36651459 kpli sek pedalaman

146
Falsafah Pendidikan Kebangsaan Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara. Falsafah Pendidikan Guru Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu, dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif, dan berdisiplin. Cetakan Pertama 2009 Kementerian Pelajaran Malaysia Hak cipta terpelihara. Kecuali untuk tujuan pendidikan yang tidak ada kepentingan komersial, tidak dibenarkan sesiapa mengeluarkan atau mengulang manamana bahagian artikel, ilustrasi dan kandungan buku ini dalam apaapa juga bentuk dan dengan apaapa cara pun, sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin bertulis daripada Pengarah Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Upload: suhaimi-samat

Post on 25-Oct-2015

80 views

Category:

Documents


5 download

TRANSCRIPT

Page 1: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara.

Falsafah Pendidikan Guru

Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu, dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif, dan berdisiplin.

Cetakan Pertama 2009

Kementerian PelajaranMalaysia

Hak cipta terpelihara. Kecuali untuk tujuan pendidikan yang tidak ada kepentingan komersial, tidak dibenarkan sesiapa mengeluarkan atau mengulang mana­mana bahagian artikel, ilustrasi dan kandungan buku ini dalam apa­apa juga bentuk dan dengan apa­apa cara pun, sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin bertulis daripada Pengarah Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Page 2: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

i

Kandungan Muka Surat

1.0 Pengenalan 1

2.0 Penggunaan Modul 1

2.1 Kandungan Modul 1

2.2 Objektif Modul 2

2.3 Sistem Penyampaian 2

2.4 Struktur Pelaksanaan Modul 3

3.0 Kandungan Pengetahuan / Kemahiran 5

Unit 1 Pengenalan kepada Kanak­kanak di Kawasan Pedalaman

5

Unit 2 Pengurusan Tingkah Laku Kanak­kanak Pedalaman

25

Unit 3 Pengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Kelas Bercantum

36

Unit 4 Kepelbagaian Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

50

Unit 5 Pedagogi Bahasa Melayu Sekolah Pedalaman 60

Unit 6 Pedagogi Bahasa Inggeris Sekolah Pedalaman 85

Unit 7 Pedagogi Sains Sekolah Pedalaman 96

Unit 8 Pedagogi Matematik Sekolah Pedalaman 115

Unit 9 Pentaksiran dan Penilaian Terhadap Pencapaian Kanak­kanak Pedalaman

131

4.0 Jadual Pelaksanaan 143

Panel Penggubal Modul 145

Page 3: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

1

1.0 PENGENALAN

Modul Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI SR) Sekolah Pedalaman ini merupakan bahan tambahan (add on) kepada Sukatan Pelajaran KPLI SR sedia ada.

Sebagai modul pengajaran dan pembelajaran, bahan ini dihasilkan untuk menjadi garis panduan kepada pensyarah yang mengajar KPLI SR Ambilan Jun 2009 di semua Institut Pendidikan Guru Malaysia yang terlibat. Di samping itu, modul ini juga boleh menjadi salah satu sumber rujukan kepada pelajar apabila mereka berada di sekolah pedalaman bagi membantu mereka melaksanakan tugas dengan lebih berkesan.

Kandungan modul pengajaran dan pembelajaran ini mengandungi dua komponen iaitu Pengetahuan Kemahiran (Skills Knowledge) dan Tugasan/Latihan Pelajar.

2.0 PENGGUNAAN MODUL

2.1 Kandungan Modul

Modul pengajaran dan pembelajaran KPLI SR Sekolah Pedalaman ini terdiri daripada 09 unit seperti yang berikut:

Unit 1 : Pengenalan kepada Kanak­kanak Pedalaman

Unit 2 : Pengurusan Tingkah Laku Kanak­Kanak Pedalaman.

Unit 3 : Pengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Kelas Bercantum

Unit 4 : Kepelbagaian Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Unit 5 : Pedagogi Bahasa Melayu (Sekolah Pedalaman)

Unit 6 : Pedagogi Bahasa Inggeris (Sekolah Pedalaman)

Unit 7 : Pedagogi Matematik (Sekolah Pedalaman)

Unit 8 : Pedagogi Sains (Sekolah Pedalaman)

Unit 9 : Pentaksiran dan Penilaian Terhadap Pencapaian Kanak­kanak Pedalaman

Setiap pelajar yang mengikuti Program KPLI SR Sekolah Pedalaman Ambilan Jun 2009 dikehendaki mengikuti semua 09 tajuk yang disediakan di dalam modul ini, tanpa mengambil kira bidang pengkhususan dalam program KPLI SR yang sedang diikuti oleh mereka.

Page 4: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

2

2.2 Objektif Modul

Secara keseluruhan penyediaan dan penggunaan modul pengajaran dan pembelajaran KPLI SR Sekolah Pedalaman ini untuk mencapai objektif kursus seperti yang berikut:

i. Membekalkan ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada bakal guru sekolah pedalaman, supaya dapat membantu murid­murid pedalaman menguasai Mata Pelajaran Teras di sekolah (Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains).

ii. Memahami latar belakang, budaya, bahasa, pengaruh persekitaran dan keperluan murid­murid/kanak­kanak pribumi di pedalaman.

iii. Membantu pelajar bertindak atau mengambil langkah­langkah secara profesional dalam mengurus tingkah laku murid­murid pedalaman.

iv. Membolehkan pelajar menguruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam Kelas Bercantum jika mereka ditempatkan di Sekolah Kurang Murid (SKM).

v. Membantu pelajar membuat pentaksiran dan penilaian secara bijak dan tepat terhadap pencapaian/kebolehan kanak­kanak pedalaman, dan seterusnya mengambil tindakan susulan bagi memupuk/menggilap potensi semula jadi yang ada pada kanak­kanak pedalaman tersebut.

vi. Meningkatkan daya inisiatif, kreativiti dan inovatif guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran bagi mendorong minat murid­murid pedalaman supaya rajin ke sekolah dan bertambah motivasi untuk belajar.

2.3 Sistem Penyampaian

Modul ini akan dimanfaatkan oleh pensyarah dan pelajar melalui tiga mode penyampaian, iaitu: • Kuliah • Latihan kendiri/berkumpulan/tugasan • Tutorial/Pembentangan Latihan/tugasan

Dalam sesi kuliah, pensyarah akan melaksanakan aktiviti­aktiviti pengajaran­ pembelajaran seperti yang berikut:

• Memberi definisi/menjelaskan konsep­konsep/istilah­istilah. • Menyampaikan idea utama dan idea sokongan berkaitan tajuk. • Memberikan contoh­contoh yang relevan. • Membuat hubung kait dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di

dalam bilik darjah. • Mengaplikasikan/memberi tunjuk cara pelaksanaan aktiviti pengajaran

dan pembelajaran sebenar di dalam bilik darjah.

Latihan kendiri/berkumpulan/tugasan yang diberikan kepada pelajar pula adalah secara terarah (guided) berdasarkan templat/borang pengurusan grafik yang disediakan di dalam modul.

Latihan/tugasan ini perlu dibentangkan dalam sesi tutorial untuk diberi peneguhan oleh pensyarah. Melalui sesi ini pelajar lain juga akan mendapat pengetahuan tambahan melalui pemerhatian (observation).

Page 5: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

3

Dalam sesi pembentangan tugasan/latihan oleh pelajar, pensyarah membuat rumusan terhadap hasil tugasan dan penyertaan pelajar dalam sesi pembentangan tersebut dengan membuat catatan pada borang yang disediakan di bawah:

*Sila tanda X pada ruangan berkenaan

Bil Nama Pelajar/Kumpulan Tugasan Penyertaan Dalam Sesi Pembentangan

Catatan: • Pada akhir kursus, pelajar akan diberi Sijil Penyertaan sebagai bukti

bahawa mereka telah diberi pendedahan tentang pengajaran dan pembelajaran Sekolah Pedalaman selama 10 hari (02 minggu) semasa mengikuti program KPLI SR di IPG.

• Sijil Penyertaan tersebut akan diberikan oleh IPG masing­masing.

2.4 Struktur Pelaksanaan Modul Modul pengajaran dan pembelajaran ini akan digunakan dalam masa 10 hari (02 minggu). Struktur pelaksanaannya seperti di bawah:

Minggu 1:

Hari Modul Jumlah Jam

I Pengenalan kepada Kanak­kanak Pedalaman 6 jam

II Pengurusan Tingkah Laku Kanak­kanak Pedalaman 6 jam

III Pengurusan Aktiviti P&P Kelas Bercantum 6 jam

IV Kepelbagaian Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

6 jam

V Pentaksiran dan Penilaian Terhadap Pencapaian Kanak­ kanak Pedalaman

3 jam

Jumlah 27 jam

Page 6: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

4

Minggu 2:

Hari Modul Jumlah Jam

I Pedagogi Bahasa Melayu (Sekolah Pedalaman) 6 jam

II Pedagogi Bahasa Inggeris (Sekolah Pedalaman) 6 jam

III Pedagogi Matematik (Sekolah Pedalaman) 6 jam

IV Pedagogi Sains (Sekolah Pedalaman) 6 jam

V Sambungan Pentaksiran dan Penilaian Kanak­kanak Pedalaman. (Membina item soalan)

3 jam

Jumlah 27 jam

• Jumlah keseluruhan = 54 jam • Jadual waktu pelaksanaan kursus setiap hari dilampirkan di dalam

modul.

Page 7: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

5

3.0 KANDUNGAN PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN

UNIT 1: PENGENALAN KANAK­KANAK PEDALAMAN

1.1 Pengenalan kanak­kanak pedalaman

1.1.1 Konsep kawasan pedalaman

Setakat ini, tidak ada satu huraian yang lengkap atau bersifat menyeluruh untuk mentakrifkan istilah pedalaman dengan tepat. Hampir sebahagian besar, pengertian istilah ini memberi penekanan kepada aspek tertentu. Kamus Dewan (2007:307) mendefinisikan istilah pedalaman sebagai daerah yang jauh dari pantai (yang terletak di ceruk pelosok atau di hulu negeri). Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 1980 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 1991 pula menyatakan erti pedalaman berdasarkan keperihalan sesuatu kawasan yang mencakupi kriteria­kriteria seperti yang berikut:

i. Kemudahan asas yang tidak sempurna (tiada bekalan air paip, bekalan elektrik) dan;

ii. Kemudahan asas yang tidak sempurna (tiada pengangkutan awam, telefon awam dan kemudahan perubatan).

Ringkasnya, dapatlah dikatakan bahawa istilah pedalaman merujuk perihal kawasan atau daerah yang terletak di ceruk pelosok atau di hulu negeri dan kurang atau tiada mempunyai kemudahan asas yang sempurna seperti kemudahan bekalan air paip, bekalan elektrik, pengangkutan awam, telefon awam dan kemudahan perubatan.

1.1.2 Siapa kanak­kanak pedalaman

Secara perbandingan, kanak­kanak yang hidup di pedalaman cukup berbeza dengan kanak­kanak yang menetap di kawasan bandar atau pinggir bandar(Arshad: 2007). Perbezaan tersebut meliputi amalan seperti berikut:

i. Budaya

‐ Taylor(1871, dalam Abbas Mohd. Shariff: 2002), budaya bererti sebagai keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, adat, undang­undang dan sebarang bentuk keupayaan dan kebiasaan yang diperoleh oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.

‐ Kanak­kanak pendalaman sensitif dengan perkara yang berkait dengan keturunan

‐ Ibu bapa dan masyarakat kanak­kanak pedalaman tidak mempunyai pendidikan formal. Situasi ini mempengaruhi motivasi anak­anak mereka untuk pergi ke sekolah.

‐ Kanak­kanak pedalaman terikat kuat dengan cara hidup dan sistem kepercayaan yang diamalkan oleh ibu bapa mereka.

‐ Status kehidupan kanak­kanak pedalaman bercorak sara diri, berpindah randah dan serba serbi kekurangan. Contohnya, kaum Penan. Mereka akan hadir ke sekolah pada awal tahun, tetapi apabila tiba musim menanam padi dan menuai mereka tidak hadir ke sekolah dalam tempoh yang agak panjang.

Page 8: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

6

ii. Bahasa

‐ Dari segi komunikasi sama ada formal atau non formal, bahasa yang kerap digunakan oleh kanak­kanak pedalaman adalah bahasa ibunda atau dialek setempat.

‐ Terdapat kosa kata, frasa dan ayat bahasa ibunda kanak­kanak pedalaman mempunyai makna yang berbeza dengan Bahasa Melayu khususnya dari segi makna budaya. Contohnya:

/lawa/ Bahasa Melayu baku ­ perihal cantik Dialek Sarawak ­ sombong atau ego

‐ Sensitiviti perihal penggunaan bahasa perlu difahami oleh guru agar hubungan dengan kanak­kanak pedalaman dapat diperkukuhkan

iii. Persekitaran

‐ Lokasi sekolah jauh dari tempat kediaman mereka(kanak­kanak pedalaman)

‐ corak perhubungan ke sekolah agak sukar. Contohnya, menggunakan perahu panjang, bot, berjalan kaki dalam jarak jauh dan lain­lain.

‐ Kanak­kanak pedalaman menghadapi masalah kekurangan zat makanan. Menu makanan mereka tidak seimbang. Mereka hanya makan dan minum sekadar memenuhi keperluan hidup. Contohnya, bubur atau nasi bersama garam.

‐ Kanak­kanak pedalaman bermasalah dalam mendapatkan sumber air bersih.

‐ Kanak­kanak tinggal di rumah yang kurang selesa. Contohnya, bilangan isi rumah ramai, keperluan asas kurang lengkap dan sebagainya.

‐ Kanak­kanak pedalaman kurang terdedah dengan masyarakat luar.

1.1.3 Ciri­ciri kanak­kanak di kawasan pedalaman

Menurut Kamaruddin Abu Hassan dan Narendra Kumar Anopchand (2009:3), kebiasaannya kanak­kanak pedalaman mempunyai ciri­ciri seperti berikut:

i. Tahap pencapaian rendah dalam semua mata pelajaran yang diajarkan di sekolah

‐ Kanak­kanak pendalaman tidak menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M)

ii. Masalah buta huruf ‐ Kanak­kanak pedalaman sebahagian besar menghadapi masalah buta

huruf dan tidak mengenal huruf vokal dan konsonan dan fungsi setiap huruf tersebut

iii. Ketidakhadiran tanpa sebab ke sekolah ‐ Catatan kehadiran kanak­kanak pedalaman ke sekolah merosot dan tidak

ada perubahan yang ketara dalam hal ini.

Page 9: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

7

iv. Keciciran ‐ Kanak­kanak pedalaman ketinggalan dalam semua mata pelajaran dan

tidak mendapat kelulusan yang baik dalam peperiksaan.

v. Ponteng dan tidak minat belajar ‐ Kanak­kanak pedalaman tiada ada sebarang motivasi untuk mendorong

mereka hadir sekolah seperti murid­murid lain.

vi. Tidak mempunyai cita­cita ‐ Kanak­kanak pedalaman tidak memahami dan tidak mempunyai kesedaran

terhadap kepentingan pelajaran dalam membaiki hidup mereka.

vii. Masalah Kemiskinan ‐ Latar belakang ekonomi keluarga sangat rendah dan di bawah paras

kemiskinan menyebabkan kanak­kanak pedalaman kekurangan serba serbi.

viii. Sangat pemalu ‐ Kanak­kanak pedalaman mempunyai sifat pemalu yang tebal. Oleh itu,

mereka tidak berkongsi masalah yang dihadapi dengan guru. ix. Pelupa

‐ Kanak­kanak pedalaman tidak menyimpan maklumat untuk dijadikan panduan hidup. Keadaan ini menyebabkan mereka memiliki budaya pelupa.

x. Lambat menerima perubahan dan sukar dididik ‐ Kanak­kanak pedalaman tidak mempunyai cita­cita hidup yang tinggi dan

berpada dengan kehidupan yang sedia ada.

xi. Bermasalah pembelajaran ‐ Kanak­kanak pedalaman yang tercicir dalam pelajaran, terdiri juga daripada

kanak­kanak yang bermasalah pembelajaran seperti berikut: o Disleksia o Hiperaktif o Autistik yang ringan o Sindrom down o Slow learner o Terencat akal o Gangguan emosi yang ringan

1.2 Kepelbagaian ‘keperluan khas’ kanak­kanak di kawasan pedalaman

Murid­murid pedalaman seperti murid­murid yang lain terdiri daripada pelbagai tahap kebolehan dan keupayaan mereka yang boleh dikembangkan dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Adalah perlu sebagai seorang guru kita perlu mengetahui dan menguasai beberapa aspek pengetahuan dan kemahiran dalam mendidik murid­ murid yang berkategori keperluan khas dan yang menghadapi masalah penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.

Page 10: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

8

1.2.1 Definisi keperluan khas

Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (2003) mendefinisikan “murid berkeperluan khas adalah kanak­kanak yang mempunyai masalah kognitif (kerencatan akal) yang dianggap boleh diajar (educable) dan boleh mendapat manfaat pendidikan formal. Kategori kanak­ kanak bermasalah pembelajaran di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia adalah: o Sindrom Down o Austisme ringan o Hiperaktif (Attention Deficit­Hyperactivity Disorders /ADHD) o Terancat akal minimum o Kurang upaya dalam pembelajaran (Learning Disabilities) o Kurang upaya dalam pembelajaran khusus (Disleksia) o Pintar cerdas

Menurut The Individuals with Disabilities Education Act (IDEA 1990) menyatakan pelajar bermasalah pembelajaran adalah pelajar yang menghadapi masalah khusus dalam satu atau lebih proses psikologi yang melibatkan kefahaman atau penggunaan pertuturan, dan penulisan yang mengakibatkan kurang kebolehan memikir, bertutur, membaca, menulis, mengeja dan mengira. Golongan pelajar yang termasuk dalam pelajar bermasalah pembelajaran adalah seperti berikut; o Hiperaktif o Autistik yang ringan o Sindrom down o Slow learner o Terencat akal o Gangguan emosi yang ringan o Multiple problem children

Sebagai bakal guru berkemungkinan terdapat pelajar di dalam kelas yang diajar mempunyai kategori di atas. Oleh itu perlu bagi seorang guru mempunyai pengetahuan atau kemahiran untuk mengenal pasti dan seterusnya membantu murid­murid ini. Beberapa maklumat asas perlu diketahui untuk mengesan murid­murid yang disyaki mempunyai masalah atau kecacatan supaya guru boleh mengambil langkah awal bagi menjalankan program pemulihan dan tindakan susulan terhadap kanak­kanak ini. Berikut adalah beberapa contoh senarai semak pengesanan kanak­kanak yang mempunyai ciri berkeperluan khas.

Page 11: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

9

i. Senarai semak Disleksia

Petunjuk Catatan

Pencapaian yang rendah di sekolah

• Masalah membaca , mengeja atau menulis • Kerja sekolah tidak menggambarkan

kebolehan sebenar • Guru menjangka pencapaian yang tinggi

Masalah ingatan • Sukar mengingati arahan • Masalah mempelajari kemahiran bahasa

yang asas seperti abjad dan bunyi • Sukar mengingati perkataan yang baru

dibaca • Masalah mempelajari sesuatu yang

melibatkan urutan, seperti jadual darab (multiplication tables)

• Sukar mengingati ejaan sesuatu perkataan untuk tempoh lama

• Keliru dengan urutan huruf dan digit seperti 31, pakar dan pakar

• Masalah matematik, mengira dengan menggunakan jari

• Menyalin dengan tidak tepat • Kesalahan ejaan yang sama dan berulang

Masalah pertuturan dan fonologikal

• Masalah susah mendapat perkataan sesuai semasa bercakap

• Masalah menyebut perkataan yang panjang seperti ‘penyelarasan”

• Masalah menyebut bunyi yang bergabung seperti “sahsiah”

• Masalah mengenal pasti dan membaca rhymes

• Masalah mengenal pasti dan membaca perkataan yang bermula dengan suku kata yang dekat seperti “bapa baca”

• Masalah mempelajari fonik • Lebih lewat dari kanak­kanak lain Untuk

kemahiran bertutur • Masalah struktur bahasa dalam penulisan

Masalah menggabungkan bahasa lisan dan bahasa bertulis

• Lambat untuk mendapati perkaitan antar bunyi dan huruf

• Mampu mengeja sesuatu perkataan secara lisan tetapi tidak dapat menuliskan perkataan tersebut

• Sukar menyampaikan idea secara bertulis • Terjangkau atau terlebih perkataan dalam

penulisannya • Membaca perkataan yang tidak ada pada

buku • Pembacaan yang kurang kelancaran dan

kelajuan yang tidak sesuai Masalah visual • Lambat mendapat kemahiran menulis

Page 12: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

10

Petunjuk Catatan

motor berbanding kanak­kanak lain • Hasil kerja yang lemah, tidak kemas, comot

dan daya menulis yang tidak sesuai • Keliru dengan huruf kecil dan huruf besar • Lambat menghabiskan kerja sekolah • Koordinasi fizikal yang lemah dan

pergerakan yang kekok • Hilang baris semasa membaca • Menulis huruf dan nombor secara terbalik

contoh “b” dan “d” • Masalah semasa penulisan lama, tangan

mudah menjadi letih • Postur yang tidak betul dan tidak stabil

semasa bekerja pada meja atau duduk di lantai

Masalah tumpuan

• Selalu berkhayal atau berangan dalam kelas • Senang tertarik dengan rangsangan lain • Didiagnostik bermasalah Attention Deficit

Disorder • Tidak boleh duduk diam, selalu merengek • Bertindak mengikut gerak hati membuta tuli

(impulsif),bergerak tanpa berfikir dan selalu menjerit

• Melakukan banyak kesilapan cuai • Hanya boleh bertumpu pada pembacaan

untuk jangka masa yang pendek • Organisasi diri yang lemah, selalu lupa

tentang mana letaknya sesuatu Masalah sosio­ emosi

• Harga diri yang rendah mengenai kerja sekolahnya

• Mengelakkan pembelajaran contohnya “menghilangkan buku”

• Tidak menjangka dirinya akan berjaya, jadi tidak bekerja bersungguh­sungguh

• Keberatan menerima bantuan dan nasihat orang lain

(Sumber :Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

Page 13: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

11

ii. Senarai semak kanak­kanak pintar cerdas

Petunjuk Catatan

Perkembangan awal (maklumat yang boleh dikumpulkan melalui temu bual daripada ibu bapa /penjaga

• Lebih responsif pada peringkat bayi • Boleh berjalan awal • Boleh bercakap lebih awal • Perkembangan bahasa yang maju pada

peringkat kanak­kanak • Menguasai kemahiran membaca yang awal • Kemahiran melukis yang maju berbanding

rakan sebaya • Perkembangan pemahaman matematik yang

awal • Guru prasekolah dan penjaga

menganggapnya sangat cerdik Kebolehan kognitif yang tinggi

• Mendapat skor IQ yang melebihi 130 pada ujian kecerdasan

• Mampu memahami konsep yang canggih dan kompleks

• Meminati permainan rumit dan mencabar seperti permainan catur dan komputer yang tertentu

• Meminati permainan rumit dan mencabar • Menggunakan dan memahami kosa kata yang

lebih canggih Sifat ingin tahu • Selalu bertanya soalan yang mencabar dan

inovatif • Selalu membaca buku yang berdasarkan

fakta seperti ensiklopedia, menonton dokumentari

• menunjukkan pemahaman yang matang dan canggih

• Tidak mudah menerima jawapan yang ringkas, ingin tahu yang mendalam

• Suka memahami sebab dan akibat sesuatu perkara seperti bagaimana sebuah mesin berfungsi

• Suka mencipta dan melakukan eksperimen Perkembangan akademik yang menonjol

• Menonjol dalam pemahaman pembacaan • Menonjol dalam matematik • Menonjol dalam bahasa bertulis

Bakat yang istimewa

• Kebolehan artistik yang luar biasa seperti muzik, seni dan tarian

• Pandai berjenaka • Kebolehan bersukan yang luar biasa • Kebolehan membina dan mereka cipta

contohnya semasa bermain blok • Kemahiran kepimpinan yang luar biasa

Gaya pembelajaran

• Menghabiskan masa yang panjang untuk aktiviti yang diminati

Page 14: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

12

Petunjuk Catatan

• Menolak tugasan yang mudah dan ringkas • Minat yang mendalam pada topik tertentu • Memahami dan dapat menangani masalah

baru dengan cepat • Tidak suka kepada kerja yang berulang

seperti latih tubi • Tertarik kepada cabaran atau rangsangan

baru • Cenderung menyempurnakan tugasan mudah

yang diberi dengan cara yang kompleks • Menangani masalah dengan cara yang paling

pintas dan kreatif • Suka menjawab soalan matematik tanpa

merujuk operasi matematik Masalah suai dengan rakan sebaya

• Mendapati rakan sebaya lebih mengecewakan, lebih suka bergaul dengan kawan yang lebih dewasa

• Lebih suka bersendirian, seperti membaca buku di perpustakaan seperti waktu rehat

• Tidak suka bekerja kumpulan, lebih suka bekerja bersendirian

• Sukar difahami oleh kanak­kanak yang lain Masalah akademik

• Kadang­kadang bermasalah dalam pembacaan, penulisan ataupun mengeja

• Bermasalah dalam matematik • Tidak aktif • Jangkaan yang tinggi, keberatan untuk

melakukan kesalahan • Keberatan melakukan tugasan pada peringkat

umurnya • Pencapaian yang tidak konsisten (pencapaian

yang tinggi di bawah guru tertentu dan sebaliknya merosot di bawah bimbingan guru yang lain)

Masalah emosi dan tingkah laku

• Memahami isu peringkat dewasa dan berasa kerisauan, seperti isu keamanan dunia

• Menjadi tidak sabar dengan rakan yang lambat

• Berdebat dengan orang dewasa dan selalu ada jawapan yang tersendiri

• Senang menjadi bosan dan tidak melibatkan diri /mengganggu orang lain

(Sumber: Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

iii. Senarai semak kerencatan intelek minimum Petunjuk Catatan

Lambat dalam perkembangan

• Lambat bercakap • Perkembangan fizikal lebih lambat (duduk,

berjalan)

Page 15: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

13

Petunjuk Catatan

• Lambat menguasai kemahiran pengurusan diri dengan sendiri (toilet training)

Masalah sosial • Sukar berkawan dengan rakan sebaya • Selalu diejek dan dibuli oleh rakan lain • Tidak matang dalam aktiviti atau pergaulan

sosial • Terlalu senang mempercayai atau mengikut

orang lain, senang ditipu • Tidak pandai mengawal emosi • Menganggap seseorang itu kawan ,walaupun

hanya kenalan biasa Tidak matang dalam aktiviti mainan dan rekreasi

• Selalu bermain dengan kumpulan kawan yang lebih muda

• Suka kepada mainan, buku, program TV atau aktiviti yang sesuai bagi kanak­kanak yang lebih kecil

• Menjadi keliru dengan permainan yang sesuai dengan peringkat umurnya

• Bertindak kasar atau bodoh dalam permainan yang berorganisasi

Masalah lain • Perkembangan bahasa yang mundur berbanding dengan rakan lain

• Pergerakan yang kurang cekap (physically clumsy)

• Masalah pendengaran atau penglihatan • Ahli keluarga yang lain juga bermasalah

mental Masalah dalam bilik darjah

• Terlalu aktif dan sukar memberi bantuan dalam kelas

• Mengelakkan kerja sekolah • Terlalu bergantung kepada orang lain • Memerlukan perhatian guru yang berlebihan • Tertekan atau tidak suka bekerjasama dengan

orang lain apabila diberi tugasan • Tidak bertanya untuk mendapatkan bantuan

apabila menghadapi masalah Masalah dalam pembelajaran

• Perkembangan akademik yang lambat berbanding dengan rakan lain

• Mundur dalam pencapaian semua bidang kurikulum

• Memerlukan tugasan dipecahkan kepada bahagian yang lebih kecil

• Memerlukan banyak perulangan untuk menguasai sesuatu kemahiran

• Memerlukan pengalaman yang konkrit dan barang yang maujud

• Memerlukan pengajaran yang jelas dan eksplisit

• Pemahaman pembacaan yang lemah

Page 16: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

14

Petunjuk Catatan

• Susah memahami konsep yang abstrak • Lukisan dan hasil kerja yang tidak matang • Usaha yang tinggi tetapi tidak mencapai hasil

yang setimpal • Pencapaian semakin mundur ke belakang

berbanding rakan yang lain dengan peredaran masa

(Sumber: Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

iv. Senarai semak Autism

Petunjuk Catatan

Kurang upaya dalam komunikasi bukan lisan

• Kurang kontak mata untuk menyampaikan perasaan

• Kurang memahami/memberi respon kepada kontak mata

• Kurang menggunakan pergerakan fizikal atau bahasa badan untuk menyampaikan maksudnya

• Tidak banyak menunjukkan mimik muka • Susah memahami mimik muka orang lain • Tidak kerap membalas senyuman kepada

orang lain • Tidak begitu berminat dengan belaian kasih

sayang, pelukan dan lain­lain • Susah menilai jarak sosial yang sesuai, berdiri

terlalu dekat atau jauh Kurang upaya dalam empati sosial dan emosi

• Tidak memahami perasaan orang lain • Tidak berkongsi sesuatu yang dia minati dengan

orang lain • Tidak rapat dengan orang lain, kecuali ahli

keluarganya sendiri • Hanya rapat dengan satu atau dua ahli keluarga • Tidak banyak menunjukkan kasih sayang • Tidak mudah meniru tingkah laku orang lain • Tidak memahami konsep sosial yang abstrak

“menjadi budak baik” Masalah persahabatan

• Tidak menyedari kehadiran orang lain • Tidak cuba berkawan dengan orang lain • Mencuba tetapi tidak berjaya dalam berkawan

dengan orang lain • Tidak menyertai aktiviti permainan • Sangat menyedari kehadiran orang asing • Tidak memahami konsep berkongsi, contohnya

mainan • Tidak memahami mengambil giliran, contohnya

semasa bermain Masalah memahami tingkah laku yang sesuai

• Bercakap atau melakukan sesuatu yang tidak sesuai secara sosial

• Tidak berasa segan dengan tingkah laku yang tidak sesuai

Page 17: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

15

Petunjuk Catatan

• Menanyakan soalan yang eksplisit contoh “Adakah saya bercakap terlalu banyak ?”

Kurang upaya komunikasi

• Bahasa lisan yang lemah • Perkembangan yang lambat dalam bahasa lisan • Mengulangi apa yang baru diucapkan oleh

orang lain • Mengulangi apa yang baru diucapkan olehnya

sendiri • Menggunakan perkataan atau frasa yang pelik

dan tidak bermakna • Mendengar, tetapi tidak memberi respons yang

sesuai apabila diberitahu • Susah menunggu giliran semasa berbual • Mengulangi corak perbualan yang sama

berulang kali • Suka meniru percakapan atau tingkah laku

orang lain • Tidak memahami bahasa yang tersirat • Tidak terlibat dalam main imaginatif • Susah memahami ‘pantomime” (berlakon tanpa

bahasa) Mannerisme fizikal yang luar biasa

• Pergerakan yang berulang, seperti mengayunkan tangan

• Menggerakkan jari di depan mukanya, dan merenunginya

• Koordinasi badan yang lemah • Berjalan dengan pergerakan yang kaku • Sangat sensitif dengan bau, tekstur dan rasa

yang tertentu • Ketahanan yang tinggi kepada kesakitan, suhu

yang tinggi/rendah • Mencederakan diri sendiri, contohnya menggigit,

menghentakkan kepala Minat yang tidak fleksibel dan terikat dengan rutin

• Obsesi dengan objek atau topik yang tertentu, contohnya kunci, api, kereta api dan lain­lain

• Tertangguh dengan perubahan kecil pada rutin • Menegaskan rutin yang tidak semestinya perlu,

contohnya roti mesti dipotong dalam bentuk empat segi

• Terlalu berminat dengan bahagian objek • Berminat dengan objek yang berpusing atau

berkelip • Aktiviti perulangan ,contohnya menyusun

mainan mengikut corak tertentu secara berulang­ulang

Kemahiran atau ingatan spesifik yang luar biasa

• Ingatan luar biasa untuk maklumat tertentu, contohnya jadual ketibaan kereta api

• Kemahiran teknikal yang luar biasa, contohnya dalam muzik (walaupun kurang menunjukkan ekspresi kreatif)

Page 18: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

16

(Sumber: Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

v. Senarai semak Masalah Penumpuan dan Hiperaktif atau ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

Petunjuk Catatan

Tumpuan yang lemah

• Selalu bermimpi siang atau seolah­olah dalam dunia sendiri

• Tempoh tumpuan pendek • Melupakan tugasan yang sepatutnya

dihabiskan (tertarik dengan aktiviti yang lain) • Bercakap sesuatu yang tidak dijangka dan

tidak ada perkaitan dengan perbualan atau tugas semasa

• Kadang­kadang dijangka bermasalah pendengaran

• Mengambil masa yang terlalu panjang dengan tugas harian, seperti berpakaian dan bersarapan

• Lambat memberi respons apabila ditanya atau diminta melakukan sesuatu

Organisasi diri yang lemah

• Selalu kehilangan sesuatu yang diperlukan untuk tugas atau aktiviti

• Selalu kehilangan sesuatu yang diperlukan untuk tugas atau aktiviti

• Tidak boleh mengorganisasikan tugasan sekolah yang diberikan seperti keliru dengan apa yang perlu dilakukan dahulu

• Tidak merancang terlebih dahulu, tertangguh sehingga saat akhir

• Meja sekolah, almari berkunci dan beg sekolah selalu bercelaru dan tidak terurus

Ketidaksabaran • Benci menunggu • Selalu bergegas dan terlewat • Menjadi tidak sabar dengan permainan dan

aktiviti yang memerlukan kesabaran • Konsep masa yang lemah, melakukan sesuatu

terlalu lama Kawalan terhadap tingkah laku impulsif

• Menyentuh barangan walaupun diberi amaran • Bertindak dan bercakap sebelum berfikir • Sering mengulangi kesalahan yang sama • Menjerit dan bercakap dalam kelas semasa

pelajar sepatutnya mendengar atau menunggu gilirannya

• Menyiapkan kerja dengan cepat dan melakukan kesalahan yang tidak sepatutnya berlaku

• Menyampuk apabila orang lain bercakap • Kelihatan kesal dengan kesalahannya tetapi

mengulangi kesalahan yang sama selepas itu Senang terangsang

• Menjadi terlalu seronok dan hilang kawalan semasa tidak mengikuti rutin

Page 19: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

17

Petunjuk Catatan

• Tidak boleh berhenti apabila bermain atau berjenaka

• Keletihan menjadikannya semakin liar • Sukar mengawal emosinya, seperti menjadi

marah atas sesuatu sebab yang remeh ­temeh Aktiviti secara fizikal

• Selalu bergerak, nampaknya lebih bertenaga berbanding dengan yang lain

• Banyak pergerakan seperti bermain jari, pergerakan tangan semasa bercakap

• Sukar ditenangkan • Koordinasi dan pergerakan fizikal yang lemah

Masalah sosial • Tidak disukai kerana tingkah laku yang amat aktif

• Kanak­kanak lain tidak suka cara bermain dan tingkah laku yang agresif

• Susah bekerjasama dalam kumpulan seperti mengambil giliran, tidak boleh kalah dan cepat menjadi marah

Ingatan yang lemah

• Selalu tidak ingat arahan • Susah belajar secara hafalan, seperti jadual

darab (Sumber: Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

vi. Senarai semak kemurungan

Petunjuk Catatan

Perasaan yang negatif

• Mudah tersinggung perasaan dan sensitif • Tidak suka kepada kebanyakan perkara • Selalu mengadu berasa tertekan • Selalu mengadu berasa bosan • Kelihatan murung dan selalu sedih • Kelihatan dingin dan tidak beremosi • Panas baran dan cepat mengaduh • Mudah menangis

Kehilangan minat dan keceriaan

• Kehilangan minat dengan aktiviti yang disukai sebelum ini

• Kehilangan perasaan kecindan, tidak berjenaka atau terhibur dengan jenaka

• Nampak malas dan tidak mengendahkan apa yang berlaku

• Tidak berminat dengan kejayaan di sekolah, sukan dan aktiviti lain

• Sukar dihiburkan • Menganggap semuanya tidak bermakna • Selalu mengadu

Masalah sosial

• Tidak suka menyertai aktiviti keluarga atau rakan sebaya

• Terperuk di bilik bersendirian • Tidak banyak kawan

Page 20: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

18

Petunjuk Catatan

• Menganggap orang lain sengaja menjadikannya marah

• Kehadiran sekolah yang merosot • Menafikan masalah emosi sendiri

Bergantung kepada rakan sebaya

• Terlibat dalam aktiviti berisiko dengan rakan seperti merokok

• Mencabar disiplin yang ditetapkan orang dewasa, seperti sengaja balik lewat malam

• Memerlukan banyak perhatian orang dewasa, mungkin dengan cara menyalahi peraturan atau mengganggu kelas

Corak pemakanan dan tidur berubah

• Susah untuk tidur • Senang terjaga dari tidur • Tidur untuk masa yang terlalu panjang • Makan dengan sedikit, kehilangan selera • Tidur pada bila –bila masa

Harga diri yang rendah

• Tidak berminat/menjangka tentang kejayaan • Sering menyatakan dirinya bodoh • Sukar menerima kritikan • Mengatakan dirinya baik mati • Menganggap ibu bapa lebih suka kepada anak

yang lain • Rasa bersalah yang tidak perlu • Berasa kesal dengan perkara yang kecil

Dihantui pemikiran yang negatif dan tidak sihat

• Tingkah laku yang berisiko, menunjukkan kecenderungan memusnahkan diri sendiri, contohnya mengambil pil tidur berlebihan kerana susah tidur

• Tertarik dengan lagu, berita atau filem yang berkaitan dengan kematian, keganasan dan bencana

• Menyebut tentang membunuh diri (Sumber: Pengesanan Kanak­kanak dengan Keperluan Khas)

Senarai semak di atas dipilih berdasarkan kemungkinan terdapat kategori di atas di dalam kelas perdana di kawasan pedalaman. Senarai semak di atas adalah sebagai contoh instrumen yang boleh digunakan untuk mengukur tahap atau kemampuan kanak­kanak atau awal remaja di antara umur 4­18 tahun. Senarai semak ini akan membantu kita untuk lebih memahami kanak­ kanak tersebut berdasarkan kebolehan mereka.

Setiap kanak­kanak adalah unik dan tersendiri. Kita harus memerhati setiap perkembangan dan cara hidupnya. Para profesional dan ibu bapa akan mengisi maklumat ini untuk mengenal pasti kecenderungan individu sama ada ianya normal atau berbeza atau mengalami gangguan kecacatan. Penyeliaan yang berterusan perlu dijalankan untuk mendapat respon dan tindak balas dari segi personaliti, tingkah laku dan persekitaran. Berdasarkan analisa senarai semak itu, murid­murid berkeperluan khas di dalam kelas biasa dapat dibantu bagi menjalani proses pemulihan nanti.

Page 21: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

19

1.3 Pengenalan Murid­Murid Pemulihan

Pendidikan peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan falsafah pendidikan negara. Penguasaan kemahiran asas 3M perlu dikuasai lebih awal bagi membolehkan murid­murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan. Justeru, Program Pemulihan Khas mengutamakan prinsip “menyelesaikan masalah seawal mungkin” agar masalah ini menjadi kronik sehingga ke tahap 2 atau peringkat persekolahan menengah rendah.

Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar individu mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat atau ‘terkebelakang’ dalam menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya. Sekiranya mereka tidak diberi pengajaran pemulihan, mereka mungkin gagal memperoleh pendidikan yang perlu dan potensi mereka terbenam. Justeru, melalui program pemulihan khas, keperluan­keperluan murid berprestasi rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.

Program sistem menarik keluar (withdrawal) telah diperkenalkan, di mana murid­ murid yang belum menguasai kemahiran 3M dikeluarkan daripada kelas biasa dan dikumpulkan dalam kumpulan kecil untuk dipulihkan melalui program pemulihan khas yang dilaksanakan oleh guru pemulihan khas bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik. Oleh itu, guru seharusnya mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas dalam mendidik murid­murid yang memerlukan pendidikan pemulihan.

Berikut adalah ciri­ciri murid pemulihan dari beberapa aspek:

Aspek Pemerhatian Catatan

Emosi dan Tingkah laku

Ø Perasaan rendah diri. Ø Perasaan risau. Ø Perasaan sedih, hiba atau duka. Ø Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap

pelajaran. Ø Perasaan takut akan perkara­perkara baru. Ø Degil, tidak patuh pada peraturan­peraturan dan

suka melawan. Ø Pasif. Ø Malas

Sosial Ø Gelisah dan selalu bergerak di dalam darjah serta mengganggu kawan­kawan.

Ø Lemah / kurang interaksi dengan rakan. Ø Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku. Ø Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai

bagai alasan. Ø Menangis ­ enggan masuk darjah. Ø Hiperaktif.

Kesihatan Ø Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan. Ø Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang

(gemuk/kurus). Ø Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan). Ø Lemah gerakkan motor­kasar dan halus. Ø Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit

terlalu lama dan teruk. Ø Kurang menjaga kebersihan diri.

Page 22: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

20

Aspek Pemerhatian Catatan

Kesediaan Belajar

Ø Belum bersedia untuk belajar. Ø Perbendaharaan kata kurang. Ø Lemah pemahaman. Ø Kurang keyakinan diri dan rangsangan. Ø Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur

hayat. Pengamatan Ø Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan

turutan. Ø Lemah pendengaran bunyi dan rentak. Ø Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah. Ø Lambat mengkelaskan benda. Ø Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama

dengan yang baru. Ø Tidak dapat menyelesaikan masalah. Ø Sukar ambil bahagian dalam permainan dan

tidak faham undang­undang. Ø Tidak kreatif. Ø Lemah pergerakan dan perbuatan. Ø Lemah daya pemikiran/ingatan. Ø Tidak boleh mengingat kembali.

1.3.1 Bagaimana mengenal pasti murid­murid pemulihan

i. Melalui perbincangan dengan guru kelas atau guru mata pelajaran.

ii. Rekod­rekod prestasi iii. Rekod kesihatan iv. Kerja­kerja harian murid v. Laporan Adab Belajar ( LAB ) vi. Melalui pemerhatian

Kesimpulannya, bakal guru yang ditempatkan di kawasan pedalaman harus mempunyai asas kemahiran dalam memberikan pendidikan yang sebaik mungkin untuk murid perdana dan murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran bagi menyuburkan emosi, mental, sosial, dan intelek terutama bagi murid­murid yang datang kawasan pendalaman. Seterusnya, bakal guru dapat memberi peluang atau keseronokan kepada murid­murid untuk belajar dan merasa gembira di atas kejayaan dan kemajuan yang dicapai walau di mana mereka berada.

Page 23: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

21

1.4 Tugasan

Tugasan 1

Setiap kanak­kanak pedalaman mempunyai potensi diri untuk dibangunkan dari semasa ke semasa. Berdasarkan ciri­ciri kanak­kanak pedalaman di bawah, cadangkan langkah­langkah atau tindakan yang sesuai untuk membantu meningkatkan keupayaan kendiri mereka.

Ciri­ciri kanak­kanak pedalaman Tindakan atau langkah­langkah

membantu mengatasi masalah yang dihadapi kanak­kanak pedalaman

3.1 Tahap pencapaian rendah dalam semua mata pelajaran yang diajarkan di sekolah

3.2 Masalah tidak menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M)

3.3 Ketidakhadiran tanpa sebab ke sekolah

3.4 Keciciran

3.5 Ponteng

3.6 Tidak minat belajar

3.7 Tidak mempunyai cita­cita

3.8 Sangat pemalu

3.9 Pelupa

3.10 Lambat menerima perubahan dan sukar dididik

Page 24: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

22

Tugasan 2

Masalah ketidakhadiran murid pedalaman ke sekolah telah menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai seorang guru permulaan yang ditempatkan di sekolah pedalaman, anda diminta untuk merancang satu pelan operasi untuk mengubah senario di atas berdasarkan borang grafik yang disediakan.

Bil. Aktiviti Petunjuk Prestasi Peneraju

Tugasan 3

Cikgu Amin telah mengajar di Tahun 2 Mawar selama satu bulan. Sepanjang pengajarannya, Cikgu Amin mendapati beberapa orang muridnya menunjukkan tingkah laku seperti di bawah. Bincangkan aktiviti P&P yang sesuai dan berkesan bagi membantu golongan pelajar ini.

Tingkah laku yang dibantu Aktiviti P&P

• Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran

• Perasaan takut akan perkara­perkara baru

• Degil, tidak patuh pada peraturan­ peraturan dan suka melawan

• Pasif

• Malas

• Lemah/kurang berinteraksi dengan rakan

• Rasa ingin tahu yang tinggi

Page 25: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

23

Rujukan

Abbas Mohd. Shariff. 2002. Budaya dan Falsafah Orang Melayu. EDN Media: Singapura.

H.Lee Swanson,Karen R. Harris & Steve Graham. 2006. Handbook of Learning Disabilities.London: The Guilford Press

Individuals with Disabilities Education Act Amendments. 1990.P.L.104­476. Washington DC:US

Kamaruddin Abu Hassan dan Narendra Kumar a/l Anopchand.2009. Pelaksanaan program KIA2M sekolah angkat pendidikan anak orang asli peribumi: Satu bicara profesional. Seminar Pedagogi Peribumi Kebangsaan, Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis: Pahang.

K.A. Razhiyah. 2006. Menjadi guru pendidikan khas. Kuala Lumpur: PTS Profesional Pub.

Mohd. Kamal Mohd Ali dan Ab. Rahman Mahmud.2007. Amalan terbaik melaksanakan kelas intervensi awal membaca dan menulis. Seminar Kebangsaan Penyelidikan Guru, anjuran Bahagian Pendidikan Guru, Institut Perguruan Kota Bharu, Kelantan dan Institut Perguruan Sultan Mizan Besut, Terengganu.

Mohd. Sharani Ahmad. 2004. Mengurus kanak­kanak yang susah belajar. Kuala Lumpur: PTS Profesional Pub.

Sandiyao Sebestian. 2007. Pengesanan kanak­kanak dengan keperluan khas. Kuala Lumpur:Universiti Malaya

Page 26: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

24

UNIT 2: PENGURUSAN TINGKAH LAKU

2.1 Pengenalan

Tingkah laku adalah berbeza dan merupakan manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai­nilai tertentu. Menurut Lewis M. Beaker (2001), tingkah laku adalah sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.

Manakala Garry Martin & Joseph Pear(2003) pula menyatakan bahawa tingkah laku merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi yang melibatkan otot­otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ.

Carl Rogers (1999) menekankan bahawa seseorang individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin.

Merujuk perspektif Islam, Al­Ghazali mengklasifikasikan tingkah laku manusia bertujuan agama dan kemanusiaan. Tingkah laku manusia mempunyai ciri­ciri

§ berasaskan dorongan serta tujuan § berkaitan dengan perasaan dan kesedaran terhadap satu­satu situasi itu.

Menurut ahli Teori Behaviorisme, pembelajaran merupakan perubahan yang secara relatifnya kekal dalam tingkah laku, keupayaan atau sikap. Oleh itu tingkah laku boleh diajar dan dipelajari oleh semua. Sekiranya tingkah laku boleh dipelajari, bererti tingkah laku juga boleh diubah sebagaimana kata­kata orang tua dahulu kala; “Rupa tidak boleh diubah tapi perangai (tingkah laku) masih boleh diubah.” Oleh itu, modifikasi atau pengubahsuaian merupakan satu pendekatan berstruktur dan bersistematik bagi meningkatkan tingkah laku diingini, mengurangkan tingkah laku yang buruk dan mengekalkan tingkah laku sasaran melalui aktiviti peneguhan bagi mencapai matlamat pengubahsuaian tingkah laku diingini.

Konsep asas pengurusan tingkah laku meliputi perkara­perkara yang berikut:

§ perancangan yang rapi § tentukan individu atau kumpulan § teknik intervensi yang berkesan § penilaian secara objektif

Beberapa perkara perlu diambil kira dengan teliti tentang murid­murid pedalaman sebelum program pengurusan tingkah laku dilaksanakan, seperti:

§ kepelbagaian murid § persekitaran murid § tiada satu cara yang berkesan bagi semua murid § program intervensi berdasarkan keperluan dan kehendak murid (meliputi aspek

kognitif, afektif dan psikomotor)

Page 27: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

25

Langkah­langkah Mengenal pasti Tingkah Laku

Tahukah anda apakah langkah­langkah mengenal pasti masalah tingkah laku murid?

Antara langkah yang perlu dilakukan guru adalah:

i. Mengesan tingkah laku bermasalah Ujian pengesanan perlu dilaksanakan supaya dapat mengenal pasti masalah sebenar yang menyebabkan seseorang murid itu tidak mencapai objektif pembelajaran serta menentukan tahap dan arah pembelajaran murid.

Jenis­jenis ujian yang boleh dlaksanakan bagi membuat pilihan, mengklasifikasi keputusan, penilaian rawatan dan mendapatkan pengesahan hipotesis saintifik ialah:

§ Ujian pencapaian § Ujian kecenderungan § Ujian minat § Ujian kecerdasan, dan § Ujian personaliti

ii. Memerhati dan merekod Untuk mengkaji dan memahami proses yang berlaku dalam bilik darjah, pemerhatian merupakan teknik berkesan untuk digunakan dalam pengumpulan data. Lazimnya, dalam pemerhatian anda akan melihat­lihat, mendengar, memerhati dan bertanya supaya dapat memahami sesuatu yang berlaku dalam bilik darjah.

Melalui pemerhatian, anda dapat merapatkan diri dengan murid di samping memerhati dan mendengar apa yang berlaku dalam kelas. Dengan kehadiran dalam kelas, anda dapat menyaksikan perlakuan seperti berjalan­jalan dalam kelas, meminjam buku murid lain, mengetuk meja dengan pensel, mengusik murid lain dan sebagainya.

§ Mengumpul data melalui pemerhatian dengan menggunakan alat seperti: § rekod berterusan § time sampling § soal selidik ibu bapa § temu bual § pengalaman sendiri atau orang lain § rujukan daripada artikel atau jurnal

iii. Mengenal pasti tingkah laku yang perlu diubah suai (berdasarkan keutamaan) Terdapat lima langkah perancangan pengurusan tingkah laku yang perlu dilakukan bagi mengenal pasti tingkah laku sasaran yang ingin diubah suai:

§ Kenal pasti tingkah laku sasaran yang ingin diubah suai secara spesifik Contoh: kurang tumpuan

§ Kumpul maklumat: o Bilakah tingkah laku itu berlaku? o Berapa kerap ia berlaku? o Dalam keadaan apa ia berlaku?

Page 28: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

26

o Apa berlaku sebelum tingkah laku ditunjukkan? o Adakah tingkah laku itu selalu berlaku sewaktu dia

bersendirian/semasa di bawah penyeliaan guru/ semasa bersama orang lain?

§ Tafsir maklumat yang dikumpul § Analisis fungsional

Stephen Starin (2007) mendefinisikan analisis fungsional sebagai satu proses mengenal pasti sebab atau fungsi sesuatu tingkah laku sebelum membentuk tindakan pemulihan yang sesuai.

Analisis fungsional membantu guru membina andaian mengenai:

§ mengapa seseorang murid terlibat dalam tingkah laku tersebut § bila murid berkemungkinan besar menunjukkan tingkah laku tersebut § keadaan apakah yang berkemungkinan mengurangkan tingkah laku

tersebut

Terdapat 7 komponen penting dalam analisis fungsional, iaitu:

§ Definisi operasional yang jelas mengenai tingkah laku bermasalah (Contoh: William enggan mendengar arahan guru – klasifikasikan jenis arahan seperti disuruh diam, diminta membuat latihan, dan sebagainya serta tempoh masa keengganan mendengar arahan tersebut)

§ Kenal pasti masa, tempat dan keadaan di mana tingkah laku bermasalah berlaku atau tidak berlaku

§ Kenal pasti faktor­faktor yang terjadi sebelum tingkah laku bermasalah itu berlaku (antesedent)

§ Kenal pasti faktor­faktor selepas tingkah laku bermasalah itu berlaku (konsekuens)

§ Menguji antesedent dan konsekuens tersebut bagi memerhati hubungan kesan antesedent dan konsekuens tersebut dengan tingkah laku sasaran

§ Pembentukan hipotesis atau andaian terhadap fungsi atau hubungan antara tingkah laku bermasalah itu dengan persekitaran seseorang bagi menghasilkan strategi intervensi

§ Pengumpulan data berterusan bagi memantau atau menyemak semula hubungan fungsional yang diandaikan dan/atau strategi intervensi yang dilaksanakan.

iv. Rancang pengubahsuaian § peneguhan semerta § peneguhan bergantung kepada kekerapan ganjaran § peneguhan bergantung kepada perubahan tindakan lazim murid § peneguhan selepas beberapa bilangan gerakbalas yang berubah

v. Buat penilaian terhadap rancangan dan usaha anda

vi. Mengkaji punca tingkah laku bermasalah yang dikenal pasti § Tingkah laku bermasalah positif

Tingkah laku bermasalah positif seperti rajin bertanya dan sifat ingin tahu berlebihan yang boleh menimbulkan masalah kepada guru dan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah

Page 29: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

27

§ Tingkah laku bermasalah negatif Tingkah laku bermasalah negatif iaitu tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan orang lain seperti disruptif (mengganggu), pergantungan berlebihan, agresif, distruktif (suka merosakkan harta benda awam), kemurungan, pengasingan diri, ponteng dan sebagainya.

vii. Merancang program intervensi yang sesuai Contoh: Program Ekonomi Token bagi menghapuskan tingkah laku yang tidak diingini seperti ponteng sekolah, tidak menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan dan merokok.

2.2 Punca salah laku Tingkah laku yang ditunjukkan oleh kanak­kanak berpunca daripada faktor­faktor tertentu. Roger Stancliffe telah menyenaraikan 9 faktor yang dikaitkan dengan masalah tingkah laku kanak­kanak, iaitu:

§ persekitaran § tekanan psikologikal § ketakutan dan fobia § peneguhan yang kurang sesuai § kemahiran komunikasi dan sosial yang terhad § kesukaran tugasan § aktiviti dan tahap rangsangan § kesihatan dan perubatan § jangkaan tingkah laku

2.2.1 Kesan­kesan salah laku terhadap pembelajaran Kesan masalah tingkah laku terhadap pembelajaran adalah seperti yang berikut:

§ Kurang tumpuan terhadap pengajaran guru Murid kurang memberikan tumpuan terhadap pengajaran guru kerana tidak berminat, letih, bahan yang digunakan tidak menarik atau sesuai dengan tahap pencapaian serta minat murid

§ Mengganggu proses P&P Murid yang bermasalah tingkah laku akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dengan membuat bising serta mengganggu rakan­rakan mereka atau tidur di dalam bilik darjah. Hal ini secara tidak langsung akan menjejaskan suasana pembelajaran yang kondusif.

§ Sukar memahami pengajaran guru Murid menghadapi masalah untuk memahami pengajaran guru kerana keyakinan diri yang rendah, masalah emosi serta kurang minat terhadap pelajaran yang diajari guru.

§ Gagal menyiapkan tugasan yang diberi Murid yang kurang motivasi dan bermasalah tingkah laku ini kerap gagal menyiapkan tugasan atau latihan yang diberikan oleh guru dalam bilik darjah.

§ Enggan bekerjasama dengan rakan dalam aktiviti berkumpulan Murid enggan bekerjasama dengan rakan dalam aktiviti kumpulan kerana sikap mereka yang sukar difahami dan lebih suka bersendirian.

Page 30: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

28

2.2.2 Prinsip­prinsip asas mengurus tingkah laku Mengurus tingkah laku memerlukan kemahiran guru yang khusus dalam bidang tersebut berlandaskan prinsip­prinsip tertentu, seperti peneguhan, jenis­jenis pemerhatian dan pengurusan tingkah laku.

2.2.2.1 Prinsip peneguhan

Peneguhan atau pengukuhan amat penting untuk mengekalkan minat, meningkatkan prestaswi atau mengurangkan tingkah laku bermasalah. Justeru, peneguhan (ganjaran atau dendaan) yang diberikan hendaklah sesuai dan berkesan serta dapat diterima oleh murid.

Terdapat empat jenis peneguhan yang boleh diberikan kepada murid­murid, iaitu:

(i) Peneguhan Ketara (tangible) seperti makanan / minuman / barangan yang disukai murid

(ii) Peneguhan Deria (sentuhan / tactile, penggetar / vibratory, wangian / oltofactory, visual, auditori)

(iii) Peneguhan Sosial (pujian, senyuman, beri perhatian/kasih sayang dan persahabatan)

(iv) Aktiviti (lawatan/pertandingan mewarna / teka silang kata/ menonton TV Pendidikan)

2.2.2.2 Jenis­jenis pemerhatian

Untuk mengkaji dan memahami proses yang berlaku dalam bilik darjah, pemerhatian merupakan teknik berkesan untuk digunakan dalam pengumpulan data. Lazimnya, dalam pemerhatian guru akan melihat­lihat, mendengar, memerhati dan bertanya untuk memahami apa yang berlaku dalam bilik darjah.

Melalui pemerhatian, guru dapat merapatkan diri dengan murid di samping memerhati dan mendengar apa yang berlaku dalam kelas. Dengan kehadiran dalam kelas, guru dapat menyaksikan perlakuan seperti berjalan­jalan dalam kelas, meminjam buku murid lain, mengetuk meja dengan pensel, mengusik murid lain dan sebagainya.

Pemerhatian boleh dikategorikan mengikut tujuan dan aspek penilaian seperti:

(i) memerhati tanpa membuat tafsiran

(ii) memerhati perlakuan atau sikap yang dikenal pasti

(iii) memerhati untuk jangkamasa tertentu (jangka pendek dan jangka panjang)

Page 31: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

29

2.2.2.3 Prinsip pengurusan tingkah laku

Dalam melaksanakan program pengurusan tingkah laku, guru perlu memahami prinsip­prinsip pengurusan tingkah laku yang berikut:

(i) kebanyakan tingkah laku boleh dipelajari (ii) semua tingkah laku adalah dirangsang secara khusus (iii) tingkah laku boleh diajar dan diubah (iv) matlamat perlu jelas dan khusus (v) program perlu secara individu (vi) program berbentuk semasa (tertumpu kepada masalah

tingkah laku semasa) (vii) program berfokuskan persekitaran kanak­kanak

2.3 Strategi Pengurusan Tingkah Laku

Tingkahlaku bermasalah yang ditunjukkan oleh murid perlu ditangani segera oleh guru dengan merancang program interevensi yang sesuai. Proses perubahan tingkah laku perlu dilakukan mengikut langkah yang telah ditetapkan seperti memilih tingkah laku sasaran serta merekodkan data dan melaksanakan interevensi.

2.3.1 Strategi dan prosedur pengurusan tingkah laku

(i) Meningkatkan Tingkah laku

Tingkah laku yang baik atau yang diingini seperti rajin datang ke kelas, kerap menyudahkan latihan atau kerja rumah yang diberikan guru pada masa yang ditetapkan atau menjaga kebersihan dan bilik darjah hendaklah ditingkatkan lagi atau sekurang­kurangnya dikekalkan. Guru boleh meningkatkan tingkah laku ini dengan memberi ganjaran yang berbentuk pujian, piala kehadiran penuh pada akhir tahun (Anugerah Majlis Kecemerlangan Sekolah), serta menjadikan murid sebagai ’model’ kepada murid­murid lain. Guru juga boleh memberikan ganjaran dalam bentuk token seperti buah­buahan, pensil warna, cokelat, dan sebagainya sekiranya individu atau kumpulan murid dapat mengekalkan sesuatu tingkah laku yang diingini guru.

(ii) Mengurangkan Tingkah Laku

§ Penghapusan (extinction) Memerhatikan atau menyekat murid­murid daripada terus melakukan tingkah laku negatif secara beransur­ansur dengan menggantikannya dengan tingkah laku baru yang positif. Misalnya, ketidak hadiran ke sekolah tanpa sebab.

Guru perlu merancang aktiviti yang berkesan dan menarik minat murid. Di samping itu, guru boleh membangkitkan keinginan murid untuk membuat kemajuan dalam pembelajaran melalui aktiviti

Page 32: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

30

lakonan, main peranan, simulasi dan sebagainya dengan berlatar belakangkan persekitaran murid.

Kursus motivasi dan kem bina semangat/jati diri juga dapat menghapuskan murid daripada terus melakukan tingkah laku negatif seperti ketidak hadiran ke sekolah tanpa sebab, sifat pemalu dan mengasingkan diri serta tidak mahu bekerjasama dengan rakan­ rakan lain dalam kumpulan.

§ Hukuman/dendaan Contoh: Murid membuat bising di dalam kelas (sama ada secara individu atau kumpulan). Guru mengenakan hukuman tahan kelas (lambat balik), denda fizikal, atau mengambil balik token/hak. Proses bagi mengatasi masalah tingkah laku kebisingan ialah dengan melakukan kaedah pemerhatian dengan mengikut urutan langkah­langkah yang berikut: (i) Melihat kekerapan tingkah laku kebisingan (ii) Tempoh masa (bila tingkah laku bermasalah dilakukan) (iii) Dengan siapa (iv) Penilaian (v) Penambah baikan (guru melaksanakan penambahbaikan atau

pengubahsuaian kaedah pengurusan tingkah laku murid)

§ Disensitisasi Tindakan secara beransur­ansur untuk menghilangkan rasa gugup atau takut yang berlebihan (takut bercakap di depan kelas, fobia) Murid diberikan latihan menghafal dialog atau bait­bait puisi (pantun, seloka, gurindam dan lain­lain) serta mengungkapkannya di hadapan rakan­rakan bagi mengatasi perasaan fobia atau takut. Latihan secara berulang kali atau melalui teater pembaca (teknik menyebut perkataan dengan intonasi dan sebutan yang betul dalam mata pelajaran bahasa) juga dapat membantu murid mengatasi kegugupan dalam pertuturan serta membina keyakinan diri mereka.

§ Overcorrection Prosedur yang memerlukan pelajar memperbaiki keadaan/kesalahan yang dilakukan melebih keadaan sebelumnya. Teknik ini sesuai digunakan sebagai latih tubi bagi memperbaiki kesilapan ejaan atau kemahiran 3M (membaca, menulis dan mengira murid)

Cuba anda renungkan cara­cara mengurangkan masalah tingkah laku dalam kalangan murid anda di kawasan pedalaman

Page 33: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

31

Contoh:

Masalah Tingkah Laku

Cara mengurangkan masalah tingkah laku

1. Autisme 1. Menggunakan kaedah time out iaitu membuat pengasingan di satu sudut bilik darjah dalam masa 10 minit yang masih boleh dipantau oleh guru kelas.

Contoh: Murid A tidak membuat latihan Matematik 2. Pintar Cerdas dan

Berbakat 1. Menggunakan teknik semasa dengan memberikan

ganjaran berbentuk positif atau menggunakan kaedah Ekonomi Token

2. Contoh: Murid dapat melengkapkan aktiviti pengayaan bagi murid pintar cerdas dan berbakat

3. Kanak­kanak Cacat Emosi

Peranan Guru i. Mengadakan perbincangan dengan ibu bapa

Contoh: Mengadakan aktiviti kerjasama Peranan Ibu Bapa

ii. Ibu bapa meninjau tingkah laku anak­anak dalam bentuk gerak balas tertentu setakat yang boleh dibilang. Contoh: Berapa kali kanak­kanak itu memukul adiknya dalam jangka masa tertentu. Ibu bapa memberi ganjaran ke atas tingkah laku yang diingini dan jangan mudah memberi hukuman terhadap tingkah laku yang tidak dikehendaki.

4. Murid tidak Bermotivasi § Malas § Tidak berminat

datang ke sekolah

§ Lambat menerima perubahan

3. Peranan Guru i. Proses kaunseling ii. Kem motivasi iii. Perkhemahan iv. Kolaboratif bersama ibu bapa v. Kolaboratif bersama rakan sejawat vi. BBM yang menarik vii. Kaedah P & P pelbagai viii. Dorongan ibu bapa

5. ADHD i. Semasa di dalam kelas, jauhkan daripada sebarang gangguan dengan guru lain semasa waktu keluar.

ii. Murid dibawa ke bilik lain bagi menyelesaikan tugasan dalam tempoh masa yang ditetapkan

2.3.2 Strategi pengurusan tingkah laku mengikut model

Strategi pengurusan tingkah laku dilaksanakan berasaskan model pengurusan tingkah laku iaitu biofizikal, psikodinamik, behavioral dan persekitaran

§ Biofizikal Model ini menekankan bahawa punca tingkah laku adalah secara organik. Model ini melihat hubungan antara kecacatan fizikal, kekurangan zat

Page 34: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

32

makanan, dan penyakit dengan tingkah laku individu. Strategi ini menekankan peranan guru dalam intervensi biofizikal tersebut

§ Psikodinamik Model psikodinamik melibatkan teknik kaunseling seperti temu bual dan terapi reality, teknik media ekspresif seperti lakonan bebas, puppet, main peranan, pergerakan kreatif, tarian, dan aktiviti fizikal. Manakala teknik tingkah laku yang dibuat secara terancang (planned ignore) mengurangkan ketegangan melalui gurauan dan sebagainya. Model psikodinamik melihat punca tingkah laku manusia daripada faktor dalaman individu itu sendiri. Melalui perspektif psikodinamik, perkembangan personaliti terjadi semasa kanak­kanak berkembang melalui siri tingkat perkembangan psikoseksual (oral stage, anal stage, phallic, latency, genital).

§ Behavioral Punca tingkah laku manusia berlaku di luar diri manusia di dalam persekitarannya. Justeru tingkah laku manusia ditentukan oleh faktor luaran di sekelilingya. Pengurusan tingkah laku berasaskan model ini berteraskan teori­teori tingkah laku yang melibatkan rangsangan, ganjaran dan sebagainya.

§ Persekitaran Intervensi tingkah laku berasaskan model ini termasuklah persekitaran strategi yang berpusatkan kanak­kanak, berpusatkan persekitaran, berpusatkan. Pengaruh persekitaran terhadap tingkah laku manusia pada masa kini sangat ketara. Ahli­ahli mazhab persekitaran ini menekankan bahawa mengasingkan kanak­kanak daripada persekitaran yang boleh menyebabkan berlakunya tingkah laku itu boleh mengelakkan fenomena tingkah laku itu berlaku.

2.4 Tugasan

2.4.1 Anda diminta membuat rujukan tentang:

§ Definisi pengurusan tingkah laku yang dilakukan oleh tokoh­tokoh dalam bidang behaviourisme, humanistik, dan sosial

§ Kajian pengurusan tingkah laku berasaskan model tingkah laku yang berteraskan tiga elemen penting; rangsangan, tindak balas, kesan/akibat

2.4.2 Di bawah ini diberikan beberapa contoh­contoh tingkah laku yang dominan terdapat pada murid­murid di kawasan pendalaman. Anda dikehendaki yang mencatat tindakan yang sepatutnya dilaksanakan oleh seorang guru bagi menguruskan tingkah laku tersebut. Catat tindakan anda di dalam ruangan yang disediakan. Anda dikehendaki menyediakan jusifikasi yang menyokong tindakan­tindakan yang anda cadangkan itu.

Page 35: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

33

Bil Tingkah laku yang perlu diurus oleh

guru Punca/sebab Tindakan Justifikasi

tindakan

1 Ibu bapa melibatkan anak dalam aktiviti menuai hasil tanaman

Tenaga buruh

2 Kerap ponteng sekolah

Jarak sekolah yang jauh dari rumah

3 Tidak menumpukan perhatian dalam kelas

Kurang tumpuan

4 Keupayaan pemikiran yang tidak berdaya saing

Kurang zat makanan

5 Tidak cerdas Persekitaran tidak mencabar minda

6 Kanak­kanak ADHD Ibu bapa/guru tidak dapat mengenal pasti murid bermasalah pembelajaran

7 Penampilan diri tidak kemas

Ketidakupayaan mendapatkan kemudahan asas yang terhad

8 Pergaulan yang terbatas/tidak luas

Rasa rendah diri

9 Komunikasi terhad Penguasaan bahasa yang lemah

10 Adab makan tidak teratur

Kurang pendidikan & pendedahan etika makan

2.4.3 Anda telah ditempatkan di sebuah sekolah pedalaman, tugas pertama anda adalah mengenal pasti murid­murid di bawah tanggungjawab anda dari segi latar belakang, budaya dan pengaruh persekitaran bagi membantu anda mengurus tingkah laku murid­murid anda.

Sediakan satu prosedur untuk membantu murid­murid anda supaya dapat menunjukkan tingkah laku yang diingini sebagai seorang murid sekolah yang berkesan. Pelaksanaan pelan tindakan anda hendaklah merangkumi aspek­ aspek berikut:

§ Perkara § Strategi § Tindakan § Penunjuk prestasi dan § Peneraju

Page 36: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

34

Rujukan:

Jamila K.A. Mohamed. 2005. Pendidikan khas untuk kanak­kanak istimewa. Kuala Lumpur PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.

Hamidah Sulaiman. 2007. “Modul HBSE2203 Pengurusan Tingkah Laku Kanak­kanak Berkeperluan Khas”. Kuala Lumpur: Open University Malaysia.

Hasnah Udin. 1988. Bimbingan kanak­kanak luar biasa. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sandra F.Rief. 2007. Bagaimana mendekati dan mendidik kanak­kanak ADD/ADHD. Kuala Lumpur. Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

Bahagian Pendidikan Guru. 2007. ”Modul 1/3 Pengurusan tingkah laku.” dalam Pendidikan Pemulihan. Kursus Perguruan Lepas Ijazah (Sekolah Rendah) Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Page 37: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

35

UNIT 3: PENGURUSAN AKTIVITI PENGAJARAN – PEMBELAJARAN KELAS BERCANTUM

3.1 Pengenalan Kelas Bercantum

3.1.1 Latar belakang dan konsep kelas bercantum

Setiap murid di negara ini perlu diberikan peluang untuk memperoleh pendidikan selaras dengan pendemokrasian pendidikan. Oleh sebab terdapat banyak sekolah kurang murid di pedalaman, kelas bercantum diadakan. Bilangan murid di sekolah­ sekolah ini adalah minima dan tidak mencukupi untuk dijadikan sebuah kelas biasa. Walau bagaimanapun, sekolah kurang murid tidak boleh ditutup oleh kerana setiap kanak­kanak di negara ini perlu diberikan akses kepada kemudahan persekolahan di tempat yang berhampiran dengan kediaman mereka. Di samping itu, bilangan guru di sekolah­sekolah tersebut juga adalah sedikit dan dengan itu, perlu mengajar lebih daripada satu kelas pada masa­masa tertentu.

Sejarah kelas bercantum telah bermula sejak penjajahan British di negara ini di mana ia dikenali sebagai Multiple Class Teaching. Multiple Class Teaching dijalankan di Lower Primary School ketika itu oleh sebab keadaan bilangan guru yang sangat minima dan kemudahan asas seperti bilik darjah dan papan tulis tidak mencukupi.

Konsep kelas bercantum merujuk kepada kelas­kelas di sekolah rendah yang mengandungi murid­murid yang umurnya hampir sebaya; misalnya tahun satu dan dua, tahun tiga dan empat serta tahun lima dan enam.

3.1.2 Definisi kelas bercantum

Kelas yang mana seseorang guru mengajar lebih daripada satu kelas yang mempunyai murid­murid yang berbeza umur dan tahun persekolahan pada masa yang sama.

3.1.3 Ciri­ciri kelas bercantum

i. Kelas ini wujud di sekolah rendah sahaja.

ii. Murid­murid berbeza peringkat umur dan tahun persekolahan iii. Bilangan murid kurang daripada 10 orang dan dengan itu, tidak

membolehkan satu kelas biasa dibuka. iv. Guru mengajar lebih daripada satu tahun persekolahan kerana peruntukan

guru mengikut bilangan kelas. v. Strategi pengajaran dan pembelajaran berbeza daripada kelas biasa.

Page 38: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

36

3.1.4 Kepentingan kelas bercantum

Kelas bercantum yang diwujudkan di sekolah­sekolah kurang murid khususnya dapat mengatasi masalah bilangan murid­muridnya tidak mencukupi untuk dijadikan satu kelas tunggal. Sehubungan itu, semua murid yang tinggal di kawasan pedalaman mendapat peluang untuk bersekolah di tempat sendiri walaupun sekolah berkenaan mempunyai bilangan murid yang terlalu sedikit.

Sekolah­sekolah di pedalaman mempunyai hambatan daripada aspek kemudahan asas, infrastruktur dan kewangan. Oleh yang demikian, kelas bercantum boleh meminimumkan kekurangan berkenaan dengan perkongsian penggunaan yang maksimum.

3.2 PENGELOLAAN DAN PENGURUSAN KELAS BERCANTUM

3.2.1 Komposisi Dalam Kelas Bercantum

Kelas bercantum “sebagai satu bentuk pengajaran yang mana seorang guru mengajar murid­murid terdiri daripada beberapa gred atau lebih daripada satu gred di dalam sebuah bilik darjah.” (UNESCO, 1988). Maka komposisi dalam kelas bercantum hanya berlaku dalam situasi­situasi berikut:

i. Kalau enrolmen tahun / darjah berkenaan ada 10 orang murid atau lebih, kelas tidak perlu dicantum.

ii. Kalau bilangan guru mencukupi, kelas tidak perlu dicantum. iii. Kalau bilangan guru tidak mencukupi dan bilangan murid adalah 10 orang

atau kurang, kelas perlu dicantum. iv. Seelok­eloknya satu kelas bercantum tidak melebihi 20 orang murid. v. Umur murid­murid dalam satu kelas bercantum perlulah hampir sama dan

dari tahap yang sama, misalnya darjah satu dan dua atau darjah dua dan tiga.

Walau bagaimanapun mungkin terdapat juga percantuman yang berlainan: misalnya di sekolah­sekolah yang mana bilangan gurunya mencukupi, darjah satu dan darjah enam sengaja tidak dicantumkan kerana difikirkan darjah satu itu memerlukan perhatian seorang guru khas untuk menanam pelajaran asas yang kukuh dan darjah enam pula perlu diberi persediaan yang sistematik untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

3.2.2 Penyusunan Bilik Darjah Kelas Bercantum

Kerja­kerja mengelola dan mengurus kelas­kelas bercantum memerlukan banyak persediaan dan pendekatan yang mahir daripada pihak guru. Sebagaimana kita sedia maklum, satu­satu kelas bercantum itu mempunyai murid­murid yang berlainan umur dan pencapaian akademik yang berbeza. Bagi menjamin wujudnya suasana pembelajaran yang menggalakkan adalah mustahak bagi guru memberi pertimbangan sewajarnya kepada aspek pengurusan bilik darjah. Bilik­bilik darjah yang terdapat di sekolah­sekolah bukanlah dibina khas untuk mengajar murid­murid dalam situasi “bercantum”. Guru­guru yang mengajar di kelas bercantum bolehlah

Page 39: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

37

menggunakan kebijaksanaan mereka memikirkan cara­cara yang sesuai dan praktikal bagi menyediakan bilik darjah kelas bercantum. Tujuan bahagian ini adalah untuk memberi satu gambaran mengenai aspek­aspek pengelolaan dan pengurusan kelas bercantum yang dipertimbangan supaya boleh menimbulkan suasana pengajaran­pembelajaran yang berkesan.

3.2.3 Penyusunan Bilik Darjah Untuk Pengajaran­Pembelajaran

Satu­satu kelas bercantum itu mengandungi murid­murid yang berlainan umur dan pencapaian akademik yang berbeza. Situasi ini memerlukan guru kelas tersebut mengajar dengan menggunakan pendekatan­pendekatan dan kaedah­kaedah yanlg berbagai corak misalnya, ada masanya beliau terpaksa mengajar murid­murid secara kelas, ada masanya secara kumpulan, ada masanya perlu diberi bimbingan secara perseorangan, dan ada masanya pula beliau menggabungkan kesemuanya. Oleh yang demikian, penyusunan kerusi­meja dalam satu­satu kelas bercantum itu perlulah diubahsuaikan dengan kaedah pengajaran yang berbeza­beza dan yang boleh memberi peluang kepada murid­murid menyertai berbagai­bagai aktiviti pembelajaran.

Beberapa contoh penyusunan kerusi meja telah diberi dalam Buku Panduan Guru Kelas Bercantum PPK. Walau bagaimanapun, perlulah difikirkan bahawa contoh­ contoh ini tidaklah menyeluruh dan mungkin ada lagi penyusunan lebih sesuai yang boleh dipertimbangkan. Dalam penyusunan bilik darjah beberapa garis panduan bolehlah dirumuskan untuk panduan guru:

i) Kerusi meja hendaklah disusun dengan sempurna supaya guru dapat melihat murid­murid dari mana­mana tempat dalam bilik darjah. Ini juga dapat membantu guru mengawal semua yang berlaku dan memberi panduan dan bimbingan kepada murid­murid bila perlu.

ii) Sudut­sudut tertentu hendaklah disediakan untuk semua mata pelajaran dan juga untuk aktiviti pemulihan, bacaan, rehat, permainan dan sebagainya.

iii) Kerusi­meja elok disusun semula dari semasa ke semasa untuk menyesuaikannya dengan situasi pengajaran­pembelajaran yang berlainan.

iv) Selain daripada itu, perlulah difikirkan juga kemungkinan mengadakan kemudahan­kemudahan lain seperti : a. Papan flenal, b. Papan tulis bergerak, c. Tikar / linolium d. Bilik setor untuk penyimpanan barang, e. Dawai­dawai yang diregang untuk menggantung bahan­bahan / hasil

kerja murid f. Tempat penyimpan / pameran beroda.

3.2.4 Penyimpanan Rekod

Dalam situasi kelas bercantum yang mana murid­murid terlibat dalam aktiviti yang berlainan, rekod murid yang teratur dan kemas kini hendaklah disediakan. Antara lain rekod tersebut hendaklah menunjukkan:

Page 40: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

38

i) Kedudukan murid­murid dalam tiap­tiap kumpulan dan aktiviti­aktiviti yang telah dikendalikan oleh kumpulan tersebut;

ii) Aktiviti­aktiviti yang telah dikendalikan oleh murid­murid secara individu; iii) Rekod kemajuan murid­murid dalam bentuk markah dan / atau gred; iv) Rekod pemindahan murid­murid satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain.

3.3 PENGURUSAN KURIKULUM

3.3.1 Pengelolaan Proses Pengajaran dan Pembelajaran Kelas Bercantum

Kerja­kerja mengelola kelas­kelas bercantum banyak memerlukan persediaan dan pendekatan yang mahir daripada pihak guru. Tujuan bahagian ini adalah untuk memberi satu gambaran mengenai aspek­aspek pengelolaan kelas bercantum yang perlu dipertimbangkan supaya dapat menimbulkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Di sekolah­sekolah yang ada kelas bercantum mungkin terdapat seorang dua guru yang tidak terlatih. Dalam keadaan yang demikian perlulah dipastikan kelas­kelas bercantum dipertanggungjawabkan kepada guru­guru terlatih dan berpengalaman sahaja.

3.3.1.1 Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kelas Bercantum

Kebanyakan kerja­kerja di sekolah rendah dijalankan di dalam bilik darjah dan kebanyakan masa belajar murid­murid dihabiskan bersama gurunya. Ini sudah tentu memerlukan arahan­arahan daripada guru darjah setiap masa untuk membolehkan murid­murid memahami dan mengikut pengajarannya. Dalam situasi pengajaran secara kelas, murid­murid tidak dapat peluang belajar sepenuhnya, kerana tiap­tiap murid mempunyai daya tanggapan, imaginasi, minat dan konsentrasi yang berbeza­beza walaupun mereka dalam kumpulan umur yang sebaya. Oleh itu murid­murid di bawah jagaannya lebih sesuai dibahagikan kepada kumpulan­kumpulan kecil. Prinsip­prinsip pecahan kepada kumpulan adalah seperti berikut:

i. Kumpulan Sama Kebolehan ii. Kumpulan Pelbagai Kebolehan iii. Kumpulan Tahun Persekolahan iv. Kumpulan Sosial v. Kumpulan Individu

3.3.1.2 Kumpulan Sama Kebolehan

Kumpulan yang sama kebolehan ini dikenali sebagai kumpulan akademik. Pelajaran seperti matematik dan bahasa amatlah sesuai diajar mengikut kumpulan ini. Guru memerhati dan mencatat pencapaian murid­murid dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan kemudian secara berhati­hati membahagikan murid­murid pada kumpulan­kumpulan tertentu. Pembahagian murid­murid kepada kumpulan­kumpulan yang lemah. Cara pembahagian begini akan lebih cenderung membawa kepada bilangan murid­ murid dalam kumpulan sederhana adalah lebih ramai daripada murid­murid

Page 41: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

39

dalam kumpulan cerdas dan lemah. Guru hendaklah lebih menitikberatkan keperluan kumpulan yang lemah ini.

CANTUMAN KELAS: CANTUMAN TAHUN2 DAN 3

KAEDAH KUMPULAN SAMA KEBOLEHAN

PETUNJUK: ­

TAHUN2

A B

C

KUMPULANA Tahun 2 dan 3yang lambat KUMPULANB Tahun 2 dan 3yang sederhana KUMPULANC Tahun 2 dan 3yang cerdas

PAPAN TULIS

SUDUT PEMBELAJARAN SUDUT BACAAN

SUDUT PEMBELAJARAN SUDUT PAMERAN

Meja Guru

TAHUN3

3.3.1.3 Kumpulan Pelbagai Kebolehan

Kumpulan ini terdiri daripada murid­murid yang pelbagai kebolehan. Kalau murid­murid dibahagikan mengikut kumpulan ini, dalam tiap­tiap kumpulan itu nanti terdiri daripada murid­murid yang berkebolehan dalam pelbagai aktiviti, ada yang pandai membaca, ada yang pandai melukis, ada penulis dan ada juga yang aktif dalam kerja­kerja praktikal. Murid yang cerdas dapat

Page 42: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

40

membantu murid yang lambat. Biasanya kumpulan ini dibentuk untuk menjalankan satu­satu projek. Oleh itu kumpulan yang mempunyai pelbagai kebolehan dapat menghasilkan kerja projek yang berjaya. Lembaran kerja pula disediakan mengikut kebolehan individu.

3.3.1.4 Kumpulan Tahun Persekolahan

Guru mengajar satu tahun tertentu, manakala masa yang sama kumpulan tahun persekolahan lain melakukan kerja sendiri. Sesuai bagi kemahiran yang berbeza. Setiap darjah ada kumpulan:

§ lambat § sederhana § cerdas

Guru mengajar mengikut darjah secara bergilir. Sediakan lembaran kerja untuk semua kumpulan.

3.3.1.5 Kumpulan Sosial

Kumpulan ini berbeza dengan Kumpulan Aktiviti dan Kumpulan Pelbagai Kebolehan kerana kumpulan ini dibentuk berdasarkan kepada penyesuaian kanak­kanak itu sendiri. Di sini kanak­kanak diberi peluang memilih kumpulan­kumpulannya sendiri. Jenis­jenis aktiviti yang dibuat biasanya termasuklah permainan, pelajaran muzik, drama atau pelajaran bercorak rekreasi dan kerehatan.

3.3.1.6 Kumpulan Individu

Kaedah ini boleh digunakan setelah semua kumpulan murid telah melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran. Guru mengambil kesempatan untuk membimbing secara individu.

3.3.2 Rancangan Pengajaran Kelas Bercantum

G U R U

T A H U N 2 T A H U N 3

g u r u m e n g a j a r s e c a r a b e r g i l i r

k u m p u l a n k u m p u l a n

A B C A B C

P e n g e n d a l i a n P e n g e n d a l i a n K e l a s K e l a s s e c a r a s e c a r a K a e d a h K a e d a h D a r j a h D a r j a h / / T a h u n T a h u n P e r s e k o l a h a n P e r s e k o l a h a n

Page 43: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

41

3.3.2.1 Pengubahsuaian Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran

Guru­guru yang terlibat dalam kelas bercantum perlu sedar sukatan pelajaran yang disediakan oleh PPK adalah untuk kegunaan kelas biasa. Sukatan Pelajaran tersebut perlu diubahsuai supaya selaras dengan kehendak murid­ murid dalam kelas bercantum.

Guru yang mengajar kelas bercantum Tahun 4 dan 5 perlu meneliti isi kandungan sukatan pelajaran bagi kedua­dua tahun tersebut dan membuat penyesuaian bagi setiap mata pelajaran supaya dapat diajar serentak. (rujuk Rancangan Pengajaran Harian)

Mata pelajaran dan tajuk yang sama boleh diajar serentak mengikut prinsip­ prinsip kelas bercantum. Guru perlu mengubahsuai jadual waktu supaya mata pelajaran berkenaan dapat diajar dengan serentak. Namun jika dua tajuk berlainan terpaksa diajar pada satu masa, kaedah pengajaran kumpulan perlu dititikberatkan.

GABUNGAN KEMAHIRAN DALAM GABUNGAN KEMAHIRAN DALAM MATEMATIK MATEMATIK

2 2

Tahun 3 Tahun 3 Tahun 2 Tahun 2 Tahun 1 Tahun 1

Nombor Nombor kurang 700 kurang 700

Nombor Nombor kurang 300 kurang 300

Nombor 1 Nombor 1­ ­10 10 1 1

KEMAHIRAN NOMBOR YANG SAMA KEMAHIRAN NOMBOR YANG SAMA Bil. Bil.

PENGGUNAAN MASA KAEDAH DARJAH / TAHUN PERSEKOLAHAN

MASA TAHUN 2 TAHUN 3

15 minit Guru Mengajar Kerja sendiri

15 minit Kerja sendiri Guru Mengajar

Page 44: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

42

3.3.2.2 Penyediaan Rancangan Pengajaran Harian Kelas Bercantum

Rancangan Pengajaran Harian merupakan satu rekod yang sangat penting bagi guru berdasarkan surat pekeliling K.P Bil.256/1961. Rancangan Pengajaran Harian sangat penting kerana:

i. ia sebagai satu rujukan persediaan pelajaran harian. ii. ia dapat menentukan kemajuan sesuatu kelas dalam pelbagai mata

pelajaran. iii. ia sebagai panduan berkenaan kemajuan dan prestasi sesorang murid. iv. dapat menyemak tugasan­tugasan yang sudah atau belum selesai

dalam rancangan untuk setahun. v. sebagai panduan dan membantu guru­guru lain yang mengambil alih

mengajar sesuatu darjah.

Rancangan Pengajaran Harian terus dianggap sebagai rujukan penyediaan pelajaran harian tetapi lebih menekankan kepada pendekatan yang menyeluruh dan saling berkaitan bagi kedua kelas yang dicantumkan.

Page 45: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

43

CONTOH

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KELAS BERCANTUM

MATEMATIK TAHUN 1 DAN 2

Mata Pelajaran : MATEMATIK

Cantuman Kelas : Tahun 1 dan Tahun 2

Bilangan murid : Tahun 1 – 10 orang Tahun 2 – 10 orang

Masa : 60 minit

Kaedah : Kelas dan Tahun

Tajuk : Tambah dalam lingkungan 100

Kemahiran : Tahun 1 Menambah sebarang dua nombor dua digit dengan satu digit tanpa mengumpul semula dan hasil tambahnya tidak lebih daripada 100.

Tahun 2 Menambah sebarang dua nombor dua digit dan satu digit dengan mengumpul semula dan hasil tambahnya tidak lebih daripada 100.

Objekti : Pada akhir pembelajaran murid­murid dapat

a. menambah sebarang dua nombor dua digit dan satu digit tanpa mengumpul semula dan hasil tambahnya tidak lebih daripada 100.

b. menambah sebarang dua nombor dua digit dan satu digit dengan mengumpul semula dan hasil tambahnya tidak lebih daripada 100.

Objektif KBKK : Menyusun atur digit nombor mengikut rumah dalam proses penambahan.

Nilai Murni : Mengamalkan semangat bekerjasama, teliti

PSA : Tahun 1 Murid dapat menambah sebarang nombor 2 digit & 1 digit dalam lingkungan 50, tanpa mengumpul semula.

Tahun 2 Murid dapat menambah sebarang nombor 2 digit & 1 digit dalam lingkungan 50, dengan mengumpul semula.

Page 46: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

44

Langkah (Masa)

Aktiviti Catatan

Tahun 1 Tahun 2

Set Induksi (5 minit)

Guru bersoaljawab dengan murid tentang

(2 jumlah murid­murid Tahun 1 ii) jumlah murid Tahun 2

iii) jumlah keseluruhan murid Tahun 1 dan Tahun 2 (dengan cara membilang/guna operasi “+” dalam bentuk lazim)

Kaedah kelas

Langkah 1

(15 minit)

Guru menunjukkan bagaimana menambah sebarang dua nombor dua digit dan satu digit tanpa mengumpul semuladan hasil tambahnya tidak lebih daripada 100. Contoh:

(3 63 + 5 = ////////// //////////

////////// //////////

////////// //////////

////////// + ///// = //////////

////////// //////////

////////// //////////

//// /////////

Berdasarkan contoh di atas guru menunjukkan cara menulis dalam bentuk lazim

Pu Sa

6 4 6 4

+ 5 atau + 5

_______ _______

Guru menekankan setiap pengiraan dalam bentuk lazim dimulakan dari rumah Sa.

Guru beri 1 contoh serupa lagi.

Guru memilih murid secara rawak untuk membuat latihan di papan tulis.

1) 82 + 6 8 2

+ 6

Murid­murid Tahun 1 dan Tahun 2 belajar bersama secara kelas.

Page 47: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

45

______

2) 88 + 5 8 8

+ 5

_______

Langkah II

(15 minit)

Murid­murid membuat lembaran kerja

Guru mengajar bagaimana menambah sebarang dua nombor dua digit dan satu digit dengan mengumpul semula, hasil tambah tidak lebih daripada 100

contoh:

46 + 5 =

////////// //////////

////////// //////////

////////// + ///// = //////////

////////// //////////

////// //////////

/

tunjuk cara pengiraan dalam bentuk lazim.

Pu Sa

2 7 3 6

+ 5 + 6

_______ ______

guru ulang dengan contoh serupa.

Langkah III

(20 minit)

Guru dan murid hasil kerja bersama.

Beri pengayaan (lembaran kerja)

Murid membuat kerja dalam kumpulan kebolehan

(lembaran kerja) Guru semak bersama murid.

Kaedah darjah

Kaedah kelas

Penutup

(5 minit)

Guru menanyakan murid apakah yang dipelajari hari ini untuk rumusan

Page 48: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

46

Bagi satu contoh penambahan dalam bentuk lazim

3.3.2.3 Pengurusan Jadual Waktu

Jadual waktu hendaklah disusun mengikut masa yang diperuntukkan untuk sesuatu mata pelajaran. Sebaik­baiknya gabungan 2­3 waktu untuk satu mata pelajaran secara berterusan terutama mata pelajaran teras. Sebaik­ baiknya hanya 5 mata pelajaran sehari.

Jadual waktu disusun pada waktu yang sama bagi mata pelajaran yang sama mengikut kelas yang dicantumkan. Jadual waktu boleh juga disusun bagi mata pelajaran yang berlainan tetapi pendekatan dan kaedah pengajaran guru perlu diubahsuai mengikut aktiviti yang hendak dikemukakan.

Tumpuan perlu diberikan kepada mata pelajaran asas iaitu Bahasa Melayu bagi SK/SRK, Bahasa Tamil dan Bahasa Cina bagi SRJK, Matematik, Bahasa Inggeris dan Sains. (Rujuk Lampiran 6 : Jadual Waktu)

3.3.3 Bahan Bantu Mengajar Kelas Bercantum

Guru­guru yang mengajar kelas bercantum perlu menyediakan banyak bahan­bahan bantu mengajar yang sesuai untuk digunakan dalam kelas bercantum. Hal ini penting kerana murid­murid boleh menggunakan bahan­bahan yang disediakan bila guru mereka mengajar kelompok tahun persekolahan yang lain.

3.3.3.1 Garis Panduan Penyediaan Bahan Bantu Mengajar untuk Kelas Bercantum

i. Tajuk­tajuk yang dipilih hendaklah sesuai dijadikan bahan­bahan pengajaran sendiri.

ii. Bahan­bahan disediakan secara bersiri yang disusun mengikut turutan supaya murid boleh menggunakan berdasarkan kebolehan dan tahap penguasaan masing­masing.

iii. Bahasa yang digunakan perlu diselaraskan dengan kebolehan murid­ murid.

iv. Bahan­bahan boleh digunakan tanpa pengawasan guru.

3.3.3.2 Jenis­jenis dan sumber bahan bantu mengajar

Antara bahan bantu mengajar yang boleh digunakan untuk kelas bercantum ialah kad kerja, kit pembelajaran dan bahan­bahan pengajaran guru sendiri.

Kad kerja merupakan lembaran kerja yang disediakan dalam bentuk kad atau kertas yang seragam saiznya. Guru boleh menyediakan sendiri atau mendapatkan bahan tersebut dari Pusat Kegiatan Guru sekiranya ada. Terdapat juga syarikat­syarikat penerbitan yang menghasilkan kad­kad berkenaan untuk dijual ke sekolah­sekolah. Kad kerja hendaklah diletakkan di tempat atau sudut yang mudah diakses oleh murid­murid setiap masa.

Page 49: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

47

Kit pembelajaran terdiri daripada satu kit yang mengandungi kad­kad kerja, pita kaset, carta, gambar slaid, radas dan bahan­bahan berkaitan. Kit dibekalkan oleh syarikat­syarikat tertentu atau agensi­agensi kerajaan. Guru­guru dapat menggunakan kit ini dengan mudah berdasarkan modul atau manual penggunaan yang disertakan.

Selain daripada kedua­dua bahan bantu di atas, guru juga dapat menggunakan inisiatif dan kreativiti masing­masing bagi menyediakan bahan mereka sendiri. Walau bagaimanapun, guru perlu peka kepada aspek­aspek seperti tajuk pengajaran, bahasa dan lembaran kerja yang bersesuaian dengan kebolehan murid­murid mereka dan berpandukan sukatan pelajaran.

3.3.4 Penilaian

Penilaian untuk murid­murid kelas bercantum adalah penting untuk mengukur pencapaian murid­murid berkenaan. Sehubungan itu, guru­guru yang mengajar kelas bercantum dapat mengenalpasti kekuatan dan kekurangan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka.

Berikut ialah cara­cara menilai murid­murid kelas bercantum ;

a. Pemerhatian secara tidak langsung dalam bilik darjah. b. Semakan untuk tugasan kumpulan / individu boleh dlakukan dengan kerjasama

murid di dalam kelas. c. Ujian­ujian formal untuk menguji pencapaian murid­murid berkenaan. d. Ujian diagnostik yang dapat mengenalpasti kelemahan/ penguasaan murid­

murid.

3.4 Tugasan / Latihan

Dalam kumpulan berdua, pelajar dikehendaki melaksanakan salah satu tugasan berikut:

Tugasan 1:

Antara bentuk tingkah laku adalah seperti berikut. Catatkan hasil perbincangan anda seperti grafik yang disediakan di bawah mengenai tindakan guru serta justifikasi tindakan.

Bil. Bentuk tingkah laku di dalam kelas bercantum

Tindakan guru Justifikasi tindakan

1. Murid mengganggu aktiviti pengajaran–pembelajaran kumpulan lain

2. Masalah kebisingan

3. Murid tidak mengambil bahagian

4. Pelajar hiperaktif

Tingkah laku yang lain

Page 50: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

48

Tugasan 2:

Anda akan mengajar satu topik untuk mata pelajaran Bahasa Melayu kelas bercantum Tahun 4 dan Tahun 5. Anda perlu menyediakan bahan atau sumber pengajaran­ pembelajaran yang sesuai untuk kelas tersebut. Senaraikan bahan sumber serta contoh yang sesuai untuk pengajaran topik yang anda pilih serta cara penggunaannya. Gunakan contoh grafik berikut:

Jenis bahan P&P Bahan untuk Tahun 4 dan cara penggunaan

Bahan untuk Tahun 5 Dan cara penggunaan

Tugasan 3:

Pelajar dikehendaki menyediakan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap untuk sebuah kelas bercantum untuk murid­murid dua tahun yang berbeza. Nyatakan dengan jelas langkah­langkah pengajaran dan pembelajaran serta alat ABM yang digunakan untuk kelas tersebut.

RUJUKAN

Anthony Candia, (1989), Pengurusan Bilik Darjah Dalam Konteks Kelas Bercantum.

Asmah bt. Hj Ahmad, (1989), Pedagogi 2, Siri Pendidikan Logman.

Kementerian Pelajaran malaysia, (1982), Buku Panduan Khas Kelas Bercantum Kurikulum Baru Sekolah Rendah.

Kementerian Pendidikan Malaysia, (1980 ­ pindaan, 1982), Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, Panduan Kelas Bercantum.

Mok Soon Sang, (1994), Matematik KBSR dan Strategi Pengajaran: Siri Pendidikan Perguruan Kumpulan Budiman sdn. bhd. Kuala Lumpur.

Siri Pendidikan Guru Kurikulum Baru Sekolah Rendah, (1992), Jilid 5 ­ Pengurusan Bilik Darjah, Kementerian Pendidikan Malaysia.

____________ ( 1982), Small Group Work in the Classroom, (Curriculum Branch Education Department of Western Australia).

Page 51: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

49

Unit 4: Kepelbagaian Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

4. Apa itu Pembelajaran Berasaskan Projek (PBL)?

4.1 PBL Berasaskan Kurikulum dan Sukatan Pelajaran

PBL memainkan peranan penting dalam memenuhi tuntutan sukatan pelajaran. Dalam PBL proses inkuiri bermula dengan membentuk soalan pencetus idea yang membantu pelajar menghasilkan projek secara kolaboratif merentasi pelbagai mata pelajaran berdasarkan kurikulum yang ditetapkan.

4.2 PBL ­ Pembelajaran Secara Mendalam dan Bermakna

Ø PBL memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengamalan secara hands­on melalui aktiviti: o Lawatan lapangan o Eksperimen o Penghasilan model o Penghasilan Poster o Persembahan multimedia

Ø Pelajar juga diberi peluang untuk mempersembahkan hasilan masing­masing melalui pelbagai cara.

4.3 PBL – Meneroka Isu dan Tajuk untuk Menyelesaikan Masalah Kehidupan Sebenar dengan Merentasi Kurikulum Pelbagai Mata Pelajaran

Ø Dalam P&P tradisional, pelajar mempelajari sesuatu secara berasingan berdasarkan mata pelajaran tertentu.

Ø Dalam PBL, pembelajaran berlaku dengan merentasi kurikulum pelbagai mata pelajaran

Ø Pelajar mempelajari sesuatu secara holistik. Ø Pelajar diminta untuk meneroka sesuatu tajuk secara mendalam yang

berkaitan rapat dengan kehidupan sebenar Ø Menarik minat pelajar kerana pembelajaran menyentuh kehidupan atau

pengalaman sebenar masing­masing

4.4 PBL – Menggalakkan Penerokaan Isu­isu Kompleks secara Intelektual Melalui Tugasan yang Diberi

Ø PBL Menggalakkan penguasaan pengetahuan secara autentik Ø Pelajar meneroka isu / masalah à menilai maklumat yang diperoleh à

membuat interpretasi à mensintesiskan maklumat secara bermakna.

4.5 Kepentingan PBL

Ø PBL membantu membina kemahiran berasaskan pengetahuan dan masyarakat berteknologi tinggi

Kehidupan di abad ke­21 memerlukan pelajar memiliki kedua­dua kemahiran iaitu kemahiran asas (3M) dan kemahiran era digital (kolaborasi, menyelesaikan masalah, ‘research gathering’, pengurusan masa, mensintesiskan maklumat, menggunakan peralatan berteknologi tinggi).

Page 52: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

50

Ø Kemahiran Abad ke­21 (oleh Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills (SCANS)) • Tanggungjawab personal dan sosial • Merancang, berfikir secara kritis dan kreatif, dan penaakulan • Kemahiran berkomunikasi yang mantap untuk memenuhi keperluan

interpersonal dan persembahan • Kefahaman merentasi budaya • Membuat keputusan • Penggunaan teknologi

o Bagaimana o Bila o Apa

Ø Laporan SCANS – SCANS Workplace Know – How

5 Kompetensi Kualiti Kemahiran dan personal

Sumber

Kemahiran Interpersonal

Maklumat

Sistem

Teknologi

Kemahiran Asas: membaca, menulis, mengira, bertutur dan mendengar

Kemahiran Berfikir: kreativiti, membuat keputusan, menyelesaikan masalah, penaakulan dan mengetahui cara belajar

Kualiti Personel: tanggungjawab, pengurusan diri, penghargaan diri, bersosial, integriti

Ø Maklumat untuk mencapai Kemahiran Abad Ke­21

5 Kompetensi untuk Pekerja Produktif dan Efektif

Sumber Kebolehan untuk merancang peruntukan masa, kewangan, bahan, ruang, dan sumber lain

Kemahiran Interpersonal Kebolehan untuk bekerja dan berkomunikasi dengan ahli pasukan dan pihak lain

Maklumat Kebolehan untuk meneroka, mengumpul dan memproses data dalam bentuk maklumat dan membuat pembentangan tentang keputusan

Sistem Kebolehan untuk bekerja dan meningkatkan prestasi sistem organisasi, sosial dan teknologi

Teknologi Kebolehan untuk memilih secara efektif, mengguna, menyenggara, dan membaik pulih peralatan dan kemudahan

Page 53: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

51

Ø Kemahiran dan Keperluan SCANS

a. Sumber Peruntukan masa, kewangan, bahan, ruang, dan sumber manusia

Aktiviti PBL:

Pelajar merancang aktiviti untuk setiap projek PBL. Melalui pelaksanaan aktiviti mengikut perancangan projek , pelajar dapat memperoleh kemahiran dan pengetahuan menggunakan sumber yang terhad dalam masa yang suntuk.

b. Kemahiran Interpersonal Bekerja dalam pasukan, mengajar orang lain, melayan pelanggan, memimpin, berunding, dan bekerja secara harmoni dengan individu yang berlainan latar belakang dan budaya.

Aktiviti PBL

Pelajar bekerja dalam kumpulan kecil. Guru membahagikan kumpulan tersebut mengikut ciri­ciri seperti kaum, budaya, jantina, dan gaya pembelajaran. Usaha tersebut memberi peluang kepada pelajar untuk mengusai kemahiran interpersonal dalam situasi pembelajaran yang diwujudkan.

c. Maklumat • Menggunakan komputer untuk memproses dan menguruskan

maklumat • Memperoleh dan menilai maklumat à membuat interpretasi à

mensintesiskan maklumat secara bermakna

Aktiviti PBL

Pelajar menguasai kemahiran mengurus maklumat kehidupan sebenar melalui kitaran proses PBL: Menerokai à Menyelesaikan à Mencipta à Berkongsi.

d. Sistem Memahami sistem sosial, organisasi dan teknologi, memantau dan menambah baik prestasi, mereka bentuk dan meningkatkan sistem.

Aktiviti PBL

PBL memberi penekanan kepada pembelajaran secara holistik dan pengalaman kehidupan sebenar dalam proses P&P. Guru dan pelajar mendapat pendedahan dan mempelajari sistem sosial, organisasi dan teknologi yang terdapat dalam komuniti.

Ø PBL dan penggunaan ICT

Kurikulum melalui PBL menggunakan ICT dalam konteks kehidupan sebenar menggalakkan pelajar menjadi pekerja berpengetahuan, pemikir yang kritis

Page 54: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

52

dan pelajar sepanjang hayat. PBL bukan sekadar satu cara pembelajaran juga satu cara bekerja sepasukan. Pelajar mengambil tanggungjawab terhadap pembelajaran mereka menyediakan asas untuk mereka bekerja dengan pihak lain untuk masa depan.

Ø PBL menawarkan penilaian autentik

Melalui penilaian autentik, perkembangan dan pencapaian pelajar didokumentasikan secara sistematik. PBL menggalakkan ini berlaku melalui:

• Guru boleh menjalankan pelbagai peluang penilaian • Pelajar boleh mempamerkan kebolehan mereka melalui tugasan yang

diberikan • Pelajar boleh mengaplikasikan kemahiran seperti melakukan penyelidikan • Membina kemahiran bekerja secara kolaboratif dan sepasukan dengan

rakan­rakan • Guru lebih mengenali pelajar • Membantu guru berkomunikasi dalam pelbagai isu secara berkesan

dengan pelajar secara individu dan kumpulan.

Ø PBL menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat

PBL menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat melalui:

• PBL dan penggunaan ICT membolehkan pembelajaran berlaku dengan lebih meluas bukan hanya di sekolah;

• Pelajar menghayati budaya ilmu dan pembelajaran sepanjang hayat; dan • Guru membimbing pelajar mengurus pembelajaran mereka sebagai asas

pembelajaran sepanjang hayat

ICT membantu pelajar mencapai pakar dan kajian dari sumber primer dalam usaha mereka memperoleh pengetahuan baru.

Ø PBL menampung perbezaan pelajar dan kepelbagaian gaya pembelajaran mereka

Pelajar mempunyai gaya pembelajaran tersendiri dan belajar berdasarkan pengalaman dan latar belakang masing­masing. PBL mengambil kira perbezaan dalam kalangan pelajar melalui pelbagai aktiviti dalam tugasan yang disediakan. Pelajar akan berusaha memberikan yang terbaik jika melakukan sesuatu yang mereka minati.

Page 55: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

53

4.6 Prinsip Mereka Bentuk Projek

Ø Menetapkan Hasil

Langkah­langkah merancang projek seperti berikut: • Membangunkan idea • Menentukan skop projek • Memilih standard (Sukatan Pelajaran) • Menggabungkan hasil serentak • Bekerja berdasarkan kriteria reka bentuk projek • Menyediakan persekitaran pembelajaran secara optima

Pertimbangan Sebelum Merancang Projek:

Skop Projek • Projek melibatkan kajian lapangan, temu bual, tinjauan perpustakaan, dan

inkuiri komuniti. Skop aktiviti ditentukan sebelum projek bermula dan berdasarkan kesediaan dan pengalaman pelajar, jadual sekolah, mata pelajaran, tahap kepakaran dan keselesaan anda.

• Guru sering bertanya tentang saiz sesuatu projek yang perlu dilaksanakan. Tiada satu panduan khusus untuk menjawab persoalan ini, namun faktor berikut mungkin relevan untuk membantu anda merancang.

Tempoh • Secara umum, tempoh sesuatu projek tidak kurang dari satu minggu.

Kebanyakannya dilaksanakan dalam tempoh dua ke tiga minggu. Namun guru yang berpengalaman lebih cenderung memilih tempoh enam minggu atau lebih.

Page 56: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

54

Koleksi maklumat/data • Umumnya pelajar terlibat aktif di lapangan seperti temu bual, tinjauan

perpustakaan, dan inkuiri komuniti. Aktiviti­aktiviti ini memerlukan masa dan sering berlarutan.

Penglibatan Orang Dewasa • Projek yang berkesan lazimnya melibatkan orang dewasa, sama ada

pakar atau wakil komuniti, sebagai rakan kongsi projek. Penglibatan orang dewasa boleh menambahkan kedalaman dan minat terhadap projek, namun perancangan tambahan diperlukan.

Isu­isu • Terdapat guru yang memilih soalan terbuka, luas, dan mempunyai

pelbagai penyelesaian sebagai fokus projek. Projek seumpama ini memerlukan masa yang lebih untuk pelajar membuat persediaan dan penyelidikan.

Ø Merangka Soalan Pencetus Idea

Apakah Soalan Pencetus Idea?

Berdasarkan tema atau “idea besar” sesuatu projek, sediakan soalan pencetus idea dalam bentuk permasalahan yang tidak mudah diselesaikan atau dijawab.

Ciri­ciri Soalan Pencetus Idea • Provokatif • Soalan Terbuka (Open­Ended) • Mendalami sesuatu disiplin atau tajuk • Mencabar • Timbul dari delima kehidupan sebenar yang menarik minat pelajar • Selaras dengan kurikulum dan sukatan pelajar.

1. Soalan Pencetus Idea ­ Provokatif • Adakah penggunaan bag

plastik menggambarkan kesedaran seseorang terhadap pencemaran alam sekitar?

Soalan ini bukan sekadar memaksa pelajar memberi fokus kepada pencemaran alam sekitar, tetapi juga merangsang mereka mengemukakan cadangan penyelesaian tentang masalah yang dihadapi

2. Soalan Pencetus Idea ­ Mendalami sesuatu disiplin atau tajuk • Bagaimanakah air sungai

kita boleh diminum dengan selamat?

Soalan ini memerlukan bukti saintifik dan pertimbangan profesional berdasarkan kriteria dalam bidang biologi, kimia, dan fisiologi. Untuk menjawab soalan ini, pelajar perlu mengkaji dan mengusai kriteria­kriteria dalam bidang saintifik.

3. Soalan Pencetus Idea – Terbuka (Open­Ended) • Adakah wajar syarikat rokok

menaja dalam bidang

Soalan ini memerlukan pemeriksaan yang mendalam sama ada memihak atau membantah . Di samping itu,

Page 57: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

55

sukan? pelajar juga berpeluang untuk memberi pendapat berdasarkan penaakulan sendiri.

4. Soalan Pencetus Idea ­ Mencabar • Apakah hukuman yang

setimpal untuk mencegah tabiat merokok?

Soalan ini menggalakkan pelajar untuk meneliti pelbagai cadangan hukuman yang berkesan walaupun akan melibatkan ahli keluarga sendiri.

5. Soalan Pencetus Idea ­ Timbul dari delima kehidupan sebenar yang menarik minat pelajar • Bagaimana untuk

memastikan penguat kuasa alam sekitar benar­benar menjalankan tugas dengan berkesan?

Soalan ini menarik perhatian pelajar terhadap delima dalam isu penguatkuasaan undang­undang alam sekitar yang tidak berkesan di samping mengemukakan cadangan untuk mengatasi masalah ini.

6. Soalan Pencetus Idea ­ Selaras dengan kurikulum dan sukatan pelajar • Bagaimanakah aktiviti

manusia boleh menyebabkan bencana alam sekitar?

Soalan ini membantu pelajar mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan dalam kurikulum mata pelajaran Sains (Tahun 6) sekolah rendah.

Ø Merancang Penilaian

Penilaian dalam sesuatu projek perlu dirancang sebelum projek bermula. Amalan penilaian yang berkesan mempunyai ciri­ciri berikut: • Pelajar patut dimaklumkan tentang apa yang mereka perlu lakukan • Kriteria yang digunakan untuk menilai pencapaian pelajar

Soalan 1

Sejauh manakah pelajar menguasai isi kandungan tajuk projek?

Isi kandungan utama boleh dinilai melalui persembahan, pameran, atau ujian. Adalah penting untuk pelajar menguasai konsep, prinsip utama dan perbendaharaan kata sesuatu tajuk. Penilaian direka bentuk untuk mengenal pasti sejauh mana pelajar telah melaksanakan tugasan.

Soalan 2

Sejauh manakah pelajar telah menguasai kemahiran utama dalam projek? Aspek kemahiran memainkan peranan yang penting dalam menentukan keberkesanan sesuatu projek. Namun kemahiran tidak boleh dinilai melalui ujian bertulis kerana penguasaan kemahiran perlu dipamerkan melalui tingkah laku. Penilaian pencapaian atau rubrik digunakan untuk mengukur kemahiran yang telah dikuasai dalam sesuatu projek.

Page 58: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

56

Soalan 3

Sejauh mana pelajar mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam menyediakan hasil tugasan?

Dua aspek yang akan dinilai dalam projek: • Proses

o Contoh: menggunakan rubrik untuk menilai perkembangan projek

• Hasil tugasan o Contoh: bahan bukti atau artifak seperti rekod

kajian, nota temu­bual, dan dokumen lain yang menunjukkan usaha pelajar dan perkembangan projek.

3 Langkah dalam Merancang Penilaian yang Berkesan:

• Sesuaikan hasil tugasan dan pencapaian dengan hasil pembelajaran • Tahu apa yang hendak dinilai – sediakan kriteria untuk menilai setiap

hasil dan pencapaian projek • Menyediakan rubrik untuk menilai projek

Ø Pemetaan Projek

Pemetaan dalam sesuatu projek merujuk kepada usaha­usaha mengenal pasti keperluan pengajaran dan pembelajaran, merancang aktiviti, memperuntukkan masa, dan menyediakan sumber. Pemetaan memainkan peranan penting dalam menentukan keberkesanan projek. Pemetaan projek terdiri daripada dua aspek seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 2. Bahagian ini memberi fokus kepada tugas pemetaan untuk membantu guru menjadi seorang perancang projek yang berkesan.

Rajah 2: Aspek Pemetaan Projek

Struktur: Merancang pengajaran merupakan amalan biasa bagi seorang guru. Perbezaan di antara rancangan mengajar dan pemetaan projek ialah rancangan mengajar menekankan hasil pembelajaran. Guru merancang mengikut urutan menentukan hasil pembelajaran à merancang aktiviti P&P dan tugasan à menentukan penilaian. Manakala pemetaan projek yang berdasarkan reka bentuk UbD mengikut urutan mengenal pasti hasil pembelajaran à menetapkan bukti hasilan untuk dinilai à merancang aktiviti P&P

Pemetaan Projek

Struktur Haha Tuju dan Sokongan

Page 59: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

57

Rancangan Mengajar Pemetaan Projek (Reka Bentuk UbD)

Menentukan hasil pembelajaran

Merancang aktiviti P&P dan tugasan

Menentukan penilaian

Mengenal pasti hasil pembelajaran

Menetapkan bukti hasilan untuk dinilai

Merancang aktiviti P&P

Hala Tuju dan Sokongan

Pemetaan membantu guru mengenal pasti kemahiran­kemahiran yang perlu dikuasai dan ditunjukkan oleh pelajar, menentukan tempoh masa projek, dan mengumpul sumber yang diperlukan untuk menyokong aktiviti P&P yang kritikal dalam projek.

Langkah­langkah utama dalam menghasilkan perancangan projek yang berkesan • Menguruskan tugasan dan aktiviti • Memulakan projek • Mengumpul sumber • Menyediakan Jadual Pelaksanaan

Ø Mengurus Proses PBL

Pengurusan berkesan sesuatu projek membimbing pelajar mengurus dan bertanggungjawab terhadap kerja mereka. Langkah penting dalam mengurus projek: • Berkongsi matlamat projek dengan pelajar • Menggunakan kit penyelesaian masalah • Memantau projek • Merancang refleksi dan penilaian

Sebagai pemudah cara, peranan guru berubah dari menyampaikan maklumat kepada menguruskan proses pembelajaran. Guru perlu menyediakan kit pengurusan untuk menguruskan PBL supaya projek kekal berfokus dan berjalan lancar.

Kemahiran Mengurus

Guru perlu memiliki kemahiran mengurus supaya boleh merancang dan melaksanakan projek dengan berjaya. Kemahiran fasilitator diperlukan untuk membantu pelajar melaksanakan projek sepanjang proses penemuan dan refleksi. Membiasakan diri dengan proses inkuiri di samping menstrukturkan dan membimbing pelajar melengkapkan projek. Kemahiran­kemahiran tersebut dimantapkan melalui pengalaman.

Page 60: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

58

Apakah Pengurusan Berkesan?

Guru boleh memilih untuk membangunkan projek sendirian tanpa melibatkan pelajar. Namun pelajar yang terlibat bersama dalam membangunkan projek mempunyai keyakinan diri yang tinggi seperti autonomi dan daya tahan. Salah satu strategi berkesan untuk melibatkan pelajar ialah berkongsi matlamat dan konteks projek dengan mereka seawal yang mungkin. Sama pentingnya melakukan perkongsian refleksi dan pendapat di akhir projek dalam kalangan pelajar.

Berkongsi Matlamat Projek dengan Pelajar

• Matlamat projek lebih mudah dicapai sekiranya projek tersebut mempunyai kepentingan dan berkaitan dengan kehidupan seharian pelajar.

• Sekiranya guru telah merancang sesuatu projek yang baik, berkongsi matlamat projek tersebut dengan pelajar. Pelajar diberi pendedahan bagaimana projek ini memberi manfaat kepada diri mereka, sekolah, dan komuniti. Lebih baik sekiranya matlamat projek dikaitkan dengan masa depan mereka.

Memurnikan Projek Guru mungkin mempunyai projek yang telah dirancang dengan rapi dan teliti, namun pelajar boleh memurnikan perancangan projek berdasarkan minat mereka. Ini boleh dilakukan melalui perbincangan atau aktiviti yang sediakan.

Rujukan:

McTighe, J., & Wiggins, G. (2004). Understanding by design professional development workbook. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

National Center on Education and the Economy. (2007). Tough Choices or Tough Times: The Report of the New Commission on the Skills of the American Workforce.Washington, DC: Author.

Partnership for 21st Century Skills. (2007). Beyond the Three Rs: Voter Attitudes Toward 21st Century Skills. Tucson, AZ: Author.

The Buck Institute for Education. (2003). Project based learning: A guide to standards­ focused project based learning for middle and high school teachers (2nd, Ed.). Oakland, CA: Wilsted & Taylor.

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (2 nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Page 61: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

59

UNIT 5: PEDAGOGI BAHASA MELAYU SEKOLAH PEDALAMAN

5.1 Pengenalan

Pedagogi Bahasa Melayu Sekolah Pedalaman bermaksud Pendekatan atau kaedah pengajaran yang disesuaikan dengan murid­murid yang belajar bahasa Melayu di daerah­ daerah pedalaman. Pedalaman bermaksud daerah­daerah yang terpencil, jauh daripada bandar­bandar atau pekan­pekan yang kemudahan infrastruktur terhad. Masalah kemudahan infrastruktur kerap dikaitkan dengan masalah pembelajaran murid­murid di daerah pedalaman.

Guru­guru di pedalaman menghadapi masalah pengajaran bahasa Melayu berpunca daripada guru bukan opsyen mengajar bidang tersebut. Kebanyakan murid­murid di pedalaman pula adalah terdiri daripada mereka yang bukan penutur bahasa bahasa Melayu. Sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar di sekolah, mereka wajib menguasai bahasa Melayu dengan baik.

Memandangkan permasalahan yang dihadapi, maka adalah perlu guru­guru pelatih dalam pelbagai opsyen yang sedang menuntut di IPGM Sabah dan Sarawak dibekalkan ilmu tambahan sebagai persediaan sebelum ditempatkan di sekolah pedalaman.

5.2 Aplikasi Pedagogi Bahasa Melayu Sekolah Pedalaman

Pedagogi bahasa Melayu Sekolah Pedalaman perlu diubahsuai bagi memenuhi keperluan pembelajaran dalam ketiga­tiga aspek Kemahiran Bahasa Melayu iaitu kemahiran Lisan, membaca dan menulis. Guru­guru haruslah sedar bahawa kemahiran asas yang perlu diajar dan dikuasai oleh murid­murid pedalaman ialah kemahiran bertutur, manakala kemahiran menulis merupakan kemahiran bahasa yang sukar dan perlu diajar dengan pendekatan yang sesuai.

5.2.1 Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik Pengajaran

a. Strategi Pengajaran dan Pembelajaran

Strategi merupakan rancangan sesuatu tindakan atau operasi yang teratur. Strategi dalam P&P sekolah pedalaman perlu dijuruskan ke arah keberkesanan proses pengajaran pembelajaran di sekolah pedalaman dengan memberi pertimbangan kepada perkara­perkara berikut.

• Penentuan pendekatan berdasarkan objektif pengajaran • Pemilihan kaedah dan teknik mengajar berdasarkan pendekatan yang

ditentukan • Menyusun pendekatan kaedah dan teknik mengajar • Pengagihan masa setiap langkah • Penggunaan bahan pelajaran mengikut keperluan kaedah dan teknik • Pengurusan kelas mengikut pendekatan.

Strategi pengajaran dan pembelajaran sekolah pedalaman memberi penekanan kepada penguasaan kemahiran­kemahiran asas bahasa iaitu:

• Lisan (Mendengar dan bertutur) • Membaca • Menulis

Page 62: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

60

Lisan (Mendengar dan bertutur) Murid­murid sekolah pedalaman perlu dibimbing supaya dapat memahami apa yang didengar dan memberi maklum balas/menjawab dengan betul dan tepat. Sewaktu mereka berlisan atau bertutur mereka sepatutnya dapat menggunakan perbendaharaan kata yang tepat dengan sebutan yang betul.

Membaca: Murid­murid pedalaman seharusnya dapat menguasai bacaan secara mekanis dengan cara dapat membunyikan sebutan vokal dan konsonan, sebutan suku kata, frasa, dan ayat dengan betul. Kemahiran asas membaca ini boleh membantu kanak­ kanak pedalaman untuk membaca dan memahami ayat atau petikan yang diberikan.

Menulis: Murid­murid pedalaman perlu diajar teknik menulis dengan cara yang betul supaya setiap huruf yang ditulis menunjukkan konsonan dan vokal yang sebenar. Murid­ murid perlu menguasai kemahiran pra tulisan dan penulisan mekanis.

b. Pendekatan Pengajaran Pembelajaran

Mengikut Kamus Dewan (1998), pendekatan merupakan cara atau langkah­langkah yang diambil bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas. Di dalam konteks pendidikan, konsep pendekatan bermakna cara mendekati sesuatu, misalnya objektif pelajaran yang ditentukan untuk pengajaran dan pembelajaran. Dengan perkataan lain pendekatan merujuk kepada cara bagaimana sesuatu mata pelajaran diajarkan untuk mencapai objektifnya.

Pendekatan untuk mengajar mendengar bertutur, membaca dan menulis

Pendekatan mengajar bahasa Melayu sekolah pedalaman perlulah mengambil kira latar belakang kehidupan murid­murid di sekolah dan alam sekitar perkampungan mereka. Ini adalah sesuai dengan amalan pedagogi iaitu belajar daripada dekat kepada jauh dan daripada mudah kepada yang sukar.

c. Kaedah Pengajaran Pembelajaran

Kaedah ialah cara atau peraturan untuk melaksanakan sesuatu. Kaedah ialah satu siri tindakan guru yang sistematik untuk mencapai objektif pelajaran spesifik dalam jangka pendek. Kaedah mengajar ialah cara mendekati sesuatu objektif pelajaran dengan langkah­langkah penyampaian yang tersusun.

Definisi Kaedah

Edward M. Anthony (1963), berpendapat bahawa kaedah merujuk kepada satu ikhtiar keseluruhan, terbentuk dalam satu set prosedur yang tersusun, berlandaskan suatu pendekatan yang dipilih.

Secara keseluruhannya, kaedah merupakan satu set siri tindakan guru yang sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran dalam jangka masa yang pendek.

Kaedah mengajar bahasa melayu juga perlu disesuaikan mengikut keperluan murid­ murid di sekolah pedalaman. Kaedah­kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu yang boleh diaplikasikan adalah seperti berikut:

Page 63: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

61

Kemahiran Lisan: Kaedah Audio­Lingual Kaedah Dengar dan Sebut Kaedah Askar/tentera Kaedah Oral­Aural (dengar tutur) Kaedah terus

Kemahiran Membaca: Kaedah Abjad Kaedah Fonik Kaedah Pandang Sebut Kaedah Campuran

Kemahiran Menulis: Dalam kemahiran menulis di sekolah pedalaman, murid­murid hendaklah didedahkan dengan kemahiran Pra tulisan. Untuk membolehkan murid­murid itu mempunyai kesediaan menulis, guru­guru haruslah melaksanakan aktiviti­aktiviti fizikal. Kemahiran­kemahiran dalam penulisan mekanis dimulakan apabila murid­ murid telah melalui latihan intensif dalam kemahiran pra tulisan.

d. Teknik Pengajaran Pembelajaran

Teknik mengajar boleh ditakrifkan sebagai kemahiran atau kecekapan guru digunakan untuk mengelola dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah pedalaman.

Antara teknik­teknik pengajaran ialah: • Teknik simulasi: main peranan dan lakonan antara penduduk kampung dalam

aktiviti harian mereka. • Teknik tunjuk cara : Demonstrasi berkaitan membuat pekerjaan seni pertukangan

dan anyaman kepada rakan • Teknik perbincangan : Membincangkan masalah­masalah kampung dengan

rakan­rakan • Teknik kerja kumpulan: perbincangan menyiapkan pekerjaan di kampung • Teknik penyelesaian masalah : masalah­masalah yang dihadapi semasa musim

kemarau atau musim banjir. • Teknik lawatan sambil belajar : Melawat kebun atau dusun di sekitar kawasan

kampung.

5.3 Kemahiran Lisan, Membaca dan Menulis

5.3.1 Kemahiran Lisan

Konsep kemahiran mendengar

Proses melibatkan dua peringkat i. Peringkat menerima dan membezakan bunyi­bunyi bahasa yang hampir sama

Contohnya, menyebut bahasa Melayu dengan bahasa tempatan.

ii. Peringkat memahami bunyi bahasa yang bermakna seperti perkataan, frasa, klausa dan ayat dalam bahasa tempatan dan bahasa Melayu.

Page 64: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

62

Peringkat Pertama • Pelajar dapat menerima dan membezakan bunyi­bunyi bahasa yang hampir

sama bunyinya. Contoh: Murid­murid dari suku Dusun di Sabah kerap menyebut huruf z sebagai j dalam (Zainal – Jainal), u sebagai o dalam pulau – pulou), c sebagai s dalam kacang – kasang) dan masalah penyukuan seperti : karabau untuk suku kata kerbau.

Peringkat Kedua • Pemahaman bunyi bahasa bergantung pada pengetahuan, pengalaman, budaya

masyarakat setempat. • Untuk memahami bunyi bahasa setempat , perlu memiliki unsur­unsur

kefahaman berikut: o Pengetahuan yang ada pada pendengar, seperti fakta dan budaya bahasa

setempat yang didengar serta bagaimana bahasa digunakan o Pengetahuan tentang bahasa tempatan berlakunya pertuturan yang didengar

dan pengetahuan tentang sistem bahasa.

5.3.1.1 Kemahiran mendengar

Kemahiran mendengar dan bertutur sekolah pedalaman dibahagikan kepada beberapa kaedah, iaitu;

a. Kaedah Audio­lingual

Pengenalan: • Kaedah ini berdasarkan kaedah terus dengan pembaharuan dari segi teknik,

bahan dan teknologi. • Alat­alat mengajar moden seperti alat rakaman digunakan. • Lebih mementingkan penggunaan bahasa daripada huraian bahasa.

Prinsip­prinsip : • Bahasa adalah pertuturan bukan penulisan. • Bahasa merupakan satu kebiasaan atau kelaziman. • Pelajar diajar untuk menggunakan bahasa dan bukan diajar tentang

pengetahuan bahasa. • Bahasa ialah apa yang dipertuturkan oleh penutur natif. • Bahasa berbeza antara satu sama lain.

Kaedah Kemahiran Mendengar dan

Bertutur

Kaedah Dengar dan Sebut

Kaedah Audio­ lingual

Kaedah Oral / Aural (dengar ­

tutur)

Kaedah Terus

Kaedah Askar / Tentera

Page 65: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

63

Objektif: • Membolehkan murid­murid memperkembangkan keempat­empat kemahiran

bahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, dan menulis tetapi keutamaan lebih kepada kemahiran mendengar dan bertutur.

• Membolehkan murid­murid memahami kebudayaan asing melalui amalan bahasa.

Cara Pelaksanaan di sekolah pedalaman: • Kaedah ini dimulakan dengan aktiviti mendengar dialog dalam bahasa

Melayu yang disampaikan oleh penutur natif. • Dialog yang diperdengarkan itu perlu dipelajari oleh murid­murid melalui

proses meniru dan menghafal. • Setelah menguasai sebutan, murid­murid dilatih tubi untuk berdialog. Aktiviti

latih tubi pola­pola ayat dijalankan selepas aktiviti berdialog.

Kelebihan: • Kaedah ini berjaya menghasilkan murid­murid yang mahir dalam kemahiran

lisan bahasa Melayu. • Sesuai untuk murid­murid pedalaman kerana pada dasarnya mereka suka

meniru dan menghafal bahasa.

b. Kaedah Dengar dan Sebut

Pengenalan: • Dicipta berdasarkan teori bahasa yang berpendekatan empirisis yang

diutarakan oleh Leonard Bloomfield. • Pada tahun 1964 Wilga M. Rivers telah menjadikan kaedah tersebut lebih

konkrit dan memasukkan teori Skinner (khususnya dalam aspek pelaziman dan latihan) untuk membentuk perlakuan bahasa yang betul.

Pelaksanaan: • Pengajaran dan pembelajaran bahasa dijalankan secara lisan. • Guru bahasa harus peka tentang aspek­aspek gangguan daripada bahasa

ibunda dan dialek tempatan murid­murid pedalaman. • Bagi mengatasi gangguan tersebut, guru perlu mengadakan latihan tubi

fonologi dan pola­pola ayat. • Mengadakan aktiviti bahasa yang sebenar­benarnya sama ada bahasa

harian di sekolah, dan di rumah . • Murid diajar dan digalakkan menggunakan bahasa dengan betul melalui

model atau contoh yang baik.

Prosedur Pengajaran seperti dalam langkah­langkah berikut: • Murid­murid belajar bertutur dengan betul menurut contoh yang

diperdengarkan. • Murid­murid kemudian membaca dan menulis tentang perkara yang didengar

dan dibaca.

Pada tahap pertama kaedah ini adalah untuk melatih kefahaman mendengar dan bertutur dalam bahasa sasaran, manakala pada tahap kedua adalah untuk latihan membaca dan menulis dan hanya dilakukan apabila murid sudah menguasai bahasa lisan.

Page 66: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

64

c. Kaedah Askar / Tentera

Pengenalan • Dalam kaedah ini, kemahiran lisan adalah menjadi tumpuan utama. Pelajaran

hendaklah mencapai peringkat kemahiran bahasa yang sama dengan pengguna­pengguna dan penutur jati bahasa itu, baik dalam sebutan mahupun dalam bidang memahami bahasa itu. Tulisan tidak dipentingkan.

• Kaedah yang digunakan adalah sama dengan kaedah terus di mana latih tubi dipergunakan dengan sehabis­habisnya melalui instruktor yang terdiri dari penutur jati.

• Kaedah ini menggunakan teori behavioris atau tanggapan bagaimana kanak­ kanak mempelajari bahasa mereka dengan cara semula jadi.

Cara Pelaksanaan di Sekolah Pedalaman: • Latih tubi, mimik dan hafazan. • Menyediakan kumpulan 10 orang, mendengar pembacaan, menggunakan

soalan­soalan mudah, menggunakan skrip. • Senarai yang disediakan diulang beberapa kali secara beramai­ramai. • Kelas dibahagikan kepada dua dan masing­masing menyoal di antara satu

sama lain. • Pelajar berpasang­pasangan, menyoal antara satu sama lain. • Penyelia latih tubi berjalan ke tiap­tiap kumpulan dan membetulkan atau

membaiki bunyi setiap sebutan.

Kebaikan • Kaedah ini adalah kaedah ‘semula jadi’ atau ‘natural method’. • Ia menekankan ‘oral skill’ dan baik pada permulaan pelajaran. • Kaedah ini menjadikan pelajar­pelajar patuh mengikut atau meniru guru. • Kaedah ini amat sesuai untuk mengenalkan nahu dan perbendaharaan kata.

d. Kaedah Oral – Aural (dengar – tutur)

Pengenalan • Kaedah ini menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti ‘mimicry’

(ajukan).Kaedah ini bermula dengan sebutan lisan. • Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara realistik dengan perhatian

terhadap intonasinya yang betul. • Objektif bagi kaedah ini ialah sebutan penutur jati bahasa itu. • Bahan pita rakaman boleh digunakan sepenuhnya, lebih­lebih lagi jika

gurunya bukan penutur jati bahasa yang diajar itu.

Tujuan • Untuk membolehkan pelajar­pelajar memperkembangkan keempat­empat

kemahiran berbahasa (mendengar, bertutur, membaca dan menulis). • Kaedah ini juga membolehkan pelajar­pelajar untuk memahami kebudayaan

asing melalui pengalaman dalam bahasa.

Page 67: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

65

Cara Pelaksanaan di Sekolah Pedalaman: • Pelajaran dimulakan dengan dialog tertentu. • Guru mendengar sebutan penutur jati atau sebutannya sendiri melalui pita

rakaman, kemudian murid­murid diminta menyebut rangkai kata selepas model sehingga sebutan mereka menjadi lancar.

• Di peringkat awal mereka berlatih bersama­sama, kemudian dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil.

• Kalau terdapat kesalahan­kesalahan yang dilakukan, murid­murid akan diperbetulkan dan mereka diminta mengulang sebutan yang betul itu.

• Bila murid­murid telah mencapai kebolehan untuk menghasilkan sesuatu struktur, baharulah mereka diberi teks yang merupakan kesimpulan am daripada pola­pola struktur yang telah diubah.

e. Kaedah Terus

Pengenalan • Kaedah yang mengutamakan prinsip­prinsip psikologi kanak­kanak. • Membolehkan kanak­kanak menguasai keempat­empat kemahiran

berbahasa itu secara berkesan dan membolehkan mereka menggunakan bahasa yang dipelajari itu di dalam masyarakat berkenaan.

Asas Kaedah Terus • Perhubungan secara langsung antara perkataan dengan benda atau ayat

dengan fikiran atau di sebaliknya. • Pengajaran harus dikaitkan dengan pengalaman­pengalaman yang telah

sedia ada. • Harus timbulkan perasaan ingin tahu kanak­kanak melalui soalan­soalan

yang telah dirancang. • Pengajaran berpandukan kepada lunas­lunas kanak­kanak mempelajari

bahasa kandung mereka iaitu : o Mengutamakan bahasa lisan, kemahiran mendengar harus mendahului

kemahiran bertutur. o Murid­murid dihubungkan terus dengan bahasa yang hendak diajar. o Tidak mempelajari sebarang undang­undang tentang bahasa yang

hendak dipelajari. o Sebutan yang betul diutamakan dan oleh kerana itu kaedah ini

memerlukan pengetahuan ilmu fonetik. o Ulangan dan Pengukuhan harus diperbanyakkan. o Harus mempelajari sesuatu secara keseluruhan. o Harus mempelajari sesuatu yang mudah terlebih dahulu dan kemudian

bergerak kepada yang lebih rumit.

Kebaikan • Kaedah ini sangat sesuai untuk mempelajari bahasa kerana sifatnya sama

dengan cara kanak­kanak menguasai bahasa kandung mereka. • Pengajaran secara terus memudahkan pencapaian tingkatan serta merta dan

murid­murid dapat menggunakan bahasa itu secara aktif dan seterusnya membolehkan mereka cepat dapat bertutur dengan lancar dan fasih.

Cara Pelaksanaan di Sekolah Pedalaman • Pelajaran bahasa dimulakan dengan cara menghubungkan murid­murid terus

kepada bahasa Melayu.

Page 68: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

66

• Segala makna perkataan yang tidak difahami oleh murid­murid dijelaskan oleh guru dengan cara berikut : o Mengaitkan perkataan atau ayat dengan benda yang sebenar. o Mengaitkan perkataan­perkataan atau ayat­ayat dengan gambar, rajah­

rajah, lukisan atau sebagainya. o Menggunakan perkataan seerti atau berlawan. o Dengan menggunakan aksi atau lakonan. o Memberi huraian atau cerita. o Dengan menjelaskannya dalam ayat­ayat.

f. Peringkat mendengar bagi murid­murid sekolah pedalaman

i. Mendengar Secara Intensif • Dilakukan melalui latihan dan aktiviti formal dengan pengawasan

guru. • Dibahagikan kepada dua jenis;

a. Berpusatkan kefahaman makna secara terperinci b. Menekankan latihan mendengar bahasa Melayu yang dituturkan

Latihan berpusatkan kefahaman • Mendengar arahan • Menjawab soalan kefahaman • Mendengar mendapatkan maklumat • Membuat ringkas • Menyelesaikan masalah

ii. Mendengar Secara Ekstensif • Bertujuan meluaskan penguasaan keseluruhan bahasa Melayu. • Dilakukan melalui aktiviti mendengar secara kritis dan logis. • Mampu melatih murid memberi pandangan dan pendapat.

iii. Mendengar Secara Aktif • Mendengar dengan melakukan tindak balas dan bersifat dua hala. • Murid­murid dapat menguasai sistem bahasa yang didengarnya. • Tindak balas berlaku mengikut bentuk dan jenis ujaran yang

didengar.

iv. Mendengar dengan beremosi • Murid mahir dalam bahasa yang dituturkan • Mereka boleh mendengar, memahami dan bertindak balas • Berlaku kerana ujaran itu membawa makna

v. Mendengar secara berhati­hati • Mendengar dengan teliti dan bersungguh­sungguh • Perlu menumpukan kepada kata, rangkai kata dan ayat dalam

pertuturan • Bertujuan agar setiap butiran kata difahami dengan tepat dan betul • Dapat dicapai dengan banyak latihan mendengar.

vi. Mendengar secara kritikal • Kemahiran mendengar tahap tinggi • Berupaya memilih dan menentukan perkara yang benar dan palsu

Page 69: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

67

• Dapat menentukan kesahihan fakta dan menyedari kelemahan bahasa

• Perlukan berfikir secara kritis dengan memberi latihan secara intensif

vii. Mendengar dengan pengamatan • Berlaku kepada murid­murid yang mencapai tahap berfikir secara

kritikal • Mendengar dengan berasaskan pengalaman • Ujaran perlu ada kaitan dengan pengalaman pendengar

g. Faktor­Faktor Mempengaruhi Kemahiran Mendengar

1. Fizikal 2. Jantina 3. Status Sosioekonomi 4. Gangguan Bunyi 5. Mental

h. Prinsip­prinsip pengajaran kemahiran mendengar

1. Kemahiran mendengar hendaklah dijalankan bersama kemahiran yang lain, murid tidak diminta mendengar sahaja tanpa memberitahu apa yang didengar. Kemahiran ini dikaitkan dengan kemahiran yang lain seperti bertutur, membaca dan menulis. Peruntukan masa yang lebih diberikan kepada aspek lisan.

2. Kemahiran mendengar adalah latihan adalah kemahiran yang dianggap dinamik dan aktif. Latihan yang dirancang berteraskan sesuatu tugasan yang boleh membawa kepada sesuatu aktiviti tertentu. Aktiviti mendengar diikuti oleh aktiviti lain seperti melakukan sesuatu, menunjukkan aksi, membuat sesuatu dan sebagainya.

3. Murid­murid mempunyai kebolehan memahami lebih tinggi berbanding kemahiran bertutur atau menulis. Sesetengah murid mungkin memahami sesuatu petikan tetapi sukar menjawab soalan yang dikemukakan dalam ayat yang gramatis. Sebahagian pula, memahami apa yang didengar tetapi tidak mengaitkan isi penting yang ada dalam petikan. Guru perlu berfikir bagaimana cara membolehkan murid bertindak balas seperti aksi, iaitu kemahiran lain yang lebih berkesan.

4. Kemahiran mendengar hendaklah dijalankan berperingkat­peringkat dan dirancang dengan baik. Pada awal pengajaran, kemahiran mendengar haruslah dijalankan dengan memberi latihan mendengar secara keseluruhan dahulu. Setelah muri­murid dapat mendengar dan menanggapi apa yang didengar baru mereka dibawa mendengar bahagian­bahagian tertentu lebih kursus dan terperinci.

5. Guru perlu ingat supaya jangan terlalu ghairah untuk menjalankan aktiviti mendengar sehingga boleh membebankan murid. Pilih aktiviti yang menarik, sesuai serta memberi kesan yang lebih baik.

6. Motivasi adalah penting untuk meningkat minat mendengar dalam kalangan murid. Pelbagai tugasan yang mencabar perlu disediakan. contohnya tugasan itu biar berupa beberapa masalah dan murid diminta

Page 70: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

68

mendengar dan menyelesaikannya. Tugasan yang berbentuk latihan kefahaman memerlukan murid menjawab soalan daripada petikan tidak begitu digalakkan.

7. Guru hendaklah mengelakkan diri daripada menyoal murid setelah mereka mendengar rakaman. Berikan murid soalan terlebih dahulu sebelum mereka mendengar rakaman tersebut. Arahan dan soalan diberi sebelum murid mendengar supaya mereka menumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang diperlukan.

8. Guru harus memberi peluang kepada murid berlatih mendengar sebanyak­sebanyaknya untuk mewujudkan keyakinan.

9. Bahan yang digunakan oleh guru untuk mengukuhkan kemahiran mendengar murid­murid hendaklah daripada bahan sedia ada. Bahan seperti ini boleh dijadikan bahan penggalak. Murid berasa puas jika dapat menggunakan bahasa yang digunakan dalam kehidupan seharian mereka.

5.3.1.2 Kemahiran Bertutur Di Sekolah Pedalaman

a. Konsep bertutur

Sebagai seorang guru haruslah melatih murid­murid di sekolah pedalaman untuk berkomunikasi dengan baik. Ini sebagai persediaan murid–murid menghadapi masyarakat luar dan berurusan rasmi. Bertutur merupakan satu cara berkomunikasi yang kompleks dan melibatkan proses mental yang menggerakkan alat pertuturan untuk mengeluarkan bunyi bahasa yang bermakna. Bertutur ialah kegiatan melafazkan bunyi­bunyi yang dilahirkan daripada alat­alat sebutan atau dikenali juga sebagai artikulator. Bertutur merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana berbahasa dan berlaku pada peringkat produksi.

Beberapa konsep pertuturan; • Pertuturan ialah gabungan bunyi­bunyi bahasa yang dilafazkan. • Pertuturan berlaku pada peringkat produksi. Ia berlaku setelah si penutur itu

dapat mendengar dan memahami dengan baik apa yang didengarnya. • Individu lebih banyak belajar bertutur melalui pengalaman daripada

kecerdasan otaknya.

• Pertuturan yang baik boleh dikuasai dengan memberi tumpuan kepada aspek fonologi, struktur, intonasi dan penguasaan sistem bunyi yang lain.

• Kemahiran menyebut atau mengajuk bunyi dan suara. • Pengucapan yang berunsur sosial dan bermoral. • Bercerita sebagai cara untuk menyampaikan pengalaman dan perasaan

individu. • Berita dan laporan iaitu kemahiran melahirkan semula pengalaman dan

pengamatan secara lisan dalam struktur ayat dan frasa yang baik.

• Perbincangan dan perbahasan iaitu kemahiran mengeluarkan pendapat di samping

• mempertikaikan pendapat orang lain secara serentak. • Aspek­aspek penting dalam kemahiran bertutur;

Page 71: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

69

(a) Sebutan (b) Tekanan (c) Mora (panjang­pendek) (d) Jeda (persendian) (e) Intonasi (f) Nada (g) Tatabahasa (h) Kelancaran (i) Kefasihan (j) Laras bahasa

b. Tujuan bertutur

Kemahiran bertutur diajarkan di sekolah pedalaman untuk membolehkan murid bertutur dan mengeluarkan buah fikiran dengan menggunakan bahasa yang sesuai dalam pelbagai keadaan perhubungan seperti perbualan dengan rakan­ rakan, guru, ibu bapa.

Dalam menguasai kemahiran tersebut, guru haruslah memastikan murid­murid pedalaman boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan betul dari segi sebutan, intonasi serta menggunakan perkataan dan ayat dengan tepat. Pengajaran dan pembelajaran bertutur haruslah membolehkan murid; • Menyebut dengan jelas perkataan bahasa Melayu standard. • Menyampaikan atau melahirkan pendapat peribadi berdasarkan perkara atau

peristiwa di sekitar mereka. • Menunjukkan arah tempat­tempat menarik di sekeliling mereka dengan

mudah. • Bertemu ramah dengan penduduk kampung. • Membina soalan untuk mencari maklumat berkaitan sekeliling mereka. • Bertutur secara bertatasusila dengan rakan dan orang di sekeliling mereka. • Bertutur menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai dengan pendengar dan

situasi.

c. Peringkat­Peringkat Kemahiran Bertutur Aktiviti yang boleh dijalankan pada peringkat awal ialah: • Mengajuk perkataan dan ayat­ayat yang didengar. • Menyoal untuk mendapatkan maklumat. • Menyoal soalan­soalan mudah berdasarkan situasi tertentu. • Bertindak terhadap soalan­soalan mudah. • Memberi arahan. • Membuat ayat­ayat mengenai diri sendiri, rakan, ibu bapa dan sebagainya. • Membuat ayat­ayat daripada gambar sekitar sekolah atau kampung.

Aktiviti bagi peringkat pertengahan: • Membuat deskripsi tentang objek atau gambar. • Bercerita berdasarkan satu siri gambar atau gambar bersiri • Mendeskripsi pengalaman atau sesuatu peristiwa. • Memberi satu siri arahan untuk membuat sesuatu. • Memberi ucapan pendek dan mudah. • Memberi komen secara mudah. • Menyoal dan menjawab soalan­soalan berhubung dengan peribadi

seseorang • bersekolah, persekitaran, di rumah.

Page 72: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

70

Soalan Tugasan

Murid­murid pedalaman didapati menghadapi masalah dalam kemahiran Lisan bahasa Melayu. 1. Bagaimana mengesan daerah­daerah kelemahan lisan murid­murid? 2. Nyatakan cara­cara memperbaikinya. 3. Nyatakan bahan bantu Mengajar (BBM) yang sesuai digunakan dalam

pengajaran lisan (mendengar dan bertutur). 4. Nyatakan teknik­teknik yang sesuai dan bahan bantu yang digunakan dalam

satu sesi pengajaran dan pembelajaran.

5.3.2 Kaedah Membaca Sekolah Pedalaman

Sesunggguhnya bukan semua kanak­kanak pedalaman dapat menguasai kemahiran membaca dengan mudah. Terdapat juga ramai kanak­kanak yang tidak boleh membaca, yang susah membaca, tidak mahir membaca dan tidak suka membaca. Situasi inilah akan menyulitkan pengajaran guru. Terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan untuk mengajar kanak­kanak pedalaman membaca antaranya ialah; kaedah pandang dan sebut, kaedah abjad dan kaedah fonik.

a. Kaedah Abjad • Kaedah abjad merupakan satu kaedah yang telah lama diamalkan oleh

kebanyakkan guru bahasa di sekola. Kaedah ini disebut juga sebagai kaedah huruf dan kaedah mengeja.

• Mengikut kaedah ini murid­murid diperkenalkan dengan huruf­huruf yang ada di dalam sistem ejaan bahasa Melayu, iaitu huruf­huruf kecil a hingga f ,g hingga k,l hingga p, dan r hingga z.

• Menganal dan menghafal huruf kecil dan besar serta menghafal nama­ namanya.

• Setelah murid diperkenalkan huruf vokal asas a,i dan u dan daripadanya dibentuk suku kata untuk membentuk perkataan, iaitu dengan menggabungkan huruf­huruf konsonan, misalnya:

ba bi bu

ca ci cu

da di du

ha hi hu

ja ji ju

• Daripada suku kata itu dibentuk perkataan mudah seperti baca, babu, cucu, dada, dahi, budi dan sebagainya.

• Perkataan­perkataan dieja mengikut nama hurufnya dan kemudian disebut perkataannya.

• Mengeja perkataan­perkataan itu, iaitu secara huruf satu demi satu, misalnya disebut;

b,a, t, u = batu,

b, a, b, u = babu,

Page 73: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

71

b, u, d, i = budi

atau secara suku kata, iaitu

cu, ci = cuci

ba, ca = baca

sa, ya = saya

• Kebaikannya ialah, kemahiran membaca dalam kalangan murid­murid diasaskan pada pengenalan huruf dan suku kata. Oleh kerana sistem ejaan bahasa Melayu bersifat fonemik, iaitu setiap huruf atau lambang mewakili satu bunyi yang tertentu dan keadaannya pula tetap, maka apabila murid­ murid bertemu dengan apa jua suku kata (gabungan beberapa bunyi/ huruf), mereka akan dapat menyebutnya dengan sebutan yang betul.

• Dengan demikian mereka akan boleh membaca apa sahaja perkataan atau ayat­ayat yang dihadapkan kepada mereka walaupun mereka tidak memahami makna perkataan­perkataan.

• Apabila mereka sudah menguasai kemahiran ini dengan baik, masalah membaca tidak lagi.

b. Kaedah Fonik • Murid­murid diperkenalkan dengan bunyi huruf bukan nama huruf. • Menggabungkannya bunyi huruf­huruf yang lain untuk membentuk suku kata

dan perkataan. • Sebagai contoh, lambang “S” diperkenalkan dengan bunyinya “sss”, lambang

“a” dengan bunyi “aaaa”, lambang “t” dengan bunyi “teeh”, lambang “b” dengan bunyi “beh” dan seterusnya.

• Lambang­lambang itu tidak diperkenalkan bunyinya sahaja. • Bunyi­bunyi itu kemudiannya dicantumkan menjadi suku kata dan perkataan,

misalnya “satu” (gabungan bunyi “sa” dan “tu”) “batu”, “susu” dan sebagainya. • Gambar­gambar disediakan juga bagi kaedah ini dengan padanan huruf. • Murid pada mulanya diajarkan dengan bunyi­bunyi yang tidak bermakna

tetapi ia boleh menanamkan asas yang kukuh kepada kanak­kanak untuk mengenali bunyi­bunyi yang dilambangkan oleh huruf­huruf dalam sistem ejaan.

• Kanak­kanak membunyikan sukukata yang diwakili oleh dua lambang bunyi seperti “ng”, “ny”, “kh”, “gh” dan “sy”.

• Begitu juga dengan bunyi [ә] dan [e] yang di dalam tulisan, hanya dilambangkan oleh huruf “e”.

• Membunyikan suku kata dan menyambungkan dengan suku kata yang lain, misalnya ba, tang, = batang.

• Membunyikan huruf­huruf dahulu, lepas itu menjadikannya suku kata dan akhirnya perkataan. Misalnya,

b (beh), a (ah) = ba

t (teh), u (uh) = tu

ba + tu = batu

Page 74: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

72

Kebaikannya • Membaca dengan kaedah ini sesuai dengan bahasa Malaysia kerana suku­

suku kata yang hampir tetap bunyinya. • Membolehkan kanak­kanak membaca perkataan­perkataan baharu walaupun

perkataan­perkataan itu di luar perbendaharaan kata mereka.

c. Kaedah Pandang Sebut • Dikenali sebagai kaedah “seluruh perkataan”. • Perkataan ditulis penuh adalah difikirkan lebih bermakna dari pecahan tiap­

tiap hurufnya. • Menjadi asas untuk mengajar murid­murid mula membaca. • Perkataan seiring dengan gambar.

Cara menggunakan Teknik Pandang dan sebut. • Murid­murid cuba mengenal keseluruhan lambang­lambang itu untuk

membaca. • Mengenal beberapa puluh ‘lambang perkataan’ sebelum boleh membaca

ayat­ayat. • Murid­murid diajar mengeja tiap­tiap perkataan. • Murid diajar mengenal huruf­huruf.

Cara pelaksanaan • Menyebut perkataan. • Mencerakinkan perkataan menjadi suku kata. • Membaca ayat. • Murid­murid disuruh menyebut perkataan­perkataan itu dengan mengenali

gambarnya sekali. • Murid cuba mengenali lambang­lambang (abjad) secara keseluruhan, iaitu

lambang­lambang yang membentuk sesuatu perkataan dan untuk boleh membaca sebuah ayat pendek,

• Hanya setelah mereka boleh menyebut perkataan, rangkai kata atau ayat, barulah mereka mengenali satu demi satu akan abjad­abjad yang membentuk perkataan­perkataan itu.

• Kaedah ini timbul sebagai reaksi kepada kelemahan kaedah abjad, yang dianggap tidak bermakna kerana menekankan penghafalan huruf­huruf dan suku kata pada peringkat awal pembelajaran.

• Kaedah ini dikatakan lebih bermakna kerana perkataan yang diperkenalkan itu secara tersendiri memang bermakna. Dengan kata lain, murid­murid memahami apa yang mereka baca dan ini dapat mengelakkan mereka daripada merasa bosan.

• Walau bagaimanapun, kaedah ini ada juga kelemahannya. • Kemahiran mengenal lambang­lambang yang membentuk perkataan tidak

muncul dengan cepat. Kanak­kanak membaca bukan berdasarkan lambang­ lambang yang membentuk huruf tetapi berdasarkan gambar. Jadi, mereka sebenarnya menyebut nama gambar (kerana mereka mengenali benda dalam gambar) bukan membaca apa yang tertulis mengenai gambar itu.

Kaedah ini mementingkan dua perkara: • Membunyikan perkataan atau rangkai kata berdasarkan pengalaman melalui

gambar. • Membunyikan ayat melalui gambar yang ada cerita.

Page 75: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

73

Prosesnya • Mengecam dan mengenal perkataan dengan memandang keseluruhannya

dan terus menyebut perkataan itu. Pada peringkat permulaan, perkataan­ perkataan yang disampaikan mengikut kaedah ini disertakan dengan gambar.

• Seterusnya kanak­kanak diminta mengecam ayat­ayat yang pendek dan mudah dengan tidak mengeja satu­satu perkataan yang terkandung di dalamnya. Setelah mengecam, kanak­kanak diminta terus membaca.

• Pengulangan serta latih tubi perlu diperbanyakkan.

Kelebihannya • Sesuai dengan kehendak ilmu jiwa kanak­kanak kerana mereka mempelajari

sesuatu secara keseluruhan kepada bahagian kecil dan menarik minat murid­ murid.

• Kaedah ini dari awal mementingkan makna. Dengan itu kanak­kanak dari mula mendapat latihan memaham apa yang dibaca oleh mereka.

• Guru dapat melatih kanak­kanak membaca dengan sebutan dan rentak irama ataupun alunan suara yang betul dari mulanya.

d. Kaedah Campuran • Kaedah campuran yang memberatkan cerakinan. • Kegiatan pramembaca adalah diperlukan pada peringkat awal. • Melibatkan pendengaran dan penglihatan. • Selepas kanak­kanak menguasai kecekapan asas ini, kanak­kanak akan

didedahkan pada bahan bacaan, iaitu menguasai kecekapan yang mudah kepada mereka.

• Selepas itu barulah bacaan mekanis. • Kaedah suku kata dan kaedah bunyi juga diperlukan sebagai sokongan bagi

menguatkan pengecaman bunyi­bunyi huruf dan suku kata, serta bentuk­ bentuknya.

• Waktu membunyikan suku kata hanya bunyi huruf konsonan awal sahaja yang ditekankan dan seterusnya digabungkan dengan bunyi vokal yang mengikutinya, seterusnya hingga menjadi perkataan.

• Dalam pengenalan huruf­huruf, penekanan adalah pada bunyi huruf itu, dan pengenalan kepada nama huruf dibuat secara tidak langsung, dan digalakkan selepas bunyinya dikuasai.

• Tatacara pendekatan ini bolehlah dirajahkan seperti berikut:

KAEDAH PANDANG DAN SEBUT (ayat/perkataan)

KAEDAH SUKU KATA

KAEDAH HURUF/ BUNYI

Kaedah Sokongan

Page 76: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

74

Ciri­ciri • Bahan yang akan dibaca harus difahami dan sebutannya dibetulkan. • Seluruh perkataan didahulukan untuk mengaitkan lambang dan konsep. • Pengecaman simbol huruf­huruf diberatkan melalui penggunaan kaedah suku

kata dan kaedah huruf/ bunyi untuk pengecaman yang lebih teliti. • Bahan bacaan diperingkatkan mengikut senang susah. • Pemilihan perkataan dan benda­benda di sekeliling yang diketahui oleh

murid. • Aktiviti pengukuhan yang mirip kepada bahan yang dibaca untuk setiap murid

dijalankan.

Bahan • Daripada segi bahan bacaan, perlu mengikut prinsip daripada senang kepada

susah. • Peraturan berikut adalah sesuai bagi menentukan prinsip pemilihan bahan

bacaan itu.

1.1. Dua suku kata terbuka bermula dengan vokal: i + bu 1.2. Dua suku kata terbuka: ba + ju 1.3. Dua suku kata

1.3.1. Terbuka + tertutup: bu + lan 1.3.2. Tertutup + terbuka: lam + pu

1.4. Dua suku kata tertutup: sam + pah 1.5. Tiga suku kata terbuka: ke + ru + si 1.6. Dua suku kata:

1.6.1. Terbuka yang menggunakan sy, ng, ny, gh, kh: nya + nyi 1.6.2. Terbuka + tertutup: kha + mis

1.7. Dua suku kata bermula dengan vokal: 1.7.1. in + tan 1.7.2. em + pat 1.7.3. un + tung

1.8. Suku kata campuran: 1.8.1. ber + la + ri 1.8.2. me + lu + kis 1.8.3. mem + ba + ca 1.8.4. me + nga + nga 1.8.5. pe + rem + pu + an

1.9. Dua vokal berganding termasuk diftong: 1.9.1. Main, kain 1.9.2. Laut, taat 1.9.3. Buih, amboi

Pengelolaan • Tunjukkan gambar (baju) dan minta murid menamakan, kemudian berbual

mengenainya dengan menyerapkan isi pengetahuan daripada mata pelajaran alam dan manusia.

• Tunjukkan kad perkataan baju dan minta murid sebut perkataan itu. • Gandingkan kad perkataan baju pada gambar tadi, dan minta murid sebut

perkataan tersebut. • Ketepikan kad gambar, minta murid menyebut (membaca) kad perkataan itu.

Begitulah seterusnya dengan perkataan­perkataan lain. • Tanpa menggunakan gambar, guru tunjukkan kad­kad perkataan dan minta

murid membacanya. • Tunjukkan kad­kad suku kata satu persatu bagi perkataan tadi.

Page 77: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

75

• Gandingkan suku kata ba + ju pada kad perkataan baju dan minta murid menyebutnya dengan meneliti persamaan perkataan itu.

• Cantumkan dengan segera dan minta murid­murid membacanya. Tunjukkan semula kad perkataan baju dan minta murid­murid membacanya.

• Pecahkan suku kata tadi pada huruf­huruf dengan menggunakan kad lain dan minta kelas membunyikan huruf­huruf itu –

a(a), b(beh), u(u), j(jeh) = ba(ba), ju(ju) sebut ( baju)

e. Jenis­Jenis bacaan

i. Bacaan Mekanis

Tujuan Bacaan Mekanis Membolehkan membaca dengan cekap dan pantas dengan sebutan dan intonasi yang betul serta jelas. Selain itu, membolehkan murid membaca dengan irama bacaan yang betul. Membolehkan murid tahu menggunakan tanda­tanda baca serta tahu berhenti pada tempat­tempat berhenti yang betul. Seterusnya membolehkan murid mencapai kemahiran dan kecekapan membaca mekanis/bersuara.

Cara Melaksanakan Bacaan Mekanis • Guru memberikan satu petikan dalam satu masa khas untuk bacaan,

sesuai dengan kebolehan dan umur murid. • Bersoal jawap dan membantu murid­murid dengan perkataan dan

rangkai kata yang susah sama ada dari segi sebutan atau makna perkataan itu.

• Guru membaca sebagai contoh dan murid­murid pula menyemak bacaan guru.

• Guru membaca dan murid­murid mengikut. • Guru berbincang dan bersoal jawap dengan murid­murid tentang isi

bacaan untuk menguji kefahaman mambaca mereka (dilakukan secara lisan dan bertulis).

• Guru membaca sebagai contoh dan murid mengikut. • Guru memandu murid membaca secara individu bergilir­gilir. • Bersoal jawab dan membantu murid­ murid dengan perkataan rangkai

kata yang susah sama ada dari segi sebutan atau makna perkataan itu. • Guru memberi satu petikan dalam satu masa khas untuk bacaan dgn

kebolehan dan umur murid.

ii. Bacaan Mentalis Tujuan Bacaan Senyap adalah untuk melatih murid­ murid supaya boleh membaca dengan sendiri . Selain itu untuk melatih murid­ murid supaya boleh membaca dan memahami apa yang dibacanya dan melatih murid­ murid membaca senyap dan pantas untuk mendapatkan pengetahuan.

Page 78: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

76

Cara Melaksanakan Bacaan Senyap

• Bacaan ini adalah bacaan untuk kefahaman • Bahan­bahan yang diajar mestilah berperingkat­peringkat daripada

bahan­ bahan yang sedikit dan senang kepada bahan­ bahan yang banyak dan susah

• Guru memberi dan menentukan bahan bacaan. Semasa pelajaran diadakan guru membantu dan membimbing murid­ murid yang lemah.

• Guru bersoal jawab dan membincangkan perkataan dan rangkai kata yang susah.

Soalan Tugasan

1. Nyatakan aktiviti­aktiviti pembelajaran membaca yang sesuai dengan kaedah­ kaedah pengajaran membaca berikut: a. Kaedah Abjad b. Kaedah fonik c. Kaedah Pandang Sebut d. Kaedah Campuran

2. Bilakah masanya guru boleh menggunakan Kaedah bacaan mekanis dan bacaan Mentalis dalam pengajaran kemahiran membaca?

3. Senaraikan tujuan­tujuan dalam pengajaran dan pembelajaran bacaan?

5.3.3 Kemahiran Menulis Sekolah Pedalaman

Selain kemahiran membaca, murid­murid di sekolah pedalaman juga tidak terkecuali daripada menghadapi masalah kemahiran menulis. Sebagai seorang guru yang bertanggungjawab dan berdedikasi harus melatih muird­murid supaya mahir menulis dengan cantik , kemas dan teratur.

Menulis ialah proses merakam atau menghasilkan bahan yang berbentuk idea, pendapat, pengalaman, perasaan, maklumat dalam bentuk tulisan untuk berhubung dengan orang lain atau dengan diri sendiri.

Menurut Kamaruddin Hj Husin, (1988:178):

Tulisan ialah bahasa yang bertulis dengan lambang­lambang bunyi. Jika tulisan itu dibunyikan semua ia dikatakan bahasa. Tulisan ialah alat untuk melahirkan fikiran dan perasaan. Ia merupakan bahasa yang tersusun yang berupa rangkai­rangkai kata dan ayat­ayat.

Menurut Walshe, R.D. (1981) menyebut:

Proses memilih, menyatukan, menyusun dan mengembangkan idea ke dalam ayat dan perenggan yang efektif.

Page 79: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

77

Menurut Don Bryne, (1979:1):

Kita menggunakan simbol­simbol grafik semasa menulis, iaitu penggunaan huruf­huruf atau gabungan huruf­huruf yang berkaitan dengan lambang­lambang bunyi yang kita buat semasa kita bercakap.

a. Matlamat penulisan • Menulis dan megarang merupakan satu kemahiran. Oleh itu matlamat utama

dalam penulisan adalah : ü Untuk mengenal pasti sub­sub kemahiran tersebut. ü Murid­murid diajar oleh guru mengenai sub­subkemahiran tersebut. ü Untuk melatih dan meningkatkan kemahiran murid menulis dan

mengarang. ü Untuk menguji kemahiran menulis dan mengarang murid bagi

mengenal pasti masalah supaya kelemahan mereka dapat diperbaiki.

b. Peringkat­peringkat penulisan

Terdapat 3 peringkat dalam proses menulis atau mengarang,

1. Peringkat pertama : Prapenulisan

Mengikut Wilma dan David Ebbitt (1978:5):

Prewriting is discovering what you think and feel about your subject, it’s finding the perspective from which you’ll write about it. It includes whatever goes on before you make the purposeful effort to produce a first draft.

∗ Berdasarkan daripada pernyataan tersebut, antara kegiatan prapenulisan yang boleh dijalankan di dalam kelas ialah; i. ‘Brainstorming’ atau sumbang saran berdasarkan isi sesuatu tajuk. ii. Perbincangan di dalam kelas. iii. Membuat rangka kasar mengenai topik yang hendak ditulis. iv. Mencari pendekatan yang sesuai untuk menyampaikan isi / idea.

2. Peringkat kedua : Menulis

∗ Pada peringkat ini, kerja menulis dengan terperinci berdasarkan perancangan / rangka isi yang telah dibuat.

∗ Murid hendaklah menulis apa sahaja isi atau idea yanhg telah dirancang atau dirangkakan tadi.

∗ Secara ringkasnya, kerja penulisan dalam peringkat ini melibatkan perkara­perkara berikut ; i. Membina / mengembangkan isi / idea yang telah dirancang. ii. Memberi bukti / alasan yang kukuh untuk menyokong kenyataan yang

dibuat. iii. Membentuk ayat yang jelas untuk mengambarkan isi / idea. iv. Memberi tanda baca yang bersesuaian bagi memperjelaskan maksud.

Page 80: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

78

c. Latihan awal penulisan bagi murid­murid sekolah pedalaman

• Latihan awal menulis di peringkat rendah perlu menekankan beberapa aktiviti, seperti : i. Peringkat menyediakan murid. ii. Peringkat mendirikan asas. iii. Peringkat latihan menulis.

i. Peringkat menyediakan murid Peringkat ini memerlukan persediaan seperti: • Melakukan aktiviti pergerakan tangan. • Menguasai gerak tangan yang besar agar boleh menulis dengan selesa dan

sempurna. • Melakukan latihan pergerakan mata. • Melakukan latihan kordinasi tangan dan mata.

Aktiviti latihan menulis boleh dilakukan dalam beberapa cara, seperti: • Latihan membentuk corak. • Latihan mewarna bentuk. • Latihan bentuk menyerong dan menegak. • Latihan melukis bentuk geometri dan mewarnakannya. • Latihan membentuk atau melukis bentuk yang berkaitan dengan bulatan.

Aktiviti tersebut dapat dibentuk dalam pelbagai jenis sama ada dengan cara membesarkan atau mengecilkan saiz, dimensi dan susunan melalui aktiviti seperti: • Menekap. • Menyalin kembali huruf / bentuk. • Membentuk huruf / bentuk dengan menggunakan tanah liat, adunan tepung

dan sebagainya untuk melatih kordinasi tangan dan mata. • Menggunting / membentuk huruf atau corak.

ii. Peringkat mendirikan asas • Dijalankan serentak dengan pengajaran bacaan. • Murid diperkenalkan dengan lambang huruf yang bersesuai dengan gambar,

seterusnya menulis ayat pendek. • Semasa menulis, murid digalakkan menyebut huruf dan membaca perkataan

itu. • Buku tulisan pada peringkat ini sebaiknya tidak mempunyai garisan. • Apabila tulisan murid beransur baik, mereka boleh menulis dalam buku

latihan bergaris.

iii. Peringkat latihan menulis • Pada peringkat ini, murid menulis ayat­ayat yang dicontohkan oleh guru. • Bahasa tulisan haruslah sama dengan bacaan yang diajarkan kepada murid. • Latihan ini bertujuan membolehkan murid menulis dengan jarak yang sesuai

dengan perkataan dalam ayat, menulis dengan kemas, serta dengan kepantasan yang sesuai.

• Cara ini mempunyai kelebihannya, iaitu; ü Ia lebih cepat ditulis. ü Keindividuan dalam tulisan mudah dilihat. ü Tulisan ini biasanya digunakan dalam surat menyurat.

Page 81: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

79

d. Tujuan Mengajar Menulis Murid­murid Sekolah Pedalaman

1. Tujuan Semerta ∗ Untuk mendirikan asas yang kukuh seperti kanak­kanak boleh menulis

dengan baik, cekap, dan pantas. ∗ Membolehkan kanak­kanak mengeja perkataan­perkataan dengan

pantas dan menyusun ayat­ayat dengan betul dan boleh difahami oleh pembaca.

∗ Kanak­kanak boleh mengulangi pelajarannya menerusi membaca tulisan­tulisan yang tercatat atau membaca buku­buku luar untuk menambah lagi isi bacaannya.

∗ Membolehkan kanak­kanak melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan.

∗ Membina minat suka menulis atau mengarang. ∗ Menambah dan meluaskan pengetahuan dalam perbendaharaan kata,

perkembangan bahasa dan tulisan. ∗ Menyediakan kanak­kanak untuk menghadapi peperiksaan.

2. Tujuan Lanjut ∗ Untuk meluaskan pengetahuan, pengalaman, perhubungan dan

matlamat menerusi penulisan. ∗ Dapat memberikan kepuasaan jiwa dalam pemikiran, pengalaman dan

perasaan. ∗ Menyediakan kanak­kanak dengan pengetahuan ini supaya dapat

memenuhi kehendak dan hasrat masyarakat moden khasnya bagi kepentingan diri sendiri dan orang lain

e. Jenis­jenis penulisan karangan

1. Karangan terkawal ∗ Merupakan karangan peringkat asas / pertama yang harus dilalui oleh

setiap murid. ∗ Karangan terkawal ialah segala isi dan bahasanya sedia terkawal oleh

guru. ∗ Susunannya dikawal ketat dan sedikit­sedikit dipimpim ke arah karangan

bebas. ∗ Karangan jenis ini menitikberatkan kelancaran dalam penggunaan

bahasa dan mengeluarkan fikiran dengan tidak diganggu oleh soal bahasa.

∗ Antara tujuan karangan terkawal, ialah; i. Mengurangkan kesilapan yang dibuat oleh murid. ii. Menjadi asas kepada karangan bebas. Murid dipimpin sedikit demi

sedikit ke arah karangan bebas yang menitikberatkan soal isi dan bahasa.

iii. Membolehkan murid menggunakan bahasa dengan lancar dan mengeluarkan fikirannya dengan tidak diganggu oleh masalah­ masalah berbahasa.

2. Karangan separa terkawal ∗ Pada peringkat ini, murid masih diberikan kawalan walaupun tidak

sepenuhnya.

Page 82: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

80

∗ Muird diberi peluang untuk menggunakan sedikit daya pemikiran mereka untuk memilih perkataan dan menyesuaikannya dengan pengajaran guru.

Contohnya, guru membacakan sebuah karangan pendek yang sedia ditulis di papan hitam dan kemudian murid­murid diminta menggantikan beberapa perkataan yang telah dipadam dengan perkataan­perkataan lain yang disediakan.

i. Karangan berpandu ∗ Pada peringkat ini, murid­murid menerima sedikit kawalan sahaja

dimana seolah­olah mereka dipandu dalam membuat karangan tersebut.

∗ Pada peringkat ini juga, kemungkinan murid­murid akan melakukan kesalahan­kesalahan yang lebih besar.Tetapi ada kekecualian bagi mereka yang telah menerima latihan­latihan yang banyak dan dapat memahami sepenuhnya cara tersebut pada peringkat terkawal dan separa terkawal. Contohnya, guru membaca sebuah karangan yang sudah disediakan.Kemudian murid­murid diminta menuliskan semula perenggan­perenggan tersebut berdasarkan garis panduan atau arahan yang diberi guru.

∗ Pada peringkat ini, guru masih memberikan bimbingan kepada murid­murid.

ii. Karangan bebas ∗ Karangan bebas hanya akan dapat dijalankan setelah murid­

murid sudah mula boleh menguasai bahasa yang diajar itu dengan baik.

∗ Di peringkat ini, murid­murid diberi tajuk umum dan mereka diminta untuk terus menumpukan perhatian kepada apa yang hendak ditulis dan bukan lagi bagaimana hendak menulisnya.

∗ Jenis karangan ini diperluaskan lagi kepada beberapa bentuk dan bentuk ini dibahagikan kepada lima bahagian, iaitu karangan bentuk naratif, deskriptif, imaginatif, kreatif, dan argumentatif.

∗ Bentuk karangan bebas ini dapat diperlihatkan dalam rajah di bawah;

f. Kecekapan Berbahasa Untuk Latihan Menulis

• Pelajar dapat melahirkan secara bertulis fikirannya, perasaan dan pengalaman dengan jelas, tersusun, logik, dan menggunakan tatabahasa yang betul.

• Mengembangkan daya cipta untuk menulis sesuatu yang kreatif atau kritis seperti cerpen, cerita imaginasi, pandangan, perbincangan, perbahasan, dan syarahan.

• Menterjemahkan bahan prosa bahasa tertentu ke dalam bahasa Malaysia Baku dengan memelihara makna asalnya.

• Menghasilkan rumusan daripada pelbagai bahan prosa. • Membolehkan pelajar berkomunikasi secara bertulis dalam urusan rasmi atau

rakan sebaya untuk memenuhi pelbagai keperluan. • Kegiatan pembelajaran yang sesuai dijalankan oleh guru untuk meningkatkan

kemahiran menulis di kalangan pelajar:

Page 83: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

81

• Latihan imlak (dictation) di mana pelajar dikehendaki menyalin dengan betul ayat atau perenggan yang dipilih.

• Latihan menyempurnakan ayat atau urutan ayat dengan perkataan/frasa yang paling sesuai dan tepat.

• Latihan menyusun semula bahagian­bahagian ayat supaya menjadi ayat yang betul tatabahasanya.

• Latihan mengatur semula sebilangan ayat supaya menjadi satu perengan yang tersusun dan logik.

• Penulisan karangan bergambar sama ada berdasarkan sebuah gambar atau satu gambar bersiri.

• Penulisan surat biasa kepada ahli keluarga dan sahabat. • Penulisan surat biasa kepada guru, jabatan kerajaan, dan syarikat untuk

pelbagai tujuan. • Penulisan notis, ucapan, mesej, kad jemputan, dan sebagainya. • Latihan mengenal pasti dan membetulkan kesalahan (termasuk

perbendaharaan kata, ejaan, tanda bacaan, imbuhan) dalam sebuah karangan.

• Menulis rangka karangan yang tajuknya telah diberi. • Menulis karangan berformat (laporan, perbahasan, syarahan, ceramah, dan

sebagainya) berdasarkan tugas yang diberi. • Menilai suatu karangan dari segi kekuatan dan kelemahannya. • Mengenal teknik­teknik untuk menghasilkan sebuah karangan yang baik

termasuk teknik membuat pendahuluan, penyampaian, dan kesimpulan. • Membuat rumusan daripada pelbagai bahan prosa. • Menterjemahkan petikan daripada bahasa tertentu ke bahasa Malaysia tanpa

menjejaskan makna asalnya.

g. Prinsip­prinsip Penulisan

• Latihan imlak mestilah diberi penegasan wajar kerana ia memberi latihan bertulis yang berguna kepada pelajar dengan memerlukan mereka menyalin dengan tepat sesuatu yang telah dibaca oleh guru.

• Latihan yang mencukupi perlu dijalankan untuk membolehkan pelajar membuat ayat­ayat yang betul untuk melahirkan fikiran dan perasaan tertentu.

• Pelajar mesti diberi latihan yang memadai untuk menulis perenggan yang terdiri daripada urutan ayat yang teratur dan logik.

• Penulisan karangan pada peringkat awal (menengah rendah) mestilah bersifat terpimpin atau terkawal dalam erti kata guru memberi bantuan dari segi perbendaharaan kata dan/atau kandungan.

• Guru mestilah menitikberatkan kesalahan yang sering dilakukan oleh pelajar termasuk kesalahan ejaan, tanda bacaan dan imbuhan.

• Untuk membolehkan pelajar mengenal hasil penulisan yang bermutu tinggi, guru patutlah mendedahkan mereka kepada karya penulisan yang baik daripada pelbagai sumber termasuk bahan yang ditulis oleh rakan sebaya.

Page 84: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

82

Soalan Tugasan

1. Huraikan matlamat, peringkat­peringkat, dan latihan awal menulis yang perlu diketahui oleh seseorang guru dalam pengajaran bahasa Melayu?

2. Kemahiran dalam penulisan mekanis dimulakan apabila murid­murid telah melalui latihan intensif dalam kemahiran pratulisan. Nyatakan beberapa aktiviti penulisan mekanis kepada murid­murid yang telah bersedia untuk menulis.

3. Terdapat beberapa cara menulis karangan seperti karangan terkawal, separa terkawal, berpandu, dan bebas. Bilakah masanya guru mengajar jenis­jenis karangan tersebut kepada murid­murid?

5.3.4 Pendidikan Pemulihan Bahasa Melayu Sekolah Pedalaman

Pendidikan pemulihan perlu diambil perhatian serius oleh guru­guru di sekolah pedalaman. Keadaan ini adalah untuk mengelakkan bertambahnya bilangan murid­ murid yang buta huruf apabila tamat persekolahan peringkat rendah. Keadaan ini akan membebankan guru­guru di sekolah menengah. Pendidikan pemulihan ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk membantu murid­murid sekolah pedalaman yang menghadapi masalah pembelajaran. Pemulihan peringkat pertama dijalankan dalam kelas biasa iaitu selepas kelemahan menguasai satu kemahiran berbahasa (focus utama/sampingan) dikesan melalui aktiviti penilaian. Sekiranya murid itu masih gagal dalam pemulihan yang dijalankan dalam kelas biasa, mereka akan ditempatkan dalam bilik pemulihan khas dan akan menjalankan aktiviti pemulihan yang dirancang oleh guru pemulihan khas.

a. Rasional pendidikan pemulihan di sekolah pedalaman. • Murid mempunyai pelbagai perbezaan • Guru mengajar menggunakan kaedah keseluruhan kelas • Murid­murid tidak dapat menguasai kemahiran asas • Masalah pembelajaran diharap tidak berhimpun sehingga akhir persekolahan • Murid lemah memerlukan perhatian dan bimbingan • Program pemulihan harus disediakan bagi membantu menghadapi masalah

pembelajaran

b. Tujuan pemulihan • Membantu murid menghadapi masalah pembelajaran • Membantu murid menguasai kemahiran mengikut aktiviti • Layanan yang sesuai dengan kebolehan dan kognitif • Mengembangkan potensi dan minat murid • Peluang pendidikan yang sama dan aktiviti sosial yang baik • Menanam sikap positif serta keyakinan diri, berdikari • Meneruskan pembelajaran dalam persekolahan biasa.

c. Pendidikan Pemulihan dalam KBSR • Dalam Buku Panduan Asas KBSR, guru disarankan merancang aktiviti P&P

berdasarkan kebolehan dan perbezaan murid. • Murid­murid dibahagi kepada tiga kumpulan iaitu cerdas, sederhana dan

lemah. • Semasa kumpulan cerdas dan sederhana menjalankan pengayaan kumpulan

lambat menjalankan aktiviti pemulihan dan akan dinilai semula • Murid yang berjaya dipulihkan akan diberi aktiviti/pelajaran seterusnya

Page 85: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

83

• Murid yang masih belum menguasai kemahiran itu akan ditempatkan dalam kelas pemulihan khas

• Dalam rancangan KBSR, semua program pemulihan tertumpu kepada kemahiran asas iaitu lisan, membaca, menulis dan mengira.

Sumber Rujukan:

Juriah Long dan rakan­rakan,(1990),Perkaedahan Pengajaran bahasa Malaysia, Fajar Bakti Sdn Bhd Petaling Jaya , Selangor.

Kamaruddin Hj Husin, (1986), Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa, Selangor: Penerbitan Sarjana (M) Sdn. Bhd.

Kamaruddin Hj Husin, Siti Hajar Hj. Abdul Aziz, (1997), Penguasaan Kemahiran Menulis. Selangor: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

Kamaruddin Hj. Husin, Siti Hajar Hj. Abdul Aziz, Pengajian Melayu 2, Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd, 1996.

Mok Song Sang,(1994), Asas Pedagogi 1 dalam Pengajaran Pembelajaran,Kumpulan Budiman Sdn Bhd, Selangor.

Raminah Hj Sabran dan Rahim Syam, (1987), Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia, Fajar Bakti Sdn Bhd , Selangor.

http://www.djz.edu.my/kecheng/malay/drafsukatan.htm

Page 86: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

84

UNIT 6:ENGLISH LANGUAGE PEDAGOGY FOR SCHOOLS IN THE INTERIOR AREAS

6.1 An Introduction to the English Language Pedagogy for Schools in the Interior Areas

6.1.1 Reflection (Group work: 4 groups) Each group is assigned a question and allowed three minutes discussion time. Group representatives share the contents of their discussion.

a) Describe the terms below. You may use an example in your description:

Strategy: ………………………………………………………………………………

Approach: ……………………………………………………………………………..

Method :………………………………………………………………………………..

Technique: ……………………………………………………………………………

b) What is “language”? What are the main components/skills of the English Language that you are required to teach to pupils at the primary school level?

………………………………………………….………………………………………

………………………………………………………………….………………………

……………………………………………………………….…………………………

………………….………………………………………………………………………

c) What pedagogical skills/knowledge have you learnt/gained while undergoing the teacher training programme? List a few challenges that you encountered while undergoing the practicum.

………………………………………………….………………………………………

………………………………………………………………….………………………

……………………………………………………………….…………………………

………………….………………………………………………………………………

d) Which area of the English Language was the most challenging to teach to the pupils during the practicum? Which pedagogical skill/knowledge did you apply to overcome that particular challenge?

………………………………………………….………………………………………

………………………………………………………………….………………………

……………………………………………………………….…………………………

………………….………………………………………………………………………

Page 87: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

85

6.1.2 Brainstorming

a) List some challenges that you think you will encounter when you are posted to a remote school in the interior areas of Sabah/Sarawak to teach the English Language.

1. …………………………………………………………………………………

2. …………………………………………………………………………………

3. …………………………………………………………………………………

4. …………………………………………………………………………………

b) Suggest some means to overcome these challenges.

1. …………………………………………………………………………………

2. …………………………………………………………………………………

3. …………………………………………………………………………………

4. …………………………………………………………………………………

c) List some advantages of teaching in the interior/remote areas of Sabah/Sarawak.

1. …………………………………………………………………………………

2. …………………………………………………………………………………

3. …………………………………………………………………………………

4. …………………………………………………………………………………

d) Suggest how you would prepare yourself personally and professionally should you be posted to a remote school

Personal Preparation Professional Preparation Rationale

1.

2.

3.

4.

Page 88: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

86

6.1.3 Points to Ponder.

Strategy: Manage all activities to achieve objectives. Approach: Choosing the correct approach in order to deliver what is to be

delivered to the pupils e.g. Inductive approach Method: Procedures (teaching steps/ stages of implementation: teaching

models) Technique: e.g.drill, repetition, reading aloud

The Integrated Language System

Understanding Language

Language is a symbolic system created to communicate ideas, experiences, emotions and anything else wished to be conveyed. Communication is successful when the party that wants to convey a message is able to produce the necessary symbolic codes for the message using the correct rules and the receiving party can understand the codes to get the message.

The Communication Process

Writing Integrated Language

System

Listening

Speaking

Reading

Page 89: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

87

A lot of children with learning difficulties often have problems related to language. Most of these are the result of inadequate mastery of the skills related to the language components. In general pupils’ learning are affected by psychological, biological and environmental factors.

Psychological factors: Intelligence and emotional health. Biological factors: Physical health and Neurological function Environmental factors: Language formation and school practice

(Suggested reference: Pendidikan Pemulihan, Jais Sahok & Mat Nor Husin 1990)

Some problems faced by trained teachers teaching in the remote areas in Sabah/Sarawak (Are these current issues? Are these problems the teacher’s or the pupil’s?) 1. Lacking/Having superficial knowledge of pupils’ cultural background, pupils’

mother tongue, social taboos 2. Code switching / Using the 1 st language to teach English 3. Lack of resource & material, no teacher support 4. Inability to adapt to living conditions in the unfamiliar rural area leading to inability

to teach in the unfamiliar rural environment 5. Inability to apply pedagogical skills / Training did not prepare the teacher to face

the reality/challenges in the teaching profession 6. Maslow’s hierarchy of self actualisation concept 7. The majority of pupils are children with learning difficulties/pupils are not ready to

learn/pupils unable to bridge communication with teacher

Teaching in Different Communicational Contexts

The English syllabus for the special education programme for students with learning difficulties focuses on the English Language usage in different communicational contexts. Teachers teaching the English Language to these students have to create situations that will provide the platform for the English Language to be used appropriately to achieve the purpose of communication.

Creating numerous situations that will allow pupils to speak the English Language is a task that a capable and competent teacher can accomplish. These situations should be able to trigger pupils’ interest to speak the English Language. However, it is essential that the language appropriate to the communicational situation will have to be taught to the pupils first. It is best to remember that input precedes output, therefore one must be equipped with the necessary language knowledge and skills in order to be able to carry out any communicational task.

The teacher needs to provide pupils the opportunity to acquire language via language activities in a pupil friendly environment. This should contain elements of fun, be non­threatening (accommodating, motivating, encouraging, rewarding) and provide plenty of room for success (achievements on the part of the pupils). Language activities should include creative and practical drills to help the pupils to acquire language items therefore enabling them to use the language appropriately and relevant to situations.

Teachers can source for ideas from any books on the teaching of the English Language. Any idea/situation can be modified/adapted to suit/cater to the learner’s needs. Therefore it is essential that the teacher find out the cognitive and language

Page 90: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

88

ability as well as the specific needs of the pupils to successfully plan teaching strategies and activities.

CULTURALLY EFFECTIVE COMMUNICATION Communication is an essential skill utilized by any teacher. It is important to be a culturally competent communicator. It is also important to identify the belief systems of both the student and teacher to spot blocks to communication.

ETHNOCENTRISM ­ inability to accept another’s culture world view, “my way is the best”

DISCRIMINATION ­ Differential treatment of an individual due to minority status, actual and

perceived, e.g. “we just aren’t equipped to serve people like that”

STEREOTYPING ­ Generalising about a person while ignoring presence of individual

difference, e.g. “she’s like that because she’s Asian – all Asians are nonverbal”

CULTURAL BLINDNESS ­ Differences are ignored and one proceeds as though differences did not

exist, e.g. “there’s no need to worry about a person’s culture – if you’re a sensitive teacher, you do okay”

CULTURAL IMPOSITION ­ Belief that everyone should conform to the majority e.g. “we know what’s

best for you, if you don’t like it you can go elsewhere”

CONCEPTS RELATED TO BRIDGING CULTURAL DIFFERENCES (ETHNIC)

E Everyone has a culture

T Take time to collect relevant cultural information

H Hold all judgements, i.e. be careful about interpreting the culturally different student’s behaviour, especially if unfamiliar with the culture

N Notice and negotiate differences in understanding of teaching and learning

I Involve cultural resources as appropriate

C Collaborate to develop objectives and educational strategies

Page 91: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

89

6.2 Pedagogical Application

6.2.1 Teaching & Learning Strategies (Group work)

a) List a few teaching and learning strategies.

1. ………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………………………

4. ………………………………………………………………………………

b) List a few teaching aids that would be accessible in the primary school in a remote area e.g. electrical appliances

1. ………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………………………

4. ………………………………………………………………………………

c) Suggest ways to teach in schools labeled “SKM”(low enrolment schools)?

1. ………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………

d) Suggest some language activities that are fun, non­threatening and could encourage pupils participation.

1. ………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………………………

4. ………………………………………………………………………………

Page 92: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

90

e) Suggest some activities for the teaching of the following: Skill Activities Justification

Listening and Speaking Reading Writing Grammar

6.2.2 Points to Ponder 6.2.2.1 Teaching and Learning Strategies

1. Classroom teaching 2. Individual teaching (one­to­one) 3. Group teaching 4. Inductive approach / Inductive teaching strategies 5. Deductive approach / Deductive teaching strategies

6.2.2.2 Teaching aids accessible in the primary schools in some remote areas: 1. Radio 2. Television 3. Computers (Internet access i.e. school net) 4. Longman Dictionary of Contemporary English (LDOCE)

6.2.2.3 Combined class: a means of teaching in “SKM” schools (Adapted from Asas Pedagogi dalam Pengajaran­Pembelajaran, Mok Soon Sang 1994)

6.2.3 Some examples of activities: 1. Songs / Action songs 2. Jazz chants

Action Song: This is the way

1. This is the way I brush my teeth, brush my teeth, brush my teeth, This is the way I brush my teeth, early in the morning.

2. This is the way I comb my hair…. 3. This is the way I go to school……

Action Song: I Am Eating (to the tune of Are You Sleeping) I am eating, I am eating. Can’t you see? Can’t you see? I can see you eating, I can see you eating. So can I. So can I.

He is walking (2X) I can see him walking (2X) She is reading (2X) I can see her reading (2X) It is raining (2X) I can see it’s raining (2X) We are singing (2X) I can see you’re singing (2X) They are standing (2X) I can see them standing (2X) You are jumping (2X) I can see I’m jumping (2X)

Noriza Ibrahim, Madiah Musa, Zaharim Yusof.

Page 93: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

91

Ten Tiny Ants (to the tune of Enjit­Enjit Semut)

Ten tiny ants, Take away one, There will be nine.

Nine tiny ants, Take away one, There will be eight.

Eight tiny ants, Take away one, There will be eight.

Seven tiny ants, Take away one, There will be six.

Six tiny ants Go walking on a little branch. Six tiny little ants Go walking on a little branch. Six tiny ants, Take away one, There will be five.

Five tiny ants, Take away one, There will be four.

By Saiful Adli & Muhamad Musa

The Coconut Tree (to the tune of Mulberry Bush)

Here we go round the coconut tree The coconut tree The coconut tree

Here we go round the coconut tree Early in the morning.

The durian tree The rambutan tree The mango tree The soursop tree The langsat tree The banana tree

The grapefruit tree The lemon tree The papaya tree The mangosteen tree The longan tree The guava tree

The starfruit tree The orange tree The lime tree The pulasan tree The bacang tree The ciku tree

Siti Rosmizan Ibrahim, Noraida Abdull Khalid, Sharifah Suliman, Yee Mei Ling

Page 94: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

92

Jazz Chant: Dear Children

Dear children, dear children How are you today? How are you today?

We are fine today, Thank you!

Have you eaten your breakfast? Yes we have.

What did you have for breakfast? What did you have for breakfast?

I had bread with butter. I had tosei and tea. I had nasi lemak and coffee.

Saravanan, Tan Lee Lee, Noor Shahira.

Raining, Raining

It was raining raining raining hard

It was falling on the sun It was falling on the stars It was falling on my head It was falling on my shoes

I got soaking wet I got soaking wet I got soaking, soaking, soaking wet.

Soft rain . . . . . raining, raining Sweet rain . . . . . raining, raining

I got the flu Couldn’t go to school I got the flu Couldn’t go to school

I went to bed And slept instead I went to bed And slept instead

Soft dream . . . . . raining, raining Sweet dream . . . . . raining, raining

Amiza, Vejaya, Yong Yoke Lian

Page 95: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

93

I’m Going To School

I’m going to school tomorrow morning I’m going to school tomorrow morning

With my friends With my friends

I’m going to school tomorrow morning With my friends

Rafedah Md Nayan, Siti Asmidah Abd Aziz & Norzaini Abd Kadir .

What’s Your Name?

Student A Student B What’s your name?

My name is Dayang. What’s your name?

My name is Dayang. Are you Dayang?

Yes, I am So you’re Dayang?

Yes, I am. Yes, I am.

Norhalizah Hussain & Dayang Saftuyah bt. Awang Hidup. (Taken from New Songs & Jazz Chants © Malaysian Schools CfBT English Language Project

Curriculum Development Centre Ministry of Education and CfBT (M) Sdn Bhd)

The ones who will be really happy are those who have sought and found how to serve ­ Albert Schweitzer

More man fail through lack of purpose than lack of talent ­Billy Sunday

Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall. ­Oliver Goldsmith

6.3 Workshop (2 hours)

Mr. Joseph is from Kuala Lumpur. He is assigned to teach in a remote school in Sabah/Sarawak. The area gets electricity supply via a generator that runs from 6am to 10pm daily. Based on your knowledge of areas in Sabah/Sarawak where only general basic facilities are available, state the type of language activities that would be possible for Mr. Joseph to employ to teach English. State how English teachers can teach without having to code switch to pupils’ first language to define/explain/elaborate/demonstrate/exemplify/emphasize. You may use the LDOCE. You may apply First Steps materials. You may refer to any activity as a teaching strategy. Use the table below to present your assignment.

( Rise to challenges, address problems)

Page 96: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

94

Scenario Strategy Action Justification

e.g.

Reserved pupils, shy to speak English

Motivate pupils to speak

Ask question by providing stimulus to trigger interest to speak based on familiar surroundings e.g. leaf, stone, lizard, leech

Pupils’ familiarity with existing surroundings (culture, environment) allow pupils to relate new language experience with existing experiences.

(Jean Piaget)

Presentation (2 hours)

Group presentation. Course participants assess the content of every presentation and give feedback in the form of constructive comments or adding to ideas/ sharing of experience.

Page 97: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

95

UNIT 7: PEDAGOGI SAINS (SEKOLAH PEDALAMAN)

7.1 Pengenalan Konsep Pedagogi Sains (Sekolah Pedalaman):

Sejajar dengan matlamat negara iaitu “Pendidikan untuk Semua” menjelang tahun 2015, KPM berusaha untuk memberi peluang pendidikan kepada semua kanak­ kanak dan remaja. Justeru itu orang Asli di Semenanjung, Bumiputera di pedalaman Sabah dan Sarawak juga tidak terus terpinggir daripada arus pendidikan global.

Dalam pengajaran dan pembelajaran sains, prinsip utama kita ialah berasaskan kepada pengalaman murid, pemerhatian, budaya dan persekitaran mereka. Pedagogi pribumi perlu mempertimbangkan tentang sistem dan ilmu yang berasaskan warisan mereka (intellectual properties) seperti tanah, hutan dan sistem social serta budaya dan amalan biasa murid. Maka aktiviti pengajaran pembelajaran mestilah bersifat konteksual dan disesuaikan dengan pengalaman murid setempat.

Pendidikan Sains Sekolah Rendah merangkumi aspek­aspek berikut:

i) Memberi pengetahuan dan konsep asas sains kepada murid; ii) Merangsang sikap ingin tahu murid sekolah pedalaman dan menanam minat

mereka terhadap alam sekeliling mereka; iii) Merangsang kreativiti murid; iv) Memberi peluang kepada murid dengan menggunakan kemahiran yang

dipelajari; v) Untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah; dan vi) Menyedari keperluan untuk mencintai dan menjaga alam sekitar

Kurikulum Sains Sekolah Rendah

Tahap Tema Tajuk

Tahap I

Benda Hidup

1. Diri Kita 2. Haiwan 3. Tumbuhan 4. Benda Hidup dan Benda Bukan

Hidup

Dunia di Sekeliling Kita

1. Deria 2. Tenggelam dan Terapung 3. Terang dan gelap 4. Panjang dan Pendek 5. Bateri 6. Mencampurkan Benda 7. Tolak dan Tarik 8. Magnet 9. Elektrik 10. Spring 11. Serapan 12. Tanah 13. Mencampurkan Bahan

Tahap II Menyiasat Alam 1. Bahan Asli dan Bahan Sintetik

Page 98: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

96

Tahap Tema Tajuk

Bahan 2. Pepejal, Cecair dan Gas 3. Asid dan Alkali 4. Pengaratan 5. Pengawetan Makanan

Pengurusan Bahan Buangan

Menyiasat Daya dan Tenaga

1. Kuantiti Fizik 2. Kemagnetan 3. Elektrik 4. Haba 5. Cahaya 6. Bunyi 7. Tenaga 8. Daya dan Gerakan

Menyiasat Alam Kehidupan

1. Kepelbagaian Hidupan Dalam Alam

2. Hidupan dan Proses Hidup 3. Kemandirian Hidupan 4. Interaksi Antara Hidupan

Menyiasat Bumi dan Alam Semesta

1. Bumi, Bulan dan matahari 2. Fenomena Alam 3. Astronomi

Menyiasat Dunia Teknologi

1. Perkembangan Teknologi 2. Struktur Binaan 3. Mesin

Page 99: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

97

7.2 Aplikasi Pedagogi Sains dan Sumber P&P

7.2.1 Kaedah dan Aktiviti Pengajaran Sains (Sekolah Pedalaman)

7.2.1.1 Pembelajaran Berasaskan Budaya

Pembelajaran Berasaskan Budaya merupakan salah satu kaedah P&P di mana murid didedahkan dengan aktiviti­aktiviti yang mempunyai hubungan langsung dengan budaya mereka. Pengalaman berasaskan budaya memainkan peranan penting dalam membentuk sikap, nilai dan corak perlakuan murid di pedalaman. Interaksi positif antara murid dengan budaya mereka pada peringkat awal akan membantu mewujudkan rasa takjub, seronok dan hormat murid­murid terhadap budaya mereka.

Melalui kaedah ini murid­murid juga berupaya mengalami sendiri dan seterusnya meningkatkan keupayaan berfikir serta membuat keputusan yang rasional berdasarkan apa yang dialami, contohnya melalui aktiviti “hands­on” atau kerja lapangan.

Contoh aktiviti:

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah

Tahun : 5

Tema : Menyiasat Alam Kehidupan

Topik : Mikroorganisma

Sumber P & P : Beberapa biji ragi, beras pulut, talam, senduk nasi, bekas kedap udara dan kain penutup.

Pengetahuan sedia ada : Murid­murid telah mempelajari tentang jenis­jenis mikroorganisma dan ciri­ciri mikroorganisma

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, murid akan dapat:

a) Melakukan proses penapaian. b) Mengetahui faktor­faktor yang mempengaruhi hasil penapaian. c) Mengetahui mikroorganisma juga berfaedah kepada manusia. Strategi P & P : Pembelajaran Berasaskan Budaya

Prosedur aktiviti:

a) Pilih dan basuh bersih beras pulut. b) Rendamkan pulut ke dalam air semalaman. c) Masak beras pulut tersebut. d) Sejukkan pulut yang telah dimasak pada sebuah bekas/ talam. e) Tabur dan gaulkan ragi sehingga sekata.(1biji ragi untuk 1 kg beras pulut) f) Letak campuran di atas ke dalam sebuah bekas kedap udara yang tertutup

dan balutkan dengan kain. g) Letakkan bekas di tempat yang gelap. h) Peram selama 2 hari pada suhu bilik (proses penapaian lengkap selepas 2

hari).

Page 100: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

98

7.2.1.2 Pembelajaran Berasaskan Pengalaman (Experiential Learning)

Pembelajaran berasaskan pengalaman merupakan salah satu kaedah P&P Sains sekolah rendah di mana murid belajar melalui pengalaman. Mereka didedahkan dengan aktiviti­aktiviti Sains yang sesuai dengan keupayaan mereka bagi meneroka sendiri alam Sains. Melalui ‘Experiential Learning’ murid­murid berupaya mengalami sendiri dan seterusnya meningkatkan keupayaan berfikir dan membuat keputusan yang rasional berdasarkan apa yang dialami. Antara contoh pembelajaran melalui pengalaman ialah membuat aktiviti­aktiviti di tempat yang sebenar. Contohnya aktiviti “hands­on” atau penjelajahan aktif (active exploration) serta kerja lapangan (field trips).

Contoh aktiviti:

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah

Tahun : 5

Tema : Menyiasat Alam Kehidupan

Topik : Pembiakan Tumbuhan

Sumber P & P : Carta Kitaran Hidup Tumbuhan

Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari pembiakan haiwan.

Hasil Pembelajaran :

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

a) Menyatakan dengan betul cara bagaimana tumbuhan membiak

Strategi P & P : Pembelajaran Berasaskan Pengalaman

Prosedur aktiviti:

b) Guru mengenal pasti tempat­tempat yang sesuai untuk dijadikan kerja lapangan di kawasan / persekitaran sekolah

c) Guru menyediakan lembaran kerja untuk murid menjawab semasa kerja lapangan seperti Lembaran Kerja A.

d) Guru membawa murid melawat kawasan sekolah untuk mengenal pasti cara­ cara tumbuhan membiak seperti Bryophyllum, Begonia, pokok jagung, pokok betik, pokok rambutan, pokok pisang, bunga, mengkuang, kangkung, tebu, paku pakis, pokok ubi kayu, bunga seri pagi, lalang, rumput, ubi keladi, ubi keledek dll.

e) Murid menjawab soalan lembaran kerja selepas perbincangan seperti berikut: • Apakah nama tumbuhan ini? ( Guru mengambil gambar digital) • Sekiranya kita ingin menanam tumbuhan ini, bahagian manakah yang

harus kita gunakan? (Guru mengambil gambar bahagian yang menjadi bahan pembiakan)

f) Selepas balik ke bilik darjah guru menyemak jawapan bersama murid. (Sekiranya ada LCD, guru boleh mengimbas kembali gambar­gambar yang diambil untuk pengukuhan)

g) Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.

Page 101: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

99

Lembaran Kerja A

Nama : _______________________________

Kelas : _______________________________ Tarikh: _________________

Bilangan Cara pembiakan tumbuhan Contoh­contoh

1 Menghasilkan biji benih

a) pokok durian

b)

c)

2 Membiak melalui daun

a) Bryophillum

b)

3 Menggunakan keratan batang

a) Tebu

b)

4 Menggunakan spora

a) Paku –pakis

b)

5 Menggunakan sulur/anak pokok

a) Pokok pisang

b)

a) Rumput

b)

Page 102: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

100

6 Menggunakan batang rayap

7 Menggunakan batang bawah tanah

a) Halia

b)

7.2.1.3 Pembelajaran Koperatif

Pembelajaran koperatif ialah pembelajaran yang melibatkan kumpulan murid yang bekerja sama bagi mencapai suatu matlamat atau tujuan bersama­sama dalam keadaan yang berstruktur. Pembelajaran koperatif membolehkan murid pelbagai aras kecerdasan bekerja dalam kumpulan kecil. Melalui pembelajaran koperatif, murid dapat bekerjasama dan berkomunikasi antara satu sama lain bagi mencapai matlamat pembelajaran yang spesifik. Bagi murid­murid sekolah pedalaman, guru memberi peluang kepada murid untuk memperkembangkan kemahiran proses sains dan sikap dalam pembelajaran sains.

Bagi menjayakan pelaksanaan pembelajaran koperatif, guru perlu memahami dan menggalakkan lima unsur seperti berikut:

a) Saling bergantung secara positif – tiada murid yang dapat melengkapkan tugasan melainkan bekerjasama bersama ahli

b) Interaksi bersemuka – ahli­ahli kumpulan bekerjasama dalam kumpulan kecil. c) Bertanggungjawab individu – setiap ahli kumpulan bekerjasama dalam

kumpulan kecil. d) Kemahiran interpersonal – ahli­ahli kumpulan menggunakan kemahiran

interpersonal melalui interaksi dan kumpulan yang berkesan. e) Pemprosesan kumpulan – membuat refleksi, rumusan dan membentang.

Contoh aktiviti:

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah

Tahun : 5

Tema: Menyiasat Bumi dan Alam Semesta

Topik : Fasa Bulan

Sumber P & P : Carta Kitaran Fasa, Lembaran Kerja Fasa Bulan dan ciri­cirinya

Page 103: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

101

Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari bahawa bulan memantulkan cahaya

Hasil Pembelajaran :

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

a) Menamakan 5 fasa bulan dengan betul b) Memadankan fasa bulan dengan ciri­ciri fasa bulan dengan betul

Strategi P & P : Pembelajaran Koperatif (Student Teams Achievement Division­ STAD)

Prosedur aktiviti:

a) Murid membentuk kumpulan kecil yang heterogen b) Carta Kitaran Fasa Bulan (Lembaran Kerja B) diedarkan kepada setiap

kumpulan. c) Setiap ahli kumpulan akan mendapat sekurang­kurangnya satu nama

fasa bulan dalam sampul surat d) Selepas perbincangan, ahli­ahli kumpulan meletakkan 8 nama fasa bulan

pada ruang­ruang yang disediakan dalam masa 10 minit. e) Kumpulan tersebut akan membentangkan hasil dan guru akan menyemak

serta membetulkan nama fasa bulan tersebut. Setiap jawapan yang betul akan diberi satu markah untuk kumpulan berkenaan.

f) Seterusnya setiap kumpulan diberi Lembaran Kerja C yang mengandungi fasa bulan dan ciri­cirinya.

g) Setiap kumpulan akan membincang dan memadankan fasa bulan yang disediakan pada ruang yang betul dan sepadan dengan ciri­ciri fasa bulan tersebut.

h) Kumpulan tersebut akan membentangkan hasilnya dan guru akan menyemak serta membetulkan nama fasa bulan tersebut. Setiap jawapan yang betul diberi dua markah untuk kumpulan berkenaan.

i) Jumlah markah kumpulan akan dicatat. Kumpulan yang mendapat markah yang tertinggi akan menjadi pemenang.

Page 104: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

102

Lembaran Kerja B

(Sila rujuk kepada Lampiran yang disertakan pada muka surat sebelah)

Bulan Separa Baru

Anak bulan Bulan separa Bulan Purnama Bulan Separa Baru

Gibbous Baru Gibbous Lama Bulan Sabit Baru Bulan Sabit Lama

C A H A Y A

Page 105: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

103

Lembaran Kerja C

FASA BULAN CIRI CIRI KEJELASAN (VISIBILITI)

• Bulan berada di antara Bumi dan Matahari

• Bahagian gelap Bulan menghadap Bumi

• Maka keadaan ini menyebabkan bulan tidak kelihatan kecuali menggunakan teleskop

Tidak dinampak

• Fasa ini adalah di antara Bulan baru dan Bulan separa

• Bulan berbentuk sabit Bahagian sabit sebelah kanan sahaja nampak

Hanya bahagian kanan sahaja dinampak sebanyak 1­49%

• Berlaku seminggu selepas anak bulan.

• Lebih kurang separuh Bulan sebelah kanan yang nampak Bulan telah beredar sebanyak satu suku orbitnya.

Hanya bahagian kanan sahaja dinampak sebanyak 50%

• Berlaku di antara Bulan separa dan Bulan purnama

• Lebih daripada separuh Bahagian Bulan menghadap Bumi adalah terang.

Sebelah kanan bulan boleh dilihat sebanyak 51­ 99%

• Berlaku dua minggu selepas anak bulan.

• Ini berlaku apabila Bumi, Bulan dan Matahari adalah sebaris

• Bahagian terang Bulan menghadap Bumi

Sepenuhnya dinampak

• Fasa ini adalah di antara Bulan Purnama dan suku yang ketiga

• Bulan adalah terang di sebelah kiri Sebelah kiri nampak sebanyak 51 – 99%

• Fasa ini berlaku seminggu selepas Bulan Purnama.

• Separuh di sebelah kiri Bulan adalah di antara Bumi.

Sebelah kiri Bulan nampak sebanyak 50%

• Ini Fasa terakhir bulan sebelum anak bulan muncul.

• Bulan Sabit lama bermaksud bulan ini berkurangan dari segi saiz sebelah kiri untuk membentuk bulan sabit yang baru.

Sebelah kiiri Bulan nampak sebanyak 1­ 49%

Page 106: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

104

A B C D

E F G H

Page 107: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

105

7.2.1.4 Inkuiri Penemuan

Pengajaran inkuiri memerlukan guru berkemahiran dan berpengetahuan berkaitan isi kandungan dan pedagogi saintifik supaya dapat merangka pengalaman pembelajaran yang mencabar murid bagi membentuk dan mencadangkan soalan, membentuk pembelajaran melalui perbincangan sesama sendiri dan orang lain.

Salah satu cara pendekatan inkuiri ialah menyampaikan pembelajaran sains sebagai masalah yang perlu diselesaikan dan bukan fakta yang harus dihafal.

Pengajaran inkuiri membimbing murid melalui pengalaman. Murid membina kefahaman berkenaan idea­idea saintifik melalui pengalaman terus dan interaksi dengan bahan­bahan manipulatif, membuat rujukan, dan berbincang sesama sendiri.

Contoh aktiviti:

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah

Tahun : 6

Tema : Menyiasat Daya dan Tenaga

Topik : Pergerakan

Sumber P & P : bola ping pong, kertas pasir (kotak dan pasir), kaca , papan kayu

Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari bahawa daya menambahkan

kelajuan objek yang bergerak, menyebabkan objek pegun mula bergerak dan mengubahkan arah gerakan objek

Hasil Pembelajaran :

Pada akhir pelajaran, murid akan dapat:

a) menyatakan dengan betul kesan geseran terhadap pergerakan objek

Strategi P & P : Inkuiri Penemuan

Prosedur aktiviti:

a) Semua murid diberi satu lembaran kerja untuk dijawab selepas aktiviti. b) Murid membentuk kumpulan kecil ( 5­6 orang) c) Setiap kumpulan dibekalkan 3 biji bola ping pong dan 3 jenis permukaan

yang berbeza d) 3 orang ahli kumpulan akan melepaskan bola ping pong secara serentak.

Ahli kumpulan yang lain memerhati kelajuan pergerakan bola ping pong tersebut.

e) Murid menjawab soalan­soalan dalam Lembaran Kerja D yang disediakan.

Page 108: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

106

Lembaran Kerja D:

Arahan:

1. Letakkan 3 papan yang mempunyai permukaan yang berbeza pada satu garisan permulaan.

2. Lepaskan 3 biji bola ping pong secara serentak di bahagian atas papan. 3. Perhatikan bola ping pong yang mana akan sampai di hujung papan dahulu.

Bola Ping Pong

Papan

MEJA

Bil. Jenis permukaan papan Kelajuan Bola Ping Pong 1 Permukaan Berpasir 2 Permukaan kaca 3 Permukaan papan kayu

4. Apakah tujuan penyiasatan ini?

5. Pada pendapat anda permukaan mana yang paling memperlahankan pergerakan?

6. Berikan sebab bagi jawapan anda.

7. Padankan yang berikut dengan betul

Apakah yang dimalarkan? . • Jenis permukaan

Apakah yang diubah . • Jisim Bola Ping Pong

Apakah yang diperhatikan . • Kelajuan pergerakan bola

8. Apakah kesimpulan anda ?

Selain daripada menjalankan eksperimen, teknik berbincang, tunjuk cara, dan pembelajaran kolaboratif juga boleh dilaksanakan.

Page 109: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

107

7.2.1.5 Pembelajaran Berasaskan Projek (Project­Based Learning­PBL)

PBL merupakan satu aktiviti pembelajaran yang menggunakan kaedah pemusatan murid di mana guru memberi satu tajuk masalah untuk dibincangkan oleh murid.

Projek ialah penyiasatan yang teratur, pembinaan atau tugasan yang menuju ke suatu tujuan yang tertentu. Projek boleh dilakukan oleh seorang sahaja atau kumpulan kecil yang terdiri daripada dua atau tiga orang, dengan bimbingan minimum daripada guru. Projek boleh dijalankan untuk menjelaskan, melanjutkan atau mengaplikasikan sesuatu konsep dan menyebabkan murid­murid menggunakan proses sains.

Projek boleh dijalankan mengikut keperluan tajuk yang diajar. Selain itu projek boleh diadakan mengikut minat dan keupayaan murid terutama murid bermasalah pembelajaran. Tugas guru adalah menyediakan pilihan projek yang realistik, memberi garis panduan, mencadangkan bentuk persembahan dan memantau progress pelaksanaan dari semasa ke semasa.

Contoh aktiviti:

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Sains Sekolah Rendah

Tahun : 4

Tema : Menyiasat Alam Kehidupan

Topik : Proses Kehidupan

Sumber P&P: Pita pengukur, masking tape, benang atau tali

Pengetahuan sedia ada:

Pelajar telah mengetahui bahawa setiap benda hidup akan membesar.

Hasil Pembelajaran: Di akhir proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar akan dapat:

a. Mengetahui bagaimana kaedah asas untuk menentukan usia sebatang pokok. b. Mengaplikasikan kemahiran manipulatif.

Strategi P&P: Pembelajaran Berasaskan Projek

Kaedah:

a. Kenal pasti pokok untuk ditentukan usianya. Catatkan nama pokok dalam jadual yang dilampirkan.

b. Letakkan sekeping “ masking tape” di batang pokok dengan jarak 2 meter dari tanah. Gunakan pita pengukur.

c. Ukur lilit batang pokok tersebut bermula dari kawasan yang telah diletakkan “ masking tape” dengan menggunakan pita pengukur.

d. Catatkan bacaan dalam jadual. e. Ulang langkah 1­4 pada pokok yang lain yang hendak ditentukan usianya.

Page 110: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

108

Jadual

Nama pokok Diameter Usia pokok

Kawasan:

Analisis:

1. Mengira usia pokok. Dengan menganggap ukur lilit pokok membesar sebanyak 2.5 cm setahun, maka usia pokok boleh ditentukan dengan menggunakan formula berikut:

Usia pokok= Ukur lilit batang pokok ( cm) 2.5

2. Kira dan catat semua usia pokok yang telah anda kenal pasti di ruang kanan jadual. 2.1 Berapakah usia pokok yang paling muda dalam aktiviti ini? 2.2 Berapakah usia pokok yang paling tua dalam aktiviti ini? 2.3 Kenalpasti tahun yang paling banyak pokok hidup daripada aktiviti ini? 2.4 Lakukan sedikit kajian, mengapa ukur lilit pokok bertambah setiap tahun?

Nota untuk guru: Aktiviti ini tidak sesuai untuk pokok berkayu keras yang tua.

Page 111: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

109

7.2.2 Sumber­sumber untuk P&P Sains

Sumber P&P boleh dihasilkan oleh guru sendiri, atau dengan menggunakan peralatan yang terdapat dalam bilik darjah dan bilik sains sekolah. Selain itu guru juga boleh menggunakan sumber komuniti atau menguruskan projek kerja lapangan di luar bilik darjah. Berikut adalah beberapa contoh sumber pengajaran dan pembelajaran sains sekolah pedalaman:

­ model (contoh benda maujud yang terdapat di sekitar kawasan pedalaman, hutan / kampung)

­ bahan terbuang (botol, plastic, surat khabar, dll) ­ persekitaran sekolah, ­ dapur, rumah (family science) ­ permainan tempatan ­ lawatan / projek atau kajian lapangan ­ elemen teknologi (Astro, parabola, kenderaan, bot berenjin, generator, dll)

Nota: Guru­guru boleh memikirkan contoh­contoh lain yang berkaitan dan mudah terdapat di pedalaman.

7.3 Tugasan dan latihan

Tugasan dalam kumpulan kecil)

Berdasarkan kepada pengalaman anda di kawasan pedalaman, rancangkan satu aktiviti P&P dengan memilih satu atau dua hasil pembelajaran dalam Huraian Sukatan Mata pelajaran Sains Sekolah Rendah. Berdasarkan strategi P&P yang sesuai sediakan satu aktiviti P&P untuk pembentangan kumpulan nanti. Penggunaan sumber alam sekitar di kawasan pedalaman amatlah digalakkan. Setiap kumpulan juga digalakkan mengguna strategi P&P yang berbeza. Contoh­ contoh sumber yang digunakan juga perlu disertakan.

7.4 Pembentangan tugasan / latihan

Setiap kumpulan yang membentang akan dinilai oleh pensyarah serta rakan­rakan daripada kumpulan lain dengan menggunakan borang penilaian yang disediakan.

Page 112: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

110

Borang Penilaian Kumpulan Sendiri

Nama ahli _________________________________________

Tajuk Tugasan _____________________________________

Tarikh ___________________

Peranan kumpulan anda:

Menghabiskan tugasan tepat pada masa Ya Tidak

Semua ahli bekerja sama Ya Tidak

Berjaya menghabiskan tugasan dengan baik Ya Tidak

Komen:

Sumbangan ______________________________:

Page 113: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

111

1.

2.

Komen lain:

Page 114: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

112

Borang Penilaian Pembentangan Aktiviti Kumpulan

Nama kumpulan:

1. Kekuatan yang ada pada kumpulan ini? (nyatakan sebab)

2. Apakah unsur P&P yang paling berjaya dalam aktiviti ini?

3. Apakah penambahbaikan yang perlu ada? (nyatakan sebab)

Page 115: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

113

Rujukan:

Faujan H. Ahmad, Alias Abdullah & Nur Huda Faujan. 2008. Nexus Science UPSR. Sasbadi Sdn. Bhd. Petaling Jaya.

Zurida Ismail, Syarifah Norhaidah Syed Idros & Mohd. Ali Samsudin. 2005. Kaedah Mengajar Sains. PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.

Modul Program Pembelajaran Sains, Teknologi dan Inovasi untuk Pendidik. 2008. Pusat Sains Negara. Kuala Lumpur.

Page 116: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

114

UNIT 8: PEDAGOGI MATEMATIK (SEKOLAH PEDALAMAN)

8.1 Pengenalan Pedagogi Matematik Sekolah Pedalaman (1 jam)

Asas Matematik adalah salah satu pembinaan blok kepada semua bentuk pendidikan rendah. Pembelajaran untuk berfikir secara matematik adalah penting dalam dunia kehidupan kita. Kemahiran ini adalah amat penting dalam dunia pekerjaan. Kuasa matematik begitu besar sekali dan ianya boleh membawa hasil dan kemajuan dalam kehidupan dan juga boleh membawa kemusnahan jika berlaku kesalahan. Demikian juga kebolehan menyoal soalan yang betul dan mengenal pasti kesalahan adalah faktor penting yang akan menentukan masa depan kita.

Matematik asas mengandungi satu set terdiri daripada bahagian­bahagian yang digabungkan sebagai asas untuk membentuk kemahiran matematik yang lebih tinggi. Asas matematik dibahagikan kepada dua komponen iaitu komponen perkiraan dan komponen penyelesaian masalah. Perkiraan adalah manipulasi dari nombor­nombor yang mengikut peraturan preset untuk menentukan ramalan dapatan. Ianya bermaksud hanya satu hasil atau jawapan yang boleh diterima. Ia dibahagikan kepada empat bidang kemahiran iaitu kesediaan, fakta nombor, perkiraan nombor bulat dan pecahan.

Penyelesaian masalah adalah aplikasi kemahiran­kemahiran pengiraan yang telah dipelajari yang merangkumi cara berfikir bagi memahami beberapa situasi yang tidak diketahui. Masalah ini dapat dilaksanakan menggunakan pelbagai strategi.

8.1.1 Kajian Sukatan Pelajaran Matematik Sekolah Rendah

Kandungan sukatan pelajaran Matematik sekolah rendah adalah seperti yang ditunjukkan dalam jadual berikut:

Bil Topik Sub­topik Kemahiran

1

NOMBOR

Nombor Bulat

• Perbandingan kuantiti. • Nombor bulat hingga tujuh digit. • Penganggaran dan pembundaran. • Operasi tambah, tolak, darab dan

bahagi melibatkan nombor bulat. • Gabungan dua operasi termasuk tanda

kurung.

Pecahan

• Pengenalan pecahan. • Pecahan Wajar. • Pecahan Setara. • Pecahan Tak Wajar. • Nombor Bercampur. • Perbandingan nilai pecahan. • Operasi tambah dan tolak melibatkan

pecahan.

Page 117: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

115

Bil Topik Sub­topik Kemahiran

• Operasi darab pecahan dengan nombor bulat.

• Gabungan dua operasi tambah dan tolak melibatkan pecahan.

Perpuluhan

• Pengenalan perpuluhan. • Penukaran pecahan kepada nombor

perpuluhan dan sebaliknya. • Perbandingan nombor hingga tiga

tempat perpuluhan. • Operasi tambah dan tolak melibatkan

perpuluhan. • Operasi darab dan bahagi perpuluhan

dengan nombor bulat. • Gabungan dua operasi tambah dan

tolak melibatkan perpuluhan.

Peratus

• Pengenalan peratus. • Penukaran pecahan dan nombor

perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya.

• Penentuan nilai peratus. • Penggunaan peratus.

2

WANG Wang

• Pengenalan mata wang. • Penentuan nilai wang. • Operasi tambah, tolak, darab dan

bahagi melibatkan wang. • Gabungan dua operasi tambah dan

tolak melibatkan wang. 3

UKURAN

Masa dan Waktu

• Pengenalan masa dan waktu. • Pernyataan waktu termasuk sistem 12

jam dan 24 jam. • Penentuan tempoh masa. • Operasi tambah, tolak, darab, dan

bahagi melibatkan masa dan waktu.

Panjang

• Pengenalan unit panjang. • Pengukuran dan penganggaran. • Penukaran unit panjang. • Operasi tambah, tolak, darab, dan

bahagi melibatkan panjang.

Timbangan Berat

• Pengenalan unit timbangan berat. • Penimbangan dan penganggaran. • Penukaran unit timbangan berat. • Operasi tambah, tolak, darab, dan

bahagi melibatkan timbangan berat.

Isi padu Cecair

• Pengenalan unit isi padu cecair. • Penyukatan dan penganggaran. • Penukaran unit isi padu cecair. • Operasi tambah, tolak, darab dan

bahagi melibatkan isi padu cecair. 4 BENTUK Bentuk Dua • Jenis bentuk dua matra: Segi empat

tepat, segi empat sama, segi tiga

Page 118: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

116

Bil Topik Sub­topik Kemahiran

DAN RUANG

Matra sama kaki, segi tiga sama sisi, segi tiga bersudut tegak dan bulatan.

• Ciri­ciri bentuk dua matra. • Lukisan bentuk dua matra. • Perimeter segi empat dan segi tiga. • Luas segi empat tepat, segi empat

sama, segi tiga • sama kaki, segi tiga sama sisi dan segi

tiga bersudut tegak.

Bentuk Tiga Matra

• Jenis bentuk tiga matra: kubus, kuboid, pyramid tapak segi empat sama, piramid tapak segi empat tepat, pyramid tapak segi tiga sama sisi, prisma, sfera, silinder dan kon.

• Ciri­ciri bentuk tiga matra. • Lukisan bentuk tiga matra. • Isi padu kubus dan kuboid.

5

STATISTIK

Purata • Pengenalan purata. • Pengiraan purata.

Perwakilan Data

• Pungutan data. • Piktograf dan carta palang. • Maklumat daripada piktograf dan carta

palang. • Pembinaan piktograf dan carta palang.

8.2 Aplikasi Pedagogi Matematik Sekolah Pedalaman

8.2.1 Pendekatan Kontekstual dan Konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Sekolah Pedalaman

Pendekatan Kontekstual dan konstruktivisme merupakan dua jenis Pendekatan yang sesuai diamalkan bagi subjek Matematik di sekolah pedalaman. Kedua­dua pendekatan ini dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan murid pedalaman kerana ia berasaskan persekitaran murid dan aktiviti yang berpusatkan murid serta sumber pengajaran pembelajaran.

a. Pendekatan Kontekstual

i. Pengenalan

Untuk membantu guru menjelaskan definisi pembelajaran kontekstual, menghuraikan teori pembelajaran kontekstual, membincangkan kaedah­kaedah pembelajaran kontekstual dan mengaplikasikan pembelajaran kontekstual ke dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas agar murid yang berkualiti dapat dihasilkan.

Page 119: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

117

Pembelajaran kontekstual merupakan satu model dinamik dan terbuka. Pembelajaran kontekstual memastikan pelajar disediakan peluang untuk menjadikan pembelajaran bermakna melalui pengalaman dan informasi, dan menggunakan pengalaman serta informasi demi membina pengetahuan sendiri. Pemahaman pelajar menjadi semakin jelas apabila mereka berupaya mengaitkan pengetahuan yang diperoleh dalam bilik darjah dapat diaplikasikan dengan situasi di luar konteks bilik darjah.

Pembelajaran kontekstual mempertimbangkan interaksi antara pelbagai tahap dan unsur pengajaran. Ini memerlukan proses pembelajaran yang luwes dan tidak mengikut susunan bukan kontekstual yang berbentuk artifisial.

ii. Definisi Pembelajaran kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti hands – on dan minds – on.

iii. Teori Mengikut teori pembelajaran kontekstual, pembelajaran hanya berlaku apabila pelajar dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan cara yang bermakna dalam rangka minda mereka. Teori pembelajaran kontekstual adalah berdasarkan unsur­unsur berikut:

• Konteks pembelajaran yang pelbagai – budaya, sosial, psikologi, fizikal

• Kepelbagaian persekitaran pembelajaran ­ Bilik darjah, Makmal, Tempat kerja, Kehidupan harian

• Kepelbagaian disiplin ilmu – Matematik, Sains, Komunikasi, Kemanusiaan

Unsur­unsur tersebut menegaskan bahawa pembelajaran akan menjadi lebih berkesan jika maklumat disampaikan dalam konteks yang pelbagai dan bermakna kepada murid. Teori ini juga menegaskan bahawa penekanan perlu diberi kepada kepelbagaian persekitaran pembelajaran untuk menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Pendekatan kontekstual juga merentas pelbagai disiplin ilmu seperti Matematik, Sains, Komunikasi, Kemanusiaan, Teknikal dan Vokasional.

iv. Kaedah­Kaedah Pembelajaran Kontekstual Dalam proses pembelajaran secara kontekstual, pelajar akan melalui satu atau lebih daripada kaedah­kaedah pembelajaran berikut , ia dapat diringkaskan menjadi “REACT” • Relating (Menghubung kait):

Pembelajaran dalam konteks menghubungkaitkan pengetahuan baru dengan pengalaman hidup merupakan suatu bentuk pembelajaran kontekstual yang biasanya berlaku di kalangan kanak­kanak. Apabila kanak­kanak membesar, adalah menjadi lebih sukar untuk menyediakan konteks pembelajaran yang bermakna. Kurikulum yang cuba menempatkan pembelajaran

Page 120: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

118

dalam konteks pengalaman hidup mesti menumpukan perhatian pelajar kepada taakulan, peristiwa dan keadaan harian. Kemudiannya, taakulan, peristiwa dan keadaan harian itu dipautkan dengan maklumat baru untuk penyelesaian sesuatu masalah. Contoh murid melakukan aktiviti mengutip sampah di sekitar sekolah untuk menanam sikap cintakan kebersihan. Menerusi pengalaman ini murid dapat mengaitkan aktiviti yang dilakukan oleh ibu bapa mereka semasa membersihkan kawasan tempat tinggal mereka setiap hari.

• Experiencing (Mengalami): Pengalaman ­ pembelajaran dalam konteks eksplorasi, penemuan dan reka cipta ­ merupakan nadi pembelajaran kontekstual. Walaupun pelajar­pelajar boleh dimotivasikan dengan strategi P&P seperti video, naratif, atau aktiviti berasaskan teks, tetapi mereka masih merupakan bentuk pembelajaran yang pasif secara bandingannya. Pembelajaran adalah lebih berkesan sekiranya pelajar­pelajar dapat memanipulasikan alatan dan bahan serta melakukan bentuk penyelidikan yang aktif.

• Applying (Mengaplikasikan): Mengaplikasikan konsep dan informasi dalam konteks untuk digunakan dalam situasi yang lain. Dalam kursus pembelajaran kontekstual, aplikasi sering berdasarkan aktiviti pekerjaan. Ini boleh dilakukan dengan teks, video, makmal dan amali. Kebanyakan sekolah akan mengadakan lawatan kilang, mentoring dan latihan kerja.

• Cooperating (Bekerjasama): Pembelajaran dalam konteks berkongsi, bertindak balas, dan komunikasi dengan pelajar lain ­ merupakan strategi P&P yang utama dalam pembelajaran kontekstual. Pengalaman bekerjasama bukan sahaja membantu kebanyakan pelajar mempelajari bahan pengajian, malah ia juga dengan konsisten dengan fokus dunia sebenar tentang pengajaran kontekstual. Majikan mementingkan pekerja yang boleh berkomunikasi, berkongsi maklumat dan bekerja dengan selesanya dalam pasukan di tempat kerja.

• Transferring (Memindahkan): Pembelajaran sesuatu isi dalam konteks pengetahuan yang sedia ada, atau memindahkannya adalah berlandaskan apa yang telah diketahui pelajar. Pendekatan ini menyerupai RELATING iaitu ia berasaskan perkara­perkara yang lazim dan diketahui. Secara tradisinya, kebanyakan pelajar menghadapi situasi pembelajaran yang baru tanpa sebarang kaitan dengan pengetahuan sedia adanya. Guru boleh membantu meningkatkan keyakinan pelajar dengan menyediakan panduan yang dapat menghubungkan pengalaman pembelajaran baru dengan apa yang telah diketahui pelajar. Contoh murid mempelajari cara untuk mendapatkan sudut tegak dengan menggunakan Teorem Pythagoras. Murid boleh memindahkan pengetahuan segi tiga bersisi 3m, 4m dan 5m untuk menghasilkan sudut tegak dalam aktiviti mengecat garisan gelanggang permainan.

Page 121: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

119

v. Kumpulan Murid Yang Sesuai Untuk Pembelajaran Kontekstual Terdiri dari kumpulan yang sederhana, cenderung kepada aplikasi konsep, terdorong melakukan aktiviti hands­on dan tidak yakin mempelajari Matematik secara abstrak.

vi. Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Kontekstual ini memerlukan:

• Motivasi Bertujuan untuk menarik minat dan mencetuskan idea asas terhadap sesuatu tajuk yang akan dibincangkan. Contoh mata pelajaran Sejarah, tajuk darurat – guru boleh memperdengarkan rakaman bunyi tembak menembak berserta jeritan sebagai motivasi.

• Pemahaman Ia merangkumi kemahiran murid yang berkaitan dengan tajuk yang dipelajari. Kaedah penyampaian maklumat harus dipelbagaikan agar dapat menarik minat murid terhadap sesuatu konsep itu. Murid diberikan kebebasan mengutarakan perkara­perkara yang berkaitan. Ini boleh dilakukan dengan bacaan, perbincangan kumpulan dan membuat kajian.

• Kemahiran Pengetahuan baru yang diperoleh murid dapat diaplikasikan bagi mencetuskan pemikiran murid dan dengan itu dapat menyelesaikan masalah harian. Contoh selepas muris mempelajari cara penggunaan ensiklopedia, guru menanyakan soalan yang akan mendorong murid menggunakan ensiklopedia sebagai rujukan.

• Penilaian Penilaian boleh dilakukan dengan cara lisan, pemerhatian, perubahan sikap dan bertulis. Aktiviti boleh dilakukan dengan cara kuiz, perbincangan kumpulan dan penyediaan portfolio.

vii. Kesimpulan

Pembelajaran hanya akan berlaku apabila murid dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan cara yang bermakna kepada mereka. Minda seseorang akan cuba mencari makna dalam konteks dengan membuat hubung kait yang bermakna dan relevan dalam persekitarannya. Teori Pembelajaran Kontekstual menumpukan kepada kepelbagaian aspek persekitaran pembelajaran sama ada di bilik darjah, makmal, tempat kerja atau kehidupan harian. Teori ini menggalakkan pendidik memilih atau mewujudkan persekitaran pembelajaran yang merangkumi pelbagai pengalaman sama ada dalam konteks sosial, budaya, fizikal atau psikologi untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang dihasratkan.

Pendekatan kontekstual merupakan suatu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang mencabar, berkesan dan menyeronokkan, seterusnya dapat menyumbang ke arah pemeringkatan penguasaan kemahiran dan prestasi murid.

Page 122: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

120

Dalam proses pembelajaran secara kontekstual, objektif pembelajaran dapat dicapai melalui pelbagai bentuk. Antara bentuk yang diutarakan adalah menghubung kait, mengalami, mengaplikasikan, bekerjasama dan memindahkan. Setiap bentuk yang dibincangkan harus mengaitkan pembelajaran dengan pengalaman dan persekitaran. Murid yang melalui kaedah pembelajaran secara kontekstual berupaya mengaitkan apa yang dipelajari dan mengaplikasikannya kepada situasi lain. Pembelajaran kontekstual yang efektif memerlukan gabung jalin atau interaksi di antara kurikulum, kaedah pengajaran, situasi dan masa. Penglibatan masyarakat dan industri dalam merancang strategi untuk menjayakan wawasan bersama dengan pihak sekolah sangat penting. Oleh itu sekolah, industri dan masyarakat perlu bersedia menerima perubahan dalam menjayakan pengajaran dan pembelajaran secara kontekstual.

b. Pendekatan Konstruktivisme

Pembelajaran secara konstruktivisme penting dalam sistem pendidikan hari ini.

“In the constructivist theory the emphasis is placed on the learner or the student rather than the teacher or the instructor. It is the learner who interacts with objects and events and thereby gains an understanding of the features held by objects or events. The learner, therefore, constructs his/her own conceptualisations and solutions to problems. Learner autonomy and initiative is accepted and encouraged.” (Sushkin, N., 1999)

i. Kelebihan pembelajaran secara konsturktivisme :

• Murid lebih berfikir ­ untuk menyelesaikan masalah, menjana idea, dan membuat keputusan yang bijak dalam menghadapi pelbagai kemungkinan dan cabaran

• Murid lebih faham – kefahaman murid tentang sesuatu konsep dan idea lebih jelas apabila mereka terlibat secara langsung dalam pembinaan pengetahuan baru.

• Murid lebih ingat – Setelah memahami sesuatu konsep, murid akan dapat mengingati lebih lama konsep tersebut kerana mereka terlibat secara aktif dalam mengaitkan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru.

• Murid lebih Yakin – murid diberi peluang untuk membina kefahaman mereka tentang sesuatu. Ini menjadikan mereka lebih yakin kepada diri sendiri dan berani menghadapi and menyelesaikan masalah dalam situasi baru.

• Murid lebih berkemahiran sosial – murid diberi peluang untuk berinteraksi dengan rakan­rakan dan guru dalam membina pengetahuan mereka.

Page 123: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

121

• Murid lebih seronok – murid diberi peluang untuk berinteraksi dengan rakan­rakan dan guru dalam membina pengetahuan mereka.

ii. Peranan yang dimainkan oleh seorang guru konstruktivis adalah seperti berikut :

• menggalakkan murid menerangkan lebih lanjut jawapan kepada soalan yang ditanya.

• menggalakkan penemuan oleh murid melalui pertanyaan soalan bercapah .

• menggalakkan murid menerangkan idea mereka serta menghargai pandangan mereka.

8.2.2 Contoh­contoh aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan pendekatan kontekstual dan konstruktivisme dalam pedagogi sekolah pedalaman seperti yang disenaraikan berikut:

BIL AKTIVITI BAHAN/SUMBER KEMAHIRAN MATEMATIK CATATAN

1 Pertandingan Melastik/ menyumpit

• Kad/daun nombor • Gelang getah/ sumpit/lastik

• Tanah liat

• Mengenal nombor • Operasi penambahan • Operasi tolak

• Pendekatan kontekstual

2 Anyaman • Mengkuang/daun kelapa

• Konsep/rumus luas • Konsep/rumus perimeter • Pecahan • Peratus (10 x 10 grid) • Perpuluhan

• Anyaman tikar • Corak segi empat sama

• Pendekatan konstruktivisme

3 Main lompat­ lompat (Skiping)/ Sepak bulu ayam

• Tali /rotan • Gelang getah • Bulu ayam

• Membilang • Gandaan • Mengukur masa

• Pendekatan kontekstual

• Kolaborasi

4 Pertandingan Lompat jauh/ parit

• Rotan • Pita ukur/ pembaris meter

• Menganggar jarak • Mengukur jarak dengan unit sebarangan

• Mengukur jarak dengan unit metrik

• Pendekatan kontekstual

5 Garis nombor • Biji getah • Dawai/bambu

• Membilang • Operasi tambah, tolak, darab dan bahagi

• Pendekatan kontekstual

6 Dekak­dekak • Biji getah • Dawai/bambu

• Membilang • Operasi tambah dan tolak dengan/tanpa mengumpul semula

• Perpuluhan • Nilai tempat

• Pendekatan kontekstual

Page 124: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

122

BIL AKTIVITI BAHAN/SUMBER KEMAHIRAN MATEMATIK CATATAN

7 Tamu Tani • Hasil­hasil masyarakat setempat

(buah, sayur, ikan masin, ulam)

• Menyelesaikan masalah harian melibatkan wang

• Mengumpul data (Statistik asas)

• Kontekstual • Main peranan

8 Pertandingan dart

• Bulu ayam • Paku • Gelang getah • plastisin

• Mengenal nombor • Penambahan • Pendaraban

• Kontekstual

9 Pertandingan Main gelang getah

• Gelang getah • Membilang • Ukuran panjang • Mengumpul/Perwakilan data

• Kontekstual

10 Penyelesaian Masalah berbentuk cerita

• Daun • Batu • Biji getah

• Penyelesaian masalah melibatkan 4 operasi asas

• Kontekstual • Simulasi

8.2.3 Contoh Cara pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pelajaran:

Aktiviti 1: Anyaman Hasil Pembelajaran: Menemui rumus luas segi empat Tahun: 4

Sumber/Bahan: 1. Daun mengkuang/pandan/kelapa 2. Kertas berbentuk L

Prosedur: 1. Guru membekalkan daun mengkuang/pandan/kelapa yang terdapat di persekitaran

murid. Lebar daun hendaklah sama. 2. Dalam kumpulan 2 – 3 orang, murid diminta membina satu anyaman menggunakan

daun tersebut (grid segi empat sama bersaiz 10 x 10 unit persegi) berpandukan tunjuk cara guru.

3. Murid diminta untuk mengira jumlah bilangan unit segi empat sama dalam anyaman mereka.

4. Murid diminta mengira jumlah bilangan unit segi empat sama untuk panjang dan lebar anyaman.

5. Guru mengedarkan jadual seperti berikut;

BENTUK JUMLAH BILANGAN UNIT PERSEGI SEGI EMPAT

SAMA

BILANGAN UNIT SEGI EMPAT SAMA (LEBAR)

BILANGAN UNIT SEGI EMPATSAMA

(PANJANG) 1 100 10 10 2 3 4

Page 125: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

123

6. Dengan menggunakan kertas berbentuk L yang disediakan oleh guru, murid diminta menutup sebahagian permukaan anyaman untuk membentuk segi empat pelbagai saiz (sekurang­kurangnya tiga bentuk).

7. Untuk setiap segi empat yang dibentuk, murid akan mengulangi langkah 3 dan 4, dan merekodkan kiraan bilangan unit segi empat yang disediakan.

8. Berdasarkan jadual, murid dikehendaki mendapatkan hubungan di antara jumlah bilangan unit segi empat sama, dengan bilangan unit segi empat sama untuk panjang dan lebar bagi setiap bentuk.

9. Guru membuat kesimpulan tentang perkaitan dalam aktiviti 8 dengan memperkenalkan rumus luas segi empat sama dan segi empat tepat seperti berikut;

Luas segi empat sama/tepat = panjang x lebar

Aktiviti 2: Permainan main gelang getah

Hasil Pembelajaran: Membilang

Tahun: 1 ­ 2

Sumber/Bahan: 1. Gelang getah 2. Kertas skor 3. Ranting kayu

Prosedur: 1. Dalam kumpulan seramai 3 orang murid, guru membekalkan 20 gelang getah

kepada setiap murid. 2. Guru memacak 2 batang ranting kayu secara selari dan diikat satu gelang getah

menghubungkan kedua­dua ranting tersebut sebagai palang. 3. Arahan pertandingan;

• Ahli kumpulan membuat persetujuan tentang bilangan gelang getah yang hendak pertaruhkan. Contohnya 10 getah setiap murid.

• Getah dikumpulkan dan disusun di atas palang. • Ahli kumpulan membuat persetujuan untuk menentukan jarak dan

menentukan giliran dengan cara yang kreatif contohnya menghumban gelang getah ke garisan tertentu. Getah yang paling hampir dengan garisan merupakan pemain pertama dan terjauh dari garisan atau terkena garisan sebagai giliran terakhir.

• Dari garisan yang ditetapkan peserta secara bergilir akan melastik gelang getah di atas palang. Getah yang terjatuh akan menjadi miliknya.

• Permainan berterusan mengikut masa yang ditetapkan. Contohnya 10 minit. • Pemenang ditentukan berdasarkan bilangan gelang getah yang diperoleh.

Rajah:

Garisan Melastik

Ranting kayu

Palang getah

Page 126: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

124

Aktiviti 3: Menggunakan Dekak­dekak

Hasil Pembelajaran: Operasi tambah dan tolak dengan/tanpa mengumpul semula

Tahun: 2

Sumber/Bahan: Biji getah /warna/Dawai/bambu/buluh /papan/ sepit

Prosedur: 1. Guru membekalkan biji getah dan dawai atau bambu (buluh) terdapat di

persekitaran kampong. 2. Dalam kumpulan 3 orang, murid diminta membina satu dekak­dekak berpandukan

tunjuk cara guru seperti Rajah 1. 3. Murid­murid diminta menggunakan dekak­dekak untuk membuat operasi tambah dan

tolak dengan/tanpa mengumpul semula seperti jadual berikut:

Bil Operasi ayat matematik Jawapan

1 27+ 12 = 39

2 17 + 5 =

3 45­ 34 =

4 25­17 =

Sepit

Buluh Diraut

Biji Getah

Buluh

Rajah 1 : Dekak­dekak

4. Guru memberi lembaran kerja menyelesaikan masalah yang berkaitan operasi tambah dan tolak.

Getah gelang

tens ones

Tambah biji getah pada tiang dekak mengikut nilai tempat

Page 127: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

125

Aktiviti 4: Penyelesaian masalah berbentuk cerita

Hasil Pembelajaran: Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi tambah dan tolak dengan/tanpa mengumpul semula

Tahun: 2

Sumber/Bahan: 1. Biji getah berwarna 2. Buah­buahan 3. Bunga / daun/ batu kecil / lidi

Prosedur: 1. Guru membekalkan pembilang seperti yang disenaraikan oleh guru yang boleh

diperoleh di persekitaran kampong. 2. Guru memberi satu situasi masalah berdasarkan suasana kehidupan seharian.

Ah Lek seorang pekebun buah­buahan. Dia mengutip 3 biji buah durian pada awal pagi. Kemudian dia mengutip lagi sebanyak 5 biji pada sebelah petang. Berapakah jumlah biji durian dikutip oleh Ah Lek ?

3. Dengan menggunakan bahan yang disediakan, guru menunjukkan proses menyelesaikan masalah melalui simulasi. ( contoh : sehelai daun = sebiji durian )

4. Guru menunjukkan penyelesaian masalah berdasarkan Model Polya seperti berikut: Langkah 1: Apakah maklumat yang diberi? Langkah 2: Apakah operasi yang digunakan? Langkah 3: Selesaikan Langkah 4: Semak Jawapan.

5. Guru menunjukkan contoh lain yang melibatkan operasi tolak.

Basru ada 9 ekor ayam. 4 ekor ayam telah dicuri orang. Berapakah ekor ayam Basru yang tinggal ?

6 Dengan menggunakan bahan yang disediakan, guru menunjukkan proses menyelesaikan masalah melalui simulasi. ( contoh : sebiji batu = seekor ayam)

Page 128: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

126

7 Guru menunjukkan penyelesaian masalah berdasarkan Model Polya seperti dalam langkah 4 di atas.

Kaedah “ take­away”

8. Murid­murid diminta menyelesaikan masalah berbentuk cerita yang disediakan oleh guru dalam lembaran kerja seperti jadual berikut:

Bil Masalah berbentuk cerita Penyelesaian/ Ayat matematik

1 Emak beli dua biji nenas. Bapa beli tiga biji nenas. Berapakah biji nenas semuanya?

2 Bobie mahu memelihara 5 ekor arnab. Pakciknya telah berinya 2 ekor arnab. Berapakah ekor arnab lagi yang perlu Bobie beli?

3 Zubaidah beli lima biji kobis. Zainab beli dua biji kobis. Berapakah biji kobis Zubaidah lebih daripada kobis Zainab?

9. Guru memberi lembaran kerja menyelesaikan masalah berbentuk cerita yang berkaitan operasi tambah dan tolak.

8.3 Tugasan/latihan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Sekolah Pedalaman

Perbincangan kumpulan tentang aplikasi pendekatan Kontekstual dan Konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik sekolah pedalaman.

Arahan : Teliti senario di bawah ini untuk membuat tugasan / latihan bagi unit ini.

Kebanyakan murid­murid sekolah rendah di kawasan pedalaman menghadapi masalah pembelajaran matematik seperti berikut;

• Tidak menumpukan perhatian terhadap pengajaran guru di bilik darjah • Mengingat fakta asas • Memahami sesuatu konsep • Memadankan kuantiti suatu objek dengan angka • Tidak menyiapkan kerja rumah • Murid pasif

Berdasarkan senario di atas, anda dalam kumpulan berempat dikehendaki merancang satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran matematik dengan memilih satu atau dua hasil pembelajaran matematik sekolah rendah seperti yang terdapat dalam huraian sukatan pelajaran matematik sekolah rendah. Aktiviti tersebut hendaklah disesuaikan dengan persekitaran murid­murid sekolah pedalaman.

Berdasarkan kepada aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang, sediakan sumber pengajaran dan pembelajaran yang boleh menarik minat murid­ murid pedalaman mempelajari matematik dengan baik. Hasil bengkel anda akan dibentangkan mengikut kumpulan

Page 129: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

127

8.4 Pembentangan Tugasan / Latihan (2 Jam)

Setiap kumpulan diminta membentangkan tugasan/latihan. Di akhir sesi pembentangan, setiap pelajar perlu membuat refleksi kendiri. Pensyarah dan pelajar bersoal jawab tentang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dibentangkan dan mencatat maklum balas berdasarkan pemerhatian terhadap tugasan/latihan kumpulan lain di dalam jadual mengikut format yang disediakan seperti berikut.

Borang penilaian pembentangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kumpulan

Nama Kumpulan: ___________________________

Topik: ___________________________

Perkara Komen

Kelebihan

Page 130: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

128

Kelemahan

Cadangan penambahbaikan

Page 131: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

129

Rujukan:

Buku Konsep Dan Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Sekolah Rendah (1998), Published By BPG

L.W. Downes & D. Paling (1963). The Teaching Or Arithmetic In Tropical Primary Schools. Oxfor University Press:London

Pukal Latihan Penggunaan Bahan Manipularif Dalam Pengajaran Pembelajaran Matematik Sekolah Rendah, BPG

Troutman A.P., Lichtenberg B.K. (1982). Mathematics : A Good Beginning Strategies for Teaching Children ( 2 nd Edition ), Brooks/Cole Publishing Company, Monterey, California.

J.A. Shaw & S.S. Blake (1998). Mathematics for Young Children. Merrill Prentice­Hall: Columbus, Ohio

Nik Azis Nik Pa. (1999). Pendekatan konstruktivisme radikal dalam pendidikan matematik. Kuala Lumpur. Universiti Malaya.

Pusat Perkembangan Kurikulum (2001). Pembelajaran secara konstruktivisme. Kuala Lumpur.

Sushkin,N. (1999). [Online] Available: http://carbon.cudenver.edu/~mryder/itc_data/constructivism.html

Page 132: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

130

UNIT 9: PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

9.1 KONSEP PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

9.1.1 Pengenalan

Pentaksiran merupakan bidang untuk mendapatkan maklumat bagi mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh seseorang murid. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru perlu mengetahui maklumat yang dikumpulkan melalui pelbagai cara pengujian atau kaedah lain. Justeru, guru perlu menilai keberkesanan perancangan dan pengajarannya.

9.1.2 Definisi

Menurut Gronlund (1993), pentaksiran merupakan proses menentukan, mendapatkan dan memberikan maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya. Pentaksiran juga merupakan proses memerhati dan mencerap pembelajaran serta mengintepretasikan maklumat berhubung pembelajaran seorang murid. Kesimpulannya pentaksiran adalah satu proses mengumpulkan maklumat untuk merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan cara yang lebih berkesan.

Gay (1985) mengatakan penilaian adalah satu proses yang sistematik dalam pengumpulan dan analisis data untuk menentukan sama ada sesuatu objektif itu telah dicapai yang membolehkan sesuatu pertimbangan atau keputusan dibuat.

9.1.3 Tujuan Pentaksiran dan Penilaian

Tujuan utama pentaksiran ialah:

a) Memberi maklumbalas kepada murid untuk membaiki pencapaian. b) Mendapatkan maklumat yang berkualiti bagi membuat interpretasi yang sah

dan boleh dipercayai mengenai pembelajaran murid. c) Mengenal pasti jika murid memahami kurikulum yang diperlukan dan

mengajar semula jika murid tidak memahaminya. d) Memberi maklumat kepada ibubapa/penjaga tentang prestasi pembelajaran

anak/ anak jagaan mereka.

Dalam pendidikan khas pula tujuan pentaksiran dan penilaian adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai keupayaan dan pencapaian murid­murid bekeperluan khas. Pentaksiran dan penilaian bagi murid bermasalah pembelajaran seharusnya dijalankan secara individu dengan mengambilkira semua aspek seperti berikut:

a) Kemahiran kognitif § Kecerdasan § Memori

b) Kemahiran motor § Motor kasar § Motor halus

Page 133: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

131

c) Kemahiran persepsi § Persepsi visual § Persepsi auditori

d) Pencapaian akademik § Bacaan § Tulisan § Matematik

e) Kemahiran bahasa § Bahasa eskpresif § Bahasa reseptif

f) Tingkah laku g) Keadaan sosial dan emosi h) Kesihatan i) Pemeriksaan penglihatan j) Pemeriksaan pendengaran

9.2 INSTRUMEN PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

a) Pentaksiran Alternatif

Pentaksiran alternatif adalah berasaskan pendapat bahawa murid boleh membuat akses pembelajaran kendiri dan belajar dari proses penilaian tersebut. Kaedah ini memberi peluang kepada murid untuk menyemak sendiri perkembangan linguistik dan proses pembelajaran. Satu contoh pentaksiran alternatif ialah pentaksiran pencapaian (performance assessment) seperti bermain alat muzik, menari, mengguna alat sains, menyumpit, memancing ikan dan lain­lain.

Pentaksiran pencapaian adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan penilaian guru ketika murid sedang melakukan sesuatu aktiviti tingkah laku serta berinteraksi dengan orang lain. Pentaksiran pencapaian juga dikenali sebagai pentaksiran autentik kerana ia menilai kebolehan murid untuk melakukan sesuatu tugas dalam keadaan atau situasi yang sebenar (real life task/ situation). Pentaksiran jenis ini memberi peluang untuk mentaksir kreativiti, kemahiran merancang, kebolehan untuk mengintegrasikan pengetahuan dan kemahiran untuk bekerja dengan orang lain.

Pentaksiran alternatif boleh dilaksanakan dengan menggunakan senarai semak dan rubrik.

b) Ujian Saringan

• Ujian yang dijalankan untuk mengenal pasti kanak­kanak yang berisiko menghadapi masalah.

• Satu alat pengukuran yang menyeluruh membantu mengesan murid yang lemah.

• Untuk mengasing dan menentukan kumpulan murid • Dilaksanakan melalui ujian formal atau tidak formal sama ada secara individu

atau kumpulan

Page 134: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

132

• Dalam pendidikan pemulihan ujian saringan adalah satu instrumen pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam penguasaan kemahiran­kemahiran asas oleh murid pemulihan secara individu untuk mengikuti sesuatu program. Ianya dapat mengenal pasti murid­murid yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan.

c) Ujian Diagnostik

Ujian diagnostik adalah satu instrumen pengukuran yang membolehkan guru mengesan punca dan kawasan kelemahan secara spesifik yang dihadapi oleh seseorang murid. Tujuannya adalah untuk: • Mengenal pasti secara khusus kesulitan­kesulitan yang dihadapi oleh murid. • Mengenal pasti punca kegagalan murid untuk menguasai sesuatu kemahiran. • Mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut Kebolehan dan kawasan­

kawasan kesukaran yang dihadapi oleh murid. • Membantu guru merancang satu program pengajaran yang khusus ­ individu

atau kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik. • Membantu guru merancang objektif pengajaran. • Membolehkan guru merancang dan membina bahan bantu mengajar yang

bersesuaian mengikut tahap murid.

d) Analisis Tugasan

Bagi sebilangan murid, sesuatu tugasan yang diberi tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Hal ini kerana tugasan yang dilakukan sebenarnya terdiri darpada satu siri kemahiran kecil yang perlu dilakukan dengan jayanya sebelum menguasai tugasan atau kemahiran yang lebih berat. Murid mungkin hanya boleh melakukan sebahagian daripada kemahiran kecil tersebut.

Untuk mengajar murid menjalankan sesuatu tugasan dengan jayanya, kemahiran kecil yang masih tidak dapat dilakukan oleh murid perlu diajar. Guru perlu mengenal pasti apakah kemahiran­kemahiran kecil yang terdapat dalam sesuatu tugasan, dan kemudian menguji kebolehan murid menjalankan tugasan tersebut. Guru akan mengajar murid kemahiran­kemahiran kecil yang masih tidak dapat dikuasai oleh murid.

e) Portfolio

Pentaksiran portfolio merupakan satu cara pentaksiran yang amat popular digunakan dalam kalangan guru. Pentaksiran jenis ini dijalankan secara berterusan. Kelebihan cara pentaksiran ini ialah sampel­sampel kerja yang disimpan dalam portfolio boleh menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh murid dengan ketara. Sampel­sampel kerja tersebut boleh digunakan sebagai bukti pencapaiannya.

f) Pemerhatian

Pemerhatian merupakan satu alat yang biasa digunakan oleh guru untuk mengumpul maklumat khususnya yang berkaitan dengan tingkah laku seseorang murid. Pemerhatian yang dibuat perlu direkodkan dan terdapat beberapa cara untuk merekod hasil pemerhatian. Pemerhatian juga sesuai digunakan untuk mengumpul maklumat mengenai tingkah laku dan kemahiran sosial murid.

Page 135: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

133

g) Senarai semak Senarai semak merupakan instrumen pengumpulan maklumat yang berstruktur. Soalan­soalan spesifik dikemukakan dan responden hanya memilih jawapan mengikut pandangannya.

h) Temu bual Kaedah temu bual sesuai digunakan bagi mendapatkan maklumat berkaitan murid dengan cara menemu bual ibu bapa, guru­guru yang lain serta rakan sebaya murid.

i) Skala Pengkadaran

Bentuk skala pengkadaran hampir sama dengan senarai semak. Jika senarai semak memerlukan respon “ya atau tidak”, skala pengkadaran memerlukan satu skala persetujuan diberikan dan responden perlu memilih darjah persetujuannya.

9.3 CARA MEMBINA INSTRUMEN PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

9.3.1 Analisis Tugasan

Contoh aktiviti: Analisis Tugasan memberus Gigi

a) Picit tiub ubat gigi untuk mengeluarkan amaun yang wajar di atas berus b) Membuka pili air c) Berkumur d) Menggosok gigi dengan cara yang betul e) Membersihkan mulut dengan air selepas gigi diberus f) Menutup tiub ubat gigi g) Menyimpan berus gigi

9.3.2 Portfolio

Untuk memastikan supaya portfolio tidak menjadi tempat simpanan bagi semua hasil kerja murid, pembinaan portfolio mesti dirancang dengan teliti oleh guru. Di peringkat awal, guru perlu merancang apakah yang harus dimasukkan dalam portfolio dan sediakan satu garis panduan.

Garis panduan untuk membina portfolio adalah seperti berikut:

a) Senarai Isi Kandungan b) Penilaian guru terhadap kerja murid

o Contohnya : • Dalam bentuk jurnal • Dalam bentuk senarai semak • Dalam bentuk rakaman audio

c) Sampel­sampel kerja murid yang terpilih o Contohnya:

• Sampel kerja di peringkat permulaan • Sampel kerja selepas pengajaran dijalankan • Hasil kerja yang terbaik • Hasil kerja yang paling tidak memuaskan • Sampel kerja bagi kemahiran yang berlainan

d) Penilaian kendiri oleh murid e) Soal selidik tentang aspek­aspek tertentu berkaitan murid

Page 136: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

134

9.3.3 Skala Pengkadaran

Laporan Kemajuan Murid

1. Menunjukkan kemajuan 2. Masih perlu tunjuk kemajuan 3. Tidak tunjuk kemajuan 4. Belum diajar

Bil Kesediaan Membaca 1 2 3 4

1 Dapat membezakan persamaan dan perbezaan objek

2 Dapat membezakan persamaan dan perbezaan dalam gambar

3 Membaca dari kiri ke kanan

4 Mengenal warna

5 Dapat melihat dan mengingat objek dalam gambar

6 Dapah menghafal alamat dan nombor telefon

7 Mengetahui nama sendiri

8 Mengetahui hari lahir

9 Dapat menulis nama dengan tulisan yang tepat

10 Dapat memadan perkataan nama warna dengan warna

11 Dapat menggunakan gunting

Page 137: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

135

9.3.4 Senarai Semak

Contoh Senarai Semak Untuk Mengenal Pasti Masalah Tingkah Laku Murid

Nama Murid : Umur : Alamat Rumah : Telefon : Alamat Sekolah : Telefon : Tarikh dan waktu dijalankan :

Sila tandakan ( / ) pada ruang yang disediakan.

Bil Keterangan Ada Tiada Catatan

1) Perlakuan Agresif 1.1 Merosakkan harta benda sendiri/ orang lain 1.2 Selalu bergaduh/bertumbuk 1.3 Cepat marah/ meradang 1.4 Mengacau orang lain 1.5 Mencederakan diri 1.6 Panas baran 1.7 Perlakuan negatif berlaku dengan tiba­tiba (abrupt

behavior) 1.8 Hiperaktif

2) Perlakuan Pasif 2.1 memencilkan diri 2.2. sugul 2.3 terlalu pendiam 2.4 Terlalu malas 2.5 mudah terganggu perhatian 2.6 terlalu malu

3) Perlakuan Negatif Sosial 3.1 Mengusik 3.2 Bercakap bohong 3.3 Tidak menepati janji 3.4 Tidak menurut perintah 3.5 Berbahasa kasar 3.6 Terlalu suka bercakap 3.7 Selalu buang air dalam bilik darjah 3.8 Suka membuat bising 3.9 Mengambil sesuatu barang tanpa izin

4) Permasalahan Emosi 4.1 Gelisah 4.2 Menipu/ berbohong 4.3 selalu mengadu sakit 4.4 Menangis dalam kelas 4.5 Memerlukan perhatian yang lebih 4.6 Risau 4.7 Mengkhayal

Page 138: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

136

9.4 PENTAKSIRAN INSTRUMEN

9.4.1 Ujian Diagnostik

KEMAHIRAN 3 : Suku kata V

Arahan Guru : Tulis suku kata V berdasarkan gambar.

Ujian Diagnostik Bahasa Melayu ( Bertulis )

_____lar _____kan

___mak ___pi

___tik ___tak

Page 139: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

137

9.4.1 Pemerhatian

Contoh melaporkan hasil pemerhatian:

a) Kemahiran Sosial

Murid A merupakan seorang murid yang mempunyai kemahiran sosial yang memuaskan. Hal ini digambarkan apabila dia mampu bermain, bergaul, berbual dan berinteraksi dengan rakan dan gurunya. Dia juga boleh menjawab soalan jika ditanya dan memberi pandangan apabila perlu. Namun, beliau mengambil masa untuk mesra dengan sesiapa yang baru dikenalinya.

b) Kemahiran Tingkah Laku

Pemerhatian terhadap tingkah laku murid A memberi gambaran kepada saya bahawa murid A merupakan seorang murid yang mempunyai perwatakan yang sukar dijangka. Dia boleh menjadi seorang yang periang, suka bermain dan suka bercakap tetapi kadangkala dia menjadi seorang yang pendiam, menyendiri dan lebih suka memerhati.

9.5 Pentaksiran Murid Bekeperluan Khas

9.5.1 Kemahiran Pengurusan Diri

a) Keupayaan menguruskan diri sendiri (membersihkan diri sendiri, memakai pakaian tanpa bantuan, makan dengan cara yang betul dan mampu memenuhi kehendak asas diri seperti membuang air.

b) Supaya murid dapat menjaga keperibadian diri sendiri dan berupaya menguruskan diri sendiri tanpa pertolongan orang lain

9.5.2 Kemahiran Sosial Dan Emosi

a) Tingkah laku yang bersesuaian untuk berinteraksi di rumah, sekolah dan bersama masyarakat.

b) Keupayaan sosial individu yang mampu mencapai kejayaan tanpa menggangu orang lain.

c) Aspek dalam kemahiran sosial­kemahiran berkomunikasi, asertif, bergaul, menyelesaikan masalah.

d) Tujuan pentaksiran adalah untuk mengenal pasti murid yang mempunyai kelemahan dalam bersosial.

e) Membantu murid dalam proses P&P dan kehidupan seharian mereka. f) Membolehkan mereka berinteraksi dan menjaga hubungan antara masyarakat

dengan baik dan bersesuaian mengikut golongan.

9.5.3 Pentaksiran Pengamatan Penglihatan

a) Pentaksiran Ketajaman Visual

Alat yang digunakan untuk menguji ketajaman penglihatan ialah Carta Snellen. Carta ini terdiri daripada nombor atau huruf ‘E’ yang ditunjukkan pada berbagai­ bagai arah atau gambar tertentu yang ditulis dalam saiz yang berbeza­beza.

Page 140: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

138

Biasanya pesakit diminta membaca carta dari jarak 20 kaki (6 meter). Dan huruf terkecil yang dapat dibaca daripada carta tersebut direkodkan.

Hasil yang diperoleh akan dinyatakan dalam 6/6 menunjukkan ketajaman penglihatan yang baik. Nilai ini menunjukkan mata pesakit dapat melihat dari jarak enam meter pada carta yang memang dapat dilihat oleh orang normal. Jika mata pesakit yang berdiri enam meter dari carta dapat melihat huruf­huruf nombor penyebut bagi jarak 18m, skor bagi pesakit tersebut ialah 6/18. Semakin besar nombor penyebut, (nombor pada carta) semakin kecil ketajaman penglihatan. Penting untuk difahami bahawa ujian ketajaman penglihatan adalah untuk setiap mata.

CARTA SNELEN

b) Pentaksiran Kepekaan Warna

Seseorang itu dikatakan buta warna jika dia tidak dapat mengenal warna. Mata yang normal memerlukan kon merah, biru dan hijau untuk membolehkannya melihat keseluruhan spectrum warna. Bagi menguji masalah buta warna satu kaedah iaitu Carta Isihara. Carta ini berupa plat yang tercetak di atasnya angka yang ditulis dengan titik­titik berwarna. Angka ini ditulis di atas latar belakang yang terdiri daripada titik­titik berwarna yang serupa bentuk. Angka itu terdiri daripada warna hampir serupa dengan latar belakang bagi individu yang buta warna.

Page 141: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

139

9.5.4 Pentaksiran Pendengaran

a) Pendengaran biasa Murid boleh mendengar semua bunyi pertuturan walaupun pada peringkat perbualan yang perlahan.

b) Kehilangan pendengaran minima Murid bermasalah untuk mendengar pertuturan yang perlahan atau tidak jelas. Perbualan oleh murid lain dan arahan­arahan guru yang diberi secara pantas, terutama di dalam sebuah kelas yang bising berkemungkinan besar mengakibatkan maklumat yang diberi tidak sampai.

c) Ringan Murid tidak dapat mendengar dengan baik sehingga 50% daripada perbincangan kelas terutamanya jika tahap pertuturan digunakan agak perlahan di dalam persekitaran yang bising.

d) Sederhana Perbincangan kelas dari jarak 3 hingga 5 kaki boleh difahami sekiranya struktur dan penggunaan perkataan dikawal.

9.5.5 Pentaksiran Kemahiran Motor

a) Motor Kasar Keupayaan murid­murid melaksanakan aktiviti yang memerlukan penglibatan otot­ otot besar. Contohnya, berjalan, berlari, melontar, melompat, berdiri sebelah kaki, berenang dan sebagainya. Keupayaan mengimbangi kedudukan tubuh adalah elemen yang perlu dipertimbangkan dalam membuat pentaksiran kemahiran motor kasar.

b) Motor Halus Kemahiran motor halus melibatkan otot­otot halus seperti tangan, kaki, lidah, bibir, otot muka yang digunakan semasa melakukan tugasan yang lebih susah ataupun tugasan yang memerlukan kehalusan (delicate task). Contohnya; kemahiran menulis, melukis, mencantum puzzle, meniru mimic muka, menjahit, menyebut perkataan, meniup buih, bersiul dan sebagainya. Kebanyakan murid­murid yang mempunyai masalah dalam motor halus biasanya bermasalah dalam membunyikan perkataan tertentu.

9.5.6 Pencapaian Akademik

a) Kemahiran Lisan

Ujian diagnostik lisan merupakan satu cara untuk mengetahui aras pencapaian murid­murid. Hasil ujian akan membantu guru mengetahui tahap pencapaian murid dalam penguasaan huruf, suku kata, dan bacaan ayat mudah. Ujian diagnostik yang dicadangkan ialah:

• Mengenal huruf besar secara rawak • Mengenai huruf kecil secara rawak • Mengenal suku kata mengikut pemeringkatan KV, KVK, KVKK, VK,

KVVK, KVV, KKV, KKVK, KVVV (K­Konsonan; V­ vokal)

Page 142: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

140

b) Kemahiran menulis

Murid yang bermasalah dalam penulisan biasanya membuat kesilapan seperti berikut:

• bentuk huruf tidak konsisten saiznya • jarak huruf atau perkataan yang tidak seimbang • kecondongan huruf atau perkataan tidak selari • salah ejaan • Tulisan kotor – kerap dipadam dengan getah pemadam

c) Kemahiran Mengira

Keupayaan menguasai pengetahuan tentang perkara asas matematik seperti nombor dan operasi mudah.

Ujian diagnostik matematik digunakan untuk mengenal pasti secara khusus kekuatan dan kelemahan dalam kemahiran tertentu. Kemahiran yang terkandung dalam Ujian Diagnostik Matematik ialah:

• Kuantiti dan nilai • Angka bulat • Mengenal nombor • Operasi tambah dan tolak

9.6 Tugasan Pelajar

Sebagai seorang bakal guru anda perlu menghasilkan alat­alat pentaksiran dan penilaian untuk mengumpul maklumat bagi membantu anda dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

a) Bina satu set ujian diagnostik (mengikut mata pelajaran) b) Kenal pasti satu masalah yang dihadapi oleh murid anda, kemudian laksanakan satu

analisis tugasan untuk membantu murid menguasai kemahiran tersebut. c) Bina satu senarai semak untuk mengesan minat murid terhadap mata pelajaran yang

anda ajar. d) Kelab Bahasa telah melaksanakan satu pementasan drama. Sebagai guru penasihat,

anda dikehendaki untuk menilai pencapaian setiap murid dalam drama tersebut. Bina satu alat pentaksiran untuk tujuan tersebut (contoh; senarai semak, rubrik).

Nota: ­ Setiap kumpulan hanya dikehendaki menjawab satu soalan sahaja. ­ Tugasan perlu dibentangkan semasa tutorial.

Page 143: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

141

RUJUKAN

Gay, L.R. 1985. Educational and Evaluation and Measurement. Competencies for Analysis and Application. 2 nd .Ed. Ohio: Charles E. Merrill.

Gronlund, N.E. 1993. How to Make Achievement Tests and Assessments. 5 th . Ed. New York: Macmillan Co.

Owen, R.E Jr. 1991. Language Disorders: A Functional Approach to Assessment and Internention. Boston: Allyn & Bacon.

Pierangelo, R., & Giuliani, G. 2006. The Special Educator’s Comprehensive Guide to 301 Diagnostic Tests. Rev. and expanded ed. San Francisco: Jossey­Bass.

Rief, Sandra F., 2007. Bagaimana Mendekati dan Mendidik Kanak­kanak ADD/ADHD: teknik dan strategi praktikal untuk membantu kanak­kanak yang menghadapi masalah penumpuan dan hiperaktif. Terj. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

http://www.nclrc.org/essentials/assessing/alternative.htm

http://www.aurbach.com/alt_assess.htm/

http://www.projectappleseed.org/index.htm/

http://jonathan.faculty.noctrl.edu.toolbox/whatisit.htm/

Page 144: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

142

4.0 CADANGAN JADUAL PELAKSANAAN

MINGGU 1:

MASA

HARI 8.00 – 9.00 9.00 – 10.00

10.00 –

10.30 10.30 – 11.30 11.30 – 12.30 12.30

– 2.00 2.00 – 3.00 3.00 – 4.00

ISNIN Pengenalan

Kanak­kanak di Kaw. Pedalaman

(Unit 1.1)

Kepelbagaian KK*

Kanak­kanak di Kaw. Pedalaman (Unit 1.2 – 1.3)

R

E

H

A

T

Tugasan/Latihan: Bengkel Pengenalan Kanak­kanak di

Kaw. Pedalaman (Unit 1.4)

R

E

H

A

T

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 1)

SELASA Pengenalan Pengurusan Tingkah Laku (Unit 2.1)

Punca­punca Salah Laku (Unit 2.2)

Strategi Pengurusan Tingkah Laku (Unit 2.3)

Tugasan/Latihan: Bengkel

Pengurusan T.L (Unit 2.4)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 2)

RABU Pengenalan, Pengelolaan & Pengurusan KB* (Unit 3.1 – 3.2)

Pengurusan Kurikulum KB*

(Unit 3.3)

Pengurusan Kurikulum KB*

(Unit 3.3)

Tugasan/Latihan: Bengkel

Pengurusan KB* (Unit 3.4)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 3)

KHAMIS Pengenalan

PBL* (Unit 4.1)

Kepentingan PBL*

(Unit 4.2)

Tugasan/Latihan: Perancangan Unit P&P

(Unit 4.3)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 4)

JUMAAT

Konsep Pentaksiran & Penilaian (Unit 9.1)

Instrumen Pentaksiran & Penilaian (Unit 9.2)

Cara­cara Membina

Instrumen & Mentaksir

(Unit 9.3 ­ 9.4) Petunjuk:

KK* : Keperluan Khas PBL* : Pembelajaran Berasaskan Projek KB* : Kelas Bercantum

Page 145: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

143

MINGGU 2:

MASA

HARI 8.00 – 9.00 9.00 – 10.00

10.00 –

10.30 10.30 – 11.30 11.30 – 12.30 12.30

– 2.00 2.00 – 3.00 3.00 – 4.00

ISNIN Pengenalan Pedagogi BM:

SP* (Unit 5.1)

Aplikasi Pedagogi BM

SP* (Unit 5.2)

R

E

H

A

T

Tugasan/Latihan: Bengkel Aktiviti P&P BM SP*

(Unit 5.3)

R

E

H

A

T

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 5)

SELASA Pengenalan Pedagogi BI

SP* (Unit 6.1)

Aplikasi Pedagogi BI

SP* (Unit 6.2)

Tugasan/Latihan: Bengkel Aktiviti P&P BI SP*

(Unit 6.3)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 6)

RABU Pengenalan

Pedagogi Sains SP*

(Unit 7.1)

Aplikasi Pedagogi Sains

SP* (Unit 7.2)

Tugasan/Latihan: Bengkel Aktiviti P&P Sains SP*

(Unit 7.3)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 7)

KHAMIS Pengenalan Pedagogi

Matematik SP* (Unit 8.1)

Aplikasi Pedagogi

Matematik SP* (Unit 8.2)

Tugasan/Latihan: Bengkel Aktiviti P&P Matematik SP*

(Unit 8.3)

Pembentangan Tugasan/Latihan (Unit 8)

JUMAAT Tugasan/Latihan:

Membina Instrumen (Unit 9.5)

Tugasan/Latihan: Membina Instrumen (Unit 9.5)

Pembentangan Tugasan/Latihan

(Unit 9)

Petunjuk:

SP* : Sekolah Pedalaman

Page 146: 36651459 KPLI Sek Pedalaman

144

Panel Penggubal Modul KPLI SR Sekolah Pedalaman

Penyelaras: Pn. Fatimah binti Daud

Unit 1 : Pengenalan Kanak­kanak Pedalaman 1. Pn. Ramlah binti Alias ­ IPGM Kampus Kent 2. En. Halik Wang ­ IPGM KampusTun Abdul Razak

Unit 2 : Pengurusan Tingkah Laku Kanak­kanak

1. En. Arun b. Daud ­ IPGM Kampus Kent 2. Pn. Norhayati binti Idris ­ IPGM Kampus Keningau

Unit 3 : Pengurusan Aktiviti Pengajaran­Pembelajaran Kelas Bercantum

1. En. Zulkarnain bin Mohd Noor ­ IPGM Kampus Batu Lintang

Unit 4 : Kepelbagaian Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

1. Tn. Hj. Mustaffar bin Abd. Majid ­ IPGM Kampus Perempuan Melayu 2. Cik Lim Siew Geck ­ IPGM Kampus Ilmu Khas

Unit 5 : Pedagogi Bahasa Melayu Sekolah Pedalaman

1. En. Arun bin Daud ­ IPGM Kampus Kent 2. Pn. Norhayati binti. Idris ­ IPGM Kampus Keningau 3. En. Jawing Dongkok ­ IPGM Kampus Gaya

Unit 6 : Pedagogi Bahasa Inggeris Sekolah Pedalaman

1 En. Jausip @Joseph Yabai ­ IPGM Kampus Keningau 2 Pn. Anne Anthony Lajinga ­ IPGM Kampus Batu Lintang

Unit 7 : Pedagogi Matematik Sekolah Pedalaman

1. Tn. Hj. Ali bin Abu Bakar ­ IPGM Kampus Gaya 2. Pn. Choy Sau Kam ­ IPGM Kampus Batu Lintang 3. Pn. Raiti btinti Naiman ­ IPGM Kampus Keningau

Unit 8 : Pedagogi Sains Sekolah Pedalaman

1. En. Ling Hau Ching ­ IPGM Kampus Rajang 2. Cik Khaw Ai Guat ­ IPGM Kampus Tun Abdul Razak 3. En. Ruslan bin Mapeala ­ IPGM Kampus Tawau

Unit 9 : Pentaksiran dan Penilaian Pencapaian Kanak­kanak Pedalaman

1. Cik Angie Garet ­ IPGM Kampus Tun Abdul Razak 2. Pn. Jovinia Lajiwin Kudun ­ IPGM Kampus Kent 3. En. Sukran Nelamin ­ IPGM Kampus Tawau