book review firdaus

Click here to load reader

Download Book Review Firdaus

Post on 24-Jan-2016

228 views

Category:

Documents

0 download

Embed Size (px)

DESCRIPTION

contoh book review

TRANSCRIPT

  • BOOK REVIEW BAHAGIAAN PEMBANGUNAN USAHAWANMOHAMMAD FIRDAUS BIN ZULKUFLIPENOLONG PENGARAHBAHAGIAN PERMBANGUNAN USAHAWANUNIT AET

  • Kita menghabiskan masa bertahun-tahun di sekolah tetapi tidak belajar apa-apa berkenaan wang. Inilah sebab utama kita menghadapi masalah kewangan. Akibatnya, kita hanya belajar cara bekerja untuk wang, bukannya belajar cara menjadikan wang bekerja untuk kita.

    - Robert T. Kiyosaki

  • Robert Toru Kiyosaki(lahir8 April1947; umur 68 tahun) adalah seoranginvestor,usahawan,penulisdanmotivator

    Menjadi terkenal karena buku yang ditulisnya berjudulRich Dad, Poor Dad

    Memasuki US Merchant Marine Academy diNew York, lulus pada tahun 1969

    Japanese American yang dilahirkan pada 8 april 1947(68 Tahun) di Hilo, Hawaii.

    Dianugerahkan dengan Air Medal apabila berkhidmat sebagai pemandu helikopter tempur dalam perang

    Bekerja sebagai penjual mesin fotokopi untuk xerox coperation pada 1975.Membuka syarikat sendri menjual Velcro surfer wallets tetapi bankrup

    Sekitar 1996-1997 ia meluncurkan CASHFLOW Technologies, Inc yang mengoperasikan dan memiliki Brand Name Rich Dad dan cashflowRobert T. Kiyosaki

  • Buku kewangan terbaik yang sudah berjaya mengubah hidup jutaan pembaca di seluruh dunia. Buku ini mengubah perspektif kita kepada wang dan mengeluarkan kita daripada kitaran sia-sia :

  • Buku Rich Dad Poor Dad membantu :

    Membina kekayaan berasaskan kewangan yang kukuhMembezakan antara aset yang menambah kekayaan dengan liabiliti yang menghabiskan wangMencapai kebebasan kewangan dan kepuasan bekerjaMenjadikan wang bekerja untuk kita

  • Intisari Rich Dad Poor Dad :

    Pelajaran personal finance dari Robert T Kiyosaki didirikan dan dikembangkan berdasarkan kisahnya tentang ayah kayanya (Rich dad) dan ayah miskinnya (Poor dad)

    Ayah kandungnya adalah seorang berpendidikan tinggi dan sangat cerdas. Kiyosaki dalam kisahnya menyebut ayah kandungnya sebagai ayah yang miskin (Poor dad)

    Ayah dari sahabat(Rich dad) adalah seseorang yang tidak bepelajaran tinggi akan tetapi di akhir hidupnya dia menjadi orang yang terkaya di hawai.

  • Pada saat Rich dad belum kaya dan Poor dad belum miskin, kedua orang ayahnya adalah orang yang berusaha keras untuk sukses di bidangnya.

    Poor dad bekerja keras di jalur pendidikan dan ingin hidup tenang sebagai pegawai pemerintahaan yang baik, sedang Rich dad berusaha keras membangun Peniagaannya.

    Poor dad, hanya sedikit bercerita pasal wang dan bagaimana memperolehnya, sedang Rich dad setiap hari mengasah otaknya dengan kecerdasan financial dan mengembangkan bisnisnya.

  • Pandangan Rich Dad Dan Poor Dad

    Poor Dad mengatakan bekerjalah dengan keras, dapatkan pekerjaan yang baik dan capailah setinggi-tingginya. sedang Rich dad menyarankan agar segera membangun aset dan mencapai kebebasan kewangan

    Poor dad menyatakan rumah adalah aset, manakala Rich dad berpndangan rumah adalah liabiliti.

    Poor dad hanya memfokuskan pada kecerdasan pendidikan, manakala Rich dad memfokuskan kepada kecerdasan finacial

    Poor dad meyatakan berfikir untuk menghasilkan wang akan meneyelesaikan masalah kewangan manakala Rich dad menyatakan mengetahui pendidikan finacial adalah penyelesaian kepada masalah kewangan

  • Poor dad mengatakan jangan membabitkan diri dengan sesuatu perkara yang membabitkan wang dan berisiko manakala Rich dad berpandangan belajar menghadapi dan mengatasi risiko.

    Poor dad selalu beranggapan saya tidak mampu melakukannya manakala Rich dad berpandangan Apa yang perlu saya lakukan agar mampu.

    Poor Dad menyatakan Aku bekerja kerana wang tetapi Rich Dad menyatakan Wang Bekerja Untuk Aku

  • KESIMPULAN