAN KELAS TERBAIK PELANCARAN KIBAR JALUR GEMILANG MODEL KERJAYA BIMBINGAN DAN KAUNSELING TAKLIMAT PENGUNGSIAN BANGUNAN SEKOLAH KURSUS LADAP SISTEM PENGURUSAN FAIL SAMBUTAN KEMERDEKAAN KE 54 PERINGKAT SEKOLAH PEMERIKSAAN KESIHATAN TAHUN 1 DAN TAHUN 6 LATIHAN KEBAKARAN SIRI 2 SAMBUTAN HARI RAYA DAN HARI KANAK-KANAK ROMBONGAN KE KUALA LUMPUR MELANGKAH KE ALAM REMAJA - KAUNSELING

TARIKH 30.12.2010 03.01.2011 05-21.1.2011 17.01.2011 17-21.01.2011 24.01.2011 21 25.01.2011 26.02.2011 05.03.2011 07.03.2011 25.03.2011 18.04.2011 19.04.2011 23.05.2011 17.06.2011 08.08.2011 15.08.2011 18.08.2011 10.09.2011 19.09.2011 20.09.2011 22.09.2011 23.09.2011 27.09.2011 13.10.2011

JANUARI

3 4 5 6 7

FEBUARI

8 9

MAC

10 11 12

APRIL MEI JUN

13 14 15 16

OGOS

17 18 19 20

SEPT

21 22 23 24 25

OKT

6

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

SEKOLAH KEBANGSAAN SHAH ALAM TAKWIM PERSEKOLAHAN 2012PENGGAL MULA PERSEKOLAHAN AKHIR PERSEKOLAHAN JUMLAH HARI JUMLAH MINGGU

04.01.2012 01.02.2012 01.03.2012

31.01.2012 29.01.2012 09.03.2012

20 21 7 48 9 10 21 19 50 16 15 22 13 50 9 5 20 23 7 55 53 290

10

1

JUMLAH HARI CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 10.03.2012 18.03.2012 19.03.2012 01.04.2012 01.05.2012 31.03.2012 30.04.2012 25.05.2012

1

10

JUMLAH HARI CUTI PERTENGAHAN TAHUN 25.05.2012 10.06.2012 11.06.2012 01.07.2012 01.08.2012 30.06.2012 31.07.2012 17.08.2012

2

10

2

JUMLAH HARI CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 18.08.2012 26.08.2012 27/08.2012 31.08.2012 01.09.2012 30.09.2012 01.10.2012 31.10.2012 01.11.2012 09.11.2012 JUMLAH HARI CUTI AKHIR TAHUN 10.11.2012 01.01.2012

1

11

7 52

Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am Jumlah Hari Cuti Penggal

203 87

7

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

DUNIA HAL EHWAL MURID SEKOLAH KEBANGSAAN SHAH ALAM

SENARAI SEMAK PENGURUSAN DUNIA HEMSEMAKAN MINGGUAN BIL 1 2 3 4 5 6 PERKARA BUKU REKOD/LAPORAN RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN BUKU LAPORAN BERTUGAS GURU BUKU LAPORAN KENDIRI KANTIN BUKU LAPORAN SLOT 5 MINIT BERSAMA UNIT DISIPLIN BUKU REKOD KAWALAN KELAS BORANG LAPORAN KAJIAN DENGGI SEMAKAN BULANAN BIL 1 2 PERKARA BUKU REKOD KEDATANGAN MURID BUKU REKOD KAWALAN KESELAMATAN & KEBERSIHAN LAPORAN PERLU DIHANTAR KE PPD (BULANAN) BIL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 PERKARA LAPORAN KENDIRI KANTIN LAPORAN ADIUB LAPORAN KAJIAN DENGGI DATA ENROLMEN MURID DATA PONTENG BPS 2 DATA PONTENG BPS 1 SISTEM MAKLUMAT DISIPLIN MURID SISTEM MAKLUMAT MURID SSDM LAPORAN DISIPLIN SMM SISTEM MAKLUMAT MURID MURID BUKAN WARGANEGARA (BWN) TUGASAN LAIN BIL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 PERKARA PENDAFTARAN TAHUN 1 PENGESAHAN TAHUN 1 PENDAFTARAN TINGKATAN 1 PENDAFTARAN PRA SEKOLAH PERTUKARAN MASUK/KELUAR MURID PENDAFTARAN E-KASIH PENGURUSAN DISIPLIN MURID INSURANS TAKAFUL PENGURUSAN KESIHATAN & KESELAMATAN MURID BIASISWA DAN BANTUAN LAIN KWAMP DAN RMT ADUAN PELANGGAN PENCERAPAN P & P GURU ARAHAN GURU BESAR TARIKH AKHIR 1 MAC 30 APRIL 1 3 OGOS OGOS OGOS SEPANJANG TAHUN TINDAKAN PN. SYUHAIDA PN. YATI/ WAN PN. NORAZUA PN. ZAIDA PEJABAT/GPKHEM GPK HEM AJK DISIPLIN NORUL/ NAZRIL PN. ROHANI PN. NORUL UST. SHAIFUL GPK HEM GPK HEM TARIKH AKHIR 5HB 5HB 5HB 5HB 5HB 5HB NOV JUN & NOV JUN & NOV MAC, JUN & SEPT JAN, MAC.JUN JAN & JUN TINDAKAN PN. MARHAMAH PN. SAMIHAH PN. SAMIHAH CIK RADHIAH AJK KEDATANGAN AJK KEDATANGAN EN. REZMI PN.NORADIZA EN. REZMI PN. NORADIZA GPK HEM TARIKH AKHIR 29HB/30HB/31HB 29HB/30HB/31HB TINDAKAN AJK KEDATANGAN GPK HEM TARIKH AKHIR JUMAAT SETIAP HARI JUMAAT 2 KALI SEMINGGU JUMAAT JUMAAT TINDAKAN PN. IRMA GURU BERTUGAS PN. MARHAMAH GURU BERTUGAS AJK DIDIPLIN PN. SAMIHAH

SEPTEMBER SEPANJANG TAHUN FEB & OGOS SEPANJANG TAHUN

8

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 TAKWIM MESYUARAT JAWATANKUASA DUNIA HEM 2012

SPBT (1) 09/1 Kedatangan Murid (1) 09/1 Disiplin (1) 12/1 Pengawas (1) 12/1 RMT/PS1M/PV1M (1) 17/1 Kaunseling (1) 18/1 Data Murid & Dokumen (1) 24/1

Program 3K (1) Stok & Inventori(1) Kantin (1) Kebajikan Murid (1) KWAPM (1)

09/2 09/2 16/2 16/2 16/2

Kaunseling (2) Induk Dunia HEM (2) Data & Dok. Murid (2)

05/4 12/4 26/4

Stok & Inventori (2)

10/5

Pengawas (2) Disiplin (2) Kantin (2) Kedatangan Murid (2) Induk Dunia HEM (3)

14/6 14/6 14/6 14/6 28/6

Kebajikan (2) RMT/PS1M/PV1M (2) SPBT (2) Program 3K (2)

12/7 12/7 12/7 19/7

Kaunseling (3) Data & Dok. Murid (3) Stok & Inventori (3) Induk Dunia HEM (4)

06/9 06/9 13/9 20/9

Kebajikan (3) RMT (3) SPBT (3) Disiplin (3) Program 3K (3) Plan Dunia HEM 2013

02/10 02/10 04/10 04/10

Pengawas (3) Kantin (3)

01/11 01/11

11/1018/10

9

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 AKTIVITI / PROGRAM TRANSFORMASAI DUNIA HEM 2012

Orientasi Pra & Tahun 1 02/1 Sesi Persekolahan 04/1 Pelancaran Pas Kelas 16/1 Program Maju Diri 16-20/1 Watikah Perlantikan 23/1

Program Denggi-Aedes 6-10/2 Program Pengurusan Kelas Terbaik 14/2 Program 3K 20-24/2

Kursus Kepimpinan Penyerahan Lencana KRS Latihan Kebakaran 1

03/3 05/3 22/3

Program Kitar semula 09/4 Program Kesihatan 16-20/4

Pengurusan Fail Model Kerjaya Aqiqah Perdana 1

10/5 14/5 19/5

Kempen Keselamatan Jalan Raya 18/6

Kempen Minggu Anti Dadah

Kibar Jalur Gemilang 09-13/7

13/8

Bulan Kemerdekaan Pemeriksaan Kesihatan) Latihan Kebakaran 2 Sesi Lawatan

17/9 20/9 27/9 29/9

Hari Kanak-kanak 05/10 Melangkah Alam Remaja 12/10 Urusan Buku SPBT 29-31/10

Laporan Unit HEM

05/11

10

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16PERINCIAN TAKWIM DUNIA HEM TAHUN 2012

BULAN DISEMBER 2011

TARIKH 27.12.2011 28.12.2011 29.12.2011 02.01.2012 04.01.2012 04-13.01.2012 09.01.2012 09.01.2012 12.01.2012 12.01.2012 16.01.2012 16-20.01.2012 17.01.2012 18.01.2012 23.01.2012 24.01.2012 31.01.2012 31.01.2012 31.01.2012 31.01.2012 31.01.2012 03.02.2012 03.02.2012 03.02.2012 03.02.2012 03.02.2012 06-10.02.2012 09.02.2012 09.02.2012 14.02.2012 20-24.02.2012 16.02.2012 16.02.2012 16.02.2012 29.02.2012 29.02.2012 01.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 02.03.2012 03.03.2012 05.03.2012 10-18.03.2012 22.03.2012 29.03.2012 30.03.2012 03.04.2012 03.04.2012 03.04.2012 03.04.2012

JANUARI

FEBRUARI

MAC

AKTIVITI Mesyuarat Guru Bil 1/2012 dan Mesyuarat Kurikulum 1 Mesyuarat HEM 1 dan Mesyuarat KoKurikulum 1 Pengurusan Kelas - Mengemaskini bilik darjah/bilik khas Hari Orientasi PraSekolah dan Tahun Satu Pengagihan SPBT kepada murid Tahun Satu Sesi persekolahan 2011bermula Pengagihan & pengumpulan borang SMM Mesyuarat Unit SPBT (1) Mesyuarat Unit Kedatangan Murid (1) Mesyuarat Unit Disiplin (1) Mesyuarat Unit Pengawas (1) Pelancaran Pas Keluar Kelas Program Maju Diri Mesyuarat RMT/PS1M/PV1M (1) Mesyuarat Bimbingan dan Kaunseling (1) Mesyuarat Data dan Dokumen Muird (SMM) (1) Watikah Perlantikan Pengawas, Pustakawan dan Ketua Kelas Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Penghantaran Data SMM ke PPD Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Murid Bukan Warganegara (BWN) Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Program Denggi-Aedes Mesyuarat Program 3K (1) Mesyuarat Stok Dan Inventori (1) Taklimat Program Kelas Terbaik Program 3K - Lanscape dan Gotong Royong Mesyuarat Kantin (1) Mesyuarat Kebajikan Murid (1) Mesyuarat KWAPM (1) Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Bermula Pendaftaran Tahun Satu 2013 Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Penghantaran Laporan DataSMM ke 2 Penghantaran Laporan Data SSDM Pertama Kursus Kepimpinan Pengawas Penyerahan Lencana KRS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 Latihan Kebakaran Siri 1 Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

TINDAKAN Semua guru Semua guru Semua guru Semua guru Guru SPBT Semua guru AJK Data SMM AJK SPBT AJK Kedatangan AJK Disiplin AJK Pengawas AJK Disiplin B & Kaunseling AJK AJK B & K AJK Data SMM AJK Pengawas & Disiplin AJK Kedatangan AJK 3K AJK Data SMM Guru Data AJK Kedatangan AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK Kesihatan AJK 3K AJK Inventori GPK HEM AJK 3K AJK Kantin AJK Kebajikan AJK KWAPM AJK Kedatangan AJK 3K AJK Pendaftaran AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK Data SMM AJK Disiplin AJK Pengawas AJK B&K 9 hari AJK Keselamatan AJK Kedatangan AJK 3K AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data

SASARAN Semua guru Semua guru Semua guru Semua murid Semua murid Guru Kelas

Ketua Kelas Murid Tahap 2 Bantuan Murid

Muird berkenaan Guru Kelas Sekolah

Semua murid Semua murid Guru Kelas Semua Guru

Guru Kelas Sekolah

Guru Kelas Sekolah

11

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 1603.04.2012 05.04.2012 09.04.2012 12.04.2012 16-20.04.2012 26.04.2012 30.04.2012 30.04.2012 30.04.2012 03.05.2012 03.05.2012 03.05.2012 03.05.2012 03.05.2012 10.05.2012 10.05.2012 14.05.2012 25.05.2012 25.05.2012 19.05.2012 26-10.06.2012 04.06.2012 04.06.2012 04.06.2012 04.06.2012 04.06.2012 14.06.2012 14.06.2012 14.06.2012 14.06.2012 18.06.2012 28.06.2012 29.06.2012 29.06.2012 29.06.2012 29.06.2012 03.07.2012 03.07.2012 03.07.2012 03.07.2012 03.07.2012 09-13.07.2012 12.07.2012 12.07.2012 12.07.2012 19.07.2012 29.07.2012 29.07.2012 01.08.2012 01.08.2012 01.08.2012 05.08.2012 05.08.2012 05.08.2012 05.08.2012 05.08.2012 13.08.2012 18-26.08.2012 30.08.2012 30.08.2012 Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Mesyuarat Bimbingan dan Kaunseling (2) Program Kitar semula Mesyuarat Induk Dunia HEM (2) Program Kesihatan - Gaya Hidup sihat Mesyuarat Data & Dok. Murid (2) Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Tarikh Tutup Pendaftaran Tahun Satu Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Taklimat Pengurusan Fail Dunia HEM Program Model Kerjaya Mesyuarat Stok & Inventori (2) Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Program Aqiqah Perdana 1 CUTI PERTENGAHAN TAHUN Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Mesyuarat Pengawas (2) Mesyuarat Disiplin (2) Mesyuarat Kantin (2) Mesyuarat Kedatangan Murid (2) Program Kempen Keselamatan Jalan Raya Mesyuarat Induk Dunia HEM (3) Penghantaran Data SMM JUN Penghantaran SSDM Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Program Kempen Minggu Anti Dadah Mesyuarat Kebajikan (2) RMT/PS1M/PV1M (2) SPBT (2) Program 3K (2) Keceriaan Kelas Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Pengesahan Murid Tahun Satu Pendaftaran Murid Tingkatan Satu Pendaftaran Pra Sekolah Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Kibar Jalur Gemilang CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012 AJK Kedatangan AJK B&K AJK Kebersihan Semua Unit HEM AJK Kesihatan AJK Data SMM AJK Kedatangan AJK 3K AJK Kedatangan AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan GPK HEM AJK B&K AJK Inventori AJK Kedatangan AJK 3K HEM & PIBG 16 hari AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK Pengawas AJK Disiplin AJK Kantin AJK Kedatangan AJK Keselamatan Semua Unit AJK Data SMM AJK Disiplin AJK Kedatangan AJK 3K AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK B&K AJK Kebajikan AJK RMT AJK SPBT AJK 3K AJK Kedatangan AJK 3K AJK Kedatangan AJK Kedatangan AJK PraSekolah AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan 9 hari AJK Kedatangan AJK 3K

APRIL

Guru Kelas Sekolah Sekolah

MEI

Guru Kelas Sekolah

JUN

Guru Kelas Sekolah

JULAI

Semua murid

Guru Kelas Sekolah

OGOS

Guru Kelas Sekolah

12

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

SEPT

OKTOBER

NOV

DIS

04.09.2012 04.09.2012 04.09.2012 04.09.2012 04.09.2012 06.09.2012 06.09.2012 13.09.2012 17.09.2012 20.09.2012 20.09.2012 27.09.2012 28.09.2012 28.09.2012 29.09.2012 02.10.2012 02.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 04.10.2012 05.10.2012 11.10.2012 12.10.2012 18.10.2012 29-30.10.2012 29.10.2012 29.10.2012 30.10.2012 01.11.2012 01.11.2012 05.11.2012 05.11.2012 05.11.2012 05.11.2012 05.11.2012 05.11.2012 07.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 09.11.2012 10.11.2012

Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Mesyuarat Bimbingan dan Kaunseling (3) Mesyuarat Data & Dok. Murid (3) Mesyuarat Stok & Inventori (3) Program Bulan Kemerdekaan Mesyuarat Induk Dunia HEM (4) Pemeriksaan Kesihatan Murid Latihan Kebakaran Sesi 2 Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Sesi lawatan Kerjaya sambil belajar Mesyuarat Kebajikan (3) Mesyuarat RMT/PSIM/PV1M (3) Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Mesyuarat SPBT (3) Mesyuarat Disiplin (3) Program Hari Kanak-kanak Mesyuarat Program 3K (3) Program Melangkah Alam Remaja Mesyuarat Plan Pengurusan Dunia HEM 2013 Pelbagai Urusan Buku SPBT Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Tarik Tutup Pendaftaran Pra Sekolah Mesyuarat Pengawas (3) Mesyuarat Kantin (3) Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 2 Laporan Semua Unit Dunia Hem 2012 Mesyuarat Jawatankuasa Pemilihan Pra Sekolah Buku Rekod kedatangan Muird Buku Rekod Kawalan Keselamatan & Kebersihan Penghantaran Laporan Kendiri Kantin Penghantaran Laporan ADIUB Penghantaran Laporan Kajian Denggi Penghantaran Enrolmen Muird Penghantaran Laporan Data Ponteng BPS 1 & BPS 2 CUTI AKHIR TAHUN

AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK B&K AJK Data SMM AJK Inventori Semua Unit AJK Kesihatan AJK Keselamatan AJK Kedatangan AJK 3K AJK B&K

Guru Kelas Sekolah

AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan AJK SPBT AJK Disiplin Semua Unit HEM AJK 3K AJK B&K Semua Unit HEM AJK SPBT AJK Kedatangan AJK 3K AJK PraSekolah AJK Pengawas AJK Kantin AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan Semua Unit HEM AJK PraSekolah AJK Kedatangan AJK 3K AJK Kantin AJK Kesihatan AJK Kesihatan Guru Data AJK Kedatangan 53 hari

Guru Kelas Sekolah

Guru Kelas Sekolah

13

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 CARTA ORGANISASI DUNIA HAL EHWAL MURID 2012

GURU BESAR EN. ABDULLAH BIN SADON

GPK HAL EHWAL MURID EN. AB RASHID B. MD IHSAN

SETIAUSAHA PN. INTAN BAIZURA BT MOHD HARIS

PENOLONG SETIAUSAHA PN. MASRAH BT. YAHYA

KEBAJIKAN PN. NORULHUZAILY

KECERIAAN PN. ROHANI

DISPLIN PN. ANIZA BT HUSIN

KESIHATAN PN. SAMIHAH

PENGAWAS PN. RAJASPARE

KESELAMATAN MOHD SYAZRUL

SPBT PN. JAMILAH

DATA/SMM PN. NORADIZA

PS1M CIK ZAKIAN BT ZAIN

CEGAH JENAYAH PN ANIZA

DOKUMENTASI PN. NORAZIMAH

SPBT Emateks CIK RADHIAH

PPDa CIK S. ZULIANA

RMT/PV1M PN. SHAHRIZUL IRMA

JADUAL KEDATANGAN PN FAIZATUL HASNI

B & KAUNSELING CIK. S. ZULIANA

INVENTORI PN. SALMAH SAMION

KANTIN PN. ANIZA AHMAD

KWAPM CIK NURAMIRAH

14

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 SEKOLAH KEBANGSAAN SHAH ALAM PERANCANGAN TRANSFORMASI PENGURUSAN DUNIA HAL EHWAL MURID 2012

JAWATANKUASA PERINGKAT TERTINGGI PENGURUSAN DUNIA HEM PENGERUSI TIMBALAN PENGERUSI TIMBALAN PENGERUSI I TIMBALAN PENGERUSI II SETIAUSAHA DUNIA HEM PENOLONG SETIAUSAHA DUNIA HEM EN. ABDULLAH BIN SADON GURU BESAR EN. AB RASHID BIN MD IHSAN GPK HEM EN. NURSETILAH BIN MOHAMMAD OMAR EN. AHMAD SALEHEN BIN MUHAMMAD ALI PN. INTAN BAIZURA BT MOHD HARIS PN. MASRAH BINTI YAHYA

BIL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

NAMA UNIT BARU Pengurusan Dunia HEM Data Dan Dokumen Murid (SMM ) Disiplin Pengawas Bimbingan dan Kaunseling Kemasukan Murid Tahun 1 dan Tingkatan Satu Buku Kedatangan Muird Pertukaran Muird Kebajikan Murid dan Insuran murid KWAPM Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) RMT, PS1M DAN PV1M Unit Pengurusan 3K Unit Pengurusan Keceriaan Unit Pengurusan Kesihatan dan Gaya Hidup Sihat Unit Pengurusan Keselamatan Sekolah Kantin Sekolah Stok dan Inventori Dokumentasi Dunia HEM

NAMA KETUA UNIT PN. INTAN BAIZURA BT MOHD HARIS PN. NORADIZA BINTI SAIDI PN. ANIZA BINTI MOHD HUSIN PN. RAJASPARE A/P RENGASAMY CIK S.ZULIANA BINTI SOIB PN. SYUHAIDA BINTI RAZAHALI PN. FAIZATUL HASNI BINTI AHMAD REFNGAH CIK RADHIAH BINTI RASHID PN. NORUL HUZAILY BINTI PALAHUDDIN PN. MASRAH BINTI YAHYA PN. HJH JAMILAH BINTI KHAMIS PN. SHAH RIZUL IRMA BINTI ZULKIFLY

NOMBOR KOD FAIL 14/04/03/01 14/04/03/02 14/04/03/03 14/04/03/04 14/04/03/05 14/04/03/06 14/04/03/07 14/04/03/08 14/04/03/09 14/04/03/11 14/04/03/12 14/04/03/13

13

14/04/03/14 PN. SAMIHAH BINTI AHMAD PN. ANIZA BINTI AHMAD PN. SALMAH BINTI SAMION PN. NORAZIMAH BINTI AB GHANI 14/04/03/15 14/04/03/16 14/04/03/17

14 15 16

15

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16 PERANCANGAN TRANSFORMASI PENGURUSAN DUNIA HAL EHWAL MURID 2012

JAWATANKUASA PERINGKAT TERTINGGI PENGURUSAN DUNIA HEM PENGERUSI TIMBALAN PENGERUSI TIMBALAN PENGERUSI I TIMBALAN PENGERUSI II SETIAUSAHA DUNIA HEM PENOLONG SETIAUSAHA DUNIA HEMBIL UNIT PENYELARAS NAMA GURU AJK a) Menerapkan satu budaya pada setiap unit HEM yang dapat membentuk satu sikap untuk berusaha secara berterusan untuk penambahbaikan kualiti dalam setiap perkhidmatan. Agenda yang paling penting ialah dengan memberikan perhatian yang telus terhadap matlamat, fokus dan strategi yang ingin diterapkan dalam pelaksanaannya. b) Membuat setiap unit HEM merasakan diri mereka sebahagian daripada pembuat keputusan yang mampu membentuk satu usaha total organisasi dalam mencapai kualiti menyeluruh. c) Mengatur untuk pengumpulan data dan maklumbalas untuk membantu setiap ahli dan seluruh sekolah dalam menghasilkan prosedur yang semakin baik yang boleh membawa kepada peningkatan kualiti bagi perkhidmatan HEM yang diberikan. a. Memastikan alat pemadam api berfungsi dan berada di tempat yang strategik. b. Mempamerkan pelan laluan kecemasan di setiap kelas dan bilik. c. Menjalankan kawat kebakaran. a. Mengadakan aktiviti peningkatan disiplin murid seperti ceramah dan majlis rundingan. b. Menjadi penasihat kepada badan pengawas dan menyediakan laporan. c. Menyelia disiplin murid. d, Memberi tunjuk ajar dan bimbingan tugasan kepada pengawas sekolah. e. Membuat pesanan keperluan unit. f. Menguruskan stok dan menyediakan anggaran perbelanjaan unit. g. Mengemaskini data disiplin murid. h. Mengurus penghantaran data kepada PPD . a. Melantik Pengawas b. Memberi maklumat dan kefahaman mengenai peraturan dan undangundang sekolah kepada murid. c, Mengadakan mesyuarat badan pengawas dan sidang percambahan minda. a. Merancang program, projek dan aktiviti bimbingan dan kaunseling selaras dengan perancangan sekolah. b. Memberi khidmat nasihat kepada murid

EN. ABDULLAH BIN SADON GURU BESAR EN. AB RASHID BIN MD IHSAN GPK HEM EN. NURSETILAH BIN MOHAMMAD OMAR EN. AHMAD SALEHEN BIN MUHAMMAD ALI PN. INTAN BAIZURA BT MOHD HARIS PN. MASRAH BINTI YAHYABIDANG TUGAS

1

Pengurusan Dunia HEM

PN. INTAN BAIZURA BT MOHD HARIS

2

Data Dan Dokumen Murid (SMM )

PN. NORADIZA BINTI SAIDI

1. PN. MASRAH YAHYA 2. CIK SITI SRI FAIRUS BINTI SYUHADA 3. CIK RADHIAH BINTI RASHID

3

Disiplin

PN. ANIZA BINTI MOHD HUSIN

1. EN. MOHD REZMI BIN MOHD NOR 2. EN. SHAIFUL KAHAR B AHMAD 3. PN. NOR FADHILAH BT ABD HAMID 4. ZAKIAH BINTI ZAIN

4

Pengawas

PN. RAJASPARE A/P RENGASAMY

1. PN. HASNITA BINTI HASHIM 2. PN. MARHAMAH BINTI KHALID 3. CIK SRI FAIRUZ BT SHUHADA 4. MOHD SHAZRUL BIN IBRAHIM

5

Bimbingan dan Kaunseling

CIK S.ZULIANA BINTI SOIB

1. NORZAHIDA BINTI MOHD NOR 2. PN. SALEHAH BINTI ISMAIL 3. PN. NORLIZA BINTI KASAH

16

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 164. IZZATI KHAIRUNISA bermasalah. c. Membantu membina sahsiah murid. a) Memastikan kemasukan murid tahun satu secara online. b) Menjalankan Program Orientasi Tahun satu c) Menguruskan kemasukan murid ke tingkatan satu

6

Kemasukan Murid Tahun 1 dan Tingkatan Satu

PN. SYUHAIDA BINTI RAZAHALI

1. PN. NOR AZIZON BT MOHAMAD@NORDIN 2. PN. AIDA BINTI JOHARI 3. PN NORAZUA BINTI ABD RAHMAN

7

Buku Kedatangan Muird

PN. FAIZATUL HASNI BINTI AHMAD REFNGAH

1. PN. SUNIWATIE BINTI MAHAMOOD 2. PN. NORLIZAH BT KASAH

a) Memastikan buku Kedatangan murid ditanda setiap hari. b. Maklumat di buku di isi dan dilengkapkan. c. Setiap kelas dibekalkan dengan buku kawalan kelas yang ditandatangani oleh setiap guru yang memasuki kelas pada setiap waktu pembelajaran. d. Setiap guru akan mencatat nama mata pelajaran, masa dan jumlah pelajar hadir pada masa mereka mengajar. a.Mengurus kutipan dan perbelanjaan tabungan murid. b. Menyediakan penyata kewangan tabung. c. Khidmat derma/ sumbangan kepada pihak tertentu seperti murid yang kematian ibu bapa. a. Mengenal pasti murid yang layak mendapat KWAPM. b. Mengagih dan memungut borang permohonan . c. Menyediakan surat pelantikan AJK pemilih. d. Menyediakan senarai nama murid yang mendapat KWAPM. e. Mengurus majlis penyampaian KWAPM. a. Memastikan Bilik BOSS kemas dan berfungsi. b. Mengurus surat-menyurat mengenai SPBT. c. Mengurus borang pesanan/permohonan buku Teks bagi tahun berikutnya. d. Menyemak penerimaan dan penghantaran buku teks dan memproses untuk urusan stok. e. Menyelenggara siok SPBT dengan kemaskini. f. Membuat hapuskira . g. Memungut buku teks pada akhir tahun. h. Membuat pemantauan penggunaan buku teks secara berkala.

8

Kebajikan Murid dan Insuran murid

PN. NORUL HUZAILY BINTI PALAHUDDIN

1. PN. NUR SA'ADAH ALINDA BT ABDULLAH BOH 2. PN. ANIZA BINTI AHMAD

9

KWAPM

CIK AMIRAH BT MUSTAPHA

1. PN. MASRAH YAHYA

10

Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)

PN. HJH JAMILAH BINTI KHAMIS

1. PN. SALEHAH BINTI ISMAIL 2. PN. SYUHAIDA BINTI RAZAHALI 3.PN. SAMIHAH BINTI AHMAD 4. Semua Penyelaras tahun

11

RMT, PS1M DAN PV1M

RMT & PV1M PN. SHAH RIZUL IRMA BINTI ZULKIFLY

1. PN. NORZAHIDAH BT MOHD NOR 2. PN. NOR AZIZON BT MOHAMAD@NORDIN

a.Menyediakan buku pengurusan RMTS. b.Memilih menu yang sesuai dengan murid. c. Mencatat penyertaan murid RMTS ke dalam buku kehadiran. d.Mengawas kawasan, kebersihan, tatatertib dan perkara yang berkaitan dengan RMTS.

SUSU 1 MALAYSIA CIK ZAKIAH BINTI ZAIN

1. CIK AMIRAH BT MUSTAPHA

Tujuan diberi susu adalah untuk membangunkan generasi baru yang kuat dari segi tubuh badan. Ini kerana zat kalsium dalam susu akan membuatkan otak mereka cerdas, sekali gus berpotensi melahirkan generasi bijak pandai selain sihat secara fizikal.

17

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 161. EN. SHAIFUL KAHAR B AHMAD 12 Unit Pengurusan 3K Unit Pengurusan Keceriaan Unit Pengurusan Kesihatan dan Gaya Hidup Sihat Unit Pengurusan Keselamatan Sekolah Keselamatan EN. MOHD SHAZRUL BIN IBRAHIM a. Memastikan alat pemadam api berfungsi dan berada di tempat yang strategik. b. Mempamerkan pelan laluan kecemasan di setiap kelas dan bilik. c. Menjalankan kawat kebakaran.

Keceriaan PN. ROHANI BT ABD RAZAK

1. PN. ZAIDA BINTI OSMAN 2. PN. NORAZUA BINTI ABD RAHMAN 3. SUNIWATIE BT MAHMOOD 4. NUR FADZILAH BINTI ABD HAMID 1. PN. NUR SA'ADAH ALINDA BT ABDULLAH BOH 2. FAIZAH BINTI TALIB

a. Menyediakan dan menyusun perhiasan dan penanaman pokok bunga. b. Memastikan kawasan sekolah sentiasa berada dalam keadaan bersih & ceria. c. Membuat perancangan untuk menambah baikkan taraf keceriaan sekolah. a. Mengumpul, mengedar rekod dan kad kesihatan. b. Mengumpul maklumat murid yang memerlukan rawatan dan perhatian kesihatan. c. Mengurus aktiviiti-aktiviti berkaitan kesihatan. d. Mengadakan sudut kesihatan. e. Memantau kawasan air bertakung dan menyediakan laporan bebas denggi. a. Menyelia kawasan sekolah supaya sentiasa berada dalam keadaan selamat. b. Memastikan keselamatan murid semasa mengadakan sesuatu program. c. Membuat penegasan keselamatan murid semasa pergi dan balik dari sekolah. a. Menentukan pihak pemajak kantin mematuhi syarat-syarat dan peraturan yang ditetapkan. b. Memastikan kebersihan dan mutu makanan serta kebersihan umum kantin dieri perhatian. c. Mengawasi murid makan mengikut tertib dan berperaturan. d. Memastikan murid beratur semasa membeli makanan. e. Menyediakan tugasan pengawasan di kantin. f. Menceriakan kantin. 1. Merekod segala kelengkapan seperti kerusi dan meja pelajar. 2. Menyediakan proses pembaikan dan pelupusan kelengkapan yang rosak. 3. Memberi perkhidmatan yang dapat memudahkan keperluan pelajar. 4. Menyediakan garis panduan pergerakan kelengkapan. a) Menghasilkan Manual Dokumentasi Dunia HEM untuk digunakan sebagai panduan bagi penghasilan dokumentasi peringkat sekolah yang seragam. b) Menyelaras perjalanan tugasan AJK UnitUnit dalam penghasilan dokumentasi. c) Memberi bimbingan kepada AJK Dokumentasi bagi setiap program atau aktiviti yang hendak dilaksanakan. d) Menyelaras, memantau, menapis, dan menyemak hasil kerja dokumentasi (kertas kerja dan laporan) bagi setiap unit yang melaksanakan program atau aktiviti di peringkat sekolah. e) Mengesahkan dan meluluskan dokumentasi yang mematuhi prosedur dan piawai yang telah ditetapkan

Kesihatan PN. SAMIHAH BINTI AHMAD

Sekolah Selamat AIDA BINTI JOHARI

1. PN HASNITA BINTI HASHIM 2. PN MARHAMAH

13

Kantin Sekolah

PN. ANIZA BINTI AHMAD

1. PN. FAIZAH BT TALIB 3. PN. ROHANI BT ABD RAZAK

14

Stok dan Inventori

PN. SALMAH BINTI SAMION

1. NORAZIMAH BINTI AB GHANI (STOR) 2. PN. ZAIDA BINTI OSMAN 3. IZZATI KHAIRUNISA

15

Dokumentasi Dunia HEM

PN. NORAZIMAH BINTI AB GHANI

PN. INTAN BAIZURA BINTI MOHD HARIS

18

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012

SK. Shah Alam, Seksyen 16

Penutup

Begitu besar dan beratnya amanah dan tanggungjawab yang kita pikul selaku Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di sekolah hendaklah benar-benar diinsafi. Saiz sekolah bukan jadi ukuran; tidak juga dijadikan alasan untuk tidak menyempurnakan amanah, tanggungjawab atau pun tugasan. Betapa kecil sekolah yang kita tadbirkan atau betapa sekali pun keadaan rupa fizikal sekolah kita, tidak patut sama sekali kita meremehkan bidang tugas dan tanggungjawab hakiki kita. Apa yang perlu kini ialah kita mengubah paradigma dan pemikiran, menambah ilmu pengetahuan dan paling penting mengamalkan apa yang kita sudah pelajari dan buktikannya melalui kerja-buat kita setiap waktu dan ketika. Tak tahu dan tak pandai hendak melakukan sesuatu boleh dipelajari, tetapi jika sudah tahu dan sudah pandai tapi tak mahu buat kerja amatlah malang sekali. Ringkasnya sekadar tahun dan 'mengaku pandai' tidak ada gunanya; yang penting apa yang dibuat dan apa yang diurus, dan apa yang telah kita buktikan melalui kerja-kerja kita selama ini. Bruce Lee seorang aktor kung fu terkenal pernah disebut sebagai berkata: "Knowing is not enough, you must apply. Willing is not enough, you must do".

Buatlah refleksi diri masing-masing agar segala kelemahan dan ketidakketrampilan kita sebagai Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dapat diatasi dan perbaiki ke tahap yang paling tinggi. Sepatutnya tidak wujud lagi ulasan dan teguran daripada 'stakeholders' kita berhubung dengan pengurusan hal ehwal murid yang sering dilaporkan tidak cekap, tidak berkesan, lewat malah terus tidak diambil tindakan sewajarnya walaupun perkara-perkara tersebut berulang kali diutarakan di dalam setiap taklimat, bengkel atau mesyuarat yang dikelolakan sama ada oleh Jabatan Pelajaran Selangor atau pun Pejabat Pelajaran Daerah Petaling Perdana sendiri. Disediakan oleh : Ab Rashid Bin Md Ihsan GPK Hal Ehwal Murid SK Shah Alam, Seksyen 16 Selangor 20. 10. 2011

19

HakCipta Terpelihara@rashidGPKHEMSKShah Alam2012

Panduan Pengurusan Unit-unit Dunia HEM 2012