1 okt 2014

82
Anwar Harus Diberi Lebih Peranan Sebagai Penasihat Ekonomi Kedudukan Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor yang ditamatkan perkhidmatannya dan ditutup pejabatnya oleh Khalid Ibrahim minggu lalu, dipulihkan kembali oleh Menteri Besar, Azmin Ali yang berpendirian mahu terus mengekalkannya di jawatan tersebut. Azmin memberitahu, pemecatan Anwar tidak berbangkit sama-sekali kerana setelah meneliti minit mesyuarat Exco yang dipengerusikan Khalid, ia hanya menyatakan mengenai penutupan pejabat Penasihat Ekonomi yang terletak di Plaza Perangsang saja dan tidak melibatkan kedudukan pemegang jawatannya. Selain menyatakan, soal pemecatan Anwar tidak berbangkit sama-sekali, Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR berkata, fungsi dan peranan Penasihat Ekonomi juga akan dibincang semula dalam usaha membantu pembangunan ekonomi di Selangor. Sudah tentu juga, tambahnya lagi, kerajaan negeri juga akan menyediakan pelbagai kemudahan, termasuk pejabat kepada Anwar, sesuai dengan peranan yang akan dimainkannya. Dengan kata lain, walaupun Anwar dipecat dan ditutup pejabatnya dalam mesyuarat terakhir Khalid sebagai Menteri Besar, Azmin pula dalam mesyuaratnya yang pertama sebagai ketua kerajaan negeri yang baru, memulihkan semula kedudukan Ketua Umum PKR itu. Belum dipastikan sama ada pejabat di Plaza Perangsang itu akan dibuka semula atau pejabat baru di tempat lain akan dibuka tetapi yang nyatanya bukan saja Anwar akan terus dikekalkan, bahkan kemudahan yang sewajarnya juga akan diberikan. Tindakan pantas Azmin memulihkan kedudukan Anwar tidak syak lagi menunjukkan betapa pentingnya peranan bekas Timbalan Perdana Menteri itu dalam memacu dan merancakkan lagi pembangunan serta pelaburan di negeri itu. Sudah tentulah Azmin menyedari bahawa kebolehan dan hubungan Anwar dengan pelbagai pihak di Eropah, AS dan negara Arab misalnya, boleh dimanfaatkan sepenuhnya untuk menarik kedatangan lebih banyak pelaburan ke negeri Selangor. Tindakan mengekalkan Anwar ini tidak harus dilihat sebagai petanda bahawa Azmin kurang berkebolehan memimpin negeri atau membiarkan dirinya dikawal secara "remote control" oleh Ketua Umum PKR itu tetapi ia haruslah dilihat sebagai usaha memanfaatkan segala kebolehan dan hubungan dengan negara luar yang dimiliki oleh Ketua Pembangkang itu. Sudah tentulah suatu kerugian yang besar jika sebelum ini Khalid Ibrahim sendiri pernah memuji peranan dan sumbangan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, tetapi Azmin yang mempunyai hubungan lebih rapat bertindak mensia-siakan pula kebolehan bekas Timbalan Perdana Menteri itu. Selain itu, pengalaman dan kebolehan Anwar bukan saja boleh dimanfaatkan untuk menarik lebih banyak pelaburan daripada luar negara, bahkan juga untuk melakukan usaha yang lebih baik dari segi 1

Upload: amer-asri-abu-seman

Post on 04-Aug-2015

142 views

Category:

Documents


8 download

TRANSCRIPT

Page 1: 1 okt 2014

Anwar Harus Diberi Lebih Peranan Sebagai Penasihat Ekonomi

Kedudukan Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor yang ditamatkan perkhidmatannya dan ditutup pejabatnya oleh Khalid Ibrahim minggu lalu, dipulihkan kembali oleh Menteri Besar, Azmin Ali yang berpendirian mahu terus mengekalkannya di jawatan tersebut.

Azmin memberitahu, pemecatan Anwar tidak berbangkit sama-sekali kerana setelah meneliti minit mesyuarat Exco yang dipengerusikan Khalid, ia hanya menyatakan mengenai penutupan pejabat Penasihat Ekonomi yang terletak di Plaza Perangsang saja dan tidak melibatkan kedudukan pemegang jawatannya.

Selain menyatakan, soal pemecatan Anwar tidak berbangkit sama-sekali, Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR berkata, fungsi dan peranan Penasihat Ekonomi juga akan dibincang semula dalam usaha membantu pembangunan ekonomi di Selangor.

Sudah tentu juga, tambahnya lagi, kerajaan negeri juga akan menyediakan pelbagai kemudahan, termasuk pejabat kepada Anwar, sesuai dengan peranan yang akan dimainkannya.

Dengan kata lain, walaupun Anwar dipecat dan ditutup pejabatnya dalam mesyuarat terakhir Khalid sebagai Menteri Besar, Azmin pula dalam mesyuaratnya yang pertama sebagai ketua kerajaan negeri yang baru, memulihkan semula kedudukan Ketua Umum PKR itu.

Belum dipastikan sama ada pejabat di Plaza Perangsang itu akan dibuka semula atau pejabat baru di tempat lain akan dibuka tetapi yang nyatanya bukan saja Anwar akan terus dikekalkan, bahkan kemudahan yang sewajarnya juga akan diberikan.

Tindakan pantas Azmin memulihkan kedudukan Anwar tidak syak lagi menunjukkan betapa pentingnya peranan bekas Timbalan Perdana Menteri itu dalam memacu dan merancakkan lagi pembangunan serta pelaburan di negeri itu.

Sudah tentulah Azmin menyedari bahawa kebolehan dan hubungan Anwar dengan pelbagai pihak di Eropah, AS dan negara Arab misalnya, boleh dimanfaatkan sepenuhnya untuk menarik kedatangan lebih banyak pelaburan ke negeri Selangor.

Tindakan mengekalkan Anwar ini tidak harus dilihat sebagai petanda bahawa Azmin kurang berkebolehan memimpin negeri atau membiarkan dirinya dikawal secara "remote control" oleh Ketua Umum PKR itu tetapi ia haruslah dilihat sebagai usaha memanfaatkan segala kebolehan dan hubungan dengan negara luar yang dimiliki oleh Ketua Pembangkang itu.

Sudah tentulah suatu kerugian yang besar jika sebelum ini Khalid Ibrahim sendiri pernah memuji peranan dan sumbangan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, tetapi Azmin yang mempunyai hubungan lebih rapat bertindak mensia-siakan pula kebolehan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

1

Page 2: 1 okt 2014

Selain itu, pengalaman dan kebolehan Anwar bukan saja boleh dimanfaatkan untuk menarik lebih banyak pelaburan daripada luar negara, bahkan juga untuk melakukan usaha yang lebih baik dari segi perbelanjaan kewangan negeri demi manfaat rakyat Selangor.

Sebagai bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan sebelum dipecat pada 1998, banyak sebenarnya yang boleh dimanfaatkan untuk kemajuan negeri Selangor dan kebaikan rakyatnya.

Pengekalan Anwar juga sebenarnya selaras dengan matlamat Langkah Kajang diperkenalkan sebelum ini. Setelah Anwar terhalang oleh undang-undang dan Dr Wan Azizah pula tiada perkenan oleh Sultan untuk merealisasikannya, kini menjadi tanggungjawab Azmin untuk memastikan matlamat Langkah Kajang itu tidak terbiar atau sia-sia begitu saja.

Sebagai imbasan, Langkah Kajang diperkenalkan adalah dengan matlamat untuk menjadikan Selangor sebagai model untuk memudahkan lagi laluan PR menawan Putrajaya dalam PRU 14 akan datang.

Dengan Azmin kini menjadi Menteri Besar dan Anwar sebagai Penasihat Ekonominya, kedua pemimpin ini sebenarnya mempunyai tanggungjawab besar untuk membawa Selangor lebih maju serta makmur dan rakyatnya lebih sejahtera dalam tempoh dua atau tiga tahun akan datang.

Jika ini dapat dilakukan, pastilah ianya memberi kelebihan kepada PR dalam usaha menumbangkan BN dalam pilihanraya akan datang. Sebab itu, tindakan Azmin mengekalkan Anwar ini bukan saja wajar, bahkan beliau sepatutnya diberikan lebih peranan lagi untuk menunjukkan kebolehan dan kemampuannya sebagai bakal Perdana Menteri.

Dalam konteks ini, Anwar dan Azmin juga sebenarnya boleh menyemak semula janji-janji PR dalam manifesto pilihanraya lalu dan secara perlahan-lahan cuba melaksanakannya di Selangor. Jika sebahagian janji itu dapat ditunaikan di Selangor, ia pasti memberi impak besar dari segi keyakinan rakyat untuk memberi sokongan kepada PR di negeri lain dan juga di peringkat Pusat pula.

Tambahan pula di ketika kelemahan Najib Razak makin ketara dan perasaan tidak puas hati rakyat makin membara kerana tiba-tiba saja harga minyak petrol dan diesel dinaikkan 20 sen seliter menjelang sambutan Aidil Adha yang pasti juga akan memberi kesan kepada kenaikan harga barang dan pertambahan beban keluarga, inilah permulaan yang sesuai untuk memastikan kerajaan PR menunjukkan mereka jauh lebih baik dan prihatin kepada rakyat.

Inilah masanya Anwar perlu membuktikan Langkah Kajang itu benar-benar bermanfaat kepada rakyat. ( SH 01/10/2014).

Lagi Nik Abduh Di'Tadika'kan!

Orang yang komen ni bukan jenis macam aku, dari luar pagar PAS tapi orang adalah orang PAS yang ada kedudukan di dalam PAS.......

2

Page 3: 1 okt 2014

Dakwaan 'buli' Nik Abduh malukan PAS 4:48PM - 1 Oct 2014

Saya menolak sekeras-kerasnya dakwaan AJK Pusat PAS, Nik Abduh Nik Aziz (gambar) yang mendakwa PAS dibuli PKR dan DAP.

Tuduhan bersifat amat provokatif tapi amat mengaibkan.

Hanya orang yang kurang cerdik dan tak berani saja yang boleh dibuli.

Saya tak boleh bersekongkol menuduh pemimpin-pemimpin PAS bodoh dan penakut.

Hentikanlah kenyataan-kenyataan provokatif yang akhirnya menikam diri sendiri.

Jika tidak berpuas hati isu exco Selangor – dulu empat orang kini tiga – datang jumpa yang berkenaan, tanya kenapa jadi begitu, bincang tak ada masalah yang tak boleh selesai.

ISHAK SURIN yang dipertuan PAS Batu.

3

Page 4: 1 okt 2014

" Status Terbaru Ustaz Kazim Elias Yang Menegur Kerajaan Najib Razak "

Admin sokong sangat dengan kenyataan daripada Ustaz Kazim Elias kali ini, tidak usah beri BR1M kepada rakyat lagi bagus daripada naik semua harga barang.

Melayu kita pula bising sekejap saja, bila musim BR1M tiba habis semua lupa atas apa yang kerajaan telah naikkan selama ini, mudah lupa dek kerana wang ringgit yang tidak boleh pergi kemana pun jika dibandingkan dengan kos tahunan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat akibat kenaikan harga minyak ini dan barangan.

4

Page 5: 1 okt 2014

Yang paling zalim lagi, minyak dunia semasa turun tetapi Malaysia menaikkan harga minyak. Sedangkan para pemimpin negara kita selalu berkata harga RON 95 mengikut pasaran dunia, apa kejadahkanya ikut pasaran dunia kalau turun harga dunia tapi naik di Malaysia.

Azmin Ali Sudah Tunjuk Belang?

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali didakwa membekukan saluran peruntukan kawasan Parlimen Bandar Tun Razak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang disandang bekas menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kata Faekah Husin.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar (MBI) itu mendakwa, Bendahari Selangor mengeluarkan arahan pada 25 September lalu supaya membekukan akaun bank Skim Mesra Usia Emas (SMUE) di dua kawasan terbabit.

"Saya percaya ia dibuat atas arahan Azmin," katanya dalam kenyataan hari ini.

Penyelaras DUN Pelabuhan Klang itu berkata, ternyata segala jasa Khalid selama lebih 6 tahun menerajui Selangor dilupakan begitu sahaja kerana politik dendam yang disemai oleh Azmin.

5

Page 6: 1 okt 2014

"Azmin memulakan karier dengan langkah sumbang dan akan menghancurkan sifat hormat rakyat dan pegawai kerajaan kepada pemimpin negeri.

"Budaya ini amat berbeza di bawah pentadbiran Khalid yang menyemai budaya bekerja secara profesional tanpa dipengaruhi agenda politik dan peribadi," katanya.

Faekah mendesak Azmin Ali memberi penjelasan munasabah arahan ini bukan kerana politik balas dendam atau mahu menghukum Khalid.

"Saya percaya barisan pimpinan negeri yang lain tidak bersetuju dengan tindakan ini kerana ia boleh membangkitkan kebencian yang berterusan terhadap Pakatan Rakyat (PR) yang lama berputik dan semakin merebak  semenjak bermulanya ‘Langkah Kajang’," katanya.

Faekah juga mendakwa tindakan itu seolah-olah jawapan atau reaksi kepada titah Sultan Selangor yang menasihatkan agar kepimpinan negeri yang baru mengenepikan sengketa dan membuka lembaran baru demi rakyat.

"Nampaknya menteri besar baharu mahu menghukum bukan sahaja Khalid tetapi seluruh rakyat di Pelabuhan Klang dan Bandar Tun Razak.

"Tindakan keras sebegini tidak pula dilakukan kepada Umno tetapi kepada rakan sekutu yang sama berjuang untuk rakyat dan amat menyedihkan tindakan ini dilakukan terhadap bekas menteri besar yang selama ini bertungkus-lumus memperkasa program kebajikan rakyat di bawah Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)," katanya. ~malaysian insider

Minyak Pantun Seloka : Minyak Naik 20 sen Saja..!!

6

Page 7: 1 okt 2014

PANTUN SELOKA MINYAK NAIK 20 SEN SAJA

Minyak naik 20 sen saja,Tapi rakyat hidup menderita,Nak jimatkan duit di mana,Kalau barang semuanya naik belaka.

Minyak naik 20 sen saja,Tapi kerajaan jangan lupa,Elaun menteri kena potong juga,Barulah adil sama-sama.

Minyak naik 20 sen saja,Tetap kena bayar juga,Walaupun belanjawan belum tiba,Tak semena-mena naik tak diduga.

Minyak naik 20 sen saja,Kata menteri tahun ini tak naik la..Ini dikira tipu rakyat jelata,Rakyat didahulukan kena slogannya.

Minyak naik 20 sen saja,Tapi kehidupan kena terus juga,Takkan nak makan batu pula,Segala belanja kena jimat sentiasa.

7

Page 8: 1 okt 2014

Minyak naik 20 sen saja,Rakyat kenalah perlu biasa,Jika nak membantah siapalah kita,Tetap mencari rezeki untuk keluarga.

Minyak naik 20 sen saja,Tapi banyak juga jika dikira,Itu dihitung 1 liter cuma,Jika 10 liter berapa jadinya.

Minyak naik 20 sen saja,Makan dan minum kena jaga,Jangan mewah dengan harta,Lama-lama boleh kurang juga.

Minyak naik 20 sen saja,Berdoa pada Yang Maha Berkuasa,Semoga dimurahkan rezeki sentiasa,Agar diberkati dan dirahmati hendakNya.

Rakyat marhaen sudah mengeluh...dan minyak pula naik 20sen..!!

Oleh SELENA TAY

PENULIS mewawancara 35 orang warga kota di KL untuk mengetahui apakah pendapat mereka mengenai Belanjawan 2015 yang akan dibentangkan di Parlimen pada 10 Oktober depan.

Buat masa ini, isu politik sudah tidak dipedulikan lagi oleh kebanyakan warga ibu kota kerana semua kini sibuk menguruskan hal kehidupan seharian.

Tidak kurang juga yang telah merungut bahawa harga barang yang kian meningkat telah merunsingkan mereka terutamanya mereka yang mempunyai tiga atau empat orang anak yang sedang bersekolah.

Cukup bulan sahaja gaji bulanan yang diperolehi oleh golongan yang berpendapatan rendah mesti digunakan untuk pelbagai jenis perbelanjaan dan selepas itu tinggal sahaja baki yang sedikit. Itu pun kadangkala hanya kurang RM100 untuk dimasukkan ke dalam akaun bank sebagai wang kecemasan.

Kerajaan harus faham dan prihatin bahawa masih terdapat ramai rakyat yang berpendapatan rendah yang duduk di bandar raya KL. Kini ramai daripada mereka telah pun menyuarakan bahawa hari ini kita tidak boleh mengetahui nasib hari keesokannya dan setiap hari merupakan satu cabaran yang baru.

8

Page 9: 1 okt 2014

Mereka semua telah menyatakan kebimbangan bahawa minyak RON95 akan dikenakan 6% Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) nanti. Kalau RON95 dikenakan cukai tersebut maka kesan berantainya akan mengakibatkan semua barang mengalami kenaikan harga.

Kini pun harga barang sedang naik. Kalau bukan makanan dalam tin yang naik harga, minuman dalam kotak yang akan naik harga pula.

Kerajaan harus prihatin dan selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan’ yang selalu diuaruarkan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak, janganlah lagi membebankan rakyat.

Selain dari rakyat yang perlu berjimat, kerajaan juga harus berjimat.

Petrol & Diesel Naik Lagi Esok? Mari Kita Jangka Apa Mereka Akan Kata

Minyak naik lagi besok? Mari kita jangka apa mereka akan kata.

"Fikir positif. Kalau dulu buat 2 kerja, kini buat 9 kerja," - Pakar Motivasi.

"Ini semua ketentuan Illahi. Tetap taat pada pemerintah," Ulama Umno.

"Biar minyak naik. Janji tanah melayu tak digadai Anwar," Brahim Ali.

"Orang miskin pakai RON95 lah," Menteri Jaga Duit.

"Tukar kereta kepada motor," Menteri Jaga Jalan.

"Minyak dinaikkan sebab nak rakyat berjalan supaya lebih sihat," Menteri Jaga Kesihatan.

"Minyak kita lagi murah berbanding kutub utara," Menteri Jaga Bisnes.

9

Page 10: 1 okt 2014

"Rakyat masih ke stesen minyak, maknanya rakyat sokong kenaikan harga minyak," Menteri yang pergi tengok Maharaja Lawak.

"Halal darahnya bagi sesiapa yang bantah harga minyak naik," Mufti.

"Tak suka minyak naik, sila keluar negara," Wanita Umno.

"Kami tak naikkan harga minyak, kami tarik subsidi saja," Jibby.

"Minyak naik? Ada aku kesah?" Mama.

"Minyak naik cina tepuk tangan," Macai.

MAHATHIR BIDAS KERAS KERAJAAN NAJIB RAZAK KERANA NAIKKAN HARGA PETROL RON95 DAN DIESEL SEBANYAK 20 SEN SELITER.

Bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad menegur tindakan kerajaan yang menaikkan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter.

Beliau yang menegur melalui laman twitter menyatakan kerajaan seharusnya menghentikan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan bukannya mengurangkan subsidi secara mendadak.

"Hentikan BRIM bukan kurangkan subsidi Petrol dan Diesel secara mendadak untuk tampung perbelanjaan negara," tulis beliau melalui twitter Mahathir Mohamad@Suara_generasi malam ini.

Tambahnya, keputusan kerajaan menaikkan harga petrol dan diesel itu mengakibatkan kos sara hidup meningkat dan membebankan rakyat.

"Kenaikan harga petrol dan diesel secara mendadak menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup dan harga barang serta membebankan rakyat," ujar

10

Page 11: 1 okt 2014

beliau lagi.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuat kuasa 12.01 pagi, 2 Oktober 2014.

Berikutan itu harga runcit baharu bagi petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

Harga pasaran bagi petrol RON95 pada masa ini ialah RM2.58 seliter dan harga diesel RM2.52 seliter.

Akhirnya.. Punca Sebenar Iszuree Ibrahim Dipecat Terbongkar

Penyingkiran Bendahari PAS Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim daripada semua jawatan yang disandangnya dalam Jawatankuasa Tetap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), dibuat berdasarkan laporan media, kata Setiausaha Politik kepada ketua menteri, Wong Hon Wai.

Beliau berkata pemecatan Iszuree tidak melalui proses siasatan dalaman tetapi Iszuree telah diberi peluang membuat penjelasan berhubung isu terbabit menerusi sidang akhbar.

"Beliau sudah diberi peluang menjelaskan perkara sebenar kepada media kerana perkara ini dibangkitkan menerusi media, tetapi beliau secara berterusan mengkritik kepimpinan kerajaan negeri," katanya kepada pemberita dalam sidang media.

Wong turut menyatakan beliau akan menyampaikan memorandum yang mengandungi 19 tandatangan ahli MPPP yang mahu agar Iszuree dipecat, kepada Exco kerajaan negeri yang bermesyuarat pada Rabu.

Memorandum itu diserahkan wakil ahli MPPP Harvinder Singh.

Iszuree disingkirkan daripada semua Jawatankuasa Tetap MPPP berikutan ucapan dasar bendahari Badan Perhubungan PAS Pulau Pinang itu pada Muktamar

11

Page 12: 1 okt 2014

Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor Baru baru-baru ini yang menegur kerajaan negeri berhubung isu perumahan.

Sidang media yang diadakan berlangsung dalam suasana tegang selepas Wong gagal membuat penjelasan mengapa Iszuree tetap dikenakan tindakan walaupun selepas mendakwa portal berita propembangkang tidak melaporkan dengan tepat perkara yang dibangkitkan beliau dalam Muktamar PAS itu.

Iszuree dilaporkan berkata beliau menerima surat mengeluarkannya daripada MPPP, namun surat berkenaan tidak menyatakan alasan tindakan oleh pihak berkuasa tempatan itu biar pun Iszuree telah menjadi ahli majlis itu sejak 2010.

Surat bertarikh 26 September itu memaklumkan bahawa Majlis Mesyuarat Kerajaan pada 25 September memutuskan mengeluarkan Iszuree daripada semua Jawatankuasa Tetap, MPPP yang beliau merupakan seorang ahli dan membekukan semua peruntukan. ~bernama

SURAT INSTITUT PENYELIDIKAN PERUBATAN YANG MENGESAHKAN JUS DAUN BETIK BOLEH DIGUNAKAN SEBAGAI RAWATAN SAMPINGAN BAGI PESAKIT DENGGI.

12

Page 14: 1 okt 2014

Ramai mengetahui buah betik adalah kaya dengan vitamin A dan C.

Namun, ramai yang tidak menyedari bahawa daun betik juga boleh digunakan dalam merawat demam denggi.

Satu kumpulan penyelidik dari Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) yang diketuai oleh Dr. Soobitha Subenthran telah menemui bahawa jus daun betik dapat meningkatkan bilangan sel platlet darah di dalam pesakit demam denggi.

Kumpulan tersebut telah bekerjasama dengan Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor bagi melakukan kajian klinikal ke atas 228 pesakit demam denggi dan demam denggi berdarah.

Separuh dari pesakit tersebut telah diberikan 50 gram jus daun betik selama tiga hari berturut-turut.

Dalam masa yang sama, bacaan bilangan sel platelet darah pesakit-pesakit telah diambil selama dua hari. Didapati bahawa pesakit yang menerima jus daun betik mempunyai kadar bilangan sel platlet yang lebih tinggi berbanding pesakit yang tidak mengambilnya.

Penemuan ini amat penting kerana sehingga kini, kaedah rawatan demam denggi adalah hanya dengan kaedah pemindahan cecair atau darah.

Menurut kumpulan penyelidik tersebut di dalam artikel kajian yang berjudul ‘Carica papaya Leaves Juice Significantly Accelerates the Rate of Increase in Platelet Count among Patients with Dengue Fever and Dengue Haemorrhagic

14

Page 15: 1 okt 2014

Fever’ terbitan jurnal ‘Evidence Based Complementary and Alternative Medicine’.

Penemuan ini mungkin akan memainkan peranan yang penting di dalam pengurusan demam denggi pada masa akan datang.

Minyak naik harga. Celaka apakah ini?

Sebelum ni kita dimaklumkan harga petrol akan floating mengikut harga minyak pasaran dunia. Alih2 minyak dunia harga turun minyak Malaysia naik harga.

Home Biodata

15

Page 16: 1 okt 2014

MB Selangor umum portfolio Exco baharu – Semoga dibimbingi Taufiq dan Inayah AlLah SWT!October 1, 2014

Oct 1 2014 / Fazallah Pit

Oleh Naeem Raffi   (Selangorkini.com)

SHAH ALAM, 1 OKT : Datuk Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali mengumumkan portfolio baharu pentadbirannya yang menyaksikan beberapa portfolio digabungkan bagi meningkatkan prestasi dan menjamin produktiviti dalam pentadbiran baharu.

“Barisan exco baru diberi suntikan nafas segar dengan penjenamaan baru beberapa portpolio seiring tuntutan cabaran semasa,” kata Azmin di satu sidang media seusai mempengerusi Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, hari ini.

Persuruhjaya PAS Selangor, Iskandar Abdul Samad diberi peranan penting memimpin tugasan perumahan rakyat, manakala pemimpin veteran DAP, Teng Chang Khim memimpin tugasan pelaburan dan industri.

Berikut merupakan senarai penuh Exco Selangor dengan portfolio masing-masing:

Datuk Menteri Besar Mohamed Azmin Ali (PKR – Bukit Antarabangsa)

16

Page 17: 1 okt 2014

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kewangan, Pembangunan Tanah, Pengurusan Sumber Alam, Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTEN) Selangor, dan Penerangan.

Datuk Teng Chang Khim (DAP – Sungai Pinang)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian (IKS) & Perdagangan, dan Pengangkutan.

Iskandar Abdul Samad (PAS – Chempaka)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan, dan Kehidupan Bandar.

Elizabeth Wong Keat Ping (PKR – Bukit Lanjan)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau, dan Hal Ehwal Pengguna.

Ean Yong Hian Wah (DAP – Seri Kembangan)

17

Page 18: 1 okt 2014

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram, dan Pembangunan Kampung Baru.

Dr Ahmad Yunus Hairi (PAS – Sijangkang)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Jawatankuasa Adat Melayu, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi.

Dr Daroyah Alwi (PKR – Sementa)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Kebajikan, Hal Ehwal Wanita dan Keluarga.

V Ganabatirao (DAP – Kota Alam Shah)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kemiskinan, Kerajaan Prihatin, dan Pekerja Ladang.

Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR – Seri Setia)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains dan Teknologi dan Inovasi.

18

Page 19: 1 okt 2014

Amirudin Shari (PKR – Batu Caves)

Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Usahawan.

Zaidy Abdul Talib (PAS – Taman Templer)

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur, Kemudahan Awam dan Industri Asas Tani.

1, 2014

PAS rasa dibuli PKR, DAP kerana tidak berkebolehan, kata pemimpin negeri

Ketua Penerangan PAS Perak Mohd Misbahul Munir Masduki (gambar) mengatakan punca utama sesetengah pemimpin parti Islam itu berasa dibuli rakan komponen Pakatan Rakyat (PR) PKR dan DAP kerana mereka tidak berkebolehan untuk berhujah.

Beliau berkata, PAS Perak tidak pernah dibuli PKR dan DAP seperti yang dirasakan Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

"Perasaan itu hanya timbul bila pimpinan PAS berasa terlalu rendah diri untuk memberi pandangan dalam setiap pertemuan dengan mereka, tidak terbuka fikiran dan berlapang dada dalam mesyuarat bila berlaku perbezaan pendapat dengan mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

19

Page 20: 1 okt 2014

Beliau juga turut menyelar sikap sesetengah pimpinan PAS yang tidak pernah atau sukar menghadiri mesyuarat mesyuarat atau program bersama PKR dan DAP.

"Yang paling parah kita sendiri jarang dan tidak pernah menghadiri mesyuarat atau program-program bersama mereka.

"Kadang-kadang kita takut untuk memberi pandangan terhadap sesuatu isu kerana tidak ada keupayaan berhujah," katanya.

Beliau berkata, tuduhan Umno dan Barisan Nasional (BN) PAS merupakan boneka PR, hanyalah sekadar persepsi yang ingin ditimbulkan.

"Malahan terjalin ikatan yang erat, padu, solidariti, bekerjasama dan toleransi," katanya.

Beliau mengambil contoh ketika PR mentadbir Perak pada 2008, semua keputusan dicapai melalui hasil permuafakatan dan mesyuarat Majlis Pimpinan PR negeri itu.

"Malahan PAS diberi keistimewaan selain tiga wakil parti juga ditambah dua lagi iaitu menteri besar ketika itu, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai pengerusi dan saya ketika itu selaku setiausaha politik menteri besar diamanahkan sebagai setiausaha majlis pimpinan.

"Struktur ini kekal hingga sekarang cuma anggotanya sahaja yang berubah. Mesyuarat diadakan setiap minggu sepanjang pemerintahan PR, selepas kerajaan dirampas barulah sebulan sekali dan ada kalanya dua minggu sekali," katanya.

Justeru, katanya PR di negeri Perak merupakan contoh terbaik bagi melihat kebersamaan dan perpaduan dengan tidak menafikan wujud juga perbezaan pendapat dalam isu-isu tertentu.

"Sehingga sekarang setiap tahun diadakan konvensyen PR Negeri Perak tanpa gagal dan ini satu suasana menarik betapa utuhnya semangat bekerjasama di dalam gabungan.

"Peluang melalui kerjasama politik ini digunakan sebaik mungkin untuk PAS Perak menerangkan konsep Islam yang sebenar, perpaduan dalam Islam, keadilan, kesaksamaan dan sebagainya," katanya.

Katanya lagi, pimpinan DAP juga cukup menghormati ulama dalam PAS ini termasuk apabila terdapat program yang diatur bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP dengan Dewan Ulama PAS negeri untuk bertukar-tukar pandangan.

"Yang terbaru satu persidangan PR diadakan dengan dihadiri wakil-wakil parti bagi menerangkan dan membincangkan isu-isu berkaitan Islam dan syariat yang berbangkit.

"Malahan apa jua program termasuklah ceramah hari kebesaran Islam, tazkirah, kuliah maghrib dan pelbagai program agama anjuran PAS, kelibat wakil-wakil rakyat

20

Page 21: 1 okt 2014

bukan Islam daripada DAP dan PKR sentiasa kelihatan untuk turut mendengarnya. Suasana seumpama ini tidak pernah wujud sebelum adanya PR," katanya. – 1 Oktober, 2014.

zmin akan menghadapi cabaran besar

Anwar dengan penuh ‘politeness’ telah memberitahu kita secara halus yang beliau lah yang berkuasa di Selangor. Anwar telah mengumumkan yang beliau telah meminta atau mengarahkan Menteri Besar baru untuk membongkar semua ‘salah laku’ semasa Khalid menjadi Menteri Besar dahulu.

Ada dua perkara pokok yang terlihat dengan kenyataan Anwar itu. Pertamanya beliau telah memberitahu kita rakyat biasa ini yang beliau sudah merasa ‘enlightened’ dengan perlantikan Azmin Ali sebagai Menteri Besar kerana beliau boleh mengarahkan Azmin untuk melakukan sesuatu yang beliau kehendaki. Ini tidak dapat dirasanya semasa Khalid menjadi Menteri Besar dahulu.

Maka nyata yang matlamat untuk meletakkan isteri beliau menjadi Menteri Besar itu adalah masalah kuasa, tidak kira secara ‘direct’ atau secara ‘indirect’. Anwar seolah-olah mahu memberitahu supaya Khalid serta siapa yang beliau maksudkan supaya berhati-hati dengan beliau kerana beliau sudah mempunyai kuasa atau pengaruh melalui Menteri Besar yang baru ini.

Kalau dia gagal untuk meletakkan isterinya sekarang beliau ada orang kuatnya menjadi Menteri Besar. Kata setengah orang, kalau tak dapat meletakkan isterinya, dapat orang kuatnya menjadi MB itu sudah memadai. ‘Tak dapat dagingnya, dapat kuahnya pun rasa daging juga’. Tentu Azmin merasakan masalah sedang mula menghampiri beliau walaupun baru beberapa hari sahaja menjadi pengganti Khalid Ibrahim.

Inilah sebenarnya kemahuan Anwar yang tidak dapat dipenuhi oleh Khalid dahulu. Anwar perlukan tempat untuk memberikan beliau perangsang dengan mempunyai tempat untuk menyara kemahuannya untuk berkuasa. Untuk itu beliau mahukan semua orang terutamanya dalam partinya untuk menyokong beliau tanpa berbelah bagi dengan menggunakan isu-isu yang diada-adakan untuk menurunkan Khalid Ibrahim. Selain dari menjadi pemimpin de facto PKR beliau mahu menjadi Menteri de facto di Selangor.

Lebuhraya Kidex, pengambil alihan projek air serta berbagai-bagai lagi yang beliau fikirkan boleh diterima dan dibeli oleh pemikiran ramai. Pengumumannya untuk mencungkil segala-gala perjanjian dengan semua pihak semasa pentadbiran Khalid itu merupakan isyarat kepada semua, ‘I am in control of Selangor , and you better watch out’. Beliau sedang menunjukan ototnya kepada kita semua.

Kita tidak tahu apa untungnya kepada beliau dengan menunjukan ototnya itu. Yang pastinya sekarang ini Pakatan Rakyat sedang di ambang kesusahan untuk menghadapi rakyat selepas ini. Beliau tidak lagi mendapat sokongan ramai semasa berada di Seberang Jaya tiga hari yang lepas kerana masalah penyokong PAS yang kecewa dengan tindakan Anwar selama ini.

21

Page 22: 1 okt 2014

Bagi setengah pihak, inilah caranya untuk memberikan perbezaan di antara beliau dengan Khalid Ibrahim. Khalid telah melakukan yang terbaik, lebih baik dari mana-mana MB atau Ketua Menteri di negeri-negeri yang lain. Untuk menambah-baik keadaan pentadbiran adalah susah untuk menandingi Khalid, maka untuk menunjukan kelebihan dari Khalid ialah dengan mencungkil dan tercari-cari kesalahan Khalid, 'ibarat orang mencari kutu'.

Selalunya badan yang mempunyai tanggungjawab untuk mencari kesalahan sesiapa yang berkuasa, seperti MACC dan badan penguat kuasa yang lain yang bercakap tentang isu ini, bukannya pemimpin politik. Ahli politik merupakan penggubal dasar dan perlaksaan dasar dan penguatkuasaan dasar-dasar itu adalah tanggungjawab pihak pelaksana dasar.

Seperti apa yang berlaku dalam isu pertuduhan rasuah yang sedang dihadapi oleh berpuluh orang pegawai kastam negara sekarang ini adalah tugas pelaksana untuk mengumumkan apa-apa yang sedang berlaku. Kita boleh saksikan sekarang tidak ada pihak politikus untuk memberikan komen. Yang boleh mengolah keadaan dalam isu Kastam dan Eksais di Raja sekarang ini ialah pihak MACC sahaja dan ini menunjukan kematangan pimpinan pihak kerajaan yang jarang-jarang kita lihat berlaku.

Biar pihak MACC membuat apa-apa kenyataan yang berkaitan dengan pertuduhan pegawai Kastam itu. Begitu jugalah dengan isu Khalid Ibrahim. Biarkan pihak MACC mengendalikan kes Khalid Ibrahim jika ada kesnya. Anwar dan ahli politik yang lain tidak perlu membuat kenyataan kerana jika ahli-ahli politik yang membuat kenyataan, maka berbagai-bagai persepsi akan timbul dengan kenyataan mereka itu.

Saya tidak percaya ada kes terhadap Khalid, tetapi jika ada pun biarlah pihak penguatkuasa dan pihak pelaksana undang-undang untuk membuat kenyataan berhubung dengan isu yang dibangkitkan Anwar ini. Khalid sendiri meminta beliau disiasat dan Anwar boleh memulakan tindakan menyiasat ini.

Khalid pula dalam reaksinya telah memberitahu semua yang beliau pun mahu disiasat oleh mana-mana agensi termasuk MACC bagi membersihkan nama beliau dari tuduhan jahat pihak yang mahukan beliau digantikan dengan Wan Azizah. Tuduhan itu hanya tiba apabila sudah ada usaha untuk menggantikan beliau dan tercari-cari kesalahan yang di cipta oleh Anwar dan konconya semasa beliau (Khalid) menjadi Menteri Besar.

Khalid tentulah mahu namanya dibersihkan setelah dicemar oleh rakan dalam partinya sendiri yang akhirnya mendapat surat pemecatan yang pastinya dengan kehendak Anwar itu.

Samada Azmin mampu untuk menolak tekanan dari Anwar ini, sama-sama kita saksikan nanti. Jika semasa sebelum pilihanraya umum yang lalu Anwar telah memberikan amaran yang beliau akan mengambil tindakan kepada mana-mana agensi yang beliau mahu sebaik sahaja mendapat tempat di Putrajaya itu, menunjukan yang beliau mempunyai dendam kesumat yang tidak dapat disorokkan lagi.

22

Page 23: 1 okt 2014

Tetapi malang bagi beliau cita-cita hendak menjadi Perdana Menteri selepas PRU13 itu tidak kesampaian dan telah menyalahkan semua pihak diatas kegagalan beliau dan PR untuk memperoleh mandat yang cukup untuk mentadbir Putrajaya. Hajatnya tidak kesampaian walaupun ada beberapa doanya telah termakbul oleh Allah s.w.t..

Azmin sudah pasti berhadapan dengan dilemma yang besar, iaitu untuk akur kepada Anwar atau akur kepada keperluan moral dan politik rakyat Selangor. Apabila Anwar dengan yakinnya memberikan kata dua kepada Khalid itu, ia bermakna yang beliau seolah telah mendapat kuasa melalui Azmin dan akan bertindak terhadap mereka yang beliau sudah membencinya itu.

Jika Azmin lemah dalam menghadapi kerenah Anwar ini, maka tidak dapat dipersalahkan sesiapa dihari muka jika Azmin terpaksa memikul beban Anwar lagi. Di mana-mana rakyat sedang memikul bebanan yang dicetuskan oleh Anwar kerana matlamat beliau bukannya untuk memperbaiki keadaan negara dan negeri tetapi sebaliknya untuk menunjukan yang beliau mempunyai otot yang besar dan boleh memulas sesiapa sahaja yang beliau mahukan.

Tetapi buat masa ini orang ramai masih menaruh harapan terhadap Azmin. Jika sebaliknya berlaku, itu bukan salah siapa lagi, tetapi semua kesalahan itu adalah kesalahan Azmin kerana rela memikul beban pimpinan yang bermasalah dalam PKR itu.

Bagi rakyat biasa yang menumpang berteduh di Selangor ini, kita hanya mampu untuk berdoa agar Azmin akan terbuka hatinya untuk bersifat luhur dan mengurangkan tindakan bermusuhan dengan mana-mana pihak. Mencari musuh itu, kata orang, hanya mengecilkan padang kita sendiri.

Bersifat adil dan saksama itu sepatutnya menjadi matlamat kepimpinannya. Nelson Mandela tidak pernah memenjarakan lawan dan musuh beliau yang telah memenjarakan beliau hampir tiga dekad oleh kerajaan Arpatheid Afrika Selatan dahulu.

Kita berharap Azmin mempunyai jiwa besar dan akan menyatukan semua pihak seperti Mandela lakukan. Semakin berumur kita sepatutnya kita akan menambah kekayaan jiwa kita. Jangan terikut-ikut dengan pemimpin atau sesiapa yang melayani nafsu amarah mereka yang sentiasa meletakkan seseorang itu berada di dalam kefakiran jiwa.

Mencari ‘reconciliation point’ di antara kehendak pemikiran dan hati itu merupakan perjuangan besar bagi Azmin Ali. Itulah dia yang dinamakan pengorbanan, jangan setakat sedap bercakap sahaja.

Azmin perlu mengimbangi amal dan ibadahnya dan sentiasa merujuk kepada mereka yang berjiwa kaya dan elakkan dari menerima rujukan dari mereka yang terlalu ‘obsessed’ bisikan khatir yang sentiasa mahu melihat kita berpecah di antara kita.

23

Page 24: 1 okt 2014

Pemimpin yang lemah selalunya akan berjaya menguasai kita jika mereka lihat di antara kita berpecah belah. Jika keadaan aman, pimpinan yang buas nafsu untuk berkuasa semata-mata untuk kuasa itu tidak akan ke mana-mana.

Bekas Wakil Rakyat Menerima Pencen Serendah RM1,300

Tan Sri Abdul Aziz RahmanNaikkan pencen bekas wakil rakyat

Nasib bekas wakil rakyat menerima pencen serendah RM1,300 yang tidak mencukupi untuk menampung kos sara hidup pada masa kini sudah dikemukakan kepada kerajaan bagi membantu golongan berkenaan.

Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Abdul Aziz Rahman, berkata pihaknya sudah menyerahkan satu memorandum khas kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang meminta kerajaan supaya melihat masalah dihadapi bekas wakil rakyat di negara ini.

Katanya, persepsi orang ramai mengatakan bahawa bekas wakil rakyat sudah tentu menerima pencen tinggi tetapi hakikatnya ada diantaranya menerima jumlah serendah RM1,300 yang melayakkan mereka menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

"Itu masalah dihadapi bekas wakil terutamanya yang berkhidmat selama satu penggal sahaja, mereka ini tidak menerima pencen tinggi, ada yang terpaksa membuat pelbagai pekerjaan bagi menampung kehidupan.

"Mubarak sudah sudah serahkan memorandum kepada Perdana Menteri untuk mengatasi masalah ini dan kita juga berharap supaya kerajaan mengikut jejak langkah Sarawak serta Selangor yang sudah menaikkan gaji wakil rakyat mereka," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan sumbangan kepada bekas Ahli Parlimen Rompin, Datuk Mohd. Amin Mohd. Daud di sini hari ini.

Bantuan itu adalah hasil sumbangan Yayasan Golf Amal Tan Sri Muhyiddin (TSMCG) bagi membantu pelbagai pihak termasuk bekas wakil rakyat di negara ini yang mengalami pelbagai masalah kesihatan.

Mubarak turut menyerahkan sumbangan Najib kepada balu bekas exco kerajaan negeri, Allahyarham Datuk Dr Yusuf Mohd. Ali yang meninggal dunia minggu lalu.

Sementara itu Abdul Aziz berkata, buku '100 Wira Negara' hasil karyanya yang

24

Page 25: 1 okt 2014

diterjemah ke Bahasa Inggeris menerusi kerjasama dengan kerjasama Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) akan diserahkan ke beberapa institut pengajian tinggi di luar negara untuk dibaca penuntut dari negara ini.

"Buku itu menampilkan riwayat hidup dan pengorbanan beberapa tokoh besar negara seperti Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein dan Datuk Lee Chong Wei (pemain badminton nombor satu dunia), Tan Sri P.Ramlee supaya mereka tidak lupa ikon-ikon Malaysia dari segala bidang yang secara tidak langsung dapat menghayati dan mengenali mereka dengan lebih dekat lagi.

"Kita akan serahkannya kepada beberapa institut pengajian tinggi di luar negara selepas dilancarkan pada Festival Buku Antarabangsa di Frankfurt, Jerman, 11 Oktober depan," katanya.

Home About me

Penjenamaan semula portfolio Exco Selangor: PAS 'dibuli' lagi? Ada nampak ciri-ciri Exco PAS kena 'buli' ka? Aku takdak nampak pulak. Taktau la pulak kalau geng ustaz yang jugak 'pakar pentadbiran' dalam PAS nampak ada unsur-unsur Azmin 'buli' Exco PAS dalam penentuan porfolio ni. 

Kredit imeh: Themalaymailonline

Harakahdaily melaporkan:Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali hari ini mengumumkan penjenamaan semula sepuluh portfolio bagi memantapkan lagi pentadbiran kerajaan negeri.

Azmin pada sidang media memberitahu penjenamaan itu sebagai usaha meningkatkan prestasi dan kebajikan rakyat selaras dengan keadaan semasa. - Hrkh. Juga dilaporkan:eliau turut memegang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kewangan, Pembangunan Tanah, Pengurusan Sumber Alam, Majlis Tindakan Ekonomi Selangor dan Penerangan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian (IKS) & Perdagangan dan Pengangkutan - Datuk Teng Chang Khim

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar - Iskandar Abdul Samad.

25

Search this

Page 26: 1 okt 2014

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongann, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna - Elizabeth Wong.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu - Ean Yong Hian Wah.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Jawatankuasa Adat Melayu, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi - Dr Ahmad Yunus Hairi.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Kebajikan, Hal Ehwal Wanita & Keluarga - Dr Daroyah Alwi.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kemiskinan, Kerajaan Prihatin dan Pekerja Ladang - Ganabtirau A/L Verman.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains & Teknologi dan Inovasi - Nik Nazmi Nik Ahmad.

Pengerusi Jawtankuasa Tetap Pembangunan Tetap Pembangunan Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Usahawan - Amirudin Shari.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrstruktur, Kemudahan Awam dan Industri Asas Tani - Zaidy Abdul Talib - Ibid. Ada nampak ciri-ciri Exco PAS kena 'buli' ka? Aku takdak nampak pulak. Taktau la pulak kalau geng ustaz yang jugak 'pakar pentadbiran' dalam PAS nampak ada unsur-unsur Azmin 'buli' Exco PAS dalam penentuan porfolio ni.

Yang aku nampak, YB Zaidy pun dibagi porfoleo yang nampaknya tak kurang penting dan tentunya melibatkan peruntukan yang besar jugak.

Pun begitu, aku langsung tak heran kalau lepas ni Exco PAS betul-betul kena 'buli' dengan Azmin. Persepsi aku dengan Azmin ni memang macam tu. Tara ahli parti sendiri pun dia buli takkan dengan ahli PAS dia tak berani nak buli. Tambah-tambah kalau dia nampak ada yang nak 'lawan tokey'.

TINGGAL PAPAGOMO SAHAJA TIDAK MENGAKU DIRINYA PAPAGOMO...ALAHAI...

Papagomo yang tidak mengaku dirinya adalah Wan Muhammad Azri Bin Wan Deris cuba mengemukakan bukti baru. Tapi mahkamah tidak terima lagi.

Papagomo tidak mengaku dirinya wujud dalam batang tubuh Wan Muhammad Azri Wan Deris. Letih orang tua bagi nama elok-elok dia tak mengaku.

26

Page 27: 1 okt 2014

PAPAGOMO BELUM PAPAKEDANA

Hakim berpendapat tidak syak lagi Papagomo ialah Wan Muhammad Azri Wan Deris ialah Papagomo. 

Tapi dua identiti itu tak mengaku sama.

Sebenarnya, Wan Muhammad Azri tidak bohong 100% apabila tidak mengaku dia Papagomo. Blog Papagomo hanya sebuah drone yang dicipta untuk merosakkan reputasi Pakatan Rakyat. Blog itu adalah representasi dalang yang membiayainya.

Siapa dalang itu adalah pemegang kunci drone itu.

Dalang itu sudah tentu puak yang ingin menghapuskan Pakatan Rakyat. Ketua puak itu semestinya bukan Anwar Ibrahim atau Husam Musa.

Tetapi disebabkan dalang itu tidak dikenalpasti tubuh badannya, maka jadilah Wan Muhammad Azri kambing hitam. Begitulah nasib bila bersekongkol dengan orang jahat.

Walau bagaimanapun, orang jahat memang sukar insaf, walaupun sudah jadi kambing hitam. Papagomo masih hidup dalam facebook.

https://www.facebook.com/pages/Papa-Gomo/118745648220261?sk=info

Ketika melayari facebook ini orang yang waras otaknya akan tertanya-tanya: 

"Adakah admin facebook ini sakit mental?"

27

Page 28: 1 okt 2014

Tidak hairan jika dia juga menafikan menjadi admin facebook ini.

PRU14. Nasrudin Tontowi bakal kalah parlimen Temerloh.

28

Page 30: 1 okt 2014

Temerloh. Melayu 64 peratus, Cina 24 peratus dan India 9 peratus

Jika dikira dari sokongan melayu 38%, cina 90% dan india 40% maka undi yg diperolehi nasarudin di Temerloh adalah dari melayu 24.32%, cina 21.6% dan india 3.6% menjadikan undi yang diterima sebanyak 49.52%.

Dalam PRU13 Nasrudin memperoleh 50.1% undi manakala calon umno memperoleh 48.2% undi manakala 1.7% adalah undi rosak. 

Sekiranya undi cina merosot ke 60% dalam PRU14,

Maka peratusan undi yg akan diterima Nasrudin adalah melayu 24.32%, cina 12.9% dan india 3.6% bersamaan 40.82%.

P/S: macam biasa komen yang akan diterima ialah "biar kita kalah di dunia asalkan menang di akhirat". Kompom.

Poket Rakyat Digodam Kerajaan UMNO@BN:'Rasionalisasi subsidi kukuhkan kewangan negara'

Harga Minyak Dunia Turun...Di Malaysia Kukuhkan Kewangan Kerajaan BN..!!!Kerajaan menjelaskan, langkah rasionalisasi subsidi petrol, yang menyebabkan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel, dibuat demi memastikan kedudukan kewangan negara terus kukuh.

Menurut Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), langkah itu juga sekali gus dijangka dapat mengurangkan ketirisan dan aktiviti penyeludupan.

"Pemberian subsidi perlu lebih bersasar dan tidak secara pukal di mana bukan warganegara Malaysia termasuk pelancong asing turut menikmati subsidi yang diberikan kerajaan," menurut kenyataan KPDNKK.

Harga minyak petrol RON95 dan diesel akan naik 20 sen seliter berkuat kuasa tengah malam ini.

KPDNKK petang ini mengumumkan RON95 akan dijual pada harga RM2.30 seliter dan diesel pula RM2.20 mulai 12.01 tengah malam ini,

Penyelarasan harga itu dibuat ekoran pengurangan subsidi sebanyak 20sen.

30

Page 31: 1 okt 2014

Sementara itu, kenyataan kementerian juga menyebut, langkah itu juga dapat menghasilkan penjimatan setimpal dan boleh digunakan untuk perbelanjaan lebih produktif.

Ia antaranya, menurut kerajaan, seperti pembangunan pendidikan dan latihan, kesihatan, sistem pengangkutan awam lebih meluas dan cekap serta keselamatan negara.

KPDNKK juga menjelaskan, rasionalisasi subsidi juga akan mengurangkan defisit fiskal secara berperingkat daripada 3.9 peratus daripada Kementerian Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2013 kepada 3.5 peratus (2014), 3 peratus (2015) dan mencapai bajet berimbang pada 2010.

"Langkah rasionalisasi subsidi ini merupakan sebahagian daripada usaha mentransformasikan ekonomi negara menjadi negara maju berpendapatan tinggi,

"Kerajaan yakin langkah ini akan mengukuhkan lagi asas kewangan dan ekonomi negara bagi menghadapi cabaran ekonomi global serta memastikan kemakmuran negara dalam jangka panjang,” menurut kenyataan itu.

Henti komen mengenai Selangor – TG Nik Aziz

KOTA BHARU: "Kita doakan semoga Allah SWT selamatkan Menteri Besar Selangor yang baru serta anggota-anggota Exconya dunia sampai akhirat," kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Oleh itu beliau berkata, pemimpin, penyokong dan pendukung Pakatan Rakyat berhenti membuat sebarang ulasan yang berkaitan kerajaan Selangor. "Melalui cara ini semoga dapat meredakan segala kekusutan yang berlaku sebelum ini," katanya ketika ditemui di sini. Sebelum ini ada segelintir pemimpin menyifatkan PAS dibuli DAP dan PKR serta mereka melakukan provokasi bagi menyingkirkan PAS daripada Pakatan Rakyat secara halus. Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, dalam tempoh bertenang ini diharap semua pihak sama ada PAS atau PKR hendaklah berdiam diri daripada membuat sebarang ulasan khususnya berkaitan kerajaan Selangor. "Ada waktu untuk berbincang dan ada pula waktu untuk membuat keputusan. Buat masa ini beri ruang kepada Menteri Besar serta anggota-anggota Exco yang baru menjalankan tugas dengan baik," ujarnya. Beliau diminta mengulas pelantikan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baru 22 September lalu menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.

31

Page 32: 1 okt 2014

 Azmin juga melantik tiga Adun PAS sebagai anggota Exco iaitu berkurangan satu berbanding pada era Khalid. Jawatan Timbalan Speaker Dun Selangor juga diberi kepada PAS. - HARAKAHDAILY 1/10/2014

PRU 2015 - PAS AKAN BANGKIT SEMULA ATAU AKAN meruDOOM?

BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA – El-Haraki

Sebelum kita meneliti pertanyaan -  Apakah PAS akan bangkit semula atau akan merudum pada PRU 2015 nanti, perlu kita lihat dahulu: Apakah Umno/BN semakin kuat?

Saya sekadar membawakan nukilan A.Kadir Yassin untuk kalian sama-sama menilainya sendiri :

11. Dr Mahathir tidak menuntut rasa hormat. Beliau meminta mereka untuk mendengar rintihan rakyat, memperbaiki amalan mereka, kurang rasuah, bekerja

32

Page 33: 1 okt 2014

lebih keras dan membuat Umno kuat dan dihormati semula. Mereka harus bersama ahli-ahli dan bukan bergayut pada ekor baju menteri. Lihat lagi di sini

Kalau kita kata Umno/BN tidak semakin kuat maka sewajarnya PAS semakin kuat kerana PAS lah yang berdepan dengan Umno satu lawan satu.

Tetapi apakah benar PAS semakin kuat? Apakah PAS  akan bangkit semula atau akan merudum pada PRU 2015? Kita semua tidak pasti jawapannya, sekadar mampu buat spekulasi sahaja.

Kita banyak belajar melalui lakaran sejarah. Bahawa sejak PAS, PKR dan DAP bertahaluf siyasi melalui PR  banyak kemajuan telah dicapai.

Lantaran inilah Umno/BN begitu berhasrat mahu memecah belahkan tahaluf siyasi PR kerana disitulah letaknya kekuatan PR.

Hasrat Umno itu seolah-olah mendapat restu dan kerjasama dari  beberapa kalangan dalam PAS sendiri.Tidak hairanlah dengan adanya suara-suara nakal macam nyamuk halus yg seringkali mengiang-ngiang dicuping telinga menganggu ketenteraman kita.

Semasa muktamar yang baru lalu, tiada pula cadangan untuk keluar dari tahaluf siayasi. Gegak gempita berwayang Cina... Selepas muktamar masih ada yang meneruskan main Wayang Cina - memekak sana sini cakap kononnya kena buli!

Cakap kena buli? Biar aku cakap memang betul PAS kena buli. Bukan oleh rakan tahaluf siyasi tetapi oleh Umno/BN. Cer lihat pencapaian PAS berbanding rakan siyasi dalam PR sepanjang PRU yang lepas-lepas. PAS hanya jadi kuat bila Umno lemah .... Bila Umno kuat, Umno akan buli PAS ....Sebab itu TGNA ingatkan PAS supaya jangan dipatuk dua kali dilubang yg sama.

Kalau PAS turut melakar kejayaan demi kejayaan seperti mana rakan-rakan lain, PR dah lama berada di mercu Putra Jaya. 

PRU 1999 - PAS TERBAIK

Dalam PRU 1999 PAS menang besar dengan menyapu bersih semua 8 Parlimen dan 28 DUN  Terengganu  disamping mengekalkan Kelantan.

Kerusi Parlimen PR : 42

33

Page 34: 1 okt 2014

PAS - 28 kerusi 

DAP - 9 kerusi 

Keadilan 5 kerusi

~ PAS menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia. Antara punca utamanya adalah Pemecatan Anwar Ibrahim dari UMNO pada 1998.Bukan berkaitan dengan isu dasar pentadbiran dan kepimpinan. Isu mata lebam Anwar diheret ke penjara serta kezaliman ke atas Anwar telah meningkatkan sentimen anti-Mahathir yang amat kuat ketika itu lalu membuka lanskap polituk baru di Malaysia.

PRU 2004 - PAS & PKR   MEROSOT

Kerusi Parlimen PR : 20 + Bebas 1

PAS - 7 kerusi (-11)

DAP - 12 kerusi (+3)

Keadilan 1 kerusi (-4)Bebas - 1 kerusi

Peralihan kuasa Umno kepada Abdullah Ahmad Badawi Parti. Keadilan Nasional hampir kehilangan semua kerusinya di Parlimen.PAS kecundang di Trengganu 

PRU 2008 - Umno/BN MEROSOT

Walaupun Pakatan Rakyat tanpa diduga menang besar dengan memenangi 5 buah negeri iaitu Kelantan, Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang , namun PAS masih gagal merampas semula Trengganu dari Umno/BN.

Kerusi Parlimen PR : 82

PAS - 23 kerusi (+16)

DAP - 28 kerusi (+16)

Keadilan 31 kerusi (+30)  Kemenangan Umno/BN pada PRU 2004 menjadikan kepimpinan BN berada di Zon selesa yang teramat, sehinggakan setiap ucapan mereka penuh dengan kesombongan dan keangkuhan.  

Teguran demi teguran telah dibuat, namun pada satu ketikanya mereka yang

34

Page 35: 1 okt 2014

melakukan teguran dinilai sebagai Penghianat kepada parti oleh pembodek kepimpinan.

Rakyat telah bersuara melalui blog dan di internet. Kegagalan pentadbiran dan polisi menyebabkan rakyat semakin meluat dan marah kepada Abdullah.

PRU 2013 - PAS SEMAKIN MEROSOT

Pakatan Rakyat sekali lagi menang besar dalam pilihanraya iaitu menang 89 kerusi Parlimen dan menguasai Undi Majoriti Kerusi Parlimen sebanyak 52%. Bagaimanapun, PAS terus merosot pencapaiannya dari 23 kerusi kepada 21 Kerusi Parlimen. Kedah jatuh ke tangan Umno/BN.Trengganu terus kekal di tangan Umno/BN. 

Kerusi Parlimen PR : 89 (52%)

PAS - 21 kerusi (-2)

DAP - 38 kerusi (+10)

Keadilan 30 kerusi (-1)

PRU 13 PKR sepatutnya mampu memenangi 3 kerusi parlimen yang ditandinginya menerusi Ketereh, Machang dan Tanah Merah.Tetapi PAS telah menghadiahkan 3 kerusi parlimen itu kepada BN. Cerita Dun Kota Damansara dan Sungai Acheh pun semua orang kampung dah tahu dimana PAS dilihat menikam belakang rakan tahaluf siyasi sendiri.

Kerusi parlimen yang ditandingi PKR kalah, tetapi dun dalam parlimen berkenaan dimenangi Pas dengan majoriti yang selesa.

1) Parlimen Ketereh – BN menang 974 undiDun Kok Lanas – BN menang 169 undiDun Melor – PAS menang 2489 undiDun Kadok – Pas menang 3097 undi

Dua Dun Pas boleh menang dengan 5586 undi, bagaimana pula parlimen PKR boleh kalah dengan 974 undi ?

2) Parlimen Tanah Merah – BN menang 4227 undiDun Gual Ipoh – BN menang 1704 undiDun Bukit Panau - Pas menang 37409 Dun Kemahang – Pas menang 14369 

35

Page 36: 1 okt 2014

Pas boleh menang di dua Dun dengan 5176 undi, tetapi PKR kalah parlimen dengan 4227 undi.

3) Parlimen Machang – BN menang 805 undiDun Pulai Chondong – Pas menang 919 undiDun Temangan – Pas menang 1085 undiDun Kemuning – Pas menang 1034 undiPas sapu bersih tiga dun dalam parlimen Machang dan menang dengan undi 3038 undi, tetapi PKR boleh kalah parlimen dengan 805 undi.

Ini semua maknanya apa kalau bukan kerana rakan tahaluf siyasi sendiri tikam dari belakang? Ini macam pun nak terpekik terlolong cakap PAS kena buli?

PRU 2015 - PAS PERLU MUHASABAH DIRI

Teguran demi teguran telah dibuat, namun pada satu ketikanya mereka yang melakukan teguran dinilai sebagai Penghianat kepada parti oleh pembodek kepimpinan.

Terlalu angkuh pada masa ini setiap gerak kerja semuanya tidak melambangkan agenda parti yang sebenarnya.

Betapa banyak sikap kluk-klek kelaku pemimpin tertinggi? Betapa banyak keputusan dibuat tanpa melalui syura tetapi sendiri-sendiri? Betapa banyak sikap kemunafikan yang dizahirkan ? Telah banyak diperkatakan sebagai contoh yang nyata ialah dalam isu menggantikan MB Selangor.Keputusan berubah-ubah saperti siang berganti malam....

Berselindung disebalik blog dan Fbook  mengkritik pemimpin tertentu yang tidak sehaluan pendapat seperti El-Haraki yang jelas merupakan dari kalangan pimpinan dalaman. Tidak sebagaimana blog ini, Al-Husseyn, Tulang Besi  , Kelab Greenboc   (sekadar menamakan dua tiga nama sahaja..) memaparkan pendirian masing-masing tanpa takut dgn menyorok-nyorok. Saya cabar El-Haraki tonjolkan diri kelakianya atau terus mecurut dalam lubang taik!

Aksi PAS sekarang ini, tidak ubah sebagaimana aksi Umno/BN selepas menang besar pada 2004. PAS hari ini telah sedia ada senarai nama-nama pengkhianat parti yang akan disingkirkan.

Yang pertama menerima padahnya ialah Ketua Pengarang Harakah telah dipecat. 

Pemimpin PR kena kerap semuka

36

Page 37: 1 okt 2014

Mohd Akmal Kamaruddin

IPOH - Pemuda Pas Perak menyarankan supaya pemimpin dalam PR lebih kerap bersemuka bagi memastikan hubungan yang dibina antara gabungan ketiga-tiga parti itu kukuh.

Timbalannya, Mohd Akmal Kamaruddin berkata, berikutan itu, semua pihak perlu berlapang dada dalam menangani perbezaan pendapat demi masa depan PR.

"Pas tidak perlu keluar daripada PR, sebaliknya pemimpin perlu duduk semeja dan berbincang cara terbaik bagi menyelesaikan konflik yang melanda.

"Jika suasana tuduh menuduh berterusan, ini merugikan PR sebaliknya parti lawan yang akan mendapat untung besar dan pada masa itu ketiga-tiganya hanya mampu gigit jari," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan yang mendedahkan bahawa terdapat usaha untuk menyingkirkan Pas daripada PR.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohd Akmal turut menggesa mereka yang terbabit dalam konflik tersebut supaya menamatkannya dengan segera.

Katanya, daripada terus menuding jari dan mencari kesalahan antara satu sama lain, lebih baik mereka turun padang dan menyelesaikan masalah rakyat.

"Rakyat dahagakan khidmat kita, jadi lebih baik kita terus bekerja demi kepentingan dan kesejahteraan mereka (rakyat) di kawasan masing-masing," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, di Perak, hubungan Pas bersama rakan PR yang lain amat baik dan tidak mempunyai masalah memandangkan mereka sentiasa bertemu untuk mengekalkan hubungan antara satu sama lain.

"Di peringkat pemuda, kami mempunyai hubungan yang cukup erat dengan Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan Pemuda Sosialis DAP (Dapsy).

"Justeru, kami berharap konflik yang berlaku di negeri lain tidak akan menular di Perak," katanya.

37

Page 38: 1 okt 2014

Rukun Melayu 4 Perkara

Bila ahli parlimen Alor Star mencadangkan kepada YAB Azmin Ali, MB Selangor

supaya mengemaskan prosidur konsititutional dalam melantik MB, dia telah diserang

dengan hebat oleh beberapa individu dan golongan.  MP ini seorang peguam. Dia

beri cadangan pada prosidur. Dia tahu hak Raja ialah hak melantik bukan hak

memilih.

Memilih dan mencadang ialah hak parti yang mempunyai suara terbanyak dalam

dewan. Syarat nya ialah si fulan atau si fulanah mendapat keyakinan majoriti ahli

dewan. Bukan syarat nya kepetahan berhujjah dalam dewan, atau menangkis hujjah

lawan.

Tun Razak bukan seorang pembahas dalam parlimen, tapi dia seorang perancang

yang baik. Hussein Onn lagilah tak pandai bercakapnya tapi dia disokong majority

ahli dewan.Inilah kelayakan nya. Kalau orang bertaraf tok guru pun tak faham, tidak

boleh den menolong nya.

Bukan digri. Bukan tahap persekolahan. MB2 UMNO dahulu ada tok penghulu, ada

pemain band sahaja. Tapi mereka mendapat keyakinan majoriti ahli dewan. Melantik

yakni mengesahkan pemilhan dan cadangan yang dikemukakan oleh pihak yang

mewakili suara majority dengan acara dan upacara seperti nya ialah hak raja.

Demikian juga adalah hak raja menentukan orang yang dicadangkan ialah seorang

Melayu dan beragama Islam.

Agak nya, ini yang di suarakan oleh MP Alor Star itu yakni hak mencadang, memilih

dan mempersembahkan calun ialah hak rakyat- hak untuk melantik yakni

mengesahkan candangan tersebut dengan upacara sepertinya ialah hak raja.

38

Page 39: 1 okt 2014

Tapi MP tersebut , seorang peguam dan kebetulan seorang bangsa Cina, dituduh

sebagai mencabar instutusi raja2 Melayu dan bangsa Melayu. Maklum sajalah orang

Melayu akan mati jika raja Melayu mereka tidak ada.

Demikianlah perasaan kasih nya orang Melayu kepada raja mereka sehingga

bercakap mengenai prosidur perlembagaan mengenai perlantikan dan perlucutan

jawatan orang lain pun, sang setia Melayu akan mahu mengamuk.

Maka kamu, bangsa bukan Melayu, saya kasi amaran janganlah kamu

mempersendakan raja2 Melayu. Sebab sukalah saya istiharkan dalam negara ini,

bukan sedikit anak cucu Tun Biajid dan Tun Isap.

Kepada budak2 Melayu yang ingat mereka pandai- Ingatlah- Tun Biajid tidak

durhaka walaupun tahu isterinya digodam oleh Sultan Mahmud kerana Sultan

Mahmud itu, Tuanlah  kepada siBiajid. Dan ingatlah, kamu budak Melayu yang

biadap, bahawa ramai anak cucu Tun isap yang sanggup membunuh kerana

moyang kamu mendahului menjamah Tun Dewi. Tidakkah kamu faham bahawa Raja

mesti terlebih dahulu menjamah Tun Dewi?

Sungguh biadap kamu sibudak Melayu yang kalau hendak bercakap itu mesti lihat2

dahulu kerana ramai lagi yang pandai diluar sana yang memilih untuk membisu.

Mempertahankan institusi Raja Melayu ialah melindungi satu dari 4 rukun Melayu.

Tiidak mempertahankan ini, bererti jatuh aqidah Melayu. Rukun Melayu itu ada 4;

mempertahankan hak istimewa orang Melayu; mempertahankan agama Islam orang

Melayu; mempertahankan Raja Melayu dan mempertahankan bahasa dan budaya

Melayu. Jika anak Melayu tidak ada kepercayaan kepada 4 perkara ini, maka jatuh

aqidah Melayu.

Ingat kamu wahai Melayu biadap:-

1.   Rukun Islam- 5 perkara

39

Page 40: 1 okt 2014

2.   Rukun Iman- 6 perkara

3.   Rukun Melayu- 4 perkara.

Inilah fatwa yang dikeluarkan oleh imam yang menjaga polis dan keselamatan

negara. Kita semua tahu siapa menteri tersebut. Dan nama nya bukan Heinrich

Himmler, menteri polis yang mejaga SS dizaman Hitler. Dia bukan anak cucu bangsa

Jerman- dia anak cucu Pateh Gajah Mada.

Maka ramailah rupa nya dikalangan anak Melayu yang tidak patriotic kerana tidak

mahu terima keberadaan pemerintahan Raja yang mutlak. Saya sendiri pun tidak

mahukan pemerintahan Raja mutlak. Saya hanya sokong pemerintahah dan peranan

Raja berpelembagaan.

Kita sokong keberadaan Raja kita kerana itu sabahagian dari warisan budaya

Melayu. Kita sokong institusi Raja Melayu berpelembagaan yang ada sekarang dan

kami istihar akan mempertahankan nya sehingga ke tetesan darah terakhir.

Saya yakin, Raja2 Melayu pun akan menyesuaikan diri mereka mengikut zaman. Bila

mereka melakukan ini, maka tentulah mereka didorong oleh pencahayaan

kepentingan sendiri(enlightened self-interests).

Kita tidak ada masaalah mengekalkan raja berpelembagaan. Hanya kita mohon

ampun beribu ampun, sembah patik semua mohon diampun, kami tidak sanggup

menTunBiajidkan diri kami dan tidak sanggup pula mengTunIsapkan diri kami.

Ampun Tuanku.

Cempaka biru kembang di taman,Tersemat di baju gadis rupawan,Setia Melayu sepanjang zaman,Demi Tuanku Duli Yang Dipertuan.

Mengangkat buah di tepi pangkalan, Bawa berniaga di bulan puasa, Semangat Hang Tuah menjadi ikutan, Setia kepada raja dan negara.Betul hati kepada raja,

40

Page 41: 1 okt 2014

Tanda jadi sebarang kerja.

Tempana Nipis nama asalkuKeris pusaka Ratu DewanggaNiat derhaka kepada rajakuTaming menyerah keris pusaka

MP Alor Setar bertekad akan terus "Menegakkan Keluhuran Perlembagaan"

Semalam Pemuda UMNO Selangor di Alor Setar mengugut akan menggesa seluruh rakyat Selangor untuk meludah muka saya sekiranya saya tidak menarik balik kenyataan saya untuk mengkaji semula perlembagaan negeri Selangor – Inilah satu lagi contoh tindak laku UMNO yang samseng dan tidak bertamadun. Tak kira apa tindakan mereka saya akan terus menegakkan keluhuran perlembagaan. Di bawah adalah kenyataan saya hari ini.

Saya akan terus menegakkan keluhuran Perlembagaan - Kenyataan Akhbar oleh Gooi Hsiao Leung bertarikh 30/9/2014.

1. Saya merujuk kepada laporan akhbar bahawa laporan polis telah dibuat terhadap saya oleh Pemuda UMNO Kota Raja - berkenaan dengan kenyataan saya bertarikh 24/9/2014 yang memanggil kepimpinan Pakatan Rakyat untuk memulakan pembaharuan perlembagaan kepada Perlembagaan Negeri Selangor untuk mengelakkan satu lagi krisis perlembagaan dalam melantik Menteri Besar di masa depan.

2. Seperti yang dilaporkan dalam akhbar, Ketua Pemuda UMNO telah membuat dua dakwaan terhadap saya. Yang pertama adalah bahawa saya mempersoalkan keputusan Sultan dalam perlantikan MB baru, dan oleh itu, saya telah menghina Duli Yang Maha Mulia, dan kedua, saya telah bertindak hasut dalam memanggil pembaharuan perlembagaan untuk menghadkan kuasa Sultan.

3. Pertama sekali, saya ingin menjelaskan bahawa kenyataan saya bertarikh 24/9/2014, dikeluarkan khusus sebagai tindak balas kepada penjelasan Mohamad Munir Bani (iaitu Setiausaha Sulit Sultan Selangor) seperti yang dilaporkan dalam akhbar pada 23/9/2013 berkenaan dengan pelantikan Azmin Ali sebagai baru Menteri Besar Selangor.

4 Saya tidak pernah menghina Sultan dan tidak pernah mencabar keputusan Sultan melantik Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor – saya tidak juga pernah membuat panggilan awam untuk menolak dan tidak menerima pelantikan Sultan ini Azmin Ali sebagai Menteri Besar yang baru . Malah, mencabar pelantikan itu tidak

41

Page 42: 1 okt 2014

timbul sama sekali kerana parti saya telahpun menerima pelantikan Azmin sebagai Menteri Besar yang baru.

5. Pada dasarnya, apa yang saya telah sampaikan di dalam kenyataan saya sebelum ini adalah bahawa - saya percaya penjelasan Mohamad Munir tidak meredakan kekeliruan awam - terutamanya kerana dia telah gagal untuk menjelaskan - mengapa Wan Azizah Wan Ismail, yang menikmati sokongan majoriti Dewan Undangan Negeri Selangor tidak dilantik sebagai Menteri Besar.

6. Seperti yang saya sebelum ini telah merujuk kepada, pelantikan Azmin Ali telah menyebabkan kekeliruan orang ramai, bukan sahaja kerana orang yang mendapat sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri tidak dilantik, tetapi MB dilantik oleh Istana, sejauhmana yang saya tahu, namanya tidak pun namanya dikemukakan, dan dinamakan oleh mana-mana tiga parti Pakatan kepada Istana untuk dipilih sebagai MB.

7. Seperti orang lain di negara ini, saya hanya ingin memahami bagaimana Istana telah mencapai keputusannya - yang merupakan menjauhi daripada kehendak perlembagaan bahawa MB yang dilantik mestilah seorang yang menikmati keyakinan majoriti dan sokongan Dewan Undangan Negeri.

9 Adalah disebabkan penjauhuan daripada kehendak perlembagaan yang asas ini yang telah menyebabkan orang ramai mempersoalkan sama ada atau tidak Sultan mungkin salah atau tidak tepat dinasihati oleh penasihat-penasihatnya mengenai pelantikan menteri besar.

10. Dalam panggilan untuk kajian semula Perlembagaan negeri, dan untuk meminda jika perlu, kepada yang lebih baik dan lebih jelas menentukan peranan Sultan untuk mengelakkan krisis yang lain pada masa akan datang adalah hanya itu, satu panggilan untuk kajian semula sahaja, dan tidak lebih. Akhirnya terserah kepada kerajaan negeri untuk menentukan sama ada sebarang kajian semula adalah perlu atau tidak dan jika apa-apa kajian yang dijalankan, akhirnya negeri lah yang akan memutuskan apakah perubahan yang mereka mahu lihat dalam Perlembagaan mereka.

11 Tetapi saya tidak terkejut dengan langkah UMNO membuat laporan polis terhadap saya.

12. UMNO seperti Perkasa, akan mengambil setiap kesempatan dan peluang untuk memainkan isu perkauman. Sama seperti Perkasa, Ketua Pemuda mereka juga, baru sahaja tiga hari yang lalu, mengeluarkan kenyataan yang kata-kata sama kuat terhadap saya dengan mencipta cerita liar bahawa saya ingin memusnahkan hak Melayu dan memansuhkan kesultanan raja-raja dan juga ingin menjadikan negara kita satu negara republik.

13 Perkasa dan UMNO lah yang sentiasa membuat kenyataan berunsur hasutan dan mereka seolah-olah sentiasa terlepas tanpa tindakan serius yang pernah diambil terhadap mereka.

42

Page 43: 1 okt 2014

14 Malangnya, mereka (UMNO dan Perkasa) adalah orang-orang yang sentiasa bersedia untuk melakukan dan berkata apa-apa sahaja, termasuk putar belit, berpusing dan menghasilkan kenyataan-kenyatan berunsur hasutan, seperti dalam kes di sini, hanya untuk menggusarkan sehingga pelampau sentimen perkauman untuk memajukan propaganda palsu mereka sebagai pembela sebenar hak orang melayu – tetapi akhirnya adalah dengan tujuan bopeng satu komuniti terhadap yang lain.

15. Pemuda UMNO dan Perkasa jelas menyalak keatas pokok yang salah dengan secara palsu menuduh saya telah menghina Sultan dan hak-hak Melayu. Sebaliknya, saya menasihati mereka untuk pergi berjumpa Perdana Menteri terlama mereka dan penaung Perkasa, Tun Dr Mahahtir untuk pelajaran sejarah tentang peranan beliau dan UMNO dalam membuat pindaan perlembagaan mengenai kuasa raja-raja.

16 Saya boleh ingat dua kali - yang pertama ialah pindaan perlembagaan pada tahun 1983, apabila mereka telah menghapuskan kuasa Yang di-Pertuan Agong atau persetujuan Agong untuk membantah undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen – dimana pada masa ini penyokong-penyokong UMNO berkampen dengan memakai t-shirt “Daulat Rakyat”, dan yang kedua adalah pada tahun 1992 apabila mereka meminda Perlembagaan, dan kali ini - untuk melucutkan imuniti raja-raja daripada didakwa di Mahkamah.

17. Akhirnya, saya tidak sedikitpun peduli tentang pandangan fanatik UMNO dan Perkasa. Apa yang lebih penting ialah saya akan terus bersuara untuk rakyat dan melakukan yang terbaik untuk menegakkan perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi di alam negara kita - tiang ketiga Rukun Negara seperti yang saya ingin mengingatkan Ketua Pemuda UMNO Kota Raja seperti mana beliau telah cuba mengingatkan saya apabila mengutuk saya membuat panggilan untuk pembaharuan perlembagaan.

Gooi Hsiao LeungAlor Setar Ahli ParlimenAhli Majlis Pimpinan Pusat PKRSUMBER : KLIK SINI

Gerak saraf Umno berjaya,wakil rakyat sibuk isu buli. Perang saraf atau gerak saraf Umno sudah berjaya.Pimpinan sibuk isu MB Selanggor.Isu rakyat seperti GST, harga getah jatuh, nasib pesawah yang dinafikan penanaman padi 5 musim untuk dua tahun.Kini 4 musim dua tahun.Nasib nelayan,nasib orang asal dan masalah kos hidup yang tinggi dilupakan.

Wakil rakyat sibuk ,dengan isu dibuli.Wakil rakyat sibuk dengan,orang lain pun kalah.Wakil rakyat sibuk buat kenyataan dalam facebook.Wakil rakyat pun berebut masuk tv atau suratkhabar.Tapi bukan untuk bela nasib rakyat,hanya untuk menafikan peranan orang lain.

43

Page 44: 1 okt 2014

Wakil rakyat pula terikut rentak ,suka pula menggelar orang.Wakil rakyat kena tahu pengundi mereka,bukan satu bangsa sahaja.Umno sudah berjaya.

Kisah MENANTU PRESIDEN dengan kecerdikan ubahsuai kereta.

Sewaktu muktamar tempohari ramai orang post gambar kereta mewah ustaz... ada yang kata harga RM700k ada yang kata ustaz sudah kaya-raya dapat beli kereta mewah..pada saya itu hak Ustaz lantaklah nak pakai apa pun.. macamana saya tak pertikai hak tantawi nak pakai vellfire...

44

Page 45: 1 okt 2014

45

Page 46: 1 okt 2014

Namun Ketika muktamar pada saya pula Ustaz dipersoalkan bukan kerana kemampuan membeli kereta. Pakar ataupun mahir mengubahsuai. Tapi atas sebab jika orang2 dalam PAS sudah sebegini cerdik dan hebatnya, maka cari la strategi untuk menjana ekonomi PAS supaya dapat membantu untuk mengurus dana dan mengurus tadbir perjalanan PAS dan juga kutip derma.

Point dia ialah kutip derma. Ko pakai kereta mahal atau kereta yang dimodifikasi hasil kepakaran kau bukan isu. Pakai la apa2 sebab itu guna duit ko kot. Bukan mencuri. Tapi kena belajar terima situasi. Mungkin. Ada sesetengahnya cemburu lalu sebar fitnah. Tapi bukan semua nya cemburu tak tentu pasal. Ada yang persoalkan kemampuan pimpinan PAS sudah sampai ke tahap tak perlu la PAS minta derma lagi.

46

Page 47: 1 okt 2014

Sekadar Gambar Hiasan

Oleh kerana ustaz sendiri dah dedahkan bahawa bidang automotif ialah kepakaran ustaz dan minat, why not ustaz gunakan kepakaran ustaz untuk meningkatkan taraf ekonomi parti PAS. Bukan saja gaji2 guru PASTI akan terbela bahkan PAS tak perlu lagi meminta derma untuk membina komplek atau pusat pentadbiran PAS di merata kawasan. Jadi tak perlulah kena tunggu bertahun untuk siapkan...

Aku harap ustaz Zaharuddin faham la ye kenapa ia menjadi isu. Yang lain2 tu aku tak campur.

Adam Al-Pekani

Ostad Sampul VS Golongan Mustad'afin

Bhai/DeeDee semua...

Ostad Sampul dok menjalar kesana sini dengan kereta mewah... GOLF GTI, MINI COOPER, BIMMER... Ostad Sampul keluar masuk masjid dan surau serta pentas dengan sampul tebal... Ostad Sampul makan pon disponsor dan dijamu mewah.... Ostad Sampul ada yang dapat sponsor itu ini.. Ostad Sampul ada yang dapat sponsor rumah dan kereta.... Ostad Sampul ader berceramah sana sini hanya ditempat yang sampulnya tebal.... Ostad Sampul hidupnya hebat... bajunya ader klas.... kasutnya ader klas... celananya ader klas... malah ada dijemput sana sini menjadi DUTA yang sampulnya juga tebal......

Golongan Mustad'afin hidup melarat sana sini.... ditindas dan ditekan.... Golongan Mustad'afin hidupnya kais pagi belum tentu makan pagi dan kais malam belum tentu makan malam..... Golongan Mustad'afin belum tentu bergemercheng duit besi dalam poket... Golongan Mustad'afin banyak yang cuma ader debu dalam kocek.... Golongan Mustad'afin tiada siapa nak sponsor atau jamu makan minum melainkan hanya sebulan dalam bulan Ramadhan... itu pon kalu ader yang ingat dan perasan.... Golongan Mustad'afin tidurnya dijalanan bertilamkan rumput dan simen ....

47

Page 48: 1 okt 2014

berpangkinkan bangku simen atau kayu milik PBT... Golongan Mustad'afin hanya mampu mengimpikan rumah dan kereta.... hanya dalam mimpi.... Golongan Mustad'afin bajunya chompang champing hasil ehsan warga marhaen dan golongan pertengahan.... kasut nya sebelah kanan lain sebelah kiri lain... warna pon ader yang tak sama... celananya cuma ada-ada sajer..... namun masih ada harga diri tidak mahu meminta-minta... walaupun sekadar ESOS atau PINK FORM...

Anehnya....

Ostad Sampul seakan tidak nampak akan kelibat golongan Mustad'afin....  Jengah pun tidak.... bertanya khabar pun tidak..... Mencemar duli apertah lagi....  Walaupun mulut Ostad Sampul selalu berceloteh pasai cerita golongan mustad'afin.... tapi realitinya seakan tiada erti...

Jawablah kamu wahai Ostad Sampul diakhirat kelak.... depan Allah Azza Wajalla.... sediakanlah jawapan kamu... sediakanlah alasan kamu.... .... sebab yang rapat dan membantu golongan Mustad'afin aderlah warga Sosialis yang asyik dikafirkan oleh Ostad Sampul..... Sosialis lebih dekat dengan denyut nadi golongan Mustad'afin........ Ostad Sampul leka kumpul sampul tebal dan bini ramai.... Sunnah Nabi katanya.....

Walhal membantu dan cakna golongan Mustad'afin itulah sunnah Nabi yang paling "numero uno"

AllahuAkbar .... AllahuAkbar .... AllahuAkbar ...

Poket Rakyat Digodam Kerajaan UMNO@BN: 'Bohong jika hanya perlu bayar RM46 GST'

MP Sungai Siput, Dr D Jeyakumar mendakwa jurucakap kerajaaan bagi cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berbohong mengenai kadar yang bakal ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah.

48

Page 49: 1 okt 2014

Jeyakumar yang juga pemimpin NGO Komuniti anti-GST berkata pengiraan oleh kerajaan yang mendakwa golongan berpendapatan RM2,000 sebulan ke bawah hanya perlu membayar RM46.94 adalah tidak benar.

Katanya, kiraan oleh Setiausaha Bahagian Cukai Kementerian Kewangan, Siti Halimah Ismail itu tersasar kerana kadar GST sebanyak enam peratus itu akan menyebabkan golongan terbabit menanggung RM120 daripada perbelanjaan sebanyak RM2,000.

"Cuba kamu kira, kalau enam peratus dari pembelanjaan RM2,000 adalah RM120 tetapi dengan segala pembelanjaan dia kata (Siti Halimah Ismail) hanya RM46.94," katanya.

Beliau merujuk kenyataan Siti Halimah yang dilaporkan akhbar The Star, 16 September lalu.

“Apa yang dikatakan adalah bohong, jangan buat andaian yang tidak tidak masuk akal dan kami cabar beliau untuk berdebat secara terbuka,” katanya lagi.

Beliau juga menuntut agar Halimah menjelaskan kiraan tersebut dalam laman web rasmi GST.

“Tunjukkan kami modul kamu dan paparkan pada laman web GST dan pihak kami akan membawa pakar perkiraan,” katanya.

Tambahnya, kerajaan sepatutnya

49

Page 50: 1 okt 2014

memulangkan kutipan GST kepada golongan berpendidikan rendah dalam bentuk bayaran RM120 sebulan.

“Kami akan bersetuju sekiranya kerajaan kata keluarga yang berpendapatan RM2,000 ke bawah kita akan bagi pemindahan wang terus ke akaun bank setiap bulan dan setiap orang akan mendapat RM120 seorang setiap bulan.

"Kalau dia buat macam itu lebih progresif,” kata pemimpin Parti Sosialis Malaysia itu lagi ketika ditemui pemberita semasa beliau mengedarkan risalah kempen menolak GST di pintu masuk Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Kempen disertai 30 aktivis mahasiswa dan juga dari NGO JERIT dan kesatuan NUBE mensasarkan pengunjung yang hadir ke expo penerangan GST anjuran kerajaan di pusat konvensyen itu.

Harga Minyak RON 95 Naik 20sen Berkuatkuasa Malam Ini (2 Oktober 2014)

Padan muka.

Semalam dapat mesej ini.

Dari team page SAYA BENCI HARGA BARANG NAIK. Tapi hold dulu info tue untuk memastikan berita yang kami terima tue sahih ataupun tidak.

Nampak. Bila baca berita kat bawah neh ;

50

Page 51: 1 okt 2014

Alasan kenaikan.

Naik memang naik.

Tapi bukan 40 sen. Sebaliknya 20 sen each. Mungkin dorang bincang punya bincang punya bincang then cadang naikkan 20sen aje la. Cukupla. Nanti boleh la suruh rakyat Malaysia bersyukur. Nasib baik kami tak naikkan 40sen. Baru naikkan 20sen aje. Itupun tak reti2 nak bersyukur ka woi?

KAH KAH KAH

51

Page 52: 1 okt 2014

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

Lancau. Gelak apa kau neh. Berita sedih kot. Rasa macam nak mencarut banyak kali. Btw. Geng2 BN kata minyak mana ada naik harga. Subsidi aje dikurangkan. Minyak tak naik harga la woi. Relax semua. Relaxxxx..

Kbai.

Analisis..Mengapa Saudi Menjadi Sponsor dan Berkonspirasi Menghancurkan Negeri-negeri Sunni?

Dicatat oleh ustazcyber di 5:29:00 PG RIYADA (voa-islam.com) - Analisa ini ditulis oleh analis dalam laman media sosial, pasca jatuhnya Shan’a (ibukota Yaman) ke tangan Syi'ah Hauthi. Yaman menjadi jajahan Syi'ah, dan sebentar lagi Arab Suadi akan jatuh ke tangan Syi'ah.Tampaknya analis itu ingin mengingatkan tanggung-jawab Kerajaan Saudi Arabia (KSA) terhadap nasib negeri-negeri Sunni yang sekarang porak-poranda dihancurkan oleh koalisi 50 negara Barat dan Arab, termasuk Iran.Gerakan Islam dan Jatuhnya Sana'a ke Tangan Syi'ah HouthiPada mulanya Yaman Utara berpisah dengan Yaman Selatan. Yaman Selatan waktu itu berideologi Komunis. Kemudian pada Mei 1990 bergabung dengan Yaman Utara, membentuk Republik Yaman. Presidennya Ali Abdullah Saleh. Ma’had Syaikh Muqbil ada di Yaman Selatan yang kemudian memicu bangkitnya gerakan Syi'ah Hauthi.Ketika Pemerintah Yaman dekat dengan gerakan Islam, saling menghormati dan memperkuat, mereka bisa menaklukkan Yaman Selatan, menyatukannya ke dalam Republik Yaman. Namun setelah Pemerintah Ali Abdullah Saleh menjauhi gerakan Islam, memusuhinya, dan cenderung ingin berkuasa secara otoriter di Yaman, maka negeri itu kini berada di bawah kekuasaan Syi'ah.Sejak 21 September 2014, kelompok Syi'ah Hauthi menguasai Sana'a. Ketika ibukota Shan’a diduduki pasukan Hauthi, gerakan mereka juga berhasil menguasai Universitas Al Iman yang dipimpin oleh Syaikh Abdul Majid Az Zindani. Padahal universitas ini terkenal sebagai mercusuar ilmu gerakan Islam di Yaman. Hanya satu kata yang layak diucapkan: Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.Melindungi Negeri Ahlus SunnahCiri negeri Ahlus Sunnah (Sunni) ada tiga, yaitu, pertama, masyarakatnya mayoritas Muslim; kedua, mereka mengikuti salah satu dari empat madzhab Ahlus Sunnah; ketiga, mereka bukan Syi'ah. Negara seperti Indonesia, Malaysia, Libya, Turki, Qatar, Mesir, Yaman, Yordan, Palestina, Afghanistan, SAUDI, Suriah, Maroko, Tunisia, Pakistan, dan lainnya termasuk negeri Ahlus Sunnah.Kini banyak negeri-negeri Sunni dalam bahaya besar seperti Suriah, Irak, Yaman, Libya, Mesir, Afghan, Palestin, Chechnya, dan lainnya. Bahkan dulunya, negara seperti Iran, Irak, Libanon adalah mayoritas Sunni; tapi gerakan Syi'ah Imamiyah terus merangsek sehingga satu demi satu negeri Ahlus Sunnah mereka rebut. Yaman mereka rebut, Bahrain dalam ancaman, Mesir dalam ancaman (di balik gerakan politik Marsekal As Sissi).Sangat disayangkan, dalam keadaan seperti ini, posisi KSA sangat jauh dari

52

Page 53: 1 okt 2014

harapan. Satu demi  satu wilayah negeri Sunni jatuh di depan mata KSA. Mengapa mereka seolah mendiamkan kondisi ini? Padahal KSA memiliki uang, minyak, senjata, lobi sangat kuat. Tidak mungkin Suriah, Irak, Yaman, Libya, Palestin, Afghan hancur; bila KSA terlibat KUAT menjaga negeri-negeri Ahlus Sunnah ini. Wallahul Musta'an wa ilaihi Mustaka.Dari seluruh negeri Sunni yang ada, KSA paling kaya dana, minyak, dan belanja senjatanya sangat besar. Tapi untuk apa senjata-senjata itu? Hanya untuk ikut menyerang ISIS, atau perlu digunakan untuk menyerang Israel saat Ghaza dibombardir ribuan ton rudal Israel?Antara Dulu dan KiniDulu tahun 90-an ulama-ulama muda di KSA menolak keputusan negara itu untuk MEMINTA BANTUAN KAFIRIN dalam rangka memerangi Saddam. Tapi ulama-ulama muda ini dikecam luar biasa, diboikot, dicela, difitnah, dan sebagainya. Kemana-mana mereka dilabeli SURURIYUN.Dalil pihak pencela, "Tidak apa-apa meminta bantuan kufar untuk melawan kufar yang lain (Saddam)." KINI kondisi sangat berbeda. KSA malah bekerjasama dengan kufar untuk menyerang sesama Muslim. Sejahat-jahatnya Khawarij, mereka masih Muslim. Tidak diperbolehkan kita bersama kaum kafirin menyerang sesama Muslim (sekalipun Khawarij).SEHARUSNYA negara KSA ikut terlibat membantu Palestina atau menyerang ISRAEL ketika mereka membombardir Ghaza. Sangat ironis, saat Muslim diserang Yahudi, KSA memilih diam, atau malah menyalahkan Hamas dengan sekian kritik. Kini giliran kufar menyerang Muslim (ISIS), KSA ikut andil di dalamnya. Jadi sebenarnya negara ini mengikuti garis kepentingan apa?Kepentingan non Muslim atau kaum Ahlus Sunnah?Baca: “Saudi dan Emirat Gelar Serangan Udara Terbaru terhadap ISIS di Suriah”. Hidayatullah.com, 25 September 2014.Adalah suatu kepalsuan jika KSA dianggap berperan kecil di dunia Islam atau Timur Tengah. Itu  palsu. Kerajaan itu berperan sangat menentukan terhadap nasib negeri-negeri Ahlus Sunnah. Bukan dengan MILITER. Karena tentaranya memang tak pernah berperang; tapi berperan lewat dana, suplai minyak, lobi-lobi, dan tekanan politik.Ada sebagian fakta yang bias kita kaji bersama:[1]. Ketika tahun 90-91 negara-negara Arab takut buka pangkalan militer Amrik di negerinya;KSA berani membukanya di Dahran, dengan segala macam dalil ayat, hadits, qaul ulama. Inilah awal malapetaka yang membuka banyak kebusukan bagi posisi KSA.[2]. Ketika Ghaza berulang-ulang diserang Yahudi tahun 2008, 2012, 2014, KSA tidak keluarkan kecaman ke Zionis Yahudi. Malah menyalahkan Hamas sebagai biang kerok serangan. Katanya, jihad Palestina tidak syar'i karena pelakunya memakai jins, merokok, muslimahnya berjilbab pendek, ada yang pangkas jenggot, dan lain-lain.[3]. Ketika merebak Arab Springs, negara-negara Sunni seperti Libya, Tunisia, Yaman, Mesir, Suriah, Bahrain terbakar api revolusi. Tapi KENAPA di Kerajaan itu aman-aman saja. Tanya kenapa? Pasti ada perlindungan. Siapa yang melindunginya? Invisible hands.[4]. Tahun 2001 Afghan diserang Sekutu, tahun 2003 Irak diserang Sekutu. Irak adalah skutu Kerajaan itu dalam Perang Iran-Irak. Afghan adalah negara yang saat era Soviet dibela mati-matian oleh Kerajaan itu dan ulama-ulamanya. Kini nasib Afghan dan Irak tidak menentu. Tak ada pembelaan dari KSA terhadap Ahlus

53

Page 54: 1 okt 2014

Sunnah di sana. Yang dibela malah pihak penyerangnya.[5]. Ikhwanul Muslimin (IM) memenangkan pemilu demokrasi di Mesir, lalu kemenangannya dirampas As Sissi. Ribuan orang meninggal, ribuan lainnya ditahan, organisasi dilarang, harta kekayaan dirampas, yayasan-yayasan diawasi, khatib Jumat diawasi, pengajian masjid dilarang, dan lain-lain. KSA bukan simpati ke Muslim, IM malah dikecam: "Itulah akibatnya kalau melawan ulil amri!" Waktu kekuasaan Mursi dirampas beda lagi dalilnya. Katanya, "IM tidak demokratis, mau menang sendiri!" Jadi sbenarnya, ini agama apa? Agama Syariat atau tipu-tipu politik?[6]. Saat api revolusi mulai berhembus di Suriah, imam-imam masjid dan ulama-ulama di KSA digerakkan untuk fatwakan JIHAD LAWAN ASSAD. Tapi setelah Mujahidin masuk, tanda-tanda Mujahidin mulai unggul; sikap Kerajaan itu berubah. Warga KSA dilarang bantu Mujahidin Suriah, yang pulang akan ditangkap, yang terlanjur berangkat dicabut status kewarganegaraan. Ulamanya berdalil, "Tidak boleh dukung Jihad di bawah panji nasionalisme." Kemarin waktu merebak fatwa-fatwa Jihad ke Suriah, kok lupa isu nasionalisme? Aneh. Urusan agama, darah, iman-kufur, kehidupan, KOK JADI MAINAN?[7]. Kini negeri Yaman, pusat Habaib dan Salafi, jatuh ke tangan Syi'ah Hautsi. Sebelum jatuh, pemerintah Yaman sudah teriak-teriak minta tolong KSA. Lalu dijawab, "Kami mau bantu, asal Anda putus hubungan dengan Al-Qaidah." Akhirnya kini Yaman benar-benar jatuh ke Hautsi.Katanya, ada semacam main mata antara pihak Syi'ah Hautsi, pemerintah Yaman, dan KSA. Bila benar apa yang dikatakan itu, betapa sangat busuknya akhlak. Lagi-lagi urusan agama, kesesatan, dalil-dalil, darah, harta, kehidupan Ummat JADI MAIN-MAIN.Kehidupan kaum Muslimin, kesucian agama, nasib negeri-negeri Sunni, syiar Tauhid dan Syariat; semua itu dibuang jauh, hanya demi MENJAGA KEKUASAAN BANGSAWAN IBNU SAUD. Para bangsawan jadi "tujuan tauhid" tertinggi.Mengenang Sosok Raja FahdSosok Raja Fahd tidak sesaleh kakaknya, Raja Faisal rahimahullah. Tidak sealim ulama-ulama. Tapi kepemimpinannya cukup simpatik dan dipuji kaum Muslimin. Sejak tahun 80-an beliau sakit-sakitan. Kekuasaan resmi dipegang adiknya (raja sekarang). Katanya, selama sakit, di samping tempat tidurnya selalu ada Al Qur'an yang siap dibaca kapan saja.Raja Fahd berjasa besar membangun Dua Masjid Suci dengan dana luar biasa besar. Beliau bangun Percetakan Mushaf dan dibagi-bagi gratis. Beliau bangun banyak universitas-universitas Islam; dan membuat kebijakan beasiswa. Waktu itu KSA, Kuwait, Emirat, dan lain-lain terkenal sebagai "gudang infak, sedekah, hibah" bagi kaum Muslimin sedunia.KSA menjadi motor negara-negara Muslim lewat lembaga OKI, Rabithah Alam Islami, WAMY, dan lain-lain. Negara itu dipandang sebagai "saudara tua" yang mengayomi Ummat, negeri-negeri Muslim. Tidak memusuhi ulama, tidak memusuhi gerakan-gerakan Islam. Tokoh-tokoh dakwah mendapat suaka dan perlindungan.Dia tak pernah membantu Zionis Yahudi. Tidak tunduk pada tekanan Amerika, meskipun tidak juga melawan (seperti Raja Faisal). Sikapnya ke Israel jelas, yaitu kontra dan membela penuh perjuangan Palestina. Di masa itu KSA juga aktif mendukung para pejuang di negeri-negeri Muslim tertindas; tetapi tidak terang-terangan. Salah satu dukungan ialah mendukung Muslim Sunni di Irak dalam perang Irak-Iran tahun 80-an.Saat Raja Fahd wafat, ribuan Ummat menyalatkan dan mengantar ke pusaranya.

54

Page 55: 1 okt 2014

Dunia Islam kala itu berduka. Makam Raja hanya gundukan tanah berpasir dan nisan batu. Sikap sang raja, meskipun tidak setegas Raja Faisal, masih tampak nilai-nilai Islaminya.Ada Apa Wahai Sang Raja?Setelah Dr. Muhammad Mursi terpilih sebagai Presiden Mesir; negara luar yang pertama kali beliau kunjungi adalah KSA. Apa arti kunjungan itu?Dr. Muhammad Mursi ingin berkata kepada Raja KSA, kira-kira begini: "Tenang wahai Raja. Anda aman. Anda saudara tua kami. Anda aman, wahai Baginda. Kami bawa pesan pemimpin-pemimpin IM di Mesir." Tapi tidak tahu, siapa PEMBISIK Sang Raja.Tiba-tiba dia berubah 180 derajat. Seolah dia berkata: "IM penipu, pendusta. Mereka lawan kami. Mereka khawarij, teroris, anjing-anjing neraka." Hubungan baik dengan IM sejak tahun 60-an seketika hancur-lebur. IM dibantai, dihina, dilumpuhkan, atas dukungan penuh Sang Raja.Saat manusia sedunia mgecam kekejaman As Sissi, Sang Raja malah berkata: "Kalau Amerika mencabut bantuan ke As Sissi, kami yang akan bantu As Sissi." Dunia jadi bingung. Siapa yang jadi korban, siapa yang didukung?Kezhaliman kepada IM inilah yang menurut kami telah memporak-porandakan posisi Kerajaan itu. Mengapa? Karena, akibat kezhaliman itu baik PELAKU & SPONSOR mendapat doa-doa kehancuran dari Muslimi dan ulama sedunia (yang anti kezhaliman tersebut). Pasti di antara doa-doa ini ada yang dikabulkan Allah Al Majid.Kini kaum Muslimin sedunia tahu, apa dan bagaimana kebijakan politik pemimpin Kerajaan ini. Posisi dia goyah di hati-hati Ummat. Andaikan IM dituduh anti kerajaan (monarkhi) dan pro demokrasi; toh faktanya IM sangat baik dan hormat kepada Kerajaan Qatar. IM di Kuwait, Yordan, Maroko juga tidak melawan penguasa monarkhi. Blunder demi blunder terus bermunculan. Niat baik saudara Muslim (IM), dibalas adzab.PenutupDengan menyandang gelar Khadimul Haramain Syarifain, pelayan Dua Tanah Suci yang mulia, sebenarnya Raja KSA juga bertanggung-jawab atas keselamatan negeri-negeri Ahlus Sunnah di sekitarnya atau di dunia. Dulu Raja Faisal melancarkan boikot kepada Amerika karena negara itu terus melindungi kezhaliman Israel.Beliau bersedia kembali ke zaman tradisional dengan mengajak rakyatnya makan korma dan minum susu, daripada menjual-belikan minyak (kepada Amerika), tetapi berisiko membiarkan kezhaliman terjadi di Palestina. Kalau pemimpin yang sekarang, dia tak peduli dengan keselamatan negeri-negeri Ahlus Sunnah, asalkan kekuasaan Bangsawan Ibnu Saud terus terpelihara dan berkesinambungan sampai hari kiamat.Ambisi duniawi telah merusak sifat keagamaan. Payahnya, sering keadaan itu didalili dengan sejumlah besar ayat, riwayat, perkataan ulama. Yang penting politik dulu, dalil bisa mengikuti setelahnya. Bila kita tak bisa mengandalkan suatu negeri; maka kita bergantung kepada diri kita sendiri dan pertolongan Allah. Wallahu'alam. (Salim Thahari)- See more at: http://www.voa-islam.com/read/intelligent/2014/09/29/33105/mengapa-saudi-menjadi-sponsor-dan-berkonspirasi-menghancurkan-negerinegeri-sunni/#sthash.PVwNiUOQ.dpuf

55

Page 56: 1 okt 2014

RIYADA - Analisa ini ditulis oleh analis dalam laman media sosial, pasca jatuhnya Shan’a (ibukota Yaman) ke tangan Syi'ah Hauthi. Yaman menjadi jajahan Syi'ah, dan sebentar lagi Arab Suadi akan jatuh ke tangan Syi'ah.

Tampaknya analis itu ingin mengingatkan tanggung-jawab Kerajaan Saudi Arabia (KSA) terhadap nasib negeri-negeri Sunni yang sekarang porak-poranda dihancurkan oleh koalisi 50 negara Barat dan Arab, termasuk Iran.

Gerakan Islam dan Jatuhnya Sana'a ke Tangan Syi'ah Houthi

Pada mulanya Yaman Utara berpisah dengan Yaman Selatan. Yaman Selatan waktu itu berideologi Komunis. Kemudian pada Mei 1990 bergabung dengan Yaman Utara, membentuk Republik Yaman. Presidennya Ali Abdullah Saleh. Ma’had Syaikh Muqbil ada di Yaman Selatan yang kemudian memicu bangkitnya gerakan Syi'ah Hauthi.

Ketika Pemerintah Yaman dekat dengan gerakan Islam, saling menghormati dan memperkuat, mereka bisa menaklukkan Yaman Selatan, menyatukannya ke dalam Republik Yaman. Namun setelah Pemerintah Ali Abdullah Saleh menjauhi gerakan Islam, memusuhinya, dan cenderung ingin berkuasa secara otoriter di Yaman, maka negeri itu kini berada di bawah kekuasaan Syi'ah.

Sejak 21 September 2014, kelompok Syi'ah Hauthi menguasai Sana'a. Ketika ibukota Shan’a diduduki pasukan Hauthi, gerakan mereka juga berhasil menguasai Universitas Al Iman yang dipimpin oleh Syaikh Abdul Majid Az Zindani. Padahal universitas ini terkenal sebagai mercusuar ilmu gerakan Islam di Yaman. Hanya satu kata yang layak diucapkan: Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.

Melindungi Negeri Ahlus Sunnah... lagi

 Ciri negeri Ahlus Sunnah (Sunni) ada tiga, yaitu, pertama, masyarakatnya mayoritas Muslim; kedua, mereka mengikuti salah satu dari empat madzhab Ahlus Sunnah; ketiga, mereka bukan Syi'ah. Negara seperti Indonesia, Malaysia, Libya, Turki, Qatar, Mesir, Yaman, Yordan, Palestina, Afghanistan, SAUDI, Suriah, Maroko, Tunisia, Pakistan, dan lainnya termasuk negeri Ahlus Sunnah.

Kini banyak negeri-negeri Sunni dalam bahaya besar seperti Suriah, Irak, Yaman, Libya, Mesir, Afghan, Palestin, Chechnya, dan lainnya. Bahkan dulunya, negara

56

Page 57: 1 okt 2014

seperti Iran, Irak, Libanon adalah mayoritas Sunni; tapi gerakan Syi'ah Imamiyah terus merangsek sehingga satu demi satu negeri Ahlus Sunnah mereka rebut. Yaman mereka rebut, Bahrain dalam ancaman, Mesir dalam ancaman (di balik gerakan politik Marsekal As Sissi).

Sangat disayangkan, dalam keadaan seperti ini, posisi KSA sangat jauh dari harapan. Satu demi  satu wilayah negeri Sunni jatuh di depan mata KSA. Mengapa mereka seolah mendiamkan kondisi ini? Padahal KSA memiliki uang, minyak, senjata, lobi sangat kuat. Tidak mungkin Suriah, Irak, Yaman, Libya, Palestin, Afghan hancur; bila KSA terlibat KUAT menjaga negeri-negeri Ahlus Sunnah ini. Wallahul Musta'an wa ilaihi Mustaka.

Dari seluruh negeri Sunni yang ada, KSA paling kaya dana, minyak, dan belanja senjatanya sangat besar. Tapi untuk apa senjata-senjata itu? Hanya untuk ikut menyerang ISIS, atau perlu digunakan untuk menyerang Israel saat Ghaza dibombardir ribuan ton rudal Israel?

Antara Dulu dan Kini

Dulu tahun 90-an ulama-ulama muda di KSA menolak keputusan negara itu untuk MEMINTA BANTUAN KAFIRIN dalam rangka memerangi Saddam. Tapi ulama-ulama muda ini dikecam luar biasa, diboikot, dicela, difitnah, dan sebagainya. Kemana-mana mereka dilabeli SURURIYUN.

Dalil pihak pencela, "Tidak apa-apa meminta bantuan kufar untuk melawan kufar yang lain (Saddam)." KINI kondisi sangat berbeda. KSA malah bekerjasama dengan kufar untuk menyerang sesama Muslim. Sejahat-jahatnya Khawarij, mereka masih Muslim. Tidak diperbolehkan kita bersama kaum kafirin menyerang sesama Muslim (sekalipun Khawarij).

SEHARUSNYA negara KSA ikut terlibat membantu Palestina atau menyerang ISRAEL ketika mereka membombardir Ghaza. Sangat ironis, saat Muslim diserang Yahudi, KSA memilih diam, atau malah menyalahkan Hamas dengan sekian kritik. Kini giliran kufar menyerang Muslim (ISIS), KSA ikut andil di dalamnya. Jadi sebenarnya negara ini mengikuti garis kepentingan apa?

Kepentingan non Muslim atau kaum Ahlus Sunnah?

Baca: “Saudi dan Emirat Gelar Serangan Udara Terbaru terhadap ISIS di Suriah”. Hidayatullah.com, 25 September 2014.

Adalah suatu kepalsuan jika KSA dianggap berperan kecil di dunia Islam atau Timur Tengah. Itu  palsu. Kerajaan itu berperan sangat menentukan terhadap nasib negeri-negeri Ahlus Sunnah. Bukan dengan MILITER. Karena tentaranya memang tak pernah berperang; tapi berperan lewat dana, suplai minyak, lobi-lobi, dan tekanan politik.

Ada sebagian fakta yang bias kita kaji bersama:

[1]. Ketika tahun 90-91 negara-negara Arab takut buka pangkalan militer Amrik di

57

Page 58: 1 okt 2014

negerinya;

KSA berani membukanya di Dahran, dengan segala macam dalil ayat, hadits, qaul ulama. Inilah awal malapetaka yang membuka banyak kebusukan bagi posisi KSA.

[2]. Ketika Ghaza berulang-ulang diserang Yahudi tahun 2008, 2012, 2014, KSA tidak keluarkan kecaman ke Zionis Yahudi. Malah menyalahkan Hamas sebagai biang kerok serangan. Katanya, jihad Palestina tidak syar'i karena pelakunya memakai jins, merokok, muslimahnya berjilbab pendek, ada yang pangkas jenggot, dan lain-lain.

[3]. Ketika merebak Arab Springs, negara-negara Sunni seperti Libya, Tunisia, Yaman, Mesir, Suriah, Bahrain terbakar api revolusi. Tapi KENAPA di Kerajaan itu aman-aman saja. Tanya kenapa? Pasti ada perlindungan. Siapa yang melindunginya? Invisible hands.

[4]. Tahun 2001 Afghan diserang Sekutu, tahun 2003 Irak diserang Sekutu. Irak adalah skutu Kerajaan itu dalam Perang Iran-Irak. Afghan adalah negara yang saat era Soviet dibela mati-matian oleh Kerajaan itu dan ulama-ulamanya. Kini nasib Afghan dan Irak tidak menentu. Tak ada pembelaan dari KSA terhadap Ahlus Sunnah di sana. Yang dibela malah pihak penyerangnya.

[5]. Ikhwanul Muslimin (IM) memenangkan pemilu demokrasi di Mesir, lalu kemenangannya dirampas As Sissi. Ribuan orang meninggal, ribuan lainnya ditahan, organisasi dilarang, harta kekayaan dirampas, yayasan-yayasan diawasi, khatib Jumat diawasi, pengajian masjid dilarang, dan lain-lain. KSA bukan simpati ke Muslim, IM malah dikecam: "Itulah akibatnya kalau melawan ulil amri!" Waktu kekuasaan Mursi dirampas beda lagi dalilnya. Katanya, "IM tidak demokratis, mau menang sendiri!" Jadi sbenarnya, ini agama apa? Agama Syariat atau tipu-tipu politik?

[6]. Saat api revolusi mulai berhembus di Suriah, imam-imam masjid dan ulama-ulama di KSA digerakkan untuk fatwakan JIHAD LAWAN ASSAD. Tapi setelah Mujahidin masuk, tanda-tanda Mujahidin mulai unggul; sikap Kerajaan itu berubah. Warga KSA dilarang bantu Mujahidin Suriah, yang pulang akan ditangkap, yang terlanjur berangkat dicabut status kewarganegaraan. Ulamanya berdalil, "Tidak boleh dukung Jihad di bawah panji nasionalisme." Kemarin waktu merebak fatwa-fatwa Jihad ke Suriah, kok lupa isu nasionalisme? Aneh. Urusan agama, darah, iman-kufur, kehidupan, KOK JADI MAINAN?

[7]. Kini negeri Yaman, pusat Habaib dan Salafi, jatuh ke tangan Syi'ah Hautsi. Sebelum jatuh, pemerintah Yaman sudah teriak-teriak minta tolong KSA. Lalu dijawab, "Kami mau bantu, asal Anda putus hubungan dengan Al-Qaidah." Akhirnya kini Yaman benar-benar jatuh ke Hautsi.

Katanya, ada semacam main mata antara pihak Syi'ah Hautsi, pemerintah Yaman, dan KSA. Bila benar apa yang dikatakan itu, betapa sangat busuknya akhlak. Lagi-lagi urusan agama, kesesatan, dalil-dalil, darah, harta, kehidupan Ummat JADI MAIN-MAIN.

58

Page 59: 1 okt 2014

Kehidupan kaum Muslimin, kesucian agama, nasib negeri-negeri Sunni, syiar Tauhid dan Syariat; semua itu dibuang jauh, hanya demi MENJAGA KEKUASAAN BANGSAWAN IBNU SAUD. Para bangsawan jadi "tujuan tauhid" tertinggi.

Mengenang Sosok Raja Fahd

Sosok Raja Fahd tidak sesaleh kakaknya, Raja Faisal rahimahullah. Tidak sealim ulama-ulama. Tapi kepemimpinannya cukup simpatik dan dipuji kaum Muslimin. Sejak tahun 80-an beliau sakit-sakitan. Kekuasaan resmi dipegang adiknya (raja sekarang). Katanya, selama sakit, di samping tempat tidurnya selalu ada Al Qur'an yang siap dibaca kapan saja.

Raja Fahd berjasa besar membangun Dua Masjid Suci dengan dana luar biasa besar. Beliau bangun Percetakan Mushaf dan dibagi-bagi gratis. Beliau bangun banyak universitas-universitas Islam; dan membuat kebijakan beasiswa. Waktu itu KSA, Kuwait, Emirat, dan lain-lain terkenal sebagai "gudang infak, sedekah, hibah" bagi kaum Muslimin sedunia.

KSA menjadi motor negara-negara Muslim lewat lembaga OKI, Rabithah Alam Islami, WAMY, dan lain-lain. Negara itu dipandang sebagai "saudara tua" yang mengayomi Ummat, negeri-negeri Muslim. Tidak memusuhi ulama, tidak memusuhi gerakan-gerakan Islam. Tokoh-tokoh dakwah mendapat suaka dan perlindungan.

Dia tak pernah membantu Zionis Yahudi. Tidak tunduk pada tekanan Amerika, meskipun tidak juga melawan (seperti Raja Faisal). Sikapnya ke Israel jelas, yaitu kontra dan membela penuh perjuangan Palestina. Di masa itu KSA juga aktif mendukung para pejuang di negeri-negeri Muslim tertindas; tetapi tidak terang-terangan. Salah satu dukungan ialah mendukung Muslim Sunni di Irak dalam perang Irak-Iran tahun 80-an.

Saat Raja Fahd wafat, ribuan Ummat menyalatkan dan mengantar ke pusaranya. Dunia Islam kala itu berduka. Makam Raja hanya gundukan tanah berpasir dan nisan batu. Sikap sang raja, meskipun tidak setegas Raja Faisal, masih tampak nilai-nilai Islaminya.

Ada Apa Wahai Sang Raja?

Setelah Dr. Muhammad Mursi terpilih sebagai Presiden Mesir; negara luar yang pertama kali beliau kunjungi adalah KSA. Apa arti kunjungan itu?

Dr. Muhammad Mursi ingin berkata kepada Raja KSA, kira-kira begini: "Tenang wahai Raja. Anda aman. Anda saudara tua kami. Anda aman, wahai Baginda. Kami bawa pesan pemimpin-pemimpin IM di Mesir." Tapi tidak tahu, siapa PEMBISIK Sang Raja.

Tiba-tiba dia berubah 180 derajat. Seolah dia berkata: "IM penipu, pendusta. Mereka lawan kami. Mereka khawarij, teroris, anjing-anjing neraka." Hubungan baik dengan IM sejak tahun 60-an seketika hancur-lebur. IM dibantai, dihina, dilumpuhkan, atas dukungan penuh Sang Raja.

59

Page 60: 1 okt 2014

Saat manusia sedunia mgecam kekejaman As Sissi, Sang Raja malah berkata: "Kalau Amerika mencabut bantuan ke As Sissi, kami yang akan bantu As Sissi." Dunia jadi bingung. Siapa yang jadi korban, siapa yang didukung?

Kezhaliman kepada IM inilah yang menurut kami telah memporak-porandakan posisi Kerajaan itu. Mengapa? Karena, akibat kezhaliman itu baik PELAKU & SPONSOR mendapat doa-doa kehancuran dari Muslimi dan ulama sedunia (yang anti kezhaliman tersebut). Pasti di antara doa-doa ini ada yang dikabulkan Allah Al Majid.

Kini kaum Muslimin sedunia tahu, apa dan bagaimana kebijakan politik pemimpin Kerajaan ini. Posisi dia goyah di hati-hati Ummat. Andaikan IM dituduh anti kerajaan (monarkhi) dan pro demokrasi; toh faktanya IM sangat baik dan hormat kepada Kerajaan Qatar. IM di Kuwait, Yordan, Maroko juga tidak melawan penguasa monarkhi. Blunder demi blunder terus bermunculan. Niat baik saudara Muslim (IM), dibalas adzab.

Penutup

Dengan menyandang gelar Khadimul Haramain Syarifain, pelayan Dua Tanah Suci yang mulia, sebenarnya Raja KSA juga bertanggung-jawab atas keselamatan negeri-negeri Ahlus Sunnah di sekitarnya atau di dunia. Dulu Raja Faisal melancarkan boikot kepada Amerika karena negara itu terus melindungi kezhaliman Israel.

Beliau bersedia kembali ke zaman tradisional dengan mengajak rakyatnya makan korma dan minum susu, daripada menjual-belikan minyak (kepada Amerika), tetapi berisiko membiarkan kezhaliman terjadi di Palestina. Kalau pemimpin yang sekarang, dia tak peduli dengan keselamatan negeri-negeri Ahlus Sunnah, asalkan kekuasaan Bangsawan Ibnu Saud terus terpelihara dan berkesinambungan sampai hari kiamat.

Ambisi duniawi telah merusak sifat keagamaan. Payahnya, sering keadaan itu didalili dengan sejumlah besar ayat, riwayat, perkataan ulama. Yang penting politik dulu, dalil bisa mengikuti setelahnya. Bila kita tak bisa mengandalkan suatu negeri; maka kita bergantung kepada diri kita sendiri dan pertolongan Allah. Wallahu'alam. (Salim Thahari) (voa-islam.com)

 

Lim Guan Eng Kantoi - Mazlan Aliman Dedahkan Sikap DAP Terhadap KG Melayu.

Isu perumahan sentiasa menjadi subjek utama di mana2 negeri termasukla di Penang. Apa yang didedahkan oleh Mazlan Aliman berkait rapat dengan insiden yang babitkan Iszuree. Rujuk sini.

- Iszuree bersalah sebab kaki tidur.

- PAS Penang bersalah sebab bela Iszuree daripada perdebatkan point yang diutarakan oleh Iszuree.

60

Page 61: 1 okt 2014

- Iszuree bersalah sebab tak pertahankan point dia dengan hujah itu sebab Pas Penang bersalah bila dia p bekap batang tubuh Iszuree.

- Point Iszuree betul berdasarkan kepada pembacaan aku mengenai perumahan di Penang.

- DAP Penang bersalah sebab tak raikan kritikan.

- DAP Penang bersalah sebab time Iszuree kantoi tidur takmo ambil tindakan, time dia mengkritik baru laju2 nak ambil tindakan.

INI PANDANGAN AKU TENTANG KES TERSEBUT. Aku dah pecahkan elok2. Tolong fahamkan. Dan jangan mislead.

Rakyat kita susah nak beli rumah. Ini fakta.

Rakyat tertindas semakin ramai tak mampu beli rumah. Ini pun fakta.

PR dan BN mesra kapitalis. Mesra pemaju. Ini pun fakta.

Dan baca apa yang didedahkan oleh Mazlan Aliman.

Pengerusi Biro Tanah PAS Mazlan Aliman mengeluh kerana mendakwa sukar bagi pemimpin parti itu untuk bertemu dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng berhubung kes-kes pengusiran penduduk kampung Melayu. Katanya, itulahyang membawa kepada ucapan perwakilan PAS Pulau Pinang Iszuree Ibrahim di muktamar PAS di Batu Pahat pada 19 September. 

Sebagai menyokong dakwaannya itu, Mazlan (kiri dalam gambar) memetik kes Kg Mutiara di Teluk Bahang di mana pemimpin PAS cuba berjumpa Lim untuk membincangkan kes pengusiran penduduk kampung itu sejak 23 Julai tahun lepas. Mazlan berkata pihaknya telah menghantar surat lebih setahun lalu tetapi sehingga hari ini masih gagal untuk bertemu dengan Lim berhubung kes tersebut.

61

Page 62: 1 okt 2014

Mazlan menunjukkan surat tersebut kepada wartawan dalam satu sidang media di Pulau Pinang. Pihaknya telah mencuba sedaya upaya untuk bertemu dengan Lim tetapi gagal, katanya, sambil menambah bahawa ianya sama seperti semasa pentadbiran bekas Ketua Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon - KM semasa pentadbiran BN. Oleh itu, katanya, adalah tidak benar bahawa PAS tidak menggunakan saluran yang betul atau tidak membangkitkan itu itu secara dalaman terlebih dahulu, sebelum menimbulkannya secara terbuka seperti yang didakwa oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Sehingga hari ini, katanya, mereka masih tidak dapat bertemu dengan Lim.

Oleh itu, perkara tersebut telah dibawa ke muktamar, katanya, sambil menegaskan bahawa DAP dan PKR juga mempunyai kongres tahunan masing-masing di mana mereka membangkingkan masalah rakyat.

Jadi mengapa PAS tidak boleh PAS berbuat demikian, tanya Mazlan. Mazlan, bagaimanapun, mengakui bahawa pemimpin parti telah bertemu dengan Timbalan Ketua Menteri (TKM) I Rashid Hasnon, bekas TKM Datuk Mansor Othman dan seorang ahli Exco negeri Abdul Malik Kassim untuk membincangkan isu 'Tanah wakaf. 

Beliau mengingatkan kerajaan negeri supaya tidak mengambil ringan isu pengusiran itu kerana penduduk kampung Melayu tidak mempunyai perumahan alternatif apabila mereka dikeluarkan dari tanah mereka. Tetapi, kata Mazlan, bukan tanah persendirian sahaja yang berhadapan dengan masalah pengusiran. Beliau memetik kes Kg Selut di Sg Pinang di mana penduduk menghadapi pengusiran dari tanah kerajaan negeri. "Jadi apa peranan kerajaan negeri di sini?" soalnya.

62

Page 63: 1 okt 2014

Beliau berkata pihaknya mengetengahkan isu-isu tersebut untuk mengukuhkan kerajaan negeri dan untuk memastikan ia tidak meneruskan legasi BN yang didakwanya mengusir penduduk kampung Melayu. "Kami hanya mahu melindungi integriti kerajaan negeri," katanya sambil menambah bahawa kebanyakan tanah terbabit adalah kampung-kampung Melayu. -MKINI-

Mana DAP?

Ada penafian tentang apa yang didedahkan oleh Mazlan Aliman? Mazlan Aliman adalah pimpinan PAS yang sangat participate dalam masalah2 berkaitan rakyat.

Boleh buka facebook dia. Dan tengok gerak kerja dia. Orang neh memang buat kerja. Dia memang lawan sungguh2 untuk rakyat tertindas. Dan rakyat tertindas pula lawan sungguh2 untuk politikus. Kelakar kan?

Aku nak sharekan pandangan kawan facebook aku. Dia cakap. Ahli politik kencing atas kepala rakyat. Rakyat ingat itu air hujan.

Ahli politik BN dan PR tengah kencing atas kepala rakyat. Dan sesetengah rakyat tertindas ingat itu air hujan pemberi rahmat. Kelakar kan? Memang kelakar. Selagi rakyat tak reti nak bezakan apa itu air hujan dan air kencing, sampai mampos la lue kena tindas, kena tipu.

Fikirlah sendiri.

Kbai.

Perangai Pemuda PAS Yang Anda Mesti Tonton. (Video Inside).

63

Page 64: 1 okt 2014

Geng2 unit amal pernah balon kawan aku Ali Abdul Jalil. Aku faham. Unit amal ada yang baik dan ada yang perangai tah hapa2. Yang baik aku hormat. AKu tabik. Dorang memang superb. Tapi yang buat perangai bangang aku tak boleh respect. Maaf cakap la. AKu tak minat nak respect dan terima. Sebab tue aku terkilan dengan PAS sebab tak selesaikan permasalahan tersebut sehingga ke penamatnya. Melindungi geng2 unit amal yang p balon kawan aku. Mana boleh.

Patut siasat la betul2.

Sapa salah, sapa betul. Kasi keputusan la.

Ini tidak. Mentang2 la Ali orang biasa. Unit amal orang yang 'luar biasa la sangat'. Semua dok anggap Ali pesalah.

Sekarang unit amal dah mendapat. PADAN MUKA. PAS pun dah mendapat. PADAN MUKA. Geng2 anarki dok riot malas dengar ceramah Anwar ketika itu. Korang dok bela ceramah Anwar. Sekarang Anwar tikam lue. PKR tikam lue. DAP tikam lue. Tak mendapat ke tue? Mendapat kan?

Hah. Amek. Rasakan. Sendiri carik.

Bukan hanya Ali Abdul Jalil. Maverick geng PSM kawan aku pun kena balon. Tapi. Apa penamatnya? Apa penyelesaiannya dari PAS? Apa kaedah Islam yang PAS tiru dari situ? Bukan kah PAS sepatutnya memainkan peranan untuk menyelesaikan. Kalau kes yang kecik2 pun kelam kabut cara mereka deal situasi, macam mana nak hadap kes besar?

Nampak?

Actually. Aku tak minat nak siding. Baik LENSA. Mahupun Safwan Anang. Apatah lagi pada pemuda PAS yang claim dia wakil kepada AJK PAS.

Aku cuma nak korang dengar aje perbualan ini sendiri dan nilaikan. Ikut la korang punya pemikiran macam mana. Kalau rasa salah ka betul ka apa ka itu korang punya pasal. Sejujurnya, aku sendiri terkejut macam neh rupanya geng2 PAS punya mulut.

Macam neh ka cara mereka deal perbezaan dan kritikan?

Bagi aku. LENSA ada hak untuk mengkritik. Tak semestinya kritikan dia betul. Tapi mereka ada hak itu. Dan aku tak semestinya bersetuju dengan point dorang. Which is memang aku tak setuju mana pun. Ada yang aku setuju. Tapi ada juga yang aku tak setuju.

Point LENSA rujuk sini.

Dalam krisis MB Selangor. Bagi aku semua pihak bersalah dengan cara tersendiri. Baik PKR, DAP mahupun PAS. Tiada yang betul pun di antara mereka. Aku dah hurai part by part ketika kejadian itu berlaku. Aku rasa semua tahu yang aku memang fackkan mereka = PR secara total tanpa prejudis. Peh. Ayat. Gila kaw.

64

Page 65: 1 okt 2014

Mereka semua bersalah. Yang paling bermasalah bila mereka melibatkan peranan media. Semua tahu media tidak berperanan menyelesaikan masalah. Media hanya pelapor. Untuk menyelesaikan masalah pimpinan PR perlu bersemuka dan berbahas dalam bilik mesyuarat. Tapi daripada pimpinan tertinggi sampai la ke peringkat pimpinan negeri, semuanya fail. Baik dari PKR, DAP mahupun PAS. Nak buat perkara asas macam neh pun fail. Apa lagi nak diharapkan pada perkara yang lebih besar. Sebab tue aku tak favor pada mana2 parti PR. PAS, PKR dan DAP kerana semuanya sama saja. Tak payah tengok kes lepas. Yang terkini pemuda PAS Kelantan bidas Nik Abduh. Nampak? Sesama sendiri pun lawan guna media. Apatah lagi dengan parti kawan. Apa pun tak boleh. 

Lue fikirlah sendiri.

Tonton video kat bawah neh. Dan pandai2 la lue semua nak tafsir macam mana. Masing2 ada akal. Nilaikan.

Poket Rakyat Digodam Kerajaan UMNO@BN: Harga petrol RON95, diesel naik 20 sen 2 Okt

Harga Dunia Turun.....Harga Najib & Rosmah Naik..!!KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter berkuat kuasa 12.01 pagi, 2 Oktober 2014.

Dengan ini harga runcit baharu bagi petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

KPDNKK berkata pemberian subsidi perlu lebih bersasar dan tidak secara pukal, dengan bukan warganegara Malaysia, termasuk pelancong asing, turut menikmati subsidi yang diberikan kerajaan.

Langkah ini juga dapat menghasilkan penjimatan yang setimpal dan boleh digunakan untuk pembangunan pendidikan, kesihatan, sistem pengangkutan awam yang lebih

65

Page 66: 1 okt 2014

meluas dan cekap serta meningkatkan keselamatan negara.

Kata KPDNKK kerajaan sedar bahawa langkah rasionalisasi subsidi ini akan memberi kesan kepada ekonomi dan masyarakat.

Oleh itu, kerajaan akan terus menyediakan pelbagai bantuan dan insentif untuk meringankan beban, terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Antara langkah yang akan diambil kerajaan ialah menaikkan kadar pemberian BR1M yang akan diumumkan dalam Bajet 2015 kelak. - Bernama

Anwar Atau Malaysiakini Kantoi Menipu?

Ada beberapa isu melibatkan Anwar dan Malaysiakini. Mengumpat sekali jalan aje senang.

Part pertama.

Isu kenyataan Anwar di portal Malaysiakini.

Lihat gambar jap ;

Gambar pertama.

- Laporan Malaysiakini yang menyatakan Anwar mahu nama2 mereka yang terlibat dalam perjanjian air didedahkan dan jumlah / keuntungan yang mereka terima. Kata Anwar. Ini soal intergriti dan ketelusan. Maka rakyat perlu diberitahu.

Gambar kedua. 

- Laporan Malaysiakini mengatakan bahawa Anwar menafikan laporan pertama. Dan kata Anwar, itu perbuatan yang mengaibkan.

Seriously. Aku tak faham.

Aib apa?Malu apa?

66

Page 67: 1 okt 2014

Ini kan bisnes matter.

Kalau sungguh pendedahan tue dapat membantu rakyat buat calculation mengenai perjanjian air, apa masalahnya pun kalau dedah?

Khalid Ibrahim dedah anything. Termasuk agreement dan pihak yang bermanfaat dari projek itu. Bukan rahsia lagi. Maybe la. Aku fikir. Maybe la. Ada part2 yang TSKI sorokkan dan memberikan manfaat pada dia, itu yang Anwar nak dedahkan. Tapi err.... ada ke macam tue?

Sekarang yang aku confuse. Kenapa Anwar uturn? Oke, kalau laporan itu tak tepat, kenapa Malaysiakini menipu?

Ce citer.

Part kedua.

Isu himpunan GHAH = GERAKAN HAPUS AKTA HASUTAN di Penang baru2 ini dan juga isu forum di Unisel.

Anwar telah melakukan manipulasi kedua2 pentas itu untuk mengkritik dan membidas kepimpinan Khalid Ibrahim.

Aik.

DSAI. Nanti dulu.

TSKI itu adalah previous MB.MB terkini adalah Azmin Ali.

Drama dah tamat. MB baru pun sudah dapat. Kajang Movie pun dah berjaya bak kata Rafizi. Pakar tragedi. 2 matlamat yang disasarkan dah tercapai. So, apa lagi budaya umpat umpatan neh? Tamatkan la disitu. Kenapa nak mengheret isu yang dah selesai? Baik sembang permasalahan rakyat. Orang dah naik muak dengan citer Selangor tue. Kemon la. Masalah rakyat bersepah kot tunggu untuk ditanggani.

Pelik betul la. 

Anwar yang dulu bukan la Anwar yang sekarang. Anwar, kembali la. Jangan lari jauh sangat macam pakar tragedi kita tue.

KAH KAH KAH

67

Page 68: 1 okt 2014

Part akhir.

Pasal iklan BSN kat Malaysiakini.

Amboi. Kemain marah lagi geng2 UMNO sampai buat laporan pada menteri. 

Kisah dia macam neh.

1. Iklan BSN muncul di portal Malaysiakini.

2. Geng2 BN nampak. Dan seriau. Dorang marah dan membidas.

3. Lalu buat provokasi online mengutuk tindakan tersebut.

68

Page 69: 1 okt 2014

4. Ahmad Maslan respon. Tarik balik iklan. Kata Ahmad Maslan bukan BSN yang directly beriklan disitu tapi.. thirt party. 

5. Aku tahu kenapa third party beriklan disitu. Ini kerana portal Malaysiakini portal terkenal. Ada high rating. Ramai user online kot. Baca berita.

6. Tak aneh la kenapa terpacak iklan disitu. Actually, yang penting reach out dia punya target. Portal apa pun bukan isu sangat la. Blogger UMNO kenapa marah sangat.

7. BSN bukan bank barisan nasional. 

8. Then iklan tersebut ditarikbalik. Kan, BSN bodoh. Buat pertimbangan perniagaan berdasarkan kepada sentimen emosi. Bisnes is bisnes. Target tue yang penting. Ingat semua yang online Malaysiakini geng2 pembangkang ka? Ada juga geng2 kerajaan. Ada juga yang tak minat partisan dan blablabla.. bila mereka nampak iklan BSN tue, mungkin mereka berminat, mungkin tak berminat dan blabla.. 

Itu pun nak kecoh.

Cuba tengok. DAP dan MCA time bisnes dorang bisnes aje macam biasa. Time politik, kita politik la. Takan semua benda pun nak campur bagi caca marba. 

Tah hapa-hapa kot.

Kbai.

ultan Perak: Rasuah perlu rawatan intensif, bukan Strepsil

Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah risau tentang jurang pendapatan yang akan memburukkan gejala rasuah.

Menzahirkan kebimbangan baginda berkenaan laporan data Model Ekonomi Baru (NEM), Raja Nazrin berkata negara kini tidak lagi boleh berada dalam keadaan

69

Page 70: 1 okt 2014

"minda penafian".

Baginda bimbang pengagihan kekayaan yang tidak seimbang dan jurang pendapatan yang semakin melebar akan menggalakkan budaya rasuah.

Bertitah pada ulang tahun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini, Raja Nazrin bertitah bahawa negara kini berhadapan dengan cabaran yang besar.

"Ia bukan sakit tekak yang bersifat sementara, boleh diubati dengan gula-gula Strepsil.

"Ia penyakit sosial yang serius, memerlukan rawatan intensif daripada doktor dan pakar bedah sosial.

"Ia memerlukan formula perubatan dari farmasi sosial yang berupaya merangka dasar sosial yang komprehensif lagi holistik untuk dilaksanakan," titah baginda.

Baginda turut mempersoalkan tahap gaji rakyat yang tidak seiring dengan kos kehidupan seharian.

"Apakah opsyen yang ada di kalangan pegawai awam mahupun swasta jika gaji tidak dapat menampung perbelanjaan hidup harian?

"Majoriti yang berada dalam kategori ini, sebenarnya, tidak mahu melakukan rasuah.

"Bilangan yang tergolong dalam kategori ini akan semakin bertambah jika formula berkesan tidak diperkenalkan.

"Terutamanya (dalam) memberikan fokus kepada aspek-aspek perumahan, makanan, pengangkutan serta khidmat kesihatan dan rawatan perubatan yang kosnya semakin hari semakin meningkat," titah baginda lagi.

PAS belum cukup kuat untuk ketuai Pakatan Rakyat - Dewan Ulama

70

Page 71: 1 okt 2014

SHAH ALAM: PAS menyambut baik cadangan Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali agar parti Islam itu mengetuai Pakatan Rakyat. Bagaimanapun, Naib Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata parti itu perlu kuat untuk menggalas tanggungjawab tersebut. "Kalau nak ketuai Pakatan Rakyat PAS kena kuat. Walaupun PAS dah berjuang bersama-sama maknanya dari segi komposisi kemenangan kita dalam Parlimen maka belum cukup kuat. "Tapi kalau suatu masa nanti dengan ketentuan Allah SWT PAS lebih kuat memang sangat sesuailah dan itulah yang kita kehendaki," katanya kepada Antarapos. Malah, Mahfodz berkata PAS tidak boleh terlalu gopoh dalam mengejar cita-citanya itu sebaliknya perlu bersikap lebih bertolak ansur dengan rakan kompenan PR. "Tetapi, buat masa sekarang ini kita tak boleh gopoh. Kita kena bertolak ansur dan seterusnya kita mengharapkan ahli-ahli PAS kerja kuat bagi memenangi kerusi yang lebih daripada PR yang lain barulah mungkin pada masa itu orang boleh lihat bahawa PAS lebih kuat dan wajar untuk mengetuai PR," tambahnya. Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali semalam mencadangkan agar PAS mengetuai Pakatan Rakyat jika gabungan benar-benar serius mahu membentuk sistem dua parti yang kukuh bagi menyaingi BN. Katanya, beliau membuat cadangan itu kerana menurutnya PAS merupakan parti dengan majoriti orang Melayu seperti Umno yang mengetuai BN. Formula itu, tambahnya, diguna pakai BN yang sebenarnya mirip dengan komposisi penduduk Malaysia. "Kalau PAS mengambil alih kepimpinan (Pakatan) dan DAP tak besar kepala, saya rasa ini akan jadi titik permulaan," katanya.

71

Page 72: 1 okt 2014

Menziarahi semula Muktamar PAS ke-60

Dr Dzulkefly Ahmad

Setelah tirai Muktamar PAS ke-60 berlabuh dan debu-debu tapak muktamar mendap di Batu Pahat, diri ini yang mengemudi Pusat Penyelidikan PAS sekali lagi terpaksa memungut segala peninggalan pengkisahan atau naratifnya. Naratifnya diketahui umum cukup berbeza. Buat julung kalinya, seteru atau lawan politik terlepas dari fokus serangan, samada pembahas dari perwakilan mahupun dari pihak pimpinan dari atas pentas. Sememangnya dari ungkapan tema Muktamar, telah jelas bahawa penekanan seluruh perjalanan Muktamar pada kali ini akan bersifat "melihat ke dalam" sebagai satu introspeksi.

Wajar juga mengorientasikan Muktamar "ke dalam" mentelahan wujud beberapa konflik yang tidak terungkai atau "unresolved conflict" sejak krisis Selangor, bahkan lebih awal dari itu. Penulis tidak mempertikaikan hak perwakilan, khasnya kepimpinan terutamanya Tuan Guru Presiden untuk membuat mahasabah dan penegasan secara terbuka kepada mana-mana pihak sekalipun. Itu bukan sahaja hak, bahkan tanggungjawab pemimpin parti khasnya Presiden. Pun begitu, bagi semua yang berucap, persoalan kritikalnya ialah: Apakah kita mencapai maksud ucapan kita ataukah sebaliknya yang telah berlaku? Penulis terpaksa mengandai semua yang berucap memiliki niat murni. Bagi mengelakkan kontroversi berpanjangan, penulis sama sekali tidak bercadang atau berhajat memberi penilaian. Cukup kita menilai diri masing-masing.

Dalam rangka mahasabah seperti dianjurkan Sheikhul Islam, Al-Imam Ibn Taimiyyah, dengan kata-kata hikmatnya: “La budda min abdi min awqaatihi yanfaridu biha binafsihi...” Maksudnya, “Tidak dapat tidak bagi seorang hamba Allah itu untuk memperuntukkan waktunya untuk meneliti dirinya sendiri...dengan doa, zikir, solat dan tafakur, mahasabah jiwanya dan perbaikki hatinya...” Seiringan dengan anjuran tuntutan keperluan mahasabah ini juga, adalah sangat perlu bagi kita pendukung perjuangan Islam, khasnya pihak kepimpinan tertinggi jamaah dan parti, bagi menekuni apa yang disimpulkan Al-Imam Shatibi (dalam kitabnya "Al-Muwafaqat" juzuk kedua) sewaktu beliau menggagaskan teori Maqasid Syariah.

72

Page 73: 1 okt 2014

Sangat mustahak dihayati bahawa dalam memahami sesuatu Maqasid itu, Al-Imam Shatibi merumuskan salah satu asas ilmu Maqasid adalah ilmu "Ma’alat Al-Af’al" atau aspek mengkaji kesan dan impak dari kata-kata dan perbuatan seseorang (khasnya pemimpin dalam konteks kita ini). As-Shatibi menyimpulkan: “An Nazaru ila Ma’alati al-af’al wa al akwal Aslun Syar’iyyun Mukatabarun....” Maksudnya, “Menilai kesan dan impak akan perbuatan dan perkataan adalah antara asas-prinsip syara’ yang mesti diambil kira..” Bersandarkan kedua-dua tuntutan oleh kedua-dua tokoh ulama besar di atas, penulis mengajak semua kita, selaku pemimpin, bersedia memperuntukkan masa buat diri kita sendiri dan berani menilai dengan segala keikhlasan dan kejujuran akan segala apa yang telah kita lafazkan dalam ucapan kita di muktamar yang lalu.

Mampukah kata-kata dan perbuatan kita dalam perbahasan tempoh hari? 1. Menaikkan imej PAS sebagai sebuah parti Islam yang mencerminkan akhlak dan keperibadian Islam? Atau apakah keperibadian dan tutur-kata kita adalah sebaliknya? 2. Menyerlahkan kematangan berhujah serta penguasaan akan ilmu-ilmu Islam dan segala bidang ilmu yang lain para perwakilan? Atau apakah sebaliknya yang telah berlaku di segi kedangkalan dan ketidakupayaan kita ditambah dengan emosi ketika kita berhujah? 3.

Menambah keyakinan pemerhati dan rakyat umumnya, terhadap komitmen PAS akan slogannya "PAS For All" serta dasar perjuangkan kita seperti "Keadilan Untuk Semua" dan membenteras segala pegangan Islam secara sempit (bigotry) dan melampau. Atau apakah Muktamar telah memburukkan kesangsian dan prejudis sesetengah pihak dan merobek kepercayaan yang baru dibina terhadap komitmen kita terhadap "Islam Rahmat Untuk Semua" dan dasar-dasar kita yang lain? 4. Meningkatkan keyakinan rakan Pakatan Rakyat bahawa PAS adalah komited dan konsisten terhadap tahaluf siyasi atau muafakat politik Pakatan Rakyat? Atau apakah rakan PR kini yakin bahawa PAS sebenarnya tidak komited? Tidak perlu bagi kita selaku kepimpinan jamaah dan parti Islam tunggu dikritik atau ditegur.

Amat mustahak menilai secara jujur dan tawaduk kepada Allah azza wajalla akan impak serta risiko kata-kata dan perbuatan kita terhadap risalah perjuangan yang kita dukungi ini. Tidak menghitung akan impak baik ini akan menyebabkan perjuangan menerima kesan mudaratnya atau mafsadahnya tanpa kita sedari. Gerakan Islam yang mengambil pendekatan bergerak dalam garis demokrasi (pendekatan Muwaajahah Silmiyyah), sebagai sebuah "hizb" atau parti politik, untuk merealisasikan matlamat perjuangan mereka, adalah sangat berhajat kepada kebijakan atau dasar-dasar serta "perumusan strategi perjuangan" yang bersifat inklusif, fleksibel (murunah) dan tepat dengan maslahah dalam lingkungan realiti politik (waqi’ siyasi) dan demografi kependudukan negerinya, pastinya dengan tidak mengorbankan prinsip Islam. PAS mesti menyerlahkan keupayaan menangani tuntutan politik plural yang sangat rencam dan bersimpang-siur. Kewujudan kita adalah ditengah-tengah lanskap politik negara pelbagai agama, kaum dan budaya serta pelbagai anutan ideologi dan falsafah.

Bijak memperturunkan dasar dan menjalinkan hubungan adalah ciri-ciri kepimpinan yang menyerlahkan sifat "fatanah" (kebijaksanaan) yang menyerlahkan muamalat kepimpinan Rasulullah (saw) dalam pentadbiran kota Madinah. Bagaimana gerakan Islam khasnya PAS dalam konteks Malaysia, mengemudi perjuangannya di tengah-

73

Page 74: 1 okt 2014

tengah persada politik plural ini adalah faktor kritikal dalam penentuan survival perjuangan politiknya. Untuk pengetahuan umum, penulis juga menerbitkan satu penulisan lebih awal bertajuk "Transformasi PAS: Di Mana Kelompangannya?" Di samping itu kepimpinan tertinggi parti wajar mendepani jalur pemikiran dalam parti yang mesti diurus supaya ianya menjadi kekuatan parti yang membawa nilai tambah yang sinergistik dan melebarkan tapak sokongan untuk parti. Setiap kelompok membawa tapak sokongan baru, mengukuhkan tapak tegar yang dibina kelompok perintis di kalangan ulama dan aktivis parti. Saf perlu segera diperkukuhkan.

 Seperkara lagi, mampukah kita menggamit sokongan kelompok anak muda Gen-Y dan kelompok pengundi pertengahan, khasnya kelompok "wanita pertengahan", disamping mengekal sokongan tegar kita? Isyarat dan kajian mutakhir menunjukkan trend yang sebaliknya. Paling mustahak, PAS perlu segera memperbaikki komunikasi risalah politik. "Political messaging" kita dikatakan sangat terjejas dengan Muktamar lalu. Meskipun pahit, kita perlu bersedia terima. Sudah terlalu banyak terpapar dalam media sosial. Kekal dalam penafian bermakna gagalnya kita berinteraksi dengan iklim serta cabaran baru dan persekitaran realiti politik tanah air yang bakal menguji dan mencabar keutuhan dan istiqamah fikrah perjuangan kita. Terus beristiqamah! –

Menyingkap Kelantan jatuh ke tangan BN pada 1978

APAKAH kegagalan PAS merebut Dun Pengkalan Kubor yang berada dalam gengaman Umno dan Barisan Nasional (BN) sejak 2004, sebagai petanda kerajaan PAS Kelantan goyah?

Pengkaji sejarah Kelantan, Dr Mustafa Ahmad meluah rasa bimbang terhadap isyarat yang berlaku di Pengkalan Kubor, 25 September lepas.

“Mungkinkah ia sebagai signal awal berkemungkinan berakhirnya pemerintahan PAS di Kelantan sejak 1990?” katanya di sini.

Kerajaan PAS Kelantan hanya berjaya dijatuhkan pada 1978 selepas polisi “divide and rule” digemblengkan Tun Razak Hussain. Ia bermula dengan gagasan perpaduan dalam kerajaan BN pada 1973.

Bekas Yang Dipertua Agung PAS, Datuk Mohd Asri Muda mengakui beliau terpesona dengan idea dicetus Tun Razak bagi meredakan pertembungan politik angkara tragedi 13 Mei 1969.

74

Page 75: 1 okt 2014

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga menjelaskan beliau menyokong penyertaan PAS dalam gabungan BN ketika itu.

Kepintaran Tun Razak menyebabkan Kelantan jatuh ke tangan BN pada pilihan raya umum (PRU) 1978. Dasar pecah dan perintah itu serupa diamalkan penjajah Inggeris atau Belanda.

Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup ! Naik Elaun Kami !

Bajet 2015 : Kenaikan Gaji Naik Tidak Cukup! Naik Elaun Kami & Bantu Nasib 630,000 Kakitangan Awam di Malaysia Termasuk Guru, Jururawat, Polis & Tentera! Cuepacs Malaysia yang mewakili 1.5 juta kakitangan awam di Malaysia mahukan lebih daripada sekadar kenaikan gaji kakitangan awam naik di Malaysia. Ya…itulah antara bait-bait perkataan yang keluar daripada Presiden Cuepacs Malaysia ini. Menjelang….Menjelang pembentangan bajet 2015 Malaysia besarlah harapan 1.5 juta kakitangan kerajaan mahukan “buah tangan” yang boleh ditawarkan kerajaan Malaysia untuk mereka bagi meneruskan kesinambungan hidup bagi 12 bulan yang akan datang. Oleh itu, Cuepacs Malaysia sedang bertungkus lumus dengan kerajaan bagi menyelesaikan beberapa isu-isu yang berkaitan dengan penjawat awam di MalaysiaBerdasarkan kajian & pemerhatian Cuepacs dan majoriti kakitangan kerajaan semakin risau dengan masalah kenaikan kos sara hidup naik di Malaysia, ditambah dengan gelombang bebanan Cukai Barangan & Perkhidmatan (GST) 6% bermula April 2015.

Bajet 2015 : Masalah & Isu Kakitangan Awam di Malaysia?

1. Kenaikan Gaji Kakitangan Naik2. Kerajaan malaysia perlu membina lebih banyak rumah mampu milik

terutamanya melibatkan 630,000 kakitangan awam yang menikmati gaji di bawah RM3,000 sebulan termasuklah polis, askar, jururawat dan guru

3. Cuepacs mahu kerajaan kaji semula tindakan kerajaan Malaysia potong 50% elaun kos sara hidup (Cola) & elaun perumahan penjawat

75

Page 76: 1 okt 2014

awam yang memilih untuk tinggal di kuarters kerajaan. Apa beza dengan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sebanyak RM124 sebulan jikalau kerajaan memotong elaun tersebut?

4. Cuepacs mahu kerajaan umumkan kenaikan elaun kos sara hidup (COLA) daripada di antara RM200 dan RM300 kepada angka yang lebih tinggi bersesuaian dengan sara hidu sekarang.

5. Kenaikan Elaun perumahan kakitangan awam naik sepatutnya Mtidak lagi berlegar RM180 sebulan, sepatutnya lebih daripada nilai yang sudah lama tidak berganjak ini.

6. Anda ada cadangan lain?

Realitinya, ada kalangan pegawai kerajaan yang telah lama berkaja di sektor awam selama lebih 10 tahun tetapi masih lagi tidak mampu beli rumah sendiri dek kerana kenaikan harga rumah melonjak lebih laju dibandingkan kenaikan gaji mereka ditambah pula, kadar sewa yang dikenakan ke atas mereka selama ini melibatkan sebahagian besar gaji bulanan mereka.

Bajet 2015 : Rekod Tangga Gaji Kakitangan Awam di Malaysia?

Permulaan gaji kakitangan awam (ijazah) : RM2,200 Kenaikan gaji kakitangan awam (selepas 10 tahun) : RM3,400 Tawaran kakitangan awam berpindah ke bandar Johor Bahru, Pulau

Pinang, Kuala Lumpur : Tambahan gaji RM80 dan RM100 sebulan berbaloi mengambil kira kos memulakan kehidupan di bandar besar di Malaysia?

Apa kata majoriti kakitangan awam pula mengenai isu-isu berbangkit menjelang pembentangan Bajet 2015 Malaysia kali ini yang harus kerajaan Malaysia selesaikan sekarang ini?

Tahaluf dulu dan kini, akan datang entahlah

MAJDAN DAGANG

76

Page 77: 1 okt 2014

Krisis Perak yang dilupakan

Tsunami Politik Mac 2008 merubah sama sekali landskap politik Malaysia. Salah satu negeri yang tumbang ialah Perak. Barisan Nasional menang 28 kerusi daripada 59 kerusi dewan undangan negeri. Baki 31 kerusi lagi dimenangi oleh DAP 18, PKR sembilan dan PAS enam.

Ketika ini Pakatan Rakyat belum wujud lagi. Walaupun memenangi kerusi terbanyak Umno-BN tidak boleh membentuk kerajaan melainkan salah satu parti pembangkang mengadakan ikatan dengannya. Tidak dapat dipastikan adakah berlaku rundingan antara Umno-BN dengan salah satu parti pembangkang untuk membentuk kerajaan campuran.

Pada ketika itu PAS dan PKN telahpun mengadakan tahaluf secara rasmi sementara DAP tidak terbabit.

Walau bagaimanapun secara umumnya ketiga-tiga parti pembangkang cuba mengelakkan pertembungan sesama sendiri dalam menghadapi Umno-BN. Oleh itu, secara tidak rasmi ketiga-tiga parti ini terpaksa bergabung bagi menghalang BN daripada berkuasa.

Oleh sebab undang-undang tubuh kerajaan negeri yang tidak membolehkan bukan Melayu menjadi MB, maka DAP secara automatiknya terpinggir. Tinggal lagi calon daripada PKR dan PAS. Ketika ini Lim Kit Siang dengan keras menolak calon MB daripada PAS.

Namun, beliau akhirnya terpaksa mengalah apabila DAP Perak membantah tindakan LKS tersebut dan mereka bersetuju menerima andainya calon PAS terpilih.

Benar, akhirnya sultan memilih Mohammad Nizar Jamaluddin daripada PAS menjadi MB baru Perak. DAP dan PKR terpaksa menerimanya walaupun menang lebih banyak kerusi. Maka bermulalah era Pakatan Rakyat dalam barisan pembangkang. Di negeri-negeri lain seperti Pulau Pinang, Selangor dan Kedah turut diterajui oleh baru MB bukan daripada Umno-BN. Kelantan pula terus kekal di bawah PAS.

Namun, 11 bulan kemudian kerajaan Pakatan Rakyat Perak tumbang. Saya amat yakin jatuhnya kerajaan Pakatan di Perak ini tidak ada kena mengena dengan kelemahan Majlis Syura Ulamak atau Presiden PAS.

Yang menjatuhkan kerajaan Perak ketika itu ialah dua “barua” daripada PKR dan seorang “barua” daripada DAP. (Rujuk kamus dewan untuk mengetahui maksud barua)

Siapakah yang merancang rampasan kuasa dan kejatuhan ini. Semestinya jari dituding kepada Umno-BN!

Namun, dari sisi lain adakah PKR dan DAP rela rakannya yang paling kecil menjadi ketua? Jika kerajaan ini terus kekal sehingga PRU seterusnya, PAS akan mendapat reputasi dan persepsi yang baik daripada rakyat dan rakan tahalufnya sedar akan hal ini. Sebelum PAS dapat membina reputasi dan persepsi ini, biarlah hilang sebuah

77

Page 78: 1 okt 2014

negeri. Sementelahan kambing hitamnya telah pun berusaha siang dan malam menghulurkan leher untuk disembelih dan dituding jari – Umno-BN. Relakan saja Perak tumbang.

Namun, ini hanyalah imaginasi dan khayalan penulis. Saya percaya PKR dan DAP adalah parti yang baik-baik dan tidak akan mengkhianati rakan tahalufnya. Maklumlah, di dalamnya ramai yang alim-alim, maksum dan mengikuti acuan pemerintahan Umar Abdul Aziz.

Siapa abang besar dalam Pakatan Rakyat

Dari segi kekananan, PAS merupakan parti paling lama dalam Pakatan dan memiliki ahli yang paling istiqamah dalam perjuangan. Parti ini secara rasminya ditubuhkan pada tahun 1951. DAP pula pada tahun 18 Mac 1966 sementara PKR pada 4 April 1999 (Ketika itu Parti Keadilan Nasional).

PAS memerintah Kelantan sejak pilihan raya umum yang pertama selepas merdeka iaitu sejak tahun 1959 – 1978 dan 1990 hingga sekarang. DAP memerintah Pulau Pinang sejak 2008 sehingga sekarang sementara PKR membentuk kerajaan campuran dengan PAS dan DAP di Selangor sejak 2008 hingga sekarang.

PAS pernah menang di Terengganu pada tahun 1959 sebelum rakan tahaluf dan adunnya menjadi “barua” dan melompat parti. Kali kedua PAS menang di Terengganu pada tahun 1999 tetapi kalah dalam PRU 2004 apabila gelombang biru yang diketuai oleh Tun Abdullah Badawi melanda. Gelombang 2004 juga hampir menenggelamkan PAS Kelantan apabila hanya menang majoriti dua kerusi.

Pada 2008 juga PAS menang di Kedah dan membentuk kerajaan campuran dengan DAP dan PKR di Perak.

Walaupun PAS mempunyai sejarah yang tidak kurang hebatnya, itu tidak menjadikan mereka mendabik dada mahu menjadi abang besar dalam Pakatan. Dengan pengalaman sejarah ini tidak menjadikan PAS angkuh dan mengambil kesempatan daripada rakan-rakan tahalufnya. PAS tidak mengugut rakan tahaluf jika ada pendapatnya tidak dipersetujui.

Islam mengajar ahli dan pimpinan PAS agar sentiasa tawaduk dan berpegang kepada prinsip Islam – walau dalam apa jua situasi. Sikap jujur ini merupakan kekuatan dan juga kelemahan PAS. Tetapi seperti yang ditegaskan oleh pimpinan bahawa PAS rela kalah kerana berlaku jujur daripada menang melalui khianat.

Buktinya, walaupun Umno-BN bergolak di Terengganu selepas PRU13 lalu, PAS tidak mengambil kesempatan mencuri adun daripada musuhnya apatah lagi rakannya. PAS tegas berpegang pada prinsipnya.

Gembira melihat rakan tersungkur

Selepas PRU12, PAS mempunyai MB di tiga negeri iaitu Kelantan, Kedah dan Perak. Sementara DAP hanya di Pulau Pinang dan PKR di Selangor. Secara umumnya tentulah PAS dilihat lebih berpengaruh dalam Pakatan. Keadaan ini

78

Page 79: 1 okt 2014

membuatkan PAS lebih dominan dalam apa-apa juga rundingan dan tuntutan.

Tentunya, situasi ini bukanlah sesuatu yang disenangi oleh orang yang mahu merebut jawatan perdana menteri. Jadi, kekalahan PAS di Kedah dan Pakatan di Perak merupakan berita gembira. PAS sudah dilihat tidak dominan. Tolak tepi punca kekalahannya, tetapi sudah ada modal yang besar untuk melemahkan dominan PAS dalam Pakatan – termasuk kekalahan di Pengkalan Kubor baru-baru ini.

Krisis Selangor menjadi medan terbuka untuk terus menekan PAS apatah lagi apabila parti itu tidak mengikut kemahuan mereka. Dan ini bukanlah kali pertama PAS bertindak demikian. Projek 16 September, cadangan nama ketua menteri Sarawak jika Pakatan menang, PRK kajang adalah antara tindakan yang tidak dipersetujui oleh PAS – dan kemuncaknya ialah apabila PAS dipaksa bersetuju dengan calon MB pilihan tahaluf.

PAS kini bukan sahaja menghadapi musuh politik tradisi iaitu Umno, malah rakan dalam Pakatan dan yang lebih malang lagi terdapat ahlinya wala’ kepada parti yang menentang hudud (Undang-undang jenayah Islam).

Sejarah tahaluf

Sejarah tahaluf politik di Malaysia memang begitu sifatnya. Sekitar satu atau dua penggal sahaja, kemudian setiap parti akan membawa haluan masing-masing. Sejak zaman Parti Negara pimpinan Datuk Onn pada tahun 1959 yang bekerjasama dengan PAS sehingga menawan Kelantan dan Terengganu. Tidak sampai sepenggal tahaluf tersebut berakhir.

Kemudian sekitar tahun 1990 terbentuk pula Angkatan Perpaduan Ummah yang terdiri daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Parti Melayu Semangat 46 (S46), Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA), Parti Hizbul Muslimin Malaysia (HAMIM), dan Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA). Kesemua parti ini terdiri daripada ahli-ahli yang merupakan Ummah (Umat) Islam,

Pada  masa yang sama S46 menyertai Gagasan Rakyat yang terdiri daripada Parti Tindakan Demokratik (DAP), Parti Bersatu Sabah (PBS), dan Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Namun, riwayat APU tamat pada tahun 1996 apabila S46 dibubarkan.

Kemudian wujud pula Barisan Alternatif (BA) bagi menghadapi PRU pada tahun 1999 selepas pemecatan Anwar Ibrahim daripada Umno atas tuduhan meliwat.

BA terdiri daripada empat parti pembangkang terbesar iaitu PAS, DAP, Parti Keadilan Nasional (KeADILan) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM). Antara persetujuan bersama yang dicapai ialah setiap parti dalam BA tidak akan bertembung sesama sendiri.

Namun, pada pada 21 September 2001, DAP mengumumkan pengundurannya dari BA.

79

Page 80: 1 okt 2014

Dalam PRU 2004, BA terus mengekalkan tahaluf iaitu PAS, PKN dan PRM. Namun calon PRM menggunakan logo PKN  kerana kedua-dua parti ini dalam proses penggabungan. BA kalah teruk dan PAS kehilangan Terengganu. Kekalahan BA dalam PRU ini menjadi bukti bahawa tidak semua tahaluf menjamin kemenangan.

Dalam menghadapi PRU 2008, PAS hanya bertahaluf dengan PKR (gabungan PKN dan PRM) sementara DAP bergerak sendirian. Dengan tidak dijangka, Umno-BN kehilangan majoriti 2/ 3 dan hilang banyak kerusi.

Pembangkang mendapat banyak kerusi kerana rakyat marah kepada Umno-BN yang begitu angkuh pada ketika itu – kerana kemenangan besar dalam PRU 2004. Bukan kerana pembangkang kuat!

Kemenangan itu juga memaksa parti-parti dalam kalangan pembangkang membentuk Pakatan Rakyat. Namun, kebangkitan Pakatan Rakyat pada PRU 2014 tidak lagi sehangat PRU 2008 dan Umno-BN kembali menawan beberapa kerusi dan negeri.

Berdasarkan sejarah ini, biasanya kerjasama antara parti pembangkang tidak mampu bertahan lama. Hal ini kerana perbezaan ideologi dan matlamat. Kecualilah PAS mahu meninggalkan perjuangan Islamnya!

Pakatan Rakyat di mata rakyat

Krisis jawatan Menteri Besar Selangor menunjukkan wajah sebenar parti dalam Pakatan.

Rakyat melihat bahawa Pakatan Rakyat tidak sebaik yang cuba digambarkan. Belum lagi memerintah Malaysia sudah bercakaran sesama sendiri berebut jawatan. Belum lagi memerintah Malaysia sudah amal nepotisme dan kronisme. Belum lagi memerintah Malaysia sudah terbit belang dan angkuh. Belum lagi memerintah Malaysia sudah mula pertikai ulamak.

Jangan lupa bahawa kekalahan teruk Umno-BN pada 2008 adalah suara hati rakyat terhadap sebuah keangkuhan. Mungkin ada yang sudah lupa bahawa ketika rakyat disuruh berjimat cermat, pada masa yang sama pemimpin dilihat berbelanja mewah.

Perkara yang sama akan menimpa Pakatan Rakyat. Ketika mereka dihidangkan dengan keburukan kronisme dan nepotisme, pemimpin Pakatan melakukan nepotisme dan kronisme.

Jangan marahkan rakyat jika tidak memilih Pakatan lagi dalam PRU yang akan datang!

Surat Kepada Hadi: Pengarah Eksekutif LENSA di ugut

Panggilan yang berdurasi 20 minit itu antara lain mengugut untuk memukul Safwan dan mengancam untuk mengganggu keluarganya.

80

Page 81: 1 okt 2014

SHAH ALAM: Tindakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Lensa Anak Muda Malaysia (LENSA) menyerahkan surat kepada Presiden PAS bagi menggesa PAS segera berhenti cetus ketegangan dalam Pakatan Rakyat, telah menyebabkan Pengarah Eksekutif LENSA, Safwan Anang diugut oleh individu misteri.Dalam satu kenyataan LENSA kepada FMT, LENSA telah menyerahkan surat kepada Presiden PAS bagi menggesa PAS segera berhenti cetus ketegangan dalam Pakatan Rakyat.

“Pada pagi sebelum surat itu diserahkan, Pengarah Eksekutif LENSA telah menerima panggilan daripada seorang individu yang mengugut supaya LENSA tidak meneruskan hasrat untuk menyerahkan surat tersebut.“Panggilan yang berdurasi 20 minit itu antara lain mengugut untuk memukul Safwan dan mengancam untuk mengganggu keluarganya,” kata Pengarah Komunikasi LENSA, Syukri Razab.Dimaklumkan, Safwan akan membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pada jam 1 tengah hari ini.Semalam, LENSA telah menyarankan sekiranya PAS gagal bertindak tegas terhadap kelompok dalam PAS yang terus menerus mewujudkan konflik sesama Pakatan Rakyat (PR), LENSA mencadangkan agar PAS mengambil langkah berundur dari PR.Jelas Koordinator LENSA, Ekhsan Bukharee, sikap PAS yang membelakangkan setiakawan menjadi faktor utama yang menyebabkan krisis Selangor terheret selama lima bulan.“Walhal konflik ini boleh diselesaikan lebih awal sekiranya PAS menghormati semangat setiakawan dengan menyokong calon Menteri Besar yang telah dipersetujui secara bersama PKR dan DAP,” katanya.Desakan yang dilakukan oleh LENSA turut mendapat perhatian beberapa pemimpin PR, antaranya Ketua Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kayat yang menyeru semua pihak mengambil positif dengan teguran LENSA itu yang juga mewakili suara anak muda.

Bahkan, desakan LENSA itu pula bertentangan dengan hasrat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sementa, Dr Daroyah Alwi.Beliau tidak tidak bersetuju dengan dengan desakan LENSA, dan menurutnya PAS tidak seharusnya keluar dari PR malah harus tetap bersama bagi menguatkan lagi PR.“Segala permasalahan yang berlaku (krisis Menteri Besar) sudah selesai,” katanya sewaktu di temui di Shah Alam.

81

Page 82: 1 okt 2014

Pandangan Prof Agus: KEKALAHAN PAS DI PENG.KUBUR

Pendapat Dr Agus yusuf mengenai kekalahan pas di Pengkalan Kubor."...Mengapa anak muda bosan? Jawapan mudahnya kerana krisis Erdogan vs. ulama dalam PAS dan juga kerana kerjasama dalam Pakatan Rakyat yang kacau. Maka, harapan mereka untuk melihat PR membawa wajah politik baru negara hancur."Sebenarnya PAS harus sedar mereka memerlukan UNDI dari RAKYAT... UNDI ini sebenarnya adalah sama sahaja biarpun yang memangkah itu USTAZ, PELACUR, PENOREH, LAWYER, OPERATOR, PESAWAH, NELAYAN....semua di kira 1 sahaja undi...bukannya USTAZ dikira 10, PELACAUR dikira 1, PENOREH di kira 2, LAWYER di kira 8 dan seterusnya....Namun syndrom POLITIK BOSAN ini wujud apabila PAS sudah seperti tidak menghargai penyokong-penyokongnya dan yang lagi BOSAN apabila dilihat mereka seolah-olah meraikan golongan yang beragama sahaja sudah tidak lagi bermatlamatkan PAS FOR ALL....Golongan penyokong yang bukan datang dari yang beragama yang tidak mengikut pimpinan yang beragama dibuat seperti tidak laku dan dipandang hina sahaja... mereka ini dikehendaki wala dan patuh sahaja apa yang berlaku dan jika golongan ini bangkit memeprsoalkan sesuatu perkara bukan hujah yang dijawabnya tetapi hukuman terus diberikan kepada mereka....antara hukuman nya ialah mereka dianggap penyokong yang tidak wala, tidak jelas fikrah dan golongan ahli neraka....Perkara sebeginilah yang membuatkan PAS itu semakin dijauhi oleh kelompok-kelompok penyokong yang tidak sehaluan tadi...di samping kelaku pimpinan yang dilihat seolah-olah tidak boleh dibawa berbincang dan tidak terbuka untuk menyelesaikan konflik yang berlaku..mereka sudah BOSAN dengan retorik yang berlaku dalam PAS.... kebanyakan rakyat masih menaruh harapan untuk melihat PR membawa perubahan dalam negera...bukan PAS...bukan secara solo... rakyat meluat dengan UGUTAN dan LAFAZ kita keluar..kita keluar...pergilah keluar jika dah berasa hebat sangat...Jika sebegini kelaku yang diteruskan oleh PAS tidak mustahil PAS akan lenyap di LAUTAN HINDI seperti mana hilangnya MH370..

Apabila pemimpin lembab dan lembik

NORDEN MOHAMED

SEBAIK sahaja kita tercelik kerana bunyi jam tepat pukul 5 pagi, kita terus bangun. Kita bangkit kerana telah membuat keputusan untuk bangun pada waktu itu ketika menghidupkan nada dering jam di fonsel pada malam tadi. Bagaimana pun,  kita boleh sahaja menarik semula selimut. Apabila kita berbuat begitu, itu tandanya kita telah menukar keputusan untuk bangun tidur kepada menyambung dengkur.

Membuat keputusan. Ia adalah apa yang kita sentiasa lakukan sedari bangun tidur sehinggalah berbaring kembali. Apa yang kita lakukan ketika sedar dianggap sebagai keputusan sah, walhal ketika bermimpi pun kita buat pelbagai keputusan

82

Page 83: 1 okt 2014

secara bawah sedar.

Setiap keputusan kita ambil itu adalah pilihan yang dianggap terbaik. Yang pasti, kita telah memikirkan  beberapa jawapan kepada persoalan kita hadapi sebelum memilih apa yang dianggap sebagai sebuah keputusan paling tepat, sesuai dengan hasrat kita ingini.

Tetapi, dalam degup kehidupan yang semakin pantas dan kompleks, kita dituntut membuat pelbagai keputusan dengan lekas. Lihat sahaja keadaan kita pada hari ini. Jika dahulu, kita boleh menunggu untuk sesuatu itu selesai sebelum membuat sesebuah keputusan, kini ia tidak lagi begitu. Pada banyak ketika dan suasana, setelah kita membuat sesebuah keputusan, tindakan kita pula adalah berlandaskan suatu keputusan baharu yang telah kita tentukan, barangkali sesaat sebelum kita bertindak.

Kita ambil contoh mudah. Apabila kita membuka televisyen dengan niat untuk menonton hiburan muzik, kita boleh sahaja mengubah keputusan apabila siaran perlawanan bola sepak tertayang di skrin. Hanya beberapa saat kita menonton dan perasaan bosan menjelma, kita guna alat kawalan jauh untuk memilih dokumentari di rangkaian berikutnya, kemudian drama, kartun atau berita di saluran-saluran lain tanpa membuka pun siaran muzik seperti niat tujuan asal kita ingin berhibur dengan membuka televisyen.

Pendek kata, dalam situasi pada hari ini, kita boleh sahaja memikirkan masalah, kemudian mencari jalan penyelesaian yang terbaik sebagai keputusan. Tetapi apabila bertindak, kita boleh sahaja melakukan sesuatu yang berlainan dengan apa telah kita putuskan. Inilah realiti perlu kita hadapi dan tangani. Kita tidak boleh lembab membuat keputusan dan bertindak ke atasnya.

Bagaimanapun, jika ia adalah sebuah keputusan mudah seperti memilih rancangan televisyen ataupun apa yang hendak dimakan sebagai sarapan, ia tiada masalah. Tambahan pula ia bersifat peribadi dan hanya memberi kesan kepada kita sendiri sebagai pembuat keputusan itu. Tetapi, apa kata seandainya keputusan dan tindakan itu memberi kesan kepada orang lain, lebih-lebih lagi ia melibatkan kepentingan ramai kerana kita adalah seorang pemimpin?

Di sinilah cabarannya. Sebagai seorang pemimpin, tuntutan pada hari ini berkehendakkan pemimpin itu telus dalam memberitahu kepada para pengikut yang terlibat apakah telah diputuskan dan apakah tindakan sedang dilakukan. Dan, ia mestilah dilakukan secepat yang boleh. Jika  lewat  menghebahkan apakah tindakan yang bakal diambil, ia akan memberi persepsi bahawa pemimpin itu lembab dalam bertindak.

Kehidupan pada hari ini juga penuh dengan trial and error. Tidak boleh hanya bereksperimen di makmal fikir tetapi terus ke medan amal langsung belajar daripada kesilapan dalam tindakan. Kerana itu, ia memerlukan seseorang pemimpin itu bertindak dan berani melakukan kesilapan serta segera memperbetul kesalahan asalkan apa jua tindakan dilakukan itu mengikut jalur keputusan yang dimatlamatkan. Barangkali, sesebuah tindakan itu boleh sahaja berubah

83

Page 84: 1 okt 2014

pendekatannya. Ia sama sekali tidak menjadikan pemimpin itu bertindak secara berbolak-balik atau flip-flop asalkan hala tujunya sentiasa tepat kompasnya.

Justeru, keadaan pada hari ini tidak membolehkan pemimpin  berfikir terlalu lama untuk menimbangkan keputusan terbaik. Ada pemimpin yang mengumpul sebanyak mungkin maklumat kerana bimbang tersilap membuat keputusan. Seolah-olah dia bertapa dalam pengasingan, membiarkan jawapan kepada segala persoalan bersarang di mindanya sehinggakan pengikut yang tertunggu-tunggu dengan keputusannya itu bingung hingga menimbulkan persepsi bahawa pemimpin mereka itu tidak peduli dengan masalah mereka hadapi. Sikap terlalu berhati-hati pemimpin itu bagai orang yang menghidapi penyakit psikologi obsessive compulsive personality disorder (OCPD) kerana terlalu bermain dengan sistem, peraturan, perincian dan ketersusunan tindakan.

Kemudian apabila bertindak di atas keputusan itu, dia tidak mempedulikan pula maklumbalas pengikut yang terkesan dengan tindakan yang pemimpin itu ambil. Dia seolah-olah begitu yakin tindakannya itu paling berkesan jika dilaksanakan tanpa apa-apa pengubahsuaian.

Inilah yang membuatkan ramai pengikut rimas dan cemas. Mereka bimbang akan hanyut apabila pandangan mereka tidak diambilkira langsung. Padahal, sesiapa sahaja berhak untuk bersuara dan menyumbang idea agar tindakan yang dilakukan itu membahagiakan sesiapa sahaja yang terkesan dengan sesebuah keputusan pemimpin itu.

Maaf cakap... jika kita merenung sejenak dan memerhati ke sekeliling, rupa-rupanya kita punyai semakin ramai pemimpin yang lembab dan lembik sebegini.

Kem BTN untuk basuh otak Melayu jadi samseng dan rasis, kata Ambiga

Datuk Ambiga Sreenevasan menyifatkan Kem Biro Tatanegara (BTN) hanya sekadar menjadi sesi untuk membasuh otak kaum Melayu agar menjadi rasis dan samseng. Penaung pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Negara-Ku itu berkata, ibu bapa yang membenarkan anak mereka mengikuti kem tersebut terkejut dengan objektif dan kandungan modul yang diajar. "Saya bertemu dengan beberapa rakan Melayu yang menghadiri kem ini dan mereka marah dan rasa jijik," kata beliau semasa menghadiri Persidangan Kebangsaan Anti-Diskriminasi yang bertajuk "Perpaduan dan

84

Page 85: 1 okt 2014

Penyatuan Sosial di Malaysia – Jadikannya bukan suatu yang mustahil" di Kuala Lumpur hari ini.

"Apa yang diberitahu kepada kamu? Melayu dibasuh otak supaya menjadi rasis dan samseng semasa menghadiri kem ini," kata Ambiga. BTN berada di bawah kendalian Pejabat Perdana Menteri dan sering diadakan untuk penjawat awam dan pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA). "Saya kecewa dengan pemimpin kita, mereka tidak berminat untuk tangani isu ini. Mereka hanya minat untuk politikkan isu ini. "Saya dengar orang berkata menteri tertentu terpaksa keluarkan kenyataan perkauman kerana perlu melakukannya. Apa jenis penjelasan ini? Ia salah pemimpin kita, tiada alasan," katanya. Ambiga juga membidas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semasa ucapannya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini yang dianggapnya sebagai cakap kosong semata-mata. "Perdana menteri nampaknya mahir dalam membuat ucapan yang hebat semasa di depan masyarakat antarabangsa di PBB.

"Tetapi dalam menunaikan janji, beliau gagal," katanya yang disambut dengan tepukan gemuruh daripada hadirin. Ambiga berkata, rakyat hanya mahukan keharmonian sesama kaum tetapi berlainan pula dengan pemimpin di dalam negara. "Kita berminat dalam keharmonian negara, rakyat cuba mencapai keharmonian sesama sendiri tapi saya tidak pasti tentang pemimpin kita," katanya. Beliau juga sempat mengkritik kerajaan susulan laporan terkini ahli akademik, Prof Dr Abdul Aziz Bari yang juga berdepan pendakwaan mengikut Akta Hasutan selepas beberapa laporan polis dibuat terhadapnya. "Malaysia pasti berada dalam Guinness Book of Records kerana mempunyai jumlah paling banyak laporan polis yang dibuat," katanya. Menurut Ambiga, hanya di Malaysia menjadi kesalahan bagi individu, pakar atau ahli akademik untuk menyatakan pandangan sendiri. Malah, beliau berkata penjajah Inggeris juga pastinya kecewa dengan cara undang-undang penjajah tersebut digunakan kerajaan Malaysia untuk menekan musuh politiknya.

85