ingin ubati kecewa, menyesal nyatakan hasrat hatipsasir.upm.edu.my/id/eprint/56884/1/cinta tak...

Post on 20-Mar-2019

236 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

BESTARI HARlAN METROISNIN 3 JULAI2D17

Ingin ubati kecewa, menyesal nyatakan hasrat hati

Sebagai penuntut tahun akhirdi universiti tempatan, saya jugamempunyai hasrat memilikiternan lelaki. .

Namun, hingga kini sayarasa sangat sukarmemulakanperhubungan dengan seseorang.Dalam nada bergurau, rakanmengusik dengan seorangpenuntut lelaki yang sayaminati.

Sejak itu, saya mulai jatuhcinta dengan lelaki berkenaan.Perasaan ini sungguh janggalbuat saya. Namun, saya benar-benar sukakan dia dan kamisering keluar serta lepakbersama dengan rakan yanglain.

Ramai rakan yangmenganggap kami sedangbercinta pada hal itu semuatidak benar.

Mereka mungkin membuattekaan yang salah. Perasaan inisaya kongsikan dengan seorangrakan baik.

Atas nasihat dia danpertimbangan diri sendiri,saya sudah berterus terangdengan hasrat hati kepada siswaterbabit.

Namun sayangnya, cintasaya tidak berbalas dan katanyadia sudah mempunyai ternanwanita yang belajar di universitilain.

Bayangkanlah perasaansaya ketika ftu. Oleh itu,untukperkongsian ini, saya inginmendapatkan bimbingandaripada puan berkenaan caramengubati kekecewaan ini.

Saya terlalu kecewa dan

\

malu dengan diri sendiri. Sayajuga menyesal kerana berterusterang kepadanya.

KecewaSelangor

Mencintai seseorang yang tidakmencintai anda adalah satuperasaan yang menyakitkankerana hal itu bukanlah sesuatuyang dapat diterima-secaraterbuka dalam jangka masasingkat.

Semakin difikirkan perasaanterluka, semakin sakit emosi danjiwaanda.

Oleh itu, apa yang paling idealuntuk dilakukan saat ini and aperlu untuk memulai prosespenyembuhan.

Hal itu bukan kesalahananda, tidak ada yang bolehdilakukan, apatah lagi untukmenjadikan si dia mencintaianda tanpa kerelaannya dansatu-satunya yang berbakiuntuk dilakukan adalah dengan'moving on.'

1. Berikan Diri Anda RuangBiarkan diri anda berduka

ketika anda mencintai seseorangyang tidak mencintai. Jika halitu memang menyakitkan makaanda perlu membiarkan diri andaberduka atas rasa sakit itu.

Tidak ada yang salah denganperlu berduka selama andatidak terjebak di sana. Bahkan,membiarkan diri anda bersedihlebih baik daripada mencuba danmenekan emosi.

Jika sesuai, ambil sedikitwaktu untuk keluar darikesibukan harian andauntuk memproses kesedihan.Hal ini akan membantuanda menciptakan ruangpenyembuhan.

Sebagai contoh, ketika andamenyedari orang terbabit tidakakan mencintai anda kembalimaka anda perlu menyediakan

waktu untuk menyendiri di. suatu tempat, bahkan jika itu,hanya akan sekadar 15minitberjalan kaki di sekitar rumahatau kawasan kolej atau tempatrekreasi.

Hindari bersedih tanpamelakukan apa -apa perkarayang lain. Jika Anda tidakberusaha untuk mengasingkanperasaan sedih dan kecewaitu, maka kesannya hanyakecederaan emosi yang sema kinkuat dan mendalam.

Wajar untuk rasa sedih,tetapi jika anda tidak mencubamendapatkan fokus padakehidupan anda kembali, and aakan terus memikirkan danmer asa tertekan.

2. Hindari lelaki itu untukbeberapa ketika

Dalam usaha menciptakanruang bagi diri anda untukberduka dan 'move on,' andaperlu menghindari diri daripadaterserempak dengan si dia buatsementara.

Seboleh -bolehnya iabertujuan membantu andamengurangkan rasa cintadan ingin memilikinya. Andatidak perlu menghapusnyadari kehidupan anda, tetapiperlu mengambil waktu untukmenghindar daripadanya selamabeberapa saat atau hari atauminggu.

Selain itu, anda juga bolehmemutuskan talian media .sosialseperti FBatau setidak-tidaknya sembunyikan apa yangdikongsikan oleh mereka,

Segera hapus kontaknya daritelefon anda sehingga anda tidakterpengaruh untuk kembalimenghubunginya. Anda tidakingin terus-menerus diingatkanbekenaan mereka dan segalasesuatu yang mereka lakukan.

3. Sedarilah anda lebih baiktanpanya

Tidak kira sebaik manapunorang itu, anda akan lebih baiktanpa mencintai seseorang yangtidak mencintaimu kembali,Seterusnya, jatuh cinta denganseseorang boleh membuatkanand a buta terhadap kekuranganmereka. .

Berhenti mencintai merekabererti melihat alas an mengapahubungan antara anda dandirinya mungkin tidak berhasil,

Buatlah senarai kekurangankalian berdua yangmenyebabkan hubungan cintatidak boleh diteruskan.

4. Iangan menyalahkanmereka

Dalam aspek ini, perlu sedaranda tidak boleh memaksa ataumembuatkan dirinya jatuh cintakepada anda. .

Hakikatnya, anda yang jatuhcinta padanya dan dia juga tidakmemiliki kuasa atau kawalanatas perasaannya yang tidakjatuh cinta kepada anda.

[ika anda menyalahkannya,maka tidak ada satupun kesanpositif untuk diri and a sendiri.

5. Fokus kepada diri danmulakan kehidupan yang baru

Akhir sekali, kembali fokuskepada diri sendiri supayaanda sedar kepentingan untukmeneruskan kehidupan ini tanpaperlunya dia di sisi.

Manfaatkan masayang adauntuk memberi ruang kepadadiri sendiri kembali berfungsidan menikmati kehidupan ini.

Cipta kebahagiaan anda tanpaperlu.mengaitkannya dengankewujudan seseorang yangtidak mencintai anda. Bangkitdan teruskan usaha untukmemajukan diri.

Berdoa kepada Allah SWTsupaya diberikan ketenangandan keberkatan dalam menemuiinsan yang sebenarnya jodohanda. Reda dengan ujian ini.

top related