al muntalaq versi 20 2007

Upload: anita-rashidi

Post on 13-Apr-2018

257 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    1/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    MUQADDIMAH:1

    DUDUKLAH BERSAMA KAMI

    KITA BERIMAN SEJENAK

    Para da'i mukmin sentiasa terdedah kepada dua tarikan: Tarikan iman,niat, himmah, kesedaran dan perasaannya terhadap tanggungjawab.Dari sini, dia akan sentiasa berada dalam beramal salih atau azamkebaikan.Dari arah lain pula ialah tarikan syaitan yang menghiaskan futurnya danmenjadikannya cinta kepada dunia. Menyebabkan dia dalam lalai, malas,panjang angan-angan dan berlengah-lengah untuk belajar apa yang diajahili.

    lang-alik antara kedua-dua tarikan ini adalah suatu ketetapan !llah dania akan terus berlaku. "erana itulah, #rang-#rang mukmin telahmewajibkan kepada diri mereka untuk menghadirijilsah-jilsahtafakkur,merenung diri dan tanasuhsaling nasihat-menasihati di antara satusama lain. Memeriksa jiwa takut-takut dihinggapi takabburatau men#lakkebenaran. Memeriksa hati takut-takut terseleweng. Memeriksa ilmu daniman takut-takut bercampur baur dengan berlebih-lebih dengan bid'ah

    atau kekurangan yang membawa kepada meninggalkan suruhan !llahdan nasihat kebenaran.

    Perasaan ini telah diterjemahkan #leh Mu'az bin $abal r.a%dengan satuungkapan yang telah menjadi satu artikel&klaus&seksyen dalamperlembagaan generasi mukmin. "etika mengingatkan sahabatnya,beliau telah berkata: Duduklah bersamakami, kita beriman sejenak(.

    ngkapan ini telah diambil #leh )bnu *awaahah r.a+, lalu dia berkatakepada !bu ad Dardaa r.asambil memegang tangannya:

    $#"!

    Marilah kita beriman sejenak. Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak-balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak(.

    /uku al-Muntalaqdalam bahasa !rab mempunyai dua 0ersi. 1atu 0ersi penuh dan kedua 0ersikhusus untuk pemuda. Mu2addimah ini adalah dari 0ersi khusus untuk pemuda. 1ementara isibuku ini adalah 0ersi penuh.%Al-Ansori, )slam semasa berumur 3 tahun. /ersama dalam a2abah %. 4adiri semua marakahbersama *asulullah saw. Diutus ke 5aman selepas Tabuk.. Meninggal di 1yam semasa taun tahun3 4.+

    Al-Ansori, salah se#rang naqibsemasa baiah !2abah. 4adiri semua marakahbersama*asulullah saw. 1yahid dalam marakahMutah.Al-Ansori. !ntara ans#r yang lewat )slam. )slam hasil dakwah )bn *awahah ra. 4adiri marakahselepas /adr. !hli 6uran. Menjadi 2adi di 1yam dan meninggal di 1yam tahun +% 4 sebelumsayyidina 7thman ra(.

    1

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    2/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Dari mereka berdua pula kita ambil ungkapan ini, lalu lahirlah nasihat-nasihat ini yang berkaitan tentang !qh adda'"ah. "ita mengajak parada'i )slam untuk duduk sejenak dengan setiap nasihat ini, beriman danmemuhasabah diri, ilmu dan himmahnya.

    %&'( )&'(**** +&, -&.&/&,

    /egitulah8 1iri-siri buku ini ditulis khusus untuk para du'at )slam9mereka yang bers#lat dan merasa i##ahdengan agama mereka9 yangberakhlak dengan akhlak mukminin. )a bukan untuk #rang yang lalai,apalagi yang menyeleweng dari )slam.

    )ni adalah kerana untuk menyelesaikan masalah dunia )slam hari ini,sebenarnya tidak perlu kepada berpindahnya lebih ramai #rang yanglalai dan menyeleweng kepada berpegang-teguh dengan )slam. Tetapiapa yang lebih diperlukan dari itu ialah menyedarkan dengan cepatmereka yang sudah pun berpegang dengan )slam, membangkitkanhimmahmereka dan memperkenalkan kepada mereka toriq amaldan!qh da'"ah. 1ebenarnya masih terdapat ramai saki baki mukmin yangbilangan mereka cukup untuk menegakkan kebaikan yang kita ingincapai dan cita-citakan, tetapi dengan syarat mereka mengenali ertitajarrudmenyerahkan diri hanya untuk )slam(, merasai kecil danhinanya dunia, menjauhkan diri dari !tnah-!tnah, sabar menghadapimihnahdan mahir seni memimpin ummat.

    7leh sebab itu, peringatan-peringatan ini tidak akan berbicara tentangkrah perbandingan antara )slam dan aliran-aliran s#sial dan ek#n#mim#den. Tidak juga akan berbicara dengan #rang yang masih

    mencampur-adukkan antara )slam dan lainnya.)a hanya ditujukan kepada muslim, yang benar imannya, suci a2idahnya,yang merasa perit dan sedih dengan realiti ummat muslimin pada hariini. /uku ini akan cuba menunjukkan kepadanya toriq amalyang berhasil;insya !llah- dan jalan-jalan yang akan menyelamatkan ummah ini.Peringatan-peringatan ini akan menunjukkan kepadanya keperluan-keperluan untuk peningkatan melalui tarbiyyah dirinya hingga sampai ketahap yang diperlukan dalam toriqini.

    Mungkin juga peringatan-peringatan ini ditujukan kepada para du'atyang sudah

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    3/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    "amu akan mengetahui betapa peramah dan berbudinya hati-hati rijaltersebut yang telah menghadiahkan kepada kamu buah hasilpengalaman dan kesimpulan pengamatan mereka. 7leh sebab itu, kata-kata mereka menjadi berkekalan dan mendapat perhatian manusia,petanda ada hubungannya dengan al-haqkebenaran(.

    1esuatu kata-kata tidak akan kekal merentasi generasi demi generasikecualilah jika ia berhubung dengan al-haqdan kebaikan, kerana iasentiasa mendapat bantuan daripada makhluk !llah mengikut undang-undang@ya sunnah@ya( dan sentiasa diilhamkan #leh !llah kepadahamba-hamba@ya.

    /erapa banyak kata-kata gemerlapan yang disiarkan #leh pemerintahyang zalim atau berhala yang masyhur9 ia bergema-gema seketika,memancarkan cahaya sebentar, kemudian padam dan senyap, samaseperti tahi bintang yang bertukar menjadi habuk dan debu selepasterbakar. )ni semua kerana gemanya hanyalah dari pantulan suarakebatilan dan kilatannya pula hanya dari hiasan tipuan, bukan suatuyang benar.

    4anya a2al yang memahami, hati yang bersih dan #rang yang yakindengan kebenaran yang dibawanya sahaja b#leh mengungkapkan kata-kata benar yang kekal. Dia b#leh mengungkapkan kata-kataperumpamaan yang terus menerus digunakan dan penjelasan yangkekal di dalam kehidupan. Tidak tertentu untuk satu waktu sahaja, tidakjuga perkara tertentu, tidak juga #rang tertentu, tidak juga kejadiantertentu, tetapi kata-katanya itu mencakupi mana-mana generasi, masa,

    negara dan kawasan."amu akan dapati kehebatan kata-kata berdasarkan kehebatan #rangyang berkata. Dia ingin menjadikan kata-katanya itu sebagai panduankepada kehidupan manusia dan cahaya yang menerangi kegelapankehidupan(.A

    @A(B( CD,E&F('&, @D.'&G&&, CD,&.('!ku dapati sesetengah buku tarbiyyah harakah )slamiah memisahkanantara pr#sa dan puisi tanpa alasan yang kukuh. )ni menjadikan paramurabbitidak dapat menggunakan beratus-ratus rangkap dan petikan

    puisi pelembut hati atau pembakar semangat atau puisi a2idah dankrah hasil karya para pemuisi thiqahlama atau m#den dan juga parapemuisi dakwah. Mungkin sese#rang itu bila mendengar sesuatu mesej,ia sedikitpun tidak tersensasi9 tetapi apabila mesej yang sama digubahdalam bentuk puisi, ia tiba-tiba menggembirakan #rang yang gundahgelana, menggerakkan yang lalai dan mendekatkan matlamat yangdulunya dirasai amat jauh(.B

    1ebahagian daripada syair itu mempunyai hikmah9 sebagaimana yangdisabdakan #leh *asullah saw(.

    A !s 1yawaarid li '!zzaam: +>B "hariidatul 6asr&/ahagian )ra2: &%>%

    3

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    4/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    )nt#nasi dalam percakapan samalah seperti melagukan suara.Tujuannya ialah mengesankan pemikiran melalui tindakan mengesankanjiwa(.)

    "erana itulah kami lebih cenderung menggunakan puisi dalam siri-sirinasihat ini, bertujuan untuk menjadi penambah nilai dan rasa kepada

    krah yang telah diungkapkan #leh mana-mana dai. M#ga ianyamenjadi lebih mantap, lebih mendalam di dalam jiwanya dan lebihdiingati sentiasa.

    /ukti yang paling jelas tentang kepentingan puisi bagi menyebar danmempertahankan a2idah ialah peranan yang telah dimainkan #leh puisiketika digunakan #leh ahli-ahli bid'ah untuk menyebarkan bid'ah dikalangan masyarakat awam. saha ini dilakukan untuk menentangusaha-usaha )bnu Taimiyyah serta pengikut-pengikutnya ketika merekaberusaha membatalkan segala bid'ah dengan hujjah-hujjah sunnah.Tidak dapat dinakan bahawa hujjah rasi#nal yang dibawa #leh )bnuTaimiyyah memang ada kesannya, tetapi kedryan l#jik tidak dapatmengatasi kebasahan dan keindahan puisi( sebagaimana yang dikatakan#leh penyair )slam 1ir Muhammad )2baal.?

    Memang itulah yang berlaku. Pembawa-pembawa kesesatan yangmenyebarkan bid'ah mereka dengan penerangan yang menarik dankemampuan mereka menggubah puisi yang indah, telah menarik hatimanusia awam tanpa disedari dan inilah juga yang menyebabkan segalakata-kata )bnu Taimiyyah tidak mendapat tempat. Tambahan pula tidakada daripada kalangan pemuisi hebat yang memihak kepada )bnu

    Taimiyyah untuk membantunya.Puisi mempunyai kuasa untuk membantu sesiapa sahaja yangmenggunakannya, dapat mengindahkan suatu yang baik atau buruk,dapat men#l#ng kebenaran atau kebatilan9 tidak ada beza sedikitpun.Dalam semua perkara9 samada pemikiran atau mana-mana hakikatkehidupan. )ni kerana jiwa manusia memang sukakan keindahan, danpuisi pula semuanya indah. )a b#leh menambah jelaskan, memanis,memikatkan sesuatu yang betul dan baik. Dalam masa yang sama iadapat menutup kekurangan dan penyelewengan yang ada padakebatilan sehingga menjadikannya cantik dan indah. Tiada se#rang pun

    yang dapat lepas dari tertawan terpengaruh dengan puisi melainkan hatiyang dimakmurkan dengan iman secukupnya.Cen#mena ini mend#r#ng aku untuk memasukkan puisi-puisi dalam sirinasihat-nasihat ku ini.

    %&H&I +&, @D,J('AG)mam !hmad menjadi ikutan kita dalam menggunakan puisi yangmelembutkan hati. Dia mengha

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    5/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    ditulis #leh Tha'lab9 se#rang sasterawan yang masyhur. Murid-murid)mam !hmad pernah mendengar dia berpuisi. Pada hari mehnahnya,para penyair telah berdiri dihadapannya sambil berpuisi memujinya./ahkan dikatakan beliau telah mengucapkan beberapa keratan puisikerana tidak berpuas hati terhadap '!li bin al Madiiniy yang tidak sabarbersamanya menghadapi penyiksaan.>

    Pernah pula salah se#rang muridnya telah berkata: ahai !bu'!bdullah: !pa pendapat kamu terhadap puisi yang menyebutkantentang syurga dan nerakaH /eliau bertanya: I#nt#h seperti puisi manaH

    Muridnya menjawab: 1eperti yang diucapkan #leh pemuisi-pemuisi:membacakan syair(:

    711 Q"##31#PR1 **US1T5 #PU

    Q 1#VMaksudnya:"etika tuhan berkata kepadaku Takkah kau malu bermaksiat

    kepadakuH"au sembunyikan d#sa dari makhlukku Tapi dengan penuh n#da kau

    mengadapkuH

    )mam !hmad berkata: langi sekali lagi JMuridnya berkata: Kalu aku ulangi sekali lagi, lalu dia )mam !hmad(bangun dan memasuki rumahnya serta menutup pintu. "etika itu aku

    mendengar suara tangisannya dari dalam rumah dan beliau mengulang-ngulangi syair tadi.

    Dengan keyakinan tentang

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    6/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    )slamiyyah, sehinggakan al-Mauduudi telah menyi

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    7/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    BAB 1: Kita Menolak al-

    hawaJauhkanlah dirimu dari sebarang al-hawa yang tidak

    bernama Islam.

    )tulah teriakan amaran yang dilaungkan #leh Maimun bin Mahranrahimahullah -se#rang ahli hadis yang thiqah-ketika dia merasa takutkita semua akan diperdaya #leh kilauan pelbagai nama-nama. Gemateriakan ini masih terdengar-dengar melangkaui generasi demi generasi.

    /eliau mengingatkan kita bahawa setiap perkara yang Ebukan )slamadalah sememangnya salah satu dari al-ha"a, biar apa jua bentuknyadan di zaman mana ia muncul.

    )tulah yang diambil dari semua )mam-)mam sejak dahulu. /agi mereka,hanya ada satu sahaja kebenaran iaitu wahyu. 1elain dari wahyu adalahal-ha"ayang tercela. Tiada satu bahagian pun al-hawa yang dipuji danal-hawa tiada kaitan langsung dengan al-haq. 1ese#rang muslim tidakdib#lehkan langsung berhukum kepada al-hawa atau merasa senang hatidengan al-hawa.

    Z&K[A ***&G&A &H\K&]&)mam !l-1yatibi telah menegaskan perkara inidengan padat dan

    ringkas. "ata beliau di dalam kitab Lal-Mu"afaqat: L1esungguhnya !llahtelah menjadikan mengikut al-hawa sebagai bertentang dengankebenaran, sebagaimana rman !llah 1..T.:

    acbde=ba#b`_ >a f_bgba h>_ iTa#_Ra jaabaa _keUUe` ka6a2l3a b_

    m_ a_`?_# ba nao_ #e>a pqara bsb _"`ataUa ai Daud, sesungguhnya +ami jadikan engkau khalifah di muka

    bumi, maka hukumlah di antara manusia dengan al-haq, dan janganlahengkau turut al-hawa, nanti ia menyesatkan engkau dari jalan $agamaAllah. 1haad +3: %A(

    !llah berrman lagi:u1vawa ab ` Va>axyu#abz {a #a3a ba|a}Ua ~xha _ ca#3_!a b` _>a ~

    pUa Vba bMaka barangsiapa yang melampau batas, dan mengutamakan hidup didunia, maka sesungguhnya, nerakalah tempat duduknya. !n-@aziatB?: +B-+?(

    !llah berrman pula tentang sia ~

    7

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    8/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    pUa Vba bha _ a !a bAdapun orang yang takut akan kebesaran /uhannya, dan menahan

    dirinya al-ha"a, maka sesungguhnya syurgalah tempat duduknya !n-@aziat B?: >-(

    Cirman !llah 1..T. :

    upqara bba 2e _b6aaUax1=aq6eh =bUa t_qae b_~0abi tidak bercakap dari al-ha"a. *a $1uran tidak lain hanya "ahyuyang di"ahyukan kepadanya !n-@ajm =+:+-(

    [&G\&[&G F( &G&B LD,A,EA''&, )&K&]& F( FD/&, '(G& K&,[& &F&FA& /(H(K&, Z&K[A ~B[&.(&Gu &G&A &H\K&]&* (&F& [&,J 'DG(J&*HDK (GA 'DFA&\FA&,[& &F&H&K )D.H&]&,&,* /&)(H& &H\K&N K&,[&GD.HDG&' /&F& ]&K[A L&'& 'D)&G(H&, BD&.& GL&G(' GD.HDG&'/&F& &H\K&]&* +&, BD&.& H&,JBA,J /D,J('AG &H\K&]& &F&H&K)D.GD,G&,J&, FD,J&, &H\K&N*

    Cirman !llah lagi :cb_ aa1 me `me a

    aUa e qaa mera a_Sa5a ab` a6baa>a aAdakah engkau lihat orang yang mengambil al-ha"anya menjadi/uhannya dan Allah menyesatkannya selepas didatangi ilmukepadanya. !l-$atsiyah =: %+(Cirman !llah 1..T. :aUab febgba Ua eUa a0aa0`b Ta acbe a qab a2z3a bsa a`qb aUa

    _a a

    cbe a qab aAdakah orang yang berada di atas keterangan $dalil dari /uhannyasama dengan orang yang diperhiaskan kepadanya amalan jahatnya danmereka mengikut al-ha"a mereka2 Muhammad B: (

    (K&GH&K %DLA& &[&G [&,J LD,[D)AG &H\K&]& (& LDBG( F(DH&F&, /D,J('AG &H\K&]& /AH& /&BG( /AH& F('AGA'* +(.(]&[&G'&, F&.(M),A ))&B .*& )&K&]& )DH(&A )D.'&G&W(H& L&,& HH&K LD,[D)AG /D.'&G&&, &H\K&]& F( F&H&L &H\A.&, /&BG( +(& LD,DH&,[&* +&.( B(,( EDH&BH&K ma!asidF&.(B[&.(&K F(GA.A,'&, (&H&K A,GA' LD,JDHA&.'&, '(G& F&.( LD,E&F(/D,J('AG &H\K&]&*

    3Al-Mu"afaqat, $uzu A, m.s. %

    8

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    9/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    (&F& &H&, D,J&K****)tulah juga perintah !llah kepada *asulullah s.a.w.. !llah 1..T.

    berrman:a qab asb _"`ataUa bra _`>a bgba_ b_ _:a c_b0lh>_ qeRe kb qea} _a6S ra6z

    a6a

    _a #b`_qae Reai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam *slam

    seluruhnya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. !l-/a2arah %: %>3(LPilihlah di antara petunjuk !llah ataupun tipu daya syaitan. Penegasansebegini sepatutnya menjadikan se#rang muslim tahu pendiriannya. Diatak patut berd#lak-dalik, ragu-ragu atau termangu-mangu di depanpelbagai jalan dan haluan yang ada dihadapannya.Tiada manhaj&sistem alternati< bagi #rang yang beriman untuk dipilih-pilih. Tiada jalan baginya untuk dicampur adukkan antara satu sama lain.Tidak sekali-kali. 1esiapa yang tidak masuk )slam secara keseluruhannya,tidak menyerahkan dirinya sepenuhnya kepada kepimpinan dan syariat

    !llah dan tidak membebaskan diri dari sebarang tasawwur, k#nsep,manhaj dan syariat yang lain, M!"! sesungguhnya dia telah mengikutjejak langkah dan sedang berjalan di atas jalan syaitan.%

    X(G,&K F&, YD]&B/&F&&,)mam !hmad bin 4anbal *ahimahullah telah menyatakan bahawa9men#lak satu perkara sahaja dari kata-kata *asulullah s.a.w sudah b#lehdianggap sebagai penyelewengan. /eliau berkata:L!ku telah melihat di dalam !l-6uran. "u dapati ada ++ tempat yangmenyebut tentang ketaatan kepada *asulullah saw./eliau membaca sep#t#ng ayat iaitu rman !llah 1..T. :

    ?4i 5ilal Al-1uran, $uzu %=, m.s. +A%>)bid%4i 5ilal Al-1uran, $uzu %, m.s. %

    9

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    10/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    a"b>_ cbre a#P_eba__b baa aqTe _5a6ea6S_ bSa3b#ab>aSebab itu orang-orang yang menyalahi perintah baginda sa"hendaklah merasa takut mereka akan terkena !tnah. !n-@ur %: A+()mam !hmad membacanya berulang kali dan kemudian berkata:Apakah dia !tnah2 4itnah adalah syirik. Apabila seseorang itu menolaksebahagian dari kata-kata 0abi s.a.". maka mungkin akan terpalit

    penyele"engan ke dalam hatinya dan penyele"engan itu akhirnya akanmembinasakannya.66

    CD,H&' %D)&K&J(&, F&.( %[&.(&G HH&K F&H&K YAIA.Tetapi penyelewengan itu ada beberapa peringkat:!ntaranya ialah penyelewengan kesesatan ku

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    11/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    !llah berrman kepada ahli kitab:_b cbde b_ _>ai6 aqe _5b eUa cbde0a Te aaqe"eb eaata cb"ebac|e

    cb:eqeVb6ab_Ua _Uab e bUa c_ |bb__cbr_#baa aUea _acba _ _6akaqe_b"e>a eacbre aRb aa_cbde#b 3a8 e qaeUa cbeUkeTa eaepana_a?eaTb6a

    b

    ae aa

    a>a

    b a

    _aU

    eTedb aU

    a__"ad b

    _b a

    _1a_aUkza6e_a _#a b8aqb6aUa z#ab {_ #a3a bh>_ bR_ t_cbde b_aqea b `aa ?>_ va _me aUa` _Sa a bl_ ae

    ba6b

    aa/idakkah engkau ketahui baha"a orang-orang yang mendak"a mereka

    beriman kepada al-1uran yang diturunkan kepada engkau dan +itab-kitab yang diturunkan sebelum engkau: mereka hendak berhukumke#ada taghut sedang mereka disuruh su#aya ka'r terhada#taghut. Syaitan mahu menyesatkan mereka dengan sesesatnya.Apabila dikatakan kepada mereka% Marilah kamu kepada apa yangditurunkan Allah dan kepada 7asul, maka engkau lihat orang-orangmuna!k berpaling dari engkau dengan sungguh-sungguh.!n-@isa:A>-A(

    Cirman !llah 1..T.:_b!_ b_aqe_b6e_"ad_ bb_ _a6SeeUi#P_aq 1a_aacb aa_a6S b_ pab eaa_ta UeTa:a _a6S e6aUa`_aqeq _q$e `Ua

    u9i#_a qea}ba>a me aUabb6aab` me `cbre aa aa6S_ na_aUb ~ei#P_ame aa!_ a

    /idakkah engkau perhatikan $dan merasa pelik "ahai Muhammadkepada orang-orang yang telah diberikan sebahagian dari +itab$/aurat2 Mereka percaya kepada benda-benda yang disembah yang laindari Allah, dan kepada /aghut, dan mereka #ula berkata ke#ada

    )rang-)rang ka'r $kaum musyrik di Mekah& bahawa mereka$kaum musyrik itu& lebih betul (alan agamanya dari#ada )rang-)rang yang beriman$ke#ada nabi Muhammad s.a.w.&. $+aum

    11

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    12/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    3ahudi yang demikian sikapnya mereka itulah orang-orang yangdilaknat oleh Allah: dan sesiapa yang dilaknat oleh Allah, maka engkautidak sekali-kali akan mendapati sesiapa pun yang boleh menolongnya.!n-@isa : =-=%(

    1elepas membentangkan ayat-ayat ini, )bnu Taimiyah menerangkan:

    HH&K LD,DH& JH,J&, [&,J GDH&K LD,D.(L& '(G&) G&/( L&B(KH&J( )D.(L&, 'D/&F& BDBA&GA [&,J F( HA&. .(B&H&K* CD.D'& HD)(KLD,JAG&L&'&, .&,J HA&. .(B&H&K )D.)&,F(,J .&,J\.&,J[&,J )D.(L&,* %&L&H&K EAJ& 'D&F&&,,[& BD)&J&(L&,&BD)&K&J(&, L&,AB(& LD,JAG&L&'&, /D,F&/&G &KH( I&HB&I&K F&,'D.&E&&, E&K(H([&K ~[&,J )D.)&,JB& A.'( +&(H&L .&) X&.B( F&,H&(,\H&(,u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

    )bnu Taimiyah r.a -sepertimana yang anda dapat lihat- menta

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    13/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    ini betapa silapnya perbuatan mencampur aduk, menampal-nampal,mencantum-cantumkan dan iman yang separuh-separuh ini. Meskipundemikian, g#l#ngan ini terus berdegil dan terus-menerus mengajak#rang ramai kepada al-hawa.

    idak syak lagi itu adalah ku/ur. 0al iya 2ubillah.

    Y(G& G(F&' &'&, CD,J'&.'&, %DBD.&,J CABH(L &,/& WA'G("emudian ada pula penyelewengan yang lebih ringan dan kecil daripadaitu.)bnu Taimiyyah telah berkata: 7amai ahli salaf telah berkata% :T:T Uk Ada satu kufur tidak sampai kepada kekufuran, satu nifaq

    yang tidak sampai kepada muna!q dan satu syirik tidak sampai kepadasyirik.6 sul(yang bermaksud:L"ita tidak akan mengkarkan se#rang )slam yang telah mengucapkandua kalimah syahadah dan beramal mengikut tuntutannya danmenyempurnakan apa yang di

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    15/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    s#lat, kami akan bunuh kamu. Dia terus berdegil dan lebih suka dibunuhmaka ini menunjukkan hatinya k#s#ng dari iman dan matinya adalahsebagai se#rang kar.

    /egitu juga perlu diketahui bahawa ku

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    16/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    membesar orang yang kecil, orang Ajam6 telah mahir berbahasa Arabdan Arab >ad"i telah berhijrah sehingga mereka memandang sesuatuyang bukan agama sebagai agama. Mereka tidak melihat kebenaranselain daripada itu.;E

    "alimah yang telah diucapkan khali

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    17/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    4inggakan mangsa perangkap musuh ini merasa ser#n#k dan merasabangga kerana menyangka dirinya terlepas dari belenggu kek#l#tanlama.

    7rang )slam yang maksiat pada hari ini sebenarnya adalah mangsapendidikan tersebut, untuk ditukarkan menjadi a__#a iqb7a qe:a cbre `_eqe wa Va>a meaqb7a ` 5a"ab>aFalu 4iraun memperbodoh $menyesatkan kaumnya, lalu merekamengikutnya. +erana mereka itu memang kaum yang fasik. !z-Nukhru

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    18/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    manusia pun beransur-ansur diresapi kehinaan.

    Secara !trahnya, manusia bencikan kehinaan dan tidak sukake#aliman. /etapi dengan pelbagai keadaan dan peristi"a yang berlaku,tanpa disedari mereka tunduk secara berangsur-ansur. Sedikit demisedikit mereka menjadi terbiasa di dalam kehinaan lalu menjadi seperti

    singa yang telah dijinakkan. 0amun begitu, unsur kemuliaansebenarnya masih berbaki diji"a dan masih mengalir bahang panasnyadi dalam darah.

    Apabila ada sahaja dai yang menyeru kepada kemuliaan dankebebasan, membangunkan ji"a yang lena dan menggerakkansemangat yang nyenyak, maka kemuliaan di dalam ji"anya itu mulaberdenyut. >ara di dalam sekam mula menyala.Sifat kemanusiaan didalam dirinya mula bangkit, tidak mahu dihina dan bangkit berjihad danmelihat segala apa yang dihadapinya di dalam jiliad itu lebih ringandaripada diperhambakan, malah lebih baik daripada kehidupankebinatangan.

    +ehinaan yang menimpa manusia yang disebabkan oleh orang lainatau oleh faktor luaran, ianya akan cepat sembuh dan mudahdihilangkan. Sebaliknya, jika kehinaan itu timbul dari dalam diri danterbit dari hati, itu adalah penyakit yang sangat berbahaya danmerupakan kematian yang tidak disedari.+erana itulah, puak taghut yang #alim sengaja menerapkan kehinaankepada orangramai melalui pendidikan yang hina dan asuhan agar tidaksegan silu tanpa tatasusila. Mereka besarkan para belia atas didikan inidengan pelbagai sarana. Semuanya bertujuan untuk mematikanhimmah dan memadamkan semangat juang agar kekuasaan terus

    menerus berada di tangan mereka.;

    ,&' %(,J& +(A)&K CD,E&F( Y(E&,J &,J @D,JDAG"#nspirasi Epenjinakan itu memerlukan usaha menekan kesemua

    dai )slam. )a dibuat agar suara mendidik dan seluruh media massadikuasai sepenuhnya #leh g#l#ngan yang k#n#nnya hebat dari segiakademik dan sastera. 1uara mereka disadurkan melalui pelbagaipertubuhan yang kelihatan pada zahirnya berbeza-beza.Generasi baru keturunan pejuang dan anak-anak singa itu dididik supayatunduk kepada syahwat dan karam dalam keser#n#kan seks dankemewahan hidup. Mereka padamkan sejarah kehebatan umat )slam

    terdahulu serta dihapuskan kisah kisah para ulama kerana bimbang iaakan menjadi lampu penyuluh dan panduan amal untuk generasi barumuslim kini.

    )tulah kandungan madah penyair )slam Muhammad )2bal:5aman satu bangsa yang hinaAkan ada ilmuan, sastera"an dan orang yang arif bijaksana?Mereka kelihatan berbe#a dengan pelbagai ideologitetapi semuanya sependapat dengan satu target%Mereka ajar anak singa agar menjadi kijang yang pengecutdan mereka padamkan kisah-kisah singa pada bicara silamGita-cita mereka, menggembirakan hamba dengan perhambaan

    +A!bdul ahab !zam,Al-Sha"arid, m.s. +3

    18

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    19/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Seluruh pengajaran mereka hanyalah penipuan cendekia"an.;B

    )anya telah berlaku.)nilah mercu tanda perancangan kaum 5ahudi dan "ristian. Mengasuhanak anak singa )slam supaya menjadi kijang yang pengecut. Merekapadamkan kisah singa-singa )slam samada para ulama, ahli zuhud dan

    para pejuang )slam dari sejarah abad pertama )slam.

    Plan pendidikan mereka ini telah melahirkan kijang-kijang yangpengecut, tidak lagi mampu menerkam. "ijang-kijang ini tidak mahu lagimemikul apa-apa tanggungjawab dan sentiasa cuba melarikan diriseb#leh-b#lehnya8.J)nilah generasi baru dari putera-puteri )slam8J!nak-anak singa yang bertukar menjadi kijang yang pengecut.

    1ebenarnya mereka itu merdeka, lalu diperhambakan, dan merekabergembira menjadi hamba.

    Perancangan mereka telah berjaya. !pa yang kita dapat lihat sekarangterdapat sesetengah #rang ikhlas yang lebih cenderung untuk beruzah,mengasingkan diri dan takut berganding bahu bersama-sama umat)slam.. tidak lain melainkan kesan daripada pendidikan tersebut dantanda e

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    20/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    penyelewengan sudah mendarah daging dalam tubuh generasi ini.7leh itu apakah yang mesti dibuatH/erhenti mencubaH !tau tangguhkan usaha ke suatu masa yang lainHTidak sekali-kali..J

    "erja-kerja ini tidak b#leh ditinggalkan. Manhaj )slam tidak mempunyai

    cacat-cela dan tiada kekurangannya. /ukti kemampuannya ialah masihterdapat belia-belia )slam yang bersih jiwanya melagukan ayat-ayat al-6uran di zaman materialisme dan hed#nisme ini. 1edikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. 1abar itu kunci segala pintu yang tertutup.

    "erja-kerja ini juga tidak b#leh ditangguhkan. Masa tidak berpihakkepada kita jika ditangguh. $ika ditangguhkan, maka semakin panjangtemp#h bermaharajalelanya taghut akan semakin kuat pulacengkamannya di dalam jiwa manusia yang hanyut. Perlu segeramembuat usaha menyelamat yang hanyut itu selagi denyutan nadimasih ada dan selagi benih trah masih terpendam.

    L1esungguhnya tidak ada ker#sakan yang lebih teruk mer#sakkan trahselain dari kehinaan yang dibentuk #leh taghut yang berpanjangan. )amemusnahkah segala kemuliaan manusia, meruntuhkan dasar-dasar dannilai-nilainya dan menanam padanya si

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    21/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    haram, men#lak sebahagian dari perkara iman9 mereka melihatg#l#ngan ini dengan pandangan takr dan marah, dan mengambilpendekatan menentang mereka dengan tegas dan keras.

    Tetapi dalam waktu yang sama, para dai bergerak dalam bentuk lainterhadap #rang-#rang )slam ahli maksiat melalui berbagai-bagai cara. Di

    antaranya:-Teguran kasih sayang dan menyedarkan mereka terhadap amal jama'i,jika mereka telah menyempurnakan perkara-perkara

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    22/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    BAB !: Han"a #e$hana%

    B&kan Te$'ena(n"a Mataha$iDai enggan tunduk kepada penipuan. Mereka pantang melihatperancangan musuh berlaku. Kalu mereka bangkit berteriak kepadamanusia.Tetapi,...... maj#riti manusia terus lena tidur.

    Di depan matanya- pend#k#ng kebatilan dan #rang yang k#musbekerja kuat mati-matian meneruskan perancangan mereka. Dilihat

    keliling, hanya segelintir sahaja #rang )slam dipelihara #leh !llah yangmasih sedar8 1elebihnya hanyut di dalam kelalaian.

    Da) kembali mengubati kesedihannya lantas berm#n#l#g sendirian:/elah bekulah daya juang di hati manusia ituMereka leka mengejari kekayaan dan kehidupan yang rutinkealpaan orang-orang yang baik dan semangat orang-orang yang

    kom!ushampir-hampir menggoncangkan semangat juangku.;

    Dai itu pun mulanya menyalahkan dirinya sendiri.. takut-takut diabelum betul-betul menyampaikan dakwahnya. Tetapi, segera dia merasaibahawa dia telah melakukan apa yang termampu. Dia cuba memujukdan menghiburkan dirinya sambil bermadah:

    Mereka melihat daku di musim gugur, Fantaran hangatnya laguku,+elihatan aku bergembira bersama rakanku si burung camar/etapi sebenarnya aku dilahirkan di bumi,yang dipenuhi ji"a-ji"a yang seronok diperhambakan...>Muhammad )2bal, Di"an Dharb al-+alim, m.s. ahyu al-6alam, jilid , m.s >+%Dari cara hidup jahiliah kepada cara hidup )slam, mengeluarkan mereka dari kesesatan kepadahidayah, dari kebatilan kepada kebenaran dan dari kezaliman kepada keadilan.

    22

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    23/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Demikianlah janji !llah. !ngkatan kebenaran ini tidak akan pupus,angkatan demi angkatan, generasi demi generasi sebagaimana sabda*asulullah 1.!..:

    tTwh"6123tco6crSR1"=hV6mcUnS:

    bermaksud:Sentiasa akan ada satu golongan dari umatku yang menegakkankebenaran. Mereka tidak akan tergugat oleh sesiapa pun yangmenentang mereka sehingga datanglah hari kiamat dan mereka tetap didalam keadaan mereka.

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    24/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    haiwan dan tumbuh-tumbuhan dan kepada segala apa yang ada dilangit, bumi dan apa jua yang ada padanya.=

    /eliau berkata:L$ika matahari mempunyai paksi dan gra0iti, bumi mempunyai paksi

    dan beredar di atas #rbitnya, maka demikian jugalah manusia dengan

    agama ini. !pabila agama ini hilang dari manusia, akan pincanglahkeseimbangan. 1esiapa yang berkir dengan mendalam pasti dapatmelihat lebih jauh dari itu. Dilihatnya alam ini mempunyai rekabentukdan binaan yang indah. !gama ini adalah sebahagian darinya. 7leh itu,agama ini perlu diwakili #leh sekel#mp#k manusia dalam mana-manawaktu dunia ini.

    !bdul ahab !zam juga memahami sunnah alam ini. 1unnah inimenjadikan #rang-#rang yang yakin dengannya tidak digugat #lehserangan kebatilan, gugurnya para syuhada atau ramainya pejuangyang berundur setelah tiba di separuh jalan. /eliau pun berkata:

    Sunnatullah terhadap semua makhluk terus berjalanSesaat pun tidak berhenti dan berubahMereka yang merdeka terus berjihad pada jalan Allahkerana jihad pada kebenaran tidak pernah hilang "alau sehari

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    25/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    "edatangannya telah mengubah garis perjalanan manusia kepadaperjalanan yang telah digariskan #leh takdir !llah. 1ama ada manusia ituberiman atau men#lak, sama ada mereka berjihad bersamanya ataumenentangnya, pada generasi tersebut atau generasi selepasnya./elum pernah terjadi di dalam sejarah manusia satu peristiwa yangmeninggalkan kesan dan pengaruh sebagaimana pengaruh dan kesan

    yang ditinggalkan #leh )slam ini.

    /erita besar ini, iaitu )slam, telah membentuk banyak nilai dantasa""ur. )a banyak menanamkan kaedah dan sistem di seluruh mukabumi dan di kalangan semua manusia. )anya tidak pernah tergambardalam kiran bangsa !rab sebelum kedatangannya bahkan tak pernahdapat dikhayalkan.

    "etika itu, mereka tidak terkir bahawa )slam ini datang untukmengubah senari# dunia, mengalihkan perjalanan sejarah danmerealisasikan ketentuan !llah di dalam perjalanan hidup manusia. Takpernah tergambar ia akan mempengaruhi jiwa, hati dan realiti manusiadan seterusnya menghubungkan mereka dengan seluruh garisperjalanan alam. )a dihubungkan kemudiannya dengan al-haqyangtersimpan di sebalik kejadian langit dan bumi dan segala apa yang adadi antara keduanya. 4al ini akan berterusan sehingga hari kiamat,menyempurnakan peranannya di dalam memimpin manusia dankehidupan.

    mat )slam pada hari ini berdepan dengan berita besar inisebagaimana bangsa !rab di awal kedatangannya. Mereka tidak

    memahami tabiat dan hubungannya dengan tabiat alam ini. Merekatidak memikirkan al-ha2 yang tersembunyi padanya sehingga merekatidak memahami ianya adalah salah satu cabang al-ha2 yang ada didalam binaan alam ini. Mereka tidak dapat mengesani pengaruhnyadalam sejarah manusia dan garisan perjalanannya yang panjang. Merekasepatutnya merdeka dalam pandangan mereka dan bukannyabergantung kepada cara kir musuh-musuh yang sentiasa memperkecil-kecilkan peranan )slam dalam pembentukan hidup manusia danpenentuan perjalanan sejarah. 7leh kerana itulah #rang )slam sekarangtidak mengenali hakikat peranan mereka sama ada untuk masa dulu,masakini dan akan datang9 sedangkan itulah peranan yang mesti

    dimainkan #leh umat )slam di muka bumi hingga akhir zaman.B

    1ekiranya mangsa-mangsa perencanaan dan serangan kiran jahiliah initidak dapat memahaminya... namun anak-anak singa dai )slam ini

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    26/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    /egitulah !qhdan kesedaran bila ia telah wujud. Tanda al-haqialahwujudnya peribadi muslim. "ewujudan muslim yang sedemikian rupaadalah satu kepastian sejarah9 dahulu, kini dan selamanya hingga harikiamat.

    L8..al-aqadalah tiang seri kewujudan ini. 1ekiranya alam ini laridari tiang serinya, r#sak binasalah ia.Cirman !llah 1..T. :aUab febgba Ua eUa a0aa0`b Ta acbe a qab a2z3a bsa a`qb aUa

    _

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    27/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    manusia. Malapetaka yang tiada tandingannya.Dulunya )slam telah mengambil kepimpinan ini ketika bumi telah

    r#sak, hidup telah menjadi busuk, pemimpinnya busuk dan zalim danmanusia seluruhnya menderita dari pimpinan itu.

    Cirman !llah 1..T.:

    aba0a_6b`_ :a a _3b_ abUa _: (

    )slam telah mengambil kepimpinan ini dunia dengan al-6uran,dengan tasa""ur baru mengikut al-6uran dan syariat yang diambil daritasa""ur ini. )a menjadi kelahiran baru untuk manusia yang lebih besarertinya dari kelahiran ia sendiri. !l-6uran telah membentuk tasa""urbaru untuk manusia ini. Tasawwur terhadap alam, nilai-nilai dan sistem-sistem. )a juga membentuk satu realiti masyarakat yang unik. *ealiti

    yang tak pernah terkir #leh akal manusia sebelum ia dibentuk betul-betul #leh al-6uran di dalam realiti.

    /enar J *ealiti yang terbentuk ini terlalu bersih dan indah, agungdan tinggi, sederhana dan mudah, realistik, p#siti)bid, $uzu , m.s. ?=Kabiid bin *abi'ah al-!miriy, penyair agung di zaman $ahiliyyah. Masuk )slam dan menjadi salahse#rang sahabat. Tinggal di "uukhari, $ilid =, m.s. =+

    27

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    28/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    29/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Manusia akan sentiasa menderita, kelam kabut, bimbang dan sakitselagi mereka tidak sujud seperti sujud ini dan berpegang dengan akidah)slam ini. Penderitaan jiwa yang berterusan yang dialami -walaupun majudalam kebendaan- benar-benar membuktikan bahawa akal sahaja tidakmampu menjadi neraca seimbang jika tidak dipandu #leh akidah yangbenar. !kal sentiasa dipengaruhi na

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    30/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    BAB ) : #olon*an Baik +an*Di'ina,akan

    !nalisa sesuatu peristiwa, pena

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    31/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    32/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    disebabkan mereka fasik. !l-!Era< B:A=(

    !llah menyelamatkan #rang-#rang yang menjalankan nahi mungkardan menegah. Manakala mereka yang hanya benci pada d#sa dankejahatan dan berkata :

    i6_. $uga diriwayatkan #leh !bu Dawud, !hmad, )bnu !bi 1yaybah, /aiha2idll.A%)bnu Taimiyah, Majmu 4ata"a, $uzu B, m.s. +3%

    32

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    33/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    1ebahagian ulama mensi

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    34/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    mereka. 1ebelum mereka ditimpakan azab kerana melakukan maksiat-maksiat yang menyebabkan !llah membinasakan umat yang lalu.

    L1esuatu yang serupa itu mengambil hukum yang sama dengan yangserupanya. !pa yang terjadi kepada sesuatu, terjadi juga kepada apayang sama dengannya. Mustahil dua perkara yang sama mempunyai

    hukum yang berbeza sebagaimana mustahilnya dua perkara berbezasama hukumnya.1anun ini berlaku sama saja, ke atas indi0idu atau bangsa-bangsa,

    hal dunia atau akhirat. Perkara ini ditunjukkan #leh al-6uran, diantaranya:

    . Cirman !llah yang menerangkan apa yang berlaku ke atas kaum5ahudi /ani @adhir, yang ditimpa azab dunia akibat kua m_ _b` cbre eqPe =eaUa_6b cbr_6_6bV

    a_cbre _5b6eabeeaqaq#e _zcbr e7e_q h>_

    _ bgbaPa h_Ue6aUe_"ab>a be__a# bDia yang mengeluarkan orang-orang yang ka!r ahli kitab $3ahudi

    dari kampung mereka, bagi kali pertamanya. +amu tidak pernahmenyangka baha"a mereka akan keluar, dan mereka pula merasaibenteng-benteng mereka akan dapat melindungi mereka dari $seksaan

    Allah. Allah datangkan $seksaan kepada mereka dari luar jangkaanmereka dan dicampakkan ketakutan ke dalam hati mereka. Merekarobohkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dandengan tangan orang-orang Mukmin $dalam pertempuran. Makaambillah pengajaran$iktibar hai orang-orang yang berakal. !l-4asyr=?: %(

    Perintah !llah supaya #rang-#rang yang berakal mengambil iktibardi dalam ayat: Maka ambillah pengajaran$iktibar hai orang-orang yangberakal, jelas menunjukkan kepada Eqanunpersamaan. Dengan katalain, ayat itu bermaksud, Lahai #rang-#rang yang mempunyai akalyang #kJ Perhatilah apa yang terjadi itu dan jaga-jaga supaya kamu tidak

    ditimpa azab yang sama sekiranya kamu berbuat perbuatan yangsama. 1esungguhnya sunnatullah undang-undang !llah( hanya satudan ia berlaku kepada semua. !pa yang terjadi ke atas sesuatu akanterjadi ke atas sesuatu yang seumpama dengannya.

    $elasnya, arahan supaya mengambil pengajaran itu tidak ada

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    35/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    kamu, tatkala mereka berlaku #alim. Dan telah datang beberapa rasulkepada mereka dengan $memba"a keterangan, tetapi mereka tidakmahu beriman. >egitulah kami membalas kaum yang jahat. 5unus >:+(

    !yat al-6uran yang bermaksud >egitulah kami membalas kaumyang jahat$mujrim menunjukkan bahawa apa yang terjadi kepada

    mujrimdahulu akan terjadi kepada mujrimyang muncul selepas mereka.1uatu perkara itu dihukum sama dengan yang seumpama dengannya.1unnatullah itu satu dan ia berlaku kepada setiap #rang yang jahat. !llahsahajalah tempat kita meminta pert#l#ngan.

    +. !llah 1..T. telah berrman :_a6S e a7_ a a:a a #b:a Uee#a>a f_bgba h>_ Ue#0_ 6acb a>a

    ara eab _(

    !yat itu jelas menunjukkan bahawa kemusnahan yang menimpa#rang-#rang kar dahulu akan menimpa juga kepada #rang-#rang karyang kemudian kerana mereka itu sama-sama bersiahkan adakah orang-orang yang memperbuat kejahatan mengira

    baha"a +ami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yangberiman dan beramal saleh, bersamaan hidup dan mati mereka. Amatjahat hukuman mereka itu?$menyamakan orang jahat dengan orang

    baik. !l-$aathiyah =: %(

    Cirman !llah 1.T. :

    35

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    36/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    h>_ __0a6 Tbe b:a 3a_ _P`qe_aUa qea} _a6S ?ea!b a8b a_ !Te b:a _"e#a b?ea!b a8b af_bgba

    Adakah +ami jadikan orang-orang yang beriman dan beramal solehsama seperti orang-orang yang berbuat rosak di muka bumi ni2 >ahkan,adakah +ami jadikan orang-orang yang tak"a $baik, seperti orang-

    orang yang fasik $jahat2 !s-1haad +3: %3(!l-6uran menjadi dalil benarnya Eqanun al-tamathul-persamaan

    pada kedua pihaknya. )aitu, hukuman dan akibat yang sama bagi duaperkara yang sama dan hukuman yang berbeza bagi dua perkara yangberbeza.

    !pabila muslim memahami ayat-ayat al-6uran yang membuktikankebenaran Eqanun tamathuldan ayat-ayat yang mencela kaum yangjahat pada masa dahulu seperti 5ahudi dan kaum lain kerana perbuatanjahat dan si

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    37/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    BAB : Kewa.i/an Dakwahke Jalan Allah

    )nilah yang benar-benar menakutkan hati #rang )slam. !llah telahmemberi amaran kepada #rang yang terus berdiam diri, membisu danmenghalang kemungkaran yang sedang berlaku.

    Mereka yang membisu itu sentiasa resah gelisah. Mereka tidakmendapat ketenangan jiwa dan ketenteraman iman. "etenangan imanhanya dinikmati #leh mereka yang berani menyatakan kebenaran danmenyebarkan cerita gembira tentang syurga, keunggulan dan keadilanajaran )slam. Mereka juga mengingatkan manusia tentang azab nerakajahanam dan Lqanun persamaan balasan !llah 1..T.

    Dengan ini mereka telah mewarisi tugas *asulullah 1.!.. yangdiutus kepada manusia untuk membawa khabar gembira dan ancamandari !llah 1..T. Dengan kata lain, mereka melakukan dakwah kepada!llah. !tau dengan istilah sebahagian

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    38/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    perkataan a ka daa tidak mempunyai makna lain selain daripadamenyeru. 1ekiranya anda membaca rman !llah 1..T.:

    a7aUa 3i _a ?a_aUa m_ a_`1a kab`_ tiqb7a e0a =b aUaba

    _a# _0b e bb_ h_`_Siapakah yang terlebih baik perkataannya dari orang yang

    menyeru kepada Allah $agama0ya dan beramal soleh. Cussilat : ++(!nda akan memahami bahawa !llah 1..T. mengutamakan #rang-#rang yang menyeru kepada@ya kerana dialah yang paling baikEperkataannya berbanding #rang yang tidak menyeru kepada !llah.

    1emua perkataan yang terbit dari kata dasar ini, c#nt#hnya a ke dua tidak akan terkeluar pengertiannya dari maksud ini juga keranaia berasal dariU a ke dua"un dari aqba ka daa"ta. 7leh keranahuruPetikan artikel #leh staz *asyid al-!zami dalam Majalah al-/arbiyah al-*slamiah$ilid =, m.s.B dengan beberapa suntinganB)bnu Taimiyah, Majmu 4ata"a, $ilid =, m.s. A

    38

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    39/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    mereka mengajak manusia supaya beriman kepada !llah, beribadahkepada !llah sahaja dan menurut sebagaimana yang diturunkan kepadamereka. !llah 1..T. berrman tentang @uh a.s :cbde aa ma e`U eb 8_qb7a a>a6aa m__qb7a 1a_=iqeabab

    aba aee#b$a m a_b_

    Sesungguhnya telah +ami utuskan 0uh a.s. kepada kaumnya, laludia berkata% ai kaumku? Sembahlah Allah. /iada bagimu /uhan selaindaripada0ya. !l-!ra< B:=?(

    Demikianlah setiap rasul telah menyeru manusia kepada !llah,mengabdikan diri semata-mata kepada !llah dan membersihkan diri darimengabdikan diri kepada yang lain selain@ya. Cirman !llah 1..T. :

    qe_"ab Ua ma e`U eb ebatiqea` e?l:e h>_ aab aba aUaaq$e `

    Sesungguhnya telah +ami utus seorang rasul kepada tiap-tiap

    bangsa% endaklah kamu sembah Allah dan jauhilah taghut !n-@ahlA:+A(7leh yang demikian, para *asul adalah dai yang menyeru manusia

    kepada !llah. Mereka itu dipilih untuk mend#k#ng seruan !llah danmenyampaikan seruan tersebut kepada manusia.B%

    L1etiap perkara yang disukai #leh !llah dan rasul@ya sama adawajib atau sunat, zahir atau batin adalah merupakan antara isi dakwahkepada !llah yang perlu kita ajak kepadanya. /egitu juga setiap perkarayang dibenci #leh !llah dan rasul@ya sama ada batin atau zahir adalahmerupakan isi dakwah kepada !llah dan perkara yang perlu kita larang

    daripadanya. Dakwah tidak akan sempurna kecuali dengan mengajakmanusia agar melaksanakan perkara yang dicintai !llah danmeninggalkan perkara yang dimurkai !llah sama ada ianya perkataanatau perbuatan, lahir mahupun batin.B+

    [&G\&[&G CD,JD,&( +&']&K L&. L&'.AI F&, &K[ CA,J'&. +(+&H&L H\A.&,*

    !l-6uran banyak mengutarakan ayat-ayat yang mewajibkan kerja-kerja dakwah ke jalan !llah. 1ebahagiannya ditujukan secara langsungkepada *asulullah 1.!.. dan secara tidak langsung kepada umat

    baginda. Manakala sebahagian lagi ditujukan secara langsung kepadaumat )slam.!ntara ayat-ayat yang ditujukan kepada *asulullah 1.!.. ialah,

    rman !llah 1..T. :c e_"a0b# pie aa1 ana`_nala1a_e kb Ua

    Maka serulah kepada /uhanmu. Sesungguhnya engkau berada diatas petunjuk yang lurus. !l-4ajj %%: AB(

    !llah 1..T. berrman lagi:_:#a _be bb_ `aqde ataUa nala1a_e kb Ua

    Dan serulah $manusia supaya $menyembah /uhanmu dan

    janganlah engkau termasuk orang-orang yang musyrik$mempersekutukan Allah.B%Csul al-D"ah, m.s. %A3B+)bnu Taimiyah, Majmu 4ata"a, $ilid =, m.s. A

    39

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    40/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    !l-6asas %3: 3B(L1eluruh umat )slam termasuk di dalam perintah ayat ini. )ni kerana

    asasnya, perintah !llah kepada rasul@ya adalah juga perintah !llahkepada umatnya kecuali disebutkan pengecualian. Tetapi, di sini tiadasebarang pengecualian dari perintah !llah supaya mengerjakan tugasdakwah. )ni bermakna, !llah 1.T. memuliakan umat )slam dengan

    menempatkan mereka bersama-sama rasul-rasul dalam menjalankantugas dakwah ke jalan !llah.B

    !yat-ayat yang memerintahkan secara langsung umat )slam untukmenjalankan amar makru< nahi mungkar terdapat dengan banyaknya didalam al-6uran. 7leh itu, tiada lagi alasan bagi mereka untukmendiamkan diri atau takut untuk melepaskan diri mereka dritanggungjawab ini. Di antaranya ialah rman !llah 1.T. :

    aUee Vb6ab ae #a_Ub acbreoeb be_aae bUa aqe_be bUa

    _da e bba aqbra b6aUa _ Ueba b_8rang-orang yang beriman lelaki dan orang-orang yang beriman

    perempuan setengahnya menjadi pembantu bagi yang lain. Merekamenyuruh dengan maruf dan melarang daripada yang mungkar. !t-Taubah ?:B(

    Menurut )mam al-6urtubi, !llah telah menjadikan amar makruf nahimungkar sebagai garis pemisah di antara #rang yang beriman dan #rangmunak. )a menjadi ciri utama #rang beriman iaitu amar makruf nahimungkar. !sas ciri tersebut ialah menyeru kepada )slam.B=

    )mam al-Ghazali ketika membicarakan ayat ini telah memberik#mentar yang menarik. /eliau berkata:

    L!llah 1..T. telah berrman:

    a _a} m {6a_` aqe"b6aa_7a ` _"ad_e b?_b _ba i qaa q0e #bauaUe!e0b 6acbeUa ?_#b`x_R_b8_qb#abUa m_ ~b6e__aqe`

    h>_ aqe _ 0a 6eUa _da be bba aqbra b6aUa _ Ueba b_aUee Vb6aUa_a#3 _P`a_ na_aUb eUa _a#b5a b

    Mereka itu tidak sama. Di antara ahli kitab, ada segolongan yanglurus, mereka membaca ayat-ayat Allah di "aktu malam sedang merekasujud. Mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian dan menyuruhdengan maruf dan melarang dari yang mungkar, lagi bersegeramengerjakan kebaikan dan mereka itu termasuk orang-orang yang

    soleh. $!ali )mran +:+-(!llah 1..T. tidak akan mengakui kebaikan mereka semata-mata

    kerana mereka beriman kepada !llah dan hari akhirat sehinggalahditambahkan cirinya dengan mengerjakan amar makru< dan nahimungkar.BA

    L!llah 1..T. berrman lagi:kaUUe ka_0a_1aa ?a#_ab_h_ab_ UeTa:a _a6S a_ e

    uaUe"ab6aqe:aUa qbPaa a abaca6a__na b10a_ #_Uayqe:a ~

    aqe:aaTb6aqe a a b_

    aeq

    ea>a da e ba aqba a"a6at

    aBCsul al-Da"ah, m.s. %A?B=/afsir al-1urtubi, $uzu , m.s. B. Dipetik dari sul al-Dawah(BA*hya 9Clumuddin, $ilid %, m.s. +>B

    40

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    41/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    /elah dikutuki orang-orang yang ka!r di antara >ani *srael di ataslidah Daud dan 9*sa anak Maryam. Demikian itu disebabkan merekaderhaka dan aniaya $melampaui batas. Mereka tiada melarangsesuatu yang mungkar yang mereka perbuat. Sungguh amat jahat apayang mereka perbuat.!l-Maidah =:B3OB?(

    Cirman !llah 1.T.:

    aqbra baUa _ Ueba b_aUee Vba_`_ba _Rb `e a#bRae cb"eb:eda e bba+amu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi manusia,

    $supaya kamu menyuruh dengan maruf dan melarang dari yangmungkar. !ali )mran +:>(

    )ni menunjukkan kemuliaan tugas dakwah kepada manusia supayaberbuat kebaikan dan melarang mereka daripada kemungkaran. $elaslahbahawa ciri itulah yang menjadikan manusia sebaik-baik umat yangdilahirkan untuk manusia.

    !llah 1..T. berrman:

    _q0zba aqbra b6aa6S_ `a#b!a b

    am_ :e_U

    lae q0ea`

    a>aaqe0e Tb6aqe:a a _ aaSa_# _qe aa _a6S `aSbRa aUa

    /atkala mereka melupakan apa-apa yang diperingatkan kepadamereka, +ami selamatkan orang-orang yang melarang kejahatan dan+ami seksa orang-orang yang #alim dengan a#ab yang keras,disebabkan mereka fasik.!l-!ra< B: A=(

    !yat di atas menerangkan bahawa g#l#ngan itu terselamat keranaadanya usaha melarang kaum mereka dari melakukan kejahatan. !yatitu juga menunjukkan bahawa tugas ini wajib dilaksanakan. !llah 1..T.telah berrman:

    {a :a`qb a}Ua {a9aP`qe 7a af_bgb

    ah>_ cbe `d a b_a6S_ `

    _da be bba qbra aUa _ Ueba b_Uea aUaMereka, jika +ami beri tempat $kekuasaan di muka bumi, mereka

    mendirikan sembahyang dan membayar #akat serta menyuruh denganmaruf $kebaikandan melarang yang mungkar $kejahatan. !l-4ajj %%:(

    !llah turut menyertakan ciri-ciri amar makru< nahi mungkar denganmendirikan s#lat dan menunaikan zakat dalam memperkatakan si

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    42/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    dusta dan dari memakan yang haram2 Sesungguhnya amatlah burukapa yang mereka telah kerjakan. !l-Maidah =: A+(

    Cirman !llah 1.T. :ba aqbra b6a#`_ aqeUb ecbde _b7a _b _Uee bb_ a:a taqb a>a

    f_bgba h>_ k_0a Ta bMaka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahuludaripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal !kiran yang

    melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi. 4ud:A(

    Di dalam ayat ini, !llah menerangkan bahawa Dia telahmembinasakan seluruh mereka kecuali segelintir sahaja yang telahmelarang kaum mereka dari berbuat ker#sakan.

    Cirman !llah 1..T.:qb aUa m_ `_a ara_ a#bRa ta

    aa#b`_ 9ab_Ub a

    ib b_#_am ea qb0a >a m_ _}` aba a a_bna_"va ?baTb6abaUai#_a

    /idak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali$bisik-bisikan orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuatkebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yangberbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah+ami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar. !n-@isa :(

    Cirman !llah 1..T. :are a#baq3e _

    bVa>a qe"a"a7b

    a#__b

    e

    b

    b_

    _wa_"aTa b

    _Ua@ika dua golongan di antara orang-orang mukmin berperang,hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. !l-4ujurat ?:?(

    saha perdamaikan antara keduanya ini ialah dengan melarangmanusia dari mencer#b#h dan member#ntak serta mengembalikanketaatan kepada pemerintah )slam yang adil. 1ekiranya mereka enggan,!llah memerintahkan agar memerangi mereka melalui rman@ya:

    m_ b_` __ahTa1a a1"=a hv_bah"_qe_a>aMaka hendaklah kamu perangi $golongan yang melampau itu,

    sehingga ia kembali kepada perintah Allah. !l-4ujurat ?: ?(Memerangi kaum yang zalim adalah salah satu bentuk mencegah

    kemungkaran.BB

    BB)bid

    42

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    43/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    7leh itu, muslim yang sayangkan imannya dan inginkan syurga yangtinggi akan bersungguh-sungguh memperkatakan kebenaran. Merekarela meng#rbankan masa rehatnya, hartanya, bahkan darah dannyawanya sebagai cagaran untuk mendapatkan ganjaran pahala yangdiidamkannya. Tugas menyeru ke jalan !llah adalah wajib. Tidak se#rangpun b#leh menguzurkan diri kecuali manusia awam yang ditindas, dungu

    yang tidak pandai bertutur atau tidak tahu mengurus apa-apa.L1ebagaimana !llah mewajibkan rasul@ya untuk memberi peringatandan menyeru kepada !llah, demikian juga !llah mewajibkan umat )slam,pengikut *asulullah 1.!. agar menyeru manusia ke jalan !llah. Merekaadalah umat *asulullah 1.!.. yang mesti menyampaikan dakwah )slamkepada manusia sebagaimana yang dilakukan #leh *asulullah 1.!..

    Dakwah juga meliputi pr#ses menyuruh manusia mengerjakan apayang diperintah #leh !llah dan mencegah mereka dari perkara yangdilarang #leh !llah. )ni kerana, dakwah mengandungi aspek suruhan iaitumenyuruh kepada yang makru< dan menegah dari yang mungkar.B3

    LTugasan ini diwajibkan ke atas sekumpulan umat )slam. )tulah yangdinamakan #leh ulama sebagai

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    44/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    kepada kebaikan dan melarang mereka dari kemungkaran,menyampaikan apa yang telah dibawa *asulullah dan jihad pada jalan!llah dan mengajar tentang iman dan al-6uran.

    Dari sini semua jelaslah bahawa dakwah itu sendiri bererti menyerumanusia kepada kebaikan dan melarang mereka dari kemungkaran. Dai

    adalah penyeru, penuntut dan pengajak kepada apa yang diserunya.)tulah maksud amarkerana amar ialah meminta dilakukan apa yang disuruh. 7leh itu, menyeru kepada !llah ialah menyeru ke [email protected] jalan@ya adalah dengan membenarkan apa yang telahdisampaikan dan taat pada segala yang diperintahkan.3>

    C&',& X&.FKA Y(I&[&K F&, CD,H&' %&,J'&&, CD.D'& [&,JWD./DHA' A)AK F&, CDL)(BA

    !pabila ulama dan

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    45/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    para dai, bekerjasama dengan mereka di dalam dakwah dan perjuanganmembasmi kejahatan, menghapuskan maksiat dan pelakunya danmeletakkan semula kebaikan di tempat asalnya dan did#k#ng #leh #rangyang baik.

    L1eruan ke arah kebaikan -yang paling tingginya seruan supaya yakin

    kepada !llah- adalah wajib ke atas setiap #rang )slam mengikutkemampuan masing-masing. Dakwah adalah sebahagian dari si3(

    1e#rang muslim hendaklah bangkit untuk berdakwah. 1ebaliknya, jikaditakdirkan dia tidak berdakwah indi0idu tertentu atau tidak menyerupada waktu yang tertentu, dan ada se#rang )slam lain bangkitberdakwah, maka #rang yang berdakwah itu akan mendapat pahala dan#rang yang tidak berdakwah tidak mendapat apa-apa. Tetapi sekiranyasese#rang )slam itu meninggalkan tugas dakwah secara berterusan dan

    dengan sengaja, maka dia tidak lagi termasuk dalam g#l#ngan pengikut*asulullah 1.!.. sepertimana yang terkandung di dalam rman !llah1.T. di atas. "erana si

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    46/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    mungkar: dan mereka itulah yang menang. !ali )mran +:>(bermaksud bahawa #rang )slam semuanya mesti bangun

    mempersiapkan satu Lummah iaitu jamaah yang bangkit berdakwahmenyeru manusia kepada !llah. 1eluruh umat )slam mesti men#l#ngmereka dengan apa jua cara dan jalan untuk merealisasikan #bjekti>

    Dalam timbangan keimanan )slam, amalan-amalan berbezakeutamaannya mengikut !qh a"la"iyyat. 1atu amalan pula mungkinberbeza keperluannya dari se#rang kepada sese#rang yang lain, darisatu suasana ke suasana yang lain dan antara satu masa dengan masayang lain. !dakalanya, setiap indi0idu muslim mempunyai satu amalankhusus yang lebih utama untuk dilakukan #lehnya berbanding denganamalan-amalan lain yang juga mulia.

    )bnu al-6ayyim *ahimahullah telah menyebutkan: L7rang yang berani

    dan kuat yang mampu menggerunkan musuh, maka berdirinya dia dibarisan depan jihad menentang musuh !llah lebih a

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    63/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    64/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    berhujan demi menyampaikan )slam

    )nilah dia bentuk dakwah yang ingin mencapai matlamatnya. )a perlubergerak dan dimulakan, pagi dan petang, dengan perbualan danperkataan yang benar. 1ikap duduk dan berangan-angan ataumengharap tidak akan sampai ke mana. Cahamilah seerah para sala< dan

    turutilah mereka. Pasti kamu akan sampai ke matlamat. $ika tidak,mundar-mandirlah sahaja di tempat kamu, dan kamu tidak akan sampaike mana-mana.

    BAB 2 : 3el&kan 4enekiawan7rang beriman sentiasa berharap m#ga-m#ga !llah mengampuni

    segala d#sanya dan memasukkannya ke dalam syurga. )anya adalahkejayaan besar yang hanya dicapai setelah dia dapat melintasi pintusyurga beberapa langkah. Tetapi, rasa tamak terhadap apa yang ada disisi !l)ah itu adalah satu keinginan yang manis dan lazat. 7leh itu kitahidup dari masa ke semasa dalam keadaan manis dan indah.....

    "ita tidak merasa cukup hanya setakat melintasi pintu syurga sahaja,atau hanya tinggal di tingkat syurga yang rendah darjatnya. /ahkan kitabercita-cita untuk masuk ke syurga 9illiyyinyang tertinggi(dan syurgaCirdaus yang yang tertinggi.

    Di sini l#jiklah kata-kata:

    L1esiapa yang inginkan darjat yang tertinggi di syurga, dia hendaklahberada di martabat yang tertinggi di dalam kehidupan dunia.1atu dengan satu1etiap barang ada harganyaTidak ada martabat tertinggi di dunia ini kecuali martabat dakwah ke

    jalan !llah. Demikianlah kata-kata 1yeikh !bdul 6adir al-"ailani*ahimahullah di dalam bukunya 4utuh ul-Khaib./eliau adalah se#rang dai dan re

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    65/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    7leh kerana mukmin tersebut tidak mempunyai lidah, makamartabatnya jatuh dan dia ketinggalan. Dia kehilangan pangkat hebatdan agung. Mukmin dari g#l#ngan yang pertama yang berdakwah(dikatakan sebagai 9jahba# iaitu cendekiawan, Edai dan Ehujjah.Pangkat-pangkat ini ibarat pancaran yang terang-benderang. Mukmin

    yang kedua pula yang tidak berdakwah( dikatakan mukmin yang9mastur atau tak famous. Perbezaan bunyi dan sebutan di antara duapanggilan tersebut amatlah jauh sekali umpama langit dan bumi.

    $urang keduanya amat jauh dan luas. !ntara martabat dakwahdengan martabat iman yang tertutup dan menjauhkan diri dari #rangramai.$urang luas itu tidak lain melainkan disebabkan #leh

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    66/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    dihapuskan dan dikuburkan.$ika sekiranya kamu berharap kebatilan itu sendiri meninggalkantempatnya, menyerahkannya tempatnya kita8!tau jika kamu harap akan dapat berbincang dengannya mengunakanbahasa dipl#masi...)anya tak mungkin berlaku sekali-kali. Iara ini tidak akan mendatangkan

    sebarang

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    67/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    membisu seribu bahasaHMasalah umat )slam hari ini sebenarnya bukanlah terletak pada

    kurangnya bilangan mereka. /egitu juga masalah dakwah pada hari inibukan disebabkan kurangnya #rang yang berpegang teguh dengan)slam di tengah-tengah kegawatan umat yang meninggalkan s#lat,mengamalkan bidah dan mendukung pemikiran ku3

    ML&L KL&F BD,F(.( LDH&'A'&,Amal a(mi3

    "erja dai ialah dia mesti mengintai-ngintaimanusia terbaik yangada di dalam masyarakat, kemudian bergaul dan berkenalan denganmereka, menziarahi dan mengajar mereka jalan amal jamai dan kerjatansi2.Tindakan begini sebenarnya mengulangi balik apa dilakukan #leh )mam!hmad bin 4anbal, se#rang dai yang dih#rmati.

    Diceritakan: Apabila sampai berita kepada *mam Ahmad adanyaseseorang lelaki yang soleh atau #uhud atau yang menegakkankebenaran dan mengikuti perintah Allah, beliau akan terus bertanyatentang orang tersebut. >eliau amat gembira jika dapat berkenalan danmengetahui hal eh"alnya.HE

    Kihatlah, )mam !hmad tidak bersembunyi dan lari dari #rang ramai.Dai hari ini sepatutnya sentiasa mencari #rang ramai, bertanya

    khabar, jumpa dan bermusar untuk menemui mereka serta menziarahimereka di dalam tempat berkumpul mereka. 7rang yang hanya duduk dimasjid atau di rumah menunggu #rang ramai datang, dia hanya akantertinggal kese#rangan selamanya dan dia hanya akan memahirkan senimenguap dan mengantuk.

    1ebagai c#nt#h, lihatlah kesungguhan )mam !hmad yang disebut

    sewaktu sebahagian ulama memperkenalkan Musa bin 4izam gurukepada )mam al-/ukhari dan al-Tarmizi(.>3*slam >aina @ahli Abnaihi "a Aj#i Clamaihi, m.s. A=>?)bnu al-$auzi, Manaqib al-*mam Ahmad, m.s. %3

    67

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    68/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    L/eliau Musa bin 4izam( adalah se#rang s#leh dan thi2ah. alaupunbegitu sebenarnya pada peringkat awal, Musa menganut

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    69/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    70/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Deduksi yang baik itu;walaupun kelihatan simple- mend#r#ng paradai untuk berkir. Terkirkah dai pada hari ini untuk merasa susahmemikul tugas dakwah yang memerlukan pergerakan seharian yangjauhH Pernahkah dia terkir bahawa kesusahan ini telah dilalui #lehsala

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    71/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    72/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    akal dan perasaan mereka. Mereka men#lak segala perkara yangmendedahkan pek#ng mereka atau sedaya upaya cuba untukmemalingkannya dari maksud sebenar yang zahir.

    %A.&K H\B. %AF&K CDL&F&(Terdapat sebaris ayat di dalam !l-6uran yang cukup memadai dan

    besar ertinya bagi pend#k#ng manhaj yang pertama dan sahih iaiturman !llah 1..T.u_Pba bUau0b Re hT_ aa0ab_`_~qe_aUa qea} _a6S t_~

    _ bP`_qbaqa aUa 2l3a b_qbaqa aUa 3a_ _P`Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, kecuali

    orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan orang-orang yangber"asiat $nasihat-menasihati dengan kebenaran dan ber"asiatdengan kesabaran. !l-!sr >+:-+(

    /ahkan sebenarnya satu perempat dari surah tersebut pun sudahmencukupi iaitu yang menyi

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    73/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    74/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    75/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    dig#da #leh syaitan supaya menjauhi agamanya atau supaya melakukanmaksiat, tetapi kemudiannya dia meninggalkan segala kejahatan,sedaya upaya melawan hawa na

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    76/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    "emudian al-"ailani menyeru mereka supaya berusaha mematikanhawa na

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    77/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    78/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    79/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    80/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    81/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    82/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    +atakanlah% I*nilah jalanku, aku menyeru manusia kepada ugamaAllah dengan berdasarkan keterangan yang jelas nyata, aku dan orang-orang yang menurutkuI.5usu< %:>3(

    )bnu al-6ayyim berkata: L!l-Carra dan sekumpulan ulama bahasaberkata bahawa kata-kata 9Siapa yang mengikutku menjadi matuf bagi

    gantinama 'aku' yang terdapat dalam

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    83/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    84/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    dalam sebuah negara *slam, kerana *mam Kha#ali bercakap dalamkontek sebuah negara dan daulah *slam pent( sebagai syarat untukpembentukan itu. )nilah, -kata )mam al-Ghazali- yang paling tepatdengan kaedah 2iyas.

    !l-)mam !l-Ghazali berkata: Lada #rang berpendapat bahawa rakyat

    persendirian tidak b#leh bertindak untuk amar ma'ru< nahi mungkar inikerana tindakan itu akan membawa kepada tnah, mer#sak danmeruntuhkan negara.

    Pendapat yang lain pula mengatakan: Tidak perlu kepada izinpemerintah. Pendapat inilah yang lebih menepati 2iyas, kerana tugasamar makru< ini pada asalnya kewajiban indi0idu. Tapi kemudiannyaakan dibuat pula #leh #rang kedua, ketiga dan seterusnya. !khirnya iaakan menjadi bertindan-tindan yang membawa kepada t#l#ng men#l#ngsehinggalah terbentuknya satu pasukan pekerja-pekerja )slam yangk#mited yang diredhai !llah yang bertujuan menentang segala bentukmaksiat. Dalam k#nteks ini, s#al kekacauan tidak timbul.

    "ita telah mengharuskan sesiapa sahaja dari pasukan tentera untukbergabung dan memerangi mana-mana pasukan tentera kar untukmembendung kemaraan mereka. Maka begitu juga tindakanmenghalang #rang-#rang

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    85/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    86/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    87/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    !da cubaan dari sesetengah khali

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    88/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    89/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    menangguhkan perjuangan mereka dan menghadapi bahaya yangsedang melanda umat itu. "emudian, pahlawan )slam Muhammad Cadhilal-Daghastani mati syahid terkena serpihan peluru meriam di dalampeperangan mengepung al-"ut. Peperangan itu berjaya meraihkemenangan yang gemilang dan diakhiri dengan kekalahan )nggeris dihadapan saki-baki mujahidin. Fmpat belas ribu #rang tentera )nggeris

    telah menyerah diri dan mereka telah dijadikan #rang tawanan.Peperangan ini dipimpin #leh Muhammad Cadhil al-Daghastani. /eliaumengetuai pasukan sukarelawan sebelum dan semasa peperangantersebut. Pemimpin yang gagah perkasa itu dikebumikan di tepi kuburimam !bu 4ani

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    90/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    91/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    sebahagian darinya. Kolongan inilah yang digelar sebagai Mu(addid.H(6

    8leh kerana jalan yang mereka lalui itu menuntut pengorbanan,maka salah satu syarat yang mesti ada pada mereka ialah merekamestilah seorang yang gagah perkasa dan berani $giler, kerana% 8rangyang tidak mampu berkorban demi mengejar cita-cita yang tinggi, maka

    dia tidak akan berani berhadapan dengan bahaya dan kesusahan. 8rangyang hanya mencari kesenangan, keselesaan dan keme"ahan semasahidup di dunia ini nescaya akan mudah terpengaruh dengan suasana,tunduk kepada tekanan dan hanyut oleh arus. Mereka tidak dapatmenyumbangkan sebarang jasa di dalam sejarah kemanusiaan. /idakada sesiapapun yang mampu melukiskan sejarah kecuali pahla"an-pahla"an yang gagah berani. Mereka itulah yang telah merubah arusperjalanan hidup manusia dengan jihad dan pengorbanan mereka danmerekalah yang merubah corak pemikiran dunia.H(;

    M,(H&K 'A ***Y&G& ML&L -&BB&, H\W&,,&7rang yang dimaksudkan itu ialah pahlawan yang gagah berani pada

    awal abad ke dua puluh ini, yang telah menepuk dadanya sambilberkata: L)nilah akuJ /eliau adalah )mam 4assan al-/anna*ahimahullah. /eliau melaungkan suaranya dan mengisytiharkankelahiran tajammudan perjalanan ini pada tahun ?%3 iaitu sepuluhtahun selepas umat )slam tenggelam di dalam kebingungan kesandaripada malapetaka yang mereka alami akibat Perang Dunia Pertama.

    Tajammu ini segera mendapat sambutan dan s#k#ngan ger#mb#lanpertama yang terdiri dari pekerja-pekerja di terusan 1uez. )tulah dakwah

    )slam yang mewarisi dakwah g#l#ngan sala

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    92/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    "emudian, berubahlah sejarah apabila kenyataan yang agung danhebat ini telah bertapak di dalam hati t#k#h yang se#rang itu. 1ejarahberubah sepertimana yang diketahui #leh kawan dan lawan.

    4akikat yang tertanam di hati t#k#h tersebut terus wujud

    sepertimana wujudnya hukum alam yang agung. Dan kehidupanmanusia yang sesat juga masih wujud dan mereka telah kembali kepadakeadaan jahiliyah semula.

    /egitulah secara ringkas kerja dan situasinya.

    Mesti ada titik permulaan atau langkah pertama iaitu meletakkanhakikat tersebut di dalam satu hati kemudiannya ke dalam beberapahati, seterusnya di dalam hati sekumpulan manusia yang beriman."emudian, berangkatlah angkatan tersebut di atas jalan dakwah danjihad. 1atu jalan yang panjang, sukar, penuh dengan #nak dan duri. $alanini begitu asing pada hari ini sebagaimana asingnya ia ketika petunjuk!llah mula-mula datang kepada manusia di zaman jahiliyah dahulu,dengan beberapa pengecualian. !khirnya angkatan dakwah dan jihad iniakan tiba juga ke penghujung jalan setelah melalui perjalanan yangpanjang dan penuh ranjau itu sebagaimana generasi )slam pertama dibawah pimpinan *asulullah 1.!.. telah sampai.

    !ku tidak menganggap kerja ini sebagai mudah dan bukanlah satuperjuangan yang singkat, tetapi yang pasti ia pasti mendatangkan hasil.1emua benda yang hakiki, selaras dengan trah kejadian dan si

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    93/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    demi merealisasikan cara hidup )slam. LManhaj ini hanya dapatdirealisasikan sekiranya manhaj tersebut did#k#ngi #leh satu kumpulanmanusia yang benar-benar beriman dengannya, beristi2amah sedayamungkin dan kemudiannya berusaha bersungguh-sungguh untukmerealisasikan manhaj tersebut di dalam hati dan kehidupan #ranglain.=B

    Tidak dapat tidak, L"ita mestilah berusaha ke arah kebangkitan )slamsekalipun jarak amat jauh antara usaha kebangkitan )slam dengan masamencapai tampuk kepimpinan dan kemenangan )slam. saha ke arahkebangkitan )slam merupakan langkah pertama. Perjalanan tidak akanbermula tanpa langkah pertama ini.=3

    !ngkatan pel#p#r gerakan )slam itulah angkatan yang mendapattauk !llah dan berjaya. 1esiapa yang tidak menyertai mereka mulaisekarang, nescaya akan menyesal dan berdukacita sebagaimanaNuljausyan al-Dhababi r.a., se#rang sahabat *asulullah 1.!.. yang tidakmenyertai )slam kecuali selepas pembukaan Mekah. Padahal, *asulullah1!. telah mengajaknya kepada )slam selepas peperangan /adar

    L/aginda bersabda:LMahukah kamu menjadi se#rang dari angkatan pel#p#r pertama di

    dalam urusan ituHDia berkata: LTidak./aginda bersabda: L!pakah yang menahan kamu daripada masuk

    )slamHDia menjawab: L!ku telah melihat kaummu mendustakan kamu,

    mengusir kamu dan memerangi kamu. Teng#klah nanti. $ika kamu

    mengalahkan mereka, aku beriman kepadamu dan aku akanmengikutmu. $ika mereka mengalahkan kamu, aku tidak akanmengikutmu.

    .....1etelah beliau masuk )slam, dia sentiasa berdukacita danmenyesal kerana tidak segera memeluk )slam ketika diajak #leh*asulullah 1.!..=?

    /ukankah ramai #rang mengambil pendirian yang sama sepertiNul $ausyanH *ealiti pertempuran )slam mengajak mereka supayamereka terg#l#ng dalam kel#mp#k perintis, pel#p#r, pendahulu dan

    ketua kebangkitan )slam, tetapi mereka enggan berbuat demikian.Mereka hanya duduk memerhati di belakang dan menunggu siapakahyang akan menang, )slam atau jahiliah.

    /erapa banyak agaknya jari-jemari yang akan digigit kerana rasakesal ketika melihat angkatan pel#p#r memenangi pertarungantersebutH

    Dalam dunia )slam pada hari ini masih ada anasir indi0idu-indi0iduduah yang baik, terdapat pelbagai persatuan )slam, perkumpulan yangmempelajari hadis-hadis dan pandangan sala

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    94/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    95/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    96/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    +etiga-tiga marhalah ini selalunya berjalan serentak dan seiringanmemandangkan adanya kesatuan dak"ah dan kaitan yang kukuh diantara ketiga-tiganya. Seorang dai itu biasanya berdak"ah dan dalammasa yang sama dia bekerja dan mentan!#. /etapi, apa yang pasti,tujuan dan hasil terakhir hanya akan dapat diraih setelah dak"ah itutersebar luas, mempunyai pendokong yang ramai dan pembentukan

    yang kukuh.H;

    staz al-Maududi pula menyeru kita supaya merenung sejarah @abiMuhammad 1.!.. untuk melihat bagaimana: L/aginda pada mulanyaberdiri kese#rangan mencabar dunia seluruhnya. /aginda men#laksemua pemikiran-pemikiran salah dan jalan-jalan bengk#k yangmenguasai dunia seluruhnya. /aginda menawarkan akidah yang datangdari !llah. 1atu akidah yang khusus dan mempunyai jalan tersendiri.Dalam beberapa tahun sahaja selepas itu, baginda telah berjayamengubah arus perjalanan dunia dan menukar warna zaman dengankekuatan penyampaian dan jihadnya.A

    L.. 1esungguhnya menegakkan kepimpinan yang s#leh di bumi !llahini merupakan suatu tugas yang sangat penting dan mustahak di dalamsistem )slam. 1etiap #rang yang beriman dengan !llah dan *asul@ya danmengambil Edeen yang mulia ini tidak akan selesai kerjanya kecualidengan meng#rbankan seluruh tenaganya dan segenap kemampuannyauntuk membentuk hidupnya menurut acuan )slam.

    1ekiranya tujuan dan maksud tertinggi itu tidak mungkin dapatdirealisasikan kecuali dengan usaha secara berjamaah, maka tidak b#leh

    tidak, mesti dibentuk satu jamaah yang s#leh, yakin dan memeliharaprinsip-prinsip al-ha2. Tiada tujuan lain di dalam kehidupan ini kecualimenegakkan sistem )slam yang benar dan mentadbirkan kerja )slamdengan seluruh perhatian.

    Demi !llah, sekiranya di muka bumi ini hanya ada se#rang sahajalelaki yang beriman, maka dia tidak harus merasa rela dan redha kepadakekuasaan batil. alaupun dia mendapati dirinya kese#rangan danketiadaan wasilah yang mencukupi, walaupun dia b#lehmenyembunyikan dirinya di sebalik alasan syara dengan kaedahLmemilih satu bencana ker#sakan( yang lebih ringan di antara dua

    bencana. Tetapi, sebenarnya, dia hanya ada satu jalan sahaja iaitu:menyeru seluruh manusia kepada cara hidup yang diredhai !llah, iaitucara hidup )slam.

    1ekiranya tiada se#rang pun yang sudi menyahut seruannya, makatetap berdirinya di jalan yang lurus dan terus berusaha tanpa hentimenyeru manusia kepada )slam hinggalah dia menemui Tuhannyameninggal dunia( itu beribu-ribu kali ganda lebih baik bagi dirinyadaripada dia melaungkan seruan jahiliyah yang menjanjikankeser#n#kan dunia hingga dia tersungkur di lembah kesesatan dankejahilan.A=

    A+)bid, m.s. %=A0ahnu "a-al-adarah al-9Arabiyah, m.s. %=>A=Al-Csus al-arakiyah li al-arakah al-*slamiyah, m.s. 3

    96

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    97/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Tetapi, hakikat ini telah dilupakan #leh ramai #rang. Mereka sangkajalan ini cukup dengan sekadar pidat#, syarahan, ceramah, res#lusi-res#lusi dan seminar semata-mata. 7leh itu, se#rang dai )slam yangagung, 1yakib !rsalan *ahimahullah telah berusaha bersungguh-sungguh mengajar jalan yang betul namun masih juga belum berjaya.

    Di dalam sebuah risalahnya yang diterbitkan pada tahun ?+ dandisiarkan di dalam majalah al-Muslimun, beliau berkata kepada salahse#rang warga Palestine: L/anyak buku-buku sampai kepadaku, samaada dari M#r#cc#, $awa, Mesir, 1yria, )ra2 dan negara kamu, Palestine.Penulis-penulisnya mencadangkan supaya diadakan satu Muktamar)slam, atau melantik se#rang "hali

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    98/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    Csaha dak"ah mestilah dimulakan dari ba"ah sepertimana kataSyakib. /iada cara lain. *anya adalah dengan khemah tan#im danpenyusunan barisan yang terdidik dengan tarbiyah *slam yang sejati.>ukan de"an-de"an perhimpunan dan seminar. *a adalah dengan apisemangat yang merdeka, bukan sinaran bintang.

    Dirikanlah khemah kamu di padang pasir jahiliyah kurun kedua puluh

    ini dan nyalakanlah apimu supaya ia dilihat oleh orang yang sesat danterputus dari hidayah, supaya mereka menuju kepadanya dan bernaungdi dalam khemah kamu. +amu panggillah puterimu% Marilah anakku,untuk menyemarakkan lagi nyalaan unggun api lalu kamu mengajarnya%

    Marilah "ahai anakku, nyalakanlah api itu sepanjang malam.0yalakanlah api itu, semoga api itu menjadi penunjuk0yalakanlah ia "ahai manjakuSesungguhnya para dai dalam kehairanan0yalakan ia untuk para pengembara di padang luas iniMarakkan api dan nyalakanlah baranyaSemoga para pengembara segera datang kepadanyaCsirlah kegelapan yang pekat ini/unjukkanlah jalan ini kepada rama-rama yang sesat itu*nilah api yang paling baik, dinyalakan di tengah malam yang gelap

    gelita*tulah sebaik-baik penghibur yang menyalakan api hidayah itu>ukan persinggahan yang menjadi tujuan pasukan/etapi ia hanyalah api yang menunjukkan jalan kepada pengembara

    yang mencari panduan>ekalkanlah kami dengan kehangatan cinta dan tanggungja"ab>ekalkan kau "ahai puteri si manjaku, dari nyalaan hidayah ini.HB

    AB!bdul ahab !zam, disertakan dalam syn#psis Di"an 7isalah Masyriq, #leh Muhammad )2bal.

    98

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    99/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    100/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    101/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    &usat itu merupakan roh bagi satu orbitSatu titik dikelilingi para petugasDari pusat ini, manusia mempunyai peraturandari pusat ini, manusia sentiasa ada penerusanHB6

    1egala usaha yang dicurahkan tidak akan kecil jika dibuat pada masa

    dan tempat yang sesuai. Dakwah mempunyai tuntutan-tuntutan dankeperluan-keperluan yang saling melengkapi-mutakamilah.1ebahagiannya menyempurnakan sebahagian yang lain. 1egala usahayang disumbangkan untuk mencapai matlamatnya bersi

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    102/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    +umpulan dak"ah juga bukan pustaka penerbitan buku atau agensike"arta"anan, sekalipun kelihatan ia mengumpulkan, mengikutiperkembangan semasa dan menjelaskan pandangan *slam terhadapsemua peristi"a itu bagi menyempurnakan ke"ajipannya.

    +umpulan dak"ah bukanlah satu pasukan komando yang berani

    mati, institusi ketenteraan atau pasukan pengakap sekalipun jihad itusalah satu dari dasarnya serta senaman dan latihan adalah salah satudari caranya. Dakwah tidak terbabit dalam menggunakan kekerasan,tindakan membabi buta dan keputusan yang tergesa-gesa.

    +umpulan dak"ah juga bukanlah sebuah pertubuhan kebajikan ataukementerian "akaf sekalipun ia kelihatan men#l#ng anak-anak yatimdan

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    103/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    104/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    $agama Allah. 1urah 1ad +3: %A(

    Allah S.=./. tidak menyuruh 0abi Daud a.s. menyerahkan urusannegara kepada pembantunya, tetapi disuruh mengurusnya sendiri.+emudian Allah melarangnya dari memerintah mengikut ha"a nafsukerana perbuatan demikian disifatkan sebagai sesat.

    /ugas ini "alaupun kelihatan kerana tanggungja"ab agama dan atasja"atannya sebagai khalifah, tetapi tugas-tugas mentadbir merupakanhak-hak politik yang mesti dipenuhi oleh setiap pemimpin yangdiamanahkan.

    7asulullah S.A. =. bersabda% Setiap seorang dari kamu adalahpemimpin dan setiap pemimpin akan disoal tentang rakyatnya.HB

    Memang dakwah adalah betul-betul penjagaan. )a adalah benar-benarsuatu tanggungjawab.

    Dari sinilah barulah di

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    105/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    hak asasi, itupun sudah cukup menjadi keaiban yang besar.

    1ebaliknya hakikat itu mempamerkan keadilan, t#leransi danketenteraman )slam yang ditawarkan kepada setiap hati yang menderitadan merana lantaran tekanan kebendaan.

    *enungan sepintas lalu itu jelas menunjukkan kepada kita bahawaumat )slam telah jemu dan b#san dengan apa yang ditiru dari

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    106/161

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    107/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    kecuali perpaduan. Kalu beliau memanggil umat )slam yang baik-baik:L$anganlah kamu merasa tertipu dengan ker#sakan yang zahir dan

    kejahatan yang melata di sana-sini di antara umat )slam. $anganlahkamu gentar mendengar berita si p#lan itu dan si p#lan ini adalah puakr#sak dan mer#sakkan. 1esungguhnya terdapat ramai lagi umat )slamyang baik tetapi kamu anggap mereka #rang jahat. Tetapi, g#l#ngan

    jahat mengibarkan panji mereka lalu #rang yang jahat dan pengikutmereka berhimpun di bawahnya naungannya. G#l#ngan yang baik lalulari, tidak bersama-sama g#l#ngan jahat ini dan suara mereka tidakkedengaran. 1ekiranya panji kebaikan dikibarkan, tentu mereka yangbaik-baik itu berkumpul di bawahnya. G#l#ngan jahat tentu akan diamdan mereka tidak akan glam#ur lagi.

    Dalam mana-mana bangsa mesti ada #rang baik dan jahat, mesti adakejahatan dan kebaikan dan mesti ada per#sak dan muslih. $ikadikibarkan panji kebaikan nescaya #rang baik dari mana-mana akanbernaung di bawahnya. Dengan kebaikan itu, kalahlah satu kebaikan didalam jiwa yang kebaikannya mengatasi kejahatannya. !kan lahirlahkebaikan yang terpendam di dalam jiwa yang belum ada lagi kebaikan.1esungguhnya setiap manusia walau betapa besar pun kejahatannya,mesti masih terpendam di dalam jiwanya rasa cenderung kepadakebenaran dan kebaikan.B?

    ngkapan ini memang benar dan sangat betul.

    *amai manusia yang baik-baik jadi bingung di sini. /ila mereka lihatke#sakan di negeri mereka, melihat lintang pukang neraca dan nilai,melihat #rang jahat berkuasa, mereka mula menyangka perkara itu telah

    hancur dan tidak dapat dibaiki lagi. Mereka rasa ku

  • 7/26/2019 Al Muntalaq Versi 20 2007

    108/161

    ________________________________________________________________________________________________ al-Muntalaq

    "emudian, dia berpindah ke perkhemahan askarnya di k#ta al-"arakhyang terletak hari ini di jalanraya antara )ra2 dan "hurasan tak jauh dari"armansyah. )ni bukan al-"arakh yang terkenal di /aghdad itu.

    !bu Dala< adalah se#rang lelaki yang merdeka tetapi diabersendirian.7leh itu, tiada apa yang menghalangnya dari berhijrahmeninggalkan /aghdad. Manakala )mam !hmad bin 4anbal pula beliau

    benar-benar merdeka juga dan dai. /eliau enggan berhijrah sebaliknyabertahan di /aghdad, mengangkat panji, bendera dakwah, bertahanthabat dan akhirnya dapat mengalahkan ku