2,402 kes pembakaran terbuka dikesan - nasional - sinar harian

5
Tidak sesuai Tidak berkaitan Berulangulang Iklan tiada lagi. Buat asal Apa yang tidak kena dengan iklan ini?

Upload: zapel

Post on 24-Dec-2015

260 views

Category:

Documents


8 download

DESCRIPTION

2,402 Kes Pembakaran Terbuka Dikesan - Nasional - Sinar Harian

TRANSCRIPT

Page 1: 2,402 Kes Pembakaran Terbuka Dikesan - Nasional - Sinar Harian

Utama Nasional Politik Edisi Semasa Bisnes Global Hiburan Sukan Ultras Karya Wawancara Sinar TV Arkib

SENTIASABERHUBUNG

TERKINI11:25pm Hanya doa Anwar tidak bersalah, kataWan Azizah

11:01pm Ini kampung saya, saya perlu pulang,kata Anwar

10:51pm Keputusan bijak pisahkan duapentadbiran Kuching

10:35pm ISN tidak terlibat penangguhan kesChong Wei

10:23pm QZ8501: Mayat penumpang tunggalMalaysia ditemui

5 PALING HANGAT

Sorotan Seminggu 2hb - 8hbFebruari 2015Sorotan Seminggu 2hb sehingga8hb Februari 2015

Laporan Kes Liwat II Anwar

22 Mac 2014 0

2,402 kes pembakaran terbuka dikesan

Gambar hiasan<  1 / 1 >

PUTRAJAYA - Keadaan jerebu sederhana dalam negara mula dikesan pada 14Februari 2014 di kawasan Pelabuhan Klang, Selangor dan seterusnya pada 3 Mac2014 di dua (2) kawasan iaitu di Pelabuhan Klang, Selangor dan Seri Manjung,Perak.

Keadaan jerebu bertambah buruk pada 14 Mac 2014 apabila dua (2) kawasanmencatatkan bacaan IPU berbahaya iaitu di Pelabuhan Klang dan  Banting,Selangor. Keadaan ini telah memaksa semua sekolah (203 buah) di seluruhDaerah Klang dan Kuala Langat, Selangor ditutup disebabkan bacaan IPU melebihiparas 200.

Jerebu yang berlaku adalah disebabkan punca dalaman iaitu kebakaran tanah danhutan berskala besar di beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia,antaranya di Selangor, Perak, Pahang, Johor, Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Keadaan cuaca panas dan kering yang berlanjutan sejak bulan Januari lalumenyebabkan kebakaran mudah berlaku dan sekiranya telah berlaku, ia sukardikawal serta memerlukan tindakan pemadaman yang ekstensif.

Maklumat Titik Panas (Hotspot) Bagi Tempoh Januari Hingga 17 Mac 2014

VIRAL MINGGU INIJuruterbang'bertengkar', 20penumpang 'lari'

'Cacing alien' keluar darilabah-labah

Pemandu teksiterselamat selepasdilibas pesawat

Bakar juruterbanghidup-hidup: Jordanbalas dendam

5 PILIHAN EDITOR

Jangan letak rokokelektronik dalam bagasi

Pemerhati tak nampaksiapa pengganti Anwar

Pembangkang janganmanipulasi isu boikot

 

Tidak sesuai Tidak berkaitan Berulangulang

Iklan tiada lagi. Buat asalApa yang tidak kena dengan iklan ini?

Page 2: 2,402 Kes Pembakaran Terbuka Dikesan - Nasional - Sinar Harian

Laporan Kes Liwat II Anwar di perkarangan Palace OfJustice, Putrajaya.

Pengganti Anwar Ditentukan 10Februari IniSatu mesyuarat khas MajlisPimpinan PR akan diadakan pada10 Februari ini bagimembincangkan pengganti DatukSeri Anwar Ibrahim sebagai ketuapembangkang sekiranya beliaudidapati bersalah dalampenghakiman kes Liwat II.

Hanya doa Anwar tidak bersalah, kata Wan Azizah #SHPolitik fb.me/3Qg27fGn7

SinarOnline @SinarOnline

Expand

Antara tajuk utama Sinar Harian esok: "Kes Liwat Anwar: Terima Apa Saja Keputusan", "Tembak Rebut Gadis".... fb.me/7sARELBqw

SinarOnline @SinarOnline

Expand

Dicerai kerana tak mahu tinggalkan anak #SHGlobal fb.me/3BafwtPzT

SinarOnline @SinarOnline

Expand

24m

26m

30m

Tweets Follow

Tweet to @SinarOnline

Dalam keadaan cuaca panas dan kering yang berlarutan, mengikut laporan yangdikeluarkan oleh "ASEAN Specialised Meteorological Centre (ASMC)” terdapat trenpeningkatan yang ketara bilangan titik panas di seluruh negara dan juga di negarajiran iaitu di Sumatera, Indonesia. Jumlah titik panas yang dikesan di SemenanjungMalaysia bagi tempoh Januari hingga 17 Mac 2014 adalah 1,347 berbandingdengan 464 jumlah titik panas yang dikesan bagi tempoh yang sama pada tahunlepas. Begitu juga peningkatan yang ketara bagi jumlah titik panas yang dikesan diSumatera, Indonesia bagi tempoh yang sama tahun ini iaitu 3,885 berbanding1,386 jumlah titik panas yang dikesan pada tahun lepas.

RAJAH 1 yang dikeluarkan oleh ASEAN Specialised Meteorological Centre (ASMC)pada 13 Mac 2014 menunjukkan keadaan jerebu sederhana dialami di kawasanLembah Klang, Semenanjung Malaysia dan jerebu teruk dialami di sekitar WilayahRiau, Sumatera Tengah, Indonesia.

Pada tarikh tersebut, berdasarkan laporan cuaca oleh Jabatan MeteorologiMalaysia (MET Malaysia), kemungkinan Semenanjung Malaysia dilanda jerebumerentas sempadan adalah rendah disebabkan oleh corak tiupan angin darinegara jiran iaitu dari arah timur laut tidak menghala ke Semenanjung Malaysiadan begitu juga corak pergerakan arah angin yang lemah dari kawasan titik panasSemenanjung Malaysia tidak menyebabkan jerebu di Wilayah Riau, SumateraTengah, Indonesia.

Ketua Pengarah Alam Sekitar di bawah Seksyen 29AA(2) Akta Kualiti AlamSekeliling (Pindaan) 2001, telah mengisytiharkan Perintah Larangan PembakaranTerbuka bagi kawasan-kawasan di seluruh Negeri Selangor pada 10 Mac 2014 danbagi kawasan-kawasan di seluruh Negeri Sembilan, Melaka, Wilayah PersekutuanKuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya berkuatkuasa pada 13 Mac2014 sehingga ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak. Berikutan denganpengisytiharan Perintah Larangan ini:-

(i)    Seluruh kawasan dalam Negeri Sembilan, Melaka, Wilayah Persekutuan KualaLumpur, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Selangor adalah merupakan kawasanlarangan bagi melakukan sebarang pembakaran terbuka KECUALI bagi aktiviti-aktiviti tertentu iaitu pembakaran mayat, pembakaran bagi tujuan keagamaan,gril/barbeku dan pembakaran gas mudah terbakar (flaring); dan

(ii)    Semua pihak digesa tidak melakukan pembakaran terbuka atau membiarkantanah atau premis kepunyaan mereka dimasuki atau dicerobohi oleh pihak-pihakyang tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan pembakaran terbuka untuktujuan tertentu atau dengan tidak sengaja.

Mereka yang sabit kesalahan melakukan atau menyebabkan pembakaran terbukaboleh dikenakan denda tidak melebihi RM500,000 atau penjara selama tempohtidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Kompaun maksimum sebanyakRM2,000 juga boleh dikenakan atas setiap kesalahan.

Sehingga hari ini, JAS sedang menyediakan 29 kertas siasatan bagi kes-kespembakaran terbuka yang akan dibawa untuk tindakan mahkamah.

Berdasarkan siasatan JAS pada tahun ini sehingga 20 Mac 2014, sebanyak 2402kes pembakaran terbuka telah dikesan iaitu pembakaran terbuka melibatkankawasan hutan (527 kes), kawasan pertanian (775 kes), kawasan industri (20 kes),kawasan pembinaan (60 kes), tapak pelupusan sampah (44 kes), kawasan belukar(559 kes) dan lain-lain pembakaran terbuka kecil (417 kes). Bagi tempoh yangsama, sebanyak 130 kes pembakaran terbuka telah dikenakan tindakan kompaundan 58 kes telah dikeluarkan Notis Amaran.

Mengikut rekod JAS, bagi tempoh tiga tahun yang lepas (2011-2013), jumlahkompaun yang diterima bagi kesalahan pembakaran terbuka adalah RM1.7 juta(1,345 bilangan kompaun) dan denda mahkamah sebanyak RM225,000 (bagi 41kes).

Pengawasan rapi status kualiti udara dilaksanakan melalui 52 stesen pengawasankualiti udara yang ditempatkan di seluruh Negara bagi mengesan sebarangperubahan kepada status kualiti udara dan sebagai pengesanan awal kejadianjerebu. Bagi mengawal punca dalaman yang boleh menyumbang kepadakemerosotan kualiti udara dan jerebu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) telahmengaktifkan Pelan Tindakan Pencegahan Pembakaran Terbuka dan ProsedurTetap Operasi (Standard Operating Procedure, SOP) Program PencegahanKebakaran Di Tanah Gambut Mudah Terbakar mulai 4 Februari 2014 sertamempertingkatkan penguatkuasaan ke atas pelepasan asap dari kenderaanbermotor dan pelepasan pencemaran dari industri.

'Mana-mana pihak takperlu emosi'

Mudah belajar bahasaJepun

Find us on Facebook

Sinar Harian

1,851,739 people like Sinar Harian.

Facebook social plugin

Like

Sinar Harian22 mins

Hanya doa Anwar tidak bersalah, kataWan Azizah #SHPolitik

Hanya doa Anwar tidakbersalah, kata WanAzizah

Page 3: 2,402 Kes Pembakaran Terbuka Dikesan - Nasional - Sinar Harian

Post ClassifiedJob Ad

Reach 100 million jobseekers! Try the #1 jobsite

free.

COVER HARI INI

Tweet 10

Semua pihak diminta tidak melakukan pembakaran terbuka atau membiarkantanah atau premis kepunyaan mereka dimasuki atau dicerobohi oleh pihak-pihakyang tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan pembakaran terbuka untuktujuan tertentu atau dengan tidak sengaja. Orang ramai juga diminta bekerjasamauntuk memadam kebakaran-kebakaran kecil dan juga melaporkan kes-kespembakaran terbuka atau kebakaran kepada Jabatan Perkhidmatan Bomba danPenyelamat di talian 999 dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) di talian bebas tol, 1-800-88-2727.

SUMBER: Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE)

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI:NAMA : Mohd Haizul bin HodUnit Komunikasi Korporat (UKK)TEL : 03-8886 1585 (DL)FAKS : 03-8889 4763EMEL : [email protected]

- Bernama

ARTIKEL BERKAITANPalanivel: Jangan lakukan pembakaran terbuka2,402 kes pembakaran terbuka dikesanJAS: 3 negeri kawasan larangan pembakaran terbuka

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangandan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandanganperibadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan danpendirian kami.

ACCOUNTANT

Juruteknik

OPERATOR / PENOLONGOPERATOR MESINPERCETAKAN SHEETFED

Eksekutif Akaun

FASHIONSTYLIST/FASHIONWRITER/PENATA GAYALagi Kerjaya >>

KERJAYA @KARANGKRAF

RENCANABahana suami penagihdadah

Ischemia koronari &teori thrombosis

Remaja Islam dankonsert maksiat

Rumah hanyut dibawaarus

PENDAPATAtasi ketidaktentuanharga barang

Hutang dan perananmasyarakat

Siapa sebenarnya yangmembakar jambatanPR?

Edisi Kelantan

1kLike

Facebook social plugin

Also post on Facebook   Posting as Schahyda Arley ▾ Comment

Add a comment...