26415027-anyaman-mengkuang-tikar (1).ppt

29
AZMI AZMI SMP OUM September 2007 SMP OUM September 2007 1 DISEDIAKAN OLEH: AZMI HJ.AWANG [email protected] TAJUK TAJUK ANYAMAN MENGKUANG ANYAMAN MENGKUANG BIDANG BIDANG MEMPERKENALKAN KRAF TRADISIONAL MEMPERKENALKAN KRAF TRADISIONAL

Upload: fiolin-chang

Post on 27-Oct-2015

151 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

anyaman

TRANSCRIPT

Page 1: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 11

DISEDIAKAN OLEH:AZMI [email protected]

TAJUKTAJUK ANYAMAN MENGKUANGANYAMAN MENGKUANG

BIDANGBIDANG MEMPERKENALKAN KRAF TRADISIONALMEMPERKENALKAN KRAF TRADISIONAL

Page 2: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 22

SEJARAH ANYAMAN DAN PERKEMBANGANNYASEJARAH ANYAMAN DAN PERKEMBANGANNYA Anyaman merupakan seni tradisi yang tidak mempunyai Anyaman merupakan seni tradisi yang tidak mempunyai pengaruh dari luar. pengaruh dari luar. Seni anyaman bermula pada zaman Neolitik dan kebanyakkan Seni anyaman bermula pada zaman Neolitik dan kebanyakkan

hasilnya merupakan tali, atap, pakaian dan keperluan kehidupan hasilnya merupakan tali, atap, pakaian dan keperluan kehidupan lain.lain.

Bahan asas yang paling awal digunakan untuk menghasilkan Bahan asas yang paling awal digunakan untuk menghasilkan anyaman ialah akar dan rotan. anyaman ialah akar dan rotan.

Menurut Siti Zainun dalam buku Menurut Siti Zainun dalam buku `Reka bentuk Kraftangan Melayu `Reka bentuk Kraftangan Melayu Tradisi`Tradisi`- Pada zaman pemerintahan Long Yunus di negeri - Pada zaman pemerintahan Long Yunus di negeri Kelantan (1756-1794), penggunaan anyaman digunakan oleh raja. Kelantan (1756-1794), penggunaan anyaman digunakan oleh raja. Dimana anyaman tersebut dipanggil`Tikar Raja` yang diperbuat Dimana anyaman tersebut dipanggil`Tikar Raja` yang diperbuat daripada pohon bemban.daripada pohon bemban.

Sehingga kini beberapa negeri masih aktif menjalankan kegiatan Sehingga kini beberapa negeri masih aktif menjalankan kegiatan anyaman diperingkat kampung. Antaranya di Rusila, Dungun, anyaman diperingkat kampung. Antaranya di Rusila, Dungun, Kg.Thu Renggeh, Kg.Kijing, Chendering, Kuala Ibai di Terengganu Kg.Thu Renggeh, Kg.Kijing, Chendering, Kuala Ibai di Terengganu dan beberapa negeri lain yang masih terdapat aktiviti anyaman dan beberapa negeri lain yang masih terdapat aktiviti anyaman ialah negeri Perlis, Kedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, ialah negeri Perlis, Kedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Melaka, Sabah dan Sarawak.Pahang, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Page 3: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 33

PENGENALANPENGENALAN Mengkuang atau pandan adalah bahan asas yang sering Mengkuang atau pandan adalah bahan asas yang sering digunakan oleh penganyam.digunakan oleh penganyam. Boleh didapati di kampung-kampung@ kawasan berbukit.Boleh didapati di kampung-kampung@ kawasan berbukit. Mempunyai duri,berdaun keras dan panjang.Mempunyai duri,berdaun keras dan panjang. Terdapat beberapa jenis mengkuang yang Terdapat beberapa jenis mengkuang yang digunakan untuk anyaman;digunakan untuk anyaman; 1.Mengkuang Kampung1.Mengkuang Kampung 2.Mengkuang India2.Mengkuang India 3.Mengkuang Ladang3.Mengkuang Ladang

Page 4: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 44

PERALATAN ANYAMANPERALATAN ANYAMAN Alat kelengkapan anyaman yang diperlukan; Alat kelengkapan anyaman yang diperlukan;

Pisau untuk membuangPisau untuk membuang mempulur daunmempulur daun

JangkaJangka ParangParang

PelurutPelurut PenyisipPenyisip

Page 5: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 55

PROSES PENYEDIAAN DAUNPROSES PENYEDIAAN DAUNProses penyediaan daun bermula dengan;Proses penyediaan daun bermula dengan;

1. Pemilihan dan pemotongan daun1. Pemilihan dan pemotongan daun Daun dipilih tidak terlalu tua atau muda (berusia lebih kurang Daun dipilih tidak terlalu tua atau muda (berusia lebih kurang dua tahun).dua tahun). Daun dipotong di bahagian pangkalnya sehelai demi sehelai.Daun dipotong di bahagian pangkalnya sehelai demi sehelai. Waktu sesuai mengambil daun ialah pada waktu pagi atau petang Waktu sesuai mengambil daun ialah pada waktu pagi atau petang bagi mengelakkan daun cepat layu.bagi mengelakkan daun cepat layu. Daun yang telah diambil, disusun berlapis antara tiga hingga Daun yang telah diambil, disusun berlapis antara tiga hingga lima helai dan dipotong di bahagian pangkal dan hujung daun.lima helai dan dipotong di bahagian pangkal dan hujung daun. Kemudian duri di bahagian tulang belakang(mempulur) daun Kemudian duri di bahagian tulang belakang(mempulur) daun dibuang.dibuang.

Page 6: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 66

Daun dilayur di atas bara api sehingga Daun dilayur di atas bara api sehingga kekuning-kuningan.kekuning-kuningan. Bertujuan supaya daun menjadi lembut Bertujuan supaya daun menjadi lembut bagi memudahkan proses menjangka bagi memudahkan proses menjangka dan tahan lebih lama.dan tahan lebih lama.

2. Melayur daun2. Melayur daun

Page 7: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 77

3. Menjangka daun3. Menjangka daun

Proses membelah daun mengkuang menjadi bilah-bilah kecil Proses membelah daun mengkuang menjadi bilah-bilah kecil dengan menggunakan alat `jangka`.dengan menggunakan alat `jangka`. Daun diletakkan di atas peha yang telah dialas dan jangka Daun diletakkan di atas peha yang telah dialas dan jangka bermata tajam dicucuk pada daun dan ditarik perlahan-lahan.bermata tajam dicucuk pada daun dan ditarik perlahan-lahan. Saiz bilah ditentukan melalui penggunaan jangka. Sekiranya Saiz bilah ditentukan melalui penggunaan jangka. Sekiranya bilah yang bersaiz kecil dikehendaki, jangka yang yang jarak bilah yang bersaiz kecil dikehendaki, jangka yang yang jarak mata yang rapat digunakan.mata yang rapat digunakan. Melalui proses menjangka ini juga, duri yang terdapat di Melalui proses menjangka ini juga, duri yang terdapat di bahagian kiri dan kanan daun akan dibuang.bahagian kiri dan kanan daun akan dibuang.

Page 8: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 88

4. Melurut4. Melurut Daun yang telah dijangka dibiarkan lebih kurang Daun yang telah dijangka dibiarkan lebih kurang satu jam supaya kering.satu jam supaya kering. Kemudian bilah daun dilurut menggunakan alat pelurut.Kemudian bilah daun dilurut menggunakan alat pelurut. Dilakukan berulang kali supaya bilah daun menjadiDilakukan berulang kali supaya bilah daun menjadi lembut dan tidak bergulung.lembut dan tidak bergulung.

Page 9: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 99

5. Merendam5. Merendam Selepas melurut, bilah-bilah daun diikat atau ditongkolkan Selepas melurut, bilah-bilah daun diikat atau ditongkolkan untuk direndam di dalam tempayan yang mengandungi air untuk direndam di dalam tempayan yang mengandungi air biasa selama dua hari dua malam.biasa selama dua hari dua malam. Air mesti ditukar sebanyak dua kali sehari.Air mesti ditukar sebanyak dua kali sehari. Tujuan direndam untuk melunturkan warna asalnya (hijau).Tujuan direndam untuk melunturkan warna asalnya (hijau). Selepas cukup tempoh direndam, ikatan tongkol ini dibuka Selepas cukup tempoh direndam, ikatan tongkol ini dibuka untuk dicuci dan dijemur.untuk dicuci dan dijemur.

Page 10: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1010

PEWARNAANPEWARNAANProses pewarnaan terbahagi kepada dua cara;Proses pewarnaan terbahagi kepada dua cara; 1. Pewarnaan Cara Tradisi1. Pewarnaan Cara Tradisi Pewarnaan cara tradisi tertumpu kepada penggunaan bahan Pewarnaan cara tradisi tertumpu kepada penggunaan bahan tempatan (vegetable dye) seperti kunyit,buah kesumba India tempatan (vegetable dye) seperti kunyit,buah kesumba India dan daun mengkudu.dan daun mengkudu. Warna-warna yang dihasilkan ialah;Warna-warna yang dihasilkan ialah; 1. Kuning- kunyit yang ditumbuk halus dimasukkan ke dalam 1. Kuning- kunyit yang ditumbuk halus dimasukkan ke dalam air mendidih.air mendidih. 2. Kuning Pinang Masak- buah kesumba India ditumbuk halus 2. Kuning Pinang Masak- buah kesumba India ditumbuk halus dan dimasukkan ke dalam air mendidih.dan dimasukkan ke dalam air mendidih.

- untuk warna yang terang dicampur - untuk warna yang terang dicampur dengan kapur sirih.dengan kapur sirih. 3. Merah- proses sama dengan warna kuning pinang masak.3. Merah- proses sama dengan warna kuning pinang masak. 4. Biru kehitaman- daun mengkudu digunakan.4. Biru kehitaman- daun mengkudu digunakan.

Page 11: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1111

2. Pewarnaan Cara Moden2. Pewarnaan Cara Moden

Pewarnaan cara tradisi moden menggunakan bahan pencelupPewarnaan cara tradisi moden menggunakan bahan pencelup `dyestuff`(Samasa Basic).`dyestuff`(Samasa Basic). Ia berbentuk hablur atau serbukIa berbentuk hablur atau serbuk Peringkat awal, air dipanaskan hingga mendidih dan dicampurkan Peringkat awal, air dipanaskan hingga mendidih dan dicampurkan dengan bahan pewarna. Ia kemudian dibancuh dan dikacau.dengan bahan pewarna. Ia kemudian dibancuh dan dikacau. Bilah mengkuang yang telah ditongkolkan,dicelup ke dalam Bilah mengkuang yang telah ditongkolkan,dicelup ke dalam bancuhan warna tersebut.bancuhan warna tersebut. Tempoh masa yang diperlukan antara 15 hingga 20 minit.Tempoh masa yang diperlukan antara 15 hingga 20 minit. Kemudian tongkol tersebut diangkat dan dibersihkan serta disidar Kemudian tongkol tersebut diangkat dan dibersihkan serta disidar supaya kering.supaya kering.

Page 12: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1212

PROSES DAN TEKNIK ANYAMANPROSES DAN TEKNIK ANYAMANProses anyaman mempunyai lima peringkat; Proses anyaman mempunyai lima peringkat;

1. Lagang1. Lagang Lagang merupakan `tulang` kepada sesuatu penciptaan dan Lagang merupakan `tulang` kepada sesuatu penciptaan dan rupabentuk anyaman.rupabentuk anyaman. Ukuran panjang sesuatu tikar bergantung kepada ukuran Ukuran panjang sesuatu tikar bergantung kepada ukuran lagangan yang dibuat.lagangan yang dibuat. Tiap-tiap satu bilah mengkuang dibentuk seperti `V` di bahagian Tiap-tiap satu bilah mengkuang dibentuk seperti `V` di bahagian tengah iaitu tempat sesuatu anyaman bermula.tengah iaitu tempat sesuatu anyaman bermula.

Page 13: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1313

2. Anyaman2. Anyaman

Anyaman melibatkan tiga proses;Anyaman melibatkan tiga proses; 1. Anyaman kelarai1. Anyaman kelarai 2. Anyaman biasa2. Anyaman biasa 3. Anyaman sulam3. Anyaman sulam Dimulai dari asas melagang hingga selesai dan Dimulai dari asas melagang hingga selesai dan sampai kebahagian tepi. Ketika ini anyaman tikar sampai kebahagian tepi. Ketika ini anyaman tikar dalam bentuk empat persegi.dalam bentuk empat persegi. Untuk mendapatkan berbagai warna dan corak,Untuk mendapatkan berbagai warna dan corak, anyaman jenis sulaman digunakan.anyaman jenis sulaman digunakan.

Page 14: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1414

3. Lepih3. Lepih Dikenali juga sebagai `anyaman mati` pada tepi tikar sebagai Dikenali juga sebagai `anyaman mati` pada tepi tikar sebagai mengakhiri kerja anyaman.mengakhiri kerja anyaman. Boleh juga dianyam berasingan sebagai tepi dan kemudian Boleh juga dianyam berasingan sebagai tepi dan kemudian dijahit pada barangan yang dikehendaki.dijahit pada barangan yang dikehendaki. Jenis-jenis anyaman tepi adalah seperti; Jenis-jenis anyaman tepi adalah seperti; 1. Tepi betul1. Tepi betul 2. Tepi susut2. Tepi susut 3. Tepi sepit ketam3. Tepi sepit ketam 4. Tepi gigi yu4. Tepi gigi yu 5. Tepi pulas5. Tepi pulas 6. Tepi tulang belut6. Tepi tulang belut

Page 15: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1515

4. Sisip4. Sisip

Proses ini memerlukan alat `penyisip` bagi Proses ini memerlukan alat `penyisip` bagi merenggangkan bahagian anyaman bagi merenggangkan bahagian anyaman bagi memudahkan lebihan bilah daun yang memudahkan lebihan bilah daun yang direncungkan (tajamkan) masuk.direncungkan (tajamkan) masuk. Tujuannya untuk mengelakkan anyaman Tujuannya untuk mengelakkan anyaman terburai.terburai.

Page 16: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1616

5. Kerat5. Kerat

Lebihan atau baki bilah daun anyaman dipotong Lebihan atau baki bilah daun anyaman dipotong menggunakan pisau.menggunakan pisau. Bertujuan supaya anyaman kelihatan nampak Bertujuan supaya anyaman kelihatan nampak kemas dan menarik. kemas dan menarik.

Page 17: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1717

FALSAFAH OBJEK DAN KARYA SENI TERSEBUT FALSAFAH OBJEK DAN KARYA SENI TERSEBUT DIHASILKANDIHASILKAN

Budaya sesuatu bangsa bukan sahaja dicerminkan melalui bahasa Budaya sesuatu bangsa bukan sahaja dicerminkan melalui bahasa pertuturan dan adat resamnya tetapi juga dicerminkan melaluipertuturan dan adat resamnya tetapi juga dicerminkan melaluikehalusan kerja tangannya.kehalusan kerja tangannya. Pada zaman dahulu, kegiatan anyaman dilakukan oleh kaum wanita Pada zaman dahulu, kegiatan anyaman dilakukan oleh kaum wanita sebagai mengisi masa lapang. sebagai mengisi masa lapang. Hasil anyaman adalah untuk kegunaan sendiri atau hadiah.Hasil anyaman adalah untuk kegunaan sendiri atau hadiah. Kemahiran menguasai seni anyaman menunjukkan seseorang wanita Kemahiran menguasai seni anyaman menunjukkan seseorang wanita itu mempunyai sifat kewanitaan yang sempurna.itu mempunyai sifat kewanitaan yang sempurna. Anyaman boleh dihasilkan sendiri tanpa mengeluarkan perbelanjaan Anyaman boleh dihasilkan sendiri tanpa mengeluarkan perbelanjaan yang besar.yang besar. Hasil anyaman mudah disimpan dan dibawa kemana-mana kerana Hasil anyaman mudah disimpan dan dibawa kemana-mana kerana bersifat lembut dan boleh digulung.bersifat lembut dan boleh digulung. Dapat memperlihatkan kreativiti dengan penghasilan pelbagai kelarai.Dapat memperlihatkan kreativiti dengan penghasilan pelbagai kelarai. Menghargai unsur alam semulajadi dengan penggunaan bahan dan Menghargai unsur alam semulajadi dengan penggunaan bahan dan motif.motif.

Page 18: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1818

TUJUAN DAN FUNGSI ANYAMAN TIKARTUJUAN DAN FUNGSI ANYAMAN TIKAR

Tikar dalam kehidupan masyarakat lama Melayu luas penggunaannya.Tikar dalam kehidupan masyarakat lama Melayu luas penggunaannya.Betapapun bersihnya lantai atau telah sedia ada alas di lantai, namun Betapapun bersihnya lantai atau telah sedia ada alas di lantai, namun bagi memenuhi adat resam apabila sesuatu ruang atau tempat hendak bagi memenuhi adat resam apabila sesuatu ruang atau tempat hendak digunakan sebagai tempat duduk lazimnya dibentangkan tikar terlebih digunakan sebagai tempat duduk lazimnya dibentangkan tikar terlebih dahulu.dahulu.

Selain berfungsi sebagai hamparan tempat duduk, ianya juga digunakan Selain berfungsi sebagai hamparan tempat duduk, ianya juga digunakan

untuk alas tidur, ada juga tikar yang dikhaskan penggunaannya iaitu;untuk alas tidur, ada juga tikar yang dikhaskan penggunaannya iaitu; Tikar sembahyang - lazimnya tikar untuk kegunaan ini mengikut Tikar sembahyang - lazimnya tikar untuk kegunaan ini mengikut ukuran biasa bagi kegunaan seseorang mengerjakan ibadat ukuran biasa bagi kegunaan seseorang mengerjakan ibadat sembhyang itu. sembhyang itu. Tikar parudan - tikar kecil yang digunakan sebagai tempat menadah Tikar parudan - tikar kecil yang digunakan sebagai tempat menadah isi kelapa yang diparut.isi kelapa yang diparut. Tikar alas nikah - tikar yang dibuat khas sebagai tempat duduk Tikar alas nikah - tikar yang dibuat khas sebagai tempat duduk pengantin lelaki semasa upacara akad nikah.pengantin lelaki semasa upacara akad nikah. Tikar jemuran - sejenis tikar yang digunakan khas untuk menjemur Tikar jemuran - sejenis tikar yang digunakan khas untuk menjemur padi.padi.

Page 19: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 1919

SENI ANYAMAN DIMENSI BARUSENI ANYAMAN DIMENSI BARU

Seni anyaman mengkuang/pandan telah berubah mengikut peredaranSeni anyaman mengkuang/pandan telah berubah mengikut peredaran masa dalam memenuhi citarasa masyarakat. Bidang kraf anyaman masa dalam memenuhi citarasa masyarakat. Bidang kraf anyaman bukan sahaja tertumpu kepada proses pembuatan tradisional sepertibukan sahaja tertumpu kepada proses pembuatan tradisional seperti tikar dan bakul malah hasil anyaman telah diubah dan digubah tikar dan bakul malah hasil anyaman telah diubah dan digubah mengikut kehendak masa kini seperti pengadang ruang,terendak lampu,mengikut kehendak masa kini seperti pengadang ruang,terendak lampu, hiasan dinding dan sebagainya;hiasan dinding dan sebagainya;

Page 20: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2020

UNSUR DAN PRINSIP SENIUNSUR DAN PRINSIP SENI

Kelarai atau corak dalam proses anyaman tertumpu kepada gubahan Kelarai atau corak dalam proses anyaman tertumpu kepada gubahan bentuk yang dijalin untuk menghasilkan sesuatu gaya atau ragam bentuk yang dijalin untuk menghasilkan sesuatu gaya atau ragam hias yang menarik sebagai motif utama.hias yang menarik sebagai motif utama. Pembentukan kelarai dilakukan serentak semasa proses anyaman.Pembentukan kelarai dilakukan serentak semasa proses anyaman. Anyaman kelarai biasanya dirancang terlebih dahulu bagi Anyaman kelarai biasanya dirancang terlebih dahulu bagi mewujudkan pelbagai jenis kelarai.mewujudkan pelbagai jenis kelarai. Dua warna yang kontras digunakan untuk mendapatkan hasil yang Dua warna yang kontras digunakan untuk mendapatkan hasil yang menarik.menarik. Kebiasaannya kelarai didasarkan dari unsur-unsur alam semulajadiKebiasaannya kelarai didasarkan dari unsur-unsur alam semulajadi seperti unsur-unsur tumbuhan dan binatang tetapi ada juga kelarai seperti unsur-unsur tumbuhan dan binatang tetapi ada juga kelarai yang dihubungkaitkan dengan nama orang.yang dihubungkaitkan dengan nama orang.

Page 21: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2121

JENIS-JENIS KELARAIJENIS-JENIS KELARAI

1. a) 1. a) Kelarai Yang Berunsurkan Tumbuh-TumbuhanKelarai Yang Berunsurkan Tumbuh-Tumbuhan

Kelarai Bunga ApiKelarai Bunga Api Anyaman yang pecah Anyaman yang pecah seakan-akan bunga api. seakan-akan bunga api. Dikenali juga sebagai Dikenali juga sebagai Kelarai Tok Anggor Kelarai Tok Anggor Paka,Trg.Paka,Trg.

Kelarai Bunga CempakaKelarai Bunga Cempaka Kelarai yang menyerupai bunga Kelarai yang menyerupai bunga cempaka.Gelarannya diberi oleh cempaka.Gelarannya diberi oleh Hjh.Semek ketika dianyam olehHjh.Semek ketika dianyam oleh Cik Asiah dari Kg.Tepoh,Trg.Cik Asiah dari Kg.Tepoh,Trg.

Page 22: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2222

1. b) Kelarai Yang Berunsurkan Tumbuh-Tumbuhan1. b) Kelarai Yang Berunsurkan Tumbuh-Tumbuhan

Kelarai Bunga MelorKelarai Bunga Melor Cantuman dari bunga Ator yang Cantuman dari bunga Ator yang menghiasi kelopak bunga melor. menghiasi kelopak bunga melor.

Kelarai Bunga KelabutanKelarai Bunga Kelabutan Didapati dari Kg.Benoni,Sabah.Didapati dari Kg.Benoni,Sabah. Menurut Dayang Aisah bt.AwangMenurut Dayang Aisah bt.Awang Husin,kelarai ini berasal dari Husin,kelarai ini berasal dari Brunei. Brunei.

Page 23: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2323

2. a) Kelarai Yang Berunsurkan Abstrak2. a) Kelarai Yang Berunsurkan Abstrak

Kelarai BerakarKelarai Berakar Menurut Hjh.Semek,kelarai iniMenurut Hjh.Semek,kelarai ini seakan-akan Kelarai Jari Kedidiseakan-akan Kelarai Jari Kedidi tetapi ia lebih kecil.Justeru itu iatetapi ia lebih kecil.Justeru itu ia kelihatan seperti akar-akar kelihatan seperti akar-akar pohon. pohon.

Kelarai Beras PatahKelarai Beras Patah Rupa bentuknya ringkas dengan Rupa bentuknya ringkas dengan susunan berbentuk `V`.Warna susunan berbentuk `V`.Warna putih berlatar belakangkan hitam putih berlatar belakangkan hitam memberi gambaran seperti biji-biji memberi gambaran seperti biji-biji beras bertaburan.Corak ini sering beras bertaburan.Corak ini sering digunakan untuk tikar berukuran digunakan untuk tikar berukuran besar. besar.

Page 24: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2424

2. b) Kelarai Yang Berunsurkan Abstrak2. b) Kelarai Yang Berunsurkan Abstrak

Kelarai Mata BerkaitKelarai Mata Berkait Menyerupai Kelarai Tapak Menyerupai Kelarai Tapak Harimau tetapi lebih rapat.Setiap Harimau tetapi lebih rapat.Setiap mata yang dianyam bertemu,mata yang dianyam bertemu, sebab itu digelar mata berkait.sebab itu digelar mata berkait.

Kelarai Pecah LapanKelarai Pecah Lapan Dikelilingi dengan corak yang seakan-Dikelilingi dengan corak yang seakan- akan bunga kelopak lapan.Jangkauanyaakan bunga kelopak lapan.Jangkauanya sebanyak tujuh helai daun mengkuang.sebanyak tujuh helai daun mengkuang. Tidak sesuai untuk anyaman tikar kecil Tidak sesuai untuk anyaman tikar kecil kerana jangkauan panjang membuat kerana jangkauan panjang membuat tikar tidak tahan lama.tikar tidak tahan lama.

Page 25: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2525

3. a) Kelarai Yang Berunsurkan Haiwan3. a) Kelarai Yang Berunsurkan Haiwan

Kelarai Buntut SiputKelarai Buntut Siput Anyaman yang rapat dan kemas.Anyaman yang rapat dan kemas. Sesuai untuk tikar besar dan kecil.Sesuai untuk tikar besar dan kecil. Menurut Hjh.Semek,kelarai ini Menurut Hjh.Semek,kelarai ini berasal dari Kemaman,Trg.berasal dari Kemaman,Trg.

Kelarai Jari KedidiKelarai Jari Kedidi Sempena bekas tapak jari kedidiSempena bekas tapak jari kedidi yang dijumpai oleh Hjh.Semek yang dijumpai oleh Hjh.Semek dan rakan-rakannya ketika dan rakan-rakannya ketika mengayam di tepi pantai. mengayam di tepi pantai.

Page 26: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2626

3. b) Kelarai Yang Berunsurkan Haiwan3. b) Kelarai Yang Berunsurkan Haiwan

Kelarai Kepala GajahKelarai Kepala Gajah Diilhamkan dari corak kain yangDiilhamkan dari corak kain yang menutupi kepala gajah tungganganmenutupi kepala gajah tunggangan raja-raja.raja-raja.

Kelarai Anak IkanKelarai Anak Ikan Anyaman ini juga dikenali sebagaiAnyaman ini juga dikenali sebagai Belalang cucuk di Paka, Trg.Belalang cucuk di Paka, Trg.

Page 27: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2727

4. a) Kelarai Yang Berunsurkan Nama Manusia4. a) Kelarai Yang Berunsurkan Nama Manusia

Kelarai Cik Kedah BersilaKelarai Cik Kedah Bersila Dikenali juga sebagai Bunga Dikenali juga sebagai Bunga dalam Kelaraidalam Kelarai

Kelarai Cik Kedah KetapangKelarai Cik Kedah Ketapang Kelarai ini berasal dari Ulu Marang Kelarai ini berasal dari Ulu Marang dalam bentuk tikar.Tetapi terdapat dalam bentuk tikar.Tetapi terdapat sedikit perubahan ketika Hjh.Semek sedikit perubahan ketika Hjh.Semek dan Hjh.Minah cuba mencontohinya.dan Hjh.Minah cuba mencontohinya.

Page 28: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2828

4. b) Kelarai Yang Berunsurkan Nama Manusia4. b) Kelarai Yang Berunsurkan Nama Manusia

Kelarai Mak MekKelarai Mak Mek Kelarai hasil ciptaan Hjh.Semek Kelarai hasil ciptaan Hjh.Semek yang mengubahsuai sejenis kelarai yang mengubahsuai sejenis kelarai yang berasal dari Ulu Marang,Trg.yang berasal dari Ulu Marang,Trg. Rakan-rakannya mencontohi Rakan-rakannya mencontohi gubahannya itu dan menggelarkan gubahannya itu dan menggelarkan Mak Mek sempena namanya.Mak Mek sempena namanya.

Kelarai Cik Kedah BerakarKelarai Cik Kedah Berakar Juga digelar Permaidani di Paka,Juga digelar Permaidani di Paka, Trg kerana seperti permaidani.Trg kerana seperti permaidani.

Page 29: 26415027-Anyaman-Mengkuang-Tikar (1).ppt

AZMIAZMI SMP OUM September 2007SMP OUM September 2007 2929

Zaman dahulu menganyam tikar,Zaman dahulu menganyam tikar,Sunyi menyepi desa terpinggir,Sunyi menyepi desa terpinggir,Seni anyaman haruslah diajar,Seni anyaman haruslah diajar,Jangan tinggal sebutan dibibir;Jangan tinggal sebutan dibibir;Buluh muda mudah dilentur,Buluh muda mudah dilentur,Buat ampaian penyidai jala,Buat ampaian penyidai jala,Semangat juang belum luntur,Semangat juang belum luntur,Seni anyaman jangan dilupa.Seni anyaman jangan dilupa.