banned medicinal product november 2014

58
PRODUK-PRODUK YANG DICEMARI DENGAN BAHAN RACUN BERJADUAL, UBAT- UBAT BARAT DAN BAHAN TERKAWAL YANG TIDAK DIISYTIHARKAN Produk-produk yang tersenarai di dalam buku ini adalah produk-produk yang dilarang penggunaannya di Negara Brunei Darussalam disebabkan ianya didapati dicemari dengan bahan racun berjadual, ubat barat atau bahan terkawal yang tidak diisytiharkan. Kementerian Kesihatan tidak pernah mengeluarkan kebenaran ke atas pengimportan dan penjualan produk-produk tersebut. Sehubungan dengan pencemaran ini, produk-produk berkenaan adalah dilarang untuk diimport, dijual dan digunakan di negara ini. Orang ramai yang terlibat dalam penjualan produk-produk tersebut (termasuk penjualan secara online seperti melalui Facebook dan sebagainya) adalah diingatkan bahawa ianya adalah menjadi satu kesalahan di bawah Akta Racun 1956 untuk menjual mana-mana produk yang mengandungi bahan yang dikawal di bawah Akta berkenaan dan boleh dikenakan denda sebanyak $ 8,000 atau penjara enam bulan, jika didapati bersalah. Tambahan pula, jika seseorang melakukan sesuatu di atas kecuaiannya sendiri yang membahayakan atau mungkin membahayakan nyawa manusia, jika dia dapati bersalah, akan didenda sebanyak $ 16,000 dan duabelas (12) bulan penjara. Orang ramai yang telah membeli atau memakan produk-produk tersebut adalah dinasihatkan untuk memberhentikan pengambilannya dengan serta merta. Jika mereka mengalami kesan advers dan merasa tidak sihat selepas memakan produk-produk berkenaan, hendaklah berjumpa doktor dengan segera. Kementerian Kesihatan juga ingin memohon kerjasama dari orang ramai untuk melaporkan kepada Bahagian Penguatkuasaan Farmasi jika mendapati produk-produk berkenaan masih dipasarkan di negara ini. Untuk senarai yang terkini bolehlah menghubungi Bahagian Penguatkuasaan Farmasi atau menyemak laman web Kementerian Kesihatan Brunei Darussalam. Senarai produk-produk ini akan sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa. Untuk maklumat lanjut atau senarai yang terkini, orang ramai boleh menyemak laman web Kementerian Kesihatan Negara Brunei Darussalam atau menghubungi Bahagian Penguatkuasaan Farmasi melalui talian telefon 2393298 sambungan 208, menghantar e- mel kepada [email protected] atau berjumpa terus Pegawai Penguatkuasaan Farmasi di Tingkat 1, Bangunan Jabatan Perkhidmatan Farmasi, Simpang 433, Lebuhraya Rimba, Kg Madaras, Negara Brunei Darussalam.

Upload: mashietah-rahman

Post on 14-Feb-2016

148 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

banned medicinal

TRANSCRIPT

Page 1: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK YANG DICEMARI DENGAN BAHAN RACUN BERJADUAL, UBAT-UBAT BARAT DAN BAHAN TERKAWAL YANG TIDAK DIISYTIHARKAN

Produk-produk yang tersenarai di dalam buku ini adalah produk-produk yang dilarang penggunaannya di Negara Brunei Darussalam disebabkan ianya didapati dicemari dengan bahan racun berjadual, ubat barat atau bahan terkawal yang tidak diisytiharkan. Kementerian Kesihatan tidak pernah mengeluarkan kebenaran ke atas pengimportan dan penjualan produk-produk tersebut. Sehubungan dengan pencemaran ini, produk-produk berkenaan adalah dilarang untuk diimport, dijual dan digunakan di negara ini. Orang ramai yang terlibat dalam penjualan produk-produk tersebut (termasuk penjualan secara online seperti melalui Facebook dan sebagainya) adalah diingatkan bahawa ianya adalah menjadi satu kesalahan di bawah Akta Racun 1956 untuk menjual mana-mana produk yang mengandungi bahan yang dikawal di bawah Akta berkenaan dan boleh dikenakan denda sebanyak $ 8,000 atau penjara enam bulan, jika didapati bersalah. Tambahan pula, jika seseorang melakukan sesuatu di atas kecuaiannya sendiri yang membahayakan atau mungkin membahayakan nyawa manusia, jika dia dapati bersalah, akan didenda sebanyak $ 16,000 dan duabelas (12) bulan penjara. Orang ramai yang telah membeli atau memakan produk-produk tersebut adalah dinasihatkan untuk memberhentikan pengambilannya dengan serta merta. Jika mereka mengalami kesan advers dan merasa tidak sihat selepas memakan produk-produk berkenaan, hendaklah berjumpa doktor dengan segera. Kementerian Kesihatan juga ingin memohon kerjasama dari orang ramai untuk melaporkan kepada Bahagian Penguatkuasaan Farmasi jika mendapati produk-produk berkenaan masih dipasarkan di negara ini. Untuk senarai yang terkini bolehlah menghubungi Bahagian Penguatkuasaan Farmasi atau menyemak laman web Kementerian Kesihatan Brunei Darussalam. Senarai produk-produk ini akan sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa. Untuk maklumat lanjut atau senarai yang terkini, orang ramai boleh menyemak laman web Kementerian Kesihatan Negara Brunei Darussalam atau menghubungi Bahagian Penguatkuasaan Farmasi melalui talian telefon 2393298 sambungan 208, menghantar e-mel kepada [email protected] atau berjumpa terus Pegawai Penguatkuasaan Farmasi di Tingkat 1, Bangunan Jabatan Perkhidmatan Farmasi, Simpang 433, Lebuhraya Rimba, Kg Madaras, Negara Brunei Darussalam.

Page 2: Banned Medicinal Product November 2014

Bahan-bahan pencemar yang sering didapati dalam produk-produk kesihatan Bahan-bahan pencemar yang didapati di dalam produk-produk kesihatan yang dilarang boleh menyebabkan kesan-kesan mudarat yang membahayakan kesihatan.Berikut adalah sebahagian daripada bahan-bahan pencemar yang sering di kesan di dalam produk-produk kesihatan. Acetaminophen / Paracetamol Acetaminophen adalah juga dikenali sebagai Paracetamol. Ia boleh diambil untuk rawatan-sendiri (self-medication) tetapi apabila perubatan tradisional tidak diisytiharkan mengandungi acetaminophen/paracetamol, pengambilannya yang berlebihan tanpa disedari boleh membawa kepada kerosakan hati, kegagalan buah pinggang, koma dan akhirnya kematian. Aminopyrine Atau Dipyrone Aminopyrine atau Dipyrone adalah bahan untuk ubat penahan sakit (pain killers) yang mempunyai risiko tinggi dalam menyebabkan penyakit darah yang serius. Ini juga mengakibatkan sistem imunisasi badan berkurangan dan seterusnya menyebabkan jangkitan teruk dan boleh membawa maut. Azaleic Acid Produk yang mengandungi azelaic acid adalah digunakan untuk merawat masalah jerawat dan rosacea dan juga adalah dilarang sebagai bahan di dalam produk kosmetik. Produk yang mengandungi azelaic acid hanya boleh digunakan di bawah pengawasan doktor. Penggunaan azelaic acid tanpa pengawasan boleh menyebabkan bahagian kulit yang disapu akan mengalami rasa terbakar, pedih, kering, mengelupas dan kemerahan. Bisacodyl Bisacodyl adalah ubat yang dimakan untuk merawat sembelit.Penggunaannya tanpa pengawasan boleh menyebabkan kekejangan perut, merasa mual, muntah-muntah, cirit-birit dan hypokalaemia (tahap potassium yang rendah). Chlorpheniramine Chlorpheniramine adalah ubat dalam kategori anti-histamine. Penggunaanya tanpa pengawasan boleh menyebabkan kesan-kesan advers seperti pening, tekanan darah menurun, denyutan jantung yang tidak menentu, kekeliruan, kemurungan dan sawan adalah antara yang boleh terhasil dari penggunaan chlorpheniramine. Cyproheptadine Cyproheptadine digunakan untuk melegakan gejala-gejala alahan yang mana ianya mempunyai beberapa kesan advers termasuk merasa mengantuk, kelemahan otot, tekanan darah menurun, kabur penglihatan, kemurungan, meningkat selera makan dan menambah berat badan.

Page 3: Banned Medicinal Product November 2014

Dexamethasone Dan Prednisone Dexamethasone dan Prednisone adalah kortokosteroid yang mana penggunaannya secara berpanjangan tanpa pengawasan boleh menyebabkan peningkatan paras glukosa dalam darah yang mengakibatkan kencing manis, tekanan darah tinggi, katarak, penyakit otot dan tulang, serta meningkatkan risiko jangkitan yang teruk. Penggunaan kortikosteroid dalam jangka panjang juga boleh mengakibatkan Cushing’s syndrome yang mana dicirikan dengan muka bulat atau moon face, serta kegemukkan pada bahagian badan dengan anggota tangan dan kaki yang kecil.

Pengambilan dos steroid yang tinggi dalam tempoh yang lama menyebabkan pengguna mengalami gejala keletihan, sakit otot dan sendi, demam, kadar gula dalam darah rendah, tekanan darah rendah dan dehidrasi. Hydroquinone Hydroquinone adalah bahan yang lazimnya digunakan untuk merawat penyakit kulit. Bahan ini adalah dikawal di bawah Peraturan Ubat (Produk Kosmetik), 2007 di mana Hydroquinone adalah dilarang dalam produk kosmetik yang digunakan bagi penjagaan kulit. Penggunaan hydroquinone tanpa pengawasan boleh menyebabkan hipersensitiviti pada kulit, perubahan kepada warna kulit yang menyebabkan kulit secara beransur-ansur menjadi kehitaman, dan meningkatnya risiko kanser kulit. Mercury Tahap mercury yang tinggi atau pendedahan yang kerap boleh meyebabkan kulit kebas, sakit kepala, ruam, perubahan warna kulit serta kerosakan pada buah pinggang dan sistem saraf. Anak damit dan kanak-kanak kecil boleh terdedah dengan kesan sampingan penggunaan mercury; yang boleh menggangu perkembangan otak kanak-kanak yang masih kecil atau anak damit yang belum dilahirkan.

Phenolphthalein Phenolphthalein adalah sejenis bahan yang pernah digunakan dalam rawatan sembelit akan tetapi penggunaannya sekarang telah dilarang kerana ianya boleh mengakibatkan barah. Penggunaan berpanjangan boleh mengakibatkan cirit-birit serta kehilangan air dan mineral dari badan secara berlebihan. Phenylbutazone, Piroxicam Dan Diclofenac Penggunaan Phenylbutazone, Piroxicam dan Diclofenac tanpa pengawasan boleh menyebabkan ulser peptik, pendarahan gastro-usus, loya, muntah-muntah, ruam kulit,

Page 4: Banned Medicinal Product November 2014

kabur penglihatan, edema, penyakit kuning dan kegagalan buah pinggang. Phenylbutazone juga sering dikaitkan dengan kesan sampingan yang teruk seperti penyakit darah yang serius. Salicylic Acid Salicylic Acid adalah bahan yang boleh digunakan dalam produk kosmetik tetapi dalam had dan kondisi yang dibenarkan seperti yang ditetapkan didalam Perintah Ubat (Produk Kosmetik). Penggunaan produk yang mengandungi salicylic acid dengan tahap yang tinggi boleh mengakibatkan kulit terasa gatal, kering dan merah. Sibutramine Sibutramine adalah agen pelangsing badan yang tidak lagi disarankan penggunaannya dalam rawatan obesiti kerana kesannya yang boleh memudaratkan jantung dan hati. Pengambilan sibutramine juga boleh menyebabkan kesan advers yang serius seperti tekanan darah tinggi, denyutan jantung yang tidak menentu dan sukar untuk tidur; dan dalam kes-kes yang paling teruk, ianya boleh menyebabkan kerosakan pada buah pinggang dan hati. Sildenafil, Tadalafil dan Vardanafil Sildenafil, Tadalafil atau Vardanafil adalah ubat yang digunakan untuk merawat mati pucuk yang mana pengambilannya memerlukan preskripsi doktor. Antara kesan-kesan sampingan apabila memakan ubat-ubat tersebut ialah merasa mual, muntah-muntah, muka kemerahan dan pening. Dalam kes-kes yang teruk, ia juga boleh menyebabkan peningkatan yang luar biasa dalam degupan jantung, kehilangan pendengaran secara tiba-tiba dan sawan. Theophylline Theophylline adalah ubat yang digunakan dalam rawatan asma dan mempunyai kesan-kesan advers seperti merasa mual, muntah, iritasi pada perut, cirit-birit, degupan jantung yang tidak teratur, peningkatan kadar jantung yang tidak normal, susah tidur dan sawan. Topiramate Topiramate adalah ubat yang hanya boleh didapati melalui preskripsi doktor untuk merawat penyakit sawan. Antara kesan-kesan sampingan pengambilan topiramate adalah merasa loya, sakit bahagian perut, cirit-birit, keletihan, mengantuk, sukar untuk tidur dan kemurungan. Tretinoin Tretinoin adalah bahan yang digunakan dalam ubat-ubatan yang memerlukan preskripsi bagi merawat penyakit kulit dan ianya dilarang sebagai bahan di dalam produk kosmetik penjagaan kulit di bawah Peraturan Ubat (Produk Kosmetik). Penggunaan tretinoin yang tidak betul boleh menyebabkan kulit yang disapu menjadi kemerahan, mengelupas dan parut pada kulit.

Page 5: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Page 6: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

1 357 Nasal Spray Qiandongan Liqaqing Tec Co Ltd China

Dexamethasone -

2 Air Ikan Haruan Perniagaan Jasa Sykt Mulia Setiawan, Perak

Dexamethasone

3 Akar Ginseng PJ Yogatama,

Indonesia Paracetamol -

4 Amargo Jaya Gemuk Sehat Serbuk

Mujur Jaya PJ, Cilacap Paracetamol & Phenylbutazone

-

5 Amuraten PT Herba International, Indonesia

Dexamethason, Piroxicam & Paracetamol

6 Antanan Kapsul Tiara Cipta Usaha PJ Paracetamol,

Phenylbutazone & Dexamethasone

-

7 Antanan Kapsul Tiara Cipta Usaha, Indonesia

Phenylbutazone & Dexamethasone

8 Antik Kaplet Serbuk Manjur Jaya

PJ, Cilacap Phenylbutazone -

9 Armatik Serbuk Delapan Dewa PJ. Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

10 Asam Urat Cap Unta Serbuk

Unta Mas PJ, Cilacap Phenylbutazone -

11 Asam Urat Citra Madura Kapsul

Citra Fajar Sehat PT, Surabaya

Paracetamol -

12 Asam Urat Jamur Mas

PT Gading Oci Purnama Setya, Indonesia

Phenylbutazone & Dexamethasone

13 Asam Urat Flu

Tulang Cikunguya Cap Suramadu

PJ. Suramadu, Indonesia

Paracetamol

Page 7: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

14 Asam Urat Nyeri Tulang Pengapuran Buah Merah

PJ Buah Alam Papua Indonesia

Paracetamol

15 Asam Urat Sangat

Manjur PJ Jaya Asli, Cilacap-Indonesia

Phenylbutazone

16 Asam Urat dan

Pengapuran Buah Naga Tunggal Jaya

P.J Andy Jaya Indonesia / PT SM Jaya Indonesia

Phenylbutazone

17 Asam Urat Flu

Tulang Cap Kijang Kencana Serbuk

Sehat Segar Supra PJ, Cilacap

Methampyrone -

18 Asam Urat Flu Tulang Kapsul

Kopja Sabuk Kuning,Banyumas

Phenylbutazone -

19 Asam Urat Flu Tulang Saiful Jaya Serbuk

Dua Putra Bersaudara PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

20 Asam Urat Flu Tulang Serbuk

Mahkota Dewa Ferbindo CV, Jakarta

Paracetamol & Phenylbutazone

-

21 Asam Urat Flu Tulang Pengapuran Tablet

Bayu Segara Utama PJ, Jateng

Paracetamol

22 Asam Urat Flu

Tulang Pengapuran Tablet

PJ. Payu Segaramata, Jateng - Indonesia

Dipyrone & Phenylbutazone

-

23 Asam Urat & Flu Tulang Samlin Serbuk

Kopja Sabuk Kunung.Banyumas

Allopurinol -

24 Asam Urat Flu Tulang Lebah Liar Serbuk

Sari Pusaka Jaya PJ, Cilacap

Paracetamol -

25 Asam Urat Flu Tulang 9 Dewa Serbuk

Unta Mas PJ, Cilacap Paracetamol -

26 Asam Urat Flu Tulang Lawang Emas Tablet

Karya Alam-Indonesia Acetaminophen

27 Asam Urat Flu

Tulang Pengapuran Pil

PJ Buah Alam,Papua-Indonesia

Acetaminophen & Phenylbutazone

-

Page 8: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

28 Asam Urat Pegal Linu Gholin Kapsul

Gholin Jaya Indonesia PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

29 Asam Urat Sari Pusaka Serbuk

Sari Pusaka Jaya PJ, Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

30 Asam Urat Serbuk Delapan Dewa PJ. Cilacap

Phenylbutazone -

31 Asam Urat Untuk Pria dan Wanita Serbuk

Jaya Mandiri PJ, Cilacap

Methampyrone & Phenylbutazone

-

32 Asam Urat Untuk Pria dan Wanita Serbuk

Mutia Sehat PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

33 Asam Urat Urcid Kapsul

Surya Sehat PJ, Cilacap

Methampyrone & Phenylbutazone

-

34 Asmur Mahkota Dewa Plus Ginseng Serbuk

Sari PJ Cilacap, Indonesia

Phenylbutazone -

35 Asmur Asam Urat Flu Tulang Plus Ginseng Serbuk

PJ Serbuk sari cilacap, Indonesia

Phenylbutazone

36 Asmur Flu Tulang

Serbuk Serbuk Sari PJ, Cilacap

Methampyrone -

37 Asmur TOP (Topnya Anti Asam Urat)

PJ Warisan Satu, Purwokerto

Diclofenac & Paracetamol

38 Asrat Walisongo

Serbuk Walisongo PJ, Cilacap Methampyrone &

Phenylbutazone -

39 Athri-Eze Capsule Seadragon Healthcare Sdn Bhd, Melaka, Malaysia

Dexamethason, Frusemide & Paracetamol

-

40 Benzi-lin England Dexamethasone

41 Berkah Husada

Pegal Linu PJ Berkah Rizki Sejahtera, Indonesia

Phenylbutazone & Paracetamol

42 Berkah Sehat

Serbuk Aneka Papua PJ, Cilacap

Paracetamol -

Page 9: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

43 Bio-Neuro Tablet Biodiabetes sdn Bhd, Malaysia

Dexamethasone

44 Buah Merah Plus

Sea Horse dan Ginseng

PT Rajafarma, Indonesia

Paracetamol

45 Buah Mujarab

Kapsul SM Jaya PJ, Cilacap Paracetamol &

Phenylbutazone -

46 Buah Naga Merah PJ Alam Papua, Indonesia

Phenylbutazone -

47 Bunga Sari Serbuk Bunga Sari PJ, Cilacap Paracetamol -

48 Cap Wijaya Kusuma – An Ki It Powder

PJ Ibnu Sabil, Cilacap-Indonesia

Phenylbutazone & Paracetamol

-

49 Chilli Brand Porous Capsicum Get Rids Of Wind

China Dexamethasone

50 Chu Fong Kee Sar

Wan Shing Wan Medical Co.

Dexamethasone

51 Chu Fong Kee Sak

Wan Tiensin Drug Work Product

Dexamethasone

52 Chui Fong

Toukuwan Cap Tiensin Drug Work Dexamethasone

53 Chui Fong Zhen Ku

Wan Tidak diketahui Dexamethasone

54 Cikung Makasar

Super (Pegal Linu, Sakit Gigi) Serbuk

Racikan Makasar, PJ, Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

55 Cikung Papua Tablet

Alam papua PJ, Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

Page 10: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

56 Daun Binahong Surya Bintang Lampung, Indonesia

Phenylbutazone, Piroxicam & Paracetamol

57 Daun Dewa Serbuk Daun Dewa Alami PJ

Cilacap, Indonesia Phenylbutazone

58 Dewa Manjur 99

Sehat Stamina Serbuk

Dewa Mega Jaya PJ Banyumas Indonesia

Paracetyamol & Phenylbutazone

59 Dewa Manjur 99

Sehat Stamina Serbuk

Dewa Mega Jaya PJ, Banyumas

Paracetamol -

60 Eksim Cairan Obat Dalam

Jawa Asli Cap Widoro Putih PJ,Banyuwangi

Phenylbutazone -

61 Extra Fit Serbuk Kurnia PJ-Jateng Phenylbutazone -

62 Flu Tulang Laba-Laba Serbuk

Dewa Sakti Kalimantan PJ, banyumas

Paracetamol -

63 Flu Tulang & Pengapuran Ginseng Corea Serbuk

PD Shadewo Sinar Jaya-Indonesia

Acetaminophen Phenylbutazone

64 Flu Tulang

Lumbung Sewu Serbuk

Lumbung Jaya PJ, Indonesia

Paracetamol -

65 Flu Tulang Tablet Dwi Jaya PJ, Jateng Paracetamol -

66 Flu Tulang Tablet Untuk Pria Dan Wanita

Nusantara Buana Surya, Jakarta-Indonesia

Phenylbutazone & Acetaminophen

67 Flu Tulang Sido

Waras Tidak diketahui Acetaminophen,

Chlorpheniramine &

Dexametahasone

Page 11: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

68 Flu Tulang SP Tidak diketahui Paracetamol

69 Fukuwan Shanghai Export &

Import Product Dexamethasone -

70 Gemuk Badan Mahkota Dewa Serbuk

Mahkota Dewa Ferbindo CV, Jakarta

Paracetamol -

71 Gemuk Sehat Serbuk

Bunga Sari PJ, Cilacap Phenylbutazone & Dexamethasone

-

72 Giat Sehat 2 Serbuk

Jampi Jaya PJ, Cilacap

Methampyrone -

73 Ginkutan

Chington Medical Co. China

Dexamethasone

74 Ginseng Baji Gu Ci

Wan Yuzhun Pharmaceutical, Penang, Malaysia

Dexamethasone & Chlorpheniramine

75 Ginseng Jachiowan Tidak dinyatakan Diazepam &

Dexamethasone -

76 Ginseng Lin-Zi Cahico Pill

Tidak dinyatakan Cyproheptadine & Dexamethasone -

77 Ginseng Lopa Kupuwan

Tidak dinyatakan Dexamethasone -

78 Glaxi Rheumatic Cap

USA Lincon Nebraska Dexamethasone -

79 Hu Ku Wan Tientsin Medical Manufactory Co. China

Dexamethasone

80 Huo Li Bao Shen Loon She

Enterprise Sdn Bhd, Penang, Malaysia

Chlorpheniramine, Frusemide &

Piroxicam

-

81 Instant Kuat Khusus Pria Serbuk

Akar Mukjizat PJ, Kudus

Piroxacam -

Page 12: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

82 Istimewa Gemuk Sehat

PJ Guna Istimewa, Indonesia

Dexamethasone

83 Jamu Darah Tinggi

Stroke & Diabetes Akar Pinang serbuk

PD Shadewo Sinar Jaya, Purwokerto- Indonesia

Acetaminophen & Phenylbutazone

84 Jamu Jawa Dwipa

Cap Tawon Klanceng

UD Putri Kinasih, Indonesia

Phenylbutazone

85 Jamu Kapsul Asam

Urat Unta kapsul

PJ Unta Mas- Indonesia

Dipyrone & Phenylbutazone

86 Jamu Pegal Linu PJ Guna Sehat Suryo

Sudarmo, Cilacap-Indonesia

Dipyrone & Phenylbutazone

87 Jamu Ramuan

Tradisional Madura Sehat Badan

Pj. Nyior Koneng, Surabaya, Indonesia

Phenylbutazone

83 Jamu Tradisional

Asam Urat Cap Madu Klanceng

UD Gading Oci Purnama Setya, Indonesia

Phenylbutazone

Page 13: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

88 Jamu Tradisional Asam Urat Cap Madu Klanceng

UD Telaga Ayu Mandiri, Indonesia

Phenylbutazone

89 Jamu Tradisional-

Gemuk Sehat Nafsu Makan (Dewa Manjur 99)

Perusahaan Jamu Dewa Mega Jaya, Indonesia

Paracetamol & Phenylbutazone

90 Jamu Tradisional

Jaya Asli-New Anrat

PJ.Jaya Asli, Indonesia Aminopyrine, Chlorpheniramine & Phenylbutazone

91 Jamu Tradisional

Jaya Prima Gemuk Sehat A1

PJ Jaya Prima, Indonesia

Paracetamol

92 Jamu Tradisional

Pegel Linu Barongsai Brand

P.J.H.G Surabaya Indonesia

Dexamethasone

93 Jamu Tradisional

Wali Songo PJ Sami Jaya, Indonesia

Paracetamol

94 Jassenger 151

Serbuk TR. 993203361

Payung Raga PJ,Cilacap

Phenylbutazone -

95 Jaya Asli E-5 Lemah Syahwat Khusus Lelaki

Jaya Asli PJ, Cilacap Paracetamol & Phenylbutazone

-

Page 14: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

Serbuk

96 Jian Bu Hu Qian Wan Cap

Wan Shou Tang Co Ltd, Beijing

Dexamethasone & Chlorpheniramine

-

97 Jinten Hitam Surya Bintang Lampung, Indonesia

Paracetamol

98 Joint-Soft Tidak diketahui Dexamethasone

99 Kapsul Alam

Tiongkok PJ Bumi Sari Jaya-Indonesia

Acetaminophen

100 Kapsul Asam Urat

(TCU) Prananda Jaya Sukses-Indonesia

Phenylbutazone

101 Kapsul Gaut (Asam

Urat) Ustaz Mustafa, Malaysia

Phenylbutazone & Dexamethasone

102 Kesehatan/penyeb

uhan Ronda Mas jenis A Serbuk

Wijaya Makmur Abadi CV, Jakarta

Methampyrone -

103 King Cobra Raja Obat Gatal

Tidak diketahui Dexamethasone

104 Linchee Ginseng

Ko Pian Yuan 350mgCapsule,

KT Trading Enterprise, Malaysia

Dexamethasone & Chlorpheniramine

105 Lin Yan Yin Chiao

Chieh Tu Pien Tablet

Hefei Shenlu & Double Crane Pharmaceutical Co Ltd, China

Chlorpheniramine &

Paracetamol

-

Page 15: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

106 Linu Sari Walet Serbuk

Sari Walet PJ Methampyrone -

107 Loong Choo brand Reh Bih Ho Herbal Tea

Excel Herbal Industries sdn Bhd, Selangor

Paracetamol -

108 Loong Tan Rheumatism Cap

Tidak diketahui Dexamethasone & Cyproheptadine

109 Majun Burung Unta   Kasaawari Maju

Enterprise, Malaysia Dexamethasone

110 Maajun Lebah Tidak diketahui Dexamethasone

111 Maajun Dua

Istemewa Asli and Extra Kapsul

Pokok Sena, Malaysia Dexamethasone

112 Majun Dua

Istimewa (White Label)

205, Jln Pokok Sena, Alor Setar Kedah, Malaysia

Dexamethasone

113 Majun Dua

Istimewa (Yellow Label)

Malaysia Dexamethasone, Griseofulvin &

Etophylline

114 Manjur Gemuk

Sehat Serbuk Serbuk Manjur PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

115 Multiguna No. 2 Asam Urat Serbuk

Segar Alam PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

116 Masuk Angin Flu- Sakit Gigi Serbuk

Mahkota Dewa Ferbindo CV, Jakarta

Paracetamol -

117 Mau Che Too Chong Chooi Fong Wan

Sichuan Medicine Works, Johor Baharu

Phenylbutazone

118 Neo Asam Urat Flu

Tulang PJ Rempah Tibet, Indonesia

Meloxicam & Acetaminophen

Page 16: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

119 Neo Pusaka Mujarab Serbuk

Pusaka Mujarab PJ, Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

120 Obat Asam Urat & Flu Tulang Capsule

Perusahaan Jamu Alam Makasar – Indonesia

Paracetamol, Diclofenac &

Phenylbutazone

-

121 Obat Asam Urat flu tulang & Cikungunya

Ramuan makasar, Indonesia

Phenylbutazone & Mefenamic Acid

122 Obat Asam Urat &

Flu Tulang Plus Ginseng Tablet

Perusahaan Jamu Alam Makasar – Indonesia

Ibuprofen, Paracetamol,

Propyphenazone &

Dextromethorphan

123 Obat Asam urat + Ginseng Corea Tablet

PD. Shadewo Sinar Jaya, Purwokerto Indonesia

Diclofenac & Acetaminophen

124 Obat Herbal Pegal

Linu dan Asam Urat Madu Twn Klanceng

UD Sambiroto, Indonesia

Phenylbutazone -

125 Obat Kuat Viagra Serbuk

Jaya Dipa PJ, Cilacap Phenylbutazone -

126 Obat Pegel Linu, Ngilu Tulang Serbuk

Racikan Makasar, PJ, Cilacap

Paracetamol -

127 Obat Pegal Linu, Sakit Gigi Tablet

Alam Makasar PJ, Cilacap

Paracetamol -

128 Obsagi - Obat Sakit Gigi

BPS Solo, Indonesia Yellow Tab- Chlorpheniramine

Blue Tablet-Paracetamol White Tablet-

Dexamethasone

129 Pa Pat Kwa Serbuk Sinar Patkwa PJ, Jateng

Paracetamol & Phenylbutazone

-

130 Pegal Linu Akar Mujarab Serbuk

Akar Srongsong Mekar PJ/Akar Mujarab PJ, Cilacap

Paracetamol -

131 Pegel Linu Cap Widoro Putih Cairan Obat Dalam

Duta Prima PJ, Banyuwangi

Phenylbutazone -

Page 17: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

132 Pegal Linu Cap Madu Klanceng

PT Gading Oci Purnama Setya, Indonesia

Phenylbutazone & Dexamethasone

133 Pegal Linu dan

Asam Urat Herbalin PT Yakin Anugerah Utama, Indonesia

Paracetamol

134 Pegal Linu Encok

Rematik Serbuk Mahkota Dewa Ferbindo CV, Jakarta

Paracetamol

135 Pegal Linu Guna

Sehat Serbuk Guna Sehat PJ, Cilacap

Paracetamol & Phenylbutazone

-

136 Pegal Linu Lalurat Cap Madu Klanceng

PT Gading Oci Purnama Setya, Indonesia

Phenylbutazone

137 Pegal Linu

Langgeng Sentosa Serbuk

Langgeng Semangat PJ, Cilacap

Paracetamol -

138 Pegel Linu Mahkota Dewa

CV Prima Sentosa, Indonesia

Phenylbutazone

139 Pegal Linu Sp

Serbuk Segar Prima PJ, Cilacap

Paracetamol -

140 Pegal Linu Serbuk Tr. 993299781

Sehat Perkasa PJ, Cilacap

Methampyrone -

141 Pegal Linu Serbuk TR. 993299431

Serbuk Berkhasiat PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

142 Pill Tupai Jantan Asli

Pereusahaan Nyonya Marketing Enterprise-Sarawak

Dexamethasone

Page 18: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

143 Pi Pa Mi Wan Pill n/a Chlorpheniramine

144 Primadona Pegal

Linu Serbuk Primadona PJ, Cilacap Phenylbutazone -

145 Prono Jiwo Cairan Obat Dalam

Prono Jiwo CV, Banyuwangi

Phenylbutazone -

146 Pytazone Ban Hing Co Penang, Malaysia

Dexamethasone

147 Raga Sakti Asam

Urat Serbuk Gading Kencana PJ, Cilacap

Paracetamol -

148 Ramuan OT Husada Dewa Plus Sirih Merah

CV Berlian Mega Farma, Indonesia

Dexamethasone & Paracetamol

149 Ramuan Sehat

Jawa Tiongkok Serbuk

Jati Sukses Indonesia PT, Jakarta

Methampyrone -

150 Ramuan Tiongkok (Asam Urat, Flu Tulang, Rematik, Sakit Gigi) Serbuk

Ramuan Tiongkok PJ, Cilacap

Paracetamol -

151 Ramuan Tradusional Jawa Tiongkok Rheumatik Asam Urat Cap Kembang Dewa Ndaru Serbuk

Pratama Sehat Perkasa PJ, Jakarta

Paracetamol & Phenylbutazone

-

152 Rema Serbuk Guci Mas Abadi PJ, Cilacap

Phenylbutazone & Paeacetamol

-

153 Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill

Lian He Drug Factory, Guangdong China

Dexamethasone & Chlorpheniramine

-

154 Rentan Capsule

Choong Lin Trading Co, Malaysia

Dexamethasone

155 Rheumatik/ Encok

Serbuk Muji Sehat, PJ Phenylbutazone -

Page 19: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

156 Rheumatism Pill Tiensin Drug Works Dexamethasone

157 Rojas Majon Ubi

Jaga Nikmat Syorga lelaki

Rojas Herbs Sdn Bhd, Malaysia

Acetaminophen -

158 Rojas Majon dewe putrid Manjakani Perapat

Rojas Herbs Sdn Bhd, Malaysia

Acetaminophen -

159 Saplingtan Ling Chi Medicine Co. (H.K.) Ltd., Hong Kong

Paracetamol

160 Sari Mengkudu

Asam Urat Serbuk Sari mengkudu, Jateng Methampyrone -

161 Sari Pinang PT Sari Pinang Diclofenac

162 Sear Heang Tienchi

Tu chung Wan Pills Ge Lou Pai, Malaysia Dexamethasone &

Chlorpheniramine -

163 Sehat Bugar 151 Serbuk

Payung Raga 151 PJ,Cilacap

Phenylbutazone -

164 Sehat Stamina Serbuk

Dewa Mega Jaya PJ, Banyumas

Paracetamol -

165 Sembur Angin Serbuk

Abas Jaya PJ, Cilacap Methampyrone -

166 Sepas (Asma/Batuk) Beijing Brand Serbuk

Langgeng Jaya PT, Surabaya

Methampyrone -

167 Sepilin Rheumatism Cap

Germany Phenylbutazone

168 Serba Prima Pegal

Linu Serbuk Rimba Laut PJ Methampyrone -

169 Shebanlin Cap Pharmacal Co. Dexamethasone -

170 She Xiang Zhui Feng Tou Gu Wan

People’s Republic of China

Diclofenac -

171 Sing Anyar Ramuan Madura Serbuk

Anyar Sehat, PJ-Cilacap Indonesia

Phenylbutazone -

172 Sitonpoh Ban Hing Co. Penang Dexamethasone -

Page 20: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

173 Skyline Al-Taqwa Sakit Pinggang dan Lutut

Al-Mubarak Medical Madinah Munawarah, Saudi Arabia

Dexamethasone

174 Skyline Al-Taqwa

Gaut Asam Urat Al-Mubarak Medical Madinah Munawarah, Saudi Arabia

Dexamethasone

175 Slow Lim

Rheumaryin Cap Khong Ln Drug Factory Shanghai, China

Cyproheptadine, Prednisolone & Dexamethasone

-

176 ST-Amina Aura Adi Enterprise, Malaysia

Dexamethasone

177 Sumber Syariat

Cap Kuda Liar PJ Sumber Syariat, Indonesia

Phenylbutazone & Paracetamol

178 Super Resdong Abu Dhabis Corp Sdn

Bhd, Malaysia Dexamethasone & Chlorpheniramine

179 Super Tunglin Rugra Medex Chem

W. Germany Dexamethasone -

180 Surya Java PJ Surya Java, Indonesia

Paracetamol

181 Tackolin Cap Muvita Pharmacal Co.

USA Dexamethasone -

182 Tawon Api Pt. Tawon Api Makasar, Indonesia

Dexamethasone & Diclofenac

Page 21: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

183 Tawon Liar PJ Maju Jaya Bersama Indonesia

Paracetamol & Caffeine

184 Tean Mao Tou

Chong Pill Tidak diketahui Dexamethasone -

185 Te Xiao Huo Luo Jing Dan

Tidak diketahui Dexamethasone & Chlorpheniramine

-

186 Thing Bao Sari Mahkota Dewa

PJ Rempah Shing Sae, Indonesia

Phenylbutazone & Paracetamol

187 Thien Ma To Jung

Rheumatic Pil Kwong Chow Med. Maftg

Dexamethasone

188 Tian Ma Ren

Sheng Shu Huo Wan

Chong Lian Trading Co-Ipoh

Acetaminophen

189 Tian Ma Tou Gu

wan China People Drug Factory

Dexamethasone

190 Tian Ma Tu Chung

seven leave Ginseng

Ving Hong Ent Perak, Malaysia

Dexamethasone & Chlorpheniramine

191 Tiean Ma Shoo

Chin Wan Tidak diketahui Dexamethasone

192 Tienshan Snow

Lotus Pill Dexamethasone

Page 22: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

193 Tongkat Ali Super Power

Perniagaan Intan Jaya Ipoh, Perak

Dexamethasone

194 Tong Mai Dan Tongsheng

Pharmaceutical Co. Ltd, HK / Sinhong Medical Sdn Bhd

Chlorpheniramine & Dexamethasone

195 Tonpilin Tab Tidak diketahui Dexamethasone

196 Tradisional Jaya

Asli Asam Urat Serbuk

Jaya Asli PJ, Cilacap Paracetamol & Phenylbutazone

-

197 Tradisional Subur Sehat Asam Urat, Flu Tulang, Pegal Linu Paling Lama Serbuk

Subur Sehat PJ, Cilacap

Phenylbutazone -

198 Tsaitsaowan (Ginseng Hui Sheng)

China Phenylbutazone

199 Tu Chon Fu Kuo

Wan Tidak diketahui Dexamethasone -

200 Tu Chong Ginseng Wan Le Seang

Tidak diketahui Dexamethasone & Chlorpheniramine

201 Tuchong Tianmar

Huko Wan Kwong Zhou United Trade Drug Factory China

Dexamethasone

202 Tunglin Caps Rugra-Medex-Chem

W. Germany Dexamethasone

203 Tung Shueh Wan

Caps Singapore Diazepam,

Indomethacin & -

Page 23: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

Prednisolone

204 Tupai Jantan PJ Ramuan Shin She, Indonesia

Paracetamol

205 Ubat Demam

Kanak-kanak Chong Park Medical Hall Sdn Bhd Johor Baharu

Phenylbutazone

206 Ubat Ular Pill

Tidak diketahui Chlorpheniramine

Dexamethasone 207 Vall-Boon Tongkat

Ali Vall-Boon Factory Sdn Bhd Malaysia

Dexamethasone, Chlorpheniramine

& Pheniramine

-

208 Wuchaseng Wan Cap

Sole Agent Pan-Malaysia Trading Kuala Lumpur

Dexamethasone

209 Xian Ling P.J Akar mujarab-

Indonesia Acetaminophen

210 Xin Tong Wan Tab

(Zheng Feng Da Brand)

Anqing Huidafeng Pharmaceutical Co. Ltd, Anhui, China

Indomethacin -

211 X-Tract Nature Tidak diketahui Prednisolone, Phenylbutazone, Chlorpheniramine

& Paracetamol

212 Yin Qiao Jie Du

Tab (Wellring Brand)

Sichuan Medco Pharmaceutical Co. Ltd China

Paracetamol -

213 Zam-Zam Untuk Pria dan Wanita

PJ.ZAM-ZAM, Indonesia

Phenylbutazone, Ibuprofen & Paracetamol

Page 24: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK RHEUMATISM, MELEGAKAN SAKIT, SEJAHAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

214 Zhui Feng Tan Guangzhou San You Brothers Biotechnology Co. Ltd., China

Dexamethasone

215 Zhung Gu Wan Xi Zhuan United Drug

Factory Dexamethasone

216 Zinkzhae Majelis Spiritual

Hikmah, Indonesia Cyproheptadine &

Prednisolone -

Page 25: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Page 26: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

1 Africa Black Ant Tidak diketahui Sildenafil

2 Astirex Kapsul Sinar Makmur PJ Sildenafil

Citrate -

3 Bio Rehmannia Plus 400mg Capsule

Rapid-Zone Trading & Services, Singapore

Tadalafil

4 Black Night Liquid Organic Gain Sdn

Bhd, Malaysia Sildenafil -

5 Blue Moon Capsule PT. Pacific Healthcare Indonesia, Jakarta

Tadalafil

6 Caligula Kapsul PT. Air Madu,

Magelang Sildenafil

Citrate -

7 Cobra X Kapsul PT. Ragil Sentosa, Cilacap Indonesia

Sildenafil Citrate

8 Emperor Huang

Saint Medicine 800mg Capsule

Tidak diketahui Sildenafil

9 Epimedi Plus

Capsule 400mg Maxi Herbs Sdn Bhd Malaysia

Sildenafil analog

-

10 Etumax Eurycoma Active Plus

Etumax Corporation Sdn bhd- Malaysia

Sildenafil -

11 Extremen BYG Worldwide Berhad

Tadalafil/ Hydroxythioho

mosildenafil

-

12 Extrewomen BYG Worldwide Berhad

Tadalafil/ Hydroxythioho

mosildenafil

-

13 G-Bucks Kapsul/Ti. 054316531

Beijing Kawloon Pharmaceutical Factory, China

Sildenafil citrate

-

14 Goji Plus Capsule Solar Victory Sdn Bhd, Malaysia

Sildenafil analog

-

15 Han Palace Capsule Unifier Sdn Bhd, Malaysia

Acetildenafil (Sidenafil Analogue)

-

Page 27: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

16 Honeymoon Powerfull Sdn Bhd, Malaysia

Sildenafil

17 Hot Pens Kapsul Berkah PJ, Surabaya Sildenafil

Citrate -

18 Hwang Di Shen Dan Capsule

Ruifeng Pharmaceutical Co. Ltd/PT Multi Usaha Sentosa

Sildenafil Citrate

-

19 Ibnu Sinna PJ. Ibnu Sina, Indonesia

Sildenafil and Tadalafil

20 Jak-Ban PD Jamu Moro Sehat,

Indonesia Sildenafil

21 Jamu Amat Kwat CV Prima Sakti Sildenafil

22 Jamu Gali-Gali CV Kuda Terbang,

Indonesia Sildenafil

23 Jamu Tongkat Sakti Kopja Aneka Sari,

Cilacap Indonesia Sildenafil & Dipyrone

24 Jinglida Highope Food &

Pharmaceutical Co. Ltd, Taiwan

Aminotadalafil

Page 28: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

25 Kopi Rempah Cap Luwak Cobra

PT Iztana Zawiyah, Indonesia

Sildenafil and Paracetamol

26 Kuat Tahan Lama

Serbuk PJ Jamu Moro Sehat, Banjar Negara

Sildenafil Citrate

-

27 Lak Gao 69 Capsule PJ. Jaya Sakti Mandiri, Semarang

Sildenafil Citrate

-

28 Lavaria Capsule PT. Rama Farma, Jakarta

Sildenafil Citrate

-

29 Lion Gold APA Kapsul

Kopja Sabuk Kunung.Banyumas

Sildenafil Citrate

-

30 Long Hwa Tibet Tianxiong 100mg

Tidak diketahui Sildenafil

31 Maca Gold PT. Paramitra Media

Perkasa, Jakarta Sildenafil

Citrate -

32 Manovel Tablet Yunnan Pharmaceutical Indistrial Co. Ltd. Kunming Zhenhua Pharma. Factory/PT. Sari Sehat qq. Capung Indah Abadi, Magelang

Tadalafil -

32 Mentalk Candy (Banned by Food Division)

Malaysia Aminotadalafil

33 ML Spring Return

Capsule Maxi Herbs Sdn Bhd Malaysia

Sildenafil analog

34 ML Viraken Capsule Maxi Herbs Sdn Bhd

Malaysia Sildenafil analog

-

35 Neo Tasama Kapsul Kopja Sabuk Kunung.Banyumas

Sildenafil citrate

-

Page 29: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

36 N-Hanz SG Global Biotech Sdn Bhd

Homosildenafil -

37 Obat Kuat dan Tahan Lama Khusus untuk Pria Dewasa Tablet

Singa Laut, PJ Sildenafil citrate

-

38 Obat Kuat Tahan Lama Gali-Gali Asli

CV Buaya Jantan, Indonesia

Sildenafil

39 Obat Kuat Tahan

Lama Pusaka Madu Ekstra Strong

PJ Ragil Jaya, Indonesia

Sildenafil & Paracetamol

40 Okura Capsule PT. Herbalindo

Sukses Makmur Sildenafil

Citrate -

41 One Night 8 Times Tidak diketahui Sildenafil

42 On Man Pembangkit

Tenaga Perkasa CV. Prima Sakti, Indonesia

Sildenafil

43 Otot Madu Capsule PT. Rama Farma,

Jakarta Sildenafil

Citrate -

44 Oyster Plus Cap Naning Waygo, China Tadalafil

45 Performa Epimedium TJ – TYT

Pharmaceutical (M) Sdn. Bhd., Malaysia

Tadalafil

Page 30: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

46 Power 1 Walnut Tablet

Guangzhou Xinkauili Limited Company, China

Glibenclamide Sildenafil

47 Primalex Capsule Len fa Medical

Supplies Sdn Bhd Malaysia

Sildenafil analog

-

48 Pronoton Capsule Shitek Micro Algae, Malaysia

Sildenafil

49 Qian Jin Tri-Improve

Capsule For Men Kiat Ling Health Products & Trading, Singapore

Methoxsalen

50 Qmax Capsule

350mg Orient Laboratories Sdn Bhd Malaysia

Acetildenafil (Sildenafil analogue)

51 Raja Kuat Kapsul Nutrifarm Healthindo,

CV-Surabaya Sildenafil

Citrate -

52 Rama Stamin Capsule

PT. Rama Farma, Jakarta

Sildenafil Citrate

-

53 Ramuan Asy-Syifa Tidak diketahui Sildenafil, Paracetamol

-

54 Sanomale Capsule PT. Pyridam Farma, Cianjur

Tadalafil -

55 Santi Bovine Penis Erecting Cap

Santi Medical and health Products Company in Anhui Province China

Sildinafil -

56 Sari Madu Capsule PJ. Sari Madu Murni Sildenafil Citrate

-

57 Serbuk Super Ramuan Tiongkok Kuno Chang San

PJ Akar Mujarab, Indonesia

Sildenafil -

58 Shuyga Mega Raya, Indonesia

Sildenafil & Paracetamol

-

Page 31: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

59 Singha – Obat Kuat & Tahan Lama

PJ Sir Madu Magelang, Indonesia

Sildenafil

60 Spartan Capsule TPM Biotech Sdn Bhd

Malaysia Sildenafil analog

61 Sta-lions DZ Trade (M) Sdn

Bhd, Malaysia Sildenafil

62 Stanson Capsule Ty Healthcare Product

C. Ltd / PT. Rajawali Sukses, Jakarta

Tadalafil & Sildenafil

Citrate

-

63 Sunny Zang Wang Xiong Ying Dan Pil

Tibet Yuthong Healthy Product Co. Ltd / PT Cahaya Bioteknologi Farmasi

Sildenafil Citrate

-

64 Sunny Zang Wang Xiong Ying Kapsul

Tibet Yuthong Healthy Product Co. Ltd / PT Cahaya Bioteknologi Farmasi

Sildenafil Citrate

-

65 Super Jitu 5x Lebih Dahsyat Capsule

PJ.Bintang Jaya, Indonesia

Sildenafil

66 Tanduk Rusa Kuat

Lelaki Kapsul Multi Sari Manjur PJ, Banjarmasin, Indonesia

Sildenafil Citrate

67 Teraza Capsule PT. Rama Farma,

Jakarta Sildenafil

Citrate -

68 Tien Sun Pu Sen Jew Nang

Jong Tai Tien Sun Koa Ji Ei Eia Ku Hun Co. Ltd Thailand

Sildenafil & Tadalafil

-

69 Topmen Capsule PT Karya Mandiri-Indonesia

Sildenafil

70 Top One Capsule PJ. Paladipa Solo Sildenafil

Citrate -

71 Trebest Plus Capsule Astre Concept, Malaysia

Acetildenafil (Sildenafil analog)

-

Page 32: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

72 Tribulus Plus Capsule 400mg

Solar Victory Sdn Bhd, Malaysia

Sildenafil analog

-

73 Tripoten Capsule PT. Dexa Medica, Palembang

Tadalafil -

74 Urat Dewa PJ Waluhur, Indonesia

Sildenafil

75 Urat Madu Kapsul Air Madu PJ, Malang Sildenafil

Citrate -

76 Urat Perkasa Kapsul PJ. SM Jaya, Cilacap Sildenafil Citrate

-

77 Urat Kuda PT Kuda Sembawa, Indonesia

Sildenafil & Paracetamol

78 Urat Madu Black PJ Air Madu,

Indonesia Sildenafil and Paracetamol

79 Vegrow Cap Solar Victory Sdn

Bhd, Malaysia Sildenafil analog

80 Venergy Capsule

300mg Maxi Herbs Sdn Bhd Malaysia

Sildenafil analog

-

81 Vitality Hotton Candy(Banned by Food Division)

Malaysia Aminotadalafil -

82 Viagra X PJ. Duta Perkasa Mandiri, Indonesia

Sildenafil

83 VNG400 Solar Victory Sdn

Bhd, Malaysia Sildenafil analog

-

84 Xiangganglilongshengwe Tablet

Tidak diketahui Sildenafil -

85 Xianggang Tianlong Shengwu 2000mg

Hongyuan Guizhou Healthy Product Company

Sildenafil

Page 33: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK UNTUK KESIHATAN LELAKI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

86 Xing Shi Jiu Cairan Obat Dalam

Shandong Yasheng Biotechnology Co. Ltd, China

Sildenafil Citrate

-

87 XP Tongkat Ali Supreme Capsule

Shenzhen Qidentang Health Food Co. Ltd China

Tadalafil

88 Zhong Hua Niu Bian Tidak dinyatakan Asildinafil,

Tadalafil, Glibenclamide & Sibutramine

-

89 Zumex Capsule CV. Mega Maju Mekar, Jakarta

Tadalafil -

Page 34: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PELANGSING BADAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Page 35: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PELANGSING BADAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

1 Acai Berry ABC 500mg Soft Gel

M.G.L (HK) Sibutramine

2 Acai Berry Slimming

Herbal Soft Gel

PT. Adonai Perkasa, Indonesia

Sibutramine

3 Amberine Capsules Nature’s Grace (M)

Sdn Bhd Sibutramine

4 Arma Sin Gang San

Langsing PJ Warisan Jaya, Semarang Indonesia

Sibutramine

5 Arma Sin Gang San

Langsing Ayu PJ Gatra, Sanjata, Indonesia

Sibutramine

6 Bionex Capsule Nutripower Sdn Bhd,

Malaysia Sibutramine -

7 Bodybeaus Capsule Kin Herbs Pharma Sdn Bhd, Malaysia

Sibutramine

8 Botanical Gold

Capsule Kunming Dali Industrial & Trade Co Ltd, China

Sibutramine -

9 Botanical Gold Soft Gel

Kunming Dali Industry & Trade Co Ltd China

Sibutramine

10 Cantik Langsing Tazkia Herbal Jatim,

Indonesia Bisacodyl

11 Chinese Herbal

Heritage Herbal Slimming Tea BN 131703

Kang Sheng Chinese Manufacturer, Singapore

Microbial > limit

-

Page 36: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PELANGSING BADAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

12 Dewi Pelangsing PJ Cahaya Mas, Indonesia

Sibutramine

13 Figure Up Biospecialty Food

Trading, Malaysia Sibutramine

14 GorgeouSlim Herbal Tidak diketahui Sibutramine

15 Guar Gum Suplemen

Serat Tinggi Tidak diketahui Sibutramine

16 Kintop Capsule Nature’s Grace

Medicine sdn Bhd Malaysia

Sibutramine

17 Lami or Lasmi

Capsule Herbalindo SM, Indonesia

Sibutramine

18 Langsing Alami

Kapsul Hema Care PT, Indonesia

Sibutramine -

19 Langsing Alami (Lami) capsule

PT Memacare - Indonesia

Sibutramine

20 Lax-9 slimming

milk(Banned by Food Division)

Malaysia Sibutramine

21 Li Da Capsule 350mg

(Daidaihuajiaonang) Kunming Dali Industry & Trade Co Ltd, China

Sibutramine Phenolphthalein

& Sildenafil

Page 37: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PELANGSING BADAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

22 Lida Slimming PT Sinar Maju Makmur, Indonesia

Sibutramine

23 Lipo 8 Burn Slim

Capsule TK Natural Cosmetic CO Ltd Thailand

Sibutramine

24 Lipo 9 Burn Slim

Detox Capsule TK Natural Cosmetic CO Ltd Thailand

Sibutramine

25 Meizitang (Botanical

Slimming Soft Gel) China Sibutramine

26 Obe XLIM Tidak diketahui Sibutramine -

27 P57 Hoodia Cactus Slimming Capsule

Huiking Pharmaceutical

Sibutramine

28 Phyto Shape or Phyto

Hape Etumax Corporation Sdn Bhd, Malaysia

Sibutramine -

29 Quick Slim Tidak diketahui Phenylbutazone & Sildenafil

30 Rami Ramping Alami Sweata Herbal,

Indonesia Sibutramine -

31 Rapidly Slimming 350mg Capsule

Ming-fu Bio-Pharmaceutical Co Ltd, HongKong

Sibutramine & Phenolphthalein

Page 38: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PELANGSING BADAN YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

32 Sehat Langsing Capsule

PJ.Serbuksari Mas, Indonesia

Sibutramine

33 Sexy Plus Doom

Capsule

Unozawa Company Korea

Sibutramine

34 Slim 10 Yue Zhi Tang Health

Manufacturing Guangdong, China

Fenfluramine -

35 Slimina Weight Loss Capsule

Tidak diketahui Sibutramine

36 Slimming untuk Pria

dan Wanita Kapsul Hema Care PT, Indonesia

Sibutramine -

37 Slimmix Botanical Gel Tidak diketahui Topiramate

38 Sukenlo Chung Zhuan

National Drug Factory Sibutramine -

39 Sulami Kapsul Herbalindo SM, Indonesia

Sibutramine

40 Xiyouji Qingzhi

300mg Capsule

HK Banners Pharmaceutical Limited, China

Sibutramine

Page 39: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Page 40: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

1 ~H2O+ Waterwhite Brightening Night Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

2 Acrena Pure Herbal Papaya Soap

Re-X Products Co., Ltd., Thailand

Tretinoin -

3 Ai Zhuang Lipstick (No. 14; 17; 23; 27; 30; 46; 60; 63; 64)

Tidak diketahui Rhodamin B

-

4 Ains Beauty Care - Clear II Cream

Max Beauty Industries Sdn Bhd

Hydroquinone -

5 Ains Beauty Care Face Lotion 1 and 2

Max Beauty Industries Sdn Bhd

Hydroquinone

6 Anna Marissa

Beauty Toner HD Tidak diketahui Mercury

7 AS Beauty Night

Cream Penawar Industries

Sdn Bhd Merkury -

8 AS Beauty Day Cream

Penawar Industries Sdn Bhd

Merkury -

9 A.Vant Cream Grochem (Malaysia) Sdn Bhd., Malaysia

Tretinoin -

10 A.Vant Toner No.1 Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

11 A.Vant Toner No.2 Tidak dinyatakan Hydroquinone &

Tretinoin

12 Atika Beauty Skin

Lightening Cream Chemi Lab Cosmetic Industries, Malaysia

Hydroquinone -

13 ATIKA BEAUTY Renewal Night Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone

14 ARCHE Pearl

Cream Tidak diketahui Mercury -

15 Arwa - Melano Tone

Markall Beauty Sdn Bhd

Hydroquinone -

Page 41: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

16 Arwa - Skin Tone Markall Beauty Sdn Bhd

Hydrocortisone (0.5%)

-

17

Arwa - Total Sun Tone

Markall Beauty Sdn Bhd

Retinoic Acid & Hydroquinone

-

18 Aveana Night Revival Cream

Owi Lab (M) Sdn Bhd Tretinoin

19 Baby Change Eye

Shadow & Blush China Rhodamin B -

20

Beauty Girl Double White Collagen Elastin Whitening Night Cream / Double White SPF17AP++ Whitening Day Cream

Beauty Girl International Cosmetic Group Co. - Hongkong

Mercury -

21 Beauty Girl Ginseng & Green Cucumber (10 Double Whitening Speckles Removed Essence)

Yudantang International - Taiwan

Mercury -

22 Beauty Girl Essence Aloe Pearl (10 Double Whitening Speckles Removed Essence)

Yudantang International - Taiwan

Mercury -

23 Beauty Girl Papaya & Hawthorn Essence (10 Double Whitening Speckles Removed Essence)

Yudantang International - Taiwan

Mercury -

24 Beauty Girl Papaya & Hawthorn Essence (10 Double Whitening Speckles Removed Essence)

Yudantang International - Taiwan

Mercury -

25 Beauty Line Beautitude Multi-Purpose Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

Page 42: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

26 Beauty Magic Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone

27 BIB Day Cream

Whitening Cream - 921

Biyibi Meirongpin Youxiangonsi Chupin

– Taiwangshen Gaoxiongshi

Zhongshanbeilu 3289 Hao

Mercury -

28 Bio-Clear Intensive Renewal Complex

Tidak dinyatakan Tretinoin -

29 Biocosmet Whitening Essence Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

30 Biotox Whitening Hydro Cream

Tidak dinyatakan Dexamethasone -

31 Bleaching Lotion with Sunblock

Tidak diketahui Hydroquinone

32 Blemished Skin

Ampoules Nobel Aspect Sdn Bhd Azelaic Acid

33 BML HB Lotion Tidak dinyatakan Hydroquinone &

Tretinoin -

34 Bright Max Peppermint Flavor

China Diethylene Glycol -

35 Care Wipes Malaysia Microbial contamination –

Burkholderia cepacia

-

36 CB Special Whitening Come Beauty Pearl Cream

Taiwan Mercury -

37 Collagen Plus Vit E-Night Cream

Tidak dinyatakan Merkuri

38 Cecily Beauty

Cream New Formula

Tidak diketahui Mercury -

39 Cellnex Anti-Sensitive Essence Treatment

Centre De Recherches Biocosmetiques S.A.,

Switzerland

Betamethasone -

Page 43: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

40 Chantique – Whitening Night Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

41 Clean Rite Toothpaste

Diethylene glycol -

42 Cool & Lightening Soap

Sendayu Tinggi Body & Skincare (M)

Hydroquinone -

43 Cooldent Flouride China Diethylene Glycol -

44 Cooldent Spearmint

China Diethylene Glycol -

45 Cooldent ICE China Diethylene Glycol -

46 Cream Mutiara (Day) and Yellow Cream (Night)

Tidak diketahui Mercury -

47 Crystal White Night Cream

Yakin Invest Corporation Sdn Bhd,

Malaysia

Hydroquinone -

48 Crystal White Extra Night Cream

Yakin Invest Corporation Sdn Bhd,

Malaysia

Hydroquinone -

49 Daily Protecting Cream – Joie et Beaute

Tidak dinyatakan Mercury -

50 Dancoly Angel Paris Professional Hair Color Cream 0/33

Dancoly Cosmetics Co., Ltd (China)

2-Amino-5-Nitrophenol

-

51 Deep Skin White Plus

Chemi Lab Cosmetic Industries, Malaysia

Hydroquinone -

52 DentaKleen China Diethylene Glycol -

53 DentaKleen Junior China Diethylene Glycol -

54 DentaPro China Diethylene Glycol -

55 De Putih Cream Tidak diketahui Hydroquinone and Tretinoin

-

56 De Putih Night Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

57 Derma-Rx Arbutin-R Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

-

58 Dermedex Biotox Refining Cream

Godefrey Diffusion (France)

Dexamethasone Acetate

-

59 Dermedex Biotox Repairing Cream

Godefrey Diffusion (France)

Dexamethasone Acetate

-

Page 44: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

60 Dermedex Biotox Whitening Hydro Cream

Godefrey Diffusion (France)

Dexamethasone Acetate

-

61 Dewajah Night Cream

Sri Mutiara Kosmetik Trading, Malaysia

Tretinoin -

62 Dnars- Beauty Cream (Night) Jerawat/Berminyak

Tidak diketahui Hydroquinone

63 D’Qistee Beauty

Day Cream Tidak dinyatakan Mercury -

64 D’Qistee Night Cream

Tidak dinyatakan Mercury -

65 Dr. Cool

China Diethylene Glycol -

66 Dr's Seagar Skin Recon

Best World Lifestyle Sdn Bhd, Malaysia

Hydroquinone and Tretinoin

-

67 DS. Blemish Control Cream

Apex Cosmoceutical Industry Pte. Ltd.,

Singapore

Azaleic Acid -

68 Doctor Kayama Whitening Day Cream

Ichyama International Pte Ltd

Mercury -

69 Doctor Kayama Whitening Night Cream

Ichyama International Pte Ltd

Mercury

70 Doctor Bai Skin Revitalizing Skin Brightening (Doctor Bai Intensive White Revitalizing & Speckle Removing Set)

Hongkong Forever Beauty Cosmetic

Hairdressing

Mercury

-

71 Donna Peapis Cream

Donna Cosmetic

Mercury -

72 E.Beaute Total Revitalizer Night Cream

Tidak dinyatakan Mercury -

73 EETYE Whitening Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

74 Elite Rias Er Cream

Tidak diketahui Hydroquinone and Tretinoin -

75 Endopile BN 90_16 Santhigiri Ayurveda & Siddha Vaidyasala,

India

Lead & mercury -

76 Eren Lipstick with Vitamin E (No. 01; 02; 03; 04; 05; 08; 10; 11; 12)

Tidak diketahui Cl Pigment Red 53

-

Page 45: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

77 Eren Water Shine & Crystal Lipstick & Lip Gloss (5; 8; 12; 14; 18)

Tidak diketahui Cl Pigment Red 53 -

78 Erisya Spa Beauty Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

79 Esther-Bleaching Cream B

Tidak diketahui Mercury -

80 Eurycoma Longifolia Jack Radix Herba Epimedi

Kiat Ling Health Products & Trading,

Singapore

Methoxsalen -

81 Everfresh Toothpaste

China Diethylene Glycol -

82 EZEE Sunblock Cream

Grochem (Malaysia) Sdn Bhd., Malaysia

Mercury -

83 Felisa Gentle Peeling Solution

S.K. Laboratories, Inc., Phillipines

Tretinoin

84 Gemli Glutathione

Hydrolyzed Collagen Whitening & Anti-Aging

Sanli Int'l Cosmetic Group Co. - Hongkong

Mercury -

85 Gloskin Krim Malam & Siang

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

86 Glutathione Grapeseed Extract Whitening & Anti-Aging

Sanli Int'l Cosmetic Group Co. - Hongkong

Mercury -

87 Golden Deer White Complex Cream

Re-X Products Co., Ltd, Thailand

Hydroquinone -

88 Golden Horse B & W Cream (GH902-1)

Chin San Chemical Works, Taiwan

Mercury

89 Golden Horse

Herbal Milk Lotion GH507

Chin San Chemical Works Taiwan

Mercury -

90 Golden Horse Bio Complex Cream GH903-2

Chin San Chemical Works Taiwan

Mercury -

91 GP Lotion Felisa Cosmetic Sdn Bhd, Malaysia

Tretinoin -

92 Green Peeling Oil Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

Page 46: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

93 Hair Growth Tonic E-0583-D

Beijing Zhangguang 101 Science &

Technology Development Co. Ltd -

Minoxidil -

94 Hair Growth Formula D-2653-B

Minoxidil -

95 Hei Mei Toothpaste

China Diethylene Glycol -

96 Hei Mei Calcium Toothpaste

China Diethylene Glycol -

97 Hengfang Lipstick (No. 09; 42)

Tidak diketahui Cl Pigment Red 53

-

98 Herbarities Skin Whitening (Sensitive Skin)

Chemi Lab Cosmetic Industries, Malaysia

Hydroquinone -

99 Huadi Lipstick Tidak diketahui Mercury -

101 Hofine Eye Shadow/ Lip Gloss/ Powder Cake

China Rhodamin B -

102 Jiaoli Huichusu Whitening Speckles Removal Cream

Tidak diketahui Mercury -

103 Jiao Li 10-Days Eliminating Freckle Day & Night Set

Tidak diketahui Mercury -

104 Jiao Li 7-Days Eliminating Freckle AB Set

Tidak diketahui Mercury -

105 Jiao Liang Miraculous Cream

Tidak diketahui Mercury -

106 Jiao Mei Miraculous Cream

Tidak diketahui Mercury -

107 Jiao Yan Specific Miraculous Cream

Tidak diketahui Mercury -

108 Jiao Li Extra Pearl Facial Cream

Tidak diketahui Mercury -

109 Jiaoli Miraculous Cream (Jiaoli)

Tidak diketahui Mercury -

110 Jiaoli Huichusu Special Cut Genuine (Jiaoli Huichusu)

Tidak diketahui Mercury -

111 Jiaoli 2+1 7 Days Clearing Facial Spots suit (Jiaoli)

Tidak diketahui Mercury -

112 JJJ (Golden Package) Magic Spots Removing Cream (Spots

Tidak diketahui Mercury -

Page 47: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

Removing Super)

113 Khazanah White Pembersih Wajah

Tidak dinyatakan Hydroquinone -

114 Krim Jeragat Tia Amelia, Malaysia Hydroquinone

115 Krim Malam

Rahsia Rimba Seri MH Ummi Sdn

Bhd., Malaysia Hydroquinone -

116 Krim Malam Shana Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

-

117 La-Bliss Skin Brightening Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

118 Laurel Cosmetics Lipstick (No.027;098)

Tidak diketahui Cl Pigment Red 53 -

119 Leeya Whitening Daily and Night Use

China Mercury -

120 Leiqi Make Up Kit Tidak diketahui Rhodamin B -

121 LEO Haircolor 6/62, 5/66, 4/66, and 2/0

Shidanly Cosmetic Factory (China)

2,4-diaminoanisole, Haircolor 2/0 4-

ethoxy-m- phenylenediamaine

and m- phenylenediamine

-

122 Leving Pearl Cream

Meita Chemical Works, Taiwan

Mercury

-

123 Lyanaz Beauty Care Magic Night Cream

Lyanaz Beauty Care 11-1A, Jalan UP 1/8,

Ukay Perdana, 68000, Ampang Selangor

Mercury

124 Magixpress

Lightening Plus Tidak dinyatakan Hydroquinone -

125 Maxam Toothpaste with Flouride

China Diethylene Glycol -

126 Mekar Semilu – Pearl Cream

Tidak dinyatakan Mercury

Page 48: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

127 Melacare Demelanizing Cream

Tidak dinyatakan Hydroquinone

128 Melacare

Sunscreen Lotion Tidak dinyatakan Hydroquinone

129 MONTAGNE

JEUNESSE CHOCOLATE MASQUE

Montagne Jeunesse, UK

Lead

-

130 MS Wellmood Enhancing Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

131 MS Wellmood Lightening Complex

Tidak dinyatakan Mercury -

132 MULTI CREAM Tidak dinyatakan Tretinoin -

133 Natasya Gold Krim Herba

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

134 Natasya Krim

Herba Biocarrer

Manufacturing Sdn Bhd., Malaysia

Hydroquinone & Tretinoin

135 Natural 99 Day

Cream-Yellow CV Raja Kosmetik,

Indonesia Mercury

136 Natural 99 Night

Cream CV Raja Kosmetik,

Indonesia Mercury -

137 Natural Lightening Cream

Rawatan Kecantikan Ains, Selangor

Hydroquinone -

138 New Special 99-Racikan & Vitamin E Asli

Tidak diketahui Mercury

139 Nouvelle Visage

Toner Treatment No.1

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

-

140 Nouvelle Visage Toner Treatment No.2

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

-

Page 49: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

141 Nouvelle Visages Day & Night Cream – AHA & UV

Tidak dinyatakan Hydroquinone

142 Nouvelles Visages

Toner A Tidak dinyatakan Hydroquinone &

Tretinoin

143 Nouvelles Visages

Toner B

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

144 Nuriz Day and

Night Cream Tidak diketahui Hydroquinone and

Tretinoin -

145 Oral Max Extreme China Diethylene Glycol -

146 Oral Bright Fresh Spearmint Flavor

China Diethylene Glycol -

147 O’Lynn Skin Lightening Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

148 Paimei A and B Anti Freckles

Tidak diketahui Mercury -

149 Pearlie White Fluorinze Fluoride Toothpaste

Corlison Pte. Ltd. Microbial contamination- Burkholderia

cepacia

-

150 Pigmentation Recovery Complex

Tidak dinyatakan Tretinoin -

151 Professional Skin Care Formula - Bleaching Cream 4 in 1

Tidak diketahui Hydroquinone

152 Professional Skin Care Formula - Medicated Astringent

Tidak diketahui Hydroquinone

153 Putih Gebu – Sun-

Block Collagen Lotion

Tidak dinyatakan Mercury -

154 Q & N Omega Tree

He Zhi Pharmaceutical Co. Ltd China

Cannabinol and Tetrahydrocannabi

nol

-

155 Qian Jin Tri-improve Capsule for Men

Kiat Ling Health Products & Trading,

Singapore

Methoxsalen -

Page 50: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

156 Qiang Li Zeng Bai Qu Ban Wang Whitening Cream

Zhong Guo Hearbin Gelidai Jiabao

Huazhuangpin Co. Ltd.

Mercury -

157 Qibin Lipstick (2) Tidak diketahui Rhodamin B & CI Pigment Red 53

-

158 Qubanyifushuang Cream

China Mercury -

159 Rama Sari Whitening Night Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

160 Ratna Sari Whitening Night Cream

Sky Resources Sdn Bhd, Malaysia

Tretinoin -

161 Reena’s Astringen Amreena Enterprise, Malaysia

HYdroquinone -

162 Renewing Cream Tretinoin -

163 Rihanna Beauty Cream

Sri Mutiara Kosmetik Trading

Tretinoin -

164 RZAC White Pearl Cream

Tidak diketahui Hydroquinone and Tretinoin

-

165 S'Zitang Cream Tidak diketahui Mercury -

166 Sans Dynamic Intensive Light Cream

Mercury -

167 Sensual Whitening Cream

Liberta Co Ltd, Japan Mercury -

168 SF Beauty Day Cream (Facial)

Yamni Industries Sdn Bhd (Cosmetic

Premise)

Mercury -

169 SF Beauty Night Cream (Facial)

Yamni Industries Sdn Bhd (Cosmetic

Premise)

Mercury -

170 ShiR Fresh Mint Flouride Paste

China Diethylene Glycol -

171 Shengli Day & Night Cream

Dist: Shengli Trading - Dela Reina St.,

Binondo

Mercury -

172 Siella Lipstick Tidak diketahui Cl Pigment Red 53

-

173 Skin Desires Deep Whitening Cleansing Milk

Biotech Manufacturing

Hydroquinone -

174 Skin Whitening Essence I

Christine Valmy Inc, USA

Hydroquinone -

175 Skin Whitening Essence II

Christine Valmy Inc, USA

Hydroquinone -

Page 51: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK PRODUK KOSMETIK YANG DICEMARI YANG DILARANG PENGGUNAANNYA DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGILANG

DICEMARI DENGAN GAMBAR

176 SP-UV Special Ginseng-Whitening & Anti Acne

Tidak dinyatakan

177 Spa Beauty Cream Tidak dinyatakan Hydroquinone

178 Sri Mutiara Krim

Kecantikan Malam Sri Mutiara Kosmetik

Trading, Malaysia Tretinoin -

179 SS Pearl Cream Tidak dinyatakan Mercury -

180 SS Vita C Nigh Repair

Tidak dinyatakan Mercury -

181 St. Dalfour Beauty Whitening Cream

Tokyo Japan

Mercury -

182 Sub Whitening Revitalizing Cream

Chemi Lab Cosmetic Industries, Malaysia

Hydroquinone -

183 Sub Instant White Cream

Chemi Lab Cosmetic Industries, Malaysia

Hydroquinone -

184 Sue Beauty Night Treatment Cream

Tidak dinyatakan Tretinoin -

185 Superdent Toothpaste

Tidak dinyatakan Diethylene Glycol -

186 Tabita Skincare Smooth Lotion

Tidak dinyatakan Hydroquinone & Tretinoin

-

187 Tabita Skincare Daily Cream

Tidak dinyatakan Mercury and Salicylic Acid

188

Tabita Skincare Nightly Cream

Tidak dinyatakan Mercury & Salicylic Acid

Page 52: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

1 Alma Ramping Ayu PJ Gatra Sanjaya, Indonesia

Theophylline

2 Amargo Jaya

Ramuan Madura Serbuk

Mujur Jaya PJ, Cilacap

Chlorpheniramine -

3 Campur Sari Serbuk Sugi Aladin PJ Theophylline -

4 Chi Kat Pils Nature Pack Enterprise, Ampang, Kuala Lumpur

Ephedrine -

5 Chinicough Caps K&L Enterprise Ipoh, Perak, Malaysia

Dextromethorphan -

6 Chufeng Toukuwan China National Medicine & Health Product Guang Xi Wu Chow Branch

Chlorpheniramine -

7 Dermadex Biotox Whitening Hydro Cream

Godefroy Diffusion, France

Dexamethasone Acetate

-

8 Edoly Capsule Shen Loon She Enterprise, Malaysia

Chlorpheniramine -

9 Endopile BN 90_16 Santhigiri Ayurveda & Siddha Vaidyasala, India

Lead & mercury -

10 Eng Leong Cordyceps, Chuanbei Plus Cough Pill 3.5gm

Eng Leong Enterprise, Malaysia

Diphenhydramine -

11 Eurycoma Longifolia Jack Radix Herba Epimedi

Kiat Ling Health Products & Trading Singapore

Methoxsalen -

12 Fullcon Antihistamine Tidak diketahui Chlorpheniramine

13 Gan Mau Wan Tidak diketahui Chlorpheniramine -

14 Ginseng Jin Fui Wan Tidak diketahui Cyproheptadine

Page 53: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

15 Guei Dih Mai Ji Wan Tian Jin Pharmaceutical Manufactory Tian Jin China

Promethazine

16 Hair Growth Tonic D-

2653-B Science and Tecnology Develoment, China

Minoxidil -

17 Hair Growth Tonic E-0583-D

Science and Tecnology Develoment, China

Minoxidil -

18 Hao Zhou San Shanghai Chatlin Pharmaceutical Co. M’sia

Ephedrine -

19 Herbaios-Zuekertec Capsule

Sinar Aman Pharmaceutical (M) Sdn Bhd, Shah Alam, Selangor

Glibenclamide and Metformin

-

20 Hydroxycut 24 Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

21 Hydroxycut Caffeine-

Free Drink Packets Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems) -

22 Hydroxycut Caffeine-Free Rapid Release Caplets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

23 Hydroxycut Carb

Control Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

24 Hydroxycut Hardcore Drink Packets (Ignition Stix)

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

25 Hydroxycut Hardcore Liquid Caplets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

26 Hydroxycut Hardcore

RTDs (Ready-to-Drink)

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

27 Hydroxycut Liquid Shots

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

Page 54: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

28 Hydroxycut Max Aqua Shed

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

29 Hydroxycut Max Drink Packets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

30 Hydroxycut Max Liquid Caplets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

31 Hydroxycut Natural Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

32 Hydroxycut Regular Drink Packets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

33 Hydroxycut Regular Rapid Release Caplets

Lovate Health Sciences in Ontario Canada

Recalled (Health problems)

-

34 Jamu Ampuh Jaya Kencing Manis

Indonesia Phenylbutazone and Theophylline

35 Jamu Jawa Asli

Sehat Segar PJ. Akar Tunggal, Banyumas, Indonesia

Prednisolone, Chlorpheniramine, Phenylbutazone

and Phenobarbitone

36 Jamu Kapsul Gemuk Badan Untuk Pria Dan Wanita

Sekar Ayu Indonesia Cyproheptadine

37 Jamu Kenis Pil PJ Jamu Borobudur,

Indonesia Glibenclamide

38 Jamu Sumber Sehat

Sesak Nafas Tidak diketahui Chlorpheniramine

39 Jasa Temu 7 Serbuk Jasa Agung PJ,

Cilacap Theophylline -

40 JCare-in Len Fa Medical Supplies (M) Sdn Bhd, Sungai Buloh,

Glibenclamide -

Page 55: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

Selangor

41 JCare-su Len Fa Medical Supplies (M) Sdn Bhd, Sungai Buloh, Selangor

Glibenclamide

-

42 Jung Fei Pill Tong Shap Yee Medicines Co. Macao

Cyproheptadine

43 Ju Purt Jen Chin Yen

(Cap Fuu Cheng) Pill Besfomec Industries sdn Bhd, Malaysia

Ephedrine -

44 Kuda 2 X Lebih Dahsyat

Pj Tawon Api Makasar, Indonesia

Hydroquinone

45 Linzetan Guangxi

Pharmaceutical Chlorpheniramine

46 Maajun Kuat Pil Abd Aziz Bin Hj Mat

Tanjung Plandang, Perak, Indonesia

Chlorpheniramine -

47 Metabolic Advantage Capsule

Enzymatic Therapy Inc, United States of America

Thyroid hormones -

48 Miracle Mineral Solution or Supplement

Tidak dinyatakan Chlorine Dioxide -

49 Mistura Zhike Metro Signature Sdn Bhd, Petaling Jaya, Selangor

Ephedrine and Pseudoephedrine

-

50 MRC Putri Salju Cream

CV Ngongoh cosmeticc, Bekasi

Hydroquinone -

51 Natorny kwek’s Herb 106 Powder 106600603A

Natorny Marketing Asia Pte ltd S’pore

Microbial > limit -

52 NCHK Pil Zhi Ke TJ-TYT Pharmaceutical (M) Sdn Bhd M’sia

Dextromethorphan -

53 Pao Ni Kang Shitek Micro Algae Sdn bhd Selangor

Repaglinide -

54 Pas-Tipas Kopja Aneka Sari Cilacap, Indonesia

Hydroquinone

Page 56: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

55 Pil Haruan Perniagaan Utama, Melaka

Promethazine

56 Poh kian Brand Pai

Fong Wan BN 13014

SH Uniflex Chinese Medical Factory Sdn Bhd, M’sia

Aerobic Microbial -

57 Pusaka Pil gatal Tablet

Bintang duaa PJ, Cilacap

Chlorpheniramine -

58 Q & N Omega Tree HeZhi Pharmaceutical Co, Ltd,China

Cannabinol and Tetrahydrocannabi

nol

59 Ramuan Tradisional

(Demuk) Gemuk Sehat dan Nafsu Makan

PJ Demuk Sehat, Indonesia

Cyproheptadine -

60 Rhizoma Curcumae Longae Concentrated Granules (W060301)

Capitol Group & Dadi Pharmaceutical Co Ltd China

Mercury > limit -

61 San Qi Luohan Chuanbei Plus Capsule

SG Global Biotech Sdn Bhd M’sia

Pseudoephedrine and

Chlorpheniramine

-

62 Sesak Nafas Batuk Asma

CV Mahkota Dewa Ferbindo, Indonesia

Theophylline

63 Sewtonlin Germany Codeine,

Promethazine -

64 Sha Hsien Chin Ointment

Shanghai Pharmaceutical Industry corp, China

Clotrimazole -

65 Slenderine Capsule Malaysia Floxetine -

66 Srong Pas Pt Detomed Gungnu Giri, Indonesia

Yohimbine

67 Tawon Liar Capsule

PT Maju Jaya Bersama, (Indonesia)

Aminopyrine,Dipyrone

Page 57: Banned Medicinal Product November 2014

PRODUK-PRODUK KESIHATAN LAIN YANG DILARANG PENGGUNAAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

NO NAMA PRODUK PENGILANG / PENGEDAR

DICEMARI DENGAN GAMBAR

68 Twee Hong Suah Hong Yang Hoo Pharma Sdn Bhd, Malaysia

Mercury

69 Ular Sakti Tablet

Gatal PJ Bintang Dua Kali Panas-Indonesia

Diphenhydramine

70 Wan Tong Pegal

Linu Herbalindo Sm, Indonesia

Aceta -

71 Wiku Jahe Kencur-Akur Mujarab Sachets

PJ Ibnu Sabil, Cilacap-Indonesia

Prednisolone & Chlorpheniramine

-

72 Zhong Gan Ling Meizhou City Pharmaceutical Manufactory Guangdong China

Dipyrone

Page 58: Banned Medicinal Product November 2014