1-projek multimedia 2016

29
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA 2016 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF 4 922/4 _________________________________________________________________________ KERJA KURSUS: PROJEK MULTIMEDIA CONTOH 1 _________________________________________________________________________ MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA

Upload: ab-halim-sulaiman

Post on 26-Jan-2016

196 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

multimedia kmk stpm 2015

TRANSCRIPT

Page 1: 1-Projek Multimedia 2016

1    

SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA

2016

KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF 4

922/4

_________________________________________________________________________

KERJA KURSUS: PROJEK MULTIMEDIA CONTOH 1

_________________________________________________________________________

MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA

 

Page 2: 1-Projek Multimedia 2016

2    

PAPAN CERITA

Talibun “Keindahan dan Kemakmuran Negeri” Harun Mat Piah, 1989

Page 3: 1-Projek Multimedia 2016

3    

BINGKAI 1 TINDAKAN

Keindahan dan Kemakmuran Negeri

Harun Mat Piah, 1989

HURAIAN -Slide ini akan memaparkan tulisan ‘keindahan dan kemakmuran negeri, Harun Mat Piah, 989”. -Paparan ini akan menimbulkan keseronokan/ menarik minat khalayak untuk memahami persembahan sastera yang dimultimediakan.

TEKS Keindahan dan Kemakmuran Negeri Harun Mat Piah, 1989 Info: warna Hitam Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia (Rentak gendang yang kuat) -Tujuan: memberi kesan apresiasi/ penghayatan kepada khalayak terhadap teks sastera yang dimultimedia. GRAFIK -berlatar belakangkan warna hijau -Tujuan: sebagai lambang kedamaian dan kemakmuran ANIMASI - Pergerakan tulisan: Moving titles, layered transparent overlapping title Animasi yang digunakan untuk menjelaskan maklumat yang disampaikan melalui gabungan teknik penyampaian yang dikenal pasti.

Page 4: 1-Projek Multimedia 2016

4    

BINGKAI 2 TINDAKAN

HURAIAN -Slide ini akan memaparkan gambar pemandangan tasik yang menunjukkan terdapat sempadan negeri. - Sempadan negeri meliputi sesebuah kawasan yang sangat luas. -Paparan ini menimbulkan kesan apresiasi / penghayatan kepada khalayak terhadap teks sastera yang dimultimedia.

TEKS Medannya indah bukan kepalang -Teks yang dipilih menunjukkan gaya bahasa aliterasi iaitu penggunaan huruf ‘n’ pada setiap perkataan. Medannya indah bukan kepalang -Gaya bahasa asonansi juga dipaparkan pada teks yang menunjukkan pengulangan huruf ‘a’. Medannya indah bukan kepalang Info: tulisan berwarna merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Gambar pemandangan tasik yang menunjukkan terdapat sempadan negeri -Tujuan: menunjukkan persempadanan negeri yang bukan calang-calang. ANIMASI -Pergerakan background: Ease out -Pergerakan tulisan : credits: scroll, up stacked Animasi yang digunakan untuk menjelaskan maklumat yang disampaikan melalui gabungan teknik penyampaian yang dikenal pasti.

Page 5: 1-Projek Multimedia 2016

5    

BINGKAI 3 TINDAKAN

HURAIAN -Gambar menunjukkan sebuah kawasan yang sangat luas. Kawasan yang menghijau ini penuh dengan tanaman menggambarkan keluasan kawasan negeri berkenaan. -Paparan ini memperjelas kefahaman dan maklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS - Rantaunya luas bagai dibentang -Gaya bahasa asonansi dipaparkan pada teks yang menunjukkan pengulangan huruf ‘a’. Rantaunya luas bagai dibentang -penggunaan gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan perkataan bagai Rantaunya luas bagai dibentang Pemilihan kata dibentang dalam teks memaparkan keluasan kawasan yang luasnya bagai dihampar. Keluasan kawasan ini mungkin meliputi kawasan daratan dan lautan. Info tulisan: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL - Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Gambar kawasan darat yang sangat luas. Keluasannya meliputi kawasan pertanian serta pergunungan. ANIMASI Pergerakan grafik: pan, upper left to lower right Pergerakan tulisan : typewriter, type text one letter at a time Animasi yang digunakan untuk menjelaskan maklumat yang disampaikan melalui gabungan teknik penyampaian yang dikenal pasti.

Page 6: 1-Projek Multimedia 2016

6    

BINGKAI 4 TINDAKAN

HURAIAN Gambar menunjukkan jaminan keselamatan bagi sesebuah kawasan. Sukar untuk dicerobohi oleh musuh memandangkan tebing yang sangat tinggi.

TEKS -Tebingnya tinggi bagai diraut -penggunaan gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan perkataan bagai *Tebingnya tinggi bagai diraut -Gaya bahasa asonansi juga dipaparkan pada teks yang menunjukkan pengulangan huruf ‘i’. Tebingnya tinggi bagai diraut -Pemilihan kata diraut menunjukkan bahawa kecantikkan tebing yang tinggi yang boleh dijadikan sebagai jaminan keselamatan bagi sesebuah negeri. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL - Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -tebing tinggi -di atas tebing terdapat kediaman penduduk yang megah berdiri ANIMASI -Pergerakan grafik: ease out Pergerakan tulisan : ticker tape comments: scroll rights to left in colour band (overlay)

Page 7: 1-Projek Multimedia 2016

7    

HURAIAN -Slide ini menunjukkan gambar tebing dari pandangan atas -Tujuan: mempelbagaikan teknik persembahan melalui keupayaan berkreatif sesebuah teks sastera yang dimultimediakan.

TEKS -Tebingnya tinggi bagai diraut -penggunaan gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan perkataan bagai *Tebingnya tinggi bagai diraut -Gaya bahasa asonansi juga dipaparkan pada teks yang menunjukkan pengulangan huruf ‘i’. Tebingnya tinggi bagai diraut -Pemilihan kata diraut menunjukkan bahawa kecantikkan tebing yang tinggi yang boleh dijadikan sebagai jaminan keselamatan bagi sesebuah negeri. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL - Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar tebing dari pandangan atas Tujuan: menunjukkan ketinggian tebing bagi kawasan negeri berkenaan ANIMASI Pergerakan grafik: Zoom in to lower left Pergerakan tulisan : ticker tape comments: scroll rights to left in colour band (overlay)

Page 8: 1-Projek Multimedia 2016

8    

BINGKAI 5 TINDAKAN

HURAIAN Grafik menunjukkan pasir yang berbentuk serong seperti bentuk taji

TEKS -Pasirnya serong bentuk taji Pemilihan kata taji melambangkan ketajaman bentuk pasir Perlambangan ini menunjukkan kecantikkan negeri tersebut info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Imej pasir yang berbentuk tajam ANIMASI -pergerakan grafik: zoom, focus lower left -Pergerakan tulisan: scroll perspective. Scroll in perspective from bottom to top

Page 9: 1-Projek Multimedia 2016

9    

BINGKAI 6 TINDAKAN

HURAIAN -Kelihatan sebuah batu besar yang menggambarkan perlindungan dan keselamatan rakyat melindungi negeri -Paparan ini memperjelas kefahaman dan maklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS Batunya ada besar kecil Pengulangan asonansi dapat dilihat dalam teks ini. Batunya ada besar kecil Pemilihan kata batu ini melambangkan perlindungan, keselamatan dan kekuatan rakyat melindungi negeri info: warna Merah Font : Vivaldi Audio -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -sebongkah batu yang besar Berlatar belakangkan awan ANIMASI -Pergerakan grafik: ease out -Pergerakan tulisan : zoom, out. Zooms out

Page 10: 1-Projek Multimedia 2016

10    

BINGKAI 7 TINDAKAN

HURAIAN -Imej ini bagi memberi gambaran bahawa batu yang kecil juga ada gunanya. -Paparan imej ini merangsang daya kreativiti seseorang dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat

TEKS Yang kecil pelontar balam Pemilihan kata ini memaparkan kesesuaian tugas bagi sesuatu benda. Yang kecil tentulah pelontar balam Yang besar sebagai pelindung keselamatan. Melindungi diri dari ancaman musuh. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -seorang kanak-kanak yang sedang melastik menggunakan lastik dan batu kecil ANIMASI -Pergerakan grafik: pan, left to right -Pergerakan tulisan: stretch. Stretch up and in

Page 11: 1-Projek Multimedia 2016

11    

BINGKAI 8 TINDAKAN

HURAIAN -Imej ini menunjukkan seorang kanak-kanak sedang bermain dengan burung-burung di dalam hutan -Imej ini dapat memperjelas elemen sastera dari abstrak kepada konkrit berdasarkan maklumat teks sastera yang dimultimediakan.

TEKS Jikalau untung kena ke balam Jikalau tidak kena ke tanah Mengandungi unsur pengulangan anafora dan repitisi Jikalau untung kena ke balam Jikalau tidak kena ke tanah Pemilihan diksi ini melambangkan keuntungan duduk dinegeri tersebut. Semua perkara yang dilakukan mendatangkan keuntungan. Info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Imej ini menunjukkan seorang kanak-kanak sedang bermain dengan burung-burung di dalam hutan -Imej yang dipilih dianimasikan dengan iringan bunyi-bunyian bagi menimbulkan kesan penghayatan dan kesan emosi. ANIMASI -Pergerakan grafik: Pan, upper left to lower right -Pergerakan tulisan: stretch. Stretch up and in

Page 12: 1-Projek Multimedia 2016

12    

BINGKAI 9 TINDAKAN

HURAIAN -Imej menunjukkan sekiranya batu yang dilontar tidak kena ke pokok balam, boleh jatuh ke tanah. -Imej ini dapat memperjelas elemen sastera dari abstrak kepada konkrit berdasarkan maklumat teks sastera yang dimultimediakan.

TEKS Jikalau untung kena ke balam Jikalau tidak kena ke tanah Mengandungi unsur pengulangan anafora dan repitisi Jikalau untung kena ke balam Jikalau tidak kena ke tanah Pemilihan diksi ini melambangkan keuntungan duduk dinegeri tersebut. Semua perkara yang dilakukan mendatangkan keuntungan. Info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Gambar tanah yang luas. Ini bagi menggambarkan jikalau tidak kena ke tanah. -Imej ini menggambarkan bahawa jika sesuatu perkara tidak dapat dicapai sekurang-kurangnya masih ada gunanya lagi. -Imej yang dipilih dianimasikan dengan iringan bunyi-bunyian bagi menimbulkan kesan penghayatan dan kesan emosi. ANIMASI -Pergerakan grafik: pan, down and zoom out -Pergerakan tulisan: Stretch. Stretch up and in

Page 13: 1-Projek Multimedia 2016

13    

BINGKAI 10 TINDAKAN

HURAIAN -Imej menggambarkan ibu ayam yang diibaratkan sebagai pemimpin yang memantau keamanan negeri. -Imej ini dapat memperjelas elemen sastera dari abstrak kepada konkrit berdasarkan maklumat teks sastera yang dimultimediakan.

TEKS -Menderu selawat ibu ayam Pemilihan diksi ‘ibu ayam’ ini menjurus kepada pemimpin negeri yang sentiasa berdoa akan keselamatan negeri daripada ancaman musuh. Selain itu, unsur pengulangan asonansi juga dapat dilihat pada baris ayat ini yang menggambarkan pengulangan vokal ‘e’. -Menderu selawat ibu ayam info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -dua ekor ibu ayam yang kelihatan seperti sedang meninjau keadaan sekeliling. ANIMASI -Pergerakan grafik: ease out -Pergerakan tulisan : Mirror. Text flies in and out from both side

Page 14: 1-Projek Multimedia 2016

14    

BINGKAI 11 TINDAKAN

HURAIAN Video ini menggambarkan seekor helang yang diibaratkan sebagai musuh Negara -Pemilihan imej helang ini bersesuaian dengan perlambangan sebagai musuh negeri. -Pemilihan imej ini juga dapat menimbulkan kesan rangsangan daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat. -Selain itu, video ini dapat mempelbagaikan teknik persembahan melalui keupayaan berkreatif sesebuah teks sastera yang dimultimediakan.

TEKS -Helang disambar punai tanah -Terdapat unsur pengulangan asonansi pada vokal ‘a’ dalam teks Helang disambar punai tanah Terdapat unsur pengulangan aliterasi pada konsonan ‘n’ dalam teks Helang disambar punai tanah -Pemilihan diksi ‘helang’ melambangkan musuh negeri yang memberi ancaman kepada penduduk. Helang dilambangkan sebagai seekor burung yang ganas dan sering menjadi pemangsa kepada haiwan-haiwan lain. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -seekor helang yang sedang terbang tinggi ANIMASI -Pergerakan grafik: zoom out from upper right -Pergerakan tulisan: News banner. Banner fades in and out (overlay)

Page 15: 1-Projek Multimedia 2016

15    

BINGKAI 12 TINDAKAN

HURAIAN -Gambar menunjukkan buah kundur yang menggambarkan hasil negeri yang makmur -Paparan imej ini memberikan keseronokan/ menarik minat khalayak untuk memahami sesebuah persembahan sastera yang dimultimediakan.

TEKS -Seumpama kundur dengan labu -terdapat unsur pengulangan asonansi pada vokal ‘u’ dalam teks. Seumpama kundur dengan labu -penggunaan gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan perkataan seumpama Seumpama kundur dengan labu Info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -buah kundur ANIMASI -Pergerakan grafik: pan, down and zoom out -Pergerakan tulisan : News banner. Banner fades in and out (overlay)

Page 16: 1-Projek Multimedia 2016

16    

BINGKAI 13 TINDAKAN

HURAIAN -Gambar labu yang berlonggok menunjukkan hasil negeri yang makmur -Paparan ini menerapkan elemen sosio-budaya masyarakat yang terdapat dalam karya sastera dalam bentuk persembahan multimedia.

TEKS Seumpama kundur dengan labu -terdapat unsur pengulangan asonansi pada vokal ‘u’ dalam teks. Seumpama kundur dengan labu -penggunaan gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan perkataan seumpama Seumpama kundur dengan labu Info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar buah labu ANIMASI -Pergerakan grafik: pan, down and zoom out --Pergerakan tulisan: News banner. Banner fades in and out (overlay)

Page 17: 1-Projek Multimedia 2016

17    

BINGKAI 14 TINDAKAN

HURAIAN Menunjukkan ekonomi negeri yang kaya dengan hasil pertanian. -Merangsang daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat.

TEKS -Kecil pohon besar buahnya info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar pokok sawit yang kecil tetapi banyak buahnya ANIMASI -Pergerakan grafik: ease in -Pergerakan tulisan : Spin in. Spins in.

Page 18: 1-Projek Multimedia 2016

18    

BINGKAI 15 TINDAKAN

HURAIAN -Sebuah bangunan yang berdiri megah menunjukkan Bandar rayanya yang bertuah -Memperjelas kefahaman dan mklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS -Negerinya beruntung bandarayanya bertuah -Terdapat unsur pengulangan asonansi pada vokal ‘e’ Negerinya beruntung bandarayanya bertuah -Terdapat unsur pengulangan aliterasi pada konsonan ‘r’ Negerinya beruntung bandarayanya bertuah info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar bangunan yang menunjukkan kota bagi sebuah kawasan ANIMASI -Pergerakan grafik: zoom out from upper left -Pergerakan tulisan: Fade,slow zoom. Fades, zooms in slowly.

Page 19: 1-Projek Multimedia 2016

19    

BINGKAI 16 TINDAKAN

HURAIAN -Imej bangunan yang berdiri megah beserta penduduk yang bebas melakukan aktiviti tanpa gangguan. Ini menunjukkan keamanan sesebuah negeri. -Memperjelas kefahaman dan mklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS - Negerinya beruntung bandarayanya bertuah -Terdapat unsur pengulangan asonansi pada vokal ‘e’ Negerinya beruntung bandarayanya bertuah -Terdapat unsur pengulangan aliterasi pada konsonan ‘r’ Negerinya beruntung bandarayanya bertuah info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -imej bangunan beserta penduduk yang berbasikal dengan aman tanpa sebarang gangguan ANIMASI -Pergerakan grafik: zoom out from lower left -Pergerakan tulisan: Fade,slow zoom. Fades, zooms in slowly.

Page 20: 1-Projek Multimedia 2016

20    

BINGKAI 17 TINDAKAN

HURAIAN Paparan imej ini menunjukkan hasil negeri yang kaya dengan hasil-hasil di darat. Merangsang daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat.

TEKS -Cari di darat boleh di darat Terdapat pengulangan ‘repitisi’ dalam teks. Ini dapat dilihat pada perkataan ‘dapat’ *Cari di darat boleh di darat -Pemilihan diksi ‘darat’ melambangkan hasil-hasil pertanian dan juga hasil-hasil hutan yang kaya yang terdapat di darat. Hasil-hasil pertanian dan hasil-hasil hutan ini melambangkan kekayaan ekonomi negeri. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Buah kelapa yang lebat berbuah di sebatang pokok. Ini disesuaikan dengan teks yang menunjukkan kekayaan hasil ekonomi negeri. ANIMASI -Pergerakan grafik: zoom in to upper left -Pergerakan tulisan: Zoom, Up and In. Zooms up and in

Page 21: 1-Projek Multimedia 2016

21    

BINGKAI 18 TINDAKAN

HURAIAN -Paparan imej ini menunjukkan hasil negeri yang kaya dengan hasil-hasil di laut. -Mengangkat / memberikan nilai tambah sesebuah teks sastera melalui persembahan multimedia.

TEKS Cari di laut boleh di laut Terdapat pengulangan ‘repitisi’ dalam teks. Ini dapat dilihat pada perkataan ‘laut’ * Cari di laut boleh di laut Pemilihan diksi ‘laut’ menggambarkan hasil-hasil di laut seperti ikan, sotong, udang yang boleh membawa rezeki kepada penduduk negerinya. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -tiga bakul ikan hasil tangkapan di laut ANIMASI -Pergerakan grafik:ease out -Pergerakan tulisan: Zoom Up and In

Page 22: 1-Projek Multimedia 2016

22    

BINGKAI 19 TINDAKAN

HURAIAN -Paparan ini memberi gambaran hasil ternakan yang banyak -Menerapkan elemen sosio-budaya masyarakat yang terdapat dalam karya sastera dalam bentuk persembahan multimedia

TEKS -Ayam itik penuh di reban Pemilihan diksi ‘ayam itik’ pula merujuk kepada hasil ternakan di negeri itu yang berkembang maju. Hasil ternakan ini juga boleh membawa rezeki kepada penduduknya. info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL - -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -segerombolan itik di kebun pisang. Menunjukkan tiada sebarang ancaman terhadap haiwan ternakan di negeri tersebut. ANIMASI -Pergerakan grafik: warp -Pergerakan tulisan: News Video, Inset. Video inset with news banner (overlay)

Page 23: 1-Projek Multimedia 2016

23    

BINGKAI 20 TINDAKAN

HURAIAN -Paparan ini memberi gambaran hasil ternakan yang banyak -Menerapkan elemen sosio-budaya masyarakat yang terdapat dalam karya sastera dalam bentuk persembahan multimedia

TEKS Lembu kerbau penuh di tengah padang -Terdapat unsur pengulangan asonansi vokal ‘e’ dan ‘u’ dalam teks tersebut. Lembu kerbau penuh di tengah padang Pemilihan diksi ‘lembu kerbau’ pula merujuk kepada hasil ternakan di negeri itu yang berkembang maju. Hasil ternakan ini juga boleh membawa rezeki kepada penduduknya. - info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -sekumpulan lembu dalam kandang yang disesuaikan dengan pemilihan teks. ANIMASI -Pergerakan grafik: ease out -Pergerakan tulisan : Spin Out. Spin out.

Page 24: 1-Projek Multimedia 2016

24    

BINGKAI 21 TINDAKAN

HURAIAN -Paparan ini memberi gambaran hasil ternakan yang banyak -Paparan ini memperjelas kefahaman dan maklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS Lembu kerbau penuh di tengah padang -Terdapat unsur pengulangan asonansi vokal ‘e’ dan ‘u’ dalam teks tersebut. Lembu kerbau penuh di tengah padang Pemilihan diksi ‘lembu kerbau’ pula merujuk kepada hasil ternakan di negeri itu yang berkembang maju. Hasil ternakan ini juga boleh membawa rezeki kepada penduduknya. - info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -sekumpulan kerbau yang disesuaikan dengan pemilihan teks ANIMASI -Pergerakan grafik: ease in -Pergerakan tulisan : Spin Out. Spin out.

Page 25: 1-Projek Multimedia 2016

25    

BINGKAI 22 TINDAKAN

\ HURAIAN -Paparan ini memberi gambaran bahawa haiwan liar di hutan juga terpelihara habitatnya -Paparan ini boleh merangsang daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat.

TEKS -Gajah badak penuh di tengah hutan -Terdapat unsur pengulangan asonansi dalam teks iaitu pengulangan vokal ‘a’ Gajah badak penuh di tengah hutan Pemilihan diksi ‘gajah badak’ ini pula menunjukkan hasil hutan yang kaya. - info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK Dua ekor gajah di dalam hutan. ANIMASI -Pergerakan grafik: ease in -Pergerakan tulisan: Fade, Slow zoom. Fades, zoom in slowly.

Page 26: 1-Projek Multimedia 2016

26    

BINGKAI 23 TINDAKAN

HURAIAN -Paparan ini memberi gambaran bahawa haiwan liar di hutan juga terpelihara habitatnya -Paparan ini boleh merangsang daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat.

TEKS -Gajah badak penuh di tengah hutan -Terdapat unsur pengulangan asonansi dalam teks iaitu pengulangan vokal ‘a’ Gajah badak penuh di tengah hutan Pemilihan diksi ‘gajah badak’ ini pula menunjukkan hasil hutan yang kaya. - info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -Seekor badak di tengah hutan ANIMASI -Pergerakan grafik:zoom in to upper right -Pergerakan tulisan: Fade, Slow zoom. Fades, zoom in slowly.

Page 27: 1-Projek Multimedia 2016

27    

BINGKAI 24 TINDAKAN

HURAIAN Gambar menunjukkan kedinginan hutan yang menghijau seperti ular cintamani -Paparan ini boleh merangsang daya kreativiti dalam mengetengahkan maklumat yang terdapat dalam teks sastera secara tersurat dan tersirat.

TEKS Sejuk dingin seperti ular cintamani -Terdapat perumpamaan dalam teks ini apabila penggunaan kata seperti dipaparkan. Sejuk dingin seperti ular cintamani -Terdapat unsure pengulangan asonansi iaitu vocal ‘i’ dalam teks. Sejuk dingin seperti ular cintamani - info:warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK Gambar hutan yang menghijau. Hijau melambangkan ketenangan serta kedamaian yang diibaratkan seperti ular cintamani. ANIMASI -Pergerakan grafik: Zoom out from lower left --Pergerakan tulisan: Mirror. Text flies in and out from both sides (overlay)

Page 28: 1-Projek Multimedia 2016

28    

BINGKAI 26 TINDAKAN

HURAIAN -Imej menggambarkan sebuah kota lama yang menggambarkan negeri Teluk Bidung Kota Lama -Paparan ini memperjelas kefahaman dan maklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS - Di negeri Teluk Bidung Kota Lama - info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar laluan pejalan kaki yang menuju ke sebuah kota yang menggambarkan di sinilah negeri Teluk Bidung Kota Lama ANIMASI -Pergerakan grafik: ease out -Pergerakan tulisan: credits:zoom in.paired credit zoom in.

Page 29: 1-Projek Multimedia 2016

29    

BINGKAI 27 TINDAKAN

HURAIAN -Imej menggambarkan sebuah negeri yang berdiri megah. Negeri ini diibaratkan Negeri Teluk Bidung Kota Lama. -Paparan ini memperjelas kefahaman dan maklumat dalam teks sastera yang dipersembahkan dalam bentuk multimedia.

TEKS - Di negeri Teluk Bidung Kota Lama -info: warna Merah Font : Vivaldi AUDIO VISUAL -Diiringi lagu Sejahtera Malaysia -Tujuan: bagi menimbulkan kesan penghayatan dan emosi -Menyesuaikan gambaran suasana kedamaian dengan alam semulajadi. GRAFIK -gambar sebuah negeri gambar laluan pejalan kaki yang menuju ke sebuah kota yang menggambarkan di sinilah negeri Teluk Bidung Kota Lama ANIMASI -Pergerakan grafik: ease in -Pergerakan tulisan: credits:zoom in.paired credit zoom in.