2015 rpt math t1 latest version by cikgu mai

19

Click here to load reader

Upload: -

Post on 17-Dec-2015

39 views

Category:

Documents


2 download

TRANSCRIPT

SGO Sistem Guru Online [http://www.sistemguruonline.my/]

SGO Sistem Guru Online [http://www.sistemguruonline.my/]

RPT : MATEMATIK TINGKATAN 1

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNANMATEMATIK TINGKATAN 1 TAHUN 2014

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

12-16 JANMINGGU ORIENTASI TINGKATAN 1

19 - 23 JAN

26-30 JAN

1. Nombor Bulat

.

Murid akan diajar untuk: 1.1 Memahami konsepnombor bulat.

1.2 Melakukan pengiraanyang melibatkan penambahan dan penolakan nombor bulat untuk menyelesaikan masalah.

1.3 Melakukan pengiraanyang melibatkan pendaraban dan pembahagian nombor bulat untuk menyelesaikan masalah

1.4 Melakukan pengiraanyang melibatkan gabunan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi nombor bulat untuk menyelesaikan masalah.

Murid akan dapat :

(i) Membilang, membaca dan menulis nombor bulat. (ii) Mengenal pasti nilai tempat dan nilai setiap digit dalam nombor bulat. (iii) Membundarkan nombor bulat.

(i) Menambah nombor bulat. (ii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan nombor bulat. (iii) Menolak nombor bulat. (iv) Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan nombor bulat.

(i) Mendarab dua atau lebih nombor bulat. (ii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban nombor bulat. (iii) Membahagi suatu nombor bulat dengan suatu nombor bulat yang lebih kecil. (iv) Menyelesaikan masalah yang melibatkan pembahagian nombor bulat. (i) Melakukan pengiraan yang melibatkan sebarang gabungan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi nombor bulat termasuk menggunakan tanda kurung. (ii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan gabungan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi nombor bulat termasuk penggunaan tanda kurung.

B1B2

B3

B4

B5

Lisan dan bertulisPermainan nombor berantaiPermainan nombor berantai

Bertulis

Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

02- 06 FEB

09 13 FEB

16 17 FEB

2. Urutan dan Pola Nombor

.

Murid akan diajar untuk:

2.1 Mengenal dan melanjutkan urutan dan pola nombor yang terbentuk dengan membilang secara menaik dan secara menurun dalam selang pelbagai saiz.

2.2 Mengenal nombor genap dan nombor ganjil dan membuat pernyataan umum berkenaan dengan nombor tersebut.

2.3 Memahami ciri-ciri nombor perdana.

2.4 Memahami ciri-ciri dan menggunakan pengetahuan tentang faktor bagi nombor bulat.

2.5 Memahami ciri-ciri dan menggunakan pengetahuan tentang faktor perdana bagi nombor bulat.

2.6 Memahami dan menggunakan pengetahuan gandaan bagi nombor bulat.

2.7 Memahami ciri-ciri dan menggunakan pengetahuan tentang gandaan sepunya dan Gandaan Sepunya Terkecil (GSTK) suatu nombor bulat.

2.8 Memahami dan menggunakan pengetahuan faktor sepunya dan Faktor Sepunya Terbesar (FSTB) suatu nombor bulat.

Murid akan dapat :

(i) Menerangkan pola bagi satu urutan nombor yang diberi. (ii) Melanjutkan urutan nombor. (iii) Melengkapkan sebutan dalam urutan nombor yang diberi.(iv) Membina urutan nombor berdasarkan pola yang diberi.

(i) Mengenal pasti dan menghuraikan nombor genap dan nombor ganjil. (ii) Membuat pernyataan umum berkenaan dengan nombor genap dan nombor ganjil.

(i) Mengenal pasti ciri-ciri nombor perdana. (ii) Menentukan sama ada nombor yang diberi adalah nombor perdana. (iii) Menentukan kesemua nombor perdana yang kurang daripada 100.

(i) Menyenaraikan faktor-faktor bagi suatu nombor bulat.(ii) Menentukan sama ada suatu nombor adalah faktor bagi suatu nombor bulat yang lain.

(i) Mengenal pasti faktor-faktor perdana daripada senarai faktor-faktor. (ii) Mencari faktor-faktor perdana bagi nombor bulat. (iii) Menentukan sama ada suatu nombor adalah faktor perdana bagi suatu nombor bulat yang lain.

(i) Menyenaraikan gandaan bagi nombor bulat. (ii) Menentukan sama ada suatu nombor adalahgandaan bagi suatu nombor yang lain. (i) Mencari gandaan sepunya dua atau tiga nombor bulat. (ii) Menentukan sama ada satu nombor adalah gandaan sepunya bagi dua atau tiga nombor yang diberi.(iii) Menentukan GSTK bagi dua atau tiga nombor yang diberi.

(i) Mencari faktor sepunya bagi dua atau tiga nombor bulat. (ii) Menentukan sama ada suatu nombor adalah factor sepunya bagi dua atau tiga nombor bulat yang diberi. (iii) Menentukan FSTB bagi dua atau tiga nombor yang diberi.

B2

B2

B2B2

B3

B3

B3

Lisan

Lisan

LisanLisan

Interaksi secara lisan dan bertulis

Interaksi secara lisan dan bertulis

Lisan / Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

23 - 27 FEB

02-05 MAC

3. Pecahan

.

Murid akan diajar untuk:

3.1 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang pecahan sebagai nombor yang mewakili sebahagian daripada keseluruhan.

3.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang pecahan setara

3.3 Memahami konsep nombor bercampur dan perwakilannya.

3.4 Memahami konsep pecahan wajar dan pecahan tak wajar.

3.5 Memahami konsep penambahan dan penolakan pecahan untuk menyelesaikan masalah.

3.6 Memahami konsep pendaraban dan pembahagian pecahan untuk menyelesaikan masalah.

3.7 Melakukan pengiraan melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendarabaan dan pembahagian pecahan untuk menyelesaikan masalah. Murid akan dapat :

(i) Menyebut suatu pecahan. (ii) Menerangkan pecahan sebagai sebahagian daripada keseluruhan. (iii) Mewakilkan suatu pecahan dengan gambar rajah. (iv) Menulis pecahan berdasarkan gambar rajah yang diberi

(i) Mencari pecahan setara bagi pecahan yang diberi. (ii) Menentukan sama ada dua pecahan yang diberi adalah setara. (iii) Membandingkan nilai bagi dua pecahan yang diberi. (iv) Menyusun pecahan dalam tertib menaik dan menurun. (v) Mempermudahkan suatu pecahan kepada sebutan terendah.

(i) Mengenal nombor bercampur. (ii) Mewakilkan suatu nombor bercampur dengan gambar rajah. (iii) Menulis suatu nombor bercampur berdasarkan gambar rajah yang diberi. (iv) Membanding dan menyusun nombor bercampur pada garis nombor.

(i) Mengenal pecahan wajar dan pecahan tak wajar daripada pecahan yang diberi. (ii) Menukar nombor bercampur kepada pecahan tak wajar. (iii) Menukar pecahan tak wajar kepada nombor bercampur.

(i) Melakukan penambahan melibatkan: a) Pecahan dengan penyebut yang sama. b) Pecahan dengan penyebut yang berbeza. c) Nombor bulat dan pecahan. d) Pecahan dan nombor bercampur. e) Nombor bercampur.

(ii) Melakukan penolakan melibatkan: a) Pecahan dengan penyebut yang sama. b) Pecahan dengan penyebut yang berbeza. c) Nombor bulat dan pecahan. d) Pecahan dan nombor bercampur. e) Nombor bercampur. (iii) Menyelesaikan masalah melibatkan gabungan operasi penambahan dan penolakan pecahan.

(i) Mendarab: a) Nombor bulat dengan pecahan atau nombor bercampur. b) Pecahan dengan nombor bulat. c) Pecahan dengan pecahan. (ii) Menyelesaikan masalah melibatkan pendaraban pecahan.

(iii) Membahagi: a) Pecahan dengan nombor bulat. b) Pecahan dengan pecahan. c) Nombor bulat dengan pecahan. d) Nombor bercampur dengan nombor bercampur. (iv) Menyelesaikan masalah melibatkan pembahagian pecahan.

(i) Melakukan pengiraan melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian pecahan termasuk penggunaan tanda kurung. (ii) Menyelesaikan masalah melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian pecahan termasuk penggunaan tanda kurung.

B2

B2

B4

B4

B4

B4

B5

Bertulis

Lisan/Bertulis

Bertulis

Bertulis

Bertulis

Bertulis

Bertulis

UJIAN KEMAJUAN 1 ( 09 13 MAC )

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

23-27 MAC

30 MAC 3 APR

6 10 APRIL

4.Perpuluhan

.

Murid akan diajar untuk:

4.1 Memahami hubungan antara perpuluhan dan pecahan.

4.2 Memahami konsep nilai tempat dan nilai setiap digit dalam perpuluhan.

4.3 Memahami konsep penambahan dan penolakan perpuluhan untuk menyelesaikan masalah.

4.4 Memahami konsep pendaraban dan pembahagian perpuluhan untuk menyelesaikan masalah.

4.5 Melakukan pengiraan melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendaraban, dan pembahagian perpuluhan untuk menyelesaikan masalah. Murid akan dapat :

(i) Mewakilkan pecahan sebagai perpuluhan dan begitu juga sebaliknya. (ii) Mewakilkan pecahan dengan penyebut 10, 100 dan 1000 sebagai perpuluhan. (iii) Membaca dan menulis perpuluhan sehingga perseribu. (iv) Menukar pecahan kepada perpuluhan dan begitu juga sebaliknya.

(i) Menyatakan nilai tempat dan nilai bagi setiap digit dalam perpuluhan. (ii) Membandingkan dua nilai perpuluhan yang diberi. (iii) Menyusun perpuluhan dalam tertib menaik dan menurun. (iv) Membundarkan perpuluhan kepada nombor bulat yang terhampir atau sehingga kepada tiga tempat perpuluhan.

(i) Menambah perpuluhan. (ii) Menyelesaikan masalah melibatkan penambahan perpuluhan. (iii) Menolak perpuluhan. (iv) Menyelesaikan masalah melibatkan penolakan perpuluhan.

(i) Mendarab dua atau lebih perpuluhan. (ii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban perpuluhan. (iii) Membahagi: a) Perpuluhan dengan nombor bulat. b) Perpuluhan dengan perpuluhan. c) Perpuluhan dengan pecahan. (iv) Menyelesaikan masalah melibatkan pembahagian perpuluhan.

(i) Melakukan pengiraan melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian perpuluhan, termasuk penggunaan tanda kurung. (ii) Menyelesaikan masalah melibatkan gabungan operasi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian perpuluhan, termasuk penggunaan tanda kurung.

B2B2B3

B4

B5

Bertulis

Bertulis

Bertulis

LisanBertulisLisan/Bertulis

Bertulis

Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

13 17 APRIL

19 24 APRIL

27 30 APRIL5. Peratusan

.

Murid akan diajar untuk:

5.1 Memahami konsep peratusan dan hubungan antara peratusan dengan pecahan atau perpuluhan.

5.2 Melakukan pengiraan dan menyelesaikan masalah melibatkan peratusan.

Murid akan dapat :

(i) Menyatakan peratusan sebagai bilangan bahagian daripada setiap 100 bahagian. (ii) Menukarkan pecahan dan perpuluhan kepada peratusan dan begitu juga sebaliknya.

(i) Mencari suatu nilai apabila diberi peratusan nilai tersebut dan nilai keseluruhan. (ii) Mencari peratusan suatu nilai apabila diberi nilai tersebut dan nilai keseluruhan. (iii) Mencari nilai keseluruhan apabila diberi nilai sebahagian dan peratusan bahagiannya. (iv) Mencari peratusan bagi suatu kenaikan atau penurunan (v) Menyelesaikan masalah melibatkan peratusan.

B4

B5

Bertulis

Bertulis

05 08 MEI

11 15 MEI

18 22 MEI6.Integer

Murid akan diajar untuk:6.1 Memahami dan menggunakan pengetahuan integer.

6.2 Melakukan pengiraan melibatkan penambahan dan penolakan integer untuk menyelesaikan masalah.

Murid akan dapat :(i) Membaca dan menulis integer. (ii) Mewakilkan integer pada garis nombor. (iii) Membandingkan nilai dua integer. (iv) Menyusun integer dalam urutan. (v) Menulis nombor positif atau nombor negatif untuk mewakilkan kata huraian.

(i) Menambah integer. (ii) Menyelesaikan masalah melibatkan penambahan integer. (iii) Menolak integer. (iv) Menyelesaikan masalah melibatkan penolakan integer. Menyelesai masalah tidak rutin melibatkan gabungan operasi pelbagai nomborB1B2B2B2

B4

B4

B5

Lisan BertulisKad berlabelKad berlabel

Bertulis

Bertulis

Bertulis

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (25 27 MEI)

CUTI PERTENGAHAN TAHUN (30 MEI 14 JUN)

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

15 19 JUN

22 26 JUN7. Ungkapan Algebra

Murid akan diajar untuk:7.1 Memahami konsep pembolehubah.

7.2 Memahami konsep sebutan algebra.

7.3 Memahami konsep ungkapan algebra.

Murid akan dapat :(i) Menggunakan huruf untuk mewakili pembolehubah. (ii) Mengenal pasti pembolehubah dalam situasi yang diberi.

(i) Mengenal pasti sebutan algebra dalam satu pembolehubah. (ii) Mengenal pasti pekali bagi sebutan algebra dalam satu pembolehubah yang diberi. (iii) Mengenal pasti sebutan serupa dan sebutan tak serupa bagi suatu sebutan algebra dalam satu pembolehubah. (iv) Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan yang diberi.

(i) Mengenal ungkapan algebra. (ii) Menentukan bilangan sebutan dalam ungkapan algebra yang diberi. (iv) Memudahkan ungkapan algebra dengan menggabungkan sebutan serupa. ( Menyelesaikan masalah berkaitan ungkapan algebra dengan sistematik - PPPM)

B1

B2

B2

B2

B3

B4

B5

Bertulis / Lisan

Lisan

Lisan

Kad BerlabelLisan/Bertulis

Lisan

Lisan/Bertulis

Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

29 JUN 03 JUL

06 10 JULAI

20 24 JULAI

27 31 JULAI8 Ukuran AsasMurid akan diajar untuk:

8.1 Memahami konsep panjang untuk menyelesaikan masalah.

8.2 Memahami konsep jisim untuk menyelesaikan masalah

8.3 Memahami konsep masa dalam saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun.

8.4 Memahami dan menggunakan waktu dalam sistem dua belas jam dan sistem dua puluh empat jam untuk menyelesaikan masalahMurid akan dapat :

(i) Mengukur panjang objek. (ii) Menukar unit metrik ukuran panjang (mm, cm, m dan km). (iii) Menganggar panjang objek dalam unit yang sesuai. (iv) Menggunakan operasi asas aritmetik untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan panjang.

(i) Mengukur jisim objek. (ii) Menukar unit metrik jisim (mg, g, kg, tan). (iii) Menganggar jisim suatu objek dalam unit yang sesuai. (iv) Menggunakan operasi asas aritmetik untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan jisim.

(i) Menentukan ukuran masa yang sesuai bagi peristiwa tertentu. (ii) Menukar unit ukuran masa (saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun). (iii) Menganggar jangka masa suatu peristiwa. (iv) Menggunakan operasi asas aritmetik untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan masa.

(i) Membaca dan menulis waktu dalam sistem dua belas jam. (ii) Membaca dan menulis waktu dalam sistem dua puluh empat jam. (iii) Menukar waktu dalam sistem dua belas jam kepada sistem dua puluh empat jam dan begitu juga sebaliknya. (iv) Menentukan tempoh masa antara dua waktu yang diberi. (v) Menyelesaikan masalah yang melibatkan waktu.

B5

B5

B5

B5

Pemerhatian/bertulisBertulis

Pemerhatian/bertulisBertulis

Pemerhatian/bertulisBertulis

Pemerhatian/bertulisBertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

03 07 OGOS

10 14 OGOS

18 21 OGOS

9. Sudut dan Garis

Murid akan diajar untuk:

9.1 Memahami konsep sudut.

9.2 Memahami konsep garis selari dan garis serenjang.

9.3 Memahami dan menggunakan ciri sudut yang berkaitan dengan garis bersilang untuk menyelesaikan masalah.

Murid akan dapat :

(i) Mengenal sudut. (ii) Menanda dan melabel sudut. (iii) Mengukur sudut dengan protraktor. (iv) Melukis sudut dengan protraktor. (v) Mengenal, membanding dan mengelaskan sudut sebagai tirus, tegak, cakah dan refleks. (vi) Melukis sudut tirus, tegak, cakah, dan refleks dengan protraktor. (vii) Menentusahkan bahawa sudut pada garis lurus bersamaan dengan 180. (viii) Menentusahkan bahawa sudut yang dihasilkan oleh satu putaran lengkap ialah 360.

(i) Mengenal pasti garis selari. (ii) Mengenal pasti garis serenjang. (iii) Menyatakan bahawa sudut yang terbentuk daripada garis serenjang ialah 90.

(i) Mengenal pasti garis bersilang. (ii) Menentukan ciri sudut bertentangan bucu, pelengkap dan penggenap. (iii) Menentukan nilai sudut pada suatu garis lurus apabila nilai sudut bersebelahan diberi. (iv) Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut yang dibentuk oleh garis bersilang.

B3

B2

B3

B2B2

B2B2

B5

Bertulis

Aktiviti Kendiri 1 (m/s 80 buku teks)Bertulis

Aktiviti fotografi(Mengambil gambar sekitar kelas)

Lisan / BertulisLisan / Bertulis

Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

24 28 OGOS

01 04 SEPT

10 Poligon

.

Murid akan diajar untuk:10.1 Memahami konsep poligon.

10.2 Memahami konsep simetri.

10.3 Mengenal pasti dan menggunakan ciri geometri segitiga untuk menyelesaikan masalah.

10.4 Mengenal pasti dan menggunakan ciri geometri sisi empat untuk menyelesaikan masalah.

Murid akan dapat :(i) Mengenal poligon. (ii) Menamakan poligon (segitiga, sisi empat, pentagon, heksagon, heptagon dan oktagon). (iii) Menentukan bilangan sisi, bucu dan pepenjuru poligon yang diberi. (iv) Melakar poligon.

(i) Menentukan dan melukis paksi simetri suatu bentuk. (ii) Melengkapkan suatu bentuk apabila paksi simetri dan sebahagian daripada bentuk tersebut diberi. (iii) Melukis corak menggunakan konsep simetri.

(i) Menentukan dan melukis garis simetri bagi segitiga yang diberi. (ii) Melukis segitiga menggunakan protraktor dan pembaris. (iii) Menyatakan ciri geometri segitiga yang berlainan jenis dan menamakan segitiga tersebut. (iv) Menentukan bahawa hasil tambah sudut-sudut pedalaman suatu segitiga ialah 180. (v) Menyelesaikan masalah yang melibatkan segitiga.

(i) Menentukan dan melukis garis simetri bagi sisi empat yang diberi. (ii) Melukis suatu sisi empat menggunakan protraktor dan pembaris. (iii) Menyatakan ciri geometri sisi empat yang berlainan jenis dan menamakan sisi empat tersebut. (iv) Menentukan bahawa hasil tambah sudut-sudut pedalaman suatu sisi empat ialah 360. (v) Menyelesaikan masalah yang melibatkan sisi empat. B1B2

B5

B5Bawa bahanBBM seperti gambar atau barang. (Lisan)

Bertulis

Bertulis

MingguTajukObjektif PembelajaranHasil PembelajaranPPPMCadangan Aktiviti

07 11 SEPT

14 18 SEPT

10 Perimeter dan Luas

Murid akan diajar untuk:

11.1 Memahami konsep perimeter untuk menyelesaikan masalah.

11.2 Memahami konsep luas segiempat tepat untuk menyelesaikan masalah.

11.3 Memahami konsep luas segitiga, segiempat selari dan trapezium untuk menyelesaikan masalah.

Murid akan dapat :

(i) Mengenal pasti perimeter suatu kawasan. (ii) Menentukan perimeter kawasan yang dilingkungi garis lurus. (iii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan perimeter.

(i) Menganggar luas suatu bentuk. (ii) Menentukan luas segiempat tepat. (iii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan luas.

(i) Mengenal pasti tinggi dan tapak segitiga, segiempat selari dan trapezium. (ii) Menentukan luas segitiga, segiempat selari dan trapezium. (iii) Menentukan luas rajah yang terdiri daripada segitiga, segiempat tepat, segiempat selari atau trapezium. (iv) Menyelesaikan masalah yang melibatkan luas segitiga, segiempat tepat, segiempat selari dan trapezium.

B1

B1

B5

Lisan/Bertulis

Lisan

Bertulis

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 (19 27 SEPT)

28 SEPT 02 OKT

05 09 OKT

12 16 OKT12. Pepejal Geometri

Murid akan diajar untuk:12.1 Memahami ciri geometri kubus dan kuboid.

12.2 Memahami konsep isi padu kuboid untuk menyelesaikan masalah. Murid akan dapat :(i) Mengenal pasti pepejal geometri. (ii) Menyatakan ciri geometri kubus dan kuboid. (iii) Melukis bentangan kubus dan kuboid pada: a) Grid segiempat sama, b) Kertas kosong. (iv) Membina model kubus dan kuboid dengan: a) Mencantumkan muka yang diberi. b) Melipatkan bentangan yang diberi.

(i) Menganggar isi padu kuboid. (ii) Menentukan isi padu kuboid. (iii) Menyelesaikan masalah yang melibatkan isi padu kuboid.B1

B4

B5 Bertulis / Lisan

Bertulis

Bertulis

PENTAKSIRAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 1 (19 23 OKTOBER)

26-30 OKT (PERBINCANGAN SOALAN PENTAKSIRAN AKHIR TAHUN)

02 06 NOV, 11 13 NOV &16 20 NOV LATIH TUBI KBAT (PERSEDIAAN PT3)

1