2014-03-17_buku panduan imam remaja edisi 2014

116
Buku Panduan Imam Remaja Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor BAHAGIAN A ( PERKARA WAJIB ) PESERTA WAJIB MENGUASAI SEMUA ITEM DALAM BAHAGIAN INI KOD: 01 PENGETAHUAN ASAS AGAMA , FARDHU ‘AIN & FARDHU KIFAYAH ( Hanya wajib baca dan memahaminya sahaja dengan bimbingan guru ) Perkara Butiran 1.0 Tasawwur Islam Pengertian Islam : Perkataan Islam dari perkataan „ Salima „ yang bermakna : Tulus dan suci dari kecacatan zahir dan batin ; Damai dan aman atau sejahtera ; Taat dan menyerah . 1.0.1 Keistimewaan Islam Antaranya : 1. Agama yang datang daripada Allah SWT - Sumber dan peraturannya adalah daripada Allah SWT melalui wahyu yang disampaikan kepada Rasulullah SAW . Ia bukan lahir dari pemikiran dan falsafah karut yang ditaja oleh manusia yang serba kelemahan . 2. Ajarannya Adil - Segala ajarannya adalah sempurna dan adil , jauh sekali dari kekurangan dan kezaliman terhadap penganutnya . 3. Ajarannya adalah Lengkap - Ianya merangkumi dalam semua perkara dari perkara kecil ( adab masuk tandas ) sehinggalah dalam urusan pemerintahan negara . 4. Islam adalah al-Din yang Universal - Islam diturunkan untuk seluruh manusia dengan tidak membezakan warna kulit , bahasa , geografi dan sejarah . Kerahmatan Islam meliputi kepada semua makhluk sama ada binatang , manusia dan juga tumbuhan . 5. Ajarannya Progresif dan Dinamik - Ajarannya yang sesuai sepanjang masa dan keadaan , sehingga Islam selalu dapat memenuhi hajat manusia sehingga manusia tidak akan merasa sempit semasa menghadapi cabaran hidup di atas dunia ini . 6. Ajarannya Senang , Tidak Susah - Semua ajarannya adalah senang dan sesuai dengan fitrah kejadian manusia yang suka kepada perkara yang baik dan senang . 7. Tidak ada paksaan - Islam tidak memaksa sesiapa pun menganut ajarannya . Mereka yang memilih Islam mesti di atas kesedaran bukan di atas paksaan .

Upload: -

Post on 17-Jul-2016

113 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

TRANSCRIPT

Page 1: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

BAHAGIAN A

( PERKARA WAJIB ) PESERTA WAJIB MENGUASAI SEMUA ITEM DALAM BAHAGIAN INI

KOD: 01

PENGETAHUAN ASAS AGAMA , FARDHU ‘AIN & FARDHU KIFAYAH ( Hanya wajib baca dan memahaminya sahaja dengan bimbingan guru )

Perkara Butiran

1.0 Tasawwur Islam

Pengertian Islam : Perkataan Islam dari perkataan „ Salima „ yang bermakna : Tulus dan suci dari kecacatan zahir dan batin ; Damai dan aman atau sejahtera ; Taat dan menyerah .

1.0.1 Keistimewaan Islam

Antaranya : 1. Agama yang datang daripada Allah SWT - Sumber dan peraturannya adalah daripada Allah SWT melalui wahyu yang disampaikan kepada Rasulullah SAW . Ia bukan lahir dari pemikiran dan falsafah karut yang ditaja oleh manusia yang serba kelemahan . 2. Ajarannya Adil - Segala ajarannya adalah sempurna dan adil , jauh sekali dari kekurangan dan kezaliman terhadap penganutnya . 3. Ajarannya adalah Lengkap - Ianya merangkumi dalam semua perkara dari perkara kecil ( adab masuk tandas ) sehinggalah dalam urusan pemerintahan negara . 4. Islam adalah al-Din yang Universal - Islam diturunkan untuk seluruh manusia dengan tidak membezakan warna kulit , bahasa , geografi dan sejarah . Kerahmatan Islam meliputi kepada semua makhluk sama ada binatang , manusia dan juga tumbuhan . 5. Ajarannya Progresif dan Dinamik - Ajarannya yang sesuai sepanjang masa dan keadaan , sehingga Islam selalu dapat memenuhi hajat manusia sehingga manusia tidak akan merasa sempit semasa menghadapi cabaran hidup di atas dunia ini . 6. Ajarannya Senang , Tidak Susah - Semua ajarannya adalah senang dan sesuai dengan fitrah kejadian manusia yang suka kepada perkara yang baik dan senang . 7. Tidak ada paksaan - Islam tidak memaksa sesiapa pun menganut ajarannya . Mereka yang memilih Islam mesti di atas kesedaran bukan di atas paksaan .

Page 2: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[2]

1.0.2 Sumber Hukum Islam

4 sumber hukum utama ( primer ) yang disepakati oleh para ulama dalam Islam iaitu : 1. Al-Quran – Kalam Allah SWT yang bermukjizat , lafaznya dalam bahasa Arab dan maknanya daripada Allah SWT yang termaktub dalam mushaf ( naskhah Al-Quran yang bertulis tangan atau bercetak ) , dipindahkan secara mutawatir . Membacanya menjadi satu ibadat . Cth : Halalnya jual-beli dan haramnya riba . 2. As-Sunnah / Al-Hadis – Semua yang dinaqalkan ( dipindahkan atau diambil ) daripada Nabi SAW sama ada perkataan , perbuatan dan taqrir ( pengakuan ) Baginda . Cth : Mencela orang mukmin adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur . 3. Al-Ijma’ – Persepakatan semua ulama mujtahid di kalangan umat Nabi Muhammad SAW terhadap sesuatu hukum syarak pada suatu masa selepas wafatnya Rasulullah SAW . Cth : Sepakat para sahabat bahawa datuk ( lelaki ) mendapat 1/6 bahagian daripada harta warisan apabila si mati mempunyai anak lelaki dan tidak ada bapa . 4. Al-Qias – Menyamakan sesuatu perkara yang tidak dinyatakan hukumnya ( cabang ) dengan perkara yang lain yang dinaskan hukumnya ( asal ) disebabkan ada persamaan antara keduanya dari segi illah ( sebab yang membawa kepada sesuatu hukum ). Cth : Haramnya mana-mana minuman yang memabukkan termasuk jenis-jenis dadah diqiaskan kepada haramnya arak kerana illahnya ( sebabnya ) itu ialah memabukkan . - Manakala sumber lain ( sekunder ) yang tidak sepakati pula ialah Al-Ijtihad , Al-Istihsan , Al-Masolih Al- Mursalah , Al-„Uruf , Mazhab Sahabi , Al-Istishab , Saddu Az-Zara‟i , Syar‟u Man Qablana dan Amal Ahlul Madinah .

1.0.3 Asas & Prinsip Umum Islam

Islam adalah sebagai al-Din yang lengkap dan sempurna yang akan membicarakan segala perkara dalam kehidupan manusia dan tidak ada sedikit kekurangan dan kecacatan dalam ajarannya . Berikut adalah penerangan mengenai Asas dan prinsip-prinsip umum Islam yang boleh memberikan ruang kepada manusia untuk menyesuaikannya : 1. Aqidah - Ialah kepercayaan kepada Allah yang tersimpul kukuh di dalam jiwa manusia tanpa ada sedikit keraguan terhadap kesempurnaan ajaran Islam . 2. Ibadah - Satu ketundukan dan pengabdian kepada Allah yang Esa dalam segala aspek kehidupan , atau dalam erti kata yang lain segala pekerjaan dan amalan yang dilakukan semata-mata kerana Allah , maka ini ialah ibadah . 3. Syariah - Ialah perundangan yang telah ditetapkan oleh Allah kepada manusia dan tidak boleh diubah dengan apa cara sekalipun . Syariah Allah memelihara 6 prinsip , iaitu ; Agama , nyawa , keturunan , maruah , akal dan harta .

Page 3: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[3]

4. Akhlak - Ialah sifat-sifat yang telah menjadi tabiat seseorang . Ia bukan sesuatu yan bersifat takalluf ( sesuatu yang dibuat-buat ) tetapi telah menjadi perangai dan miliknya yang sebenar . 5. Kebudayaan - Islam juga mempunyai kebudayaan dan cara hidup yang tersendiri berteraskan taqwa kepada Allah SWT . Islam berusaha untuk menghapuskan segala bentuk kebudayaan yang tidak sesuai dengan kehendak Islam . 6. Ilmu Pengetahuan - Islam memerangi amalan buta huruf di kalangan umatnya di samping mewajibkan penganutnya menuntut ilmu pengetahuan tanpa mengira lelaki atau perempuan . 7. Ekonomi - Ajaran Islam adalah ajaran yang tidak memisahkan antara dunia dan akhirat . Islam berusaha meningkatkan taraf hidup manusia dengan menggesa supaya umatnya rajin bekerja dengan mencari sumber rezeki yang halal . 8. Politik - Manusia ialah makhluk sosial yang sering berhubung antara satu dengan yang lain , justeru itu ia mesti ada bimbingan daripada seseorang yang diamanahkan untuk mentadbir urusan hidup mereka . 9. Dakwah - Iaitu mengajak manusia kepada pengabdian diri kepada Allah . Ia adalah tugas yang mulia dan inilah tugas para nabi dan rasul apabila diutuskan menjadi rasul . 10. Pergaulan ( Hubungan Sosial ) - Manusia sebagai makhluk sosial , ia tidak boleh hidup bersendirian . Ia mesti bergaul antara satu dengan yang lain . Oleh itu , Islam menetapkan adab-adab pergaulan sesama mereka supaya keharmonian di dalam masyarakat dapat diwujudkan termasuk perkara yang berkaitan dengan sistem kekeluargaan , mu‟amalah , kehakiman , perhubungan antarabangsa dsb . 11. Jihad - Iaitu pengerahan tenaga dari seorang Muslim dalam mempertahan dan menyebarkan Islam menurut keredhaan Allah . Ia mempunyai beberapa bentuk di antaranya : a) Berjihad dengan lisan b) Berjihad dengan harta kekayaan c) Berjihad dengan jiwa untuk membebaskan diri dari cengkaman nafsu

1.0.4 Ciri-Ciri Keistimewaan Syariat Islam

Antaranya ialah : 1. Rabbaniyyah ( Ketuhanan ) - Segala hukum , konsep , prinsip , nilai dan peraturan yang terkandung dalam Islam adalah bersumberkan Wahyu Allah SWT dan Hadis Nabi SAW . 2. Insaniyyah ( Kemanusiaan ) - Ianya bersifat kemanusiaan sejagat kerana ianya diturunkan oleh Allah SWT untuk seluruh manusia dan rahmat Allah kepada mereka sepanjang zaman dan di semua tempat .

Page 4: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[4]

3. Syumuliyyah ( Lengkap ) - Iaitu agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW lengkap dan sempurna serta meliputi kehidupan di dunia dan di akhirat . 4. Waqi’iyyah ( Praktikal ) - Bermaksud Islam itu mampu diamalkan oleh semua golongan manusia . 5. ‘Alamiyyah ( Sarwajagat ) - Iaitu Islam ialah agama yang sesuai bagi semua manusia tanpa mengira bangsa , tempat dan zaman . Islam juga membawa rahmat kepada seluruh makhluk termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan . 6. Kombinasi antara Thabat ( Teguh ) dan Murunah ( Anjal ) - Teguh dari segi prinsip dan matlamat , Anjal dari segi cabang dan cara pelaksanaannya sehingga syariat Islam tidak hanyut dan tunduk kepada mana-mana suara yang batil . - Antara perkara yang termasuk konsep thabat ialah :- a) Akidah ( mentauhidkan Allah ) b) Ibadat ( ibadat khusus spt solat , puasa , zakat dan haji ) c) Ketetapan hukum syariah ( melibatkan hukum wajib , sunat , harus , makruh dan haram ) . 7. Wasatiyyah ( Kesederhanaan ) - Iaitu pertengahan dan saksama antara dua aspek yang bertentangan tanpa terpengaruh kepada salah satunya dengan meninggalkan aspek yang lain . - Kesederhanaan boleh dilihat melalui aspek-aspek berikut :- a) Akidah – Mempercayai sesuatu yang nyata atau zahir dan perkara-perkara ghaib yang mempunyai dalil serta bukti . b) Ibadat – Tidak meringankan dan tidak sampai membebankan umatnya . c) Kerohanian dan kebendaan – Seimbang antara tuntutan kehidupan di dunia dengan kebahagiaan hidup di akhirat yang abadi . d) Undang-undang – Tidak bercanggah dengan fitrah manusia dan tidak pula memberi kebebasan yang mutlak . e) Individu dan masyarakat – Setiap individu mempunyai hak dan tanggungjawab yang wajib dilaksanakan bagi menjamin kehidupan yang harmoni dan sejahtera . 8. ‘Adalah ( Keadilan Mutlak ) - Adalah menjadi tujuan Islam itu menegakkan keadilan yang mutlak di kalangan manusia seluruhnya dengan menegakkan persaudaraan di kalangan mereka , memelihara kehormatan , agama , nyawa , maruah , keturunan dan harta benda dengan bermatlamatkan dunia dan akhirat .

1.0.5 Tujuan Syariat Islam ( Maqasid Syari‟ah )

Terbahagi kepada tiga bahagian : a) Daruriah ( Kepentingan ) – Segala sesuatu yang perlu ada bagi manusia untuk memelihara kemaslahatan dalam beragama dan juga kemaslahatan dalam menjalani kehidupan . - Tanpanya , maka tidak wujud kemaslahatan hidup di dunia bahkan akan menyebabkan kerosakan dan kemusnahan kepada mereka . Manakala di akhirat , hilangnya keselamatan dan nikmat dan manusia kembali kepada Allah SWT dalam penyesalan yang nyata .

Page 5: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[5]

- Maka , ada enam prinsip utama yang perlu dipelihara iaitu :- 1. Memelihara Agama - Allah menghukum orang yang murtad ( keluar dari agama Islam ) dengan hukuman bunuh sebagai balasan demi menjaga agama Allah yang agung ini sentiasa terpelihara , bukan untuk dipermainkan . 2. Memelihara Nyawa - Islam telah menetapkan kepada mereka yang membunuh dengan sengaja akan dikenakan hukum bunuh balas ( qisas ) . 3. Memelihara Keturunan - Islam mensyariatkan perkahwinan untuk melangsungkan zuriat manusia di atas dunia ini . Justeru Islam mengharam sama sekali perzinaan dengan mengenakan hukuman 100 kali sebatan bagi yang belum berkahwin dan rejam sampai mati bagi yang muhson ( telahpun berkahwin ) . 4. Memelihara Kehormatan Diri ( Maruah ) - Islam menyuruh umatnya menjaga batas-batas pergaulan , percakapan dan menjalin hubungan persahabatan dengan baik . Untuk menjamin maruah seseorang itu , maka Islam menetapkan hukuman 80 kali sebatan dalam kes qazaf ( menuduh orang yang baik melakukan zina ) . 5. Memelihara Akal - Allah mengharamkan benda-benda yang memabukkan kerana hendak memelihara akal manusia . Islam telah menghukum kepada mereka yang sabit melakukan kesalahan dengan 40 kali sebatan . 6. Memelihara Harta - Allah mensyariatkan supaya mereka yang mencuri harta dikenakan hukuman potong tangan apabila mempunyai syarat-syarat dan bukti yang sahih . Manakala bagi perompak , hukumannya ialah dipotong tangan dan kaki secara silang . Tetapi sekiranya dia merompak dan membunuh , maka hukumannya dibunuh serta dipalang . b) Hajiyah ( Keperluan ) – Maslahah yang diperlukan oleh manusia untuk memberi kemudahan dan menghilangkan kesempitan kepada mereka . - Sekiranya tiada , ia tidak menjejaskan peraturan hidup manusia sebagaimana ketiadaan perkara darurat tetapi ia menyebabkan kesukaran dan kesusahan . Cthnya : Keringanan mengerjakan solat qasar dan jamak ketika musafir , keharusan berburu untuk keperluan hidup , berjual-beli dsbnya . c) Tahsiniyah ( Keelokan / Kecantikan ) – Maslahah yang berkaitan dengan maruah iaitu berpegang dengan adat-adat yang baik dan akhlak yang mulia . - Sekiranya tiada , maka ia tidak menjejaskan sama sekali peraturan-peraturan hidup sebagaimana kehilangan dalam aspek darurat dan ia tidak menyebabkan kesusahan dan kesempitan sebagaimana kehilangan dalam aspek hajiyah . Walaubagaimanapun , ia menyebabkan kehidupan mereka dipandang hina dan kurang sopan pada pandangan orang ramai . Cthnya : Disyariatkan bersuci atau menutup aurat sebagai salah satu asas yang penting dalam menentukan sesuatu ibadah mencapai tahap kesempurnaan , larangan dari berjualbeli dengan barang yang najis , adab makan-minum , haramnya membunuh wanita , orang tua dan kanak-kanak dalam peperangan .

Page 6: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[6]

Perhatian : Mukammilah ( Pelengkap ) – Merujuk kepada hukum-hukum yang disyariatkan oleh Islam bagi menyempurnakan maqasid daruriyah , hajiyah dan tahsiniyah . - Walaupun demikian , ketiadaannya tidak menjejaskan hukum asal perkara tersebut . Cthnya : Azan dan solat berjemaah disyariatkan bertujuan menzahirkan syiar Islam , larangan berkhalwat sebagai menutup jalan kepada zina , larangan menipu ketika berjual-beli dsbnya .

1.0.6 Matlamat Islam

Enam perkara : 1. Membina Insan yang Soleh - Iaitu insan yang beriman dan berakidah , beribadat dan beramal soleh , berakhlak dan bersopan santun , bersyariat dan bermanhaj , berdakwah dan berjihad , berakal dan berilmu , insan pembangunan dan produktif yang melayakkannya menjadi khalifah di muka bumi ini . 2. Membina Keluarga yang Soleh - Iaitu dengan cara perkahwinan yang disyariatkan oleh Allah yang merupakan sel pertama dan satu keperluan untuk membina sebuah masyarakat yang soleh. 3. Membina Masyarakat yang Soleh - Iaitu masyarakat yang mana individu-individu dan keluarga-keluarganya terikat dengan nilai-nilai tinggi Islam dan prinsip-prinsipnya yang ideal yang bersatu di atas dasar akidah Islam , menghargai amal yang soleh , berdakwah dan melakukan amar makruf nahi mungkar , berjihad pada jalan Allah , memupuk persaudaraan dan kasih 6 ea ra serta saling bekerjasama dan nasihat menasihati dan berperadaban tinggi . 4. Membina Umat yang Soleh - Iaitu umat yang melaksanakan risalahnya , membangunkan kehidupannya atas dasar akidah dan syariat , mendidik generasinya mengikut pertunjuknya , menyebarkan risalahnya ke seluruh alam serta membawa bersamanya rahmat , cahaya dan kebaikan buat umat manusia keseluruhannya . 5. Membina Negara yang Soleh - Iaitu membentuk sebuah Negara Islam yang mengarahkan segala urusan pemerintahan dan pentadbirannya tunduk kepada hukum Islam yang bersumberkan al-Quran dan Hadis serta ijtihad yang benar . 6. Menyeru ke arah kebaikan umat Islam - Umat Islam adalah bertanggungjawab melakukan amar makruf nahi mungkar kerana tugas utama umat ini ialah menyampaikan dakwah dan risalah Islam ke seluruh pelusuk dunia .

1.1 Konsep Aqidah

Pengertian Aqidah : Kepercayaan yang tersimpul kukuh dan teguh dalam jiwa sehingga tidak mungkin akan terurai oleh apa jua suasana dan keadaan .

1.1.1 Unsur Pembentukan Aqidah

Meliputi tiga unsur yang saling kait-mengait iaitu : 1. Peranan Akal - Berfungsi untuk melihat , memikir , mengkaji , membanding , menimbang dan seterusnya mengisbatkan kewujudan Allah .

Page 7: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[7]

2. Peranan Iradah - Bermakna kemahuan dengan penuh kerelaan hati untuk menerima dan tunduk patuh kepada hakikat keimanan yang telah diakui oleh akal akan kebenarannya. 3. Peranan Wujdan ( Perasaan ) - Kebenaran keimanan yang telah dibuktikan oleh akal dan ilmu perlu diserapkan di dalam hati supaya ia menjadi ebati dalam darah daging manusia . Apabila manusia telah sampai ke tahap ini , mereka akanmerasakan semua makhluk tidak bernilai kecuali Allah SWT semata-mata . - Cara membentuk akidah yang berunsur wujdan perlulah melalui 3 proses amalan iaitu :- a) Penyiraman jiwa dengan ayat-ayat suci Allah b) Pembersihan hati dari sifat-sifat yang terkeji c) Pemupukan dengan amalan soleh

1.1.2 Keistimewaan Aqidah Islam

Lima perkara : 1. Aqidah Rabbaniyyah - Bererti kepunyaan Tuhan yang bersumber dari Al-Quran dan As-Sunnah . 2. Aqidah Islam sesuai dengan fitrah semulajadi manusia - Ertinya manusia ini dari segi kerohaniannya ia telah menerima konsep ketuhanan sejak daripada mereka berada di dalam kandungan ibu . 3. Aqidah yang sentiasa menerima bukti - Ini bererti setiap perkara yang dikemukakan untuk membuktikan kebenaran aqidah Islam mesti akan diterima oleh akal yang waras dan tidak boleh ditolak dengan hujjah , kerana ia mempunyai bukti yang cukup jelas dan padat . 4. Aqidahnya jelas dan terang - Tidak ada kesamaraan dan kekaburan untuk memahaminya . Aqidahnya tepat dan tetap tanpa menerima apa-apa perubahan , penambahan , pengurangan dan penyesuaian sejak ia mula diturunkan kepada para rasul sebelum daripada Nabi Muhammad SAW . Kesemuanya menyeru manusia supaya mengabdikan diri kepada Allah . 5. Aqidah sebagai pembentuk peribadi - Ia dapat membentuk insan yang mantap dan teguh jiwanya yang menjadi sumber kekuatan Islam dan umatnya .

1.2 Iman

Menurut kebanyakan pendapat Ulama Ahlu Sunnah wal Jamaah , Iman bererti: Pengakuan dengan lidah , kepercayaan dalam hati dan amalan dengan anggota. - Iman boleh bertambah jika disertakan amal soleh dan ia juga boleh berkurang jika melakukan perkara dosa dan maksiat kepada Allah .

1.2.1 Rukun Iman

Enam perkara : 1. Beriman kepada Allah 2. Beriman kepada Malaikat 3. Beriman kepada Kitab 4. Beriman kepada Nabi dan Rasul 5. Beriman kepada Hari Qiamat / Akhirat 6. Beriman kepada Qadar dan Qadak

Page 8: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[8]

1.3 Beriman Kepada Allah

Berdasarkan 3 Konsep Ketuhanan berikut : 1. Tauhid Rububiyyah : Iaitu keyakinan dalam hati secara mutlak bahawa Allah SWT sebagai Pencipta , Pemilik dan Pentadbir seluruh alam . 2. Tauhid Uluhiyyah : Iaitu mengakui bahawa hanya Allah SWT yang Esa yang layak disembah , ditaati dan dipatuhi secara mutlak . 3. Tauhid Asma’ Wa Sifat : Iaitu meyakini bahawa Allah SWT memiliki nama- nama yang indah dan mulia ( 99 nama ) serta memiliki sifat-sifat yang sempurna ( Khususnya 20 Sifat wajib bagi Allah ) . - Antara 20 Sifat tersebut ialah spt Wujud ( Ada ) ; Qidam ( Tiada permulaan ) ; Baqa‟ ( Kekal ) ; Mukhalafatuhu lil hawadith ( Berlainan dengan sekalian makhluk ) ; Qiyamuhu bi nafsih ( Berdiri dgn Sendirinya ) ; Wahdaniah ( Maha Esa ) ; Qudrah ( Maha Kuasa ) ; Iradah ( Maha Berkehendak ) ; Ilmu ( Maha Mengetahui ) ; Hayat ( Maha Hidup ) ; Sama‟ ( Maha Mendengar ) ; Basor ( Maha Melihat ) ; Kalam ( Maha Berkata-kata ) dan banyak lagi sifat Allah SWT yang disebut dalam Al-Quran . - Kesempurnaan-Nya tidak terhingga dan tidak mungkin dicapai oleh akal manusia yang lemah ini .

1.3.1 Ayat & Hadis Mutasyabihat

Maksudnya : Ayat-ayat tentang sifat-sifat Allah SWT yang tidak dapat difahami dengan jelas oleh akal kerana menggunakan lafaz yang sama dengan sifat yang ada pada makhluk-Nya . Terdapat dua perbezaan pandangan ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah : a) Ulama Salaf – Mereka tidak mentakwilkan makna sifat tersebut daripada makna asalnya tetapi keadaan sebenarnya terserah kepada Allah SWT jua yang lebih mengetahui hakikatnya yang sebenar . b) Ulama Khalaf iaitu mereka yang berada selepas kurun kelima hijrah ( ada juga yang berpendapat selepas kurun ketiga hijrah ) – Mereka mentakwilkan makna sifat tersebut mengikut penyesuaian yang munasabah yang selaras dengan dalil-dalil aqli dan tatabahasa Arab . Perhatian : - Jalan ikutan yang selamat adalah pegangan salaf . - Walaupun mereka berbeza pendapat dalam hal ini , tetapi semuanya bersepakat pada dasarnya bahawa Allah SWT itu Maha Suci daripada bersifat dengan sifat makhluk-Nya . - Mereka beriman dengan Asma Wa Sifat berdasarkan 3 asas berikut iaitu : - (i) Menyucikan Allah SWT dari menyerupai makhluk dan sifat-sifat kekurangan ( tanpa tashbih ) . (ii) Beriman dengan Nama-Nama Allah dan Sifat-Sifat-Nya yang sabit di dalam Al-Quran dan hadis , tanpa mengurang , mengubah ( tahrif ) dan menafikan- Nya ( taktil ) . (iii) Menghapuskan perasaan ingin tahu kaifiyyat dan bentuk sifat-sifat ini (takyif)

Page 9: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[9]

1.4 Beriman Kepada Malaikat

Maksudnya : Mempercayai wujudnya para malaikat ciptaan Allah SWT yang mulia yang menjadi pesuruh-pesuruh-Nya . Malaikat ialah sejenis makhluk halus yang berakal , tiada nafsu , yang dijadikan dari sejenis cahaya , tidak berjantina , tidak berkahwin , tidak makan dan minum , boleh menjelma dalam pelbagai rupa yang baik , mempunyai pelbagai tugas ( tugas umum dan juga tugas khusus ) dan sentiasa beribadah serta taat kepada segala perintah Allah SWT . - Antara tugas umum malaikat ialah ; - a) Menanggung „Arasy ; b) Memohon rahmat dan istighfar kepada orang mukmin ; c) Bergilir-gilir mengawasi manusia dsb

1.4.1 Jumlah Malaikat

Jumlahnya sangat ramai . Namun , hanya 10 nama Malaikat sahaja yang wajib diketahui ( dan tugas khusus mereka ) iaitu : a) Jibril – Menyampaikan wahyu Allah kepada para rasul . b) Mika‟il – Mengurus rezeki , menurunkan hujan dan menumbuhkan tanaman . c) Raqib – Mencatit kebajikan manusia ( di sebelah kanan manusia ). d) „Atid – Mencatit kejahatan manusia ( di sebelah kiri manusia ) . e) Izra‟il – Mengambil nyawa sekalian yang hidup . f) Munkar dan g) Nakir – Memeriksa dan menyoal orang-orang mati . h) Israfil – Meniup sangkakala hari qiamat . i) Malik – Menjaga neraka j) Ridhwan – Menjaga syurga

1.4.2 Jin , Iblis & Syaitan

Selain daripada Malaikat , Allah SWT juga menciptakan „ jin „. Jin ialah sejenis makhluk halus yang dijadikan daripada api yang menyala , mempunyai akal dan perasaan , makan minum dan tidak terpelihara dari kesalahan dan dosa . - Oleh itu di kalangan mereka , ada yang Islam dan ada yang kafir , ada yang baik dan ada yang jahat dan mereka juga boleh menjelma dalam pelbagai rupa. - Iblis dan syaitan juga adalah tergolong dari kalangan jin kerana mereka juga diciptakan drpd api . Oleh kerana mereka ingkarkan perintah Allah supaya sujud kepada Nabi Adam , maka mereka termasuk dlm golongan orang-orang kafir yang derhaka kpd Allah . Mereka sentiasa melakukan maksiat terhadap Allah dan menghasut manusia melakukan maksiat kpd-Nya . - Godaan syaitan ini dilakukan dengan berbagai-bagai rupa dan cara , sehingga ia dapat meresap ke dalam jiwa manusia .

1.5 Beriman Kepada Kitab

Maksudnya : Mempercayai bahawa Allah SWT mempunyai beberapa buah kitab yang merupakan Firman Allah yang hakiki . Isinya mengandungi berbagai perintah dan larangan-Nya , janji baik dan ancaman-Nya serta peraturan-peraturan yang diturunkan kepada para Rasul-Nya melalui perantaraan wahyu sebagai panduan hidup manusia ke jalan yang benar .

1.5.1 Cara Wahyu Diturunkan

Ada berbagai bentuk iaitu : 1. Secara langsung ( ilham / mimpi yang benar ) 2. Terdengar bunyi spt loceng 3. Terdengar suara di sebalik hijab / di sebalik alam biasa 4. Melalui Malaikat Jibril ( sama ada diperhubungkan jiwa Rasul dengan Jibril dengan cara tertentu / Jibril menjelma dirinya spt manusia untuk bercakap-cakap dengan Rasul yang kdg-kdg dapat disaksikan juga oleh para sahabat ) .

Page 10: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[10]

1.5.2 Jumlah Kitab Suci

Jumlah kitab suci Allah itu banyak . Namun , hanya 4 buah kitab sahaja yang wajib dipercayai iaitu : a) Kitab Taurat – Kepada Nabi Musa a.s b) Kitab Zabur – Kepada Nabi Daud a.s c) Kitab Injil – Kepada Nabi Isa a.s d) Kitab Al-Quran – Kepada Nabi Muhammad SAW ( secara berperingkat selama 23 tahun iaitu 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah ) . - Selain kitab , Allah juga menurunkan 100 suhuf ( catatan wahyu yang sedikit bilangannya ) yang diturunkan kpd Nabi Syis ( 50 ) , Nabi Idris ( 30 ) , Nabi Ibrahim ( 10 ) dan Nabi Musa ( 10 ) . - Hanya kitab suci Al-Quran sahaja yang dijamin keasliannya oleh Allah SWT hingga ke hari qiamat , sedangkan kitab-kitab yang lain banyak yang telah diubah dan diselewengkan oleh golongan tertentu dari org Yahudi dan Kristian .

1.6 Beriman Kepada Nabi & Rasul

Nabi ialah lelaki pilihan Allah yang diwahyukan kepadanya untuk dirinya sahaja dan tidak wajib menyampaikannya kepada orang lain . Rasul ialah lelaki pilihan Allah yang diwahyukan kepadanya untuk dirinya dan wajib menyampaikannya pula kepada orang lain . - Ini bererti bahawa setiap Rasul adalah Nabi dan setiap Nabi tidak semestinya menjadi Rasul .

1.6.1 Bilangan Para Nabi & Rasul

Menurut keterangan para ulama , bahawa jumlah para nabi semuanya adalah 124,000 ribu orang , manakala yang menjadi rasul seramai 313 orang . - Walaubagaimanapun , para rasul yang wajib diketahui hanyalah 25 orang sahaja iaitu : Adam , Idris , Nuh , Hud , Soleh , Ibrahim , Lut , Ismail , Ishak , Ya‟qub , Yusuf , Ayyub , Syu‟aib , Musa , Harun , Zulkifli , Daud , Sulaiman , Ilyas , Ilyasa‟ , Yunus , Zakaria , Yahya , Isa dan Muhammad SAW ( penutup segala Nabi yang diutuskan kepada sekalian bangsa manusia termasuk jin ) . - Di kalangan Rasul tersebut ada pula yang mendapat gelaran Rasul Ulul Azmi iaitu Nabi Nuh a.s ; Nabi Ibrahim a.s ; Nabi Musa a.s ; Nabi Isa a.s dan Nabi Muhammad SAW . Perhatian : 1. Setiap Rasul membawa dakwah yang sama iaitu menyeru manusia mentauhidkan Allah SWT dan hanya beribadah kepada-Nya semata-mata , walaupun syariat mereka berbeza antara satu sama lain . 2. Syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW telah memansuhkan syariat-syariat yang dibawa oleh para Nabi yang terdahulu . Oleh itu , syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW wajib diikuti oleh semua manusia ( termasuk jin ) hingga hari qiamat .

1.6.2 Mukjizat Para Nabi & Rasul

Mereka juga dikurniakan mukjizat iaitu perkara luar biasa yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka untuk membuktikan kebenaran , kenabian dan kerasulan serta melemahkan musuh-musuh mereka . - Antara mukjizat ( mukjizat hissi ) tersebut ialah : a) Nabi Soleh – Keluar unta dari dalam batu besar . b) Nabi Ibrahim – Tidak hangus apabila dibakar oleh Raja Namruz . c) Nabi Musa – Tongkatnya menjadi ular yang besar ; Dapat memancarkan 12 mata air bila memukul batu dan dapat membelah laut merah selepas di kejar Firaun .

Page 11: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[11]

d) Nabi Daud – Dapat melembutkan baju besi dan mempunyai suara yang sangat merdu . e) Nabi Sulaiman – Dapat memerintahkan angin dan juga jin serta memahami bahasa binatang . f) Nabi Isa – Dapat menyembuh orang buta ; penyakit sopak dan menghidupkan orang mati . g) Nabi Muhammad – Dapat membelah bulan ; Keluar air dari jarinya ; Peristiwa isra dan mikraj ; Makanan yang sedikit menjadi banyak ; Batu berzikir di atas tangan Baginda ; Kitab Al-Quran ( suatu mukjizat maknawi yg terbesar sekali )

1.6.3 Sifat Wajib Bagi Rasul

4 sifat yang wajib ada pada Rasul ialah As-Sidq ( Benar ) ; Al-Amanah ( Jujur ) ; At-Tabligh ( Menyampaikan ) dan Al-Fatonah ( Bijaksana ) . - Dan harus bagi Rasul mempunyai sifat sebagaimana manusia biasa tetapi tidak membawa kepada tercemarnya darjat kerasulan mereka spt makan , minum , lapar , dahaga , berasa dingin , panas , sakit , sihat , berusaha mencari rezeki dan sebagainya termasuk menemui ajal . - Rasul juga wajib bersifat maksum iaitu mereka terpelihara daripada melakukan sebarang kesalahan dan dosa terhadap Allah sama ada lahir atau batin .

1.7 Beriman Kepada Hari Qiamat / Akhirat

Maksudnya : Iaitu keyakinan bahawa suatu masa nanti ( hanya Allah sahaja yang mengetahuinya ) dunia ini akan rosak binasa , hancur lebur dan segala yang bernyawa dan yang hidup akan mati semuanya .

1.7.1 Tanda-Tanda Qiamat

Walaubagaimanapun , terdapat beberapa tanda ( yang disebut dalam Al-Quran dan hadis Nabi SAW ) sebelum berlakunya qiamat yang terbahagi kepada dua : 1. Tanda-Tanda Kecil - Antaranya : Kebangkitan Nabi Muhammad SAW itu sendiri ; Anak-anak hamba menjadi raja / pemimpin ; Orang-orang kampung / pengembala kambing menjadi hartawan dan membangunkan bangunan yang besar dan tinggi ; Anak derhaka kepada ibubapanya ; Urusan negara dipegang oleh orang yang bukan ahlinya ; Negeri-negeri kecil disatukan menjadi besar ; Banyak berlaku pergaduhan dan peperangan ; Banyak berlaku gempa bumi dan bencana alam ; Wanita berkelakuan dan berpakaian menyerupai lelaki dan sebaliknya ; Perzinaan dan minum arak semakin berleluasa dsb . 2. Tanda-Tanda Besar - Antaranya : Keluar asap tebal hingga memenuhi angkasa ; Munculnya „ Dajal „ yang merosakkan agama dan menyesatkan manusia ; Munculnya „ Yakjuj dan Makjuj „ yang melakukan kerosakan di atas muka bumi ; Munculnya „ Imam Al-Mahdi „ dari keturunan Rasulullah SAW yang akan menegakkan syariat Islam ; Munculnya „ Nabi Isa „ yang memperbaharui semula syariat Islam , membawa kebenaran dan menghapuskan segala kejahatan dan kemungkaran ; Keluar binatang dari bumi yang boleh bercakap dengan manusia ; Matahari naik dari sebelah barat ; Terhapusnya Al-Quran dari mashaf dan dada manusia ; Diutusnya suatu angin yang mematikan sekalian orang mukmin ; dan akhir sekali seluruh manusia akan murtad dari agamanya .

Page 12: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[12]

1.7.2 Peringkat Perjalanan Manusia Selepas Mati

Selepas mati , manusia akan melalui beberapa peringkat kehidupan iaitu : 1. Alam barzakh iaitu tempat sementara menunggu hari akhirat bagi manusia yang telah mati ( bercerai roh daripada jasad ) , sama ada mati kerana terbakar / tenggelam / dimakan binatang buas dsb . - Alam barzakh merupakan permulaan alam akhirat , di mana rohnya itu akan dikembalikan semula kepada badannya untuk disoal oleh Malaikat Munkar dan Nakir dan mendapat nikmat atau azab kubur mengikut amalan masing-masing . 2. Perhimpunan Di Padang Mahsyar Manusia akan dihidupkan kembali dari kuburnya untuk dikumpulkan di padang mahsyar dalam keadaan sangat lapar dan haus , berkaki ayam , bertelanjang dan tidak berkhatan . - Secara umumnya manusia di padang mahsyar ini akan terbahagi kepada 2 golongan iaitu golongan para Nabi , wali serta solihin dan golongan orang kafir dan derhaka kepada Allah . 3. Kolam Air ( Al-Kautsar ) - Mereka kemudiannya mendatangi kolam Al-Kautsar yang disediakan oleh Allah kepada para Nabi dan umatnya masing-masing ( tetapi org kafir , golongan derhaka dan mengerjakan dosa besar akan ditahan dari mendatangi kolam ini ). 4. Perhitungan ( Hisab ) / Timbangan ( Al- Mizan ) - Kesengsaraan di padang mahsyar yang tidak tertanggung oleh manusia kerana lamanya menunggu masa perbicaraan Tuhan , akhirnya akan dipohon syafaat oleh Nabi Muhammad SAW ( dinamakan „ Syafaat „Uzma „ ) agar dipercepatkan hari perhisaban tersebut . - Maka , segala amalan mereka dihisab dan ditimbang dalam neraca keadilan Allah untuk menerima pembalasan masing-masing . Amalan pertama yang dihisab ialah berkaitan dengan solat . Dan seluruh anggota badan akan turut memberi kesaksian di atas kesalahan diri masing-masing . - Walaubagaimanapun , seramai 70 ribu orang dari umat Nabi Muhammad SAW yang akan masuk syurga tanpa hisab . 5. Titian Sirat - Semua manusia kemudiannya diperintahkan melalui satu titian sirat , iaitu jambatan yang dibentangkan atas neraka menuju ke syurga . - Senang susahnya melalui titian ini adalah bergantung kepada amalan mereka di dunia . Antara mereka ada yang melaluinya pantas spt kilat , spt angin , spt kuda yang berlari , ada yang berjalan kaki , merangkak dan mengesot dsb . 6. Neraka / Syurga - Orang yang buruk amalannya akan jatuh ke neraka ( tempat yang penuh dengan pelbagai azab ) dan yang baik amalannya dimasukkan ke syurga ( tempat yang penuh dengan pelbagai nikmat ) dengan rahmat Allah jua . - Neraka dan syurga sekarang ini sudah ada dan akan berkekalan selama-lamanya , tidak berubah dan tidak binasa . - Azab yang paling ringan dalam api neraka ialah seseorang yang dipakaikan sepatu dari api neraka yang menggelegakkan otaknya . Adapun nikmat yang paling besar di dalam syurga pula ialah melihat wajah Allah SWT .

Page 13: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[13]

1.8 Beriman kepada Qadar dan Qadak

Qadar- Ialah ketetapan yang ditentukan oleh Allah terhadap makhluk-Nya pada azali lagi ( iaitu suatu ketika yg belum ada sesuatu apa pun lagi kecuali Allah ) . Qadak – Ialah pelaksanaan ketetapan Allah pada azali juga . - Ada ulama yang berpendapat bahawa pengertian qadar dan qadak itu adalah sebaliknya , dan ada juga berpendapat bahawa ianya satu erti sahaja . - Kesimpulannya ialah , bahawa segala sesuatu yang sudah berlaku dan yang akan berlaku semuanya itu adalah menurut apa yang sudah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah SWT sejak azali .

1.8.1 Pembahagian Qadar & Qadak

Terbahagi kepada 2 jenis iaitu : 1. Qadar Qadak Mubram – Takdir yang ada dalam ilmu Allah yang tidak akan berubah spt Jenis bangsa ; Kelahiran anak lelaki dan perempuan ; Kaya dan miskin ; Jodoh pertemuan ; Berlakunya malapetaka dan bencana alam dsb . 2. Qadar Qadak Mu’allaq – Takdir yang tertulis di Luh Mahfuz yang masih menerima perubahan dengan usaha ikhtiar manusia spt Sebab-sebab yang membawa kecelakaan dan kebahagiaan seseorang ; Sebab-sebab yang membawa kederhakaan dan ketaatan dsb . - Para ulamak membahagikan ajal ( tempoh mati bagi sesuatu yang hidup ) kepada 2 bahagian iaitu : Ajal mubram ( ajal umum yang ditetapkan oleh Allah mengikut ilmu-Nya yang tidak boleh diubah-ubah lagi ) dan Ajal muallaq ( yang digantung pelaksanaannya kepada sebab dan kadar sesuatu spt panjangnya umur manusia dengan sebab berdoa dan menghubungkan tali silaturrahim . Perhatian : Perbuatan manusia terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :- a) Perbuatan Ikhtiari – yang lahir dengan usaha dan ikhtiar ( pilihan ) manusia spt Berniaga ; Menternak ; Melakukan pahala atau melakukan dosa . b) Perbuatan Idhtirari – yang lahir tanpa usaha dan ikhtiarnya spt Menggigil kesejukan ; Menguap ketika mengantuk ; Gerak nafas ; Denyutan jantung dsb. - Hanya perbuatan ikhtiar sahaja yang berada di bawah taklif syarak dan akan dipertanggungjawabkan di sisi Allah sama ada mendapat pahala atau dosa . - Manakala konsep Tawakal yang sebenar ialah berserah kepada Allah SWT setelah berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh .

1.9 Gejala Yang Merosakkan Iman & Islam

Lima perkara yang boleh merosakkan Iman : 1. Syirik besar ( setiap unsur yang membawa kepada menyekutukan Allah ) 2. Kufur besar ( kufur iktikad ) 3. Nifaq ( berpura-pura Islam ) 4. Fasiq ( ingkar suruhan dan larangan Allah ) 5. Riddah ( keluar dari Islam ) Perhatian : Iman juga boleh terbatal sama ada melalui : a) Kepercayaan ( Iktikad ) Cth : Tidak percaya wujudnya hari akhirat ; Khurafat ; Mempercayai bomoh , ramalan dan tilikan ; Merasakan ada panduan yang lebih baik daripada sunnah Nabi SAW ; Ragu tentang dosa pahala ; Menganggap syariat Islam tidak sesuai diamalkan pada masa kini . b) Perkataan . Cth : Berkata “ Kalau tidak kerana aku , pasti tak menjadi “ ; “ Semua yang aku dapat hasil usaha aku semata-mata “ ; “ Kerana ubat inilah aku sembuh “ atau menghalalkan perkara yang sudah tetap haramnya atau sebaliknya .

Page 14: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[14]

c) Perbuatan Cth : Menghina Al-Quran atau Al-Hadis ; Berjumpa bomoh sekalipun mendakwa tidak mempercayainya ; Berdoa kepada selain daripada Allah ; Membenci sunnah Nabi SAW ; Melakukan sihir ; Menyokong orang kafir memerangi Islam ; Memakai tangkal dan azimat .

1.9.1 Pengaruh Asing Yang Bertentangan Dengan Islam

Antara bentuk ancaman ialah : 1. Menyalurkan hiburan yang keterlaluan ( hedonisme ) hingga melalaikan dan melupakan Tuhan spt Black Metal , Muzik Rock dsb . 2. Menyebarkan bentuk-bentuk pemikiran / ideologi yang bertentangan dengan Islam spt Sekularisme , Nasionalisme , Sosialisme , Materialisme , Ateisme , Liberalisme , Komunisme , Pluralisme dsb. 3. Menjajah negara lain yang lemah dan menyebarkan ideologi dan budaya mereka di negara yang dijajah . 4. Menyemai budaya yang bertentangan dengan Islam spt Valentine‟s Day , budaya Couple , April Fool , mementingkan kebendaan dsb . 5. Mengeksploitasi penggunaan media massa dan media elektronik untuk menyebarkan diayah spt melalui filem , akhbar , majalah , internet dsb . 6. Menyerapkan amalan hidup mementingkan diri sendiri dan tidak menggalakkan kesatuan . 7. Memperkenalkan pelbagai fesyen yang bercanggah dengan syariat Islam spt Punk , Skin Head dan pelbagai pertandingan yang mendedahkan aurat . 8. Memperjuangkan hak kesamarataan antara lelaki dengan perempuan . 9. Memperjuangkan hak kebebasan individu yang bercanggah dengan fitrah kejadian manusia dan syariat Islam spt lesbian dan gay . 10. Menerapkan sistem riba dalam muamalat dan ekonomi Islam ( kapitalisme).

1.10 Konsep Ibadah

Pengertian Ibadah : Ketundukan yang tiada layak menerimanya melainkan Allah SWT .

1.10.1 Syarat Suatu Perkara Menjadi Ibadah

Hendaklah memenuhi empat perkara iaitu : 1. Niat kerana Allah SWT . 2. Perkara yang dibenarkan oleh syarak . 3. Semua amalan mesti mengikut peraturan yang ditentukan . 4. Ibadah khusus tidak boleh diabaikan .

1.10.2 Pembahagian Ibadah

Terbahagi kepada dua iaitu : 1. Ibadah Umum - Pengabdian diri secara langsung kepada Allah SWT menerusi urusan duniawi yang bersangkut hubungan sesama makhluk yang berlandaskan aqidah dan syariah Islam . Cth : Mencari rezeki yang halal untuk diri dan keluarga ; Menuntut ilmu ; Membuka industri untuk memberi peluang pekerjaan kepada orang ramai ; Berbaik dengan jiran tetangga dsb . 2. Ibadah Khusus - Suatu bentuk pengabdian diri seorang hamba kepada Tuhannya secara langsung bagi mendapat keredhaan-Nya . Cth : Melaksanakan kelima rukun Islam ; Melakukan ibadah sunat ; Membaca Al-Quran ; Zikrullah ; Berdoa ; Istighfar ; Taubat dsb .

Page 15: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[15]

1.11 Rukun Islam

Lima perkara : 1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah . 2. Menunaikan Solat lima waktu sehari semalam . 3. Berpuasa dalam bulan Ramadan . 4. Mengeluarkan Zakat . 5. Menunaikan Haji bagi yang berkemampuan .

1.12 Mengucap Dua Kalimah Syahadah

Maksudnya : Penyaksian bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah dan ditaati dengan sebenarnya melainkan Allah SWT , dan penyaksian bahawa Nabi Muhammad SAW itu sebenarnya pesuruh Allah SWT . - Ucapannya ialah :

أشهد أن ال الو اال اهلل و أشهد أن حممدا رسول اهلل Maksudnya : “ Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah , dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah . “

1.12.1 Syarat Sah Syahadat

Empat perkara : a) Diucapkan dengan lidah kalimah syahadah itu . b) Mengerti akan maksud dan erti yang dibacanya . c) Ditasdiqkan ( dibenarkan ) dengan hati sekalian yang diketahuinya . d) Diamalkan dengan anggota .

1.12.2 Tuntutan Syahadah

Dua perkara : 1. Dibuktikan dengan menunaikan rukun Islam yang lima . 2. Menurut segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala larangan-Nya .

1.12.3 Perkara Yang Membatalkan Syahadah

Syeikh Sa‟id Hawa di dalam bukunya “ Tuntutan Syahadah Dan Gejala Murtad “ merumuskan 20 Gejala Kekufuran Yang Membatalkan Syahadah iaitu : 1. Bertawakkal dan bergantung harapan selain daripada Allah SWT . 2. Mengingkari nikmat Allah SWT dalam berbagai-bagai bentuk . 3. Bekerja dan beramal dengan tujuan selain kerana Allah SWT . 4. Membuat undang-undang menurut kemahuan manusia bukan menurut kehendak dan ketentuan yang diwajibkan oleh Allah SWT . 5. Menumpukan segala ketaatan kepada selain Allah SWT dengan cara yang tidak dikehendaki Allah SWT . 6. Menjalankan hukum selain hukum Allah SWT atau Tidak menggunakan hukum Allah SWT sebagai rujukan dalam semua masalah . 7. Membenci atau menentang salah satu ajaran Islam atau seluruh ajaran Islam. 8. Mencintai kehidupan dunia melebihi kecintaan terhadap akhirat ( cinta dunia ) dengan menjadikan dunia sebagai tujuan utama serta merupakan segala- galanya dalam kehidupan . 9. Menghina mana-mana kandungan Al-Quran atau Al-Sunnah atau orang alim yang menegakkan Islam atau memperolok-olokkan hukum Allah SWT atau syariat-Nya . 10. Menghalalkan apa yang diharamkan Allah SWT atau sebaliknya . 11. Tidak beriman dengan seluruh sumber hukum daripada Al-Quran dan Al- Sunnah . 12. Mengangkat orang kafir dan munafiq sebagai pemimpin serta tidak menyukai orang yang berpegang pada aqidah Islam dan orang mukmin .

Page 16: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[16]

13. Tidak beradab dengan Rasulullah SAW . 14. Takut dan lemah hati untuk menegakkan tauhid dan merasa senang untuk menegakkan syirik . 15. Menyatakan bahawa terdapat pertentangan antara zahir ayat Al-Quran dengan isinya . 16. Tidak beriman dengan syariat Allah SWT dengan sebenarnya serta mengingkari Nama-Nama dan Sifat-Sifat Allah SWT . 17. Tidak mengenal Rasulullah SAW secara benar atau menafikan sifat terpuji yang dikurniakan Allah SWT kepadanya atau menghina Rasul atau sifat- sifat Rasul atau tidak yakin Rasulullah SAW sebagai teladan terbaik , seperti golongan yang terpengaruh dengan pandangan dan pendapat orientalis . 18. Melakukan sesuatu ibadah atau amalan bukan kerana Allah SWT seperti sujud atau menyembah bukan kerana Allah SWT , sujud dan tawaf di tempat selain Ka‟bah . 19. Mengkafirkan orang yang mengucap Kalimah Syahadah dan tidak mengkafirkan orang yang ingkar terhadap Dua Kalimah Syahadah . 20. Melakukan sesuatu ibadah dengan riyak ( menunjuk-menunjuk ) .

1.13 Pembahagian Hukum Syarak Dalam Islam

Terbahagi kepada lima hukum : 1. Fardhu ( Wajib ) – Suatu perintah syarak yang mesti dikerjakan . Apabila dikerjakan berpahala dan jika ditinggalkan berdosa . - Terbahagi kepada 2 iaitu ;- a) Fardhu ‘Ain - Iaitu tuntutan yang wajib dikerjakan oleh setiap orang Islam yang mukallaf ( baligh dan berakal ) . Cth : Solat lima waktu ; Puasa Ramadan ; Mengeluarkan Zakat ; Menunaikan Haji ; Menuntut ilmu , dsb . b) Fardhu Kifayah - Iaitu wajib dikerjakan oleh sekumpulan orang Islam , bukan ke atas setiap individu . Apabila sebahagian mereka melakukan tuntutan tersebut ( sehingga terlaksana ) , maka ia memadai dan dosa orang-orang lain ( yang tidak melakukannya ) akan gugur . Tetapi semuanya dianggap derhaka dan berdosa sekiranya tidak ada seorang pun yang menunaikannya . Cth : Pengurusan Jenazah ; Mempelajari ilmu kedoktoran , sains dan teknologi ; Menggerakkan ekonomi negara ; mempertahankan negara ; berniaga dsb. 2. Sunat ( Mandub / Mustahab ) – Suatu anjuran syarak yang sebaik-baiknya dilakukan . Pelakunya diberikan pahala dan tidak berdosa jika ditinggalkan . Cth : Solat sunat ; Puasa sunat ; Bersedekah ; Beriktikaf di Masjid ; Membaca Al-Quran ; Beristighfar ; Berselawat ; Berzikir ; Berdoa dsb . 3. Haram – Perkara yang dituntut oleh syarak supaya ditinggalkan secara putus , iaitu bila dilakukan akan berdosa dan bila ditinggalkan berpahala . Cth : Syirik ; Derhaka pada kedua ibubapa ; Murtad ; Membunuh ; Berzina ; Menuduh orang baik berzina ; Minum arak ; Mencuri ; Berjudi ; Bercouple , Membuka aurat di hadapan orang yang bukan mahram dsb . 4. Makruh – Iaitu suatu anjuran syarak yang sebaik-baiknya ditinggalkan . Jika dikerjakan tidak berdosa dan bila ditinggalkan berpahala . - Terbahagi kepada 2 iaitu :-

Page 17: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[17]

a) Makruh Tahrim – Iaitu sesuatu pekerjaan makruh yang menghampiri kepada haram melakukannya . Dikenakan balasan jika dilakukan tetapi tidak sama dengan balasan melakukan perkara haram . Cth : Solat sunat mutlak ketika terbit / ketika terbenam matahari . b) Makruh Tanzih – Iaitu makruh biasa , yakni berpahala meninggalkannya dan tidak berdosa mengerjakannya . Cth : Berpuasa pada hari Arafah bagi jemaah Haji ; Berbekam di bulan Ramadan ; Bersamaan perbuatan dengan imam ketika solat dsb . 5. Mubah ( Harus / Jaiz / Halal ) – Iaitu boleh memilih dan diberi kebebasan untuk melakukannya atau meninggalkannya . Oleh itu , perbuatan tersebut tidak diberi pahala atau dosa sama ada ia dilakukan atau ditinggalkan . Cth : Makan dan minum ; Bermain ; Tidur dsb . Perhatian : Tasyri‟ Islam ( Ilmu Fiqh ) tulen spt hukum-hakam ibadah adalah bersumberkan kepada wahyu Allah SWT yang diturunkan kepada Nabi SAW . Kaedah-kaedah umum tasyri‟ yang telah digariskan oleh Islam dan mesti dijadikan panduan oleh kaum Muslimin adalah sebagai berikut :- 1. Dilarang membahas hukum sesuatu peristiwa yang belum berlaku sehingga ia benar-benar terjadi secara nyata . 2. Menjauhi banyak bertanya dan memutarbelitkan permasalahan sehingga menjadikannya sukar . 3. Menghindari percanggahan dan perpecahan dalam soal agama . 4. Pemasalahan yang diperselisihkan mestilah dikembalikan kepada Al-Quran dan Sunnah . - Para sahabat dan generasi soleh berikutnya telahpun mengamalkan kaedah-kaedah ini dalam menggali perundangan Islam . - Kehadiran imam mazhab yang empat juga menjadi penyumbang bagi pelestarian tradisi yang menjadi pegangan generasi sebelum mereka .

1.14 Bersuci

Ertinya : Menghilangkan segala najis dan hadas pada tubuh badan , pakaian atau tempat hingga boleh mengerjakan solat dsb .

1.14.1 Jenis Bersuci

Terbahagi kepada dua : 1. Bersuci daripada hadas Hadas terbahagi kepada 2 iaitu :- a) Hadas kecil – Hadas yang sedikit larangan kerananya yang berlaku pada anggota manusia yang empat iaitu muka , kedua tangan , kepala dan kedua kaki , di mana ia menegah daripada sahnya solat dan seumpamanya . - Mesti dihilangkan dengan berwuduk atau tayammum . b) Hadas besar – Hadas yang banyak larangan kerananya yang berlaku pada seluruh badan di mana ia menghalang daripada sahnya solat dan perkara-perkara yang termasuk dalam hukumnya . - Wajib dihilangkan dengan mandi wajib atau tayammum . 2. Bersuci daripada najis . - Ini berhubungan dengan badan , pakaian dan tempat .

Page 18: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[18]

1.14.2 Perkara Yang Dilarang Ketika Hadas Kecil

Lima perkara : 1. Mengerjakan solat - solat fardu atau sunat . 2. Sujud tilawah atau sujud syukur . 3. Menyentuh atau menanggung ( mengangkat ) Al-Quran . 4. Membaca Khutbah Jumaat . 5. Mengerjakan tawaf di Kaabah .

1.14.3 Perkara Yang Dilarang Ketika Hadas Besar

a) Berjunub Tujuh perkara : 1. Mengerjakan solat . 2. Sujud tilawah atau sujud syukur . 3. Menyentuh atau menanggung ( mengangkat ) Al-Quran . 4. Membaca Khutbah Jumaat . 5. Mengerjakan tawaf di Kaabah . 6. Membaca Al-Quran – walau satu ayat sekalipun kecuali dengan niat zikir . 7. Iktikaf ( berhenti ) di masjid – boleh sekadar lalu sahaja . b) Haid dan Nifas Sepuluh perkara : Semua tujuh perkara di atas dan ditambah dengan perkara berikut : 8. Berpuasa – puasa wajib atau sunat . 9. Bersetubuh atau berseronok dengan isteri pada kawasan antara pusat dan lutut . 10. Bercerai ( talak ) - walaupun perceraian tetap sah .

1.14.4 Alat Bersuci

Alat yang sah dibuat bersuci ada 4 perkara iaitu : 1. Air yang mutlak . 2. Debu-debu tanah untuk kegunaan tayammum . 3. Benda-benda kesat spt kayu , batu keras , tisu dsb . 4. Samak iaitu bahan-bahan tertentu untuk menyuci kulit bangkai selain daripada anjing dan babi .

1.14.5 Pembahagian Air

Terbahagi kepada empat : 1. Air yang Suci dan Menyucikan ( Air Mutlak ) - Air yang boleh diminum dan dibuat bersuci sama ada beristinjak , berwuduk , mandi hadas , membasuh najis dsb . Cth : Air hujan ; Air laut ; Air sungai ; Air perigi ; Air mata air ; Air salji dan Air embun 2. Air yang Suci tetapi Tidak Menyucikan - Air yang hanya boleh diminum atau membasuh benda-benda yang bukan najis sahaja . Terbahagi kepada tiga :- a) Air Mutaghoyyir – Air yang telah berubah salah satu sifatnya ( warna / rasa / bau ) dengan sebab bercampur dengan sesuatu yang suci . Cth : Air kopi ; Air teh dsb . b) Air Mustakmal – Airnya sedikit ( kurang dari dua qullah ) yang sudah terpakai untuk mengangkat hadas sama ada hadas kecil ataupun besar , sedang air itu tidak berubah sifatnya dan tidak pula bertambah timbangannya. c) Air Muqaiyad – Air tumbuh-tumbuhan atau air buah-buahan . Cth : Nira ; Air kelapa ; Air anggur ; Jus oren dsb .

Page 19: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[19]

3. Air Yang Makruh Dipakai ( Air Musyammas ) Air yang terjemur pada matahari dalam bekas selain daripada bekas emas dan perak . 4. Air Bernajis ( Air Mutanajjis ) Terbahagi kepada 2 jenis : a) Air yang kurang daripada dua qullah yang dimasuki oleh najis sama ada air itu berubah ataupun tidak salah satu sifatnya . b) Air yang lebih daripada dua qullah yang dimasuki oleh najis lalu air itu berubah rasa , bau atau warnanya . - Hukum air ini tidak boleh digunakan untuk bersuci atau diminum , kecuali jika ianya lebih dari dua qullah dan tidak berubah apa-apa sifatnya . Perhatian : Banyaknya dua qullah iaitu panjang , lebar dan dalamnya sebanyak 1 ¼ hasta ( 230 liter ) .

1.14.6 Pembahagian Najis & Cara Membersihkannya

Terbahagi kepada tiga : 1. Najis Mughallazah ( Najis berat ) - Iaitu najis Anjing dan Babi dan keturunan yang lahir daripada kedua-duanya atau salah satu . Cara membasuhnya : Dibasuh sebanyak 7 kali , salah satu di antaranya hendaklah dicampur dengan tanah . 2. Najis Mukhaffafah ( Najis ringan ) - Iaitu air kencing anak lelaki yang belum sampai umurnya 2 tahun dan belum makan sesuatu selain daripada susu ibunya . Cara membersihkannya : Memadai dengan memercikkan air atas benda yang terkena najis tersebut meskipun tidak mengalir . 3. Najis Mutawassitah ( Najis pertengahan ) - Iaitu semua najis selain daripada najis mughallazah dan mukhaffafah spt darah , nanah , muntah , tahi , air kencing , bangkai , mazi , arak dan segala jenis cecair yang memabukkan , susu dan mani binatang yang haram dimakan termasuk bahagian binatang yang diambil daripada badannya semasa ia hidup . - Terbahagi pula kepada 2 bahagian : a) Najis Hukmiah – Iaitu yang kita yakini adanya tetapi tidak nyata zatnya, baunya , rasanya dan warnanya , spt kencing yang sudah lama kering sehingga sifat-sifatnya telah hilang . Cara menyucikannya : Cukup dengan mengalirkan air di atas benda yang terkena najis tersebut . b) Najis ‘Ainah – Iaitu yang masih ada zat , warna , rasa atau baunya , kecuali warna atau baunya yang sangat sukar untuk menghilangkannya , ini dimaafkan. Cara membersihkannya : Hendaklah dengan menghilangkan zat , rasa , warna dan baunya . Perhatian : 1. Antara najis yang dimaafkan ialah : a) Bangkai yang tidak mengalir darahnya . Cth : Nyamuk ; Lebah ; Semut dsb . b) Najis yang sedikit . Cth : Sedikit darah ; Sedikit muntah ; Sedikit nanah dsb . c) Najis kecil yang sukar hendak dipelihara ( umum al-balwa ) . Cth : Debu-debu najis di jalanraya ; Tahi burung yang sukar dielakkan dsb .

Page 20: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[20]

d) Percikan air kencing yang terlalu sedikit yang tidak dapat dilihat oleh mata yang sihat penglihatannya ( apabila mengenai pakaian atau badan ) , sama ada najis tersebut mughallazah , mukhaffafah atau mutawassitah . e) Darah yang ada pada daging . 2. Terdapat 3 jenis bangkai yang tidak dihukum sebagai najis iaitu : Bangkai ( mayat ) manusia ; Ikan dan Belalang . 3. Air tuak dan air perahan buah-buahan yang telah menjadi mabuk itu adalah najis , tetapi boleh menjadi suci bila ia bertukar menjadi cuka dengan sendirinya. 4. Kulit bangkai selain daripada anjing dan babi dan pecahan dari kedua-duanya , boleh disucikan dengan di samak , iaitu :- (a) Membuang darah , lendir dan lemaknya , kemudian disapu dengan benda yang boleh menghilangkan baunya spt kapur dsb . (b) Dikeringkan kulit itu , kemudian memadai dibasuh dengan air yang suci sekali jirus sahaja .

1.14.7 Qadha Hajat & Adabnya

Ertinya : Membuang air besar atau kecil . Cara Yang Sunat : 1. Mencari tempat yang terlindung dari pandangan orang . 2. Masuk tandas dengan melangkah kaki kiri , serta membaca doa . 3. Keluar dari tandas dengan melangkah kaki kanan , serta membaca doa . 4. Memakai alas kaki spt selipar , kasut dsb . 5. Menutup kepala walaupun dengan sapu tangan . 6. Beristibra‟ ( berdehem-dehem ) selepas kencing . Cara Yang Makruh : 1. Sambil berdiri , kecuali ada keuzuran . 2. Bercakap-cakap pada sesuatu perkara yang tidak mustahak . 3. Di dalam lubang yang belum diketahui ada binatang di dalamnya . 4. Di bawah pokok buah-buahan atau di air tenang . 5. Berhampiran dengan tempat perkuburan . Cara Yang Haram : 1. Membawa bersama sesuatu yang bertulis dengan Nama Allah atau nama- nama Nabi . 2. Menghadap atau membelakangkan qiblat jika di tanah lapang atau di tempat- tempat yang tidak berdinding . 3. Di dalam lubang yang diketahui ada binatang di dalamnya . 4. Di atas kubur . 5. Di dalam tempat-tempat beribadat spt masjid , surau dsb . 6. Di atas Al-Quran , kitab-kitab agama atau di atas makanan-makanan . 7. Di tempat-tempat perhentian manusia dan di jalan-jalan raya .

1.14.8 Istinjak & Caranya

Ertinya : Menghilangkan najis yang terdapat pada kemaluan selepas membuang air kecil atau besar . Hukumnya : Adalah wajib sama ada dengan air atau dengan benda-benda kesat lagi suci spt kayu , batu dsb tetapi menggunakan kedua-duanya sekali adalah lebih baik . - Tidak sah beristinjak dengan benda-benda yang najis atau yang terkena najis .

Page 21: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[21]

Syarat beristinjak dengan benda kesat : 1. Benda itu kering spt batu , kayu dan sebagainya . 2. Bukan benda-benda yang bertulis dengan ayat-ayat Al-Quran , Hadis dan seumpamanya . 3. Bukan benda-benda yang dihormati spt makanan , tulang , pakaian dan sebagainya . 4. Najis yang keluar tidak melecer ke tempat lain . 5. Hendaklah dihilangkan najis itu sekurang-kurangnya dengan 3 biji batu ataupun dengan sebiji batu yang tiga segi . Dan kiranya tidak suci lagi , hendaklah ditambahkan sehingga suci . Perhatian : Makruh beristinjak atau menyentuh zakarnya dengan tangan kanan .

1.15 Wuduk

Ertinya : Membasuh beberapa anggota badan yang tertentu dengan menggunakan air yang dimulai dengan niat .

1.15.1 Syarat Sah Wuduk

Sembilan perkara : 1. Muslim . 2. Mumayyiz ( Dapat membezakan baik buruknya sesuatu pekerjaan ) . 3. Suci daripada haid , nifas dan junub . 4. Menggunakan air yang suci lagi menyucikan ( Air Mutlak ) . 5. Mengetahui mana yang fardu dan sunat . 6.Tidak ada sesuatu yang melekat pada anggota wuduk , yang boleh menghalang sampainya air wuduk ke anggota wuduk spt cat , getah , lilin dsb. 7. Tidak ada yang melekat pada anggota wuduk , yang boleh merubah sifat-sifat air ( rasa , rupa dan baunya ) sehingga air itu bukan lagi tergolong air mutlak spt dakwat dsb . 8. Anggota wuduk benar-benar dilalui dan diratai oleh air wuduk . 9. Orang yang berpenyakit kencing selalu menitik , atau wanita istihadah , hendaklah mengambil wuduk apabila benar-benar hendak menunaikan solat .

1.15.2 Fardu / Rukun Wuduk

Enam perkara : 1. Niat ( ketika membasuh muka ) . Cth : „Sengaja aku mengangkat / menghilangkan hadas kecil , atau aku ambil air sembahyang fardu atasku kerana Allah Taala „ 2. Membasuh muka . 3. Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke siku . 4. Menyapu sebahagian kepala . 5. Membasuh kedua-dua belah kaki hingga ke buku lali . 6. Tertib .

1.15.3 Perkara Sunat Wuduk

Banyak antaranya ialah : 1. Menghadap qiblat . 2. Membaca „ Basmalah „ ketika mula-mula hendak berwuduk . 3. Mendahulukan anggota yang kanan dari yang kiri . 4. Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke pergelangannya . 5. Menyelang-nyelangi anak-anak jari tangan dan kaki serta janggut yang lebat . 6. Menggosok gigi ( bersugi ) . 7. Berkumur serta menghisap air ke dalam hidung . 8. Menyapu air pada semua kepala . 9. Melebihkan basuhan pada bahagian kepala dan bahagian atas daripada siku dan dua buku lali di kedua-dua kaki .

Page 22: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[22]

10. Menyapu kedua-dua telinga . 11. Meniga-nigakan basuhan pada tiap-tiap anggota wuduk . 12. Membaca doa selepasnya . 13. Muwalat ( berturut-turut ) . 14. Berhemat menggunakan air . 15. Tidak berkata-kata ketika berwuduk .

1.15.4 Perkara Makruh Wuduk

Antaranya : 1. Berlebih-lebihan menggunakan air dan tidak terlalu sedikit . 2. Mendahulukan anggota yang kiri dari yang kanan . 3. Mengelap wuduk dengan tuala / sapu tangan tanpa keuzuran spt terlalu sejuk 4. Memukul muka dengan air . 5. Membasuh / menyapu lebih daripada 3 kali basuhan / sapuan yang yakin atau kurang daripada itu . 6. Meminta tolong orang lain supaya membasuh anggota wuduknya tanpa Keuzuran . 7. Berlebihan berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung bagi orang yang berpuasa .

1.15.5 Perkara Yang Membatalkan Wuduk

Lima perkara : 1. Keluar sesuatu dari dua jalan ( qubul dan dubur ) sama ada kencing , air besar , darah atau kentut . 2. Bersentuhan kulit antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram . 3. Menyentuh kemaluan ( qubul atau dubur ) dengan tapak tangan sama ada kemaluan sendiri mahupun orang lain . 4. Hilang akal kerana mabuk , pitam , sakit , gila , pengsan dsb . 5. Tidur yang tidak tetap kedudukannya .

1.15.6 Perkara Yang Disyaratkan Berwuduk

Tiga perkara : 1. Solat - sama ada solat fardu atau sunat . 2. Tawaf mengelilingi Kaabah . 3. Menyentuh Al-Quran atau menanggungnya atau membawanya .

1.16 Mandi

Ertinya : Mengalirkan air ke atas badan dengan niat yang tertentu .

1.16.1 Pembahagian Mandi

Terbahagi kepada dua : 1. Mandi Sunat – Mandi yang solat tetap sah walaupun tanpanya , tetapi syarak menghukumnya sunat kerana mengambilkira banyak perkara . Cth : Mandi pada hari Jumaat ; Mandi pada dua hari raya ; Mandi selepas memandikan mayat ; Mandi Gerhana Matahari dan Bulan ; Mandi untuk solat Istisqa‟ ( minta hujan ) ; Mandi selepas memeluk Islam dan Mandi yang berkaitan dengan ibadat haji . 2. Mandi Wajib - Mandi kerana berlakunya perkara-perkara yang mewajibkan mandi . Maka ibadat yang memerlukan kepada bersuci tidak sah tanpanya.

Page 23: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[23]

1.16.2 Rukun Mandi Wajib

Tiga perkara : 1. Menghilangkan najis terlebih dahulu di badan jika ada sebelum mandi . 2. Niat ( ketika mula membasuh anggota badan ) . Cth : “ Sahaja aku mandi wajib / mengangkat hadas besar / mengangkat janabah / mengangkat hadas haid atau nifas / untuk mengharuskan solat dari sekalian tubuhku , fardu kerana Allah Taala “ . 3. Meratakan air ke seluruh badan yang zahir termasuk kulit atau rambut . Air juga hendaklah disampaikan ke bahagian dalam rambut dan pangkalnya .

1.16.3 Perkara Yang Mewajibkan Mandi

Lima perkara : 1. Berjunub ( iaitu keluar mani atau bersetubuh ) . 2. Keluar darah haid . 3. Keluar darah nifas ( darah yang mengiringi selepas bersalin ) . 4. Wiladah ( bersalin ) , walau anak yang lahir itu tidak basah sekalipun . 5. Mati selain dari mati syahid ( mati dalam peperangan melawan musuh Allah ).

1.16.4 Jenis Darah

Terbahagi kepada tiga : 1. Darah Haid – Iaitu darah yang biasa keluar dari rahim perempuan setelah umurnya meningkat 9 tahun lebih . Tempoh haid paling pendek ialah satu hari satu malam , dan tempoh paling panjang ialah 15 hari 15 malam . Manakala tempoh kebiasaannya ialah 6 atau 7 hari . 2. Darah Nifas – Iaitu darah yang keluar selepas beranak atau keguguran . Sekurang-kurangnya tempoh nifas ialah sekejap sahaja , tetapi kebiasaannya 40 hari dan paling maksimun ialah 60 hari . 3. Darah Istihadah – Iaitu darah penyakit yang keluar dari rahim perempuan tidak pada masa-masa yang tertentu . - Darah ini membatalkan wuduk tetapi tidak mewajibkan perempuan mandi . Perempuan yang keluar darah istihadah wajib mengerjakan solat dan puasa . Oleh itu , ia hendaklah membasuhnya , mengikat / membalut tempat keluarnya dan hendaklah berwuduk setiap kali hendak solat fardu .

1.17 Tayammum

Ertinya : Menyapu debu tanah yang suci ke muka dan kedua-dua belah tangan dengan niat dan cara yang tertentu .

1.17.1 Sebab Tayammum

Empat perkara : 1. Ketiadaan air sama ada secara hissi , iaitu zat air itu sendiri tidak kelihatan atau secara syar‟ie , iaitu zat air itu ada , tetapi tidak boleh digunakan untuk bersuci kerana sangat berhajat untuk meminumnya . 2. Air terlalu jauh daripadanya . 3. Keuzuran kerana sakit . 4. Cuaca yang terlalu sejuk .

1.17.2 Syarat Sah Tayammum

Lima perkara : 1. Mengetahui masuk waktu secara yakin . 2. Mencari air selepas masuk waktu . 3. Berijtihad menentukan arah qiblat sebelum bertayammum . 4. Menghilangkan najis terlebih dahulu . 5. Menggunakan tanah yang berdebu dan suci .

Page 24: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[24]

Perhatian : 1. Bertayammum kerana berhadas besar adalah sama caranya dengan tayammum kerana berhadas kecil . 2. Kadar yang dapat dikerjakan dengan sekali tayammum ialah satu perbuatan fardu dan beberapa perkara sunat .

1.17.3 Rukun Tayammum

Tiga perkara : 1. Niat – ” Sahaja aku bertayammum untuk membolehkan solat kerana Allah Taala “ 2. Menyapu muka dan kedua tangan sampai ke siku dengan dua kali tepuk . 3. Tertib .

1.17.4 Perkara Sunat Tayammum

Tiga perkara : 1. Semua perkara yang disunatkan berwuduk adalah disunatkan ketika bertayammum . 2. Membuka atau menceraikan jari-jari tangan ketika menepuk tanah . 3. Menipis atau mengurangkan ketebalan tanah dengan menepuk kedua-dua tapak tangan atau meniupnya .

1.17.5 Perkara Yang Membatalkan Tayammum

Empat perkara : 1. Setiap perkara yang membatalkan wuduk adalah membatalkan tayammum . 2. Ada air . 3. Mampu untuk menggunakan air spt orang yang sembuh daripada sakit . 4. Murtad . Perhatian : Sekiranya air didapati selepas selesai solat , maka solatnya sah dan tidak wajib diqada‟ . Begitu juga apabila solat telah dimulakan ia hendaklah disempurnakan dan hukumnya sah .

1.17.6 Hukum Bagi Pesakit Yang Luka @ Patah

Pesakit yang ditimpa luka atau patah , yang berhajat kepada meletakkan ikatan ( balutan ) dan ubat di atas tempat luka atau patah , maka dia wajib melakukan Tiga perkara berikut : 1. Membasuh bahagian yang selamat ( tidak sakit ) pada anggota yang luka atau patah . 2. Menyapu seluruh balutan atau ikatannya . 3. Bertayammum sebagai ganti membasuh bahagian yang sakit apabila sampai kepada anggota tersebut ketika berwuduk . - Sekiranya balutan di atas anggota yang luka atau patah tidak diperlukan , maka dia wajib membasuh bahagian anggota yang sihat dan bertayammum bagi menggantikan bahagian yang luka sekiranya dia tidak boleh membasuh tempat sakit ( luka ) tersebut . - Dia wajib mengulangi tayammum pada setiap kali solat fardu sekalipun dia tidak berhadas . Manakala anggota-anggota lain , ia tidak wajib dibasuh ( semula ) melainkan sekiranya dia berhadas . Perhatian : Orang yang memakai balut , wajib mengqada‟kan solat sekiranya balut tersebut berada dalam salah satu keadaan berikut : a) Apabila dia meletakkan balutan itu dalam keadaan tidak suci ( berhadas ) dan dia uzur ( tidak dibenarkan ) membukanya . b) Balutan itu berlaku pada anggota tayammum , iaitu muka dan kedua tangan . c) Apabila kawasan yang sihat dibalut melebihi kadar balutan pada tempat sakit.

Page 25: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[25]

1.18 Azan & Iqomah

Azan merupakan lafaz khusus yang disyariatkan oleh Islam untuk menyatakan masuknya waktu solat fardu dan untuk menyeru orang-orang Islam supaya berkumpul mengerjakannya . Iqomah ialah menyuruh bangkit dan berdiri yang hadir kepada mengerjakan solat dengan lafaz-lafaz yang tertentu . Hukumnya : Sunat ketika ingin mengerjakan solat sama ada solat tunai atau qada‟ . Termasuk sunat diazankan pada telinga kanan dan diiqomahkan pada telinga kiri pada anak yang baru lahir . Perhatian : Dalam solat sunat , solat kedua Hari Raya , solat Gerhana Bulan atau Matahari , solat Istisqa‟ ( minta hujan ) dan solat Tarawih tidak memakai azan atau iqomah . Hanya disunatkan mengucap ‘ As-Solatu Jami’ah ‘ . Bagi jemaah perempuan disunatkan iqomah sahaja .

1.18.1 Syarat Sah Azan & Iqomah

Enam perkara : 1. Muslim 4. Yakin masuk waktu 2. Mumayyiz 5. Muwalat ( berturut-turut ) kalimahnya 3. Lelaki 6. Tertib

1.18.2 Perkara Sunat Azan

Antaranya : 1. Berwuduk / Suci daripada hadas kecil dan hadas besar . 2. Menghadap qiblat . 3. Berdiri di waktu azan dan iqomah . 4. Azan dilaungkan di tempat yang tinggi spt menara . 5. Membaguskan suara agar yang mendengar tertarik mendatangi solat . 7. Menyebut kalimah-kalimah azan dengan tartil ( tenang , jelas dan betul ) . 6. At-Tarji‟ ( Mengulang lafaz azan ) , yakni sebelum mengucapkan syahadatain , muazzin membaca syahadatnya dengan perlahan .

7. Menambah di waktu subuh selepas " حي على الفالح " dengan lafaz

" الصالة خيز هي الم " ( sebanyak 2 kali ) .

8. Muazzin menutup kedua telinganya dengan kedua hujung jari telunjuknya

dan memalingkan mukanya ke kanan tatkala mengatakan „ dan „ حي على الصالة

ke kiri tatkala mengatakan „ حي على الفالح „ . 9. Tidak meleret-leret ketika menyebut lafaz azan serta tidak berlagu . 10. Pendengar azan disunatkan diam serta mengucapkan apa yang dilafazkan

oleh bilal . Tetapi ketika muazzin menyebut حي على الصالة dan حي على الفالح

, hendaklah dijawab ال حل ال قة اال باهلل العلي العظين . 11. Berdoa dan berselawat ke atas Nabi SAW selepas azan .

Page 26: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[26]

1.18.3 Lafaz Azan & Iqomah

Lafaz Iqomah Lafaz Azan

اهلل أكرب أهلل أكرب أشهد أن ال الو اال اهلل

أشهد أن حممدا رسول اهلل حي على الصالة حي على الفالح قد قامت الصالة قد قامت الصالة

أهلل أكرب اهلل أكرب ال الو اال اهلل

2x اهلل أكرب أهلل أكرب 2x أشهد أن ال الو اال اهلل 2x أشهد أن حممدا رسول اهلل

2x حي على الصالة 2xحي على الفالح أهلل أكرب اهلل أكرب

ال الو اال اهلل

1.19 Solat

Ertinya : Beberapa perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan takbir dan disudahi dengan salam , dengan syarat-syarat tertentu . Hukumnya : Fardhu „Ain ke atas setiap Muslim yang mukallaf ( aqil baligh ) . - Lima solat fardhu yang wajib ialah Subuh ( 2 rakaat ) ; Zohor ( 4 rakaat ) ; Asar ( 4 rakaat ) ; Maghrib ( 3 rakaat ) dan Isyak ( 4 rakaat ) .

1.19.1 Syarat Wajib Solat

Tujuh perkara : 1. Muslim . 2. Baligh ( sampai umur ) . - Boleh diketahui dengan 3 cara iaitu : a) Bermimpi keluar mani . b) Keluar darah haid bagi perempuan ( setelah genap umurnya 9 tahun ) . c) Genap umur 15 tahun qamariah ( apabila tidak berlaku mimpi / keluar darah haid ) . 3. Berakal . 4. Suci daripada haid dan nifas . 5. Orang yang sedar . - Orang yang terlupa atau tertidur tidak wajib solat tetapi wajib qada‟ bila ia teringat semula . 6. Sampai seruan dakwah . 7. Tidak cacat dua pancaindera . - Orang yang buta dan tuli sejak dari kecil tidak wajib solat . Perhatian : Kanak-kanak yang berumur 7 tahun , wajib digalakkan mengerjakan solat dan wajib dipaksa apabila sampai umurnya 10 tahun .

1.19.2 Syarat Sah Solat

Lima perkara : 1. Suci daripada hadas kecil dan hadas besar . 2. Suci daripada najis sama ada pada badan , pakaian atau tempat . 3. Menutup aurat . - Aurat lelaki ialah antara pusat hingga lutut . Manakala aurat perempuan ialah seluruh anggota badan kecuali muka dan dua tapak tangan . 4. Menghadap qiblat dengan dada .

Page 27: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[27]

- Harus meninggalkan arah qiblat dalam 3 keadaan iaitu : a) Ketika sangat ketakutan spt masa perang . b) Solat sunat di waktu musafir ( hanya ketika mengangkat takbir sahaja wajib menghadap qiblat ) . c) Ketika waktu yang tidak diketahui di mana arah qiblat spt masa kabus dsb . 5. Yakin masuk waktu iaitu dengan 3 cara sama ada ilmu yang yakin ; ijtihad ; taqlid kepada orang yang mengetahuinya atau mujtahid .

1.19.3 Rukun Solat

Empat belas perkara : Terbahagi kepada 3 rukun iaitu : - a) Rukun Qalbi ( Hati ) 1. Niat ( dalam takbiratul ihram ) .

Cth: أصلي فزض الصبح ركعتيي هلل تعالى Maksudnya : “ Sahaja aku solat fardu subuh 2 rakaat kerana Allah Taala “ b) Rukun Qauli ( Perkataan ) 2. Takbiratul Ihram iaitu mengucap „ Allahu Akbar „ . 3. Membaca surah Al-Fatihah . 4. Membaca Tasyahhud / Tahiyyat Akhir .

5. Membaca Selawat ke atas Nabi SAW sekurang-kurangnya اللن صل على هحود

selepas Tasyahhud / Tahiyyat Akhir . 6. Mengucapkan salam yang pertama . c) Rukun Fi’li ( Perbuatan ) 7. Berdiri betul bagi orang yang mampu . – Solat sunat hukumnya harus sahaja . 8. Rukuk . 9. Iktidal . 10. Sujud sebanyak dua kali . 11. Duduk antara dua sujud . 12. Duduk Tasyahhud / Tahiyyat Akhir . 13. Toma'ninah ( iaitu berhenti sebentar sekadar bacaan ' Subhanallah ' ) ketika rukuk , iktidal , sujud dan duduk antara dua sujud . 14. Tertib . Perhatian : 1. Tujuh anggota sujud ialah Dahi , Dua tapak tangan , Dua belah lutut dan Dua belah perut jari kaki . 2. Tidak sah sujud dengan dahi yang tertutup .

1.19.4 Sunat Sebelum Solat

Empat perkara : 1. Azan . 2. Iqomah . 3. Bersugi / bersiwak ( menggosok gigi ) . 4. Meletakkan sesuatu ( pemisah ) di hadapannya spt dinding , tiang , tongkat , hamparan sajadah dsb .

Page 28: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[28]

1.19.5 Sunat Ketika Solat

Terbahagi kepada dua : 1) Sunat Ab’ad : Semua perkara yang kalau ditinggalkan , maka ia boleh ditampung semula dengan sujud sahwi di akhir solat . Antaranya : Tasyahhud Awal ; Selawat ke atas Nabi SAW selepas tasyahhud awal ; Duduk untuk membaca tasyahhud awal ; Selawat ke atas keluarga Nabi SAW selepas tasyahhud akhir ; Membaca qunut ketika iktidal di rakaat kedua solat Subuh . 2) Sunat Hai’ah : Perkara yang kalau ditinggalkan , ia tidak membawa kepada perlunya sujud sahwi . Antaranya : a) Mengangkat kedua tangan ketika takbiratul Ihram , ketika rukuk dan bangkit daripadanya . b) Meletakkan tangan kanan di atas belakang tapak dan pergelangan tangan kiri di bahagian bawah dada dan atas pusat ketika berdiri . c) Melihat tempat sujud . d) Membaca doa Iftitah selepas takbiratul ihram . e) Membaca Al-Isti‟azah selepas doa iftitah . f) Membaca kuat dan perlahan di tempat-tempat tertentu . g) Membaca „Amin „ selepas bacaan Al-Fatihah . h) Membaca sesuatu daripada ayat Al-Quran selepas Al-Fatihah pada rakaat pertama dan kedua . i) Mengucap takbir ketika berpindah rukun . j) Membaca tasbih ketika rukuk dan sujud . k) Membaca doa antara dua sujud . l) Duduk iftirasy pada tempat selain duduk tawarruk . m) Duduk tawarruk pada tahiyyat akhir . n) Membaca Selawat Ibrahimiah dan doa selepas tasyahhud akhir . o) Memberi salam yang kedua . p) Sentiasa khusyuk di sepanjang solat . Perhatian : Qunut terbahagi kepada 3 iaitu : 1. Qunut Subuh – Iaitu dibaca ketika setiap solat subuh . 2. Qunut Witir – Iaitu dibaca di pertengahan akhir Ramadan . 3. Qunut Nazilah – Iaitu dibaca ketika berlakunya bala kolera , taun , huru-hara , perang dsb .

1.19.6 Sunat Selepas Solat

Tiga perkara : 1. Istighfar , zikir dan berdoa . 2. Berpindah tempat dari tempat solat fardu ketika hendak menunaikan solat sunat . 3. Apabila berkumpulnya kaum lelaki dan perempuan dalam solat berjemaah , maka disunatkan kaum lelaki agar tetap duduk di tempat mereka sehinggalah golongan perempuan meninggalkan tempat mereka .

1.19.7 Perkara Yang Dibolehkan Dalam Solat

Sebelas perkara : 1. Senyum . 2. Membunuh ular atau binatang yang berbahaya . 3. Berjalan sedikit apabila perlu . 4. Mendukung bayi .

Page 29: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[29]

5. Menjawab salam dengan isyarat . 6. Mengingatkan Imam . 7. Menerangkan kesilapan Imam . 8. Memuji Allah SWT . 9. Sujud di hujung kain yang dipakai . 10. Membaca Mushaf ( Al-Quran ) . 11. Teringat sesuatu .

1.19.8 Perkara Makruh Ketika Solat

Antaranya ialah : 1.Meninggalkan perkara sunat . 2. Memalingkan muka ke kanan atau ke kiri kecuali kerana keperluan . 3. Memandang ke langit / Memandang sesuatu yg melalaikan / memejam mata . 4. Bermain-main dengan rambut dan menyinsing hujung baju ( spt lengan ) . 5. Solat ketika makanan telah dihidangkan yang hatinya teringin memakannya . 6. Menahan kencing dan air besar . 7. Dalam keadaan terlalu mengantuk . 8. Membuka mulut ketika menguap . 9. Berdiri di atas satu kaki atau solat sambil bercekak pinggang . 10. Membaca surah di rakaat ketiga dan keempat . 11. Meludah ke kanan atau ke hadapan . 12. Solat di tempat-tempat berikut spt bilik air , jalan , pasar , kawasan perkuburan , gereja , tempat sampah dan tempat unta duduk .

1.19.9 Perkara Yang Membatalkan Solat

Dua belas perkara : 1. Meninggalkan Rukun atau Menambah rukun perbuatan dengan sengaja . 2. Berkata dengan sengaja , iaitu selain daripada Al-Quran , zikir dan doa . 3. Banyak bergerak dengan anggota kasar ( 3 kali berturut-turut ) . 4. Makan dan minum dengan sengaja . 5. Berhadas sebelum salam yang pertama . 6. Terkena najis sama ada pada badan , pakaian atau tempat . 7. Terbuka aurat dengan sengaja . 8. Berdehem , ketawa , menangis , mengerang sakit dengan sengaja jika jelas dari setiap perbuatan tersebut dua huruf , sekalipun tidak difahami . 9. Berpaling dada dari arah qiblat . 10. Berubah niat . 11. Mendahului Imam dengan 2 rukun . 12. Murtad .

1.20 Solat Ketika Sakit

Orang yang sakit diberi kemudahan mengerjakan solat dengan apa cara yang terdaya dilakukannya , iaitu : a) Cara solat sambil duduk ( bagi yang tidak mampu berdiri ) - Sebaik-baiknya duduk iftirasy dan bila hendak rukuk hendaklah ia menundukkan kepalanya hingga sama paras dengan lutut ( atau dahinya setentang dengan tempat sujud ) dan bila iktidal hendaklah ia angkatkan kepalanya semula serta melepaskan kedua-dua tangannya . b) Cara solat mengiring ( bagi yang tidak mampu duduk ) - Sebaik-baiknya mengiring di atas lambung kanan dan menghadap dada dan mukanya ke qiblat . Kalau tidak mampu rukuk dan sujud , hendaklah diisyaratkan dengan kepala sahaja , iaitu isyarat sujud lebih rendah daripada isyarat rukuk .

Page 30: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[30]

c) Cara solat sambil menelentang ( bagi yang tidak mampu mengiring ) - Dikehendaki mengunjurkan kedua-dua kakinya ke arah qiblat dan ditinggikan kepalanya supaya terangkat sedikit untuk menghadap qiblat , kemudian segala pergerakan solatnya dilakukan dengan isyarat sahaja . d) Cara isyarat sahaja ( bagi yang tidak mampu lagi ) Perhatian : Solat – solat sunat boleh dikerjakan dengan cara duduk pada bila-bila masa dan keadaan sekalipun .

1.21 Solat Qosar & Jamak

a) Solat Qosar : Memendekkan solat dari empat rakaat menjadi dua rakaat . b) Solat Jamak : Mengumpulkan dua solat dalam satu waktu . Terbahagi kepada 2 iaitu :- a) Jamak Taqdim – Iaitu menunaikan solat yang kedua dalam waktu yang pertama . b) Jamak Ta‟khir – Iaitu melewatkan solat yang pertama dan ditunaikan dalam waktu yang kedua . Hukumnya : Harus bagi musafir . Perhatian : Maksud perbezaan 3 istilah berikut iaitu : 1. Mustautin – Mereka yang tinggal tetap pada suatu tempat sama ada ia dilahirkan di situ atau tidak . 2. Mukim – Mereka yang tinggal di suatu tempat tetapi tidak berniat untuk menetap di situ spt pelajar yang tinggal di asrama atau orang yang tinggal buat sementara sahaja . 3. Musafir – Mereka yang sedang dalam perjalanan jauh yang diharuskan .

1.21.1 Syarat Umum Solat Qosar & Jamak

Lima perkara : 1. Tahu menuju arah tertentu dan tempat yang dimaksudkan . 2. Musafirnya tidak bertujuan maksiat . 3. Orang musafir telah melepasi pagar pekan / bangunan yang hendak ditinggalkan . 4. Orang musafir tidak berniat untuk tinggal di tempat tujunya selama 4 hari ( tidak termasuk hari masuk dan hari keluar ) . - Apabila berniat demikian , maka tempat yang ditujunya itu dianggap sebagai tempat tinggalnya ( menjadi orang yang bermukim ) . Dia tidak harus menjamak dan qosarkan solatnya kecuali ketika dalam perjalanan sahaja . - Sekiranya dia berniat untuk tinggal kurang daripada 4 hari atau tidak tahu tempoh tinggalnya kerana tidak diketahui bila dapat disempurnakan kerjanya , maka solat jamak dan qosar boleh dilakukan sehinggalah dia pulang ke pekannya semula bagi masalah yang pertama ( tinggal kurang dari 4 hari ) dan diberi tempoh selama 18 hari tidak termasuk hari sampai dan hari pulang ( bagi yang tidak diketahui tempoh tinggalnya ) . 5. Perjalanannya tidak kurang dari 2 marhalah ( Berlaku perbezaan pendapat di kalangan ulamak , antaranya sama ada 81 / 89 / 91 / 100 km ) . - Walaupun ada khilaf ulama dalam penentuan jarak jauhnya , namun untuk berhati-hati bolehlah dikira dari 60 batu ( 100 km ) .

Page 31: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[31]

1.21.2 Syarat Qosar

Lima perkara : 1. Solat yang tunai sahaja yang boleh diqosarkan . 2. Solat yang diqosarkan hanyalah solat yang 4 rakaat sahaja iaitu solat Zohor , Asar dan Isyak . 3. Tidak boleh berimamkan orang yang solat sempurna / bermukim . 4. Berkekalan perjalanannya sehingga sempurna solat . 5. Diniatkan qosar di dalam masa takbiratul ihram .

Cth: أصلي فزض الظز ركعتيي قصزا أداء هلل تعالى Maksudnya : “ Sahaja aku solat fardu Zohor 2 rakaat qosar kerana Allah Taala “

1.21.3 Syarat Jamak

Syarat Jamak Taqdim : 1. Ditunaikan secara tertib antara keduanya , iaitu menunaikan solat yang pertama ( punya waktu ) diikuti solat yang kedua . ( Dimulakan solat zohor dari asar , solat maghrib dari isyak ) 2.Berniat jamak untuk menunaikan solat kedua ke dalam waktu yang pertama sebelum selesai solat yang pertama ( sebelum salam ) . Disunat berniat ketika takbiratul ihram .

Cth: أصلي فزض الظز ركعتيي قصزا هجوعا الي العصز أداء هلل تعالى Maksudnya : “ Sahaja aku solat fardu Zohor 2 rakaat qosar serta dijamakkan dengan Asar kerana Allah Taala “ 3. Ditunaikan secara muwalat ( berturut-turut ) antara kedua-dua solat kecuali diselangi oleh iqomah dan mengambil wuduk , maka jamaknya tidak batal . 4. Berkekalan musafirnya sehingga takbir solat yang kedua , tetapi tidaklah disyaratkan sehingga selesai solat yang kedua . Syarat Jamak Ta’khir : 1. Berniat melewatkan solat yang pertama ketika waktunya ( berniat ta‟khir sebaik sahaja masuk waktu Zohor atau Maghrib ) 2. Berkekalan musafirnya sehingga selesai kedua-dua solat tersebut . Perhatian : 1. Solat Jamak Ta‟khir ini tidak disyaratkan tertib ( yang mana dahulu dan yang mana kemudian ) . 2. Harus Solat Taqdim ketika hujan lebat dan kampung itu kawasannya berbecak , dengan syarat solat itu didirikan secara berjemaah di masjid yang jauh dan hujan turun berterusan dari awal solat pertama hingga diberi salam dan ketika awal solat kedua . 3. Harus juga melakukan Jamak Taqdim bagi solat Asar dengan solat Jumaat ketika musafir .

1.22 Jenis Sujud

Terbahagi kepada 3 jenis : 1. Sujud Sahwi – Sujud yang dilakukan sebanyak 2 kali setelah selesai bacaan tahiyyat akhir sebelum salam bagi menampung kecacatan yang berlaku . Sebab Sujud Sahwi : - a) Tertinggal rukun / bertambah rukun / membaca surah bukan pada tempatnya ketika solat . - Sekiranya tertinggal rukun , hendaklah terlebih dahulu melakukan rukun yang tertinggal sekiranya jarak tidak jauh dan ia teringat sebelum memberi salam . b) Tertinggal sunat ab‟ad . - Apabila terlupa melakukan sunat ab‟ad , ia tidak boleh kembali melakukannya setelah masuk ke rukun seterusnya dengan sempurna .

Page 32: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[32]

c) Melakukan perbuatan yang dilarang ( yang boleh membatalkan solat sekiranya sengaja ) kerana terlupa . d) Syak pada bilangan rakaat . - Ketika ini , hendaklah mengambilkira bilangan yang sedikit , dan sempurnakan rakaat yang masih berbaki kemudian sujud sahwi . 2. Sujud Tilawah / Sajadah – Sujud ( 1 kali ) apabila membaca atau mendengar orang lain membaca ayat-ayat yang tertentu dalam Al-Quran sama ada ketika solat atau di luar solat . 3. Sujud Syukur – Sujud ( 1 kali ) kerana mendapat nikmat spt lahirnya anak , beroleh harta , terpelihara dari bahaya dsb . Hukumnya : Sunat Syarat-Syarat Sujud :- 1. Menutup aurat . 2. Bersuci daripada hadas dan najis . 3. Menghadap qiblat . Tatacaranya : Apabila teringat melakukan perkara yang menyebabkan Sujud Sahwi , sebelum memberi salam ( bagi Sujud Sahwi ) atau Sebaik sahaja mendengar ayat tilawah ( bagi Sujud Tilawah ) atau mendapat berita gembira dsb ( bagi Sujud Syukur ) , maka hendaklah bertakbiratul ihram beserta dengan niat , dan terus melakukan sujud sekali ( kecuali Sujud Sahwi dilakukan 2 kali ) , kemudian duduk tawarruk dan memberi salam . Perhatian : 1. Sekiranya Imam terlupa Sujud Sahwi , maka makmum bolehlah Sujud Sahwi setelah Imam memberi salam . 2. Disunatkan Sujud Tilawah bagi yang mendengar , dengan syarat orang yang membacanya itu sujud .

1.23 Solat Berjemaah

Hukumnya : Sebahagian ulama mengatakan Fardhu „Ain , manakala yang lain mengatakan Fardhu Kifayah . Ada juga yang mengatakan Sunat Muakkad dan inilah pendapat Imam Syafi‟e rhm . Perhatian : 1. Sekurang-kurangnya solat berjemaah ialah seorang Imam dan seorang makmum . 2. Masih mendapat pahala berjemaah bila makmum dapat mengikut Imam sebelum Imam memberi salam .

1.23.1 Keuzuran Solat Berjemaah

Antaranya ialah : 1. Cuaca terlampau sejuk / terlampau panas / Angin kuat . 2. Hujan atau jalan berlumpur . 3. Terpaksa buang air . 4. Sangat lapar / dahaga . 5. Memakan makanan yang berbau spt petai , bawang , jering dsb . 6. Sangat mengantuk . 7. Sakit yang menyusahkan berjalan ke tempat berjemaah . 8. Menjaga orang sakit yang tiada orang lain yang menjaganya . 9. Takut pemiutang / kepada orang zalim . 10. Siap sedia untuk bermusafir .

Page 33: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[33]

1.23.2 Susunan Orang Yang Paling Berhak Menjadi Imam

Hendaklah mengikut Susunan yang berikut : 1. Yang paling baik bacaannya . 2. Yang paling alim berkenaan dengan As-Sunnah . 3. Yang paling dahulu berhijrah / Yang paling baik akhlaknya . 4. Yang paling tua umurnya . Perhatian : Orang yang berwuduk boleh menjadi makmum kepada orang yang bertayammum dan menyapu khuf . Orang yang solat berdiri boleh menjadi makmum kepada orang yang solat duduk , Orang yang baligh boleh menjadi makmum kepada kanak-kanak . Orang yang merdeka boleh menjadi makmum kepada hamba . Orang yang sihat boleh menjadi makmum kepada orang yang sakit . Orang yang solat tunai boleh menjadi makmum kepada orang yang solat qada‟ dan orang yang solat fardu juga boleh menjadi makmum kepada orang yang solat sunat dan begitulah sebaliknya .

1.23.3 Susunan Makmum Dalam Solat Berjemaah

Hendaklah mengikut Susunan yang berikut : 1. Lelaki Dewasa . 2. Kanak-kanak Dewasa . 3. Khunsa ( orang yang mempunyai 2 alat jantina ) . 4. Kanak-kanak Perempuan . 5. Perempuan Dewasa .

1.23.4 Syarat Sah Mengikut Imam

Sebelas perkara : 1. Makmum hendaklah berniat mengikut Imam , tetapi Imam hanya sunat sahaja berniatkan Imam . 2. Makmum hendaklah mengikut Imam di dalam segala pekerjaannya dan tidak boleh mendahului Imam walau pada satu perbuatan sekalipun . 3. Mengetahui gerak-geri perbuatan Imam , sama ada dengan cara dapat melihat atau melihat saf makmum di belakang , mendengar suara Imam ataupun suara muballigh ( bilal yang menguatkan suara ) . 4. Berhimpun atau berkumpul Imam dengan makmum pada satu tempat . - Keadaannya adalah seperti berikut :- a) Kedua-duanya di dalam satu bangunan walaupun jarak di antara kedua- duanya sangat jauh . b) Kedua-duanya tidak berada dalam satu bangunan ( cthnya di padang ) atau Imam di dalam bangunan dan makmum di luar atau belakang , maka jarak di antara kedua-duanya tidak boleh melebihi 300 hasta ( lebih kurang 150 m ) dan jangan ada dinding yang menghalang di antara kedua-duanya . 5. Makmum hendaklah ke belakang sedikit daripada Imam iaitu diukur mengikut tumitnya . 6. Makmum jangan menyalahi Imam terhadap perkara sunat . - Termasuk Sujud Sahwi iaitu wajib menuruti Imamnya pada perbuatan dan tidak pada meninggalkannya kerana apabila Imam meninggalkan Sujud Sahwi maka sunatlah makmum Sujud Sahwi selepas salam Imam . 7. Imam tidak terpengaruh oleh solat orang lain . 8. Persamaan solat di antara Imam dan makmum . 9. Imam mestilah lelaki . 10. Imam mempunyai bacaan yang baik . 11. Tidak boleh mengikut Imam yang diketahui batal solatnya .

Page 34: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[34]

Perhatian : Sekiranya Imam terlupa / tersilap , maka makmum lelaki hendaklah menegurnya dengan ucapan „ Subhanallah „ , manakala makmum perempuan dengan cara menepukkan tangan ke paha .

1.23.5 Pengertian Makmum Muafiq & Makmum Masbuq

Makmum terbahagi kepada dua : 1. Makmum Muafiq – Makmum yang mempunyai masa yang cukup bersama Imam untuk membaca Al-Fatihah dengan bacaan yang sederhana . - Sekiranya masih belum selesai membaca Al-Fatihah sedangkan Imam telah rukuk , maka hendaklah ia menghabiskan Al-Fatihahnya itu sehingga Imam selesai sujud dan bangun dari sujud yang kedua . - Sekiranya makmum masih tidak selesai juga sedangkan Imam sudah pun bangun berdiri ataupun duduk tahiyyat akhir , maka hendaklah makmum itu memilih sama ada berpisah dengan niat mufaraqah ( berpisah ) ataupun terus mengikut Imam dan rakaat itu tidak diambil kira . Jika tidak berbuat salah satu antara kedua hal tersebut , maka batallah solatnya . 2. Makmum Masbuq - Makmum yang tidak mendapat masa yang cukup membaca Al-Fatihah bersama Imam . - Orang yang berkeadaan begini sekiranya ia dapati Imam sedang rukuk , maka hendaklah ia terus bertakbir serta niat sekali dan setelah berdiri sebentar ( sekadar bacaan „ Subhanallah „ ) teruskanlah rukuk bersama Imam . - Sekiranya dapat berhenti sejenak bersama Imam semasa rukuk , maka itu adalah dikira satu rakaat walaupun tidak sempat atau tidak membaca Al-Fatihah kerana Al-Fatihahnya itu ditanggung oleh Imam . - Sekiranya ia berkesempatan berdiri bersama imam dalam masa yang singkat , maka hendaklah ia membaca Al-Fatihah sekadar mana yang dapat dan teruskan mengikut Imam dalam rukuk dengan syarat dapat berhenti bersama dalam rukuk itu .

1.24 Solat Jumaat

Ertinya : Solat dua rakaat berjemaah yang ditunaikan dalam waktu Zohor pada hari Jumaat , mengikut syarat-syaratnya yang tertentu . Hukumnya : Fardhu „Ain ke atas setiap individu Muslim lelaki .

1.24.1 Syarat Wajib Jumaat

Tujuh perkara : 1. Muslim 5. Lelaki 2. Baligh 6. Sihat tubuh badan 3. Berakal 7. Bermukim di tempat Jumaat didirikan 4. Merdeka Perhatian : 1. Orang yang bermustautin di suatu tempat yang tidak sah didirikan solat Jumaat spt sebuah kampung yang tidak cukup bilangan 40 orang ahlinya , maka dia tidak diwajibkan solat Jumaat . 2. Orang yang bermukim sementara , hukumnya tetap Fardu „Ain tetapi ia tidak termasuk dalam bilangan 40 orang ahli Jumaat . 3. Orang musafir sunat sahaja mendirikan solat Jumaat dan ia juga tidak termasuk bilangan 40 orang ahli Jumaat . 4. Orang yang meninggalkan Jumaat 3 kali berturut-turut tanpa keuzuran menjadi satu dosa besar dan dikira dari orang munafik .

Page 35: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[35]

1.24.2 Syarat Sah Jumaat

Lima perkara : 1. Didirikan di sebuah perkampungan / pekan / Bandar . 2. Bilangannya tidak kurang daripada 40 orang ahli yang cukup syarat wajib solat Jumaat termasuk Imam , mulai dari awal khutbah pertama sehingga selesai solat . 3. Didirikan dalam waktu Zohor . 4. Tidak berbilang solat Jumaat di tempat itu selama ia boleh dibuat dalam satu jemaah . 5. Didahului oleh dua khutbah . Perhatian : 1. Sesiapa yang dapat mengikut satu rakaat bersama Imam , maka sah Jumaatnya . 2. Sesiapa yang terlewat sampai ke masjid dan didapati Imam sedang membaca tahiyyat akhir , maka hendaklah dia berniat solat Jumaat mengikut Imam tetapi dia melaksanakan solat Zohor ( 4 rakaat ) .

1.24.3 Fardu / Rukun Jumaat

Dua perkara : 1. Dua khutbah sebelum Jumaat . - Rukun kedua-dua khutbah ialah : Memuji Allah ; Selawat ke atas Nabi SAW ; Wasiat taqwa ; Membaca sedikit daripada ayat Al-Quran ( salah satu dari dua khutbah ) dan Berdoa terhadap orang Mukmin ( pada khutbah kedua ) . - Syarat Sah dua khutbah : Telah masuk waktu Zohor ; Tidak dikemudiankan daripada solat ; Khatib hendaklah lelaki ; Khatib berada dalam keadaan suci daripada hadas dan najis ; Khatib menutup aurat ; Khatib berdiri bagi yang mampu ; Suara khatib hendaklah nyaring agar rukun-rukun khutbah didengari oleh 40 orang ahli Jumaat ; Rukun-rukun khutbah dibaca dalam bahasa Arab termasuk ayat-ayat Al-Quran ; Hendaklah duduk sebentar selepas khutbah yang pertama ; Berturut-turut rukun-rukunnya . 2. Melaksanakan solat Jumaat dua rakaat secara berjemaah .

1.24.4 Perkara Sunat Jumaat & Adab Umum

a) Sebelum ke masjid 1. Memotong kuku , memperelokkan rambut dan menghilangkan bulu-bulu spt mengguntingkan misai , bulu ketiak , bulu ari-ari dsb . 2. Mandi sunat Jumaat . 3. Berhias diri dan memakai pakaian yang elok dan bersih . 4. Memakai wangi-wangian . 5. Datang lebih awal ke masjid . b) Ketika di masjid 1. Solat Sunat Tahiyyatul Masjid . 2. Berniat iktikaf . 3. Membaca Al-Quran sebelum khatib berkhutbah . 4. Mendengar khutbah dengan penuh teliti dan khusyuk . Adab Umum ( Amalan Sunat ) pada hari Jumaat dan malamnya : 1. Membaca surah Al-Kahfi . 2. Banyak berdoa . 3. Banyak berselawat ke atas Nabi SAW .

Page 36: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[36]

1.25 Solat Sunat ( An-Nafl )

Ertinya : Solat selain fardhu , kerana ia merupakan tambahan daripada apa yang difardukan oleh Allah SWT .

1.25.1 Pembahagian Solat Sunat & Jenisnya

Terbahagi kepada dua bahagian : 1) Solat sunat yang tidak disunatkan berjemaah Terbahagi kepada dua iaitu :- (i) Solat sunat yang mengiringi solat fardhu ( Solat Sunat Rawatib ) Terbahagi pula kepada dua iaitu :- a) Sunat Muakkad – Iaitu 2 rakaat sebelum solat Subuh ; 2 rakaat sebelum solat Zohor dan 2 rakaat selepasnya ; 2 rakaat selepas solat Maghrib dan 2 rakaat selepas solat Isyak . b) Sunat tidak Muakkad – Iaitu 2 rakaat sebelum dan selepas solat Zohor yang kedua-duanya merupakan tambahan kepada 2 rakaat yang muakkad ; 4 rakaat sebelum solat Asar , 2 rakaat ringan sebelum solat Maghrib dan 2 rakaat ringan sebelum solat Isyak . (ii) Solat sunat yang tidak mengiringi solat fardhu a) Solat Sunat Tahiyyatul Masjid – Solat 2 rakaat sebelum duduk setiap kali masuk masjid . b) Solat Sunat Witir – Dilakukan di antara solat Isyak dan sebelum terbit fajar . Sekurang-kurangnya 1 rakaat ( makruh ) dan yang paling sempurna 11 rakaat ( 6 salam ) dan diakhiri dengan 1 rakaat . c) Solat Sunat Tahajjud – Solat sunat yang tidak mempunyai bilangan rakaat yang tertentu . Dilakukan selepas bangun tidur dan sebelum azan Subuh . d) Solat Sunat Dhuha – Sekurang-kurangnya ialah 2 rakaat dan yang paling sempurna ialah 8 rakaat . Waktunya bermula daripada naik matahari sehingga gelincir ( yang paling afdhal setelah berlalunya ¼ siang ) . e) Solat Sunat Istikharah – Disunatkan kepada sesiapa yang ingin membuat pilihan yang terbaik dalam sesuatu yang diharuskan spt menghadapi sesuatu masalah penentuan , pemilihan , pekerjaan ataupun cita-cita . Bilangan rakaatnya 2 rakaat ( 1 salam ) atau 12 rakaat ( 6 salam ) . f) Solat Sunat Hajat - Bilangan rakaatnya paling kurang 2 rakaat ( 1 salam ) atau sehingga 12 rakaat ( 6 salam ) . Tatacara mengerjakannya ada berbagai-bagai bacaan dan kaedah . Namun rukun-rukunnya tetap sama . Cthnya : Bacaan surah / ayat selepas Al-Fatihah ; bagi rakaat pertama dibaca ayat al-Kursi 7 kali . Manakala rakaat kedua dibaca surah al-ikhlas 11 kali . Dalam sujud terakhir dibaca tasbih berikut

. kemudian berdoa selepas solat ال الو اال انت سبحانك اين كنت من الظاملني :

Page 37: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[37]

g) Solat Sunat Tasbih - Dianjurkan mengerjakannya pada setiap malam. Sekiranya tidak mampu , pada setiap minggu , atau setahun sekali atau sekurang-kurangnya sekali seumur hidup . Dilakukan 4 rakaat ( 1 salam jika siang dan 2 salam jika malam ) . Bacaan surah selepas Al-Fatihah ; rakaat pertama surah at-Takathur ; rakaat kedua surah al-Asr ; rakaat ketiga surah al-Kafirun dan rakaat keempat surah al-Ikhlas . - Tasbih dibaca 300 kali ( 75 kali setiap rakaat ) mengikut kaedah berikut : selepas membaca surah sebelum rukuk ( 15 kali ) ; selepas membaca tasbih biasa dalam rukuk ( 10 kali ) ; selepas membaca tahmid dalam iktidal ( 10 kali ) ; selepas membaca tasbih biasa dalam sujud ( 10 kali ) ; selepas membaca doa ketika duduk antara dua sujud ( 10 kali ) ; selepas membaca tasbih biasa dalam sujud kedua ( 10 kali ) ; sebelum berdiri hendaklah duduk istirehat dan baca tasbih ( 10 kali ) . Bagi rakaat kedua waktu siang hari , baca tasbih ini selepas tahiyyat awal ( 10 kali ) . Bagi rakaat terakhir , baca tasbih ini selepas tahiyyat akhir ( 10 kali ) . h) Solat Sunat Mutlak ( solat sunat yang tidak ada nama dan waktu ) - Sunat dilakukan pada mana-mana waktu sama ada waktu malam atau siang kecuali pada waktu tertentu yang dilarang mendirikannya . 2) Solat sunat yang sunat pula dilakukan secara berjemaah a) Solat Sunat Dua Hari Raya ( Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji ) - Hukumnya Sunat Muakkad . Waktunya bermula dengan terbitnya matahari hingga gelincirnya ( waktu yang paling afdhal ialah ketika matahari naik sekadar panjang lembing / tinggi segalah ) . - Dilakukan solat 2 rakaat bermula dengan takbiratul ihram , dan disunatkan bertakbir sebanyak 7 kali ( pada rakaat pertama ) dan 5 kali ( pada rakaat kedua) sebelum membaca al-Fatihah . Disunatkan berkhutbah dengan 2 kali khutbah selepas selesai solat ( segala syarat dan rukun adalah sama sebagaimana khutbah Jumaat kecuali khutbah pertama sunat dimulakan dengan 9 kali takbir dan khutbah kedua 7 kali takbir ) . - Sunat hukumnya menyembelih binatang korban bermula selepas solat sunat hari raya Haji pada 10,11,12 dan sebelum terbenamnya matahari13 Zulhijjah. b) Solat Sunat Tarawih – Disyariatkan khusus pada bulan Ramadan . Hukumnya Sunat Muakkad . Waktunya antara solat Isyak dan solat Subuh dan sebelum Solat Witir . Bilangan rakaatnya sekurang-kurangnya 8 rakaat dan sebanyak-banyaknya 20 rakaat ( tidak termasuk 3 Solat Witir ) . Didirikan setiap 2 rakaat dengan satu salam . c) Solat Sunat Gerhana Matahari ( Al-Kusuf ) / Gerhana Bulan ( Al-Khusuf ) – Hukumnya Sunat Muakkad ketika berlakunya gerhana tersebut dengan bermunajat kepada Allah SWT agar dihilangkan bala dan dikembalikan cahaya . Mempunyai 2 rakaat . - Caranya ( tahap minimum ) ialah dilakukan pada setiap rakaat dengan 2 kali berdiri , 2 kali membaca Al-Fatihah dan ayat serta 2 kali rukuk tanpa memanjangkannya ( berdiri , membaca dan rukuk , kemudian berdiri , membaca dan rukuk ) . Apabila solat telah sempurna , maka Imam bangun berkhutbah dengan 2 khutbah ( segala syarat dan rukun adalah sama dengan 2 khutbah Jumaat ) dengan mendorong orang ramai supaya bertaubat dan melakukan kebaikan .

Page 38: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[38]

d) Solat Sunat Istisqa’ ( minta hujan ) - Disyariatkan ketika hujan tidak turun dan mata air kekeringan . Paling afdal dengan melakukan perkara berikut iaitu Pertama : Imam hendaklah menyuruh orang ramai bertaubat , bersedekah dan berpuasa selama 4 hari berturut-turut . Kedua : Imam keluar beramai-ramai dalam keadaan berpuasa , memakai pakaian yang lusuh , khusyuk dan hina menuju ke padang yang luas bersama-sama orang ramai solat 2 rakaat spt solat 2 hari raya . Ketiga : Selesai solat , Imam hendaklah berkhutbah dengan 2 khutbah spt khutbah hariraya , kecuali kedua-duanya dimulai dengan istighfar 9 kali pada khutbah yang pertama dan 7 kali pada khutbah yang kedua sebagai ganti kepada takbir . Keempat : Disunatkan membawa kanak-kanak kecil , orang tua , binatang ternakan ke tempat solat kerana musibah yang berlaku adalah menimpa mereka semua . Perhatian : Harus melakukan solat sunat yang tidak disunatkan secara berjemaah ( spt solat sunat hajat , solat sunat dhuha , solat sunat tahajjud , solat sunat mutlak dsb ) secara berjemaah , dan tidak dikatakan makruh .

1.25.2 Waktu Yang Dilarang Solat ( Makruh )

Pada lima waktu : 1. Selepas solat Subuh sehingga naik matahari . 2. Ketika naik matahari hingga tingginya dari kaki langit sekadar 7 hasta ( mengikut pandangan mata ) . 3. Ketika matahari tegak di tengah-tengah langit , kecuali hari Jumaat . 4. Selepas solat Asar sehingga terbenam matahari . 5. Ketika terbenam matahari . Perhatian : 1. Bagi solat yang mempunyai sebab , maka tidak dilarang spt solat qada‟ , solat sunat tahiyyatul masjid , solat sunat qabliyah Asar dan Subuh yang tidak sempat dilakukan sebelumnya , solat gerhana matahari atau bulan dan solat jenazah . 2. Di kota Mekah tidak haram melakukan solat pada bila-bila masa jua pun .

1.26 Puasa

Ertinya : Menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar ( Subuh ) hingga terbenam matahari ( Maghrib ) disertakan dengan niat ( pada malamnya ) . Hukumnya : Fardhu „Ain

1.26.1 Jenis Puasa

Terbahagi kepada lima : 1. Puasa Fardhu – iaitu puasa Ramadhan selama sebulan ( 29 / 30 hari ) . 2. Puasa Wajib . Terbahagi pula kepada 2 iaitu :- a)Puasa Nazar – Puasa yang diniatkan untuk dilakukannya kerana terkabulnya sesuatu hajat . b)Puasa Kifarat – Puasa dalam erti kata membayar denda kerana melanggar syarat-syarat berpuasa spt bersetubuh dengan isteri pada siang hari bulan Ramadhan . 3. Puasa Sunat - Puasa selain yang fardhu dan wajib . 4. Puasa Makruh 5. Puasa Haram

Page 39: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[39]

1.26.2 Syarat Wajib Puasa

Enam perkara : 1. Muslim 4. Sihat 2. Baligh 5. Bermukim 3. Berakal 6. Suci daripada haid dan nifas

1.26.3 Syarat Sah Puasa

Empat perkara : 1. Muslim . 2. Berakal dan Mumayyiz . 3. Suci daripada haid dan nifas . 4. Apabila nyata masuknya bulan Ramadhan .

1.26.4 Rukun Puasa

Dua perkara : 1. Niat pada malamnya , iaitu sebelum terbit fajar .

يت صم غد عي أداء فزض شز رهضاى ذ الست هلل تعالى Cth : “ Sahaja aku berpuasa pada esok hari dalam menunaikan fardu bulan Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala “ 2. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari . Perhatian : 1. Bagi puasa Ramadhan hendaklah berniat untuk berpuasa Ramadhan pada esok hari ( iaitu ditentukan jenisnya ) pada setiap malamnya . 2. Bagi puasa sunat , niat tidak disyaratkan pada waktu malam dan tidak perlu ditentukan . Niatnya sah dilakukan sebelum tergelincir matahari dan sah juga dengan niat mutlak ( dengan syarat dia belum makan sesuatupun sebelum masa tergelincir tersebut ) .

1.26.5 Perkara Sunat Ketika Puasa

Dua belas perkara : 1. Menyegerakan berbuka puasa . 2. Berbuka puasa dengan buah tamar , jika tiada maka dengan air bersih . 3. Membaca doa berbuka . 4. Bersahur . 5. Melambatkan bersahur . 6. Memperbanyakkan membaca Al-Quran , bertadarrus , beriktikaf di masjid , berzikir , berselawat , dan membuat amal kebajikan ( terutama pada 10 malam yang terakhir bagi puasa Ramadhan ) . 7. Sentiasa bersedekah . 8. Menjauhkan perkara yang sia-sia sama ada percakapan atau perbuatan . 9. Mandi junub lebih awal sebelum masuknya waktu Subuh . 10. Tidak berbekam dan seumpamanya . 11. Menyediakan makanan untuk mereka yang berbuka puasa . 12. Mengerjakan Solat Tarawih ( bagi puasa Ramadhan ) .

1.26.6 Perkara Makruh Ketika Puasa

Antaranya : 1. Setiap perkara yang menyalahi perkara sunat ketika berpuasa spt melewatkan berbuka , menyegerakan bersahur , berbekam , bersuntik dsb . 2. Sebahagiannya pula termasuk dalam perkara yang diharamkan spt mengumpat , menghasut , mencela dan berdusta . 3. Berkumur-kumur . 4. Memasukkan air ke dalam rongga hidung secara berlebih-lebihan . 5. Bersugi selepas gelincir matahari . 6. Mandi yang berlebihan . 7. Merasa makanan di hujung lidah . 8. Mencium isteri dan seumpamanya .

Page 40: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[40]

1.26.7 Perkara Yang Membatalkan Puasa

Sembilan perkara : 1. Makan atau minum dengan sengaja meskipun sedikit . 2. Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga melalui liang yang terbuka dengan sengaja , termasuklah menelan semula kahak atau ludah yang sudah sampai di bibir . - Maksud rongga ialah apa yang berada antara bawah halkum hingga ke perut . 3. Muntah dengan sengaja . 4. Keluar haid atau nifas . 5. Gila . 6. Pengsan / sawan sepanjang hari sejak terbit fajar hingga terbenam matahari . 7. Mengeluarkan mani dengan sengaja . 8. Bersetubuh dengan sengaja walaupun tanpa keluar mani . 9. Berbuka puasa sebelum yakin masuk waktunya . 10. Murtad . Perhatian : Orang yang bersetubuh pada siang hari bulan Ramadhan , maka kedua-duanya perlu mengqada‟ puasa berkenaan . Hanya suami yang wajib membayar kifarat ( denda ) seperti berikut : Memerdekakan hamba Mukmin , sekiranya tidak mampu hendaklah berpuasa dua bulan berturut-turut tanpa putus . Kalau tidak mampu , hendaklah memberi makan kepada 60 orang fakir atau miskin . Tetapi jika persetubuhan itu berlaku kerana terlupa , jahil tentang haramnya atau dipaksa ke atasnya , maka tidaklah wajib kifarat .

1.26.8 Golongan Yang Harus Berbuka Puasa

Lima golongan : 1. Orang sakit yang boleh memberi mudarat kepada dirinya sekiranya dia berpuasa . - Wajib qada‟ selepas sihat . 2. Orang musafir yang jauhnya 2 marhalah . - Wajib qada‟ . 3. Orang yang terlalu tua dan amat lemah yang tidak mampu lagi untuk berpuasa / orang sakit yang tiada harapan sembuh . - Tidak wajib qada‟ , tetapi wajib membayar fidyah ( denda ) iaitu setiap hari satu mud ( cupak ) beras atau makanan lain yang kebiasaan di negeri itu . 4. Perempuan hamil yang takut mudarat ke atas dirinya sahaja . - Wajib qada‟ , tetapi jika takut memberi mudarat kepada kandungannya wajib qada‟ dan membayar fidyah . 5. Perempuan yang menyusukan anak , jika khuatir ke atas dirinya sahaja menjadi lemah . - Wajib qada‟ , tetapi jika khuatir kekurangan susu untuk anak yang disusukannya maka wajib qada‟ dan membayar fidyah . Perhatian : 1. Ada pendapat ulama mengatakan bahawa bagi perempuan yang hamil dan menyusukan anak , diharuskan membayar fidyah sahaja , tidak perlu qada‟ . Manakala pendapat lain mengatakan boleh meninggalkan puasa dengan apa juga niatnya dan wajib qada‟ di hari lain spt orang sakit , tidak ada fidyah . Satu lagi pandangan mengatakan bagi perempuan yang hamil boleh meninggalkan puasa tetapi wajib qada‟ sahaja manakala bagi perempuan yang menyusu wajib qada‟ dan membayar fidyah . 2. Satu mud adalah sama timbangannya dengan 6 ons ( 1 kati ) iaitu sama dengan 2 tin susu lebih .

Page 41: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[41]

3. Termasuk mereka yang dikenakan fidyah puasa ialah :- a) Mereka yang tidak dapat mengqada‟ puasa sehingga masuk Ramadhan kali kedua . ( Fidyahnya satu cupak beras untuk setiap hari yang ditinggalkan di samping mengqada‟ puasa ) bagi setahun tertinggal . Kalau tidak diqada‟ sehingga melampaui 2 tahun , maka dikenakan dua cupak tetapi puasa tetap juga diqada‟ mengikut bilangan hari dia berbuka ( tiada tambahan ) . b) Orang yang ada qada‟ puasa tetapi meninggal dunia sebelum sempat berbuat demikian . ( Fidyahnya dibuat oleh kerabat si mati atau diambil daripada harta pusakanya ) .

1.26.9 Puasa Sunat

Lapan jenis : 1. Puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal khususnya selepas Aidil Fitri . - Berturut-turut enam hari adalah lebih afdal . 2. Hari Isnin dan Khamis setiap minggu . 3. Hari Tasu‟a ( 9 Muharram ) . 4. Puasa hari „Asyura ( 10 Muharram ) . 5. Puasa 9 Zulhijjah ( sempena wuquf di Arafah ) bagi orang yang tidak mengerjakan ibadat haji . 6. Puasa hari 13, 14 dan 15 setiap bulan qamariah ( dinamakan hari-hari putih ). 7. Puasa hari 28 , 29 dan 30 setiap bulan qamariah . 8. Puasa Nisfu Sya‟ban ( 15 Sya‟ban ) . Perhatian : 1. Seseorang yang berpuasa sunat diharuskan membatalkan puasa jika dia mahu ( hukumnya makruh sahaja ) , dan tidak diwajibkan mengqadanya . Tetapi orang yang sedang mengqada‟ puasa wajib , diharamkan membatalkan puasanya . 2. Perempuan yang ingin berpuasa sunat perlulah meminta izin daripada suami terlebih dahulu . 3. Persetubuhan pada waktu mengerjakan puasa sunat tidak perlu kepada penggantian puasa dan kifarat sebagaimana puasa Ramadhan .

1.26.10 Puasa Makruh

Lima jenis : 1. Puasa pada hari Jumaat sahaja . Cthnya : Tidak didahului oleh puasa hari Khamis sebelumnya atau Sabtu selepasnya . 2. Puasa pada hari Sabtu sahaja . 3. Puasa Wishol - iaitu melakukan puasa tanpa berbuka hingga waktu sahur . 4. Puasa Dahri – iaitu berpuasa terus-menerus sepanjang tahun . 5. Puasa sunat bagi isteri tanpa izin suami .

1.26.11 Puasa Haram

Lima jenis : 1. Hari Raya Aidil Fitri pada 1 Syawal . 2. Hari Raya Aidil Adha pada 10 Zulhijjah . 3. Tiga hari Tasyriq iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah . 4. Puasa 15 sehingga 30 Sya‟ban bagi bukan qada‟ atau puasa sunat yang tidak pernah dilakukan sebelum 15 Sya‟ban . 5. Hari Syak iaitu hari yang diragui antara 30 Sya‟ban atau sudah masuk 1 Ramadhan , kecuali apabila hari syak bertepatan dengan hari kebiasaannya berpuasa .

Page 42: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[42]

1.27 Zakat

Ertinya : Ibadat dengan cara mengeluarkan harta yang tertentu , diberi kepada golongan tertentu dengan kadar dan syarat tertentu . Hukumnya : Fardhu „Ain .

1.27.1 Jenis Zakat

Terbahagi kepada 2 jenis iaitu : 1. Zakat ‘ Badaniah ‘ – Zakat tubuh badan atau zakat fitrah . 2. Zakat ‘ Maliah ‘ – Zakat harta benda spt Zakat binatang ternakan ; Zakat biji-bijian / buah-buahan ; Zakat emas dan perak ; Zakat harta rikaz ; Zakat wang dan perniagaan ; Zakat saham dsb .

1.27.2 Rukun Zakat

Dua perkara : 1. Niat , iaitu ingatan di dalam hati menentukan zakatnya . Cth : “ Inilah fitrahku / zakat hartabendaku “ . 2. Mengeluarkannya , iaitu memberi kepada mereka yang berhak menerimanya.

1.27.3 Syarat Wajib Zakat Fitrah

Tiga perkara : 1. Muslim . 2. Merdeka ( hamba tidak wajib mengeluarkan zakat ) . 3. Sempat hidup sewaktu terbenam matahari hari terakhir Ramadhan . 3. Dia mempunyai kelebihan harta daripada keperluan makanan untuk dirinya sendiri dan orang yang dalam tanggungannya . Perhatian : 1. Berikut adalah waktu dan hukum membayar fitrah pada waktu berikut : a) Waktu Harus – iaitu dari awal Ramadan sampai hari akhir Ramadan . b) Waktu Wajib – Iaitu dari terbenam matahari hari akhir Ramadan . c) Waktu Sunat – Iaitu dibayar selepas solat Subuh sebelum menunaikan solat Hari Raya . d) Waktu Makruh – Iaitu membayar fitrah selepas solat Sunat Hari Raya tetapi sebelum terbenam matahari pada Hari Raya itu . e) Waktu haram – Iaitu dibayar selepas terbenamnya matahari pada Hari Raya itu . 2. Kadar Zakat Fitrah ialah 1 gantang Baghdad makanan asasi sesuatu tempat spt beras atau gandum ( mengikut cara asal ) atau sebanyak 2.27 kg bersamaan nilai mengikut kadar nilai mata wang semasa ( mengikut sukatan / timbangan ) . 3. Cth lafaz bagi Zakat Fitrah ialah : “ Inilah wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi diriku / dan tanggunganku pada tahun ini kerana Allah Taala “ . Sekiranya diwakilkan : “ Inilah wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi ……………… pada tahun ini yang diwakilkan kepadaku kerana Allah Taala “ .

1.27.4 Syarat Wajib Zakat Harta

Lima Perkara : 1. Muslim . 2. Merdeka . 3. Sempurna Milik . 4. Memiliki Nisab ( had minima harta yang dimiliki ) . 5. Cukup Haul setahun ( qamariah ) atas pemilikan nisab , kecuali Zakat Tanaman atau Buah-buahan .

Page 43: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[43]

1.27.5 Jenis Zakat Harta

Terbahagi kepada lima : 1. Binatang Ternakan ( spt Unta ; Lembu ; Kerbau ; Kibasy ; Kambing ) - Nisab bagi Unta ( 5 ekor ) ; Lembu / Kerbau ( 30 ekor ) ; Kibasy / Kambing ( 40 ekor ) . - Antara syarat tambahan bagi binatang yang dikenakan zakat ialah binatang ternakan itu dipelihara pada tempat yang bebas spt padang rizab , atau dilepaskan binatang itu pada padang rumput yang disewa dengan harga yang murah . Binatang itu juga bukan binatang yang digunakan untuk bekerja spt menarik kereta , membajak sawah , mengangkat barang dsb . 2. Tanaman / Biji-bijian dan Buah-Buahan yang menjadi makanan asasi yang mengenyangkan ( spt Padi ; Barli ; Gandum ; Jagung dsb / Tamar dan Anggur sahaja ) - Nisabnya ialah apa yang sama atau lebih daripada 5 wasq ( 400 gantang ) , maka wajib dikeluarkan satu kail ( gantang ) . - Kadar zakatnya 10% ( 1/10 ) iaitu 40 gantang sahaja . - Zakat tanaman-tanaman padi , gandum dan sebagainya , dikira setelah dituai dan dibersihkan jeraminya mengikut kadar sukatannya . - Zakat tanaman dan buah-buahan ini dikenakan berulang-ulang kali apabila berulang-ulang tanaman itu dalam setahun . 3. Mata Wang ( Emas dan Perak ) - Nisab bagi Emas seberat 20 misqal ( kira-kira 96 gram ) . Manakala bagi Perak 200 dirham kira-kira ( 672 gram ) . - Kadar zakatnya 2.5 % ( 1/40 ) . 4. Harta Galian ( sama ada Emas / Perak yang dikeluarkan dari perut bumi) dan Rikaz ( harta kekayaan yang dijumpai tertanam di dalam tanah hasil simpanan orang jahiliah dahulu iaitu sebelum Islam ) - Wajib dikeluarkan serta merta jika cukup nisab sebagaimana nisab Emas dan Perak . 5. Harta Perniagaan besar atau kecil - Zakatnya sebanyak 2.5 % ( 1/40 ) . 6. Zakat Saham – Wang yang dilaburkan dalam syarikat / perniagaan - Zakatnya sebanyak 2.5 % atas nilai terendah sesuatu tahun semua saham ( setelah ditolak hutang atas saham-saham tersebut ) . Perhatian : 1. Perhiasan Emas dan Perak yang dipakai oleh wanita ( dengan syarat tidak terlalu banyak sehingga melampau ) maka ianya tidak wajib dikenakan zakat . 2. Wang kertas yang ada sekarang ada nilainya ( memegangnya serupa dengan memegang Emas dan Perak ) , maka wajib dikeluarkan zakat apabila cukup nisabnya . 3. Mendahulukan zakat sebelum cukup Haul dibolehkan . 4. Bagi orang yang tidak mengeluarkan zakatnya beberapa tahun disebabkan sesuatu hal , maka wajib bagi dirinya mengeluarkan seberapa tahun yang tidak dibayarnya itu . 5.Harta-harta yang dicuri atau dirampas bila sudah dapat dikembalikan ke dalam miliknya , wajib dikeluarkan zakatnya . 6. Harta-harta Baitul Mal atau harta-harta yang diwakafkan kepada umum , tidaklah wajib dikeluarkan zakatnya .

Page 44: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[44]

1.27.6 Golongan ( Asnaf ) Yang Berhak Menerima Zakat

Lapan golongan : 1. Fakir – Mereka yang tidak mempunyai harta dan tidak dapat berusaha atau usahanya tetap tidak berhasil ( tidak sampai 50% dari keperluan hidupnya ) . 2. Miskin – Mereka yang mempunyai harta hasil dari usahanya tetapi masih tidak mencukupi untuk keperluan hidupnya . 3. ‘Amil – Mereka ( pegawai ) yang dilantik oleh pemerintah untuk mengumpulkan zakat yang akan dibahagikan kepada mereka yang berhak . 4. Muallaf – Mereka yang baru memeluk agama Islam . 5. Hamba Makatab – Hamba yang dijanjikan tuannya untuk dimerdekakan dengan membayar wang . 6. Gharim – Orang yang berhutang yang tidak sanggup membayarnya kerana keperluan masyarakat . 7. Fi Sabilillah – Orang yang berperang / berjihad untuk menegakkan agama Allah dan yang menjalankan kegiatan dakwah Islam serta untuk kemaslahatan umum . 8. Ibnu Sabil – Orang yang musafir ( bukan kerana maksiat ) yang kebetulan terputus bekalannya dalam perjalanan . Perhatian : Zakat tidak boleh dipindahkan dari negeri yang wajib dikeluarkan zakat ( iaitu tempat harta itu ) selagimana masih wujud orang yang berhak menerimanya di negeri tersebut walaupun ke negeri yang jaraknya dekat .

1.27.7 Golongan Yang Tidak Layak (Haram) Menerima Zakat

Lima golongan : 1. Orang Hartawan dan ada usahanya ( pekerjaan ) . 2. Hamba Belian / Tetap menjadi Hamba Sahaya . 3. Keturunan Bani Hasyim dan Bani Muttalib ( Keturunan Rasulullah SAW ) . 4. Orang Kafir . 5. Orang yang berada di bawah tanggungan si pemberi zakat spt isterinya , anaknya dsb . - Isteri yang kaya dan hartanya wajib dikeluarkan zakat disunatkan memberikan zakat hartanya itu kepada suaminya yang fakir . Perhatian : Memberi zakat kepada keluarga sendiri yang termasuk dalam salah satu daripada golongan-golongan tersebut adalah diutamakan .

1.28 Haji

Ertinya : Mengunjungi Baitullah di Mekah sekali seumur hidup kepada orang yang mampu untuk melakukan beberapa amal ibadah pada bulan haji dengan rukun dan syarat tertentu . Hukumnya : Fardhu „Ain bagi yang mampu sahaja . Maksud mampu ialah :- a) Mampu menyediakan perbelanjaan menunaikan ibadah tersebut untuk dirinya dan nafkah secukupnya untuk ahli keluarganya . b) Mempunyai kenderaan untuk pergi dan balik . c) Aman dalam perjalanan . d) Memiliki tubuh badan yang sihat . e) Mempunyai kelapangan masa f) Jika perempuan hendaklah pergi bersama mahramnya / suaminya / bersama perempuan lain yang dipercayainya ( bilangan paling minima ialah 2 orang ) . - Bagi orang buta , harus ada yang memimpinnya .

Page 45: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[45]

1.28.1 Syarat Wajib Haji

Lima perkara : 1. Muslim 4. Merdeka 2. Berakal 5. Berkuasa 3. Baligh

1.28.2 Jenis Haji ( dan umrah )

Terbahagi kepada 3 jenis : 1. Haji Ifrad - Dikerjakan dengan berniat mengerjakan Haji dan Umrah secara berasingan . Umrah tidak dikerjakan dalam bulan-bulan Haji (atau tidak dikerjakan langsung ) 2. Haji Tamattu’ ( bersenang-senang ) - Ialah mendahulukan ibadah Umrah sampai bertahallul . Setelah membuka ihram , bebas melakukan perkara yang disukai . Bila tiba masa untuk wuquf di Arafah ( pada 9 zulhijjah ) , ihram dipakai semula dan ibadah Haji pula dikerjakan hingga selesai . 3. Haji Qiran - Ialah mengerjakan Haji bersama-sama Umrah . Sewaktu memakai ihram diniatkan serentak untuk Haji dan Umrah .

1.28.3 Rukun Haji

Enam perkara : 1. Berniat ihram Haji .

يت الحج أحزهت ب هلل تعالى Maksudnya : “ Sahaja aku menunaikan Haji dan berihram aku dengannya

kerana Allah Taala “ 2. Wukuf ( berhenti ) di Padang Arafah mulai tergelincir matahari ( waktu Zohor ) 9 Zulhijjah sampai terbit fajar pada 10 Zulhijjah . 3. Tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali ( dinamakan tawaf rukun / ifadah) 4. Sa‟ei di antara Bukit Safa dan Bukit Marwah sebanyak 7 kali . 5. Bercukur sekurang-kurangnya memotong 3 helai rambut . 6. Tertib bagi sebahagian rukun . Perhatian : 1. Ihram ialah berniat masuk mengerjakan Haji atau Umrah dengan mengenakan pakaian ihram iaitu pakaian yang bukan berkurung spt baju bagi lelaki . Bagi perempuan , tak boleh memakai kaus . 2. Rukun-rukun Umrah adalah sama kecuali wukuf di Arafah . 3. Bagi orang yang sudah mengerjakan Sa‟ei selepas Tawaf Qudum , tidak payah lagi bersa‟ei selepas Tawaf Rukun ( Ifadah ) .

1.28.4 Perkara Wajib Haji

Hukumnya : Jika tertinggal Hajinya sah , tetapi wajib membayar „ dam „ (denda) Antara perkara wajib Haji ialah : 1. Ihram di miqat . 2. Bermalam di Muzdalifah . 3. Melontar Jamratul Aqabah . 4. Bermalam di Mina ( malam tasyrik iaitu 11 , 12 dan 13 Zulhijjah ) . 5. Melontar ketiga-tiga Jamrah ( Jamratul Ula , Wusta dan Aqabah ) pada hari 11 , 12 dan 13 Zulhijjah . 6. Menjauhkan diri daripada perkara yang dilarang semasa berihram . Perhatian : Wajib Umrah ialah niat ihram dari miqat dan tidak melakukan perbuatan yang dilarang semasa berihram .

Page 46: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[46]

1.28.5 Perkara Sunat Haji

Antaranya ialah : 1. Mandi sebelum memakai pakaian ihram . 2. Solat sunat 2 rakaat sebelum memakai pakaian ihram . 3. Membaca talbiah sesudah ihram . Lafaz talbiah ialah :

اى الحود العوت لك الولك ال شزيك لك , لبيك ال شزيك لك لبيك , لبيك اللن لبيك 4. Berdoa sesudah membaca talbiah . 5. Mandi ketika hendak masuk kota Mekah dan ketika hendak wukuf di Padang Arafah . 6. Mengerjakan Tawaf Qudum ( tawaf selamat datang ) . 7. Mengucup Hajarul Aswad / melambai sahaja atasnya . 8. Menyentuh / melambai pada sudut Yamani tanpa dikucup . 9. Membaca zikir dan doa ketika tawaf . 10. Solat sunat 2 rakaat sesudah tawaf . 11. Minum Air Zam-Zam sesudah solat sunat solat Tawaf . 12. Masuk ke dalam Kaabah kalau ada kesempatan . 13. Bermalam di Mina pada malam 9 Zulhijjah . 14. Berada di Arafah beberapa minit sesudah terbenam matahari . 15. Berada di Muzdalifah sehingga terbit fajar 10 Zulhijjah . 16. Membanyakkan ucapan talbiah , zikir , doa , tahmid , tasbih dsb di sepanjang masa mengerjakan Haji sehingga selesai . 17. Mengerjakan Haji dengan cara Haji Ifrad , iaitu mengerjakan Haji dahulu , kemudian barulah dikerjakan Umrah . 18. Ziarah ke makam Nabi SAW di Madinah , setelah selesai mengerjakan Haji . Perhatian : Sunat-sunat Umrah pula ialah Mandi sunat ihram ; Solat sunat ihram ; Mengucup Hajarul Aswad ; Membaca talbiah dan Membaca doa-doa .

1.28.6 Perkara Yang Membatalkan Haji

Empat perkara : 1. Meninggal atau tertinggal salah satu daripada rukun-rukunnya . 2.Berjimak ( persetubuhan ) sebelum Tahallul Awal . 3. Luput waktu Arafah . 4. Murtad .

1.28.7 Pembahagian Miqat

Terbahagi kepada 2 bahagian : 1. Miqat Zamani Bermaksud : Tempoh tertentu yang sah dilakukan ihram Haji ( dan Umrah ) . i) Bagi Haji – Mulai 1 Syawal hingga terbit fajar 10 Zulhijjah ( dinamakan bulan Haji ) . ii) Bagi Umrah – Sepanjang tahun kecuali pada hari-hari tasyrik dan ketika mengerjakan ibadat Haji di Arafah sehingga selesai mengerjakan segala rukun dan wajib Haji . 2. Miqat Makani Bermaksud : Tempat-tempat di mana para jemaah Haji ( dan Umrah ) dikehendaki untuk memakai pakaian ihramnya .

Page 47: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[47]

i) Bagi Haji – Tempat-tempat tersebut ialah seperti berikut : a) Qarnul Manazil – Bagi orang yang datang dari arah Najd . b) Mekah – Bagi orang yang berada di Mekah . Pemakaian ihramnya

bermula dari rumah mereka . c) Zulhulaifah ( sekarang Bi‟r Ali ) – Bagi orang yang datang dari arah

Madinah d) Yalamlam – Bagi orang yang datang dari arah Yaman . e) Zatul „Irqin – Bagi orang yang datang dari arah sebelah Iraq .

ii) Bagi Umrah – sama spt miqat Haji kecuali bagi orang berkeinginan mengerjakan Umrah dari Makkah , maka miqat mereka ialah di Tanah Halal . Perhatian : Kawasan Tanah Haram ialah satu kawasan yang telah ditentukan sempadannya dari semenjak Nabi Allah Ibrahim a.s lagi . Jaraknya yang lebih hampir sekali bernama Tanaim , iaitu kira-kira 3 batu dan yang jauh sekali bernama Jaaranah , iaitu kira-kira 18 batu .

1.28.8 Larangan Semasa Berihram

Dua belas perkara : 1. Lelaki tidak boleh memakai pakaian yang berjahit . 2. Lelaki tidak boleh menutup kepala dengan pakaian spt songkok dan serban . 3. Perempuan tidak boleh menutup muka dan tapak tangan dengan pakaian yang melekat . 4. Tidak boleh memakai wangi-wangian dan minyak rambut . 5. Tidak boleh bercukur , memotong atau mencabut rambut ( bulu ) . 6. Tidak boleh memotong kuku . 7. Tidak boleh bertengkar , bermusuh , atau memutuskan silaturrahim sesama umat Islam . 8. Tidak boleh bercumbu-cumbuan / mengerjakan mukadimah jimak . 9. Tidak boleh bersetubuh . 10. Tidak boleh membunuh binatang liar yang halal dimakan dagingnya . - Tetapi boleh membunuh 5 jenis binatang yang berbahaya , iaitu Kala jengking ; Burung Helang ; Burung Gagak ; Tikus dan Anjing gila . 11. Tidak boleh mencabut , memotong atau mematahkan tumbuh-tumbuhan termasuk rumput . 12. Tidak boleh melangsungkan akad nikah . - Ertinya tidak boleh kahwin , mengahwinkan orang , menjadi saksi orang kahwin atau wali dalam perkahwinan . Perhatian : 1. Orang yang berakad nikah dalam masa ihram Haji atau Umrah itu tidak sah dan haram , tetapi Hajinya tidak batal . 2. Orang yang terbatal Haji atau Umrahnya wajib diteruskan kerjanya hingga selesai serta diwajibkan qada‟ . 3. Melakukan persetubuhan selepas Tahallul Pertama tidak batal Haji , tetapi dikenakan membayar dam sahaja .

1.28.9 Jenis Tawaf

Terbahagi kepada 5 jenis iaitu : 1. Tawaf Qudum – Iaitu tawaf selamat datang yang disunatkan kepada orang-orang yang baru sampai ke Mekah .

Page 48: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[48]

2. Tawaf Umrah – Iaitu bilamana masuk ke Mekah dengan mengerjakan ihram Umrah . Tawaf salah satu rukun Umrah . Dengan Tawaf Umrah ini memadailah untuk Tawaf Qudum . 3. Tawaf Haji ( dinamakan Tawaf Ifadah ) – Iaitu tawaf rukun yang dimestikan ke atas orang-orang yang mengerjakan Haji dan Umrah . 4. Tawaf Sunat – Iaitu tawaf biasa sebagai satu ibadat yang boleh dikerjakan pada bila-bila masa sahaja . 5. Tawaf Wida’ – Iaitu tawaf selamat tinggal yang diwajibkan ke atas orang-orang yang hendak meninggalkan tanah suci Mekah .. Perhatian : 1. Niat Tawaf ialah : “ Sahaja aku tawaf 7 keliling kerana Allah Taala “ . 2. Kalau Tawaf Haji atau Umrah , maka sunat berniat . Tetapi tawaf biasa iaitu bukan Tawaf Haji atau Umrah , maka diwajibkan berniat .

1.28.10 Syarat Sah Melontar , Tawaf & Sa‟ei

Syarat Sah Melontar : 1. Hendaklah dengan batu ( bukan dengan tanah ) . 2. Dilakukan lontaran sesudah masuk Zohor . 3. Dilontar dengan teratur , satu lepas satu dengan 7 biji anak-anak batu , walau apa jenis sekalipun . 4. Tertib , iaitu dimulakan lontaran itu pada jamrah yang pertama ( Jamrah Ula ) kemudian kedua ( Jamrah Wusta ) dan yang akhir ( Jamrah Aqabah ) . 5. Dilontar ke dalam kawasan yang ditentukan dan tidak memadai dengan dicampakkan begitu sahaja . 6. Lontaran itu hendaklah dengan niat melakukan ibadat kepada Allah SWT . - Orang yang uzur kerana sakit atau lainnya dan tidak dapat melontar jamrah , sedang keuzurannya itu tidak diharapkan akan hilang di masa dan hari melontar itu , boleh mewakilkan kepada orang lain , walau dengan mengupah sekalipun . Syarat Sah Tawaf : 1. Mesti menutup aurat dan suci dari hadas dan najis . 2. Tawaf di dalam masjid dan di luar Kaabah . 3. Dimulakan di garisan yang membetuli dengan Hajarul Aswad dan menyudahkannya di situ juga . 4. Diniatkan ketika hendak memulakannya . 5. Mengelilingi Kaabah dengan mengarahkan rusuk kiri ke arah Kaabah . 4. Mengeliliniginya sebanyak 7 kali . Syarat Sah Sa’ei : 1. Dikerjakannya selepas tawaf . 2. Mulakan dengan niat ketika naik ke atas pinggir Bukit Safa dan sebaik- baiknya dengan menghadap qiblat . 3. Berjalan sebanyak 7 kali antara kedua-dua bukit tersebut , dan sebaik- baiknya berlari sedikit . - Pusingan pertama dari Safa ke Marwah dan pusingan kedua dari Marwah ke Safa dan begitulah seterusnya sehingga berakhir di Marwah .

Page 49: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[49]

- Disunatkan berjalan kencang berlari-lari anak di pertengahan , di tempat yang ada pertandaan lari ketika Sa‟ei . Perhatian : Tawaf dan Sa‟ei boleh dikerjakan dengan menaiki kenderaan atau di atas usungan dan sebagainya bagi orang-orang yang tidak berkuasa .

1.28.11 Jenis Tahallul

Tahallul ialah membebaskan diri daripada Haji dan kewajipannya , juga daripada larangan yang ditetapkan ke atasnya . Waktunya : Bermula selepas pertengahan malam 10 Zulhijjah . Terbahagi kepada dua bahagian iaitu : 1. Tahallul Pertama ( Awal / Asghor ) - Berlaku apabila melaksanakan 2 perkara antara perkara-perkara berikut :-

a) Melontar Jamrah Aqabah . b) Bercukur . c) Tawaf ( yang diiringi dengan Sa‟ei sekiranya seseorang itu belum

melakukan Sa‟ei sesudah Tawaf Qudum . - Selepas Tahallul Pertama ini dilaksanakan , seseorang itu boleh melakukan 10 perkara yang diharamkan ketika berihram kecuali yang berkaitan dengan wanita iaitu berjimak , mukadimah jimak dan akad nikah . 2. Tahallul Kedua ( Thani / Akbar ) - Terjadi sekiranya telah melakukan Tawaf Ifadah ( Tawaf Rukun ) . Maka segala perkara yang diharamkan pada masa seseorang itu memakai ihram , boleh dilakukan .

1.28.12 Jenis Dam

Dam ialah denda yang ditetapkan kerana melakukan kesalahan dalam masa ihram Haji , sama ada kerana meninggalkan perkara-perkara wajib atau membuat perkara yang dilarang . Terbahagi kepada lima jenis : 1. Dam Tartib ( Tersusun ) dan Taqdir ( Ditentukan ) - Wajib dikeluarkan apabila melakukan atau meninggalkan perkara berikut : a) Mengerjakan Haji Tamattu‟ . b) Mengerjakan Haji Qiran . c) Tidak berihram dari miqat . d) Tidak melontar jamrah . e) Tidak bermalam di Muzdalifah . f) Tidak bermalam di Mina . g) Tidak mengerjakan Tawaf Wida‟ . - Dam yang dikenakan ialah : Menyembelih seekor kambing atau 1/7 daripada lembu / unta . Sekiranya tidak mendapatinya hendaklah Berpuasa selama 10 hari ( 3 hari sewaktu Haji dan 7 hari apabila pulang ke tanah air ) . 2. Dam Takhyir ( Pilihan ) dan Taqdir ( Ditentukan ) - Wajib dikeluarkan apabila melakukan perbuatan yang dilarang ketika ihram spt berikut : a) Mencukur rambut sekurang-kurangnya 3 helai setempat dan serentak . b) Memotong kuku .

Page 50: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[50]

- Dam yang dikenakan ialah : Menyembelih seekor kambing atau ; Berpuasa selama 3 hari atau ; Bersedekah 3 gantang makanan asasi spt barli , gandum dsb kepada 6 orang miskin di Tanah Haram . 3. Dam Takhyir ( Pilihan ) dan Ta’dil ( Seimbang ) - Wajib dikeluarkan kerana : a) Memotong tumbuh-tumbuhan . b) Membunuh binatang buruan . - Dam yang dikenakan ialah : Menyembelih binatang ternakan yang menyamai binatang buruan atau ; Membeli bijiran mengikut nilai binatang tersebut dan membahagikannya kepada penduduk Tanah Haram yang miskin ; sekiranya buruan itu tidak ada yang serupa dengannya , maka seseorang itu boleh memilih antara 2 perkara berikut : Memberi makan atau Berpuasa . 4. Dam Tartib ( Tersusun ) dan Ta’dil ( Seimbang ) - Wajib dikeluarkan kerana terhalang daripada menunaikan Haji setelah memakai ihram . - Dam yang dikenakan : Menyembelih seekor kambing di tempat dia terhalang ; sekiranya tidak mampu , hendaklah Memberi makanan mengikut kadar harga dam itu dan dibahagikannya kepada orang miskin ; sekiranya tidak mampu , hendaklah Berpuasa sehari bagi setiap cupak makanan tersebut . 5. Dam Tartib ( Tersusun ) dan Ta’dil ( Seimbang ) - Wajib dikeluarkan bagi orang yang melakukan jimak ( persetubuhan ) . - Dam yang dikenakan ialah : Menyembelih seekor lembu ; sekiranya tidak mampu , hendaklah Membelikan makanan mengikut nilai harga unta dan disedekahkan kepada fakir miskin di Tanah Haram ; sekiranya tidak mampu hendaklah Berpuasa sehari bagi setiap cupak makanan . Perhatian : Semua denda-denda yang berupa makanan hendaklah ditunaikan di tanah haram Mekah sahaja .

1.29 Sembelihan

Ertinya : Sembelihan binatang yang halal dimakan mengikut lunas-lunas syarak dan syarat-syarat tertentu .

1.29.1 Jenis Sembelihan

Terbahagi kepada tiga jenis : 1. Al-Zabhu - Memotong batang leher sebelah atas haiwan yang boleh ditangkap oleh manusia untuk disembelih dengan syarat-syarat tertentu . 2. Al-Nahru - Memotong batang leher sebelah bawah haiwan dan disunatkan menyembelih unta . 3. Al-’Aqru - Sembelihan yang dilakukan secara darurah ( terpaksa ) dengan cara mencederakan haiwan tertentu ( pada mana-mana bahagian badannya ) dengan kecederaan yang membawa kepada maut .

Page 51: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[51]

1.29.2 Rukun & Syarat Sah Sembelihan

Tiga perkara : a) Penyembelih , syarat-syaratnya ialah :- 1. Hendaklah orang Islam , atau ahli kitab ( yang berpegang dengan kitab Allah selain Al-Quran iaitu orang Yahudi dan Nasrani ) , atau salah seorang datuk neneknya menjadi ahli kitab sebelum berlakunya penyelewengan terhadap kitab tersebut . 2. Sembelihan hanya diniatkan kerana Allah atau dengan nama Allah SWT. b) Binatang Sembelihan , syarat-syaratnya ialah :- 1. Binatang yang halal dimakan . 2. Penyembelih dapat menangkap haiwan yang tidak mengalami kesakitan dan kecederaan sebelum disembelih . 3. Putus halkum dan urat merih . 4. Memotong dengan cepat dan sekaligus . c) Alat Sembelihan , syarat-syaratnya ialah :- 1. Alat itu boleh melukakan disebabkan ketajamannya seperti besi , tembaga , timah , kaca , batu dan yang seumpamanya . 2. Tidak menggunakan gigi ataupun kuku sebagai alat sembelihan . Perhatian : 1. Sembelihan janin ( anak dalam perut ) cukup dengan sembelihan ibunya melainkan jika didapati ia masih hidup , maka hendaklah disembelih . 2. Binatang yang sihat tetapi cedera dihempap runtuhan , diserang binatang buas atau keracunan , ianya halal dimakan sekiranya sempat menyembelihnya dalam keadaannya masih ada nyawa . 3. Mana-mana bahagian haiwan yang terpotong dalam keadaan ia masih hidup , hukumnya adalah sama dengan hukum bangkai binatang tersebut , melainkan bulunya yang boleh digunakan untuk alas tempat duduk , pakaian dan selainnya. 4. Berburu dengan binatang yang mempunyai taring ( anjing perburuan ) atau burung helang halal dimakan ( walaupun didapati haiwan itu sudah mati ) dengan syarat binatang tersebut sudah terlatih , apabila dapat menangkap haiwan buruan itu tidak dimakannya dan hendaklah dibaca Basmalah sewaktu melepaskannya . 5. Binatang yang ditembak dengan peluru yang terbuat dari besi , timah dan lain-lainnya , ada yang berpendapat dibolehkan asal saja di waktu melepas peluru itu disebut nama Allah , dan binatangnya halal dimakan setelah disembelih .

1.29.3 Perkara Sunat Sembelihan

Enam perkara : 1. Penyembelih hendaklah menajamkan mata alat sembelihannya . 2. Binatang itu dibaringkan ke sebelah rusuk kirinya ( mengiringkan kepalanya ) , juga membiarkan kaki kanannya bergerak setelah disembelih kecuali unta yang disembelih dalam keadaan berdiri dengan digantungkan betis kiri kaki belakangnya . 3. Binatang yang panjang lehernya , disunatkan menyembelihnya di pangkal lehernya supaya segera mati . 4. Dihadapkan ke kiblat ( Baitullah ) . 5. Membaca Basmalah . 6. Memotong dua urat yang ada di kiri kanan tepi batang leher ( Al-Warid ) , mengelilingi halkum untuk menyegerakan keluarnya nyawa .

Page 52: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[52]

1.30 Korban ( Udhiyyah )

Ertinya : Menyembelih binatang tertentu pada Hari Raya „Aidil Adha dan hari Tasyrik ( iaitu 11 , 12 dan 13 Zulhijjah ) dengan tujuan untuk beribadat atau menghampirkan diri kepada Allah SWT . Hukumnya : Sunat Muakkad , tetapi menjadi Wajib apabila bernazar . Perhatian : Makruh bagi orang yang mahu melakukan korban menghilangkan walau sebahagian daripada rambut , janggut , kuku atau bulu badannya sama ada misai , kumis , bulu ketiak , bulu ari-ari atau selainnya dalam tempoh 10 hari yang pertama daripada bulan Zulhijjah hingga korban dilakukan .

1.30.1 Waktu Sembelihan Korban

Waktu Paling Afdhal : Bermula selepas terbit matahari pada pagi Hari Raya „Aidil Adha ( 10 Zulhijjah ) sekadar sempat ditunaikan solat sunat hariraya dan dua khutbah yang ringkas . - Kemudian berterusan waktunya pada 11 , 12 Zulhijjah dan berakhir ketika terbenamnya matahari tanggal 13 Zulhijjah . - Maka tidak sah korban , sesiapa yang menyembelih korban pada selain waktu tersebut ( termasuk sebelum berlalu sekadar dua solat hari raya dan dua khutbah ringkas ) . Dagingnya itu akan menjadi daging biasa yang boleh diberikan kepada ahli rumahnya dan tidak dikira sebagai ibadat . Perhatian : 1. Mengikut pendapat Imam Nawawi , makruh hukumnya melaksanakan korban pada waktu malam . 2. Disyaratkan berniat ketika menyembelih binatang korban , tetapi harus mendahulukan niat sebelum waktu menyembelih , iaitu dengan menyertakan niat ketika iqrar ta‟yin walaupun tidak berniat ketika menyembelih sudah memadai . Ini sepertimana harus mendahulukan niat zakat sebelum mengagihkan zakat . Namun begitu , tidak memadai hanya ta‟yin sahaja tanpa niat . 3. Hendaklah yang berkorban itu sendiri ( sebaik-baiknya ) menyembelihnya dengan niat bahawa itu adalah udhiyyahnya . 4. Harus mewakilkan kepada orang lain untuk menyembelih . Wakil tidak perlu berniat dan tidak disyaratkan mengetahui sembelihan untuk apa . 5. Andaikata berwakil , maka memadailah kalau diniatkannya tatkala awal memotong korban itu dan juga sewaktu menyerahkan binatang itu kepada yang akan menyembelihnya . Sunat baginya hadir ketika penyembelihan dilakukan . 6. Menurut Syeikh Muhammad bin Sulaiman : Harus mewakilkan pembelian binatang untuk korban di negara lain , penyembelihan binatang itu dan pengagihan dagingnya kepada orang miskin negara itu . - Walaubagaimanapun , orang yang melakukan korban di negara lain wajib menyerahkan niat kepada wakilnya .

1.30.2 Jenis Binatang Yang Sah DiKorbankan

Empat jenis ( mengikut keutamaan ) : 1. Unta – berusia lima tahun dan ke atas . 2. Lembu / Kerbau – berusia dua tahun dan ke atas . 3. Kambing biri-biri ( kibasy ) – berusia satu tahun dan ke atas . 4. Kambing biasa – berusia dua tahun dan ke atas . Perhatian : 1. Boleh melakukan korban bagi seekor unta / lembu / kerbau untuk 7 orang , sama ada kesemua mereka berniat untuk korban atau tidak .

Page 53: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[53]

2. Ulama bersepakat mengatakan seekor biri-biri / kambing hanya untuk seorang , tidak boleh untuk 2 orang atau lebih . Begitu juga tidak boleh sekiranya 2 orang melakukan korban 2 ekor kambing dan mereka berdua berkongsi pada setiap ekor . 3. Ulama berbeza pendapat berkenaan hukum melakukan korban untuk orang yang sudah meninggal dunia . Mazhab Syafi‟e tidak membolehkan korban untuk orang lain tanpa izinnya dan juga bagi orang mati jika dia tidak wasiatkannya .

1.30.3 Syarat Binatang Korban

Lima perkara : 1. Tidak berkurap atau lemah badannya / luka-luka / berpenyakit atau gila . 2. Tidak nyata pincang dan kurus badannya . 3. Tidak buta matanya . 4. Tidak cacat anggota badannya . 5. Tidak dalam keadaan bunting .

1.30.4 Perkara Sunat Sembelihan Korban

Tujuh Perkara : 1. Binatang hendaklah gemuk , baik badannya . 2. Kulit binatangnya berwarna putih / kuning / kelabu . 3. Bukan binatang yang dikerah keringatnya , agar tidak liat dagingnya . 4. Bertakbir ketika hendak menyembelih . 5. Membaca Basmalah . 6. Membaca selawat dan salam atas Nabi SAW . 7. Berdoa selepas penyembelihan , seperti : “ Ya Allah ! Udhiah ( korban ) ini adalah nikmat daripada-Mu , aku ibadahkan ia kepada-Mu , terimalah Ya Allah daripadaku , Ya Tuhan kami Yang Maha Mulia “

1.30.5 Pembahagian Daging Korban

Peringkat Keutamaan : a) Peringkat Pertama :- Sunat bagi orang yang melakukan korban memakan sebahagian daripada korbannya yang sunat . b) Peringkat Kedua :- Dimakan daging sembelihan satu pertiga dan disedekahkan dua pertiga . c) Peringkat Ketiga :- Dimakan daging sembelihan satu pertiga , disedekahkannya kepada fakir miskin satu pertiga dan dihadiahkannya satu pertiga kepada orang kaya . Perhatian : 1. Orang yang melakukan korban sunat , wajib menyedekahkan daging korbannya walaupun sedikit dan haram memakan semuanya . 2. Daging korban nazar , wajib bagi orang yang berkorban menyedekahkan segala korbannya itu mentah-mentah kepada fakir miskin dan tidak boleh dimakan atau mengambil manfaat dari korbannya sekalipun tanduk dan kulitnya 3. Tidak dibenarkan memberi upah bagi penyembelih dari anggota korban , walau kulit atau kepala dan lainnya sekalipun . 4. Ulama berbeza pendapat berkenaan dengan pemberian daging korban kepada orang bukan Islam . Yang masyhur dalam mazhab Syafi‟e adalah tidak dibolehkan kerana korban adalah ketaatan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT . 5. Harus bagi fakir menjual , menghadiah , bersedekah dsbnya terhadap daging korban yang diterimanya , tetapi tidak harus memberikannya kepada orang kafir 6. Haram hukumnya memindahkan daging korban dari negara yang melakukan korban ke negara lain .

Page 54: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[54]

1.31 Aqiqah

Ertinya : Binatang yang disembelih untuk bayi sewaktu mencukur rambutnya . Hukumnya : Sunat Muakkad , bagi wali yang mendapat anak , baik lelaki ataupun perempuan . Perhatian : Mengikut pendapat Ibn Hajar Al-Haithami , aqiqah sunat juga pada bayi yang keguguran . Adapun yang belum diberi roh , tidak disunatkan .

1.31.1 Waktu Sembelihan Aqiqah

Waktu Diharuskan : Bermula dengan keluarnya semua tubuh bayi dari dalam perut ibunya dengan sempurna . Waktu Sunat yang dituntut : Melakukan aqiqah pada hari ke-7 daripada kelahirannya ( afdhalnya selepas terbit matahari ) . Jika tak dapat , pada hari ke-14 atau ke-21 hari kelahirannya . - Waktu sunatnya berterusan sehingga balighnya bayi itu . Setelah baligh , bapanya tidak lagi dituntut melakukannya dan lebih baik ( sunat ) dia melakukannya untuk dirinya sendiri sebagai memenuhi perkara yang telah tertinggal . Perhatian : 1. Sunat diazankan pada telinga kanan bayi setelah dia dilahirkan dan diiqamatkan pada telinga kirinya . Disunatkan juga membelah mulut bayi ( tahnik ) dengan buah kurma atau sesuatu yang manis spt gula dan madu lebah oleh orang soleh dan bertaqwa . 2. Sunnah menetapkan , bagi wali menyembelih seekor kambing sama ada bagi aqiqah lelaki atau aqiqah perempuan . Tetapi yang lebih afdhal ialah 2 ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan . 3. Pada hari yang ke-7 sesudah penyembelihan aqiqah , disunatkan juga anak itu diberi nama yang baik , dicukur kepalanya dan disedekahkan emas atau perak mengikut kadar berat rambutnya . Disunatkan juga untuk dikhatankan sekiranya dilihat oleh tukang khatan , anak itu mampu dan dia tidak sakit ( Berkhatan adalah wajib bagi lelaki dan perempuan di sisi ulama mazhab Syafi‟e ) .

1.31.2 Syarat Binatang Aqiqah

Agar aqiqah yang dilakukan mendapat pahala , disyariatkan sama seperti syarat korban dari sudut jenis , umur dan selamatnya binatang itu daripada kecacatan yang menyebabkan kurangnya daging .

1.31.3 Perbezaan Antara Aqiqah Dengan Korban

Empat perkara : 1. Daging aqiqah tidak wajib bersedekah daging yang mentah , berbeza dengan daging korban yang wajib disedekahkan walaupun sedikit . 2. Daging aqiqah disunatkan dimasak dalam semua kenduri dan disedekahkan dalam bentuk yang telah dimasak . Berbeza dengan korban yang disedekahkan dalam bentuk yang mentah . Aqiqah juga sunat dimasak dengan benda manis dengan harapan akhlak anak itu menjadi mulia . 3. Disunatkan selagi boleh agar tulangnya tidak dipatahkan . Bahkan ia hanya dipotong pada sendinya sahaja dengan harapan agar anggota anak itu selamat dan baik . 4. Kaki binatang aqiqah ( afdhalnya kaki kanan hingga paha ) sunat dihadiahkan kepada bidan dalam keadaan mentah tanpa dimasak . Perhatian : Menurut pendapat yang muktamad oleh Syeikh Ibn Hajar , aqiqah yang wajib ( dengan nazar atau ta‟yin ) wajib menyedekahkan semuanya dalam keadaan mentah .

Page 55: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[55]

1.32 Makanan & Minuman

Hukum Asal : Adalah halal dan boleh dimakan / diminum berdasarkan umum Firman Allah SWT ( yang bermaksud ) : “ Dialah ( Allah ) yang menjadikan untuk kamu apa yang ada di bumi kesemuanya . “ ( Al-Baqarah : 29 ) - Walaubagaimanapun , perkara yang disebutkan pengharamannya oleh dalil yang lain adalah dikecualikan daripada umum ayat di atas .

1.32.1 Penentuan Hukum Makanan Dalam Islam Dari Sudut Halal Dan Haramnya

Tertegak di atas tiga prinsip berikut : a) Semua haiwan yang dimakan oleh bangsa Arab ( diterima oleh jiwa mereka yang bersih ) di zaman Nabi SAW sewaktu mereka dalam keadaan senang ( banyak makanan ) dan mewah adalah halal . Termasuk dalam bahagian ini ialah :- 1. Setiap haiwan yang hidup hanya dalam lautan ; iaitu ikan dan pelbagai jenis dan namanya adalah halal kerana orang Arab memakan semua ini . Syariat turut mengakui halalnya . 2. Binatang ternakan ; iaitu unta , lembu , kambing , kuda , seladang , kuda belang , kijang , arnab dsbnya yang dimakan oleh bangsa Arab bahkan terdapat nas syarak yang menghalalkannya ( kecuali baghal dan keldai peliharaan kampong ) . b) Binatang buas yang diharamkan ialah setiap binatang buas yang memiliki taring yang kuat digunakan untuk menangkap mangsanya spt anjing , babi , serigala , beruang , kucing , gajah , harimau , kera dan seumpamanya . - Diharamkan juga setiap burung yang memiliki kuku kuat yang digunakan untuk mencakar dan boleh mencederakan spt burung garuda , rajawali / ering , burung helang dll . c) Diharamkan juga memakan setiap haiwan yang disunatkan membunuhnya spt ular , kala jengking , burung gagak , burung helang , tikus dan setiap haiwan yang jelas merbahaya .

1.32.2 Pembahagian Makanan Yang Halal Dan Haram

Terbahagi Kepada 2 jenis : A) Jenis Tanam-Tanaman : Semuanya itu halal spt padi , jagung , kacang , sayur-sayuran dllnya , kecuali kalau tanam-tanaman itu merosakkan kesihatan badan ( mengandungi racun , memabukkan atau lainnya ) dan merosakkan akal . B) Jenis Haiwan : Keadaannya pula ada 3 macam : 1. Ada haiwan yang hanya hidup di darat sahaja . - Ianya terbahagi pula kepada 2 bahagian : a) Haiwan yang halal , iaitu :- (i) Haiwan ternakan spt unta , lembu , kerbau , kambing , kibasy dll . (ii) Haiwan dari binatang liar spt rusa , kijang , kancil dsbnya . (iii) Haiwan dari bangsa burung spt ayam , itik , angsa , burung unta , merpati , punai , puyuh dan lain-lain burung yang makan buah-buahan . - Walaubagaimanapun , ada beberapa jenis burung yang diharamkan antaranya ; burung kakak tua , burung merak , burung rakhamah ( menyerupai ering ) , burung layang-layang dsbnya .

Page 56: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[56]

b) Haiwan yang haram , iaitu :- (i) Segala jenis binatang buas spt singa , harimau , serigala , badak , gajah , beruang dsbnya . (ii) Segala binatang yang memiliki sengat / berbisa / menyakiti spt ular , kala , lipan , tikus , lebah , tebuan dsbnya . (iii) Segala binatang yang dipandang menjijikkan spt ulat , cacing , bangsa kutu , cicak , cengkerik dsbnya . (iv) Segala bangsa kera spt mawas , beruk , kingkong , orang utan dsbnya. (v) Binatang yang dilarang membunuhnya spt semut , serangga , lebah dsbnya . (vi) Himar dan keldai . - Walaubagaimanapun , binatang spt landak , dhob ( biawak pasir ) dan yarbu‟ adalah dikecualikan daripada hukum di atas ( termasuk ulat dalam cuka dan buah apabila termakan serentak bersamanya ) . Selain daripada yang tersebut , maka diharamkan juga :- (i) Segala macam bangkai ( yang mati dengan tidak disembelih ) dari segala jenis binatang yang halal , kecuali ikan dan belalang . (ii) Segala darah , kecuali hati dan limpa . (iii) Anjing dan babi dan yang diperanakkan dari keduanya . (iv) Binatang yang disembelih tidak atas nama Allah SWT . 2. Ada haiwan yang hanya hidup di dalam air sahaja spt ikan . Maka segala jenis ikan adalah halal dimakan ( termasuk belut ) , kecuali mempunyai racun spt ikan buntal . - Isi tiram , kerang dan andung mutiara juga adalah halal dengan syarat hidup di dalam air , tidak kekal hidup di darat dan tidak berbisa . 3. Ada haiwan yang boleh hidup di darat dan di air ( 2 alam ) spt katak , buaya , labi-labi dsbnya . Maka , ianya haram dimakan . Perhatian : 1. Halal menelan belalang dan ikan yang kecil ketika ia masih hidup sama ada dikunyah ataupun tidak . Adapun ikan yang besar , haram menelannya sebelum dibuang najis yang ada di dalam perutnya terlebih dahulu . 2. Jika semut atau lalat jatuh ke dalam periuk dan hancur seluruh badannya , maka tidak haram memakan makanan di dalam periuk tersebut . 3. Haram bagi orang lain mengambil buah-buahan yang gugur sama ada pohonnya itu berpagar atau tidak . 4. Haram juga memakan sesuatu yang kotor pada asal bagi tabiat orang yang sejahtera spt hingus , mani , kahak dan peluh . Adapun benda yang kotor kerana sebab mendatang spt air pembasuh tangan dan daging busuk , ianya tidak haram , hanya makruh sahaja spt belacan , wadik dan pekasam . 5. Sebagaimana menurut Al-Quran bahawa bangkai , darah , daging babi dan yang disembelih bukan dengan nama Allah adalah haram dimakan . Tetapi dalam keadaan darurat dan terpaksa , kerana tidak ada makanan yang lain , sedang dikhuatirkan mati kelaparan , maka dibolehkan memakan barang tersebut sekadar menghindarkan diri dari kebinasaan dan tidak melampaui batas .

Page 57: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[57]

1.32.3 Minuman Yang Diharamkan

Berdasarkan tiga kategori berikut : 1. Benda yang memudaratkan spt racun dsbnya . 2. Benda yang najis spt darah yang mengalir , air kencing , susu binatang yang tidak dimakan dagingnya ( selain susu manusia ) , ataupun air yang terkena najis . 3. Benda yang memabukkan sama ada ia adalah arak yang dibuat daripada anggur ataupun yang bukan dinamakan arak yang dibuat dengan bahan selainnya .

1.33 Pakaian & Perhiasan

Hukum Asal : Hukum asal bagi pakaian dan perhiasan sama ada yang berada pada tubuh badan , pakaian atau tempat tinggal adalah halal dan dibenarkan , kecuali apa yang dikecualikan dengan nas-nas yang khusus .

1.33.1 Penggunaan Emas & Perak

Hukumnya : Haram menggunakan emas dan perak kecuali dalam jual beli dan yang seumpamanya . Penggunaan Bekas Yang Ditampal Dengan Emas Dan Perak : - Diharamkan secara mutlak menggunakan bekas-bekas yang ditampal dengan emas sama ada tampalan itu besar ataupun kecil . Juga sama ada ia ditampalkan pada tempat yang digunakan ataupun selainnya . - Manakala bekas yang ditampal dengan perak , sekiranya tampalan itu besar dan dilakukan tanpa keperluan ( hajat ) , maka ia adalah haram . Sekiranya ia kecil ataupun besar dan dilakukan kerana keperluan ( hajat ) maka ia dibenarkan sama ada tampalan itu di tempat yang digunakan ataupun selainnya. Penggunaan Bekas Yang Disalut Dengan Emas Dan Perak : - Saduran / salutan ( iaitu dengan cara mengecatnya ) dengan emas dan perak , sekiranya sedikit ( sekira-kira apabila dipanaskan di atas api tidak menghasilkan sesuatupun ) maka ia adalah halal . - Sekiranya ia banyak , maka ia adalah haram . Penggunaan Bekas Yang Dibuat Daripada Bahan Galian Yang Berharga : - Dibenarkan menggunakan bekas-bekas yang dibuat daripada bahan galian yang berharga selain daripada emas dan perak spt intan berlian , mutiara , batu delima ( permata merah ) , zamrud ( permata hijau ) , kaca dsbnya kerana tidak ada nas yang melarangnya . Tiga Perkara Yang Dikecualikan Daripada Pengharaman Ini : 1. Wanita menggunakan emas dan perak sebagai bahan perhiasan dengan kadar yang sewajarnya tanpa melampau dan berlebihan . Sama ada wanita yang telah berkahwin ataupun belum , kecil ataupun besar , kaya ataupun miskin . 2. Cincin perak kerana telah sahih bahawa Nabi SAW telah menggunakannya ( dipakai di kelingking kanan atau kiri ) . 3. Keadaan darurat dan terpaksa iaitu apabila tiada bekas kecuali bekas emas dan perak . - Hal yang sama spt ini sekiranya hidung terpotong lalu digantikan dengan hidung emas ataupun emas diperlukan untuk menguatkan giginya .

Page 58: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[58]

1.33.2 Penggunaan Sutera

Hukumnya : Memakai sutera juga diharamkan kepada lelaki . Begitu juga penggunaannya dalam semua bentuk spt untuk tempat duduk , berlindung dan berselimut dengannya . Tetapi ia halal untuk wanita dan anak kecil ( belum baligh ) . Dua Keadaan Yang Dikecualikan Daripada Pengharamannya Bagi Lelaki : 1. Keadaan darurat iaitu apabila dia tidak mendapati sesuatupun kecuali sutera untuk menutup auratnya ataupun melindungi dirinya daripada kepanasan ataupun kesejukan . 2. Keperluan memakainya untuk menjauhi kemudaratan spt seseorang lelaki yang sakit dan pemakaian sutera akan mempercepatkan sembuhnya ataupun mengurangkan kesakitannya . Pemakaian Sutera Yang Bercampur Dengan Kain Selainnya : - Sekiranya sutera lebih banyak , maka lelaki diharamkan memakai dan menggunakannya . Sekiranya kain selain sutera lebih banyak , maka lelaki dibenarkan memakai dan menggunakannya . Sekiranya kadar keduanya sama , dibenarkan memakai dan menggunakannya sebagai mengutamakan bahagian yang halal kerana itu hukum asalnya . Perhatian : 1. Diharamkan menggantung tirai sutera di pintu , dinding dsbnya sama ada bagi lelaki dan perempuan tetapi ulama mengecualikan penggantungannya pada Ka‟bah Al-Musyarrafah sahaja . 2. Pemakaian kain sutera juga diharuskan untuk dibuat pinggir baju ( spt lapis untuk baju wol dllnya ) , menampal pakaian sekadar 4 jari dan untuk tali tasbih .

1.33.3 Bentuk Perhiasan Lain Yang Diharamkan ( Bagi Lelaki & Perempuan )

Antaranya ialah : 1. Menginaikan ( celup warna ) rambut kepala ( uban ) dan janggut dengan warna hitam. 2. Menyambung rambut dengan rambut lain sama ada janda atau yang telah berkahwin , untuk berhias atau selainnya . - Mengenai menyambungkan rambut dengan benang sutera dan seumpamanya yang tidak menyerupai rambut , maka ia diharuskan dan tidak dilarang kerana ia tidak termasuk hukum menyambung rambut yang dilarang . Ia hanya untuk perhiasan . 3. Membuat Tatto , mencabut bulu rambut di wajah ( kening ) , mengikir ( merata dan menjarakkan gigi kacip dan geraham dengan alat kikir dan seumpamanya ) . - Dikecualikan mencabut bulu yang tumbuh di muka wanita yang berupa janggut dan misai , bahkan disunatkan mencabutnya kerana larangan hanyalah pada kening dan rambut yang berada di sekeliling wajah . Begitu juga apabila dicukur atas sebab perubatan ataupun keaiban yang ada pada gigi . 4. Lelaki yang menyerupai ( meniru ) perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki sama ada dalam bentuk pakaian , perhiasan , percakapan , cara berjalan , penampilan diri dan beberapa sifat kebiasaan bagi lelaki ataupun perempuan . 5. Menggambar dan mengukir manusia , binatang dan segala yang ada roh sama ada gambar yang dihina atau diagungkan ; di atas tikar , pakaian , dirham , dinar , kertas , bekas makanan , dinding dsbnya ; sama ada yang mempunyai bayangan ataupun yang tiada bayangan . - Pengharaman hanya dikecualikan dari 2 perkara berikut :-

Page 59: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[59]

a) Kelonggaran bagi anak lelaki dan perempuan bagi gambar ( patung ) permainan mereka . b) Keadaan darurat tetapi mengikut kadar dan keperluannya . Perhatian : 1. Haram bagi lelaki memakai pakaian atau kain yang dicelup kuning tua atau kuning muda dengan bahan celup atau kunyit dsbnya . 2. Lelaki yang memakai kain sarung , seluar yang melewati dari mata kaki hingga menyeret atau memakai pakaian yang kasar sekali , hukumnya makruh . Tetapi jika pemakaian sarung / seluar yang panjangnya melewati mata kaki dengan maksud berlagak sombong , maka hukumnya haram . 3. Haram juga bagi lelaki memakai inai yang tidak ada keperluannya apa-apa jua .

1.34 Seni & Hiburan Dalam Islam

Hukumnya : Hiburan merupakan satu fitrah yang disukai oleh semua manusia untuk menghiburkan hati mereka . - Hukumnya berbeza bergantung kepada jenis hiburan tersebut :- 1. Harus – Hiburan yang memberi kebaikan kepada individu dan masyarakat spt pertandingan memanah , permainan yang berfaedah dan apa sahaja hiburan yang diterima baik oleh rasional manusia . 2. Makruh – Hiburan yang tidak memberi apa-apa kesan yang baik atau buruk kepada manusia spt berada dalam majlis yang penuh gurauan , jenaka dan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan membuang masa . 3. Haram – Hiburan yang memberi kesan buruk kepada individu dan masyarakat spt keterlaluan berhibur sehingga mengabaikan tanggungjawabnya spt solat , bekerja mencari rezeki atau mengabaikan aspek akhlak dalam pergaulan dengan orang lain . - Demikian juga dengan majlis nyanyian yang disertakan dengan dendangan alat muzik yang diharamkan atau disertai oleh wanita dan pelayan .

1.34.1 Syarat Umum Seni & Hiburan Yang Diharuskan

Antaranya ialah : 1. Tidak meninggalkan ibadah asas spt solat , puasa dsbnya . 2. Tidak berlebihan sehingga meninggalkan pekerjaan utama spt mencari rezeki , belajar dan seumpamanya . 3. Tidak melibatkan perkara haram spt perjudian , pertaruhan , undi nasib dll. 4. Tidak wujud penipuan . 5. Menutup aurat . 6. Menjaga batas-batas pergaulan . 7. Tidak membahayakan tubuh badan , nyawa dan minda spt tinju . 8. Tidak merendahkan kehormatan manusia atau menghinanya atau menjadikannya bahan ketawa . 9.Tidak membuang masa disebabkan permainan / sukan yang terlalu lama . 10. Tidak membazir wang untuk sukan dan peralatan yang terlalu mahal . 11. Tidak menzalimi dan menyakitkan binatang spt menyabung ayam / lembu. 12. Tidak menggunakan sihir .

1.34.2 Pelbagai Bentuk Seni & Hiburan Yang Halal

Menurut Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi ( Pengerusi Persatuan Ulama Sedunia ) , ada bermacam-macam cara hiburan yang dibolehkan oleh agama yang disyariatkan oleh Nabi SAW kepada kaum Muslimin untuk menyenangkan hati mereka dan melapangkan dada mereka , di samping dapat memberi semangat untuk menunaikan segala macam peribadatan dan kewajipan lain dengan penuh kesegaran dan kuat keazaman .

Page 60: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[60]

Perhatian : Pada dasarnya , setiap permainan yang berisiko tinggi ( spt mendaki puncak gunung , memanjat bangunan , lumba kereta , sarkas , tinju dan gusti , menjinakkan ular dsbnya ) selama memiliki teori dan aturan-aturan yang diakui oleh para ahli bidangnya , dilakukan berdasarkan hukum sebab-musabab , serta tidak rawan menimbulkan bahaya fatal ( untung malang – kemalangan – yang tidak dapat dielakkan ) , maka menurut pandangan Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi , permainan tersebut diperbolehkan . Khususnya , bagi orang yang betul-betul menguasainya dan diperhitungkan dapat terhindar dari risiko . Tetapi , niatnya harus tetap sesuai dengan syariat spt untuk memberikan manfaat pada masyarakat mahupun individu di dalamnya .

1.34.3 Permainan Dengan Ketangkasan / Pertarungan & Olahraga

Hukumnya : Ia membabitkan beberapa jenis pertarungan :- a) Apa sahaja pertarungan yang tidak membahayakan tubuh badan , boleh melatih manusia menjadi kuat dan mahir menggunakan senjata serta mempertahankan diri adalah dibenarkan . b) Apa sahaja pertarungan yang membahayakan tubuh badan spt melukakan , mematahkan tulang atau menghilangkan keupayaan adalah haram . Cthnya gusti , tinju dsbnya . Namun dikecualikan pertarungan yang dilakukan dengan kaedah tertentu yang boleh menjamin tidak berlaku kecelakaan kepada kedua-dua pihak . Antara permainannya ialah : 1. Berenang , dengan syarat menutup aurat dan bagi perempuan mestilah tertutup dari pandangan lelaki . 2. Bola sepak , dengan beberapa syarat :- (a) Tidak sampai melalaikan dari tanggungjawab dan kewajipan . (b) Menjunjung tinggi kod etika yang disepakati . (c) Tidak melakukan praktik kekerasan terhadap pihak lawan . (d) Hakimnya mestilah adil . 3. Berlumba Lari . 4. Menunggang Kuda . 5. Memanah , dengan syarat tidak menjadikan binatang sebagai sasaran . 6. Seni Mempertahankan Diri spt silat , taekwando dsbnya . 7. Bergusti . 8. Bermain Pedang .

1.34.4 Hiburan Permainan Otak / Minda

Hukumnya : Dinilai berdasarkan kaedah seperti berikut :- a) Setiap permainan yang bergantung kepada kemahiran berfikir dan pengamatan adalah dibenarkan . Persoalan halal atau makruh permainan ini bergantung kepada sejauh mana ia menyebabkan kelekaan pemain . Cthnya permainan catur dsbnya . b) Permainan yang berdasarkan nasib dan yang membantutkan akal fikiran spt permainan dadu , terup dsbnya adalah haram . Antara permainannya ialah : 1. Bermain catur , dengan 3 syarat :- (a) Tidak melewatkan solat dari waktunya . (b) Tidak ada unsur perjudian . (c) Pemain catur mesti menjaga lidahnya dari kata-kata kotor , lucah dan buruk . 2. Game Kartun , dengan beberapa syarat :- (a) Harus memiliki misi pendidikan yang bermanfaat bagi anak-anak dan mampu meningkatkan kualiti pemikiran , wawasan agama serta moral mereka . (b) Muatan pengetahuan dalam game ini harus sesuai dengan syariat . (c) Game ini jangan sampai menjadi keutamaan dalam kehidupan anak-anak .

Page 61: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[61]

3. Game Komputer , dengan beberapa syarat :- (a) Muatan yang akan dicerna oleh anak-anak tidak mengandungi hal yang bertentangan dengan nilai-nilai agama , akhlak , kebudayaan dan peradaban umat Islam . (b) Tidak membiarkan anak tenggelam dalam game ini secara berlebihan sehingga menghabiskan waktunya dengan meninggalkan hal lain yang lebih penting . (c) Sentiasa menjaga kesihatan mereka serta kestabilan pancaindera mereka dari segala kesan game ini .

1.34.5 Hiburan Dengan Berburu Binatang

Hukumnya : Harus , dengan beberapa syarat :- (a) Pemburunya adalah Muslim / ahli kitab / seseorang yang dianggap sama dengan ahli kitab spt Majusi dan Shabi‟ . (b) Tidak menyia-nyiakan hasil buruan dengan membunuhnya tanpa rencana untuk memanfaatkannya . (c) Orang yang berburu tidak berada dalam keadaan ihram ( haji atau umrah ) (d) Tidak mengganggu haiwan yang berada di sekitar kota Mekah sama ada haiwan di darat atau burung di angkasa . (e) Binatang buruan adalah binatang yang halal dimakan . (f) Alat yang digunakan mestilah tajam . Jika binatang yang digunakan mestilah terlatih dan disebut nama Allah ketika melepaskannya .

1.34.6 Menonton Filem / Drama / Teater

Hukumnya : Harus , dengan beberapa syarat :- (a) Tayangan itu bersih dari segala macam hal-hal yang lucah dan haram , segala yang bertentangan dengan akidah Islam , syariat-syariatnya dan adab susilanya . (b) Penontonnya tidak meremehkan daripada menunaikan kewajipan agama atau kewajipan dunia . (c) Penonton atau pengunjungnya menjauhkan diri daripada berhimpit dan percampuran antara lelaki dengan perempuan .

1.34.7 Seni Nyanyian & Muzik

Hukumnya : Menurut Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi :- - Islam membolehkan nyanyian selama ia tidak mengandungi kata-kata yang kotor , cabul dan yang menghasut kepada perbuatan dosa dan maksiat . Tidak mengapa jika diringi dengan alat-alat muzik yang tidak membangkitkan nafsu . - Kerana nas-nas yang dijadikan dalil oleh orang yang mengatakan haramnya nyanyian itu mungkin sahih , tetapi tidak jelas , atau jelas tetapi tidak sahih , dan tidak ada satu pun hadis yang marfu „ ( sampai ) pada Rasulullah SAW yang layak diguna sebagai dalil untuk mengharamkannya . Dan seluruh hadis yang mereka pergunakan itu didha‟ifkan ( dilemahkan ) oleh golongan Zhahiriyah , Malikiyah , Hanabilah dan Syafi‟eyah . - Walaubagaimanapun , beberapa syarat patut dipatuhi dalam mendengar nyanyian dan muzik , antaranya :- (a) Tema dan isinya mesti sesuai dengan adab dan ajaran Islam . (b) Penampilan dan gaya nyanyian mesti dijaga agar tidak membangkitkan rangsangan nafsu dan syahwat . (c) Lagu-lagu itu tidak boleh disertai dengan perbuatan yang diharamkan spt minum khamar , tabarruj ( menampakkan aurat ) , tarian dan perbuatan lucah atau pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan tanpa batasan . (d) Nyanyian itu tidak boleh berlebih-lebihan atau keterlaluan sehingga menghabiskan masa semua sekali untuk hiburan semata-mata . (e) Setiap pendengar kepada nyanyian itu hendaklah menfatwakan apa yang patut dibuat untuk dirinya sendiri , yakni apabila nyanyian itu menggoncangkan jiwa nalurinya dan menghasutnya untuk melakukan dosa , maka ketika itu hendaklah dia segera meninggalkannya terus-menerus .

Page 62: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[62]

1.34.8 Seni Tarian & Tepuk Tangan

Seni Tarian : - Contoh tarian yang diperbolehkan ialah tarian sekelompok lelaki dalam suasana kebahagiaan termasuk tarian rakyat yang telah diwarisi secara turun – temurun di setiap negara masing-masing yang dilakukan pada hari-hari besar Islam , perayaan hari kebangsaan serta acara hiburan rakyat . - Maka ia tidak dilarang selama tidak disertai dengan perbuatan dosa , membangkitkan nafsu , tidak mengabaikan kewajipan agama serta menafikan nilai-nilai agama mahupun moral dalam Islam . Tepuk Tangan : Hukumnya berbeza bergantung kepada suasana seperti berikut :- 1. Harus (a) Untuk mengingatkan , iaitu makmum perempuan ingin mengingatkan kesalahan imam dalam solat . (b) Untuk menyemarakkan suasana serta menunjukkan kekaguman dan penghargaan . 2. Haram – Untuk menyanjung para penguasa ketika dia menyampaikan ucapan di depan umum semata-mata kerana takut dicatat oleh para pembisik penguasa , dan kemudian dimasukkan dalam „ daftar hitam „ . Apatah lagi , sekiranya penguasa itu seorang yang zalim dan bongkak .

1.34.9 Seni Lawak & Komedi

Hukum Asal : Harus , tetapi terikat dengan syarat-syarat yang mesti dijaga , antaranya :- 1. Senyum dan tawa itu tidak menjadi alat untuk berbohong dan berdusta . 2. Tidak bernada penghinaan kepada seseorang atau meremehkan atau mengolok-olokkan , kecuali dengan keizinan dan keredhaannya . 3. Tidak menimbulkan ketakutan terhadap orang Muslim . 4. Tidak bergurau pada situasi yang serius , dan jangan mentertawa pada suasana yang mengharukan . 5. Gurauan itu dalam batas yang diterima oleh fitrah dan akal yang sihat serta bersesuaian dengan masyarakat yang positif yang bekerja secara aktif .

1.34.10 Seni Lukis & Fotografi

Seni Lukis : Menurut Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi juga ; Segala sesuatu yang berkaitan dengan membuat gambar dan melukis yang dilarang adalah tertuju pada gambar-gambar yang dipahat atau dilukis . Kesimpulan tentang gambar dan para pelukisnya yang boleh dibuat ( berdasarkan tingkatan dosa ) ialah :- 1. Haram yang paling berat dosanya yang boleh jatuh kepada kafir bagi pembuatnya ( pemahatnya ) apabila mengetahui tujuan dan sengaja melakukannya – Sekiranya ia adalah gambar sesuatu yang disembah selain Allah SWT . Dalam hal ini , gambar yang berjisim itu lebih berat lagi dosanya . 2. Tingkatan kedua dalam besar dosanya - Adalah orang yang menggambarkan sesuatu yang tidak disembah , tetapi bermaksud untuk menyerupai ciptaan Allah SWT . Ini mendekati kekufuran dan berkait erat dengan niat orang tersebut . 3. Tingkatan bawahnya lagi - Adalah gambar yang berjisim yang tidak disembah , tetapi disuci / diagungkan spt raja-raja , para pemimpin dan tokoh-tokoh yang diabadikan dengan patung dan dipasang di tempat-tempat umum dsbnya , sama ada patung itu sempurna atau hanya setengah badan . 4. Tingkatan bawahnya lagi - Adalah berdosa bagi para pembuat gambar yang berjisim bagi setiap yang bernyawa , yang tidak disuci / diagungkan , kecuali mainan kanak-kanak dan boneka yang dibuat daripada manisan untuk dimakan.

Page 63: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[63]

5. Manakala tingkatan bawahnya lagi iaitu membuat atau memiliki gambar yang tidak berjisim , hukumnya adalah seperti berikut :- (i) Tetap Haram dan Berdosa - Sekiranya ia berupa lukisan yang disuci / diagungkan spt lukisan para pengusaha , pemimpin dllnya terutama yang ditampal atau digantung . Semakin kuat haramnya apabila gambar itu adalah orang yang zalim , fasiq dan kafir . (ii) Makruh – Sekiranya ia mempunyai nyawa yang tidak disuci / diagungkan , tetapi sekadar untuk kemewahan spt hiasan dinding . (iii) Harus – Sekiranya ia gambar yang tidak bernyawa spt pohon , lautan , kapal , gunung dan sejenisnya dari pemandangan alam , selama tidak mengganggu ketaatan atau tidak untuk kemewahan yang dimakruhkan . - Sekiranya patung dan lukisan ( yang diharamkan atau dimakruhkan itu ) , direndahkan kedudukannya ( fungsinya ) , maka ia akan berubah ke lingkungan halal spt gambar pada permaidani yang dipijak oleh tapak kaki atau digunakan sebagai alas kaki dllnya . Fotografi : Fotografi yang diambil dengan kamera , bagi para ulama yang berpendapat bahawa larangan membuat gambar hanya berlaku bagi pembuatan patung-patung yang berjisim , maka mereka sama sekali tidak memandang adanya larangan pembuatan gambar-gambar dan foto terutama gambar yang tidak sempurna ( satu badan ) . Maka , pada dasarnya fotografi adalah boleh , selama tidak mengandungi persoalan gambar yang jelas diharamkan , antaranya ialah :- (a) Gambar wanita telanjang atau separuh telanjang . (b) Menampakkan bahagian-bahagian tubuh wanita yang merangsang syahwat. (c) Foto atau gambar orang kafir , zalim ,dan fasiq . (d) Gambar yang melambangkan kekafiran spt simbol-simbol , berhala-berhala dll .

1.35 Pengurusan Jenazah

Hukumnya : Fardhu Kifayah . Lima Kewajipan Terhadap Mayat : 1. Memandikan mayat - Sekurang-kurangnya dihilangkan semua najis yang mungkin ada pada tubuhnya kemudian diratakan air ke seluruh badannya . - Cara yang sempurna : Pertama ; mayat diletakkan di tempat yang tinggi , Kedua ; dikeluarkan najis , dibasuh kedua-dua kemaluannya ( qubul dan dubur ) , mulut dan kedua-dua lubang hidung dibersihkan dan diambil wuduk untuknya . Ketiga ; Kepala dan mukanya dibasuh dengan sabun . Rambutnya disikat . Keempat ; Dibasuh dengan sempurna semua bahagian kanan bermula dengan anggota selepas mukanya ( bahagian hadapan ) dan bahagian kiri , juga bermula dengan anggota selepas mukanya . Kemudian bahagian kanan bermula dengan bahagian tengkoknya ( bahagian belakang ) dan sebelah kiri , juga dengan anggota selepas tengkoknya . Dengan itu semua badannya telah diratai dengan air . Ini adalah mandian yang pertama . - Disunatkan supaya mandi seumpama itu diulangi sehingga cukup 3 kali . Pada mandi yang terakhir ( ketiga ) , hendaklah dicampurkan sedikit dengan air kapur sekiranya mayat tidak berada dalam keadaan ihram . - Cth lafaz niat memandikan : “ Aku memandikan jenazah lelaki / perempuan ini kerana Allah Taala . “

Page 64: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[64]

2. Mengkafankannya - Sekurang-kurangnya mayat dibalut dengan sehelai kain yang menutup seluruh badan dan kepalanya sekiranya dia tidak berada dalam keadaan berihram . - Cara yang sempurna ; bagi mayat lelaki dikafankan dengan 3 kain putih , manakala bagi mayat perempuan dikafankan dengan 5 helai kain putih . 3. Menyembahyangkannya - Solat tidak sah melainkan selepas mayat dimandikan . 4. Mengebumikannya - Sekurang-kurangnya dikebumikan dalam lubang yang boleh menghalang daripada timbulnya bau dan tidak boleh digali oleh binatang buas serta dalam keadaan menghadap qiblat . - Cara yang paling sempurna ialah : Pertama ; Ditanam dalam kubur yang dalam . Kedua ; Wajib diletakkan mayat di atas bahagian kanannya dengan menghadap qiblat . Ketiga ; Jika tanah keras , sunat dibuat liang lahad dan sekiranya tanah lembut sunat dibuat lubang di tengah bahagian kubur , ditutup dengan batu-batu halus atau seumpamanya , kemudian ditimbus dengan tanah . Keempat ; Disunatkan agar mayat ditarik daripada bahagian kepalanya dengan perlahan ke dalam liang kubur , setelah ia diletakkan berhampiran dengan kubur untuk dikebumikan . Disunatkan juga kepada lelaki yang paling akrab dengan mayat supaya turun ke dalam kubur untuk meratakan tanah di dalamnya . Perhatian : 1. Mayat orang yang mati syahid , haram dimandi dan disolatkan . Hanya wajib dikafan ( sunat dikafankan dengan pakaian yang dipakai ketika terbunuh ) dan dikebumikan . 2. Mayat lelaki wajib dimandikan oleh lelaki dan mayat perempuan wajib dimandikan oleh perempuan kecuali suami dibolehkan memandikan isterinya dan sebaliknya . Begitu juga mayat boleh dimandikan oleh mahramnya sama ada lelaki atau perempuan . 3. Bagi bayi keguguran yang nyata hidupnya selepas lahir , maka wajib atasnya hanya 3 perkara iaitu memandikannya , mengkafankannya dan mengebumikannya .

1.35.1 Kedudukan Jenazah & Imam

Kedudukan Jenazah : Jenazah lelaki : Kepalanya di sebelah kiri Imam . Jenazah perempuan : Kepalanya di sebelah kanan Imam . Kedudukan Imam : Lelaki : Imam berdiri bertentangan dengan kepala jenazah . Perempuan : Imam berdiri bertentangan dengan pinggang jenazah .

1.35.2 Syarat Sah Solat Jenazah

Lima perkara : 1. Mayat sudah dimandi dan dikafankan . 2.Meletakkan mayat di sebelah kiblat orang yang akan menyembahyangkannya , kecuali jika solat dilakukan di atas kubur atau solat ghaib . 3. Menutup aurat . 4. Suci daripada hadas dan najis . 5. Menghadap kiblat .

Page 65: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[65]

1.35.3 Rukun Solat Jenazah

Tujuh perkara : 1. Berdiri betul bagi yang berkuasa . 2. Niat .

- Bagi dewasa :

م موما للو ت اا / أربع تكبريات ف رض الكفاية إماما (ىذه الميتة )أصلى على ىذا الميت Maksudnya : “ Sahaja aku solat atas mayat empat takbir fardhu kifayah ( imam / makmum ) kerana Allah Taala ”

- Bagi kanak-kanak :

م موما / أربع تكبريات ف رض الكفاية إماما (ىذه الميتة الطفلة )أصلى على ىذا الميت الطفل للو ت اا

3. Bertakbir sebanyak empat kali . 4. Membaca surah al-Fatihah ( selepas takbir pertama ) . 5. Membaca Selawat ke atas Nabi SAW ( selepas takbir kedua ) sekurang-

kurangnya اللن صل على هحود . 6. Membaca Doa bagi mayat ( selepas takbir ketiga ) sekurang-kurangnya

. اللن اغفز ل ا رحو عاف اعف ع 7. Memberi Salam yang pertama ( selepas takbir keempat ) .

Perhatian : Disunatkan membaca doa pada takbir yang keempat sebelum memberi salam .

1.35.4 Waktu Larangan Pengebumian Jenazah

Empat waktu : 1. Matahari sedang terbit . 2. Matahari di tengah langit sampai tergelincir . 3. Matahari hampir terbenam . 4. Tengah malam .

1.35.5 Cara Pengebumian Jenazah

Antara caranya : 1. Jenazah Muslim tidak dikuburkan bersama mayat orang kafir atau sebaliknya 2. Disunatkan menguburkan jenazah di kawasan perkuburan . 3. Para syuhada hendaklah dikuburkan di medan peperangan iaitu tempat mereka syahid dan tidak boleh dipindahkan di tempat lain . 4. Boleh dikuburkan jenazah pada malam hari . 5. Jenazah dibawa ke kubur dengan menggunakan pengusung 4 penjuru . 6. Bagi orang yang melihat jenazah diusung ke perkuburan , disunatkan ia berdiri sehingga mayat itu hilang daripada pandangannya . 7. Seelok-eloknya hendaklah lubang kubur itu luas dan dalam , lebih kurang 6 kaki dalamnya . 8. Hendaklah menguburkan setiap satu jenazah untuk satu lubang . Tetapi , sekiranya keadaan darurat atau terdesak , boleh menguburkan dua jenazah atau lebih dalam satu lubang kubur . 9. Mengumpulkan beberapa jenazah yang mempunyai hubungan kerabat adalah baik dan digalakkan . 10. Sesudah lubang kubur ditimbus , tanahnya hendaklah ditinggikan sejengkal dan diratakan , kemudian dipacakkan batu nisannya di bahagian kepala dan kakinya , dicacakkan pula daun-daun yang kehijauan , lalu dijiruskan air di atas kubur itu yang dimulai dari kepala di pihak kanan hingga dua kakinya . 11. Orang yang membacakan talqin , hendaklah duduk di bahagian muka mayat dengan membelakangkan kiblat . Sementara orang yang hadir pula berdiri

Page 66: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[66]

dengan mengangkat tangan mendoakan mayat itu semoga ditetapkan hati dan diampunkan dosanya . 12. Jika mayat ditanam dengan membelakangkan arah kiblat atau menelentang atau disembamkan mukanya ke tanah , wajiblah digali semula dan diperbetulkan mukanya menghadap kiblat iaitu selagi mayat itu tidak berubah atau berbau busuk .

1.36 Konsep Ihsan

Ihsan ialah melakukan setiap ibadat dan pekerjaan berasaskan ilmu dan kefahaman yang betul dengan cara yang terbaik mengikut peraturan serta ikhlas semata-mata kerana Allah SWT .

1.36.1 Ilmu Tasawuf

Ertinya : Ilmu membersihkan hati rohani daripada sifat-sifat mazmumah ( tercela ) dan menghiasi dengan sifat-sifat mahmudah ( terpuji ) dengan cara mengikuti perintah Allah SWT dan Rasul-Nya . Hukum Mempelajarinya : Fardhu „ Ain ke atas setiap orang Islam yang berakal dan Wajib pula beramal dengan ilmunya . Sumbernya : Al-Quran dan As-Sunnah Baginda SAW. Matlamatnya : Melalui pembersihan hati rohani itu tadi akan menyampaikan ia kepada mengenal Allah SWT ( Ma‟rifatullah ) , melihat ia akan segala kejadian di alam semesta ini adalah kerana perlakuan ( Af‟al ) Allah SWT dan mengosongkan hatinya daripada selain Allah SWT . Perhatian : Mereka yang menjalani ilmu tasawuf atau jalan kerohanian dipanggil „ Ahli Sufi „.

1.36.2 Tarekat & Guru Mursyid

Erti Tarekat : Satu bentuk disiplin atau „ jalan „ dalam perjalanan kerohanian yang diambil oleh ahli sufi dengan bimbingan seorang guru yang telah mencapai makrifah . Guru ini disebut „ Sheikh mursyid „ . - Tarekat adalah amalan-amalan berbentuk zikir-zikir , wirid , selawat dan seumpamanya yang perlu diamalkan pada setiap hari dalam jumlah tertentu . Begitu juga sifat-sifat mazmumah yang perlu ditinggalkan . Hukumnya : Mengikut tarekat tidak wajib tetapi membersihkan hati adalah wajib . Membersihkan hati tanpa bimbingan guru adalah suatu yang sukar . - Tarekat seperti juga mazhab dalam fikah ( mazhab Maliki , Syafi‟e , Hambali , Hanafi ) diwujudkan oleh para ulama bagi memudahkan umat memahami dan mengamalkannya . Perhatian : 1. Ahli sufi yang menjalani jalan tarekat biasanya dipanggil „ salik „ . 2. Tarekat hendaklah dengan Al-Quran dan Sunnah iaitu berlandaskan syariat . Mereka yang tidak berlandaskan 2 sumber tersebut adalah tarekat yang sesat atau sufi palsu . 3. „ Amal „ merupakan suatu kemestian dalam menjalani jalan kerohanian atau tarekat . Tarekat tidak memberi makna apa-apa kepada „ orang lama „ atau „ahli baru „ sekiranya tidak beramal dengan ajaran / amalan yang mereka terima. Oleh itu , soal banyak membaca kitab-kitab tasawuf , tempoh lama berbai‟ah dengan syeikh dan mengambil tarekat dengan syeikhnya itu bukanlah gambaran ketinggian martabat kerohanian seseorang , apatah lagi jika tidak beramal dengan ajaran tasawuf yang dipelajarinya .

Page 67: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[67]

1.36.3 Akhlak Mahmudah & Mazmumah

Akhlak bermaksud : Bawaan sifat jiwa yang tersembunyi atau melahirkan perbuatan dengan mudah tanpa perlu berfikir terlebih dahulu . - Rasulullah SAW diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang terpuji ( mahmudah ) berlandaskan Al-Quran . - Ia merupakan tanda dan natijah iman yang sebenar . Islam juga meletakkan akhlak sebagai inti pati segala ibadat . Akhlak terbahagi kepada 2 bentuk iaitu :- 1. Akhlak Mahmudah ( Terpuji ) Cth : Taubat ; Takut kepada Allah ; Mahabbah ( kasih / cinta pada Allah , Rasul , orang mukmin , ibubapa dsb ) ; Zuhud ( terputusnya angan-angan dari dunia ) ; Sabar ( sama ada atas ketaatan , menjauhi maksiat atau atas musibah ) ; Syukur ; Ikhlas ; Amanah ; Benar ; Tawakal ( berserah diri kepada Allah selepas berusaha ) ; Redha ; Qana‟ah ( menerima dengan rela akan apa yang ada ) ; Berani ; Pemaaf ; Pemurah ; Mengingati mati dsb . 2. Akhlak Mazmumah ( Tercela ) Cth : Gemar makan dan minum ; Banyak berkata yang sia-sia ; Marah ; Hasad dengki / Irihati ; Kasih pada harta / dunia ; Takbur ( membesarkan diri / sombong ) ; Riyak ( menunjuk-nunjuk amalan kebaikan untuk mendapat pujian ) ; Sum‟ah ( menceritakan amalan baik yang dilakukan untuk mendapat pujian ) ; Ujub ( kagum dengan amalan sendiri ) , Munafiq ( berpura-pura Islam ) ; Bakhil , Berdusta ; Mengumpat dsb. - Kesemua sifat mazmumah tersebut boleh merosakkan amal ibadat seseorang. Perhatian : - Setiap hamba Allah SWT , mestilah berada dalam keadaan khauf ( takut ) dan raja‟ ( penuh pengharapan ) .

1.36.4 Peringkat Nafsu Manusia

Dalam perjalanan manusia bermujahadah melawan nafsu , mereka akan melalui beberapa peringkat iaitu : 1. Nafsu Ammarah - Tabiat hati ahli peringkat ini selalu terdedah kepada godaan hawa-nafsu dan syaitan . Oleh itu , nafsu ammarah sentiasa menyuruh seseorang berbuat kejahatan sama ada ia faham perbuatan itu jahat atau tidak . Ia tidak merasa dukacita atau menyesal di atas perbuatan jahat , malah kadang-kadang sebaliknya , iaitu terdapat perasaan gembira di kalbunya . Cth : Bakhil , tamak , sombong , hasad dengki , dendam , khianat dsb . 2. Nafsu Lawwamah - Nafsu yang selalu mengkritik diri sendiri atau mencela diri sendiri apabila berlaku kejahatan dosa di atas dirinya . - Perjalanan mujahadah manusia pada peringkat ini lebih baik sedikit daripada peringkat yang pertama kerana mereka sudah terasa kuat di hati atau gemar hendak bermujahadah dan sentiasa menurut syariat , tetapi masih tertinggal melekat di hati benih sifat-sifat tercela spt ujub , riyak , sum‟ah dsb . 3. Nafsu Mulhamah - Nafsu yang sudah menerima latihan beberapa proses penyucian dari sifat-sifat hati yang kotor tadi melalui Tarikat Sufiah . Dan dari kerana kesucian hati itu , terbuanglah lintasan-lintasan fikiran kotor atau khuatir-khuatir syaitan dan

Page 68: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[68]

mengambil alih di tempat itu oleh khuatir-khuatir dari Malaikat atau dari Allah yang mana dinamakan sebagai „ ilham „ . Cth : Tawadhu‟ ( merendah diri kepada Allah ) , taubat nasuha , sabar dsb . - Mereka dalam martabat ini boleh dikatakan baru mulai masuk ke sempadan maqam ( martabat ) wali iaitu mereka kerap kali baru mulai mencapai „ fana „ ( karam dalam kelazatan mesra kepada Allah ) yang menghasilkan rasa makrifat dan hakikat ( syuhud - iaitu rasa kemanisan apabila ia mengingati salah satu dari empat berikut iaitu Zat , Sifat , Asma‟ dan Af‟al Allah ) tetapi belum begitu teguh kerana mereka dalam martabat ini masih ada kemungkinan akan lenyapnya kembali segala sifat terpuji dan hilang lenyap pula rasa makrifat dan hakikat dari hati . 4.Nafsu Mutma’innah - Adalah permulaan mendapat darjat wali kecil . Ia sentiasa dirasa hatinya seolah-olah berada „ bersama-sama Allah „ . Zikir mereka ini tetap hidup dalam rahsia „ sirr „ iaitu batin bagi „ ruh „ . Cth : Murah hati , tawakal , kuat beribadat , syukur , redha , taqwa dsb . 5. Nafsu Radhiah - Dinamakan radhiah kerana selain daripada ia berjaya mencapai kejernihan hati yang teguh itu , maka nafsu ini terpocok kejap di dalamnya dengan perasaan keredhaan pada segala hukuman Allah . - Dapat dirasa hati orang sufi seolah-olah ia „ berada di dalam Allah „ . Mereka yang tercapai maqam ini akan lahirlah kepada mereka perangai-perangai mulia atau sifat-sifat budi berharga spt zuhud , ikhlas , warak , dsb . 6. Nafsu Mardhiah - Nafsu mereka dan segala hal atau segala apa-apa baik percakapan atau lakonan yang keluar dari mereka adalah diredhai Allah dan diakui Allah SWT. Oleh itu , maka jadilah jiwa , perasaan , lintasan atau khuatir hati , gerak-geri , penglihatan , pendengaran , percakapan , pancaindera , penumbuk tangan , penendang kaki , peludah air liur mereka dan seterusnya kesemuanya adalah diredhai Allah belaka . - Sifat-sifat budi yang timbul di antaranya ialah elok dan tinggi budi umpama Nabi-Nabi , lemah-lembut dalam pergaulan masyarakat , sentiasa rasa selera berdampingan dengan Allah , redha dan rela dengan apa-apa pemberian Allah dsb . - Hati orang sufi seolah-olah dapat terasa dalam keadaan „ dengan Allah semata-mata „ . Maka segala ilmu mereka terus menerus di ambil daripada Allah SWT jua . Mereka martabat ini setelah melalui martabat fana , akan kembali pula ke maqam baqa . Di waktu itu dapatlah mereka menceburkan diri dalam kehidupan sosial orang ramai , dapat berkira bicara dan memberi tunjuk ajar kepada orang ramai ke jalan syariat agama Allah yang benar . 7. Nafsu Al-Kamil - Nafsu teristimewa sekali , kerana ia dapat menghimpunkan antara batin dengan zahir atau antara hakikat dengan syariat . Bererti ia sudah menakluki seluruh maqam-maqam nafsu suci yang lain . - Perjalanan nafsu ini adalah „ Allah semata-mata „ iaitu bahawa dirasa dalam kenyataan hati orang sufi zauq-zauq ( perasaan ) hakikat dengan qudrat , iradat dan kekuatan Allah semata-mata . Maqam ini dinamakan maqam Baqa‟ Billah yakni ruh atau hatinya kekal dengan Allah tetapi zahir tubuh kasarnya bersama-sama dalam pergaulan orang ramai , jadi pemimpin membentuk masyarakat ke

Page 69: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[69]

arah jalan yang diredhai Allah spt yang terdapat pada peribadi Khulafa‟ Ar-Rasyidin di dalam zamannya dsb . - Para Rasul , Nabi dan wali besar adalah terdiri dari golongan maqam Baqa‟ Billah atau maqam Nafsu Al-Kamil ini belaka , tetapi pangkat Rasul lebih tinggi dari Nabi . - Kesimpulannya ialah , setiap Rasul itu adalah Nabi , setiap Nabi adalah wali dan setiap wali adalah orang sufi .

1.36.5 Adab Dalam Islam

- Nabi Muhammad SAW diutuskan adalah untuk memberi contoh dan teladan yang terbaik dalam kehidupan seharian . - Keampuhan dan kekuatan Islam dan tamadun Islam ketika zaman Nabi SAW dan para sahabat sebenarnya terletak pada adab , akhlak dan peribadi umat Islam yang tidak ada bandingannya sehingga menjadikan Islam berkembang dan tersebar ke seluruh pelusuk dunia . - Adab mencakupi banyak perkara dari masalah agama dan dunia sekaligus . Ini kerana ibadah ada adabnya , begitu juga pergaulan dengan sesama manusia , keluarga dan anak-anak ( termasuk beradab dengan haiwan dan tumbuh-tumbuhan ) . - Ada adab yang sifatnya sunat , makruh , haram dan harus . - Antara adab-adab dalam kehidupan seorang Muslim ialah :- 1. Adab terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya . 2. Adab antara anak dan kedua ibubapa serta kaum kerabat . 3. Adab antara suami dan isteri . 4. Adab antara orang gaji dan majikan . 5. Adab antara murid dan guru . 6. Adab antara rakyat dan pemimpin . Termasuklah adab-adab dalam kehidupan sehariannya spt :- Adab tidur ; masuk dan keluar tandas ; bersugi , berwuduk ; mandi ; berpakaian ; makan dan minum ; menjaga kebersihan diri dan rumahtangga ; ketika berada di luar rumah ; berjiran ; bermasyarakat ; bertamu ; berziarah ; menziarahi orang sakit ; memberi salam ; duduk di tepi jalan ; berhibur ; bermain dan bersukan ; menuntut ilmu ; berbicara ; bergaul dan berkawan ; berdoa ; membaca Al-Quran ; masuk , berada dan keluar masjid ; bermusafir ; menunaikan solat ; berpuasa ; bersedekah ; berhaji ; berhari raya ; berdakwah dsbnya . - Kesimpulannya , Islam adalah suatu ajaran yang sangat menitik-beratkan akhlak mahmudah dan penuh dengan adab kesopanan yang luhur dan indah .

KOD 02

( SILA RUJUK BUKU LAPORAN IMAM REMAJA )

Page 70: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[70]

KOD: 03 MENGHAFAZ SURAH LAZIM

3.1 Surah Al- Fatihah

3.2 Surah An-Nas

Page 71: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[71]

3.3 Surah Al-Falaq

3.4 Surah Al-Ikhlas

3.5 Surah Al-Lahab

Page 72: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[72]

3.6 Surah An-Nasr

3.7 Surah Al-Kafirun

3.8 Surah Al-Kauthar

Page 73: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[73]

3.9 Surah Al-Ma‟un

3.10 Surah Quraisy

3.11 Surah Al-Fil

Page 74: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[74]

3.12 Surah Al-Humazah

3.13 Surah Al-„Asr

Page 75: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[75]

3.14 Surah At-Takathur

3.15 Surah Al-Qari‟ah

Page 76: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[76]

3.16 Surah Al-„Adiyah

3.17 Surah Az-Zalzalah

Page 77: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[77]

3.18 Surah Al-Bayyinah

Page 78: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[78]

3.19 Surah Al-Qadar

3.20 Surah Al-„Alaq

Page 79: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[79]

3.21 Surah At-Tin

3.22 Surah Al-Insyirah

Page 80: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[80]

3.23 Surah Ad-Dhuha

RENUNGAN BERSAMA

Sabda Nabi SAW :

خ يم ر ر م خ م يخ خ ل خ ام ر م آخ خ خ ل خ ر

Maksudnya : " Orang yang terbaik daripada kalangan kamu ialah orang yang

belajar Al-Quran dan mengajarnya " . ( HR Al-Bukhari dan Muslim )

Page 81: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[81]

KOD: 04

MENGHAFAZ DOA & BACAAN ( BERKAITAN DENGAN SOLAT )

4.1 Doa Selepas Wuduk

و أشهد أن , ن ال إلو إال اهلل وحده ال شريك لو أ أشهد اللهم اج لن من الت وابني واج لن , حممدا عبده ورسولو

.من المتطهرين واج لن من عبادك الصالني 4.2 Doa Selepas Azan

عوة التامة والصالة القائمة ءات , اللهم رب ىذه الدلة واب ثو مقاما حممودا الذي لة والفضي حممدا الوسي

.إنك ال تلف المي اد , وعدتو 4.3 Doa Iftitah كبريا والمد للو كثريا وسبحان اهلل بكرة كب ر أ اهلل

رض وجهت وجهي للذي فطر السموات وا ,صيال أ و فا ي ونسك ن صال إ . نا من اململركني أ مسلما وما حني

شريك لو وبذلك ال , ب ال لمني ر وحمياي وما للو

.نا من املسلمنيأ مرت و أ 4.4 Doa Antara Dua Sujud

رب اغفرل وارحن واجب رين وارف ن وارزقن واىدين .وعافن واعف عن

Page 82: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[82]

4.5 Doa Qunut فيمن (نا) وعافن فيمن ىديت (نا) اللهم اىدين

فيما (نا) وبارك ل فيمن ت وليت (نا) وت ولن عاف يت فإنك ت قضي وال شر ما قضيت (نا) وقن أعطيت

وال ي زل من يذلل من واليت إنو ال و ي قضى عليك ف لك المد على ما , وت اليت ت باركت رب نا عاديت اليك (ن توب )وأتوب (نست غفرك )وأست غفرك , قضيت

وصلى اهلل على سيدنا حممد النب ا مي وعلى ءالو , .وصحبو وسلم

4.6 Bacaan Tahiyyat Akhir

السالم , التحيات المباركات الصلوات الطيبات للو نا وعلى , عليك أي لها النبل ورحة اهلل وب ركاتو السالم علي

وأشهد أن , أشهد أن ال إلو إال اهلل , عباد اهلل الصالني اللهم صل على حممد وعلى ءال , حممدا رسول اهلل

, كما صليت على إب راىيم وعلى ءال إب راىيم , حممد كما باركت على , وبارك على حممد وعلى ءال حممد

Page 83: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[83]

يد يد م .إب راىيم وعلى ءال إب راىيم ف ال المني إنك ح

4.7 Bacaan Sujud Tilawah / Sajadah

سجد وجهي للذى خلقو وصوره وشق س و وبصره .بولو وق وتو ف تبارك اهلل أحسن الالقني

4.8 Bacaan Sujud Sahwi

.سبحان من ال ي نام وال يسهو

KOD: 05 MENGHAFAZ ZIKIR SELEPAS SOLAT

5.1 Bacaan Istighfar

أست غفر اهلل ال ظيم الذي ال إلو إال ىو اليل القي لوم ( kali 3 ) .و أت وب اليو

5.2 Bacaan Kalimah Tauhid ( HR Al-Bukhari & Muslim )

لو الملك ولو المد , ال إلو إال اهلل وحده ال شريك لو اللهم ال مانع لما أعطيت , وىو على كل شيء قدي ر

فع ذا الد منك الدل .وال م طي لما من ت وال ي ن

5.3 Mohon Perlindungan (HR Abu Daud & An-Nasa‟i)

( kali 7 ) .من النار (نا)أجرين اللهم

5.4 Bacaan Keselamatan

اللهم أنت السالم ومنك السالم وإليك ي ود السالم ت باركت , فحي نا رب نا بالسالم وأدخلنا النة دار السالم

Page 84: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[84]

.رب نا و ت اليت يا ذا الالل و الكرام

5.5 Surah Al- Fatihah

5.6 Surah Al-Baqarah : Ayat 1 - 5

Page 85: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[85]

5.7 Surah Al-Baqarah : Ayat 255 ( Ayat Al- Kursi )

5.8 Surah Al-Baqarah : Ayat 256

5.9 Surah Al-Baqarah : Ayat 284

Page 86: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[86]

5.10 Surah Al-Baqarah : Ayat 285

5.11 Surah Al-Baqarah : Ayat 286

5.12 Surah Ali Imran : Ayat 18 - 19

Page 87: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[87]

5.13 Surah Ali Imran : Ayat 26

5.14 Surah Ali Imran : Ayat 27

5.15 Bacaan Tasbih , Tahmid , Takbir & Tahlil

إلنا يا رب نا ( kali 33 ) سبحان اهلل

.سبحان اهلل ال ظيم وبمده قائما دائما أبدا ( kali 33 )المد هلل

المد هلل رب ال المني على كل حال و ف كل حال .و ن مة ( kali 33 )اهلل أكب ر

را و سبحان اهلل بكرة را و المد هلل كثي اهلل أكب ر كبي

Page 88: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[88]

لو الملك , ال إلو إال اهلل وحده ال شريك لو .و أصيال .ولو المد ييي و ييت وىو على كل شيء قدي ر

5.16 Bacaan Hauqolah

. و الحول وال ق وة إال باهلل ال لي ال ظيم

KOD: 06 MENGHAFAZ DOA PILIHAN SELEPAS SOLAT

6.1 Doa Penghulu Istighfar ( HR Al-Bukhari )

وأنا , (نا)ال إلو إال أنت خلقتن (رب لنا)اللهم أنت رب على عهدك ووعدك ما ( ن )عبدك وأنا ( ن )

بك من شر ما صن ت (ن وذ )أعوذ . (نا)استط ت نا)لك بن متك علي (ن بوء )أبوء , (نا) و أبوء (علي إنو ال ي غفر (لنا)فاغفر ل (بذن وبنا)بذنب (ن بوء )

.الذلنوب إال أنت 6.2 Doa Sentiasa Mengingati & Mensyukuri Nikmat Allah

.على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك (نا)اللهم أعن

6.3 Doa Memohon Hidayah & Ketaqwaan ( HR Muslim )

الدى و الت لقى (نس لك )س لك أ (إنا)اللهم إين .و ال فاا و الغ

Page 89: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[89]

6.4 Doa Selamat

ين وعافية ف السد اللهم إنا نس لك سالمة ف الدوزيادة ف ال لم وب ركة ف الرزق وت وبة ق بل الموت ورحة

نا ف , عند الموت ومغفرة ب د الموت اللهم ىون علي .سكرات الموت والنجاة من النار وال فو عند الساب

6.5 Doa Memohon Ketetapan Hati

.يا مقل القلوب بت ق لوب نا على دينك وعلى اعتك 6.6 Doa Memohon Perlindungan Dari Sifat Tercela

و ن وذبك من , اللهم إنا ن وذبك من الم والزن , و ن وذبك من الب و البخل , ال جز و الكسل

ين و ق هر الرجال اللهم آت . و ن وذبك من غلبة الدر من زكاىا , أن فسنا ت قواىا ها أنت خي أنت ولي لها , و زك

فع . و موالىا ومن , اللهم إنا ن وذبك من علم ال ي ن ومن دعوة ال , ومن ن فس ال تملبع , ق ل ال يملع . يستجاب لا

6.7 Doa Memohon Keredhaan & Dijauhkan Kemurkaan Allah

س لك رضاك و النة و ن وذ بك من اللهم إنا ن .سخطك والنار

6.8 Doa Menurut Jejak Langkah Nabi Muhammad SAW

اللهم ارزق نا متاب ة النب صلى اهلل عليو وسلم أوال وآخرا .و ظاىرا وبا نا وق وال وف ال وعبادة و عمال صالا

Page 90: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[90]

6.9 Doa Memohon Keampunan Kedua Ibubapa

اللهم اغفرلنا ذن وب نا ولوالدي نا و ارحهما كما رب يانا صغارا6.10 Doa Untuk Mendapat Rahmat Allah ( Ayat 8 Surah Ali „Imran )

6.11 Doa Keampunan & Dijauhi Sifat Dengki ( Ayat 10 Surah Al-Hasyr )

6.12 Doa Agar Sentiasa Mendirikan Solat ( Ayat 40 –41 Surah Ibrahim )

6.13 Doa Untuk Keampunan Dari Kezaliman ( Ayat 23 Surah Al-A‟raf )

6.14 Doa Untuk Kebaikan Dunia & Akhirat ( Ayat 201 Surah Al-Baqarah )

Page 91: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[91]

KOD: 07

MENGHAFAZ DOA HARIAN 7.1 Doa Masuk Tandas

.بك من البث و البائث ين أعوذ إ اللهم , بسم اهلل 7.2 Doa Keluar Tandas

.المد هلل الذى أذى عن ا ذى وعافاين , غفرانك 7.3 Doa Memakai Pakaian

المدهلل الذي كساين ىذا الث وب و رزقنيو من غري حول .من و ال ق وة

7.4 Doa Menanggalkan Pakaian

.إلو إال ىو بسم اهلل الذي ال

7.5 Doa Bercermin Muka

المدهلل كما حسنت خلقي فحسن خلقي وحرم وجهي .على النار

7.6 Doa Masuk Rumah

ر المخرج ر المول و خي بسم اهلل , اللهم إين أس لك خي لنا .ولنا و بسم اهلل خرجنا وعلى اهلل ت وك

7.7 Doa Keluar Rumah

بسم اهلل ت وكلت على اهلل وال حول وال ق وة إال باهلل ال لي .ال ظيم

7.8 Doa Masuk Masjid

.اللهم اف تح ل أب واب رحتك 7.9 Doa Keluar Masjid

.اللهم إين أس لك من فضلك ال ظيم

Page 92: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[92]

7.10 Doa Sebelum Makan

. اللهم بارك لنا ف ما رزق ت نا وقنا عذاب النار 7.11 Doa Selepas Makan

.المد هلل الذي أ منا وسقانا وج لنا من المسلمني 7.12 Doa Menaiki Kenderaan

نا اا إ سبحان الذي سخر لنا ىذا و ما كنا لو مقرنني و قلب ون .رب نا لمن

7.13 Doa Memulakan Pelajaran

نا من خزائن نا حكمتك وانملر علي اللهم اف تح علي .رحتك يا أرحم الراحني

7.14 Doa Kifarah Majlis

, ال أنت إ لو إ أشهد أن ال , سبحانك اللهم و بمدك .ليك إ أست غفرك و أت وب

7.15 Doa Memohon Keredhaan Allah

سالم دي نا و بحمد نبيا و رسوال .رضيت باهلل ربا و بال7.16 Doa Memohon Perlindungan

و شيء ف ا رض وال ف بسم اهلل الذي ال يضرل مع اس .السماء و ىو السميع ال ليم

7.17 Doa Sebelum Tidur

.بسمك اللهم أحيا وأموت 7.18 Doa Bangun Tidur

.المد هلل الذي أحيانا ب د ما أمات نا و اليو النلملور

Page 93: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[93]

KOD: 08 MENGHAFAZ DOA BERKAITAN SOLAT JENAZAH

8.1 Bacaan Lengkap Doa Solat Jenazah Lelaki / Perempuan ( Doa Rukun )

واعف عنو (ىا)وعافو (ىا)وارحو (لا)اللهم اغفرلو (ىا)وأغسلو (ىا)ووسع مدخلو (ىا)وأكرم ن زلو (ىا)

من الطايا كما ي ن قى (ىا)بالماء والث لج والب رد ون قو نس وأبدلو را من (ىا)الث وب ا ب يض من الد دارا خي

را من أىلو (ىا)داره را من (ىا)وأىال خي وزوجا خي من عذاب (ىا)النة وأعذه (ىا)وأدخلو (ىا)زوجو

نتو ومن عذاب النار .القرب وفت 8.2 Bacaan Lengkap Doa Solat Jenazah kanak-Kanak Lelaki / Perempuan

وسلفا وذخرا وعظة (ىا)ف ر ا ب ويو (ىا)اللهم اج لو ر (هبا)و قل بو . واعتبارا وشفي ا موازي ن هما وأفرغ الصب

هما ب ده وال ترمهما أجره (ىا)على ق لوهبما وال ت فتن .(ىا)

8.3 Bacaan Lengkap Doa Selepas Takbir Ke Empat Lelaki / Perempuan ( Doa Sunat )

واغفرلنا (ىا)وال ت فتنا ب ده (ىا)اللهم ال ترمنا أجره خواننا الذين سب قونا باليان وال ت ل ف (ىا)ولو ول

Page 94: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[94]

.ق لوبنا غال للذين ءامن وا رب نا إنك رؤوا رحيم

8.4 Bacaan Doa Selepas Solat Jenazah Lelaki / Perempuan

ره اللهم , روضة من رياض النة (ىا)اللهم اج ل ق ب (ىا )وأنت ىدي تو (ىا)وأنت خلقتو (ىا)أنت ربلو وأنت أعلم , (ىا)وأنت ق بضت روحو , ل سالم ناك راغبني شف اء , (ىا)وعالنيتو (ىا)بسره وقد جئ .برحتك يا أرحم الراحني (لا)فاغفرلنا ولو (لا)لو

BAHAGIAN B

( PERKARA TAMBAHAN )

KOD 09 – KOD 11

( SILA RUJUK BUKU LAPORAN IMAM REMAJA )

KOD: 12

MENGHAFAZ DOA & BACAAN TAMBAHAN ( DALAM SOLAT )

12.1 Doa Tambahan Ketika Rukuk

.سب لوح قدلوس ربل املالئكة والرلوح 12.2 Doa Tambahan Ketika „Iktidal

ملء السموات وملء االرض وملء ما شئت من شيئ ب د أىل الث ناء واجملد ال مانع لما أعطيت وال م طي لما

فع ذا الد منك الدل .من ت وال ي ن

Page 95: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[95]

12.3 Doa Qunut Nazilah

و أذل الملرك , اللهم أعز السالم و املسلمني ين , و اململركني اللهم أىلك . و دمر أعداءك أعداء الد

اللهم إن نا . الكفرة و الطلغاة و الظالمني يا رب ال المني . ك من شرورىم ب عوذ و ن , ن لك ف ور أعداءنا

د شلهم , و شتت كلمت هم , و ف رق ج هم , اللهم بديا اهلل , يا منتقم , يا جبار , يا ق هار . و زلزل أقدامهم

اللهم يا منزل الكتاب و يا مري . يا اهلل , يا اهلل , اىزمهم و انصرنا , و يا ىازم ا حزاب , السحاب .عليهم

12.4 Doa Tambahan Ketika Sujud

رضاك من سخطك و ب افاتك من ب أعوذ اللهم إين ال أحصي ناء عليك أنت كما عقوبتك و أعوذ منك .أ ن يت على ن فسك

12.5 Doa Sebelum Salam

اللهم اغفر ل ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما م , أعلنت وما أسرفت وما أنت أعلم بو من أنت المقد

.نت أ ال إلو إال , نت المؤخر أ و

Page 96: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[96]

اللهم إن أعوذبك من عذاب القرب ومن عذاب النار نة المسيح الدجال نة المحيا والممات ومن فت .ومن فت

ن وب را وال ي غفر الذل اللهم إن ظلمت ن فسي ظلما كثي نت أ نت فاغفر ل مغفرة من عندك و ارحن إنك أ إال

.الغفور الرحيم

KOD: 13

MENGHAFAZ ZIKIR PILIHAN

13.1 Zikir Asmaul Husna

نس لك يا من ىو اهلل الذي ال إلو إال ىو لك * الرحيم * الرحن

ؤمن * السالم * القدلوس * امل

* امل

* البارئ * الالق * املتكب ر * البار * ال زي ز * املهيمن * الفتاح * الرزاق * الوىاب * القهار * الغفار * املصور * امل زل * الرافع * الافض * الباسط * القابض * ال ليم ر * السميع * املذلل * اللطيف * ال دل * الكم * البصي ر * ال ليل * الملكور * الغفور * ال ظيم * الليم * البي

Page 97: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[97]

ر * الكري * الليل * السي * املقيت * الفيظ * الكبي * اجمليد * الودود * الكيم * الواسع * اجملي * الرقي تني * القويل * الوكيل * القل * الملهيد * الباعث

* امل* احملي * امل يد * املبدئ * احملصى * الميد * الولل * الواحد * املاجد * الواجد * القي لوم * اليل * املميت م * املقتدر * القادر * الصمد * ا حد * املؤخر * املقد* املت ال * الواا * البا ن * الظاىر * اآلخر * ا ول * مالك امللك * الرؤوا * ال فول * املنتقم * الت واب * الب رل

* املغنل * الغنل * الامع * املقسط * ذوالالل والكرام * البديع * الادى * الن لور * النافع * الضارل * املانع

الصب ور * الرشيد * الوارث * الباقى ر .الذي ليس كمثلو شيئ و ىو السميع البصي

13.2 Zikir Munajat أست غفر اهلل ال ظيم الذي ال إلو إال ىو اليل القي لوم

.و أت وب اليو .سبحان اهلل و المدهلل و ال إلو إال اهلل و اهلل أكب ر

.سبحان اهلل , سبحان اهلل , سبحان اهلل , سبحان اهلل

Page 98: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[98]

.المدهلل , المدهلل , المدهلل , المدهلل .اهلل أكب ر , اهلل أكب ر , اهلل أكب ر , اهلل أكب ر

يا لطيف , يا لطيف يا لطيف , يا لطيف يا لطيف .يا لطيف

.يا ف تاح يا عليم , يا ف تاح يا عليم , يا ف تاح يا عليم .يا اهلل يا اهلل , يا اهلل يا اهلل , يا اهلل يا اهلل نا يا اهلل نا يا اهلل , ت ب نا يا اهلل , ت ب .ت ب

.و رج نا يا اهلل , و رج نا يا اهلل , و رج نا يا اهلل .و ندمنا يا اهلل , و ندمنا يا اهلل , و ندمنا يا اهلل نا يا اهلل .و ندمنا يا اهلل , و رج نا يا اهلل , ت ب نا إا اهلل .و ندمنا على ما ف لنا , و رج نا إا اهلل , ت ب حممد رسول اهلل ,ال إلو إال اهلل ,ال إلو إال اهلل ,ال إلو إال اهلل

.يا اهلل , يا اهلل , يا اهلل , يا اهلل حممد رسول اهلل ,ال إلو إال اهلل ,ال إلو إال اهلل ,ال إلو إال اهلل

,يا ذالالل و الكرام , يا ذالالل و الكرام نا على دين السالم , يا ذالالل و الكرام .أمت

Page 99: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[99]

و من ىو ف وق . فسبحان من ال ي قدر اللق قدره . مليك على عرش السماء مهيمن . ال رش ف رد موحد

.ل زتو ت ن و الوجوه و تسجد ر اهلل , حسب رب جل اهلل ن ور حممد , ما ف ق لب غي

.صلى اهلل .ليس لا من دون اهلل كاشفة

حممد رسول اهلل . امللك القل املبني , ال إلو إال اهلل .صادق الوعد ا مني

.أست غفر اهلل إن اهلل كان ت وابا وسر ا سرار وترياق اللهم صل وسلم على نور ا ن وار

ا غيار ومفتاح باب اليسار سي دنا وموالنا حممد المختار و ءالو ا هار وأصحابو ا خيار عدد ن م اهلل

.و إفضالو . إلي لست للفردوس أىال و ال أق وى على نار الحيم

ن ال ظيم . ف ه ل ت وبة واغفر ذن وب .فإنك غافر الذ13.3 Zikir Ma‟thurat Sughra / Manzil

- SILA RUJUK BUKU PANDUAN LAIN YANG DISEDIAKAN -

Page 100: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[100]

KOD: 14

MENGHAFAZ DOA KHUSUS

( BERKAITAN DENGAN KEHIDUPAN )

14.1 Doa Masuk Pasar

لو الملك ولو المد , ال إلو إال اهلل وحده ال شريك لو ر وىو على كل حيي ييي و ييت وىو ال يوت بيده الي

.شيء قدي ر 14.2 Doa Menziarahi Orang Sakit

( kali 7 ). أس ل اهلل ال ظيم رب ال رش ال ظيم أن يملفيك

14.3 Doa Ziarah Kubur

ؤمنني و املسلمني يار من امل , السالم عليكم أىل الد

س ل اهلل لنا و لكم ن , إنا إن شاء اهلل بكم الحقون و .ال افية

14.4 Doa Melihat Hujan

.اللهم صيبا ناف ا ,اللهم صيبا ناف ا 14.5 Doa Mendengar Guruh / Petir

فتو .سبحان الذي يسبح الرعد بمده و املالئكة من خي 14.6 Doa Melihat Perkara Yang Disukai

.هلل الذي بن متو تتمل الصالات المد

Page 101: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[101]

14.7 Doa Melihat Perkara Yang Dibenci

.المد هلل على كل حال 14.8 Doa Menghadapi Kesukaran / Kesulitan

سهال و أنت ت ل الزن إال ما ج لتو ال سهل اللهم .إذا شئت سهال

14.9 Doa Ketika Ditimpa Musibah

اللهم أجرين ف مصيبت , إنا هلل و إنا إليو راج ون ها را من .و أخلف ل خي

14.10 Doa Murah Rezeki

وبارك ل فيما , اللهم اغفر ل ذنب و وسع ل ف داري .رزق تن

KOD: 15

MENGHAFAZ DOA KHUSUS ( BERKAITAN DENGAN SOLAT SUNAT & MAJLIS KEAGAMAAN )

15.1 Doa Solat Sunat Dhuha

اللهم إن الضلحاء ضحاءك والب هاء ب هائك والمال جالك والقوة ق وتك والقدرة قدرتك وال صمة

اللهم إن كان رزقي ف السماء ف نزلو وإن . عصمتك كان ف ا رض ف خرجو وإن كان م سرا ف يسره وإن

Page 102: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[102]

ره وإن كان ب يدا ف قربو بق ضحائك كان حراما فطهوجالك وق وتك وقدرتك آتن ما ءات يت عبادك

.الصالني 15.2 Doa Solat Sunat Hajat

, المد هلل رب ال المني . اهلل الرحن الرحيم بسموالصالة والسالم على سيدنا حممد ف ا ولني

وسلم ورضى اهلل ت بارك وت اا عن كل , وا خرين اللهم صل وسل م على . صحابة رسول اهلل أج ني

يع ا ىوال نا هبا من ج سي دنا حممد صالة ت نجي يع الاجات وتطهرنا واآلفات وت قضى لنا هبا من ج

يع الس ي ئات وت رف نا هبا عندك أعلى هبا من جرات يع الي الدرجات وت ب لغنا هبا أقصى الغايات من ج

ف الياة وب د املمات وعلى ءالو وصحبو وسلم .تسليما كثريا برحتك يا أرحم الراحني

اهلل الليم الكري سبحان اهلل رب ال رش ال إ لو إ ال س لك ن نا إ اللهم , المد هلل رب ال المني , ال ظيم

موجبات رحتك وعزائم مغفرتك والسالمة من كل اث

Page 103: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[103]

, والفوز بالنة والنجاة من الناروالغنيمة من كل برر وال ,ال غفرتو إ با ذن نا ف مقامنا ىذا ال تد ل اللهم ال امتحانا إ وال ,شفيتو ال مريضا إ وال , ال ف رجتو إ ها

ن يا و اآلخرة وال حاجة , نحتو ي ه من حوائج الدلها صالح إ لك رضا و يسرت هاال قضيت هاولنا في

.رحم الراحني أ يا

. اللهم إنا نس لك ون ت وجو إليك بنبيك الكري . نب الرحة يا نبي نا يا حممد صلوات اهلل وسالمو عليك

...........إنا ن ت وجو بك اا رب نا ف قضاء حاجتنا

(Niatkan segala hajat yang dipohon) اللهم فملفع نبيكواغفرلنا ذنوب نا , حممدا صلى اهلل عليو وسلم ف ذلك , يا عزي ز يا ستار , وخطايانا إنك أنت ربل الطيبني

وصلى اهلل على . إنك على كل شيء قدي ر , يا اهلل سيدنا حممد وعلى ءالو وصحبو أج ني والمد هلل رب

.ال المني

Page 104: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[104]

15.3 Doa Solat Sunat Tahajjud

اللهم لك المد أنت ق يم السموات و ا رض ومن ولك المد أنت ملك السموات و ا رض , فيهن

, ووعدك حقي , ولك المد أنت القل , ومن فيهن , والنة حقي والنار حقي , وق ولك حقي , ولقاءك حقي وحممد صلى اهلل عليو وسلم حقي , والنبي لون حقي وبك آمنت , اللهم لك أسلمت , و الساعة حقي

, وبك خاصمت , و عليك ت وكلت وإليك أن بت اغفر ل ما قدمت وما أخرت ا , و إليك حاكمت

أنت , وما أسررت وما أعلنت وما أنت أعلم بو م م و وال حول وال نت أ ال إلو إال , نت المؤخر أ المقد

. باهلل إال ق وة 15.4 Doa Perjumpaan & Perpisahan Majlis

وت فرلق نا من ب ده , اللهم اج ل ج نا ىذا ج ا مرحومانا وال م نا وال من , ت فرلقا م صوما وال ت ل اللهم في

وى لنا مسيئ نا , ي تب نا شقيا وال مطرودا وال حمروما

Page 105: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[105]

لمحسننا ومقصرنا ل املنا وى لنا الكل بوجهك نا نس لك الصحة إ اللهم . الكري يا رب ال لمني

ن يا واآلخرة ين و الدل ائمة ف الد و ال افية و الم افاة الد15.5 Doa Tahlil المد للو رب ال المني . اهلل الرحن الرحيم بسم

يا رب نا لك المد . مزيده حدا ي واف ن مو ويكافئ , وعظيم سلطانك كما ي نبغي لالل وجهك

سبحانك ال صي ناء عليك أنت كما أ ن يت على ذا إ ف لك المد حت ت رضى ولك المد , ن فسك

اللهم صل وسلم .رضيت ولك المد ب د الرضى وصل وسلم على , ف ا ولني على سيدنا حممد

وصل وسلم على سيدنا . سيدنا حممد ف اآلخرين ين وصل وسلم . حممد ف المل االعلى اا ي وم الد

ها على سيدنا حممد حت ترث ا رض و من علي ر الوار ني اللهم اج ل وأوصل وت قبل . و أنت خي

لو إ واب ما ق رأناه من القرآن ال ظيم وما ىللناه من ال ناه , ال اهلل وما سبحناه وما ق لناه من يا اهلل إ وما صلي

Page 106: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[106]

على النب حممد صلى اهلل عليو وسلم ف ىذه الساعة المباركة ىدية منا واصلة ورحة منك نازلة وب ركة شاملة مها و ن هدي ها اا حضرة سيدنا وصدقة مت قب لة ن قد

ث اا أرواح أزواجو . حممد صلى اهلل عليو وسلم و ذرياتو وأصحابو و التاب ني و تاب ي التاب ني لم

ين إ ب ث وابا مثل واب ذلك مع . حسان اا ي وم الدحسانك اا أرواح من اجتم نا ىهنا إ مزيد برك و

(المرحومة )ا روح المرحوم إ بسببهم و خصوصا (ىا)و ف روعو (ىا)وأصولو ......................

.أج ني (ىا)ليو إ ومن ي نتس ليهم و اج لو ن ورا يس ى إ أوصل اللهم واب ذلك منا

و اج لو فكاكا لم من النار و , و ي تل ب ني أيديهم را لم من النار و ناة لم , وفداء لم من النار , ست

اللهم اغفرلم وارحهم وعافهم واعف . من النار هم ا أرواح إ ث وابا مثل واب ذلك . ( كال 3 )عن

يع المسلمني والدي نا و مملائخنا و والديهم و ج

Page 107: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[107]

والمسلمات والمؤمنني والمؤمنات من مملارق االرض .ومغارهبا

اللهم اج لو ف صحائفنا و صحائف والدي نا ومملائخنا ووالديهم و السادات الاضرين ووالديهم

و أدخلنا و اياىم ف , عم الميع بالرحة و الرضوان يا حنان يا منان يا بديع السموات , فسيح النان

اللهم ان قلهم من , وا رض يا ذا الالل و الكرام ا إ , ا جنتك جنات اللود إ ضيق القرب و الللحود

رة ال , ظلر مدود و ماء مسكوب و فاكهة كثي و ف رش مرف وعة مع الذين , مقطوعة و ما من وعة

يقني و المللهداء أن مت عليهم من النبي ني و الصدقا برحتك يا أرحم و الصالني و حسن اولئك رفي

ياأي ت ها الن فس المطمئنة ارج ي اا ربك . الراحني .راضية مرضية فادخلي ف عبادي و ادخلي جنت

ن يا حسنة وف االخرة حسنة وقنا عذاب رب نا آتنا ف الدل .النار

Page 108: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[108]

وصلى اهلل على سيدنا حممد وعلى ءالو وصحبو .أج ني والمد هلل رب ال المني

15.6 Doa Ma‟thurat

وق لبا مف ما , اللهم إنا نس لك لسانا ر با بذكرك اللهم إنا نس لك . وبدنا ىي نا لي نا بطاعتك , بملكرك

و نس لك علما , و نس لك ق لبا خاش ا , إيانا كامال نا صادقا , ناف ا , و نس لك دي نا ق يما , و نس لك يقي

و نس لك تام الغ , و نس لك ال افية من كل بلية قة اليان بك حت ال . عن الناس وى لنا حقي

رك وال ن بد شيئا سواك واج ل . ناا وال ن رجو غي نا نا , يدك مبسو ة علي ومن , و أوالدنا , وعلى أىلي

وال تكلنا إا أن فسنا رفة عني وال أقل , م نا برحتك وصلى اهلل على سيدنا . يا ن م اجملي , من ذلك

.حممد النب الكري وعلى آلو وصحبو أج ني 15.7 Doa Rabithah

اللهم إنك ت لم أن ىذه القلوب قد اجتم ت على وت وحدت على , والت قت على اعتك , حمبتك

Page 109: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[109]

ف و ق . وت اىدت على نصرة شري تك , دعوتك , واىدىا سب لها , و أدم ودىا , اللهم رابطت ها

واشرح صدورىا بفيض , واملىا بن ورك الذي ال يب و يل الت وكلل عليك , اليان بك , وأحيها ب رفتك , وج

ها على الملهادة ف سبيلك وا . وأمت إنك ن م امل

ر سيدنا حممد وعلى اللهم علىوصل . ون م النصي وصلى اهلل على سيدنا حممد . آلو وصحبو وسلم

را .وعلى آلو وصحبو وسلم تسليما كثي 15.8 Doa Yaasin

و بن اخت رتو , اللهم بق يس و القرءان الكيم بالرسالة و النلب وة والوالية والداية إا صرا ك املستقيم

و بميع ما جاء بو منك جربيل ت نزيل ال زيز الرحيم , و بواص الروا و ا ساء التامات و با أظهرت ,

و بفي , ف الوجود لكل موجود من اآليات الب ي نات املخلص لكل مدي ون , لطفك املفرج عن كل مهموم

يا من خزائنو ب ني , يا مري البحار و ال ي ون , .و علم با كان ق بل أن يكون , الكاا و الن لون

Page 110: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[110]

و نس لك اللهم أن تسلك بنا جادة رضاك و أن و أن ت يسر لنا , ت لنا أىال و حمال لس ادتك وغناك

يع المرادات و المطال و أن ت ل رضاك عنا , جر مصاح لنا و رفيق و أن ت تحفنا بالاللة , خي

جابة , واملهابة نا بسرعة ال استج . و أن تن علي اللهم دعاءنا و حقق فيك رجاءنا و أدخلنا ف حرز ا أمره إذا أراد شيئا أن لطفك المصون بسر ق ولك إن

فسبحان الذي بيده ملكوت . ي قول لو كن ف يكون .كل شيء و إليو ت رج ون

سبحان املن فس عن , سبحان املن فس عن كل مهموم , سبحان املن فس عن كل مدي ون , كل مغموم

. سبحان من أمره إذا أراد شيئا أن ي قول لو كن ف يكون ف رج , يا مفرج ف رج , يا مفرج ف رج , يا مفرج الموم

. عنا هومنا يا حيل يا ق ي لوم يا ذالالل و الكرام وصلى اهلل على سيدنا حممد وعلى آلو وصحبو وسلم

. المد للو رب ال المني و

Page 111: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[111]

15.9 Doa Khatam Al-Quran

المد للو رب ال المني . اهلل الرحن الرحيم بسم والصالة والسالم , وال اقبة للمتقني , حدا شاكرين

.على رسولنا حممد وعلى آلو وصحبو أج ني وت . اللهم رب نا ت قبل منا إنك أنت السميع ال ليم

نا إنك أنت الت واب الرحيم واىدنا ووف قنا إا . علي .الق و إا صراط مستقيم بب ركة القرءان ال ظيم

واج لو لنا إماما ون ورا وىدى , اللهم ارحنا بالقرءان نا وعلمنا منو ما جهلنا . ورحة ي رنا منو ما نس اللهم ذك

واج لو لنا , وارزق نا تالوتو آناء الليل و أ راا الن هار .حجة يا رب ال المني , وأكرمنا بكرامة القرءان , اللهم زي نا بزي نة القرءان , وألبسنا بل ة القرءان , وشرف نا بملرافة القرءان

وعافنا من كل بالء , وأدخلنا النة بملفاعة القرءان ن يا وعذاب ا خرة برمة القرءان اللهم اج ل . الدل

ن يا قري نا و ف , و ف القرب مؤنسا , القرءان لنا ف الدل ا و إا النة , و على الصراط ن ورا , القيامة شفي

Page 112: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[112]

قا را وحجابا , رفي رات كلها , و من النار ست و إا الي .دليال و إماما بفضلك وجودك وكرمك ياكري

ران بكرامة , اللهم اىدنا هبداية القرءان و ننا من الن ي لة القرءان , القرءان وكفر عنا , وارفع درجاتنا بفضي

.سيئاتنا بتالوة القرءان يا ذاالفضل و الحسان ن يا حسنة و ف اآلخرة حسنة وقنا رب نا آتنا ف الدل

وصلى اهلل على سيدنا حممد وعلى آلو . عذاب النار سبحان ربك رب ال زة عما يصفون . وصحبو وسلم

.رب ال المني و سالم على املرسلني والمدهلل ,

KOD: 16 MENGHAFAZ BACAAN SELAWAT

16.1 Alunan Qasidah Selawat

صلى اهلل عليو وسلم , صلى اهلل على حممد .صلى اهلل عليو وسلم , صلى اهلل على حممد يا رسول سالم عليك , يا نبل سالم عليك

.صلوات اهلل عليك , يا حبي سالم عليك نا فاخت فت منو البدور , أشرق البدر علي

Page 113: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[113]

.قطل يا وجو السلرور , مثل حسنك ما رأي نا أنت ن ور ف وق ن ور , أنت شس أنت بدر ر وغال .أنت مصباح الصلدور , أنت إكسي يا عروس الافقني , يا حبيب يا حممد لت ني , يا مؤيد يا مجد .يا إمام القب

يا كري الوالدين , من رأى وجهك يس د .وردنا ي وم النلملور , حوضك الصاف املب رد عوات , عال السر و أخفى مستجي الد ا ي .بميع الصالات , رب ارحنا ج

عد ترير السلطور , وصالة اهلل على أحد .صاح الوجو املنري , أحد الادى حممد

16.2 Selawat Ibrahimiah

كما صليت , اللهم صل على حممد وعلى ءال حممد وبارك على حممد , على إب راىيم وعلى ءال إب راىيم

كما باركت على إب راىيم وعلى , وعلى ءال حممد يد يد م .ءال إب راىيم ف ال المني إنك ح

Page 114: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[114]

16.3 Selawat Jibril اللهم صل على سي دنا حممد وعلى آل سيدنا حممد ف

ين إ ا ولني و اآلخرين و ف الم ا على .ا ي وم الد

16.4 Selawat Syifa‟

اللهم صل وسل م على سي دنا حممد القلوب ودوائها وعافية ا بدان وشفائها ون ور ا بصار

.وضيائها بق عظمة ذاتك برحتك يا أرحم الراحني 16.5 Selawat Nur وسر ا سرار وترياق اللهم صل وسلم على نور ا ن وار

ا غيار ومفتاح باب اليسار سي دنا وموالنا حممد المختار و ءالو ا هار وأصحابو ا خيار عدد ن م

.اهلل و إفضالو 16.6 Selawat Fatih اللهم صل وسل م على سي دنا حممد الفاتح لما أغلق

ا إ والات لما سبق والناصر الق بالق والادى صراط ملستقيم وعلى ءالو وصحبو حق قدره ومقداره

.ال ظيم 16.7 Selawat Tafrijiyyah ( Al-Nariah )

اللهم صل صالة كاملة وسلم سالما تاما على سي دنا فرج بو الكرب وت قضى حممد الذي ت نحلل بو ال قد وت ن

Page 115: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[115]

بو الوائج وت نال بو الرغائ وحسن الوات ويستسقى الغمام بوجهو الكري وعلى ءالو وصحبو ف كل لمحة . ون فس ب دد كل م لوم لك برحتك يا أرحم الراحني

16.8 Selawat Munjiat نا هبا اللهم صل وسل م على سي دنا حممد صالة ت نجي

يع يع ا ىوال واآلفات وت قضى لنا هبا من ج من جيع الس ي ئات وت رف نا هبا الاجات وتطهرنا هبا من جعندك أعلى الدرجات وت ب لغنا هبا أقصى الغايات من

رات ف الياة وب د املمات يع الي سبحانك ال .ج, صي ناء عليك أنت كما أ ن يت على ن فسك

ذا رضيت ولك إ ف لك المد حت ت رضى ولك المد .المد ب د الرضى

KOD 17 - KOD 22

( SILA RUJUK BUKU LAPORAN IMAM REMAJA )

___________________________________________

Sabda Nabi SAW :

خ م ر ر ر ار ر ر خ يم ر ير خ ق م ر ر الق م ر

Maksudnya : " Siapa yang Allah mahukan kebaikan padanya , nescaya Allah

memberikan kefahaman agama kepadanya " . ( HR Al-Bukhari dan Muslim )

Page 116: 2014-03-17_buku Panduan Imam Remaja Edisi 2014

Buku Panduan Imam Remaja

Sekolah-sekolah Menengah Negeri Johor

[116]

Sumber Rujukan : 1. Al-Quranul Karim . 2. Hadis Nabi SAW . 3. „Aqidah ; Keyakinan Dan Penghayatan . Oleh : Abdul Rahman Rukaini . 4. Asas „Aqidah Islam. Disusun oleh : Abdul Aziz Omar Ahmad . 5. Asas Bimbingan Fardhu Ain Lengkap ( Jilid 1 &2 ) . Oleh : Haji Abu Bakar

Yacub. 6. Bekalan Seorang Muslim . Oleh : Abdullah bin Jarillah bin Ibrahim Al-Jarullah. 7. Beriman Kepada Allah . Oleh : Tn. Guru Hj. Abdul Hadi Awang . 8. Bimbingan & Panduan Fardhu „Ain . Oleh : Muhammad Isa Selamat.

9. Buku Teks Pengetahuan Islam Ting. 1,2 & 3 ( SRP ) , 4 & 5 ( MCE / SPM ) Oleh : Abd. Aziz Umar & Ishak Abas .

10. Buku Teks Tasawwur Islam Ting. 4 . Oleh : Ramlan bin Ahmad & Nor Aishah binti Raduan .

11. Buku Teks Tasawwur Islam Ting. 5 . Oleh : Safaee Zakaria & Mohd. Daud . 12. Doa & Adab Sunnah Rasulullah SAW . Oleh : Muhammad Asheek Ilahi . 13. Falsafah Perundangan Islam . Oleh : Dr. Amir Husin Mohd. Nor , Dr. Abdul

Basir Mohamad & Dr. Mohd. Nasran Mohamad Zaini Nasohah . 14. Fiqh Sunnah ( Jilid 1 ) . Oleh : As-Sayyid Sabiq . 15. Fikih Hiburan . Oleh : Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi . 16. Halal Dan Haram Dalam Islam . Oleh : Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi . 17. Himpunan Doa-Doa Pilihan . Oleh : Prof. Dr. Haron Din & Ust. Ishak Din . 18. Indahnya Hidup Bersyariat . Oleh : Dato‟ Ismail Kamus & Mohd. Azrul Azlen

Ab. Hamid . 19. Iman : Rukun , Hakikat & Pembatalan . Oleh : Dr. Muhammad Naim Yasin. 20. Inilah Akidah Muslim . Oleh : Tn. Guru Hj. Abdul Hadi Awang . 21. Kitab Fikah Mazhab Syafie ( Jilid 1, 2 & 8 ) . Oleh : Dr. Mustofa Al-Khin ,

Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji. 22. Kumpulan Do‟a Harian . Diselenggarakan oleh : PERKAYA . 23. Majalah al-Ustaz , Isu Perdana . Telaga Biru Sdn. Bhd. 24. Majalah Q&A . Isu no. 13 & 15 . Galeri Ilmu Sdn. Bhd . 25. Majalah Solusi . Isu no. 60 . Telaga Biru Sdn. Bhd. 26. Mengenal Diri Dan Wali Allah . Oleh : Mustapha Mohamed Al-Jiasi Al-Ahmadi. 27. Melatih Diri Menuju Jalan Sufi . Oleh : Kasmuri Selamat MA . 28. Merungkai Persoalan Korban Dan Akikah . Oleh : Dr. Zulkifli bin Mohamad

Al-Bakri 29. Pengantar Pengetahuan Islam . Oleh : Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi . 30. Pengantar Syari‟at Islam . Oleh : Mohd. Saleh Haji Ahmad .

31. Sabil Al-Muhtadin ; Korban , Akikah , Perburuan , Sembelihan Dan Pemakanan . Oleh : Al-Allamah Al-Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah Al-Banjari . Disunting oleh : Datuk Hj. Md. Hashim Yahaya .

32. Seni & Hiburan Dalam Islam . Oleh : Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi . 33. Senjata Mu‟min . Oleh : Ustaz Haji Muhidir bin Haji Tamjis . 34. Teks Usrah Peringkat Pengenalan . Oleh : Ust. Idris Ahmad. 35. 101 Doa Daripada Hadis-Hadis Sahih . Oleh : Zahazan Mohamed. 36. 300 Hadis Bimbingan .Oleh : Zahazan Mohamad & Ahmad Hasan Mohd.

Nazam.