1966 1991 2008 - mpc.gov.my · organisasi utama dalam meningkatkan produktiviti untuk meningkatkan...

52
Perutusan Ketua Pengarah Sejarah Penubuhan MPC Transformasi MPC Hala Tuju MPC Struktur Organisasi Visi, Misi dan Objektif MPC & Pejabat-Pejabat Wilayah Polisi Kualiti Piagam Pelanggan Fungsi-Fungsi Bahagian Pembangunan Produktiviti & Daya Saing Pembangunan Kecemerlangan Kualiti Khidmat Pengurusan Perancangan & Pembangunan Korporat 2 3 4 5 8 9 10 41 39 40 37 42 43 11 12 ISI KANDUNGAN Teras Strategik MPC Strategi Pelaksanaan Teras Strategik 1 : Memodenkan Peraturan-Peraturan Perniagaan Teras Strategik 2 : Meningkatkan Daya Saing Negara dan Jaringan Kolaborasi Teras Strategik 3 : Menghasilkan Penyelidikan Produktiviti dan Inovasi Yang Berasaskan Pengetahuan Teras Strategik 4 : Pemantapan Pengurusan Kecemerlangan Perniagaan Organisasi Teras Strategik 5 : Pengukuhan Budaya Inovasi Proses untuk Peningkatan Produktiviti Organisasi Teras Strategik 6 : Mewujudkan Persekitaran Kerja yang Kondusif dan Perkhidmatan Sokongan yang Profesional serta Cemerlang Berlandaskan Budaya Kerja MPC Teras Strategik 7 : Saluran Komunikasi untuk Penyebaran Maklumat Produktiviti dan Daya Saing Fungsi MPC Fokus Utama MPC Nilai-Nilai Teras

Upload: buinhan

Post on 03-Jan-2019

224 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Perutusan Ketua Pengarah

Sejarah Penubuhan MPC

Transformasi MPC

Hala Tuju MPC

Struktur Organisasi

Visi, Misi dan Objektif

MPC & Pejabat-Pejabat Wilayah

Polisi Kualiti

Piagam Pelanggan

Fungsi-Fungsi BahagianPembangunan Produktiviti & Daya SaingPembangunan Kecemerlangan KualitiKhidmat PengurusanPerancangan & Pembangunan Korporat

23458910

41

3940

37

42

431112

ISI KANDUNGAN

Teras Strategik MPC

Strategi PelaksanaanTeras Strategik 1 :Memodenkan Peraturan-Peraturan PerniagaanTeras Strategik 2 :Meningkatkan Daya Saing Negara dan JaringanKolaborasiTeras Strategik 3 :Menghasilkan Penyelidikan Produktiviti dan InovasiYang Berasaskan PengetahuanTeras Strategik 4 :Pemantapan Pengurusan Kecemerlangan Perniagaan OrganisasiTeras Strategik 5 :Pengukuhan Budaya Inovasi Proses untuk Peningkatan Produktiviti OrganisasiTeras Strategik 6 :Mewujudkan Persekitaran Kerja yang Kondusif dan Perkhidmatan Sokonganyang Profesional serta Cemerlang Berlandaskan Budaya Kerja MPCTeras Strategik 7 :Saluran Komunikasi untuk Penyebaran Maklumat Produktiviti dan Daya Saing

Fungsi MPC

Fokus Utama MPC

Nilai-Nilai Teras

2

Dato’ Mohd. Razali Hussain Ketua Pengarah

Perbadanan Produktiviti Malaysia

PERUTUSAN KETUA PENGARAH

Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2020 (RMKe11) menuntut agenda Produktiviti dan Inovasi menjadi tonggak utama dalam usaha membuat perubahan ketara ke arah merealisasikan aspirasi Wawasan 2020. Sehubungan dengan itu, RMKe11 telah mengamanahkan MPC untuk menyahut agenda produktiviti dan MPC amat peka dan prihatin terhadap segala ekspektasi pemegang kepentingan, implikasi semasa dan cabaran yang mendatang, khususnya agenda nasional RMKe11, Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baru Ekonomi (MBE) dan Gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan (1Malaysia).

Pelan Strategik 2016 - 2020 ini merupakan dokumen hala tuju MPC yang dijadikan sebagai garis panduan serta program kerja yang dapat memberi impak kepada semua pemegang kepentingan. Seterusnya, Pelan Strategik ini merumuskan hala tuju yang dihasilkan kepada tujuh Teras Strategik. Hala tuju tersebut diterjemahkan dalam pelan tindakan yang menggariskan strategi-strategi dan program-program khusus yang mampu merealisasikan matlamat MPC dan mengukuhkan produktiviti dalam agenda pembangunan negara.

Dengan sokongan jitu dari warga MPC dan pemegang taruh, kami warga MPC berkeyakinan bahawa Pelan Strategik ini akan menyumbang kepada kesejahteraan rakyat dan kepada kemakmuran negara.

3

Pusat Daya PengeluaranNegara

Perbadanan ProduktivitiNegara

Perbadanan ProduktivitiMalaysia

Projek bersama Dana Khas Bangsa-Bangsa Bersatu dan

Kerajaan Persekutuan dengan Pertubuhan Buruh

Antarabangsa (ILO) sebagai agensi Pentadbir (1962).

Pusat Daya Pengeluaran Negara menjadi sebuah badan

berautonomi melalui Akta (Memperbadankan) Majlis Daya Pengeluaran Negara Bil.19 pada

tahun 1966.

Majlis Produktiviti Negara (Incorporation) Akta No. 19

ditukar menjadi Perbadanan Produktiviti Negara.

Perbadanan Produktiviti Malaysia telah diwartakan pada

21 Februari 2008.

1966 1991 2008

SEJARAH PENUBUHAN MPC

4

Melahir dan MembinaUsahawan MelaluiLatihan Pengurusan& Khidmat Nasihat

Penyelidikan &PembangunanSistem

Pemacu Perubahan :Meningkatkan Potensi Produktiviti

Produktiviti &PeningkatanKecekapan

Penandaarasan& Amalan Terbaik

Daya Saing & Inovasi

Produktiviti Berimpak Tinggi & Penggerak Inovasi

TRANSFORMASI MPC

1962

1990

2000

1995

2005-2010

2010-2015

2016-2020

5

HALA TUJU MPC

GERAKANPRODUKTIVITI

NASIONAL

PENDEKATAN HOLISTIKBAGI MELONJAKKAN PRODUKTIVITI

PersatuanIndustri danKesatuan Kerja

Amalan BaikPeraturan (GRP)

AmalanKecemerlanganPerniagaan (BE)Pusat Produktiviti

bagi Industri Spesifik

ProductivityChampions

EnterprisIndustri

Kerajaan

6

Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) telah ditubuhkan sejak lebih dari 50 tahun dahulu sebagai pengendali latihan dalam bidang pengurusan serta perundingan dan khidmat nasihat untuk sektor awam dan swasta. Sejak itu fokus MPC telah berkembang sebagai pembekal perkhidmatan penyelidikan dan pembangunan sistem pada awal 1990an, dan seterusnya penumpuan terhadap produktiviti dan peningkatan kecekapan mula diberikan pada tahun 1995. Memasuki abad ke-21, fokus MPC telah beralih ke arah penandarasan dan amalan terbaik dan seterusnya kepada daya saing dan inovasi bermula tahun 2006 dan produktiviti berimpak tinggi dan penggerak inovasi pada tahun 2011. Penyusunan semula fokus MPC adalah selaras dengan tempoh Rancangan Malaysia yang digariskan oleh kerajaan pada setiap lima tahun. Bagi tahun 2016 hingga 2020, fokus utama MPC adalah pemacu perubahan: meningkatkan potensi produktiviti. Anjakan dan pengembangan terhadap tumpuan ini adalah sealiran dengan pelancaran RMKe11 yang mengangkat Produktiviti sebagai salah satu teras utama. MPC juga telah dilantik sebagai peneraju utama dalam menjalankan aktiviti-aktiviti yang berkaitan peningkatan produktiviti di peringkat negara dalam tempoh RMKe11.

Sebagai peneraju utama, MPC telah mengatur beberapa inisiatif dalam usaha untuk mengarusperdanakan gerakan produktiviti negara bagi mengubah minda serta memupuk budaya produktiviti di peringkat kerajaan, industri dan enterprais.

Inisiatif-inisiatif tersebut adalah seperti berikut:

Penubuhan Majlis Produktiviti Negara adalah untuk memacu dan mengukuhkan tadbir urus dan mekanisme institusi untuk melaksanakan strategi produktiviti. Fungsi utama majlis ini ialah untuk:

HALA TUJU MPC

Mengkaji dan menggubal dasar-dasar produktiviti dan daya saing.

Mengukuhkan dan memantau penyelarasan, komunikasi dan kerjasama di antara kementerian dan agensi kerajaan, persatuan dan kesatuan kerja serta sektor swasta dalam program gerakan produktiviti.

Menyokong inisiatif sedia ada di kementerian dan agensi untuk memupuk budaya asas produktiviti di kalangan rakyat.

Memantau pelaksanaan halatuju produktiviti bagi sektor yang disasarkan dengan pihak yang berkaitan.

Meningkatkan kerjasama produktiviti serantau (umpamanya Komuniti Ekonomi ASEAN) dan antarabangsa.

Majlis Produktiviti Negara

Pelan PembangunanProduktiviti

National OversightProductivity Council (NOPC)

KempenProduktiviti Way-Up

PortalProduktiviti

Pusat Produktiviti/ProductivityChampion

7

Penubuhan NOPC pula adalah untuk memantau kemajuan Perkongsian Strategik Inovasi melalui Model Produktiviti serta memastikan pelaksanaan empat model iaitu Rangkaian Penyelidikan Awam-Swasta (PPRN), Perkongsian SIRIM-Fraunhofer, AIM-Steinbes Malaysia Foundation dan PlatCOM Ventures mengikut pelan yang dicadangkan serta mengkaji kesannya ke atas prestasi produktiviti. Selain daripada itu, Majlis juga akan memantau impak serta kesan prestasi produktiviti program/model yang dilaksanakan oleh agensi-agensi yang lain bagi penambaikan.

Pelan Pembangunan Produktiviti Negara akan dibangunkan untuk meletakkan peningkatan produktiviti sebagai matlamat utama di dalam agenda pembangunan negara. Pelan ini menggariskan strategi yang menyeluruh dan pelan tindakan yang terperinci dengan sasaran tumpuan beserta jangkamasa pelaksanaan. Pelan Pembangunan Produktiviti juga akan menangani mekanisme institusi untuk memacu dan memantau pelaksanaan strategi dan inisiatif produktiviti. Inisiatif ini mensasarkan pencapaian pertumbuhan produktiviti negara pada kadar 3.7% setiap tahun kepada RM92,300 pada tahun 2020.

Inisiatif Kempen Produktiviti Negara adalah bertujuan untuk menerapkan budaya produktiviti di kalangan rakyat Malaysia, termasuk sektor awam dan swasta. Kempen ini akan dapat mengubah pemikiran rakyat berdasarkan pandangan dan amalan terbaik untuk mempercepatkan keupayaan negara ke arah peningkatan inovasi dan produktiviti. Ia dapat dicapai melalui gandingan pelbagai kementerian, agensi kerajaan, persatuan, industri dan enterpris.

Inisiatif Portal Produktiviti Negara (Productivity Way Up) adalah untuk merapatkan jurang pengetahuan yang wujud antara firma antarabangsa dengan firma tempatan. Inisiatif ini merupakan satu platform amalan terbaik atas talian untuk membolehkan perkongsian pengetahuan berkenaan produktiviti secara efisyen.

Pusat Produktiviti merupakan sebuah unit kompetensi khusus yang diwujudkan dalam industri tertentu untuk memberi panduan dalam pelaksanaan initiatif produktiviti kepada industri dalam usaha meningkatkan produktiviti dengan berkesan. Pusat-pusat ini akan melatih dan membangunkan Produktivity Champion atau agen perubahan dalam syarikat untuk melaksanakan initiatif produktiviti dan inovasi perniagaan di peringkat organisasi. Penubuhan pusat ini diterajui oleh persatuan industri atau peneraju pasaran bagi industri tertentu yang akan dikenal pasti.

HALA TUJU MPC

8

STRUKTUR ORGANISASI

Ketua Pengarah(Director General)

Lembaga Pengarah

Perancangan danPembangunan Korporat

(CPD)

PembangunanProduktiviti

& Daya Saing (PCD)

PeraturanBestari (SR)

Daya Saing Global(GC)

PengurusanPengetahuan (KM)

PerhubunganAntarabangsa (ITR)

Khidmat Pelanggan& Media (MCS)

PEMUDAH (PMD)

Pemasaran (MKTG)

Inovasi & TransformasiPerniagaan (BTI)

Pengurusan & PembangunanSumber Manusia

KhidmatPengurusan (MSD)

Pembangunan Kualiti &Kecemerlangan (QED)

MPC Wilayah Sabah(SBO)

MPC Wilayah Sarawak(SKO)

MPC WilayahPantai Timur (ECR)

MPC WilayahSelatan (SRO)

MPC Wilayah Utara(NRO)

Inovasi Enterpris(EI)

KecemerlanganPerniagaan (BE)

Pengurusan TeknologiMaklumat (MIT)

Perolehan (PCT)

Kewangan (FIN)

Pusat Maklumat danPembelajaran (LIC)

Pentadbiran (ADM)

Aset (AST)

Teknikal (TEC)

Audit Dalam (IA)Urusan Perbadanan & HalEhwal Undang-Undang (CSL)

9

VISI

MISI

OBJEKTIF

Organisasi utama dalam meningkatkan produktiviti untuk meningkatkan inovasi dan daya saing global.

Memberikan perkhidmatan berkesan untuk mencapai prestasi cemerlang melalui inovasi ke arah meningkatkan taraf hidup.

Menyediakan maklumat mengenai produktiviti, kualiti, daya saing dan amalan-amalan terbaik melalui aktiviti-aktiviti penyelidikan dan pembangunan pangkalan data.

Membangunkan modal insan dan kecemerlangan organisasi bagi membentuk masyarakat berasaskan pengetahuan menerusi latihan, pembangunan sistem dan amalan terbaik.

Memupuk budaya kreatif dan inovatif melalui program-program promosi produktiviti dan daya saing dan jalinan kerjasama.

Menjalankan kajian semula peraturan dan promosi Amalan Baik Peraturan untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang lebih kompetitif.

VISI, MISI & OBJEKTIF

10

Kepala Batas Kota BharuPulau Pinang KelantanKuala TerengganuTerengganu

KuantanPahang

KuchingSarawak

Johor BahruJohor

Petaling JayaSelangor

Ibu PejabatMPC

Kota KinabaluSabah

MPC DAN PEJABAT-PEJABAT WILAYAH

11

TerasStrategik 1

MemodenkanPeraturan-Peraturan

Perniagaan

TerasStrategik

MPC

TerasStrategik 2

MeningkatkanDaya Saing Negara& Memperluaskan

Jaringan Kolaborasi

TerasStrategik 3

Menghasilkan PenyelidikanProduktiviti & Inovasi yangBerasaskan PengetahuanTeras

Strategik 4Pemantapan Pengurusan

Kecemerlangan PerniagaanOrganisasi

TerasStrategik 5

Pengukuhan Budaya InovasiProses untuk Peningkatan

Produktiviti Organisasi

TerasStrategik 6

Mewujudkan PersekitaranKerja yang Kondusif

& Perkhidmatan Sokongan yang Profesional

serta Cemerlang BerlandaskanBudaya Kerja MPC

TerasStrategik 7

Saluran KomunikasiUntuk Penyebaran Maklumat

Produktiviti & Daya Saing

TERAS STRATEGIK MPC

12

Strategi Pelaksanaan

2016-2020

13

TERAS STRATEGIK 1 :MEMODENKAN PERATURAN-PERATURAN PERNIAGAAN

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Pembaharuan Kawal Selia

Sektoral

b. Mempercepat amalan NPDIR di Peringkat Persekutuan

c. Perluas amalan NPDIR di peringkat PBT dan Negeri

i. Melaksanakan Program RURB bagi memastikan Pembaharuan Kawal Selia Sektoral dalam Sektor Strategik Negara

i. Melaksanakan program kesedaran setiap suku tahun “Be Aware”

ii. Mengadakan latihan setiap suku tahun “Get Trained”

iii. Tadbir urus RIA DPDIR “Take Action”

i. Pembangunan NPDIR di peringkat PBT dan Negeri

ii. (Fasa 1: 2016-2018)

iii. Perlaksanaan NPDIR di peringkat PBT dan negeri

iv. (Fasa 2: 2019-2020)

• Mengenal pasti isu yang mengekang pertumbuhan industri

• Menyediakan draf cadangan penyelesaian

• Menjalankan projek perintis

• Menjalankan laporan perlaksanaan

• 4 program kesedaran setahun

• 4 latihan setahun

• Semakan pematuhan

• Semak proses penggubalan peraturan sedia ada

• Membangun sktruktur NPDIR

• 4 program kesedaran setahun

• 4 latihan setahun

• Semakan pematuhan

- Bil. cadangan penambahbaikan setahun

- Bil. Organisasi yang melaksanakan perubahan

- Penjimatan kos

pematuhan

- Bil. laporan perlaksanaan

- Bil. program kesedaran

- Bil. latihan yang dijalankan

- Bil. RIS

- Bil. RNF

- Bil. negeri yang menguatkuasa NPDIR

- Bil. PBT yang menguatkuasa NPDIR

- Bil. program kesedaran

- Bil. latihan yang dijalankan

- Bil. RIS

- Bil. RNF

14

TERAS STRATEGIK 1 :MEMODENKAN PERATURAN-PERATURAN PERNIAGAAN

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

d. Pemantauan Prestasi Kualiti Peraturan

e. Memperkasa Malaysia Industry Productivity Database (MIPD)

i. Pelan Perancangan Semakan Peraturan Tahunan

ii. Pemantauan Pengurusan Penguatkuasa

i. Memperkasa liputan pengkalan data seiring dengan piawaian antarabangsa

ii. Menghasilkan penyelidikan produktiviti & daya saing selaras dengan perkembangan ekonomi semasa

iii. Menjalankan penyelidikan berteraskan awam - Public Centric

• Mengumpul

• Menganalisa dan Menilai

• Menerbit

• Mengumpul

• Menganalisa dan Menilai

• Menerbit

• Mengukuhkan keupayaan, kewibawaan dan kemahiran pegawai dan rakan strategik

- Laporan Tahunan

- Laporan industri pembuatan

- Laporan industri perkhidmatan

- Laporan industri pembinaan

- Laporan produktiviti tahunan

- Laporan suku tahunan (BOD Paper)

f. Merekayasa sistem penyampaian maklumat produktiviti & daya saing

i. Membangun dan memperkasa portal produktiviti

ii. Mengiktiraf pakar-pakar produktiviti dari industri, universiti, persatuan perniagaan dan agensi kerajaan dalam bidang penyelidikan

• Majlis Produktiviti Negara bertindak sebagai punca kuasa bagi penyebaran inisiatif-inisiatif produktiviti di peringkat nasional

• Memberi dan menyediakan insentif bagi menggalakkan penglibatan jaguh industri.

- Jumlah Hits Portal

- Jumlah pengunjung Portal yang berdaftar

- Jumlah Champion/Pakar Produktiviti

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

15

TERAS STRATEGIK 2 : MENINGKATKAN DAYA SAING NEGARA KE ARAH PEMBANGUNANEKONOMI YANG MAMPAN, SEJAHTERA DAN BERPENDAPATAN TINGGI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Membangunkan polisi dan pelan strategik bagi meningkatkan daya saing negara

i. Memantau prestasi daya saing negara

ii. Mengukur prestasi daya saing negeri

iii. Mengukur prestasi daya saing koridor ekonomi

i. Menilai kesahihan data daya saing

• Menganalisa prestasi daya saing di peringkat negara/negeri/koridor ekonomi

• Kajian daya saing negeri

• Kajian daya saing koridor ekonomi

• Penglibatan (engagement) bersama Kementerian/Agensi berkaitan melalui Jawatankuasa Daya Saing mengikut sub-faktor

- Mengekalkan kedudukan 10 teratas dalam Prestasi Ekonomi & Kecekapan Perniagaan

- Mencapai kedudukan 10 teratas dalam Kecekapan Kerajaan

- Meningkatkan kedudukan 20 teratas dalam Infrastruktur

- 1 laporan - MCR setahun- 14 jalinan kerjasama

dengan UPEN

- 20 kerjasama strategik dengan Kementerian/Agensi

- menentusahkan lebih 150 data daya saing

- 1 laporan koridor ekonomi merangkumi kelima-lima koridor

- 5 kolaborasi dengan koridor ekonomi

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

b. Pembudayaan daya saing melalui transformasi pemikiran

i. Memperluaskan outreach kesedaran kepentingan daya saing secara maya dan media cetak kepada kerajaan, komuniti perniagaan & rakyat

• Membekalkan maklumat daya saing dalam National Productivity Portal

• Menjalankan usaha promosi & perkongsian merangkumi seminar/persidangan, roadshow, RTD, sesi dialog/debat, pameran termasuk media massa & media sosial (social media booster), lukisan komik

- 12 penulisan artikel/penerbitan setahun- 2 Infoline setahun- 2 Kenyataan media setahun- 1 Seminar/Persidangan setahun- 10 RTD/pameran setahun- 1 debat agung daya saing- Annual Global Competitiveness Forum

16

TERAS STRATEGIK 2 : MENINGKATKAN DAYA SAING NEGARA & MEMPERLUASKANJARINGAN KOLABORASI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

c. Memperkukuhkan jalinan strategik dengan industri Champions/ Associations

i. Private Ownership Productivity Centers (POPC)

i. Focus Group, Consultative Panel, WGEI, GRP Advisory Panel, PEMUDAH, NDPC

i. Partner Institute APO, OECD, WEF, IMD, World Bank, JICA, AGPC, ASEAN

i. Productivity Dialogue/Consultation

ii. Informal Platforms

• Establish POPC by Best Practice, Sector, Region

• Publication• Productivity Portal

• Stock take, Streamline, Consolidate, sukan, CSR

• Seek consensus on P&C

issues

• Provide Solution & Recommendations

• Justify new partners

• Collaboration• Capacity Building• MOA• Study Mission• Attachment

ii. ERIA, APEC

- No. of POPC

- No. of discussion

- No. of Publication

- No. of hit

- No. of issue resolved

- No. of RIS submitted to NOPC

- No. of new partners

- No. of engagements

- No. of papers presented at International Platforms

- No. of Productivity Dialogue

- No. of Public Consultation

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

d. Memperkukuhkan jalinan kerjasama dan Esprit De Corp di antara MPC dengan sektor awam dan swasta

e. Meningkatkan hubungan dan kerjasama strategik dengan rakan antarabangsa

f. Meningkat dan memperluaskan konsultasi dalaman dan luaran, NGOs

ii. Productivity Incubation • Periodical Discussion - Face to face - Online

• Establish Platform - RTD - Roadshow/Clinic - Online - "Jom Heboh"

• Channel Issues to representative parties (internal/external)

17

TERAS STRATEGIK 2 : MENINGKATKAN DAYA SAING NEGARA & MEMPERLUASKANJARINGAN KOLABORASI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

g. Meningkatkan keupayaan jalinan kerjasama rakan strategik di peringkat nasional dan global

i. Memperkukuhkan kerjasama dengan agensi statistik dalam & luar negara.

• Menyediakan insentif bagi menggalakan penglibatan di kalangan rakan strategik

- Bilangan rakan

strategik antarabangsa

• TCB

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

• Mengukuhkan kolaborasi dengan menandatangi perjanjian persefahaman

• Mendokumentasi amalan-amalan terbaik peringkat nasional dan antarabangsa/global

• GBN (Global Benchmarking Network)

• APQC

• CIER

i. Asia KLEMS

ii. World KLEMS

iii. ONS (Office of National Statistic UK)

iv. AGPC (Australian Government Productivity Council)

v. ACSI (America Customer Satisfaction Index)

vi. ADB (Asia Development Bank)

- Rakan Strategik (International Consultant)

• Frost & Sullivan

• Mc Kinsey

18

TERAS STRATEGIK 3 :MENGHASILKAN PENYELIDIKAN PRODUKTIVITI DAN INOVASI YANG BERASASKAN PENGETAHUAN

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Memantapkan strategi pengurusan dan pengukuran produktiviti

b. Pemantauan (monitoring) perkembangan produktiviti

i. Pembangunan sistem pengukuran produktiviti tangible dan intangible seperti indikator ekonomi, CSI, Quality of Work Life, TFP, KLEMS dan analisa industri.

ii. Penyelidikan dan kajian- kajian kes mengenai amalan-amalan terbaik, produktiviti dan inovasi.

iii. Membantu fungsi-fungsi utama MPC serta pihak berkepentingan untuk mengiktiraf perniagaan dan industri ke arah melonjakkan pertumbuhan produktiviti yang tinggi.

i. Transformasi dan penyaluran maklumat dan pengetahuan mengenai produktiviti, amalan terbaik, tanda aras dan perbandingan firma menggunakan kaedah semasa dan elektronik.

• Menyediakan input dan rujukan mengenai produktiviti dan TFP untuk penggubalan polisi dan membuat keputusan di peringkat sektor awam dan swasta.

• Memudahkan tranformasi pengetahuan melalui pelaksanaan projek-projek penyelidikan dan kajian kes.

• Memantapkan transformasi pengetahuan yang berasaskan analisis kritikal dan statistikal melalui aktiviti-aktiviti diagnostik, pengukuran produktiviti dan penandaarasan.

• Menghasilkan laporan-laporan prestasi sektoral, maklumat dan amalan terbaik mengenai TFP, produktiviti dan inovasi.

• Menyalurkan pengetahuan melalui promosi, pameran, Laman Web dan saluran ICT, e-Learning, LIC dan pengurusan visual.

- Sasaran sebanyak 80 bilangan laporan penyelidikan akan dihasilkan pada setiap tahun.

- Sasaran peningkatan produktiviti dalam Sektor Perkilangan:

Tahun 2011 - 5% Tahun 2012 - 6 % Tahun 2013 - 7% Tahun 2014 - 8% Tahun 2015 - 9%

- Sasaran peningkatan produktiviti dalam Sektor Perkhidmatan:

Tahun 2011 - 5% Tahun 2012 - 4.6 % Tahun 2013 - 5.2% Tahun 2014 - 5.8% Tahun 2015 - 6%

- Laporan Produktiviti Tahunan (APR).

- Laporan elektronik

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

19

TERAS STRATEGIK 3 :MENGHASILKAN PENYELIDIKAN PRODUKTIVITI DAN INOVASI YANG BERASASKAN PENGETAHUAN

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

c. Pelaksanaan Productivity Linked Wage System (PLWS)

d. Portal Produktiviti

i. Pelaksanaan Productivity Linked Wage System (PLWS) dan penyelarasan isu-isu berkaitan modal insan dan pengurusan bakat (talent management).

ii. Memantapkan perhubungan dan kerjasama tripartite di Malaysia.

i. Mewujud dan menguruskan Pusat Repositori pengetahuan produktiviti seperti Databank, Institutional Memory, amalan terbaik dan Case Study Clearing House.

• Membantu industri membuat pengukuran produktiviti yang boleh dikaitkan kepada sistem gaji bagi mempertingkatkan kecekapan dan daya saing firma.

• Memantap dan menjadi Sistem PLWS lebih relevan dengan pelaksanaan sistem gaji minima.

• Membangun satu pusat repositori mengandungi Databank, Institutional Memory, amalan terbaik dan kajian kes.

• Memperkasakan

transformasi pengetahuan dengan mengintegrasikan IT/ teknologi ke dalam sistem maklumat.

• Usahasama dengan agensi dan IPTA/IPTS di dalam pengurusan kajian kes.

- Meningkatkan pengamalan PLWS di kalangan firma.

- Bilangan syarikat yang melaksanakan PLWS.

- Meningkatkan jumlah penerbitan kajian kes.

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

20

TERAS STRATEGIK 4 :PEMANTAPAN PENGURUSAN KECEMERLANGAN PERNIAGAAN ORGANISASI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Penggunaan model Kecemerlangan Perniagaan (BE) sebagai standard rangkakerja yang komprehensif

i. Membangunkan dan mengemaskini model Kecemerlangan Perniagaan

ii. Membentuk toolkit bagi membantu meningkatkan kompetensi dan kapasiti enterpris ke arah kecemerlangan berasaskan kepada Malaysia Business Excellence Framework (MBEF)

iii. Mempromosi dan menggalakkan penggunaan model BE dalam kalangan enterpris tempatan

iv. Membangunkan kepakaran kecemerlangan Perniagaan

• Mewujudkan kerjasama dengan Rakan BE dari kalangan persatuan industri

dan syarikat besar (anchor companies) atau teraju

• Menambahbaik Alat Penilaian (Assessment Tools) MBEF

• Membangunkan dan mengguna pakai BE On-line

• Menerbitkan bahan/ buku panduan BE bagi meningkatkan kesedaran mengenai konsep dan amalan BE

• Membangunkan modul latihan untuk meningkatkan kepakaran pengamal (practitioner), penilai (assessor) dan perunding (consultant) di dalam bidang kecemerlangan perniagaan

• Membangun komuniti pengamal kecemerlangan perniagaan melalui pembentukkan dan peningkatan bilangan

pengamal (practitioner), penilai (assessor) dan

perunding (consultant) melalui aktiviti pembangunan

kapasiti dan khidmat nasihat

- Bilangan Memorandum Persefahaman (MoU)

- Bilangan pengguna instrumen penilaian

- Bilangan pengguna BE On-line Assessment

- Bilangan penerbitan

- Bilangan modul latihan- Bilangan latihan- Bilangan peserta

- Bilangan rakan kongsi- Bilangan pengamal (practitioner)- Bilangan penilai (assessor)- Bilangan perunding (consultant)

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

21

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

i. Mengukur prestasi enterpris berdasarkan model Kecemerlangan Perniagaan bagi peningkatkan lagi kecekapan dan prestasi mereka

ii. Menilai enterpris yang telah mengguna pakai dan mematuhi keperluan-keperluan piawai

iii.Menyelaras Program Anugerah Kecemerlangan Industri (Industry Excellence Award) dan Program-Program Pengiktirafan Kecemerlangan Perniagaan

iv. Mengenalpasti dan melaksanakan perkongsian amalan terbaik menerusi kajian dan showcase

b. Peningkatan prestasi melalui penilaian dan pengiktirafan

• Mengukur prestasi enterpris berdasarkan model Kecemerlangan Perniagaan

• Melaksanakan penilaian bagi enterpris yang telah mengguna pakai dan mematuhi keperluan-keperluan piawaian

• Mentadbir dan mengurus program anugerah dan pengiktirafan melibatkan pelbagai aktiviti yang bertujuan untuk menyediakan enterpris ke arah peningkatan kecemerlangan dan berdaya saing melalui penyertaan dalam:

• Merancang dan mengurus program pengiktirafan yang bersesuaian seperti talent developer, operational excellence serta lain-lain

• Menghasilkan tandaaras dan amalan terbaik kebangsaan

• Menyebarluas amalan terbaik untuk ditandaaras oleh firma tempatan dalam meningkatkan daya saing firma

• Perkongsian Amalan Terbaik oleh pemenang-pemenang Anugerah

• Menjalankan kajian impak penggunaan BEF

- Anugerah Kualiti Industri (AKI)- Program Pengiktirafan

Kecemerlangan Perniagaan- Malaysia Productivity and

Innovation Class (MPIC)

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 4 :PEMANTAPAN PENGURUSAN KECEMERLANGAN PERNIAGAAN ORGANISASI

- Bilangan syarikat yang menggunapakai BEF

- Bilangan MPIC i.Bilangan syarikat yang

mencapai skor BE melebihi 400

ii.Bilangan syarikat yang mencapai skor BE melebihi

700

- Bilangan syarikat yang menyertai program anugerah dan program pengiktirafan

- Bilangan enterpris yang diiktiraf mempunyai amalan pengurusan bertaraf dunia melalui program pengiktirafan dan anugerah

- Bilangan Kajian Kes BE- Bilangan penerbitan

mengenai amalan terbaik BE

- Bilangan Program Perkongsian Amalan Terbaik

- Bilangan outreach- Hasil kajian impak

22

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

i. Mempersijilkan/ mengiktiraf organisasi yang memenuhi kriteria persijilan yang ditetapkan

ii. Meningkatkan bilangan organisasi yang mengguna pakai/ mematuhi kriteria dalam bidang produktiviti, kualiti, daya saing, dan inovasi

c. Peningkatan organisasi cemerlang melalui Program Akreditasi dan Pensijilan

• Membangun dan menggunakan kriteria audit yang memenuhi garis panduan yang ditetapkan

• Menyediakan prosedur pengauditan yang memenuhi keperluan yang ditetapkan

• Membangunkan sistem pengurusan persijilan secara atas talian

• Mempersijilkan organisasi yang telah mengguna pakai dan memenuhi keperluan dan kriteria yang ditetapkan seperti Quality Environment (QE/5S), Lean Management, dan Innovative and Creative Circles (ICC).

- Bilangan organisasi yang dipersijilkan/ diiktiraf di dalam bidang

- Bilangan Process Innovation Projects

- Jumlah penjimatan kos hasil daripada Projek yang dinilai

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 4 :PEMANTAPAN PENGURUSAN KECEMERLANGAN PERNIAGAAN ORGANISASI

- QE/5S- Pengurusan Lean- ICC

23

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Meningkatkan jalinan kerjasama dengan pelbagai pemegang taruh bagi pelaksanaan aktiviti inovasi proses

i. Program Kesedaran Produktiviti dan Daya Saing

ii. Showcase Produktiviti dan Daya Saing organisasi

iii. Aktiviti CreaNova

iv. Penerbitan bahan inovasi

v. Promosi melalui media

vi. CEO Forum

vii. Kerjasama dalam Kempen Produktiviti dan Daya Saing

viii. Konvensyen ICC

ix. Lawatan Industri

• Menjalankan Program seminar dan bengkel kesedaran

produktiviti dan daya saing untuk:

- Warga Industri - Golongan Generasi Y (Belia) - Pelajar-Pelajar - Kumpulan-Kumpulan Berpengaruh - Warga Sektor Awam - Golongan Pendidik• Melaksanakan perkongsian

pengetahuan dan amalan terbaik untuk meningkatkan produktiviti.

• Mengadakan taklimat penerapan nilai pembudayaan inovasi dan kreativiti.

• Mengeluarkan Penerbitan Produktiviti seperti Jurnal, Buku

Inovasi Proses, P&I Guidebook, Innovation Best Practices

Digest dan Kajian Kes Inovasi Proses, dan sebagainya

• TownHall Produktiviti dan daya saing peringkat Mini, Wilayah dan Kebangsaan yang diadakan setiap tahun• Hebahan maklumat daya saing

dan produktiviti melalui laman sesawang, advertorials, papan iklan dan mass-media• Mengadakan Konvensyen ICC

dan Team Excellence

- Bilangan peningkatan dalam kumpulan sasaran

- Bilangan peningkatan dalam bidang yang diterokai

- Jenis penerbitan

- Jenis-jenis isu produktiviti dan daya saing yang di bincang dan diselesaikan

- Bilangan pecahan peserta

- Bilangan pecahan bidang/sektor

- Bilangan lawatan ke industri

- Penjimatan setahun

- Perkongsian tandaaras

- Bilangan persidangan dan perbincangan meja bulat

- Bilangan showcase yang diadakan dan diadaptasi oleh industri

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 5 :PENGUKUHAN BUDAYA INOVASI PROSES UNTUK PENINGKATAN PRODUKTIVITI ORGANISASI

24

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

b. Meningkatkan penyertaan organisasi dalam program pembangunan kapasiti, pembangunan sistem dan perkongsian amalan terbaik

i. Program Intervensi yang mengandungi latihan, bimbingan dan pembangunan sistem

ii. Penandaarasan, Kumpulan Berkepentingan Bersama (CoP), Pengukuran Produktiviti, Program Pengiktirafan dan Pengukuran perbandingan berasaskan Skor BEF

iii.Pusat Kecemerlangan Pembangunan Program Eksekutif, program khas untuk pelbagai sektor ekonomi (contohnya Lean QE, Team Excellence dll)

• Membangunkan program intervensi berimpak tinggi

• Menjalankan pengukuran kecemerlangan pembangunan sistem organisasi

• Menjalankan intervensi program QE kepada industri pelbagai sektor melalui kerangka kerja Enteprise Intervention Innovation

Programme (EIIP) fokus pada bidang-bidang: - Team Excellence - Lean - ICC - MFCA - Green Productivity (GP) - 5S - i COMPASS - PLWS

• Mempertingkatkan sistem pengurusan operasi dan

kecekapan proses organisasi

• Membimbing organisasi mencapai kecemerlangan melalui peningkatan inovasi

- Peningkatan jumlah penyertaan organisasi di dalam program intervensi

- Peningkatan penyertaan syarikat di dalam program produktiviti dan daya saing

- Bilangan program-program baru

- Bilangan syarikat yang mendapat pengiktirafan MPIC

- Bilangan syarikat cemerlang, produktif dan berdaya saing

- Bilangan organisasi yang berdaftar di dalam MPC Assosiate

- Bilangan syarikat yang mendapat pengiktirafan di peringkat domestik dan antarabangsa

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 5 :PENGUKUHAN BUDAYA INOVASI UNTUK PENINGKATAN PRODUKTIVITI ORGANISASI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

c. Menambah bilangan kepakaran industri (industry expert) yang diiktiraf

i. Projek Usahasama

ii. Cross Fertilization

iii. Plant Attachment

iv. Syarikat contoh untuk Lean Management

v. Seminar perkongsian

vi. Penerbitan

vii. Keahlian sebagai ahli pengamal inovasi

• Membentuk keahlian industri sebagai Pengamal Inovasi

• Mengadakan Hub Jalinan Kerjasama Strategik serta Usahasama Antarabangsa dan Kebangsaan

• Melaksanakan Projek Usahasama

• Menghasilkan kepakaran teknikal berasaskan pengurusan produktiviti dan daya saing

• Menyediakan platform untuk perkongsian inovasi produktiviti dan daya saing terbaik serta mewujudkan jalinan komuniti berteraskan aktiviti penerapan minda yang kreatif dan inovasi.

• Membangunkan pusat kajian kes bagi membolehkan perkongsian kejayaan dikongsikan bersama.

- Pendaftaran keahlian pengamal

produktiviti dan daya saing

- Bilangan projek usahasama dengan institusi tempatan dan antarabangsa

- Bilangan MoU di peringkat kebangsaan dan antarabangsa

- Bilangan kepakaran dihasilkan

- Bilangan penerbitan diterbitkan

- Bilangan kajian kes di terbitkan

- Program Internship

- Bilangan CoP dalam bidang-bidang baru seperti Lean Management

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

25

TERAS STRATEGIK 5 :PENGUKUHAN BUDAYA INOVASI UNTUK PENINGKATAN PRODUKTIVITI ORGANISASI

Sasaran Pelaksanaan

Strategi

Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia (HRMD)

Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

i. Memperkukuhkan institutional memory yang boleh dijadikan sebagai rujukan dan garis panduan

a. Mengoptimumkan penggunaan teknologi

maklumat dalam pengurusan sumber manusia

• Peningkatan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan sumber manusia melalui penggunaan ICT

• Pemantapan dan pemantauan penggunaan aplikasi Kerajaan Elektronik (Contoh: HRMIS,

PMS)

- Tempoh urusan perkhidmatan disampaikan

- Peratus pencapaian (hits) terhadap maklumat sumber manusia

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

26

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

b. Pengekalan bakat terbaik

i. Melaksanakan pusingan kerja secara sistematik bagi menambah pengalaman dan kemahiran pegawai dalam bidang-bidang yang diperlukan.

• Mewujudkan sistem latihan yang sistematik dan berkesan

• On-job training dan mentoring yang dilakukan oleh pegawai berpengalaman terhadap pegawai baru

• Menyediakan latihan bagi meningkatkan kemahiran, pengetahuan kerja dan pembentukan sikap, jatidiri dan kerja berpasukan yang berkesan

- Pelan latihan tahunan

- Pertambahan Subject Matter Expert (SME)

- Penilaian latihan

- Kajian kepuasan bekerja

27

Pengurusan Maklumat/Management of Information Technology (MIT) Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Perancangan, pelaksanaan pembangunan dan penggunaan ICT dalam meningkatkan kecekapan pengurusan operasi teras MPC

• Makluman progres projek- projek dalam ISP dalam

mesyuarat JPICT MPC

• Mengemukakan cadangan/ usul ke JPICT

• MPC mengenai keperluan sistem, operasi dan infra ICT

di MPC

• Melaksanakan penilaian tahap keselamatan dan

pelaksanaan tindakan pengukuhan secara berkala memastikan keselamatan sistem aplikasi, operasi dan rangkaian keadaan tersedia, selamat dan dipercayai

• Penyemakan dan penyelenggaraan secara berkala prestasi server dan peranti sistem rangkaian

- Bilangan projek-projek ICT dan status pelaksanaan

- Bilangan “down-time” sistem rangkaian dan aplikasi

- Bilangan Mesyuarat JPICT MPC

- Bilangan pencerobohan ke sistem rangkaian MPC

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Pelaksaaan perancangan program ICT mengikut

Pelan Strategik ICT (ISP) 2015 - 2019

ii. Pematuhan semua prosedur, polisi dan pekeliling ICT yang dikuatkuasa oleh

MAMPU

iii. Perancangan langkah-langkah

keselamatan ICT untuk sistem rangkaian WAN dan LAN mengikut dasar keselamatan ICT

iv. Perancangan infrastruktur ICT selari dengan perkembangan teknologi dan keperluan semasa MPC

v. Perancangan dan pembangunan sistem aplikasi untuk meningkatkan kecekapan proses kerja dalaman dan luaran

vi. Penjadualan mesyuarat JPICT sebanyak 4 kali dalam setahun

28

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

• Mengemukakan cadangan/usul ke Jawatankuasa Pengurusan Aset Alih (JKPAJ) untuk keperluan Aset Alih

• Pemeriksaan oleh Jawatankuasa Pemeriksaan Aset Alih bagi cadangan kelulusan pelupusan mengikut keperluan atau jangka hayat sesuatu item

• Lantikan PIC bagi setiap zon bagi tujuan pemantauan aset alih

• Pelaksanaan SPA diperluaskan ke Pejabat MPC Wilayah

• Memastikan kitaran pembelian item stor tidak melebihi empat (4) pusingan setahun

- Bilangan mesyuarat

- Bilangan pelupusan

- Bilangan pemeriksaan aset alih

- Bilangan pelaksanaan SPA di pejabat wilayah

- Bilangan pembelian item stor

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Merancang keperluan aset tahunan berdasarkan skop tugas warga

ii. Melaksanakan pelupusan aset alih berdasarkan cadangan yang diterima

iii. Merancang langkah-langkah meningkatkan keselamatan aset alih yang sedia ada

iv. Melaksanakan Sistem Pengurusan Aset (SPA) bagi tujuan meningkatkan keberkesanan pengurusan aset alih

v. Merancang pembelian item stor berdasarkan paras menokok bagi sesuatu item

a. Menentukan pengurusan aset alih dan stor dilaksanakan dengan cekap mengikut peraturan yang berkuatkuasa serta rekod dan dokumen diselenggara dengan lengkap, kemaskini dan teratur

Aset/Asset (ASET)

29

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Menentukan pengurusan perolehan, dilaksanakan dengan cekap mengikut peraturan baru

Perolehan/Procurement (PCT)

• Mengenalpasti senarai perolehan sebut harga dan tender

• Mengenalpasti perolehan bertempoh/ berkontrak

• Mengadakan taklimat tentang perolehan kepada warga

secara berkala

• Pemantauan pemulangan LO dan invois

• Email peringatan kepada PIC untuk follow-up pemulangan

invois dan LO sekali sebulan

• Mengumpul semua maklumat pembekal mengikut kod

bidang dan jenis pembekal

• Sistem data pembekal perolehan secara elektronik

- Bilangan mesyuarat jawatankuasa perolehan sebutharga A & B

- Bilangan PO dan invois dipulangkan mengikut tempoh yang ditetapkan

- Bilangan syarikat yang didaftarkan mengikut kod bidang- Bilangan pengunjung yang mengakses sistem tersebut

- Bilangan taklimat

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Membuat perancangan perolehan secara tahunan

ii. Meningkatkan bilangan borang permohonan perolehan (RO) lengkap untuk diproses dalam masa 1 hari

iii. Memastikan pembayaran kepada pembekal selesai

tidak melebihi 14 hari

iv. Daftar pembekal mengikut kod bidang

30

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

Teknikal/Technical (TEC)

- Bilangan laporan aduan kerosakan yang diterima

- Bilangan kerosakan yang berjaya dibaikpulih

berdasarkan KPI

- Bilangan kerosakan yang tidak berjaya dibaikpulih

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Membuat perancangan penyelenggaraan tahunan

ii. Melaksanakan kerja-kerja teknikal/baikpulih berdasarkan klasifikasi kerosakan dan KPI yang telah ditetapkan

a. Merancang, melaksana dan mentadbir kemudahan infrastruktur serta memastikan keselamatan warga kerja terjamin

• Menyelia dan memantau kerja-kerja penyelenggaraan yang telah dijadualkan melalui perjanjian atau Service Level Agreement antara MPC dan pembekal

• Membaikpulih segala kerosakan yang dilaporkan atau diadukan oleh warga

• Bertanggungjawab terhadap segala jenis penyelenggaraan

di bangunan MPC

31

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Pembentukan budaya pengajaran dan pembelajaran yang berterusan melalui penubuhan, penyebaran dan pembangunan koleksi yang lengkap termasuk bahan cetak dan digital

• Memilih dan melanggan subjek bahan yang bersesuaian

• Mengkatalog, mengklas dan memproses buku melalui

pembelian dan hadiah/sumbangan

• Memperluaskan penggunaan sistem ILMU

• Mengemaskini maklumat di laman sistem ILMU Online

• Menyediakan pamphlet ringkas perkhidmatan pusat maklumat dan pembelajaran dan memperbanyak jalinan kerjasama dengan pusat maklumat dan pembelajaran luar

• Melaksanakan sesi secara bulanan

- Jumlah bahan

- Bilangan pengguna

- Kekerapan mengemaskini

- Bilangan pengguna

- Bilangan sesi “Book Review” dan pegawai yang terlibat

- Bilangan/judul/naskah

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Memperolehi bahan terbitan dalam dan luar negara yang representatif melalui pelangganan, hadiah dan pertukaran

ii. Mengkatalog, mengklas dan memproses fizikal bahan pusat maklumat dan

pembelajaran untuk HQ dan LIC Wilayah

iii. Memantapkan pengurusan sistem ILMU

iv. Mempertingkatkan perkhidmatan kepada kakitangan/pengguna

v. Mempromosikan perkhidmatan di LIC

vi. Penganjuran sesi “Book Review”

Pusat Maklumat dan Pembelajaran/Library & Information Centre (LIC)

32

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Menjadikan Unit Pentadbiran sebagai nadi dan penggerak operasi dan sokongan bagi penyampaian perkhidmatan MPC bagi memenuhi kehendak stakeholders, pelanggan dan warga

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Memperluaskan penyebaran maklumat berhubung

dengan dasar dan arahan jabatan

ii. Meningkatkan usaha untuk melindungi dan menjaga keselamatan warga

Pentadbiran/Administration (ADM)

• Menyebarkan maklumat secara maya melalui saluran media cetak dan media eletronik jabatan

• Mengemaskini maklumat jabatan berhubung dengan dasar dan arahan jabatan melalui pelbagai medium.

• Menyediakan borang dan kad akses bagi mengawal keluar masuk pelawat

• Pematuhan penggunaan kad akses dan pelekat kenderaan

- Bilangan pekeliling dan surat arahan kerajaan yang dihebahkan

- Bilangan rondaan keselamatan

- Bilangan kad akses dan pelekat kenderaan yang dikeluarkan

• Melaksanakan kajian kepuasan pelanggan dalaman (warga MPC) dan meningkatkan kepuasan pelanggan dalaman terhadap perkhidmatan Unit Pentadbiran dari 70% kepada 90%

• Menguruskan kenderaan pejabat melalui sistem tempahan online

• Menjalankan penyelenggaraan wajib pembelian kenderaan baru jabatan

- Bilangan penyelenggaraan bagi setiap kenderaan

- Peratus kepuasan pelanggan dalaman

- Bilangan tempahan diluluskan

iii. Meningkatkan kepuasan pelanggan dalaman (Warga MPC) terhadap perkhidmatan Unit Pentadbiran

iv. Meningkatkan pengurusan dan penyelenggaraan Kenderaan Pejabat

33

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

• Mempercepatkan pengeluaran Bil Hasil daripada 60% kepada 90% dalam masa 7 hari selepas tamat program

• Menyediakan pemeriksaan kesihatan berkala

• Menyemai kesedaran tentang isu-isu berkaitan kesihatan

• Meningkatkan pengetahuan dari segi kemudahan perubatan yang disediakan kepada warga

- Bilangan invois kepada pelanggan (dalam masa 7 hari)

- Bilangan email makluman

- Bilangan pemeriksaan kesihatan

- Bilangan ceramah

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

v. Menyelaraskan Pasukan Petugas Biling MPC

vi. Memantapkan dan meningkatkan taraf kualiti kesihatan warga MPC

Pentadbiran/Administration (ADM)

34

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

• Hebahan/makluman dibuat dari semasa ke semasa

• Sesi perkongsian maklumat mengenai pekeliling yang dikeluarkan

• Sesi perkongsian maklumat mengenai pekeliling yang dikeluarkan

• Hebahan/makluman dibuat dari masa ke semasa

- Laporan Perbelanjaan dibuat mengikut peraturan

- Jumlah sesi perkongsian yang diadakan

- Pembayaran dalam tempoh 14 hari

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Mematuhi Arahan Perbendaharaan, Pekeliling Perbendaharaan yang dikeluarkan oleh MOF dan Prosedur Perakaunan dan Kewangan MPC yang telah ditetapkan

i. Mematuhi Arahan Perbendaharaan, Pekeliling Perbendaharaan yang dikeluarkan oleh MOF dan Prosedur Perakaunan dan Kewangan MPC yang telah ditetapkan

b. Mengurus pembayaran dengan cekap dan bertanggungjawab

Kewangan/Finance (KEW)

a. Mengawal selia perbelanjaan mengikut peraturan kewangan

34

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

• Hebahan/makluman dibuat dari semasa ke semasa

• Sesi perkongsian maklumat mengenai pekeliling yang dikeluarkan

• Sesi perkongsian maklumat mengenai pekeliling yang dikeluarkan

• Hebahan/makluman dibuat dari masa ke semasa

- Laporan Perbelanjaan dibuat mengikut peraturan

- Jumlah sesi perkongsian yang diadakan

- Pembayaran dalam tempoh 14 hari

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 6 : MEWUJUDKAN PERSEKITARAN KERJA YANG KONDUSIF & PERKHIDMATANSOKONGAN YANG PROFESIONAL SERTA CEMERLANG BERLANDASKAN BUDAYA KERJA MPC

i. Mematuhi Arahan Perbendaharaan, Pekeliling Perbendaharaan yang dikeluarkan oleh MOF dan Prosedur Perakaunan dan Kewangan MPC yang telah ditetapkan

i. Mematuhi Arahan Perbendaharaan, Pekeliling Perbendaharaan yang dikeluarkan oleh MOF dan Prosedur Perakaunan dan Kewangan MPC yang telah ditetapkan

b. Mengurus pembayaran dengan cekap dan bertanggungjawab

Kewangan/Finance (KEW)

a. Mengawal selia perbelanjaan mengikut peraturan kewangan

35

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

a. Penyebaran maklumat produktiviti dan daya saing melalui media cetak

b. Penyebaran maklumat produktiviti dan daya saing melalui media elektronik

i. Menerbitkan artikel yang difokuskan kepada produktiviti, daya saing dan amalan baik peraturan

i. Temuramah yang eksklusif di dalam media elektronik

i. Mengatur sesi sidang akhbar eksklusif bersama dengan stakeholder berkaitan isu-isu Produktiviti, Daya Saing dan Semakan Peraturan

• Berkolaborasi bersama dengan media-media seperti

- Media Prima - Bernama - SME Newspaper - The Star Publication - Sin Chew Daily

• Mengadakan sesi temuramah eksklusif bersama dengan stakeholder berkaitan isu-isu produktiviti, daya saing dan amalan baik peraturan bersama dengan media-media seperti berikut:

- RTM - TV3 - Astro Awani - BFM

• Mengadakan sesi sidang media bersama dengan stakeholder dan pakar industri semasa pelancaran program utama MPC

- Bilangan artikel yang diterbitkan

- Bilangan sesi temuramah yang dijalankan

- Bilangan sidang media dan kenyataan media

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

c. Acara anjuran MPC

TERAS STRATEGIK 7 : SALURAN KOMUNIKASI UNTUK PENYEBARAN MAKLUMAT PRODUKTIVITIDAN DAYA SAING

36

Sasaran Pelaksanaan

Strategi Inisiatif Pelan Tindakan Indikator JPK JPJJS

i. Berkerjasama dengan blogger dan content developer

ii. Mengadakan pertandingan menerusi media sosial

iii. Memaparkan maklumat berkaitan produktiviti, daya saing dan amalan baik peraturan

• Pautan di Facebook , Twitter, Instagram , Mobile Application, Youtube dan lain-lain jaringan media yang berkaitan isu-isu produktiviti dan daya saing

- Bilangan ‘likes’ di dalam Facebook

- Bilangan follower di dalam Twitter

- Bilangan pengunjung di dalam Mobile Application

d. Penyebaran maklumat melalui media sosial.

Nota : JPK/JS/JPJ : Jangka Pendek/Jangka Sederhana/Jangka Panjang

TERAS STRATEGIK 7 : MENINGKATKAN KEBERKESANAN SALURAN MEDIA UNTUK PENYEBARANMAKLUMAT PRODUKTIVITI DAN DAYA SAING

37

Menerajui penggalakan dan penyebaran maklumat dan isu-isu yang berhubungan dengan Produktiviti.

Fungsi perbadanan mengikut Peruntukan Seksyen 7, Akta Perbadanan Produktiviti Malaysia :

Menubuhkan satu pusat maklumat dan rujukan bagi Indeks Produktiviti bagi negara dan bagi sistem-sistem pengurusan dan kajian kes.

Mengeluarkan pakar dan kepakaran tempatan dalam bidang Produktiviti, Kualiti, Pengurusan dan Keusahawanan.

Mempertingkatkan pembangunan sumber manusia pada peringkat penyeliaan dan peringkat pengurusan kedua-duanya dalam negara.

FUNGSI MPC

1

2

3

4

Menasihati dan menyelaraskan pelaksanaan program-program dan akitiviti-aktiviti yang berhubungan dengan Produktiviti dan Kualiti.5

Menilai dan memperakui program-program penyeliaan dan latihan Pengurusan, program-program Keusahawanan dan program-program Produktiviti dan Pengurusan Kualiti yang dijalankan oleh sektor swasta bagi orang awam.

6

38

Menjalankan latihan atau program-program lain yang berhubungan dengan Produktiviti, Kualiti, Pengurusan dan Keusahawanan.

Mengadakan perkhidmatan rundingan yang berhubung dengan Produktiviti, Kualiti, Pengurusan dan Keusahawanan.

Mengumpul, mengeluar dan menerbit maklumat mengenai Produktiviti, Kualiti, Pengurusan, Keusahawanan dan hal-hal lain yang berhubungan

Menjalankan usaha-usaha perniagaan bagi maksud menunaikan kerja-kerjanya di bawah Akta ini dengan kelulusan Menteri.

7

8

9

10

Memberikan laporan setiap tahun kepada Menteri mengenai kemajuan dan masalah-masalah meningkatkan Produktiviti dalam perdagangan dan industri dalam negara dan membuat syor-syor mengenai cara bagaimana masalah-masalah itu boleh diuruskan.

11

Membuat semua perkara dan benda yang bersampingan dengan atau berbangkit daripada penunaian kerja-kerjanya di bawah Akta ini.12

FUNGSI MPC

39

FOKUS UTAMA MPC

FokusUtamaMPC

InovasiEnterpris

PeraturanBestari

PengurusanPengetahuan

Daya SaingGlobal

KecemerlanganPerniagaan

40

Penglibatan secara berterusan untuk menambahbaik perkhidmatan, produk dan proses-proses supaya peningkatan tahap pencapaian prestasi operasi dan kepuasan pelanggan dapat dicapai.

Penambaikan Berterusan

Menggalakkan budaya pembelajaran yang memerlukan semua individu supaya sentiasa menambahbaik kemahiran dan pengetahuan mereka untuk menghadapi cabaran baru di masa hadapan.

Pembelajaran Secara Berterusan

Kami percaya dengan nilai dan sifat sentiasa menghormati antara satu sama lain melalui layanan yang baik, mesra dan adil kepada semua pekerja.

Menghormati Warga

Memberi fokus kepada kecemerlangan perkhidmatan untuk pemegang berkepentingan dan pelanggan-pelanggan kami melalui penyampaian perkhidmatan awam yang membanggakan.

Fokus Pelanggan

NILAI-NILAI TERAS

MPC akan menyampaikan  perkhidmatan  dan produk yang berkualiti dengan kaedah yang terbaik bagi memastikan “outreach” yang berkesan.

Profesionalisma

Komited dalam menyediakan perkhidmatan cemerlang kepada pelanggan kami dengan ikhlas, beretika, adil dan bertanggungjawab.

Integriti

41

MPC komited ke arahpencapaian perkhidmatancemerlang melalui inovasi

dan kreativiti ”

POLISI KUALITI

42

PIAGAM PELANGGAN

MPC menerajui perkhidmatan dan produk yang berkualiti, produktif dan berdaya saing dengan:

Memberi maklumbalas dalam tempoh SATU hari bekerja selepas menerima pertanyaan daripada pelanggan.

Mengesahkan penyertaan program anjuran MPC kepada pelanggan tidak lewat daripada LIMA hari bekerja sebelum program bermula.

Menyiapkan projek dalam tempoh masa yang dipersetujui dengan pelanggan.

Menyediakan maklumba-las dan kertas cadangan tentang perkhidmatan yang ditawarkan dalam tempoh TUJUH hari bekerja selepas menerima pengesahan permintaan daripada pelanggan.

01 02

03 04

Fungsi-Fungsi BahagianPembangunan Produktiviti & Daya Saing(Productivity & Competitiveness Development)Pembangunan Kualiti & Kecemerlangan(Quality & Excellence Development)Khidmat Pengurusan(Management Services)Perancangan & Pembangunan Korporat(Corporate Planning & Development )

43

44

Bahagian Pembangunan Produktiviti dan Daya Saing berperanan menyelidik dan memberi nasihat dalam isu berkaitan produktiviti dan daya saing yang mempengaruhi perniagaan (organisasi, industri dan negara). Sebagai badan penasihat, kekuatan cadangannya bergantung kepada kekuatan menjelaskan fakta dan keberkesanan proses perundingan. Bahagian ini memberi tumpuan kepada cara untuk menjadikan ekonomi lebih produktif.

Fungsi Bahagian Pembangunan Produktiviti dan Daya Saing adalah:

PEMBANGUNAN PRODUKTIVITI & DAYA SAING

45

Fungsi Peraturan Bestari adalah:

(i) Peraturan hendaklah cekap, mudah dan kos efektif untuk dipatuhi oleh para industri dan peniaga. MPC sentiasa menekankan kepentingan meningkatkan peraturan-peraturan perniagaan sedia ada dan baru dengan menghapuskan prosedur atau keperluan yang tidak diperlukan, mengurangkan pertindihan kawal selia dan memastikan ianya konsisten.

(ii) Fokus utama Kajian Semula Peraturan (RR) adalah Amalan Baik Peraturan (GRP) bagi mengurangkan beban kawal selia yang tidak wajar (RURB) dan Memodenkan Pelesenan Perniagaan (MBL) untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang lebih kondusif. Akhirnya ini akan merangsang pertumbuhan produktiviti Malaysia dan juga daya saing ke arah mencapai status sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

PEMBANGUNAN PRODUKTIVITI & DAYA SAING

46

Fungsi Daya Saing Global adalah:

(i) Menyediakan pusat pengawasan daya saing yang merangkumi proses pencarian dan pengumpulan maklumat, penilaian dan analisis prestasi daya saing antarabangsa bagi mengenalpasti kriteria dan bidang yang perlu diberi keutamaan untuk meningkatkan daya saing negara serta menyediakan maklumat daya saing bagi dijadikan input kepada pembuat dasar dalam menentukan halatuju daya saing negara;

(ii) Memperluaskan jaringan perkongsian dan kolaborasi antarabangsa yang memberi tumpuan kepada kerjasama antara MPC dan agensi penarafan antarabangsa untuk memastikan maklumat yang tepat dan situasi sebenar dilaporkan;

(iii) Membangunkan model daya saing negeri-negeri di Malaysia bagi menilai prestasi negeri-negeri dari sudut kekuatan dan peluang penambahbaikan untuk dijadikan panduan kepada kerajaan negeri mempertingkatkan pertumbuhan daya saing masing-masing. Seterusnya mewujudkan Model Daya Saing Malaysia yang dapat menggambarkan prestasi daya saing Malaysia secara keseluruhannya dengan penggabungan laporan prestasi daya saing di peringkat negeri;

(iv) Mempertingkatkan penghasilan penerbitan yang lebih kontemporari dan profesional secara berkala yang memberi fokus kepada produktiviti, kualiti, daya saing dan inovasi. Penekanan akan diberikan kepada penerbitan secara elektronik untuk mempertingkatkan capaian informasi dan pengetahuan mengenai Transformation Innovation Partnership (TIP); dan

(v) Membuat analisa prestasi daya saing antarabangsa serta mengenalpasti kriteria atau bidang yang perlu diberi keutamaan dan mengemukakan laporan tersebut untuk menyokong fungsi Bahagian Semakan Peraturan.

PEMBANGUNAN PRODUKTIVITI & DAYA SAING

46

Fungsi Daya Saing Global adalah:

(i) Menyediakan pusat pengawasan daya saing yang merangkumi proses pencarian dan pengumpulan maklumat, penilaian dan analisis prestasi daya saing antarabangsa bagi mengenalpasti kriteria dan bidang yang perlu diberi keutamaan untuk meningkatkan daya saing negara serta menyediakan maklumat daya saing bagi dijadikan input kepada pembuat dasar dalam menentukan halatuju daya saing negara;

(ii) Memperluaskan jaringan perkongsian dan kolaborasi antarabangsa yang memberi tumpuan kepada kerjasama antara MPC dan agensi penarafan antarabangsa untuk memastikan maklumat yang tepat dan situasi sebenar dilaporkan;

(iii) Membangunkan model daya saing negeri-negeri di Malaysia bagi menilai prestasi negeri-negeri dari sudut kekuatan dan peluang penambahbaikan untuk dijadikan panduan kepada kerajaan negeri mempertingkatkan pertumbuhan daya saing masing-masing. Seterusnya mewujudkan Model Daya Saing Malaysia yang dapat menggambarkan prestasi daya saing Malaysia secara keseluruhannya dengan penggabungan laporan prestasi daya saing di peringkat negeri;

(iv) Mempertingkatkan penghasilan penerbitan yang lebih kontemporari dan profesional secara berkala yang memberi fokus kepada produktiviti, kualiti, daya saing dan inovasi. Penekanan akan diberikan kepada penerbitan secara elektronik untuk mempertingkatkan capaian informasi dan pengetahuan mengenai Transformation Innovation Partnership (TIP); dan

(v) Membuat analisa prestasi daya saing antarabangsa serta mengenalpasti kriteria atau bidang yang perlu diberi keutamaan dan mengemukakan laporan tersebut untuk menyokong fungsi Bahagian Semakan Peraturan.

PEMBANGUNAN PRODUKTIVITI & DAYA SAING

47

Fungsi Pengurusan Pengetahuan adalah:

(i) Memudahkan transformasi pengetahuan melalui pelaksanaan projek-projek penyelidikan dan kajian kes bagi menghasilkan laporan-laporan, maklumat dan amalan terbaik mengenai TFP, produktiviti dan inovasi. Ini akan membantu fungsi-fungsi utama MPC serta stakeholders yang berkenaan di dalam memaju dan mengiktirafkan perniagaan dan industri ke arah lonjakkan pertumbuhan produktiviti yang tinggi dan berterusan;

(ii) Memantapkan transformasi pengetahuan yang berasaskan analisis kritikal dan statistikal melalui aktiviti-aktiviti diagnostik, pengukuran produktiviti dan penandaarasan, input-output data, indikator dan statistik bagi TFP, produktiviti dan inovasi akan disediakan di peringkat firma, industri, sektor dan makro. Ianya bertujuan membantu fungsi-fungsi utama MPC serta stakeholders yang berkenaan di dalam penyelarasan transformasi, pengukuran dan perbandingan prestasi, inovasi dan bimbingan industri di dalam pengurusan produktiviti dan inovasi;

iii) Meningkatkan keberkesanan proses perolehan pengetahuan melalui sistem dan media penyaluran serta penyusunan pengetahuan di dalam sasaran bentuk bersesuaian dengan keperluan pengguna. Perolehan pengetahuan ini membolehkan MPC dan pengguna meningkatkan tahap pembelajaran, pelaksanaan inovasi dan penciptaan pengetahuan baru. Keberkesanan proses perolehan ini boleh ditingkatkan melalui penyelarasan satu pusat repositori mengandungi databank, institutional memory, amalan terbaik dan kajian kes; dan

(iv) Memperhebatkan transformasi dan perolehan pengetahuan dengan mengintegrasikan IT/teknologi ke dalam proses-proses, dokumen dan sistem maklumat untuk menghasilkan inovasi produk dan perkhidmatan berpengetahuan dan bernilai-tambah. Amalan-amalan ini dapat mencipta satu eko-sistem perniagaan berkeyakinan tinggi dan bertanggungjawab, menghapuskan pembaziran dan mencapai produktiviti yang tinggi. Bagi pengguna, ini bermakna penciptaan produk dan perkhidmatan mereka yang berkualiti tinggi dengan harga yang berdaya saing.

PEMBANGUNAN PRODUKTIVITI & DAYA SAING

48

PEMBANGUNAN KUALITI & KECEMERLANGAN

(i) Program Pembudayaan Inovasi.(ii) Program Pembangunan Kapasiti.(iii) Program Pembangunan Keupayaan.(iv) Perkongsian Inovasi.

Fungsi Inovasi Enterpris adalah:

(i) Menyediakan penyelesaian bersepadu bagi meningkatkan produktiviti enterpris.

(ii) Menjalankan program pembangunan kapasiti bagi membolehkan individu menyumbang kepada produktiviti organisasi.

(iii) Melaksanakan program pembangunan sistem dengan tujuan meningkatkan kecemerlangan operasi organisasi.

(iv) Menggalakkan perkongsian amalan terbaik bagi kelastrian daya saing organisasi.

Satu halatuju yang strategik yang dikenali sebagai Program Intervensi Inovasi Enterpris (EIIP) telah dirangka. Rangkakerja ini memberi tumpuan kepada empat fokus utama iaitu pembudayaan, kapasiti, keupayaan, dan jaringan perkongsian melalui:

EIIP dibangunkan untuk merealisasikan inisiatif peningkatan produktiviti, inovasi dan daya saing bagi melahirkan enterpris yang cemerlang di Malaysia. Selain dari itu, ia meningkatkan kecekapan proses dan memperkasakan jalinan kerjasama di antara organisasi dalam pelbagai bidang. Program ini juga merangsang budaya perkongsian amalan terbaik daripada syarikat-syarikat cemerlang dan berjaya.

Fungsi Bahagian Pembangunan Kualiti dan Kecemerlanganadalah:

49

Fungsi Kecemerlangan Perniagaan adalah:

(i) Mempromosi Rangkakerja Kecemerlangan Perniagaan untuk diadaptasi oleh organisasi.

(ii) Menjalankan program pembangunan kapasiti dan pembangunan sistem bagi meningkatkan kecemerlangan perniagaan.

(iii) Menguruskan komuniti kecemerlangan perniagaan bagi perkongsian amalan terbaik.

(iv) Menjalankan penilaian/audit bagi program anugerah, persijilan dan pengiktirafan.

PEMBANGUNAN KUALITI & KECEMERLANGAN

50

(i) Bahagian Khidmat Pengurusan menyediakan perkhidmatan sokongan dalam semua bidang khidmat pengurusan dengan cekap dan berkesan bagi menyokong pelaksanaan fungsi teras MPC.

(ii) Khidmat Pengurusan yang ditawarkan merangkumi daripada Perkhidmatan Pentadbiran, Pengurusan Kewangan dan Belanjawan, Pengurusan Perolehan, Pengurusan Perkhidmatan Teknikal, Penyelengaraan Aset, Pengurusan Teknologi Maklumat dan Pusat Maklumat Pembelajaran.

Fungsi Bahagian Khidmat Pengurusan adalah :

KHIDMAT PENGURUSAN

51

Bahagian Perancangan & Pembangunan Korporat berperanan merancang, melaksana, menyelaras dan memantau aktiviti berkaitan liputan

media, khidmat pelanggan, hubungan antarabangsa serta pemasaran bagi memenuhi penetapan sasaran yang telah ditetapkan oleh

“stakeholder” di samping memastikan imej positif MPC dijaga ke arah meningkatkan produktiviti dan daya saing negara. Bahagian ini memainkan

peranan penting dalam menghebahkan input serta inisiatif MPC sebagai pemacu perubahan meningkatkan potensi produktiviti.

PERANCANGAN DAN PEMBANGUNAN KORPORAT

Bahagian Perancangan & Pembangunan Korporat adalah :

NOTA