bil: 32 / 2002

20
PERHIMPUNAN BERSAMA KETUA PENGARAH UKUR DAN PEMETAAN P IHAK pengurusan adalah berperanan dalam menyampaikan matlamat dan dasar ke arah melicinkan urusan pelaksanaan program tahunan yang dirancang ke arah mencapai kejayaan yang lebih cemerlang bagi sesebuah organisasi. Dalam hubungan ini, pada 4 Januari 2002, JUPEM telah mengadakan Majlis Perhimpunan bersama Ketua Pengarah bertempat di Dewan Ukur Ibu Pejabat, Kuala Lumpur. Majlis ini telah dihadiri oleh lebih 400 orang yang terdiri daripada Pegawai Pengurusan Tertinggi, Ketua Seksyen dan kakitangan di peringkat Ibu Pejabat JUPEM WP Kuala Lumpur. Aturcara dimulakan dengan bacaan ikrar Kod Etika JUPEM yang diketuai oleh Pengarah Ukur Bahagian (Pengeluaran Pemetaan) Tuan Haji Muhamed Kamil Mat Daud. Di perhimpunan ini, Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Malaysia, Y. Bhg. Dato’ Hamid Ali telah menyampaikan ucapan dasar yang menjadi agenda utama untuk dilaksanakan dalam tahun 2002. Pelbagai perkara telah disentuh mencakupi pelaksanaan dasar, program- program pembangunan serta pencapaiannya di samping menganalisis pencapaian dan kejayaan di tahun-tahun yang lepas. Berikut adalah sedutan ringkas ucapan Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Malaysia: JUPEM telah berjaya mencatat pelbagai kejayaan yang seharusnya dijadikan pemangkin oleh seluruh warga JUPEM untuk terus berusaha dengan lebih gigih sebagai persediaan bagi menghadapai situasi masa hadapan yang lebih mencabar. Dengan berpegang kepada prinsip bahawa setiap anggota Berita Ukur Berita Ukur SUARA JABATAN UKUR DAN PEMETAAN MALAYSIA Bersambung ke m/s 4 PERHIMPUNAN BERSAMA KETUA PENGARAH UKUR DAN PEMETAAN BIL:32 2002 ISSN 0128-0414

Upload: dangkhue

Post on 15-Jan-2017

237 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Bil: 32 / 2002

PERHIMPUNAN BERSAMA KETUA PENGARAHUKUR DAN PEMETAAN

P IHAK pengurusan adalahberperanan dalammenyampaikan matlamat

dan dasar ke arah melicinkanurusan pelaksanaan programtahunan yang dirancang ke arahmencapai kejayaan yang lebihcemerlang bagi sesebuahorganisasi. Dalam hubungan ini,pada 4 Januari 2002, JUPEMtelah mengadakan MajlisPerhimpunan bersama KetuaPengarah bertempat di DewanUkur Ibu Pejabat, Kuala Lumpur.

Majlis ini telah dihadiri oleh lebih400 orang yang terdiri daripadaPegawai Pengurusan Tertinggi,Ketua Seksyen dan kakitangandi peringkat Ibu Pejabat JUPEMWP Kuala Lumpur. Aturcaradimulakan dengan bacaan ikrarKod Etika JUPEM yang diketuaioleh Pengarah Ukur Bahagian(Pengeluaran Pemetaan) TuanHaji Muhamed Kamil Mat Daud.

Di perhimpunan ini, KetuaPengarah Ukur dan PemetaanMalaysia, Y. Bhg. Dato’ Hamid Alitelah menyampaikan ucapandasar yang menjadi agendautama untuk dilaksanakan dalamtahun 2002. Pelbagai perkaratelah disentuh mencakupipelaksanaan dasar, program-program pembangunan sertapencapaiannya di sampingmenganalisis pencapaian dankejayaan di tahun-tahun yanglepas.

Berikut adalah sedutan ringkasucapan Ketua Pengarah Ukurdan Pemetaan Malaysia:

JUPEM telah berjaya mencatatpelbagai kejayaan yangseharusnya dijadikan pemangkin

oleh seluruh warga JUPEMuntuk terus berusaha denganlebih gigih sebagai persediaanbagi menghadapai situasi masahadapan yang lebih mencabar.Dengan berpegang kepadaprinsip bahawa setiap anggota

Berita UkurBerita UkurSUARA JABATAN UKUR DAN PEMETAAN MALAYSIA

Bersambung ke m/s 4

PERHIMPUNAN BERSAMA KETUA PENGARAHUKUR DAN PEMETAAN

BIL:32 2002 ISSN 0128-0414

Page 2: Bil: 32 / 2002

PenaungDato’ Hamid Ali,

DIMP, KMN, PMC, PJC

PenasihatChia Wee Tong, JSM, KMN

PengerusiDr. Abdul Kadir Taib,SDK, KMN

Ketua PengarangMohd Shariffudin Adnan

PengarangRamli Nor

Sukeri MiskonK. Sivaganam

Ketua Rekabentuk/PencetakMuhammat Puzi Ahmat, KSD

Makluman

Semua pendapat dan buah fikiran dalamBerita Ukur ini tidak semestinya pendapatrasmi Pentabiran Jabatan. SidangPengarang Berita Ukur mengalu-alukansumbangan dari pembaca.

Segala bahan-bahan hendaklahdikemukakan melalui Ketua Jabatan dandialamatkan kepada:

PengerusiPenerbitan Berita Ukur

Tingkat 4,Bangunan UkurJalan Semarak

50578 Kuala LumpurTel: 03-26170800

Fax: 603-26933618

Renungan

P aksalah diri sendiri,sedikit demi sedikit

membuang sifat takabur,sombong dan sukab e r m e g a h - m e g a h .Perhatikan dan contohi oranglain yang sedia merendah diri.Tiada sebarang faedahdidapati daripada sifatsombong atau angkuh: dantiada sebarang kerugiankepada seseorang yangmerendah diri.

S IFAT ikhlas melambangkan kesucian terhadap sesuatukebajikan mahupun pekerjaan sama ada yang berhubungdengan Pencipta atau sesama manusia. Justeru itu, tanpa

sifat keikhlasan ini, sesuatu pekerjaan atau kebajikan yang dilakukanitu hanya kosong dan tidak mempunyai sebarang nilai atau kepuasanyang hakiki. Tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian daripadaketenangan jiwa seseorang itu bergantung kepada kepuasan ataukeikhlasan ketika melakukan pekerjaan. Ikhlas adalah suatuanugerah dan tidak semua manusia menerima nikmat ikhlas ini.

Keikhlasan seseorang banyak bergantung kepada nilai-nilai murnidalaman yang dihidupkan oleh diri insan itu sendiri. Di sinilah nilai-nilai keikhlasan akan mula berputik untuk membuahkan hasil yangtidak ternilai harganya. Keikhlasan hati ini tidak terbatas kepadasesuatu perbuatan sahaja, namun ianya mencakupi seluruhperbuatan dan perilaku manusia seluruhnya. Ia turut melibatkansegala tindakan seseorang seperti tutur kata, perilaku, pekerjaandan sebagainya.

Justeru, dalam sebuah organisasi seperti JUPEM, keikhlasanmerupakan elemen penting dalam menerapkan semangat perpaduandi kalangan anggotanya. Semangat perpaduan dan kerjasama yangberterusan adalah asas dalam mengekalkan JUPEM sebagai sebuahorganisasi yang dinamik, unggul seterusnya melakar namadi peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Kita amat bertuah keranaberada dalam sebuah organisasi yang melebihi 115 tahunberpengalaman dalam urus tadbir melaksanakan aktiviti ukur danpemetaan. Dengan ini, JUPEM lebih dewasa dan mempunyaikeseimbangan kakitangan dalam pelbagai kepakaran yang dapatmenjalankan tugas secara terancang dan sempurna. Keadaan iniboleh dijadikan sebagai pemangkin kepada proses pembelajaranorganisasi yang akhirnya mampu menjana ilmu (knowledge creation)dalam meningkatkan daya saing individu dan organisasi.

Oleh yang demikian, sebagai anggota yang bertanggungjawab,seharusnya kita menghindarkan budaya mementingkan diri, dengkidan pelbagai sikap negatif lain yang bertentangan denganpersetujuan daripada Kod Etika serta Surat Aku Janji yang telahdimetarai. Dalam ruang lingkup yang wujud dalam organisasi, kitaharus peka dan dapat mengawal diri daripada terperangkap atautersasar dengan pelbagai pemesongan. Yang pasti kita bersediamengakui kesilapan dan berusaha memperbaiki kelemahan diri.Budaya ini membolehkan kita melaksanakan tugas harian dalamsuasana selesa dan bebas daripada sebarang masalah, gangguanatau penghalang serta dapat menjadikan aktiviti harian sebagaiibadah ke arah keredaan Allah.

Berita Ukur 2002

2

Sidang PengarangSidang Pengarang Rencana PengarangRencana Pengarang

Page 3: Bil: 32 / 2002

Mesyuarat Pengurusan JUPEM 1/2002Mesyuarat Pengurusan JUPEM 1/2002t a n d a t a n g a n i S u r a t A k u j a n j i d a n S a s a r a n K e r j a Ta h u n a n

2

Berita Ukur 2002

3

S ESUATU kejayaan tidak akan dapatdicapai dan memenuhi kehendak sasarantanpa disertai dengan pengurusan yang

cekap dan teratur. Menyedari hakikat ini, JUPEMtelah mengadakan Mesyuarat Pengurusan pada17 - 18 Januari 2002 di Berjaya Tioman Resort,Pahang bagi membincang dan merangkaperancangan ke arah melicinkan lagi urus tadbirJUPEM secara keseluruhan dan dihadiri olehPengurusan Tertinggi, semua Pengarah UkurNegeri dan Ketua Seksyen.

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh KetuaPengarah Ukur dan Pemetaan Malaysia, Y. BhgDato’ Hamid Ali ini membincangkan secaraterperinci prestasi dan kemajuan yang dicapai padatahun 2001 dan menetapkan matlamat bagi tahun2002. Kemajuan yang dibincangkan meliputi aktivitiukur geodetik, pemetaan, pengukuran hakmilik,persempadanan antara negeri-negeri danantarabangsa. Melalui kaedah ini, pihakPengurusan JUPEM dapat mengenalpastikejayaan dan kelemahan yang perlu diambiltindakan susulan dan perhatian.

Selain membincangkan pencapaian kemajuanaktiviti, mesyuarat ini juga membincangkanmasalah kewangan dan kelancaran programpembangunan yang dilaksanakan.Pengarah-Pengarah Ukur Bahagian jugamembentangkan kemajuan dan perancanganaktiviti di bahagian masing-masing.

Selain itu, peruntukan kewangan yang diperlukandalam melaksanakan projek pada tahun 2002 jugaturut dibentangkan di mesyuarat ini. Ketikamenggulung perbincangan, Ketua Pengarah Ukurdan Pemetaan telah mengulas dengan terperincitentang prestasi yang telah dicapai di sampingmenyenaraikan langkah-langkah yang perludiambil bagi mencapai matlamat sebagaimanayang telah ditetapkan.

Serentak dengan mesyuarat ini, satu majlismenandatangani Sasaran Kerja Tahunan -SKT danSurat Akujanji bagi semua Pengarah UkurBahagian, Pengarah Ukur Negeri dan KetuaSeksyen berlangsung di hadapan Ketua PengarahUkur dan Pemetaan.

Page 4: Bil: 32 / 2002

adalah sebahagian daripada organisasi sertakomitmen yang tinggi terhadap tugas dantanggungjawab yang diamanahkan, JUPEMberkeyakinan untuk terus maju menuju era yanglebih gemilang.

Mengimbas kembali beberapa kejayaan yang laluseperti penghargaan Special Achivement Awardsin GIS dari pihak ESRI, USA, melalui pelaksanaanSistem Pengurusan Data Kadaster,penganugerahan Sijil MS ISO 9002 oleh MAMPUdan lainnya merupakan pengiktirafan di ataskemampuan JUPEM dalam melaksanakanprogram dengan berkesan. Lanjutan daripadaitu, JUPEM telah berjaya mengukir nama di petadunia dan secara tidak langsung telahmenonjolkan imejnya di peringkat kebangsaandan antarabangsa.

Dalam tahun 2001, JUPEM telah menciptasejarah tersendiri yang banyak memberi impakpositif kepada kesohorannya apabila berjayamenganjurkan dua persidangandi peringkat antarabangsa iaitu BengkelPenggunaan Sistem Satelit Navigasi Globalperingkat Asia-Pasifik dengan kerjasamaPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, KerajaanMalaysia dan Kerajaan Amerika Syarikat danPermanent Committee On GIS Infrastructure ForAsia and The Pacific - Working Group 1 andWorking Group 3 Workshop On RegionalGeodesy and Cadaster. Kejayaan ini telahmeletakkan JUPEM setaraf dengannegara-negara maju lain dalam melaksana danmengikuti perkembangan disiplin ukur danpemetaan masakini.

Selain itu, JUPEM juga telah memenangiAnugerah Inovasi Perkhidmatan Awam melaluipenghasilan produk baru Peta Elektronik (e-map)dan terpilih sebagai salah satu daripada limaagensi kerajaan memenangi Anugerah LamanWeb Terbaik Perkhidmatan Awam KerajaanTahun 2001.

Ketika ini, agenda Teknologi MaklumatKomunikasi (ICT) telah membuka ruang yang luasdalam meningkatkan kualiti perkhidmatan danpenyebaran maklumat. Dalam konteks ini,tanggungjawab JUPEM adalah besar dalammembangun dan melaksanakan projek-projekICT yang berorientasikan mesra pelanggan kearah pelaksanaan Kerajaan Elektronik. JUPEMtelah menyediakan perancangan projek

Dari m/s 1

Berita Ukur 2002

4

Page 5: Bil: 32 / 2002

Jemaah Kebajikan Islam JUPEMpengkomputeran jangkapanjang yang komprehensifmelalui Information TechnologyStrategic Planning ñ ITSP.Dengan ini JUPEM akan lebihberupaya memperkemaskanlagi kaedah penyebaranmaklumat dan memberikanperkhidmatan melalui lamanweb termasuk menjalankanurusniaga e-commercemaklumat ukur dan pemetaansecara on-line.

Di antara projek yang diberikeutamaan dalam ITSP adalahoutsourcing data kadasterberdigit dan data topografiberdigit bagi Sabah danSarawak. Ia bertujuan bagimewujudkan pangkalan dataukur kadaster dan datapemetaan yangk e m a s k i n i d a n l e n g k a pm a s i n g - m a s i n gm e n j e l a n g t a h u n 2 0 0 3dan 2006.

Seterusnya Ketua PengarahUkur dan Pemetaan menyeruagar semua warga JUPEMtidak ketinggalan dan dapatmengikuti perkembangansegala pembaharuan danpemodenan yangdilaksanakan. Setelah selesaiMajlis Perhimpunan, Y. Bhg.Ketua Pengarah Ukur danPemetaan bersama semuayang terlibat beredar keJamuan Ringan bersamapegawai dan kakitangan yangdisediakan di luar Dewan.

Perhimpunan ini diadakanserentak di semua JUPEMNegeri di mana teks perutusanucapan Ketua Pengarah Ukurdan Pemetaan dibacakan olehPengarah Ukur Negeriberkenaan.

J EMAAH Kebajikan IslamJUPEM telah mengadakanMesyuarat Agung Ke 36

pada 30 Mac 2002 bertempat diDewan Ukur Ibu Pejabat, KualaLumpur. Mesyuarat inidirasmikan oleh Pengarah UkurBahagian (PengeluaranPemetaan) Tuan Haji MuhamedKamil Mat Daud mewakili KetuaPengarah Ukur dan Pemetaan,Y. Bhg. Datoí Hamid Ali.

Dalam ucapan aluan perasmian,Tuan Haji Muhamed Kamilmenyatakan bahawa dalam usiayang telah mencapai 36 tahundari penubuhannya, JemaahKebajikan Islam JUPEM bolehdianggap sebagai sebuahorganisasi yang telah dewasa,

matang danberpengalaman.Menurutnya lagi,dengan jumlahkeahlian yang telahmencapai 393orang, banyakaktiviti telahdilaksanakan danini sememangnyamemerlukan suatuorganisasi yangk e m a s ,pengurusan yangcekap dan mantap.

Lantaran itu, segala aktiviti yangberbentuk kebajikan dankeagamaan yang dijalankanoleh Jemaah secara tidaklangsung diiktiraf sebagaisebahagian daripada aktivitiJUPEM. Namun begitu adalahdiharapkan agar aktiviti yangdirancang dan dilaksanakankelak lebih baik daripada tahunlepas khususnya yang berkaitandengan kebajikan ahli-ahli.

Jemaah juga mengelolakanceramah bulanan JUPEM bagipenerapan nilai-nilai Islam dalamPerkhidmatan Awam mengikutPekeliling Am Bil: 2 Tahun 2001.Ini termasuk menentukan jadual,tajuk, pemceramah dan tempatnya.

mengelolakan ceramah penerapan nilai-nilai IslamJemaah Kebajikan Islam JUPEM

5

Berita Ukur 2002

Page 6: Bil: 32 / 2002

Seminar & Pameran Falak SyarieP E R K E M B A N G A Nteknologi yang semakincanggih dan

dimanfaatkan secara bijaksana akanmembawa kepada kesempurnaandalam kehidupan.Dalam hubunganini Jabatan Mufti Negeri Melaka danPersatuan Falak Syarie Malaysiadengan kerjasama Kerajaan NegeriMelaka telah menganjurkanSeminar Penghayatan Ilmu FalakPeringkat Negeri Melaka pada7 - 8 April 2002 bertempat di AirKeroh díVillage Resort, Ayer Keroh,Melaka. Majlis perasmiannyadisempurnakan oleh Ahli MesyuaratKerajaan YB Datuk Hj. Long Md.Said mewakili Ketua MenteriMelaka, YAB Datuk Seri Hj. Mohd.Ali Rustam.

Sebagai jabatan kerajaan yangterlibat secara langsung denganaktiviti falak syarie, JUPEM turutmengambil bahagian denganmembuka ruang pameran diprogram ini. Pameran ini telahmenarik ramai pengunjungkhususnya mereka yang inginmendapatkan maklumat dantatacara perkiraan sertaperalatan yang digunakan olehJUPEM dalam aktiviti falaksyarie.

Seminar yang julung kalidiadakan di Negeri MelakaBandaraya Bersejarah adalahbersempena Sambutan Ma’alHijrah, 1423 dan Pelancaran

Projek Pembinaan Balai CerapNegeri Melaka. Balai Cerap iniadalah di bawah kelolaanJabatan Mufti Negeri Melakayang digunakan untuk aktvitifalak syarie.

Falak Syarie adalah sebahagiancabang bidang astronomi yangberkait rapat dengan beberapapraktis dan amal ibadat di dalamAgama Islam. Oleh itu, di erakebangkitan Islam ini, kita harusberusaha bagi mengembalikansemula keunggulan ilmu falak inike tempatnya.

Sejak tahun 1977, JUPEM telahmenganggotai Majlis KebangsaanBagi Hal Ehwal IslamNegeri-Negeri berkaitan denganfalak syarie. Dalam Majlistersebut, JUPEM telahmemainkan peranan dalampenyediaan Kalender Islam danpenentuan Arah Kiblat denganmenggunakan kepakarandengan kaedah terkini yangdimiliki. JUPEM juga membuatperkiraan di sampingmenyediakan alat dan tempatuntuk cerapan hilal. Kini terdapat26 buah tapak cerapan diseluruh negara yang digunakanuntuk menentukan awal bulanhijrah khususnya bagi bulanRamadhan, Syawal danZulhijah. Bagi maksud ini,JUPEM akan bersamakakitangan Jabatan AgamaIslam Negeri bagi menjalankancerapan hilal di lokasi yangditetapkan.

mendedahkan bidang astronomi dalam kehidupanSeminar & Pameran Falak Syarie

6

Berita Ukur 2002

Page 7: Bil: 32 / 2002

Current Situation And ExpectedMalaysian Economy For The Year 2002

I KLIM ekonomi yang tidakmenentu sering menjadi isuperbincangan formal dan

tidak formal. Dalam hubunganini, JUPEM bersama BahagianUkur Tanah, PertubuhanJuruukur Malaysia (ISM)menganjurkan SeminarEkonomi Malaysia pada 12Januari 2002 bertempat diDewan Ukur, Ibu Pejabat, KualaLumpur.

Seminar yang dipengerusikanoleh Dr. Abdul Kadir Taib,Pengarah Ukur Bahagian(Pengurusan danPembangunan) yang jugaPengerusi Bahagian Ukur TanahPertubuhan Juruukur Malaysiatelah mendapat sambutanmenggalakkan dan berjaya

menarik lebih 150 orang peserta.Seminar ini telah menampilkanpenceramah yang mempunyaihubungan secara langsungdengan perkembangan dan iklimekonomi yang melanda negaramasakini.

Ceramah yang bertajuk ‘CurrentSituation And Expected

Malaysian Economy For TheYear 2002’ yang disampaikanoleh Prof. Dr. Mahani ZainalAbidin Pensyarah Ekonomi dariUniversiti Malaya. Menurut Dr.Mahani, sejak tahun 1997 iaitu

bermulanya krisis mata wangdan keadaan ekonomi duniayang tidak menentu, ramai dikalangan rakyat Malaysiacenderung dan mengikutiperkembangan ekonomi sepertipelaburan, tukaran wang dansebagainya. Beliau yang jugaAhli Majlis Tindakan EkonomiNegara - MTEN menyatakan

bahawa pihak kerajaan banyakmemperkenalkan programrangsangan ekonomi dalammemulihkan kelembapanekonomi negara. Di samping itu,pihak kerajaan juga telah

menambah peruntukanpembangunan kearahmeningkatkan lagi kecairan danmerangsang pertumbuhanekonomi negara.

Seminar ini telah mendedahkanpermasalahan dan tindakansusulan yang dilakukan olehahli-ahli ekonomi dalammemulihkan kesan kelembapanekonomi negara. Selainmendapat pendedahan danpengalaman baru, seminar inijuga dapat mengeratkan lagihubungan antara kakitanganJUPEM dan ahli-ahli ISM.

Turut hadir di seminar ini adalahTimbalan Ketua SetiausahaKementerian Tanah danPembangunan Koperas iDatuk Othman Baba,pegawai- pegawai kananJUPEM dan kementerian.

Current Situation And ExpectedMalaysian Economy For The Year 2002

Berita Ukur 2002

7

Page 8: Bil: 32 / 2002

THIS article is a review ofthe evolution of theMalaysian Geodetic

Surveying and the purpose is togive an insight into theapplications. The ultimate goalof geodetic networks of thecountry is providing the controlessential for its mapping andcharting programs. Closelyrelated to the mappingrespons ib i l i t y i s t herequirement for positionboundar ies - in te rna t iona l ,national state and smallerpolitical subdivisions. To avoidextensive litigation over borderor boundary disputes thegeodetic data must be ofhighest accuracy and reliability.

Concepts and Definitions

Reference Surface

Surveying requires the adoptionof reference surfaces to whichpoints surveyed on the irregularsurface of Earth may be related.These surfaces are used as abasis for the computation forbearing and distances betweenpoints and the areas for figuresand also as datum for height.

For small areas a sphere maysuffice, but for distance greaterthan about 100 km it is foundthat an ellipsoid model ispreferable instead of sphere.This is to maintain the accuracyin computation demanded bythe precision of observation. Forthis reason in geodetic surveyingearth is considered as ellipsoid(ellipse rotated about its minoraxis) is adopted as anapproximation of the size andshape of the Earth.

The geodetic reference used inMalaya is Modified EverestEllipsoid which is also known asMalayan Ellipsoid. The EverestEllipsoid was originally definedin Indian Yards and the when

Malaysian Geodetic Surveying - (Part-1)conversion to meters was donefor MRT and the Chaney &Benoit 1896 factor was taken intoaccount instead of the factor forIndian Yards. This was named asModified Everest Ellipsoid.

In early days four surveyingtechniques:

i. Astronomic positioningii.Triangulationiii.Trilaterationiv.Traverse

are generally used for thedetermining the exact position ofpoints on the earthís surface.Geodesists uses astronomicpositions along with other typesof survey data such atriangulation and trilateration toestablish precise positions.Single astronomic positionswhich are not interconnected bygeodetic survey are of little valuebecause they are not correlated.

The most common type ofgeodetic survey is known astriangulation was originally thetechnique used to extendcontrol. It differs from the planesurvey in that they more accurateinstrument are used, instrumenterrors are either predeterminedso that they can be compensatedfor in the computation, and morerigorous procedures areemployed to reducedobservational errors. Thepositions established bytriangulations are mathematicallyrelated to each other.

What is triangulation?

Basically, triangulation consistsof the measurement of the anglesof a series of triangles. Theprinciple of the triangulation isbased on the simpletrigonometric procedures. If thedistance along one side of atriangle and the angles at each

end of the side is accuratelymeasured the other two sides ofevery triangle can be computed.The measured side of the basetriangle is called a base line.

History of Triangulation ofPeninsular Malaysia

In the early days land weremainly alienated for tin miningand for agricultural purposes inthe State of Perak. Some ofthese lands were isolated, andvarious proposals weresuggested to carry outtriangulations mainly to providecontrol for the land officesurveys.

During the period of 1888 and1896, a Trigonometrical Surveywas conducted in Perak Penangand Kedah for the purpose ofcontrolling cadastral survey.This system is known as PERAKSYSTEM which has a baselinemeasured in Larut, astronomicalobservation for latitude andAzimuth at Scottís Hill nearTaiping and on a latitude at FortCornwallis in Penang.

In 1899 the triangulation wasfurther extended southwardswhich had eventually spreadover the whole country. Thesecond system of triangulationknown as ASA SYSTEM , wasbase on a Base Line measuredat Tanjung Malim, latitude,longitude and azimuth at BukitAsa.

These two triangulations werefound to be not of high accuracythroughout the network. Therewas a difference between thelongitudes of points common tothe two system increased rapidlyfor Asa northwards until itreached 71 feet in North Perak.This led to the introduction FirstOrder Triangulation to overcomethe unaccountable differencesbetween Standard traverses and

Malaysian Geodetic Surveying - (Part-1)

8

Berita Ukur 2002

Page 9: Bil: 32 / 2002

Triangulation.

By 1908 the TrigonometricalSurvey Department havetraversed 1,491 miles mainly onthe western side of the mainrange of the country. The majorTriangulation of Pahang wascompleted in 1909. Thetriangulation was extended to thenew Siamese boundary in 1910.The Johor major Triangulationconnected from Pahangboundary to Singapore wascompleted in 1911. In 1912triangulation survey connectingKedah-Perlis with AdmiraltyTriangulation of coast andislands off Perlis to providepoints for determination ofwestern sea extension ofboundary.

Anglo-Siamese BoundaryCommission (1909 -1913)

Under this treaty, Siamtransferred the administrativerights to British for the States ofKelantan Trengganu, Kedah andPerlis. This arises the need fordelimitation of the newboundary. Under ColonelJackson who was then the FirstChief Surveyor of FederatedMalay States (FMS) wasappointed as President of BritishParty to the Anglo-SiameseBoundary Commission in 1909.The demarcation of landboundary of 352 miles of which61 miles were midstream ofSungai Golok was completed inOctober 1912.

Primary Triangulation Malaya1913-1916

This revision of the triangulationwas done by higher precisioninstrument using the Repsold 10inch micrometer theodolite. Thechain of primary triangulationsknown as Repsold Triangulationwhich ran through the country. Itconsists of chain from Thailand

border running through KedahPerak Pahang Negeri Sembilanand Johore to Singapore, withthe secondary chain from northPahang to north Kelantan.Theerror of an observed angleobtained from the triangularmisclosures is 0.38î which isgood considering good at thattime.

In 1948 it was decided to haveone common system due toinaccuracy in the oldertriangulations and in particularthere was a substantialdifferenced in geographicalposition between the commonpoints of the Asa and PerakSystems. It was found that thatlatitude differences was notsuitable for mapping purposes.Then it decided to alter thelatitude and longitude of Originof Repsold Triangulation(Kertau). This change gave riseto Malayan RevisedTriangulation.

Connections to theNeighboring Triangulations

1937-1946

A connection between MalayanPrimary Triangulation and RiouwTriangulation were made bythe Dutch in 1937. The differencebetween the two system was :-

Malaya - Riouw Latitude = + 01’’.42Malaya - Riouw Longitude = + 13’’.27

The Triangulation system ofMalaya were connected toThailand in early 1946 and thedifference then obtained was:-Malaya - Siam Latitude =+11’’.09Malaya - Siam Longitude =- 08’’.24

The Malayan RevisedTriangulation (MRT 48)

(1948 - 1963)

This triangulation is based onthe Repsold Triangulation. Thisconsist of 77 geodetic, 239primary and 708 secondarytertiary points. Since theRepsold Triangulation was ofgeodetic order, it was used as abase for the new system. Theadjustment of the figures ofRepsold Triangulation asdetailed in the PrimaryTriangulation of Malaya was notchanged but the latitudes of allpoint were recomputed and thisresulted in a constant correctionfor all the points. Latitude andLongitude value were change3.5’’ and 0.10’’ respectively.

Previously Cassini - Solderprojection were used formapping but in a decision wasmade to change the mapprojection to Rectified SkewOrthomorphic (RSO) system.Due to the inaccuracy of theexisting network and there nototal network coverage for thewhole country it was thendecided to have one commonsystem.

The Malayan RevisedTriangulation (MRT) has beenused as the geodetic base forgeodesy mapping cadastraland several other scientificactivities since 1948. The figureof Earth (Spheroid) adopted forMRT is Everest Spheroid but onthe Malayan Rectified SkewOrthomorphic Projection.

The Malayan RevisedTriangulation (MRT 68)

(1963-1968)

In 1963, the American MappingServices (AMS) had completedthe preliminary adjustment ofThailand primary stations to

9

Berita Ukur 2002

Bersambung ke ms 15

Page 10: Bil: 32 / 2002

Penyusunan Semula Struktur Organisasi JUPEM

B ERIKUTAN denganperanan JUPEM yangsemakin penting dan

mengikut perkembangansemasa, satu kertas cadanganbagi penyusunan semulastruktur baru telah dikemukakanke Kementerian Tanah danPembangunan Koperasi pada25 Mei 2001.

Lanjutan daripada itu, beberapasiri taklimat dan lawatan olehpihak Bahagian PembangunanOrganisasi JabatanPerkhidmatan Awam telahdiadakan di Ibu Pejabat, PulauPinang dan Kota Bharu.Seterusnya pada 19 Februari2002, pihak JPA telahmembentangkan cadanganpenstrukturan baru JUPEM diMesyuarat Jawatankuasa KhasBagi Mengkaji Jawatan-jawatanTertinggi (JKTT) yangdipengerusikan oleh KetuaSetiausaha Negara.

Berkuatkuasa mulai 16 Mei2002, JUPEM telahmelaksanakan penyusunansemula struktur barunya yangtelah diluluskan oleh Jabatan

Perkhidmatan Awam melaluiWaran Perjawatan Bil:E 20Tahun 2002 mengikut Seksyen15(a) Akta Prosedur Kewangan1957.

Struktur baru ini menggantikanstruktur yang dilaksanakan sejaktahun 1994 berikutanpelaksanaan Sistem SaraanBaru (SSB). Ini merupakanpenstrukturan kali ke dua sejakpelaksanaan SSB dan ianyaadalah di antara jabatan kerajaanyang terawal melaksanakannyadi abad baru ini. Pelaksanaannyaadalah lebih menjurus kepada

pengembangan perkhidmatan,penyediaan dan penyebaranmaklumat geospatial yangefisien dan berkesan. Namumbegitu, JUPEM terusmengekalkan objektif dan fungsiutama dalam dua aktivitinya iaitukadaster dan pemetaan.

Di bawah struktur baru ini,JUPEM dibahagikan kepada tigaprogram iaitu Pejabat KetuaPengarah Ukur dan Pemetaan,Bahagian Pemetaan danBahagian Kadaster.

Konsep penyusunannya adalah

ke arah sebuah organisasi yang mantap, dinamik dan mesra pelanggan

10

Berita Ukur 2002

Penyusunan Semula Struktur Organisasi JUPEM

Page 11: Bil: 32 / 2002

berdasarkan ‘zero base’ di manapenekanan dibuat kepadakehendak fungsi program utamaJUPEM. Ia dirancangsedemikian supaya tiadapertindihan tugas sama ada diperingkat program ataupunseksyen-seksyen di bawahnya.Sementara itu, seksyen-seksyenyang terletak di bawah PejabatKetua Pengarah Ukur danPemetaan adalah berperanandalam melaksanakan dasarpengurusan dan pembangunansecara keseluruhan.

Pelbagai sudut dan aspek sertabeberapa elemen baru telahdiambil kira dan dimasukkan kearah menjadikan sebuahorganisasi yang mantap,

dinamik dan mesra pelanggan.Penyusunan semula ini telahmenyebabkan pertambahanbilangan kakitangan daripada4433 kepada 4972 iaitupertambahan kakitangan

sebanyak 539 dan melibatkanimplikasi kewangan sebanyakRM 10.853 juta setahun. Selainitu, 1 jawatan PenasihatUndang-undang telah diwujudkandan diletakkan terus di bawahseliaan Ketua Pengarah Ukurdan Pemetaan.

Terdapat satu perubahan besardalam penstrukturan semula inidi mana JUPEM akanmelaksanakan dengan sendiriurusan yang melibatkanperkhidmatan dan kewangan.Sebelum ini, urusanperkhidmatan dan kewangandilaksanakan oleh kementerian.JAWATAN 4433 4972 539

Juruukur Gred Utama 2 4 2 Juruukur Gred 1 9 21 12 Juruukur Gred 2 35 58 23 Juruukur Gred 3 138 180 42 Sokongan I 384 587 203 Sokongan II 1603 1667 64 Sokongan III 2262 2455 193

JAWATAN SEMASA BARU TAMBAHAN

JUMLAH 4433 4972 539

KETUA PENGARAH UKUR DANPEMETAAN / PENGARAH PEMETAAN

NEGARAJuruukur JUSA `A` / Kolonel Kehormat

TIMB KETUA PENGARAH UKUR DANPEMETAAN

Juruukur JUSA `B`

PENASIHAT UNDANG-UNDANGPegawai Undang L2

PENGARAH PEMETAANPERTAHANAN(Brig. Jeneral)

PENGARAH UKURBAHAGIAN PEMETAAN

Juruukur JUSA `C`

SEKSYENPENEWANAN DATA

Juruukur J1

SEKSYENPANGKALAN DATA

Juruukur J2

SEKSYEN TOPOSEMENANJUNG

Juruukur J1

SEKSYEN TOPOSARAWAKJuruukur J1

SEKSYENKARTOGRAFI

Juruukur /Jurukartografi J1

SEKSYENPERKHIDMATAN

PEMETAANJuruukur J1

SEKSYENE / PERSEMPADANAN

Juruukur J1

SEKSYENTOPO SABAHJuruukur J1

SEKSYEN GEODESIJuruukur J1

SEKSYENPERCETAKAN PETA

Juruukur /Jurukartografi J2

SEKSYENPERANCANGAN,PENYELIDIKAN &PEMBANGUNAN

Juruukur J1

SEKSYENPENTADBIRAN &PERKHIDMATAN

PTD M1

SEKSYENPEMBANGUNAN

SISTEMPSM F2

SEKSYENPERANCANGANGUNATENAGA

Juruukur J2

JAWATAN KADERJKR, NaLIS

JPN, BAKSAINSTUN

PENGARAH UKURBAHAGIAN KADASTER

Juruukur JUSA `C`

SEKSYENPENYELARASAN DAN

DASAR KADASTERJuruukur J1

SEKSYENPERUNDANGAN

Juruukur J2

SEKSYEN NAZIRANJURUUKURBERLESEN

2 X Juruukur J2

JUPEM NEGERI

PAHANG-J1PERAK-J1JOHOR-J1SELANGOR-J1KELANTAN-J1KEDAH-J1P.PINANG-J1W.P.K. LUMPUR-J1N.SEMBILAN-J1TERENGGANU-J1MELAKA-J2PERLIS-J2W.P. LABUAN-J2

11

Berita Ukur 2002

Page 12: Bil: 32 / 2002

Anugerah Khidmat Cemerlang 2001

P ENGIKTIRAFAN danpenghargaan kepadakakitangan JUPEM yang

telah menampilkankecemerlangan perkhidmatandalam melaksanakan kerja dantanggungjawab disalurkanmelalui Anugerah KhidmatCemerlang (AKC).Penganugerahan ini diharapakan menjadi pendorong kepadabarisan kakitangan yang lainuntuk terus menjalankantanggungjawab dengan tekun,

rajin dan efisien sertaberterusan.

Sehubungan denganitu, JUPEM telahmengadakan padaMajlis AKC 2001 pada24 Jun 2002bertempat di HotelRenaissance, MelakaB a n d a r a y aBersejarah. Seramai198 orang kakitangandari kumpulansokongan telah dipilihuntuk menerima AKCyang melibatkan 79mendapat pergerakan

gaji secara melintang dan 119menegak.Majlis penganugerahanini telah disempurnakan oleh Y.Bhg. Dato’ Hamid Ali, KetuaPengarah Ukur dan Pemetaan.

Dalam ucapan alu-aluan, Y. Bhg.Ketua Pengarah Ukur danPemetaan telah menyatakanbahawa pihak pengurusanJUPEM akan memperkenalkanAnugerah KPU di musim akandatang. Anugerah ini adalahuntuk kakitangan yang

mempunyai prestasi cemerlangtetapi tidak disenaraikan untukmenerima AKC di tahun berkenaan

Majlis ini juga turut meraikan 11orang kakitangan yang akanbersara pada tahun 2002. Majlisyang julung kali diadakan iniadalah bagi memberikanpenghargaan ke atassumbangan yang telah diberikansepanjang perkhidmatannyayang kebanyakannya telahmelebihi 30 tahun. Majlisdiserikan dengan persembahanmantap nyanyian 5 buah laguoleh Kumpulan Koir JUPEM.

Turut hadir di majlis ini adalahTimbalan Ketua SetiausahaKementerian Tanah danPembangunan Koperasi, Y. Bhg.Datuk Osman Baba, semuaPengarah Ukur Negeri, KetuaSeksyen dan pegawai kananKementerian Tanah danPembangunan Koperasi.

Berikut disenaraikan nama-namapenerima AKC bagi kategorimelintang.

Mohd. Asman JemoPem. Teknik J4Sarawak

Mazlan MohamedPem. Teknik J4Ibu Pejabat

1 9 8 k a k i t a n g a n t e r i m a s i j i l p e n g h a r g a a nAnugerah Khidmat Cemerlang 2001

12

Berita Ukur 2002

Page 13: Bil: 32 / 2002

Mohd. Pauzi YaacobPem. Teknik J 5Kelantan

Hamdan WahabPem. Teknik J5Kedah

Orbit LumpiauPem. Teknik J5Sabah

Panneerchelvam a/lGivindasamyPem. Teknik J5Perak

Sufian ShuibPem. Teknik J5Topo Wil. Utara

Ramli JaafarPem. Teknik J5Johor

Mohd. Azmi MokhtarPem. Teknik J5CAMS

Sariam Hj. OthmanPem. Tadbir N6Melaka

Sit Hou ChinJuruteknik J6Kedah

Sharipah OthmanJuruteknik J6W.P Kuala Lumpur

Mohd. Shaman JaesJuruteknik J6Johor

Hishammudin DasukiJuruteknik J6CAMS

Ideris SehatJuruteknik J6Johor

Maznah SenawiJuruteknik J6Kelantan

Normala YusoffJuruteknik J7Kelantan

Noor Sanusi HassanJuruteknik J7Kelantan

Zulkifli SaidinJuruteknik J7Pulau Pinang

Che Su DinJuruteknik J7Terengganu

Din Abd. RahmanJuruteknik J7Terengganu

Paudziah BahariJuruteknik J7Terengganu

Shahidin YaacobJuruteknik J7Kedah

Osman Abu BakarJuruteknik J7Kedah

Zainal Abidin Mohd. IsaJuruteknik J7Negeri Sembilan

Han Juat WahJuruteknik J7W.P Labuan

Mansor SamadJuruteknik J7Negeri Sembilan

Mohd. Zibidi YahayaJuruteknik J7Perak

Mahani SaidJuruteknik J7Perak

Zamri RaniJuruteknik J7Pahang

Zakaria Awang HitamJuruteknik J7Pahang

Ahmad AbdullahJuruteknik J7Pahang

Nur Suraimeee AhmadJuruteknik J7Pahang

Mohd. Tarmizi AyobJuruteknik J7Topografi Semenanjung

Abdul Rahman MohamadJuruteknik J7Geodesi

Suhaimi YusoffJuruteknik J7Geodesi

Ibrahin JaffaJuruteknik J7Johor

Mohamad Azmi ZainalJuruteknik J7Selangor

Mohd. Nizam SohoJuruteknik J7Selangor

Siti Rokiah AbdullahJuruteknik J7Selangor

Saidin ZakariaJuruteknik J7Penyelidikan Peta

Abdul Rahman AhmadJuruteknik J7Fotolito

Azmi AriffinJuruteknik J7Kartografi

Wan Mahani Wan HassanJuruteknik J7Kartografi

Abdul Razak Hj. AwangPem. Tadbir N9Topografi Wil. Utara

Abdul Wahid Mohamad NorPem. Tadbir N9Terengganu

13

Berita Ukur 2002

Bersambung ke m/s 19

Page 14: Bil: 32 / 2002

JUPEM anjur Bengkel Tatatertib

T ATATERTIB yangdigariskan dalamPerkhidmatan Awam

untuk kakitangan adalah satuperkara yang harus diurus rapidan ditadbir dengan bijaksana.Pelaksanaannya yang teraturdapat membentuk peribadikakitangan yang berdisiplin beretikadan cemerlang.

Dalam hubungan ini, JUPEMtelah menganjurkan BengkelTatatertib Di Peringkat PegawaiPelapor pada 21-23 Mei 2002bertempat di Hotel Sri Malaysia,Genting Highlands, Pahang.Bengkel ini merupakan siri kedua lanjutan daripada bengkelpertama yang diadakan di Lumutpada 10 - 12 September 2001yang mendapat kerjasama dariBahagian Tatatertib, JabatanPerkhidmatan Awam.

Seramai 38 orang yang terdiridaripada semua Jurukur Daerahdan Penolong Pengarah UkurTopografi Wilayah telahmenyertai bengkel ini. Kumpulanyang terlibat dengan bengkel inimerupakan kumpulan pegawaiyang paling hampir denganpelaku kesalahan tatatertib iaitu

K u m p u l a nSokongan IIIBengkel init e l a hmendedahkans e c a r at e r p e r i n c it a t a c a r ap e r t u d u h a nperingkat awalke atassesuatu kest a t a t e r t i bb e r i k u t a nte rdapa tnya

unsur salah laku di kalangankakitangan mengikut peruntukanPerintah Am danpekeliling-pekeliling yangberkaitan.

P e s e r t a - p e s e r t a t e l a hdibahagikan kepada empatkumpulan untuk membuatpenyelesaian dan persembahanke atas kes yang diberikan.Pelbagai pendapat dan tafsiranyang dibentangkan dalam

p e r s e m b a h a n o l e hkumpulan-kumpulan telahmendapat reaksi positif daripeserta sehingga menjadi satusesi perbahasan yang hangat.

Sebagai rumusan di akhirbengkel, fasilitator berpuas hatidengan perjalanan sertapencapaian matlamat bengkelyang diadakan. Seterusnyabeliau mengharapkan agarpengalaman dan kefahaman yangdiperolehi dapat dimanfaatkanbagi meningkatkan lagi kualitiperkhidmatan kakitangan.

bincang tatacara pertuduhan peringkat awalJUPEM anjur Bengkel Tatatertib

14

Berita Ukur 2002

Page 15: Bil: 32 / 2002

Kerjaya Ukur Tanah Di Laman Minda

PENYEBARAN maklumatyang tepat berkaitandengan sesuatu kerjaya

adalah usaha yang perlu danharus diteruskan dalam menarikminat dan kefahamanmasyarakat umum. Dalamhubungan ini, perbincangankerjaya berkaitan denganJuruukur Tanah telah berlangsungmelalui Laman Minda pada 9 Mei2002 jam 12:00 tengahari.

Laman Minda adalah saturancangan pendidikan disiarkansecara langsung selama sejamoleh Astro Ria. RancanganLaman Minda yangmembicarakan mengenai kerjayaseorang Juruukur Tanah diMalaysia. Ini dipengerusikanoleh Hasrin Katuk, manakala ahlipanelnya adalah terdiri dari duatokoh yang tidak asing lagi dalamprofesion ukur tanah iaitu Dr.Abdul Kadir Taib, Pengarah UkurBahagian (Pengurusan danPembangunan) JUPEM dan Prof.Madya Dr. Jasmee Jaafar, KetuaJabatan Sains Ukur & Geomatik,UiTM, Shah Alam.

Perbincangan adalah berkisardengan kelayakan minima untukmengikuti kursus ukur tanah bagiperingkat sijil, diploma, sarjanamuda di Intitusi Pengajian TinggiAwam, Malaysia. Dalam pada itu,

penerangan juga diberikanberkaitan dengan mata pelajaranyang diajar dan perlu diambil olehpenuntut, latihan amali danlain-lain perkara yang diambilkirabagi melayakkan seseorangpenuntut itu dianugerahkan sijilsetelah selesai manamatkanpengajian dalam tempoh yangditetapkan.

Laman Minda jugamembicarakan peranan dankeperluan juruukur dalampembangunan negara disamping peranan yangdimainkan oleh pertubuhanprofesional seperti PertubuhanJurukur Malaysia - ISM danLembaga Jurukur TanahSemenanjung Malaysia-LJT.

Kerjaya Ukur Tanah Di Laman Mindam e m b i c a r a k a n k e l a y a k a n a k a d e m i k s e o r a n g j u r u u k u r

15

Berita Ukur 2002

South Asia Datum and offeredassistance to finalized theinternal readjustmentcomputation and integration ofMRT by Electronic DataProcessing to connect Malaya toSouth Asia Datum. During theseperiod the Survey Department ofMalaya forwarded data to AMS

and delivered 3 volumes oftrigonometrical data list.

According to the astronomicalobservation carried out byAmerican Mapping Services(AMS) at Datum origin (Kertau)the vertical deflection and originalazimuth do not satisfy Laplace’s

condition.The residual was about12 arc seconds. This indicatesthere is could be a possibility thatZ axis of MRT is not pointing toGreenwich meridian. The internalprecision of the network wasabout 30 ppm by closure of baseline lengths.

Penonton juga diberi peluanguntuk berinteraksi dengan ahlipanel menerusi talian telefonyang disediakan.

Bidang Ukur dan Pemetaan mulaberkembang di negara ini sekitartahun 1928 lanjutan daripadasatu khemah kerja ukur yangdiadakan di Port Dickson, NegeriSembilan. Di atas kesedaran dankeprihatinan pihak berkenaan diketika itu, usaha-usaha telahdilakukan yang menjurus kepadapenubuhan Sekolah Teknik diKuala Lumpur dan terusberkembang menjadi sebuahMaktab Teknik, Institut TeknologiKebangsaan dan seterusnyaUniversiti Teknologi Malaysiayang ada sekarang.

Dari m/s 9

Page 16: Bil: 32 / 2002

Lawatan Kerja Ke Vietnam

P ENGALAMAN dalambertukar pendapatdengan lain agensi luar

dapat memberikan dimensi barudalam melaksanakan urus tadbirke arah mewujudkan sebuahorganisasi yang berdaya saing.Dalam hubungan ini, PegawaiKanan Kementerian Tanah danPembangunan Koperasi danJUPEM telah mengadakanlawatan kerja rasmi ke Vietnampada 31 Mac - 6 April 2002.Rombogan ini diketuai olehKetua Setiausaha Kementeriantanah dan PembangunanKoperasi Y. Bhg. Prof. DatukDr. Nik Zain Hj. Nik Yusofmanakala JUPEM pula diwakilioleh Pengarah Ukur Bahagian(Pengurusan dan Pembangunan)Dr. Abdul Kadir Taib.

Lawatan kerja ini adalah atasjemputan rasmi oleh KetuaPengarah General DevelopmentLand and Administration - GDLAdan lawatan balas daripadabeberapa siri lawatan kerja keKementerian Tanah danPembangunan Koperasi danJUPEM. Vietnam merupakansebuah negara anggota ASEANyang mempunyai banyakpersamaan dengan Malaysia.

Oleh kerana terdapat banyakjabatan dan unit dalam GDLA,maka deligasi hanya membuatlawatan di beberapa jabatan danunit yang terletak di Hanoi danHo Chi Minh City sahaja. Ketikalawatan, deligasi diberi taklimatberkaitan dengan fungsi, operasidan teknologi yang digunakan

Memberi dimensi baru dalam urus tadbir di JUPEMLawatan Kerja Ke Vietnam

16

Berita Ukur 2002

di bahagian-bahagian berkenaan.

Melalui program lawatan kerja ini,deligasi dapat berkongsipengalaman dan bertukarpendapat di samping mendapatpendedahan dalam penggunaanaplikasi kerja, sistem, peralatandan teknologi terkini yangdigunakan.

Dalam aturcara yang lain,deligasi telah membuatkunjungan hormat ke atas DutaBesar Malaysia di Hanoi danKonsulate General Malaysia diHo Chi Minh City. Deligasi jugamelawat Cu Chi Tunnel terletak70 km dari Ho Chi Minh City yangmerupakan peninggalan sejarahdi Vietnam.

Page 17: Bil: 32 / 2002

Sempadan Antarabangsa Malaysia - Thailand

JAWATANKUASA TeknikalBersama SempadanAntarabangsa Malaysia-

Thailand telah mengadakanMesyuarat Ke 40 pada 5 - 7Februari 2002 di Chiang Rai,Thailand. Ketua Pengarah Ukurdan Pemetaan, Y. Bhg. Dato’Hamid Ali telah mengetuaiperwakilan Malaysia manakalaperwakilan Thailand diketuaioleh Lt. Gen. PrasatBurintrwatana, Director RoyalThai Survey Department.

Mesyuarat selama tiga hari iniberlangsung dalam suasanapenuh kemesraan danpersefahaman. Dalam ucapanaluan-aluan mesyuarat, KetuaPengarah Ukur dan Pemetaantelah menyatakan bahawa kerja-kerja penandaan danpengukuran di sepanjangSungai Golok telah berjalanlancar mengikut jadual danperancangan.

Menurutnya lagi, kesefahamandan kerjasama yang erat darisemua pihak yang terlibat dapatmenyelesaikan masalah baru

yang mungkin timbul dalamkerja-kerja penandaan danpengukuran dijalankan.Di samping itu kerjasama ini jugaharus dikekalkan agar dapatmeneruskan kerja-kerja siasatan,tanam pastian danpenyelenggaraan bersama keatas tanda-tanda sempadanbersama yang telah dimulakansejak 1993 dan di masa akandatang.

Ketua Pengarah Ukur danPemetaan telah melahirkan rasabangganya dan merakamkanucapan penghargaan kepadaPengarah Projek dan semuayang terlibat kerana telahmelaksanakan tugas dengancemerlang. Penglibatan dankomitmen padu sertausaha-usaha yang dilakukantelah berjaya menyenggaratanda sempadan akibat hilangatau berganjak dari kedudukanasal.

Ketika ini kerja-kerja penandaandan pengukuran sempadan tetapdan kekal di sepanjang SungaiGolok bagi Kawasan Keutamaan

VIII D telah mencapai 93% siap.Kawasan Keutamaan VIII D inimeliputi jarak sempadansepanjang 13km. Manakalabakinya selebihnya masih dalamperingkat penyediaan Field Plan.Keseluruhan jarak SempadanAntarabangsa Malaysia-Thailand di sepanjang SungaiGolok adalah 95 km.

Sementara itu, usaha-usahamendokumentasikan rekodpersejarahan penandaandan pengukuran SempadanAntarabangsa Malays ia-Thailand sedang giat dijalankan.Ketika ini kedua-dua belah pihaksedang mengumpul maklumatsecara berperingkat dan mengikuttajuk yang telah dipersetujui.Sempadan AntarabangsaMalaysia-Thailand ditentukanmengikut perjanjian yang telahditandatangani bersama olehKerajaan British dan Siam pada10 Mac 1909. Penandaan danpengukuran bagi sempadan daratsepanjang 551 km telahdimulakan pada 6 Julai 1973 danberakhir pada 26 September1985.

93% Kawasan Keutamaan VIII D meliputi jarak sepanjang 13 km disiapkanSempadan Antarabangsa Malaysia - Thailand

17

Berita Ukur 2002

Page 18: Bil: 32 / 2002

Isu Hakmilik Pulau-Pulau Sipadan dan Ligitan

LANJUTAN daripada perisytiharan PetaBaru Malaysia 1979 yang menunjukkanPulau Sipadan dan Pulau Ligitan sebagai

hakmilik Malaysia melalui pemberitahuan WartaKerajaan No:5745 bertarikh 21 Disember 1979,Indonesia telah membuat bantahan rasmi pada 8Februari 1980 mengenai perkara ini. Di antara lain,kandungan bantahan tersebut adalah sepertiberikut;

“ Pemerintah Indonesia telah mempelajari dengancermat garis-garis batas-batas yang ditunjukkandalam peta-peta dan mencatat denganpenyesalan yang dalam dan kekecewaan yangsangat bahawa Pemerintah Malaysia telahmenarik garis batas landas kontinen Malaysiadilaut Sulawesi, sebelah Timur dari kalimantanTimur, dengan menggunakan pulau-pulauIndonesia Sipadan dan Ligitan sebagai titik-titikpangkal. Tindakan ini yang diambil secara sepihak,jelas bertentangan dengan pengertian yang telahdicapai dalam perundingan-perundingan antaraMalaysia dan Indonesia tentang penentuangaris-garis batas landas kontinen antara keduaNegara, yang diadakan di Kuala Lumpur padatahun 1969. Pada waktu itu ada pengertian antaraDelegasi Malaysia dan Indonesia bahwa keranatidak ada kesepakatan yang dicapai tentangpemilikan atau hak milik atas pulau-pulau Sipadandan Ligitan, kedua delegasi telah sepakat untuksementara waktu mengesampingkan soalpenentuan garis batas di daerah itu.

Tindakan Malaysia untuk menarik secara sepihakdan sewenang-wenang batas-batas perairanterritorial dan landas kontinen di selat Melaka danSelat Singapura, Laut China Selatan dan LautSulawesi adalah bertentangan denganprinsip-prinsip hukum international dan praktikNegara yang berlaku maupun hukum laut yangbaru yang sedang berkembang dalam konperansiPerserikatan Bangsa-bangsa tentang Hukum Laut.

Oleh kerana itu Pemerintah Indonesia menolakkeabsahan klaim kedaulatan dan jurisdiksiMalaysia sebagaimana ditunjukkan dalampeta-peta yang dimaksudkan di atas, termasukklaim kedaulatan atas pulau-pulau IndonesiaSipadan dan Ligitan ......’’

Berikutan dari itu, di dalam Mesyuarat PertamaSuruhanjaya Bersama Malaysia-lndonesia yangdiadakan di Kuala Lumpur pada tahun 1992persetujuan telah dicapai untuk menubuhkanKumpulan Kerja Bersama di antara Malaysia danIndonesia bagi membincangkan tuntutanIndonesia ke atas Pulau Sipadan dan Ligitan.Dalam hubungan ini, JUPEM merupakan ahli bagiKumpulan Kerja Bersama Perundingan MengenaiPulau Sipadan dan Ligitan yang dipengerusikanoleh Ketua Setiausaha Kementerian Luar Negeri.

Setelah berunding sebanyak tiga kali, didapatikemajuan yang dicapai oleh Kumpulan KerjaBersama ini agak kurang menggalakkan. Ini telahmendorong pihak Malaysia mengesyorkan agarkedua-dua belah pihak merujuk kepada Kerajaanmasing-masing supaya dilantik pihak ketiga bagimenyelesaikan pertikaian ini seperti InternationalCourt of Justice (ICJ). Dalam hal ini pihak Indonesiamenyatakan bahawa jika pihak ketiga hendakdilibatkan maka pihaknya berpendapat pihak ketigayang akan dilantik itu sewajarnya daripada ‘ASEANHigh Council’ dan bukannya ICJ.

Dalam perkembangan selanjutnya, pihakIndonesia telah mencadangkan agar perundingandua hala mengenai pertikaian ini diteruskan tetapitidak menerusi Kumpulan Kerja Teknikal,sebaliknya menerusi ‘Special Envoys’. YABPerdana Menteri telah bersetuju dengan cadanganini dan telah melantik YAB Timbalan PerdanaMenteri sebagai wakil di pihak Malaysia.Sementara di pihak Indonesia pula telah melantik

Kes tuntutan Pulau Lijitan dan Pulau Sipadan di ICJ dari 3 - 12 Jun 2002Isu Hakmilik Pulau-Pulau Sipadan dan Ligitan

Pulau Sipadan

18

Berita Ukur 2002

Page 19: Bil: 32 / 2002

Menteri Sekritaris Negara sebagai wakil bagitujuan ini.

Kedua-dua wakil berkenaan telah mengadakanbeberapa siri rundingan bagi mencari jalanpenyelesaian ke atas pertikaian ini. Lanjutan dariitu, kedua-dua wakil tersebut telah menyiapkanderaf minit-minit perbincangan mereka yangterkandung di dalamnya cadangan-cadangan kearah penyelesaian untuk dimajukan kepada YABPerdana Menteri Malaysia dan Presiden Indonesiabagi pertimbangan mereka. Sementara itu,Presiden Suharto dalam lawatan kerja ke Malaysiapada 6 - 7 Oktober 1996 turut membincangkanmengenai perkara ini dengan YAB Perdana Menteridan kembali bersetuju untuk membawa perkaratersebut ke pihak ICJ.

Kes tersebut telahpun dimajukan ke pihak ICJ olehkedua-dua buah negara di mana mereka telahmengemukakan secara berasingan memorial yangmengandungi argumen tuntutan masing-masing.

Mohd. Fauzi AhmadPem. Tadbir N9Kedah

Badariah Mohd. KhalidOp. Mesin Prosesan Data F9Ibu Pejabat

Abd. Jabar Mohd. SaadPek. Rendah Awam R10Kedah

Hanafi TomyPek. Rendah Awam R10Sarawak

Sahudin Mat ZinPek. Rendah Awam R10Perak

Mohd. Razak IsmailPek. Rendah Awam R10Perak

Razali Abd. GhafarPek. Rendah Awam R10Pahang

Hasan Md. YatimPek. Rendah Awam R10W.P Kuala Lumpur

Karponan SalimanPemandu R10Johor

Mohd. Zainal YaacobPek. Rendah Awam R10Johor

Mohd. Noor SamsusahPek. Rendah Awam R10Selangor

Mohamad NohPek. Rendah Awam R11Kelantan

Ismail IbrahimPek. Rendah Awam R11Kelantan

Mohd. Saedi IsmailPek. Rendah Awam R11Kelantan

Halimi OthmanPek. Rendah Awam R11Pulau Pinang

Mohamed Saberi JusohPek. Rendah Awam R11Terengganu

Mohd. Rozali MamatPek. Rendah Awam R11Terengganu

Samad SaadPek. Rendah Awam R11Melaka

Shaffi AripPek. Rendah Awam R11Sabah

Ashmil AshmadPek. Rendah Awam R11Sabah

Saidih GomuluPek. Rendah Awam R11Sabah

Abd. Rahman JauhariPek. Rendah Awam R11Negeri Sembilan

Radzuan MuslimPek. Rendah Awam R11Negeri Sembilan

Yusoff MohamadPek. Rendah Awam R11Perak

Johari YaakobPek. Rendah Awam R11Pahang

Mohamed Rashid AriffinPek. Rendah Awam R11Pahang

Abdul Satar Mohd. KassimPek. Rendah Awam R11Topografi Wil. Barat

Rohimi AbdullahPek. Rendah Awam R11Topografi Wil. Timur

Mohamad IbrahimPek. Rendah Awam R11Topografi Wil. Selatan

Zaharin ZainunPek. Rendah Awam R11Johor

Rosalin ak NawiPem. Tadbir Rendah N11Sarawak

Harun AbdullahPem. Am Rendah N13Terengganu

Desa HussainPem. Am Rendah N13Perak

Dari m/s 13

Perbicaraan kes tuntutan Pulau Ligitan dan PulauSipadan di ICJ telah dijalankan dari 3 hingga 12Jun 2002 yang lalu.

Pulau Ligitan

19

Berita Ukur 2002

Page 20: Bil: 32 / 2002

JUPEM anjur Kempen Derma Darah

KESIHATAN dan pemakanan adalah duaperkara yang sinonim dan merupakanelemen utama bagi menjadikan seseorang

itu dapat menjalani kehidupan sehariannya denganceria dan positif. Dalam hubungan ini, pada 13 April2002, JUPEM telah menganjurkan programkhidmat masyarakat iaitu Kempen MendermaDarah. Program khidmat masyarakat inidilaksanakan sebagai menyahut seruan kerajaanagar menganjurkan lebih banyak aktiviti-aktivitiyang bermanfaat kepada masyarakat.

Dengan kerjasama dari Pusat Darah Negara yangdiketuai oleh Dr. Wan Azizah, program ini telahdiadakan di Dewan Ukur bermula jam 9:00 pagidan berakhir jam 2:00 petang dan berjaya menarikramai peserta terdiri daripada kakitangan JUPEMmeliputi semua peringkat dan masyarakat sekitarIbu Pejabat. Sejumlah 58 pek darah telah berjayadikumpul dari kempen ini.

Terdapat di kalangan kita yangtakut apabila diminta untukmenderma darah dengan alasanbimbang akan kehabisan darah.Hakikatnya, seseorang itu tidakakan kehabisan darah denganhanya sekali menderma. Tidakramai yang tahu bahawa setiapkali seseorang mendermadarah, sel darah merah baruakan terbentuk bagimenggantikan sel darah yangkeluar. Setiap sel darah manusiayang ada hanya mempunyaijangka hayat selama 120 haridan akan mati apabila sudahmatang. Sel mati itu akanmengalir dalam darah. Bagiseorang penderma yang sihat,

keadaan kesihatannya akan kekal selepasmenderma darah malah ianya membantu membinasel darah merah baru yang sihat.

Bagi penderma dengan berat antara 45 hingga 50kg sebanyak 250 ml darah sahaja akan diambilmanakala mereka yang melebihi 51 kg pula, jumlahdarah yang akan diambil adalah 450 ml. Oleh itukita tidak perlu bimbang untuk menderma darahkerana amalan ini baik untuk kesihatan malahmemberikan kesan psikologi yang positif. Akhirnyakita akan berasa gembira kerana sudahmelaksanakan tanggungjawab sebagaimasyarakat yang prihatin dan pepatah adamengatakan ‘memberi adalah lebih baik daripadamenerima’.

58 pek darah telah berjaya dikumpul daripada kakitangan & masyarakat setempatJUPEM anjur Kempen Derma Darah

Sumbangan anda adalah dialu-alukan bagi menjadikan penerbitanBerita Ukur lebih luas dan padat - Sidang Pengarang

Sumbangan anda adalah dialu-alukan bagi menjadikan penerbitanBerita Ukur lebih luas dan padat - Sidang Pengarang

Disedia dan dicetak oleh JUPEM No.432 - 02